الفصل الخامس والعشرين
روايه عصيان أنثي
( ضي وياسين )
بقلم حنان ماهر
بعد قرأه فاتحه كريم وريم غادر الجميع معاد كريم قرب
من ريم وقالها. بحبك
ريم اتكسفت وقاعده تفرك فى اديها. لو سمحت يا كريم
بلاش الكلام ده
كريم باستغراب . ليه مش عايزانى اعبر لك عن احساس
وحبى ليكى
ريم . كل حاجه في وقتها احلى
كريم . وده وقت امتى إن شاء الله مش فاهم
ريم . فى الحلال ياكريم صدقنى كلمك ده من غير رابط
شرعى بناخد فيه ذنوب وانا عايزه حياتنا ربنا يبارك فيها
كريم بحب . انا بحمد ربنا أنه رزقني بيكى وكانك العوض
اللى كنت مستنيه على شان كده انا طلبت أن نعجل
بالجواز
وعند ياسين وضي كانو فى طريقهم للفيلا اتكلم فايز .
يابنى ريحنى ووصلنى على البيت
ياسين برجاء . على شان خطرى يابابا خليكم جنبى اليومين
دول
ناديه . خلاص بقى يافايز خلينا معاهم اليومين دول متزعلش ياسين بقى
فايز . ياستى أنا بستريح فى بيتى
ياسين بعتاب . وبيت ابنك مش بيتك يابابا
ادخلت ضي . الصراحة ياعمى أنت ملكش حق ده بيتك
ومكانك واحنا اللى ضيوف عندك
فايز . ربنا يبارك فيكي يا بنتى
ناديه . خلاص بقى متزعلش الولاد
فايز . ماشى وامرى لله
وصل ياسين الفيلا واول ما دخل كانت سيلا نزله على السلم
شافته جريت عليه واخدته بالحضن
أما ضي حست بنار بتشتعل فى قلبها
سيلا بدلع. وحشتنى يايسو هنت عليك تبعد عني الفتره دى
كلها
ياسين كان بيراقب ضي بطرف عنيه . وانتى كمان وحشتيني
ياقلبي
سيلا بتشيد اديه تحت أنظار الكل . تعالي ياحبيبي نطلع
اوضيتنا انت وحشنى اوى
استأذن ياسين من ناديه وفايز وطلع مع سيلا
ناديه بغيظ . شفت قلقت الحياء خدته من وسطينا ازى
فايز . خلاص ياناديه واحد ومراته المهم يكون مبسوط
وانتبه اللى وقفه وحيشه دمعتها بالعافيه
طبطب على كتفها فايز . اطلعى استريحى فى غرفتك يابنتى
طلعت ضي واول ما دخلت اوضيتها داعت دمعها تعرف طريقا للنزول ونهارت من البكاء . وانتى مستنيه ايه
ما انتى متجوزه وعرفه أنه متجوز غيرك ايه حبتيه
وهو اكتر حد ازاكى فوقى ياضي ماحدش يستاهل
دموعك خليكى قويه زى ما كنتي ديما ونامت وهى
دمعها على خدها
أما فى غرفة ياسين وسيلا
اول ما دخلوا الاوضه سيلا قالت. كنت فين يا ياسين وخدت ضي معاك ليه
ياسين ببرود. حبيت اغير جو معاها هى مراتى وليها حق عليه
سيلا بغضب وربعت اديها . والله علي اساس انك بتعتبرها مراتك اصلا
ياسين بصلها ببرود وقال. هي مش مراتي ولا ايه
سيلا استفزها بروده ف قالت بغضب وصوت عالي. لا يا ياسين مش مراتك انت اتجوزتها غصب عنك وانت بتحبني أنا مش هي وبعدين أنا وفقت على شان تخلف منها وتجيب
لطنط ناديه وعمو فايز الحفيد اللى طول الوقت بيعيرونى
بيه
ياسين قرب منها بهدوء ومسك درعها اوي وبص في عيونها وقال بهدوء فظيع. انا مش هرد عليكي علشان تتعلمي ازاي تتكلمي مع جوزك وتحترميه وتتعلمي مترفعيش صوتك
وانتى بتتكلمى معه
سيلا بتحول تهدى قربت منه . ايه اللى حصل يايسن مش
انا سيلا حبيبتك اتغيرت ليه
اتغير لما حسيت انك بقيتش بتحترمى جوزك وتخرجى
فى اى وقت من غير ما تقولى وترجع بمزاجك
قال كده وسابها وخرج بره الاوضه ودخل غرفته هو وضي واول مادخل لقه ضي نايمه راح غطها بص عليها بيتأملها لقه دموعها علي خدها مسحها بكف أيده وقال بابتسامة. كنت عارف انك بتحبيني زي ما وقعت في حبك يا قلب ياسين صدقيني هحاول علي قد ما اقدر اني مخليش دمعتك تنزل تاني ابدا وخدها في حضنه ونام وهو بيمسد علي شعرها بحنان
اما عند سيلا واول ما ياسين خرج قعدت واخدت تكسر البرفانات من على التسريحة بكل غل وغبضب وبصت على انعكسها فى المرايا وقالت . أما وراتك يا ضي وأما حرقت قلبك عليها يا ياسين ميبقاش اسمي سيلا
في صباح اليوم التالي صحيت ضي ولقت نفسها فى حضن ياسين فضلت تتأمل ملامحه وهو نايم حس بيها ياسين
وفتح عنيه وبتسم . انت بتعملى إيه
ضي بتوتر وكسوف . ها أنا ما فيش وبدأت تستجمع نفسها
وتكلمت بغيره هو انت ايه اللى جابك هنا مش كنت عند سيلا
ياسين بخبث . أنا قاعد في المكان اللى يعجبنى
وبعدين انتى ايه اللى مضيقك انى عند سيلا
ضي بغيظ . وانا إيه اللى يضيقنى برحتك انت حر أنا كنت عايز انزل مع ريم على شان نشترى حاجات من المول
ابتسم ياسين . تمام ياحبيبتي بس متتاخرش وسبها ودخل
الحمام
ضي سرحت فى كلمه حبيبتي خرج ياسين من الحمام
ولبس هدومه ولقاها لسه سرحانه قرب منها . ضي مالك
ياقلبي انتى كويسه
فاقت ضي على كلامه . ها اه كويسه
ياسين قرب منها وطبع بوسه على رأسها . انا هنزل وانتى أجهزى وحصلينى
خرج ياسين من الاوضه وقامت ضي تجهز نفسها اخذت
شورى وغيرت هدمها ووقفت امام المرايا تظبط حجابها وسرحت فى ياسين . وبعدين يا ياسين ياترى اخرتها ايه
معاك
بعد وقت خرجت من غرفتها وكانت رايحه على غرفة سيلا
تطمن عليها لأن بقلها مده متعرفش عن مرضها حاجه
ولسه هتخبط سمعت سيلا بتكلم بعصبيه . يعنى ايه
يارامى بقولك إيه أنا لازم اخلص منها وسكتت شويه
ورجعت كملت كلامها ماشى يارامى لما نشوف اخرتها
انا هقابل سالى النهارده وهاخد منها الورق هانت قربنا
نخلص وهنوزع البضاعة وقفلت معه
حتط ضي اديها على بوقها من الصدمه ونزلت تجرى على
السلم خيفه سيلا تحس انها سمعتها قاعدة على السفرة
جنب ياسين والقت الصباح على ناديه وفايز
استغرب ياسين هيأتها . مالك ياضي انتى كويسه
ضي بقلق . انا كويسه بتبص على السلم لقت سيلا نزله
وجت قاعده جنب ياسين قامت وقفت مره واحده
أنا همش على شان متاخرش
ناديه . يابنتى انتى لسه ما كلتيش حاجه
ضي . لا معلش يا ماما علشان الحق اجي بدري لأن ريم عقبال ما تختار حاجه بتفضل سنه ف علشان متأخرش
ناديه بابتسامة. ماشي يا حبيبتي اللي يريحك
ياسين قام . هوصلك تعالى يلا
ضي. لا مش مهم خلي السواق يوصلني انت لسه مأكلتش حاجه
ياسين بصلها بابتسامة. لا انا الحمد لله مفيش حاجه اصلا اهم من مراتي يلا
ضي مستغربه طريقته ومش فاهمه هو بيتعامل معاها كده ليه سلموا علي فايز وناديه ومشيوا
ناديه بابتسامة وهي بتبص مكان ما مشيوا . ربنا يديم المحبه ما بينكم يا حبايبي يارب
سيلا بصتلها بضيق وقامت من غير ما تقول ولا كلمه وهي متعصبة ناديه بصتلعا بضيق . يارب يبعد شرك عن ابني يارب
بعد شويت قدام المول ضي بتبص علي ياسين وبتقول . مكانش ليه لزوم يعني توصلني ماما كده كده عارفه انك متجوزني غصب يعني مش هتفرق
ياسين بصلها بحزن ماذا تقول هي هل هي مفكره أن هو وصلها لهذا السبب ماذا يقول ف هو من اوصلها الي هذه الدرجه هو من جعل هذا في عقلها بأنه لا يهتم بها ولكن سيغير هذا عاجلا ام اجلا سيغير تفكيرها ويجعلها تعلم أنه يعشقها حد الجنون قرب منها وقال قدام عيونها . انا كل اللي كنت عاوز اني اطمن عليكي بنفسي قبل ما اروح الشركه
بصتله ضي بصدمه لا تعلم من هذا الشخص يتصرف معاها بغرابه لا تعلم ماذا يفعل هل هذه حيله من حيلوا ولكن قلبها لا يستوعب هذا كل الذي يستوعبه وكل الذي يراه أنه رجل يعشقها حد الجنون ولكن هذا العقل العين لا يريد استواعب هذا كل الذي يستوعبه أنه رجل خدعها وتزوج بها فقط من أجل والديه ليس أكثر قاطع تفكيرها تليفونها وكانت ريم بعدت ضي نظرها عن ياسين واخدت نفس وردت علي ريم وقالت إنها قدام المول وهتنزل دلوقتي رجعت بصت علي ياسين وقالت . انا هنزل دلوقتي ريم جوه المول مستنيانى
كانت هتنزل بس ياسين شدها عليه وطبع قبله علي خدها وقال . بعد تخلصي كلميني علشان اجي اخدك ماشي يا حبيبي
ضي بصتله بصدمه من اللي عمله وكسوف هزت راسها بمعني ماشي ونزلت من العربيه بسرعه حتي لا يتمرد عليها قلبها أكثر من ذالك وتبوح بكل ما هو في داخلها
أما عن ياسين ف بص علي مكان ما هي مشيت بابتسامة بعدين اتنهد ومشي
في المول ريم قبلت ضي
ريم بمشغابه . ايه الجميل وشه احمر وسرحان في جديد حصل ولا ايه
ضي بصتلها . لا ولا سرحانه ولا حاجه بس ياسين بقاله كام يوم كده مش فاهمه ماله حاسه ان راجل اتلبس أو معملوه عمل مش فاهمه
ريم ضحكت عليها وقالت. اتلبس هههههههه احكي ايه اللي حصل تاعلي واحنا بنلف في الحل ده شكله تحفه
ضي حكتلها علي اللي حصل
ريم بحماس. ايه ده خلاص الراجل حن يعني في بيبي جاي في الطريق ولا ايه
ضي بكسوف . ايه اللي انتي بتقولي ده بطلي قلت ادب
ريم ضحكت عليها وقالت . خلاص خلاص يا فروله متحمريش كده
ضي بصتلها يغيظ
ريم كملت وقالت. طب وست سيلا ايه نظامها
ضي افتكرت اللي سمعته الصبح وقالت. اه صحيح ده اللي حصل دمار اسمعي وحكتلها عن اللي سمعته من سيلا
ريم بنفعال . مش قولتلك أن البت دي وراها حاجه أنا قولت انها مش كويسة مصدقتيش
ضي . معاكي حق بس انا مش عارفه اقول الكلام ده لياسين ازاي مش هيصدقني طبعا
ريم بصتلها . لا اعتقد هيصدقك مش بتقولي أنه اتغير معاكي
ضي بحيره . اتغير بس
قاطع كلامها تليفونها برقم غريب ردت
ضي باستغراب. الو مين معايا بصت علي ريم وقالت . اعتقد مافيش شبكه هتكلم بره
طلعت ضي ترد بره ساعتها كان في حد مراقبتها واول ما طلعت راحلها بحزر ومسك منديل في مخدر وحطه علي ضي و………..
السادس والعشرين من هنا
التعليقات