التخطي إلى المحتوى

الفصل التاسع عشر

اتفق رعد مع عائلة منى على عقد قرانه في يوم حفلة حناء حور التي سوف تقام بعد يومين لتجتمع الفتيات عند حور في القصر لمساعدتها في تحضيرات الحفل فقاموا بشراء الفساتين القصيرة الرائعة والتي لا يعلم عنها الشباب شيئا.+

قبل الحفل بيوم اصرت حور على مكوث منى و نغم معها ليوافق الجميع و يجتمعوا في غرفة واحدة يتحدثون بمرح

حور بابتسامة حالمة. انا مش مصدقة اني هتجوز جاسر خلاص هيييح بقى

منى. قولتلي بقى دا انت واقعة بقى 

حور ببلاهة. اا اوي اوي

نغم. طب وايه الي حصل خلاكي تغيري رايك كده

حور.  معرفش بس لقيت نفسي بحبه لا بعشقه

نغم. اه واي كمان يا انسه

حور.  مدام لو سمحتي

منى باستنكار. وده من امتى ان شاء الله

حور بغباء. من امبارح لما

منى. اثبتي عندك لما ايه

حور وقد تداركت ما تقول من حماقة. ها انا قصدي يعني لما كان بيقولي بحبك

منى. ايه ده بجد

نغم. طب انا مش مصدقاكي

منى بمكر. ولا انا مش عارفة ليه حاسة انكم

حور بخجل.  لا طبعا الي انت بتقولي ده3

منى. الله الله ايه ده دا احنا احمرينا وبعدين انا مكنش قصدي حاجة انت الي دماغك سافلة

حور.  وبعدين بقى اخرصوا بقى وكل واحده تتخمد

نغم وهي تسحب غطائها. تصبحي على خير يا بتاعة جاسر

حور. وانت من اهله يا بتاعة حازم

دثرت نغم نفسها بغيظ و اغمضت عينيها تستقبل النوم و مثلها فعلت منى اما هي فلم تستطع النوم فقررت بعد عدة مشاورات بين عقلها و قلبها فانتصر قلبها لتقرر الذهاب لغرفته فهي اصبحت لا تسطيع النوم بدونه. 

خرجت تتسحب بهدوء حتى لا توقظ احد وقفت عند بابا غرفته لتأخذ شهيق عميق قبل ان تتطرق بابه ليطل عليها بشورت اسود قصير وجذعه العلوي عاري ليبتسم لها ابتسامة عاشقةجاسر. كنت عارف انك جاية+

حور. ها 

جاسر.  اتعوتي على حضني صح

هزت رأسها موافقة بخجل بالغ

جاسر.  طب تعالى بس على فكرة انتي الي جبتيه لنفسك وانهى حديثه بغمزة وقحة

حور.  طب سلام عليكم

امسك يدها يجذبها اليه مغلقا الباب خلفه محاوطا إياها على احد الزوايا وقال بهمس مغري. انا مش مسؤول على الي هيحصل على فكرة

تستمر القصة أدناه

حور بتلعثم.  ع على ففكره ااانا ككنت جايه عع عشان اانام بس 

جاسر بمكر. طب ما انا عارف يلا ننام

حور بعدم تصديق. بجد يعني مش هتعمل حاجة

جاسر بخبث. وانت عايزاني اعمل

حور بخجل و تلعثم.  لا مش كده

جاسر.  خلاص يلا عشان ننام

همت بالذهاب ناحية الفراش الا انها وجدت من يجذبها ملتهما شفتيها بشغف عابثا بحمالة قميصها ليسقط ارضا على الفور لتشهق بخجل تحاول اخفاء جسدها من نظراته الوقحة ليرفعها على ذراعيه متجها بها الى فراشه الذي سوف يشهد على التحام ارواحهم قبل أجسادهم يذيقها حلاوة عشقه و يضيعا في عالم لا يوجد به سواهم . 

في صباح يوم جديد مليئ بالأحداث استيقظ جاسر يطالع تلك الحورية  القابعة بين ذراعيه بشعرها المنثور على وجهها يخفى ملامحها الفاتنة ليزيح خصلاتها ناظرا الى وجهها و عنقها اللذان يحملان اثار جنونه بها وشغفه الواضح منذ الأمس ليهبط مقبلا شفتيها المتورمة برقه بالغة جعلتها تأن بخفوت لتفتح غابتها الزيتونية تنظر اليه بحب شديد مبتعدا عنها حتى تسطيع اخد انفاسها المسلوبة

جاسر ببحة رجولية.  صباح الخير يا قمر

حور بخجل.  صباح النور

جاسر. بحبك 

حور. وانا بموت فيك على فكرةحور. وانا بموت فيك على فكرة+

جاسر. شكلنا مش هنقوم من هنا ابدا

حور. لا طبعا هنقوم مش كفاية ضيعت علينا صلاة الفجر

جاسر بخبث. انا برضو ولا انتي لما كنا وضعت يدها على فمه تمنعه من الإكمال لتردف بخجل . ابوس ايدك ما تكمل

ازاح كفها الناعم ليقول. على فكرة انت السبب

حور.  طب اوعى عشان عايزة اخد شاور

جاسر.  تمام يلا

حور باستغراب. على فين

جاسر ببرائة.  هناخد شور

حور بحدة. انا قولت هاخد مش ناخد

جاسر بخبث.  طب و هتفرق ايه لينحنى عليها حاملا إياها متجها بها الى المرحاض تحت صراخها و اعتراضها الشديد. 

استيقظ كلا من منى و نغم يبحثون عن حور فظنوا انها قد استيقظت قبلهم و نزلت للاسفل لترتدي كل واحدة ملابسها و ينزلوا للاستعداد للحفل من بداية اليوم.

ذهب جاسر الى الشركة بعد عدة مشاكسات بينه وبين زوجته الصغيرة الذي عشقها بكل تفاصيلها الصغيرة منها و الكبيرة ، بينما انشغلت الفتيات بتزين القصر استعدادا للاحتفال مع حضور نورهان لتتولى مهمة اطلالتهم الساحرة .

في المساء اصبح الجميع متأهبا لحضور حفل الحناء الخاص بحفيدة الدمنهوري لتظهر حور بفستانها الاحمر الناري الذي يلائم و ويبرز منحنيات جسدها الممشوق عاري الظهر بدون اكمام يصل لركبتيها مع مكياج سهرة ساحر ذو احمر شفاه أحمر قاني يزين كرزيتها تاركه لخصلاتها السوداء العنان

لتطل بعدها نغم بثوب بنفسجي لامع بفصوص فضية لامعة ضيق عند الصدر بحمالات رفيعة يصل إلى فخذها مع احمر شفاه بنفسجي بسيط

تتبعها منى بفستان اسود قصير بدون اكمام يعكس جمال و نقاء بشرتها البيضاء مع مكياج خفيف و احمر شفاه باللون الاحمر يناسب اطلالتها الساحرةبدأت أجواء الاحتفال و بدأ صوت الاغاني الحماسية يصدع بارجاء القصر لتتمايل الفتيات أصدقائهم عليها بخفة و إثارة لتدلف المرأة المتخصصة برسم الحناء لتختار الفتيات تصاميم ساحرة و مثيرة و تبدأ  المرأة بالرسم تحت حماسهم و مرحهم المعتاد.+

عند الشباب

تم كتب كتاب رعد ومنى حيث كان وكيلها خالها كامل و تعالت الزغاريد من قبل والدتها و تلقى رعد التهاني من أصدقائه وكان ذلك بحضور مروان الذي اصر رعد على قدومه ليطلب رعد بتلهف رؤية منى لتوافق والدتها وطلبت منه الانتظار حتى تناديه فجلس ينتظر على احر من الجمر حتى يرى فاتنته و معذبة قلبه

عند الفتيات دلفت والدة منى لتخبر الجميع بانتهاء مراسم الزواج لتتعالى اصوات التهاني والتبريكات و تحتضن الفتيات بعضهم البعض مباركين لها زواجها من رعد

حور. الف مبروك يا مينو1

منى. الله يبارك فيك انا مش مصدقة حاسة اني بحلم 

نغم. انا مش عارفة مسروعين على ايه لا و مدلوقين كمان

منى. عقبال ما تتدلقي زينا

نغم بغرور. انا لا طبعا

حور.  بكرة نعد على الحيطة

منى. و نسمع الظيطة لتتعالى ضحكاتهم المرحة

هالة. تعالى يا منى رعد عايز يشوفك

منى بتوتر. ها طب استني هروح اغير الفستان والبس حجاب واجي

هالة. انت عبيطة يا بنتي ده جوزك وبعدين ما انت قمر اهو يلا الله يرضى عليك الراجل مستنى

تنهدت باستسلام وذهبت خلف امها الى احد الغرف الخاصة بالضيوف تنتظره بتوتر بالغ و نبضات قلب متعالية. 

دلفت هالة على الشباب لتخبر رعد ان منى جاهزة ليسألها جاسر بلهفة

جاسر. هي حور فين يا طنط هالةهالة بخبث. وانت عايز تعرف ليه+

جاسر باحراج.  لا ابدا بس كنت عايزها في حاجة

هالة. هي مع البنات تحت تحب اندهلك عليها

جاسر بحماس ولهفة. ياريت اقصد يعني لو ينفع

هالة . خلاص روح انت استنى في الاوضة الي هناك وانا هبعتهالك

جاسر بفرح . شكرا يا طنط بس يعنى ممكن ما تقوليش ان انا عايزها انت بس ابعتيها 

هالة بابتسامة.  حاضر يا بني

خرج رعد مسرعا ليلتقى بحبيبة قلبه ليدلف الى الغرفة متسمرا مكانه من هول ما يرى امامه حورية من حوريات الجنة نزلت من السماء لتتجسد في صورة زوجته ، التفتت اليه بنظرات متوترة … عاشقة … محبة…. حائرة… مزيج من المشاعر التي لا تدرى ما هي لتلاحظ اقترابه لتهب واقفة تتراجع للخلف حتى حاصرها على احد الاركان لتتعالى دقات قلبها النابض بعشقه و لا تقوى على تهدئته جراء قربه المهلك ، كان يطالعها بنظرات عاشقة محبة يمرر عينيه الحادة كالصقر على كا انش بوجهها الذي احمر خجلا من فرط توترها ليهمس بجانب أذنها قائلا.  مبروك يا منايا

جاهدت لإخراج صوتها لكنها لم تسطع ليتابع بنفس الهمس. بحبك يا مراتي

نظرت له باعين متسعة من الصدمة هل يحبها…هل يبادلها المشاعر…. هل ما تراه في عينيه من نظرات عاشقة حقيقة….. يا الله هل انا احلم ام على ارض الواقع…… هل اصبح لي واصبحت له ام اتوهم لتفيق على صدمة اخرى عندما احست بشفتيه تتطبق على شفتيها يقبلها برقة و يسرق عذرية شفتيها و قبلتها الأولى  ليبتعد عنها ناظرا اليها بحب وعشق دفين تترجمه نظرات اعينهم فقط ليردف بخبث . انت هتفضلي مغمضة كده كتير  عشان بشكلك ده مش هسيبك وهاخدك معايا فيلتنا حالالتتيقظ حواسها و تفتح بندقيتيها و تدفعه بعيدا لتخرج مسرعة تصلها ضحكاته الماكرة.

عند نغم كانت تتراقص على أغانيها المفضلة تحت تشجيع الفتيات لتسمع صوت رنين هاتفها لتبتعد قليلا حتى تجيب

نغم. الو

حازم. خمس دقائق والاقاكي جنب باب المطبخ الخلفى

نغم. نعم انت مين اساسا

حازم.  مش عيب يا قطة متعرفيش صوت جوزك

نغم بدهشة.  حازم

حازم.  عليكي نور انجزي يلا والا قسما بالله ما هيحصل طيب واغلق الهاتف في وجهها لتطالع الشاشة بصدمة . ايه ده هو فاكر نفسه مين طب انا مش رايحة بالعند فيه بقى

اما عند حور فقد طلبت منها والدة منى الذهاب لأحد الغرف لجلب بعض الأغراض التى تخص الاحتفال

دلفت الى الغرفة تبحث عن الأشياء المطلوبة و لكنها لم تجد شيء فظنت انها دخلت الغرفة الغلط فقررت الخروج الا انها شعرت بيد تحيط خصرها النحيل و شفاه دافئة تطبع قبلات متفرقة على عنقها لتعرف فورا هوية محاصرها انه هو حبيبها و معذب فؤادها ومن غيره الجاسر لتلتفت اليه تقابل تلك الاعين الفيروزية التي لطالما اسرتها بسحرها الخاص لتبتسم بحب و ترتفع ترتكز على اصابع قدمها لتصل الى طوله تحاوط عنقه بيديها تضمه اليها بحنان وحب بالغ ليبادلها الاحتضان بعشق وسعادة فتلك الحورية تبث فرحة من نوع اخر داخل قلبه ولا يستطيع مقاومتها لتهمس بجانب أذنه بعشق.  انا بحبك اوي يا جاسرليقابلها بهمس اخر. وانا بموت فيكي يا قلب جاسر ليطبع قبلة دافئة على خصلاتها ليقول بمرح.  اطلعي بسرعة لحسن انا الشيطان بيقولي على حاجات هموت واعملها ،  لتضحك برقة خارجة من الغرفة تحت نظراته العاشقة.+ 

بعد انتهاء الحفل ذهبت نغم الى بيتها بابتسامة مرحة لعدم سماعها لحديثه و الذهاب لمقابلته

دلفت الى غرفتها متجهة إلى المرحاض لتنعم بحمام دافئ يزيل ارهاق جسدها ، انهت حمامها و ارتدت روب الاستحمام لتخرج تجفف خصلاتها البنية اللامعة بمنشفة اخرى لتصدم بذلك الذي يطالعها بأعين حادة مشتعلة من الغضب لتحاول الهرب الا انه فاجأها عندما لف يديه حول خصرها يجذبها اليه لتصطدم بصدره ناظرا بها مردفا بغضب . انا قولتك ايه لما اتصلت بيكي

حاولت مداراة خوفها فقالت بتحدي . مش فاكرة

حازم بابتسامة مريبة. بس كده انا هفكرك لينقض على شفتيها يقبلها بشراسة عنيفة و يعض على شفتها السفلى يقضمها باسنانه حتى شعر بطعم الدماء ليبتعد عنها دافعا إياها بقوة لتترنح و تترك لدموعها العنان تطالعه بنظرات غاضبة و معاتبة فنظر لها قائلا.  ده كان عقابك عشان مشيتي ورا دماغك و مسمعتيش الكلام

وامسك ذراعها بقوة حتى تأوهت بألم. دي اخر مرة اقولك على حاجة و تعصيني فيها الظاهر ان سكتلك كتير وانا هربيكي من اول و جديد و تركها تسبح في بحر دموعها تتلمس شفتيها بألم تتذكر قبلته العنيفة لا تعرف لما حدث هذا ولكنها توعدت له بالكثير.

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *