التخطي إلى المحتوى

الفصل الخامس عشر

في مجموعة شركات الدمنهوري في غرفة الإجتماعات كان يجمع موظفين الشركة و رؤساء الاقسام الذين يقفون ينظرون اليه برعب شديد من هيئته الغاضبة و العرق يتصبب على وجوههم هب صارخا فانتفض الجميع اثر صوته العالي+

جاسر. يعني ورق مهم زي ده يختفي من مكتبي دا انا هوديكم في داهية

يا جاسر بيه إحنا منعرفش الورق اختفى ازاي لان ما حدش بيدخل مكتبك و حضرتك مش موجود.

كانت تلك كلمات فوزي مدير الحسابات المالية في الشركة

جاسر بغضب. يعني الورق اختفى لوحده انت بتستهبل

تحدث ياسر رئيس أحد الأقسام الإدارية. يا فندم مفيش غير حازم بيه هو الي دخل مكتبك وانت برة

التفت حازم اليه وقال بحدة. قصدك ايه يا ياسر انا الي سرقت الورق

لم يتحدث ياسر بكلمة فنظر جاسر اتجاه حازم نظرة إتهام واضحة قائلا: كلامك معايا انا يا حازم

نظر له بدهشة . يعني انت مصدق ان انا الي سرقت ورق الصفقة

جاسر بجدية . بس مفيش حد بيدخل مكتبي غيرك

حازم بغضب . انت اكيد اتجننت انت ازاي تفكر اني ممكن اعمل كده

جاسر.  انا مفكرتش انا متأكد انك انت الي عملت كده و باغته بلكمة قوية على فكه جعلت الدماء تنفر من فمه فأمر الجميع بالخروج من الغرفة تاركين ورائهم حازم ليتلقى عقاب الغول على خيانته . 

بعد ان خرج الجميع مد جاسر يده الى حازم القابع على الارض ليرفعه ليبتسم بخبث قائلا: قوم و لا عايز تضرب تاني

انتفض حازم. يخربيتك ايدك بقت تقيلة اوي انا فكى باظ

جاسر. ابن الكلب فاكر انه هيقدر يلعب معايا

حازم. انا لما غمزتلي عرفت قصدك على طول بس ايه رأيك في ادائي بعرف امثل صح

جاسر.  انا مش عارف انا مصاحبك ليه

حازم بغمزة . عشان بتحبني يا جسورتي+

جاسر باشمئزاز.  جسورتي عليك الفاظ بنت… 

حازم. يا عم سيبك منى بس قولي انت عرفت ازاي ان ياسر هو سرق الملف

جاسر بجدية.  انا من الاول مكنتش مستريح له و كنت باعت ناس تراقبه دا غير اني اكتشفت انه اختلس ٢٥٠ الف جنيه من الشركة الي كان شغال فيها قبل كده وكان عليه قواضي غسيل اموال توديه ورا الشمس

حازم. يا بن التيت بقى كل ده يطلع منه و عاملي فيها راجل مستقيم و بتاع ربنا وكل ما يشوفني يكلمني عن الصلاة و الدين لدرجة اني كل ما اقف قدامه احس اني كافر3

جاسر. انا هعرف شغلي معاه بس المهم دلوقتي انت اختفي يومين كده عشان يطمن انه خلاص خططه ماشية وانا هتصرف

تستمر القصة أدناه

حازم.  طب ما يمكن وراه حد

جاسر.  فعلا انا فكرت كده بس كله حاجة هعرفها في وقتها وسعتها هخليه يتمنى الموت

حازم.  طيب انا هكن يومين كده و هبقى اكلمك بليل 

جاسر.  تكن ؟ انا ليه حاسس اني بتكلم مع رد سجون

حازم.  قولتلك ميت مرة لو مش عاجبك طريقة كلامي طلقني

جاسر بغمزة.  وانا قولتلك ميت مرة مقدرش استغني عنك يا جميل يا طعم انت

حازم بخجل مصطنع. بس بقى بتكسف 

جاسر.  ينعل ابو شكلك غور من قدامي يالا

حازم . ماشي سلام هم للذهاب إلى ان اوقفه صوت جاسر مردفا: حازم

حازم.  نعم

جاسر.  انا اسف على البوكس 

تحسس فكه المتورم قائلا. يا راجل قول كلام غير كده جاسر بيعتذر حس كده بقى اسفك مش مقبول ليقترب جاسر منه بسرعة يحاول الإمساك به الا انه هرب مسرعا الى الخارج ليبتسم على صديقه المرح. 

بعد مرور يومان من مراقبة جاسر لياسر استدعاه الى مكتبه لكشف الحقائق الخفية أخيرا ، وصل ياسر يطرق الباب ليسمح له جاسر بالدخول 

ياسر.  دي الملفات الي حضرتك طلبتها يا جاسر بيه

جاسر. حطها عندك وتعال اقعد

ياسر بارتباك . فيه حاجة يا جاسر بيهجاسر و هو يدور بكرسي مكتبه الفخم.  الا قولي يا ياسر ايه السبب الي خلاك تسيب شغلك القديم 

ابتلع الاخر ريقه بتوتر قائلا. اختلفت مع صاحب الشركة فقدمت استقالتي

جاسر.  قصدك اتطرد

نظر له بخوف و دهشة واضحة على ملامحه فقال جاسر . ايه فاكرني مش هعرف حاجة عن موظيفيني انا اعرف كل حاجة عن اي حد يشتغل معايا من ساعة ما تولد+

ياسر. يا جاسر بيه انا

جاسر مقاطعا له. انت حرامي و نصاب و مطلوب على زمة قضايا الواحدة منهم تخليك تخلل في السجن دا غير سرقتك لاوراق الصفقة من خزنة مكتبي و قضية اغتصاب السكرتيرة الى كانت بتشتغل في مكتبك

انتفض واقفا برعب. ابوس ايدك يا جاسر بيه انا مليش دعوة

…… اومال من ليه دعوة يا يسوري ، التفت لمصدر الصوت ليجد حازم واقفا يطالعه بنظرة خبيثة يرفع رأسه بشموخ

جاسر.  اوعي تكون فاكر ان ممكن اشك في صاحب عمري دا انا اشك في نفسي و لا اشك في حازم قولي بقى هتقول بمزاجك ولا بمزاجي انا 

ابتسم حازم برضا من كلمات صديقه و تأكيد ثقته به

ياسر . انا معرفش حاجة و انت معندكش دليل عشان تتهمني بيه

تستمر القصة أدناه

جاسر.  تو تو كده يا يسوري تزعلني منك على فمرة انا زعلي وحش اوي

حازم.  اوي اوي اوي

ليهجم عليه جاسر يمسكه بقوة ليسدد له العديد من اللكمات القوية التي جعلت معالم وجههه تختفي من كثرة الدماء التى تتساقط منه ، فقال بصوت متقطع لاهث : خلاص هقول والله تركه ساقطا على الارضية متألما من شدة الضرب

جاسر.  كده تعجبني قول انا سامعكياسر. رررعد رعد الشرقاوي هو الي قالي اعمل كده انا مكنتش عايز اعمل كده بس هو هددني بمستندات هتودني السجن فغصبن عني وافقت ارحمني يا جاسر بيه ابوس ايدك

تهاوى على مقعده بصدمة . رعد هو الي قلك كده ازاي اذا كان الصفقة دي اساسا مش في مجال شغله

ياسر. هو هو كان عايز يضرك وبس ومش بس كده دا طلب مني اورطك في قضايا عن طريق صفقات مشبوهة عشان تدخل السجن

جاسر.  لدرجاتي يا رعد معقولة

حازم بصراخ غاب.  ابن …… انا قولتك قوله الحقيقة بس انت الي مش راضي قولتلك مش هيرتاح غير ما ياخد حقه منك و ينتقم 

ياسر. جاسر بيه في حاجة تانية

حازم.  اخلص

ياسر. مش رعد بيه ورا ده كله في حد تاني

جاسر بغضب .  حد تاني مين ما تنطق احنا هنسحب منك الكلام

ياسر مسرعا. ك كريم الشاذلي هو الي زقني في طريق رعد بيه وقال انه هو هيصفى حساب قديم وأنه كمان هيفرق بينك وبين حازم بيه زي ما عمل زمان مع رعد بيه وفرقو عنكم

نظروا لبعضهم بذهول تام لا يقوى احد على الحديث من فرط الصدمة فقالوا بصوت واحد: كريم

ياسر. ايوا كريم هو الي عمل كل ده

حازم.  روح انت يا ياسر و حسك عينك رعد يعرف حاجة من الي حصلت هنا و احنا هنتصرف و لو فكرت بس تلعب بديلك هقطعهولك انت فاهم

ياسر. ححاضر يا حازم و فر هاربا من بطشهم

جاسر . يعني كريم طلع ورا كل دا انا مش مصدق

حازم بتهكم. لا صدق ده انسان حقود و اناني من ساعة ما كنا في الجامعة و هو حاقد علينا و خصوصا بعد ما خطبته سابته عشان بتحبك وكان نفسه يدمر العلاقة الي بينا

جاسر.  اهو نجح و دمرها هنعمل ايه دلوقتيحازم بصراخ.  انت بتسألني قولتلك لازم رعد يعرف الحقيقة و انك مش السبب في الي حصله

جاسر.  لا على الاقل مش دلوقتي

حازم بغضب.  اومال امته لما يأذيك في اقرب الناس ليك ده كان عايز يسجنك افهم يا بني أدم

جاسر بإصرار . انا لازم اقابل كريم و اعرف منه هو عمل كده ليه و ازاي ده كله حصل

حازم بسخرية. وانت فكرك حيقولك كده عادي

تستمر القصة أدناه

جاسر. انا ماشي واخذ مفاتيح سيارته وهم بالذهاب

حازم.  استنى انا جاي معاك

جاسر.  يلا و انطلقوا مسرعين الى فيلا الشاذلي

كان يجلس باستمتاع يحتضن تلك الفتاة العارية بين ذراعيه لا يسترهم سوى لحاف الفراش و بيده الاخرى كأس من الخمر يتجرعه بتلذذ حتى سمع طرقات الباب فسمح للطارق بالدخول

دخلت الخادمة لتخفض نظرها من حالهم المخجل و لكنها و للأسف تعودت على ذلك المنظر فسيدها دائما ما يجلب عشيقاته الى المنزل بكل فخر و دون استحياء

كريم. في حاجة يا حنان

حنان. في اتنين تحت عايزين حضرتك

كريم. ما قالوش هما مين

حنان. واحد اسمه جاسر الدمنهوري و التاني حازم الشافعي

ابتسم بخبث شديد و تعالت ضحكاته الشيطانية ليشيح بيده يأمرها بالانصراف فانصاعت لأمره و خرجت بهدوء ليلتفت لتلك العاهرة القابعة بين ذراعيه قائلا: وشك حلو عليا شوشو

شيري بدلع. طبعا يا بيبي دا انا شيري واقتربت تطبع قبله متحكمة مقززة على فمه

كريم. للاسف وقتك خلص اشوفك بكرة لان عندي لعبة لازم اخلصها و اطلع الكسبان

شيري. طبعا يا قلبي مش انت الي تخسر ابدا

تركها دالفا الى المرحاض ليخرج بعد قليل مرتديا حلته ليقابل اعداءه بابتسامة ماكرة قذرة متحمسا لرؤية وجوههم المكتظة بالغضب 

نزل درجات سلمه بكل شموخ و خبث قائلا: معقولة الغول بنفسه عندي انا مش مصدق

حازم.  احنا مش جاين عشان استظرافك

جاسر.  استنى انت يا حازم و التفت اليه وقد اظلمت فيروزتاه بظلام داكن مخيف جعلت كريم يرتعد خوفا من هيئته المرعبة و لكنه حاول عدم إظهاره حتى تلقى لكمة عنيفة على وجههه ليسقط ارضا على الفور

كريم. انت جاي تضربني في بيتي انت مش عارف انا مينجاسر بغضب. انت واحد خسيس و جبان ما تقدرش تعمل حاجة هي كلمة وحده عملت كده ليه+

كريم. عشان انت دايما واقف في طريقى دايما بتاخد كل حاجة ليا اناني طول عمرك حتى خطبتي ختها مني

جاسر بصراخ. انت انسان مريض خطبتك الي انت بتتكلم عليها دي هي الي كانت بتجري ورايا وانا كنت بصدها عشان انت زميلي و مرضتش اقولك عشان هي وعدتني تنسى الموضوع بس بنت الكلب كانت مخططة لحاجة اكبر

كريم بغضب . لا انت الي اغرتها بفلوسك عشان تسبني عشان كنت مش قادر البي طلباتها بس انا كنت بحبها و حاولت اسعدها لدرجة اني كنت بشتغل كل حاجة عشان اجيب لها الي عايزاه بس هي سابتني و راحتلك عشان انت عشمتها بحبك و بعدين خليت بيها بعد ما سلمتك نفسها

تستمر القصة أدناه

صاح جاسر باندفاع قائلا.  كدابة والله العظيم ما حصل انا عمري ما افكر ان اخون حد قريب منى لا من بعيد و لا من قريب دي واحدة خاينة وانت صدقتها لما كدبت عليك

حازم.  كلام جاسر صح يا كريم انا كنت شاهد على كل حاجة ريم كانت دايما بتحاول تتقرب من جاسر بس هو كان بيصدها عشانك

كريم. كذابييين انتو كدابين هي انتحرت بعد ما جاسر مرضيش بتجوزها وسابتني لوحدي بس انا فقت خلاص وكان لازم انتقم منك على الي عملته معايا و ما لقتش غير اني ادمر صداقتكم ونجحت في كده و اخذت تتعالى ضحكاته الشريرة فتابع عارف ازاي انا اقولك انا الي دخلت تمارا لحياة رعد عشان تخربها و توقعكم في بعض وانا الى كنت السبب ان رعد يخش مصحة الادمان بعد ما كنت بخلي تمارا تحطله المخدرات في كل حاجة يشربها  و خليته يشك انك انت الي بتحطله المخدرات عشان يدمن و يخلالك الجو مع تمارا عارف هو صدقها ليه لما قلتله انك بتحبها و عايز تاخدها منه اقولك انا لاني بكل بساطة يوم حفلة عيد ميلادك حطيت لك دواء في العصير يخليك تقول كل الي عايزينه و تمارا سجلتلك كل حاجة و سمعت التسجيل لرعد و بعدها بقى زي المجنون لحد ما تاني يوم رحت لتمارا الشقة كنت مخنوق و عايز حد اكون معاه بس عندت معايا فاغتصبتها ولما لقيتها بتنزف خرجت بسرعة من غير ما حد يشوفني بس عشان كل حاجة كانت في صالحي تمارا قبل ما تموت كانتشان كل حاجة كانت في صالحي تمارا قبل ما تموت كانت عايزة تعترف بكل حاجة لرعد بس للاسف لما هي اتصلت عليه عشان يجي يلحقها كانت بطلع في الروح وقبل ما تقول اي حاجة توضح بيها الي حصل نطقت اسمك قبل ما تموت فببساطة رعد افتكر انك انت الي قتلتها والي ولع الموضوع اكتر لما عرف انك اغتصبتها او بالاصح انا هاا فهمت بقى انا عملت ايه و لا اعيد و دوى صوت ضحكاته المريضة مرة اخرى.1 

نظروا له بدهشة كبيرة هل يمكن لأحد أن يحمل كل هذا المقدار من الشر نعم لقد كانوا ضحية مؤامرة حقيرة قضت على صداقتهم على مدار ثلاث سنوات تجرع كل منهم طعم مرارة الفراق و لكن ليس بعد اليوم ذلك ما قرره حازم في قرارة نفسه فانطلقوا بعد حظى كريم على قدر كاف من الضرب يجعله غير على الحركة لمدة لا تقل عن سنوات. 

ذهب جاسر الى منزله لا يرى امامه من شدة الغضب بينما توجه حازم الى فيلا الشرقاوي لينهي حساب قديم تسبب في عذابهم لسنوات

توقفت سيارته امام فيلا رعد ليتنهد بعمق و يلقي نظرة الى ذلك التسجيل الصوتي الذي به اعترافات كريم بكل شيء فطرق الباب لتفتح الخادمة تحثه على الدخول حتي تخبر سيدها بقدومه، جلس يقلب نظره في انحاء هذا القصر الكبير ذو الديكور العصري فابتسم على ما وصل إليه صديقه و اخيه من منصب و نفوذ في وقت قصير قاطع شروده صوت رعد الخشن

رعد. اذيك يا حازم

حازم. كويس يا رعد انت عامل ايه

رعد. ما انت عارف الي فيها هكون عامل ايه يعني

حازم. اخرة الي انت بتعمله ده ايه يا صاحبي

رعد بغضب.  اخرته اني هنتقم لحبيبتي الى ماتت غدر و ابويه الي مات بحصرته لما عرف ان ابنه مدمن مخدرات عرفت بقى اخرتها ايهحازم صارخا. انت مجنون مش قادر تشوف قدامك الحقيقة هي حاولنا نفهمهالك قبل كده بس انت كنت اعمى

رعد بصراخ . انا الي اعمي و لا انت الي مش عايز تصدق ان صاحب عمرنا خاني و اغتصب حبيبتي و موتها و خلاني مدمن

حازم. والله ما حصل كل ده كدب تمارا عمرها ما حبتك هي دخلت حياتنا عشان تدمرها بأمر من كريم الشاذلي 

رعد بسخرية.  الكلام ده تقوله لعيل ايه عايز تلبسها في كريم عشان تبرر لجاسر الي عمله

حازم.  تمام و اخرج هاتفه يعبث به حتى صدع تسجيلا يحمل صوت كريم الساخر و ضحكاته الشيطانية و هو يعترف بكل شيء قام به في سبيل القضاء على صداقتهم .

كان يستمع بأعين متسعة من الصدمة هل كان لعبة بين يدي فتاة كانت مجرد وسيلة لتحطيم علاقته مع اصدقاء عمره ، هل اذى صديقه و اخيه بكل الطرق حتى ينتقم من جرم لم يرتكبه فصرخ عاليا 

رعد .لااااااااااااللااااا وبدأ يحطم كل شيئ امامه و يصرخ بشدة و يبكي بقهر شديد حتى اقترب منه حازم يحتضنه و الدموع متحجرة في عينيه حزينا على ما وصل اليه حالهم

رعد ببكاء. انا دمرته يا حازم انا كنت دايما بخرب حياته كنت عايز ادخله السجن كنت لسه بخطط اني اخطف مراته و احرق قلبه عليه ليه يا حازم انا عمري ما اذيت حد ليه كريم يعمل فينا كده ااااااااه

حازم.  خلاص يا رعد احنا كنا ضحية مؤامرة حقيرة بس خلاص مفيش حد هيفرق بينا

رعد. مش هيسامحني يا حازم جاسر عمره ما يسامحنى على الي عملته فيه بس انا لازم اصفي حسابي مع كريم

حازم. لا جاسر هو هيتصرف معاه

رعد بصراخ . انا هقتله والله ل اقتله دمر حياتي كلها ابن….. اه و سقط ارضا فاقدا للوعي انتفض حازم يحاول افاقته و لكن لا فائدة فأمر الخدم ان يساعدوه ليقله للمشفى فاستقل سيارته مسرعا و هو يحاول الاتصال بجاسر . 

أستيقظ جاسر على صوت رنين هاتفه ليكتشف انه ينام على صدرها يدفن رأسه في عنقها وهي تحتضنه تلف ذراعيها حوله فابتسم وهو يتذكر كيف وصل الى غرفتها.. 

Flash back

كان غاضب بشدة بعد ما علم حقيقة ما حدث معهم في الماضي فدخل الى غرفته يحطم كل ما فيها يصرخ و يبكي بألم شديد أحس بباب غرفته يفتح لتطل عليه بهيئتها المهلكة مرتدية شورت قصير ابيض وقميص بدي حمالات بالون الاسود يعكس جمال نقاء بشرتها الثلجية تاركة لخصلاتها الفحمية العنان لتقترب منه ببطئ حذر تسأله بصوت ناعم مرتجف+ 

حور.  مالك يا جاسر فيك حاج…. ليقطع كلماتها عندما جذبها إليه يلتهم شفتيها بشراسة و قوة يفرغ غضبه و يبثها حبه الذي لا يدري عنه شيئا يقبلها بقوة و عنف حتى احس بطعم الدماء في شفتيه ليبتعد عنها ينظر لآثار قبلته العنيفة على كرزيتها المتورمة و المشقوقة ليدفن رأسه في عنقها يضمها إليه بقوةالمتورمة و المشقوقة ليدفن رأسه في عنقها يضمها إليه بقوة حتى تأوهت بنعومة يبكي بعنف و تتساقط الدموع من فيروزتاه لتحاوط خصره تبادله الاحتضان  تربت على ظهره بحنان و تمسح على خصلاته الناعمة تعجب من تصرفها لانه توقع ان تعنفه و تدفعه بعيدا عنها و لكنها رحبت به و احتوت غضبه ليسمعها تهمس بصوت رقيق+ 

حور. متزعلش انا جنبك و مش هسيبك ليرفع وجههه يطالعها بمشاعر ممزوجة بالدهشة و الحيرة لتبتسم ابتسامة ساحرة و تمسح دموعه المتمردة ليشدد من ضمها مردفا 

جاسر.  انا محتاجلك اوي يا حور مش عايزك تبعدي عني ابدا لتبتعد عنه و تساعده على النهوض قائلة

حور.  انا مش هسيبك ابدا لتذهب به الى غرفتها تمدد جسده على الفراش لتهم بالذهاب الا انه امسك بكفها هامسا بضعف 

جاسر.  خليكي جنبي اومأت برأسها بخجل فجذبها لتتمدد بجانبه ليحيط خصرها بيديه و يسند جسده على صدرها دافنا رأسه بين ثنايا عنقها ليذهبا في نوم عميق.

End flach back

رفع هاتفه ليجيب على المتصل

جاسر.  في ايه يا حازم

حازم.  رعد في المستشفى يا جاسر تعالى بسرعة

جاسر بصدمة.  ايه الي حصل و انتو فين دلوقتىحازم. في مستشفى…..+ 

جاسر.  طب انا جاي حالا

التفت الى حور النائمة بعمق ليطبع قبلة حانية على جبينها ليتجه الى غرفته يبدل ملابسه مستقلا سيارته مسرعا الى المشفى حيث يمكث صديق عمره.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *