رواية زواج تحت التهديد الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم اسراء محمود
البارت الثاني والعشرون
دخل عيسى في غرفه ورد اللي بتتجهز فيها واول ما شافها .
عيسى بسم الله ما شاء الله كيف القمر يا ورد الجور
ورد بكسوف جد يا اخوي يعني انا حلوه. والفستان حلو عليا
عيسى بابتسامه كيف القمر يا خيتي ومن غير حاجه كمان والفستان بقى جميل لانك لبستيه
ورد حبيبي يا اخوي ربنا ربنا ما يحرمنيش منك ابدا انت ويونس وابوي وامي يا رب
اقترب منها عيسى وقبل راسها
عيسى الف مبروك يا حبيبتي ربنا يتمم لك على خير ويسعدك دائما ولو الواد محمد زعلك قولي لي بس وانت عارفه بس محمد راجل زين وانا اديتك ليه وانا مطمن
ورد الله يبارك فيك يا اخويا وعقبال ما نفرح بعوضك ان شاء الله
عيسى ان شاء الله يا حبيبتي الواد محمد هيتجنن عليك لما يشوفك
ورد بس انا مش احلى ولا اجمل من مرتك هي اللي هتاكل من الجو بجمالها ورقتها. في اللحظه دي التفت عيسى ناحيه ماورد بتبص وانبهر بجمال صبا اللي اخذ روحه وعقله وسحب انفاسه من اول ما بص عليها وسرح فيها وفي جمالها وفضل كده دقائق. لحد ما اتكلمت صفا
صفا رحت فين يا اخويا
عيسى بعد ما لفت انتباهه صوت صفا موجود يا حبيبتي عقبال اولادك. واقترب منها ايضا وقبل راسها.
عيسى وانت كمان يا صفا دايما تسحرى عيون اللي يشوفك اكيد ولد عمي هيتجنن عليك النهارده.
صفا بابتسامه والله يا اخوي ما في حد يسحر النهارده غير مرتك وبس.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود اللهم صل وسلم وزد وبارك عليك يا حبيبي يا خير خلق الله)
جميله صح فعلا صاب النهارده جمالها زايد عن كل يوم ربنا يحرسها ويبارك فيها عقبال ما نفرح بعوضك منها يا عيسى.
ابتسم عيسى وبص ناحيه صبا وقال اللهم امين ربنا يبارك فيك يا مرت اخوي وعقبال اولادك ان شاء الله.
جميله تسلم يا رب. ثم اقترب عيسى من صبا وقبل راسها واقترب من اذونها
عيسى بهمس انت ناويه تجننيني النهارده صح
صبا بتوتر من اقتراب عيسى منها بهذا الشكل هجننك ليه يعني
عيسى شكلك ما وقفتيش قدام المرايه وانت نازله طيب مش سامعه هم عمالين يقولوا ايه
صبا هم بس بيجاملوني
عيسى بس هم بيقولوا الحقيقه انت خطفتي روحي.
وسابها عيسى في اللحظه دي وقال بصوت عالي
عيسى يلا بينا يا حبيبه اخوك يونس خلاني اطلع انا انا انزلك علشان عارف ان ام ساهر هتبقى على راحتها فحب يكون انا بداله وقال ان احنا واحد
صفا واحد يا اخوي وربنا يبارك فيكم لينا يا رب
عيسى اللهم امين يا حبيبه اخوك يلا بينا. وفي اللحظه دي مسك عيسى ايد ورد علشان يسلمها لايد جوزها وكمان في الايد الثانيه مسك ايد صبا بعد ما غطت وشها وجسمها بوشاح ما بقاش مبين منها حاجه. ونزلوا تحت عند المعازيم واستلمها محمد منهم وقبل راسها بعد ما تم كتب الكتاب وهي دخلت عند الحريم . ودخلت الحريم كلهم في مكان واحد مقفول مش مسموح لاي راجل انه يدخل فيه من غير استئذان لانهم جميعا على راحتهم.
وفي اللحظه دي كانت هناك سيده تجلس بجوار وهيبه وهي تتحدث معها باريحيه ويبدو على وجهها السماحه والطيبه.
منى والله وحشتيني قوي يا وهيبه يا حبيبتي وانا ما صدقت انكم كلمتوني وعرفتوني ميعاد فرح ورد حبيبه قلبي وقلت اهي فرصه اجي واشوفكم علشان وحشتوني كتير.
وهيبه حبيبتي يا اختي والله ليكي وحشه كبيره ليه بتطول الغيبه اكده احنا كنا متفقين مع الباشا مهندس انه يجيبك على طول عندنا وما يطولش علينا الغيبه اكده.
منى غصب عني والله يا حبيبتي وهو كمان شغله كثير بس اطمني انا هقعد معاكم يومين حلوين. بس قولي لي حقيقي عيسى ابنك اتجوز
وهيبه اه يا حبيبتي اتجوز الحمد لله بنت زينه ومؤدبه ومحترمه كمان وتتحط على الجرح اكده يا طيب لحاله
منى بجد يا وهيبه مع اني سمعت انه اتجوز علشان يوقف الطار اللي بينكم وبين اهل الشاب اللي كان سبب في موت حمزه الله يرحمه
وهيبه بحزن الله يرحمه. ايوه اتجوز اكد بس الحمد لله كانت عوض من ربنا ليه وكانت جوازه الهنا والسعاده ويا رب يرزقه منها بالعوض الصالح اللهم امين
منى بجد يا حبيبتي والله فرحتيني طيب عرفيني عليها انا مش شايفاها ولا هي موجوده هنا
وهيبه لا يا حبيبتي موجوده ثواني انادم عليها والتفتت وهيبه تبحث عن صبا بعينيها.
ثم بعد ذلك قامت صفا بتشغيل بعض الاغاني المفرحه وقامت بشد الفتيات وقاموا بالرقص والاستمتاع باجواء الفرح وكانت صبا ما مازالت بوشاحها لم تخلعه عنها
وهيبه وهي تنظر لها وتشاور لها بان تاتي اليها وما ان راتها صبا حتى ذهبت اليها مسرعه
صبا نعم يا ماما حضرتك محتاجه مني حاجه
وهيبه واه لسه حاطه على وشك ليه يا بنتي شيلي البتاع ده من عليك واقعدي مرتاحه.
صبا وهي تقوم بخلع الوشاح عنها.
وهيبه اول ما شافتها بابتسامه شديده بسم الله ما شاء الله تبارك الرحمن تبارك اللي خلقك يا حبيبتي ربنا يحرسك من العين
صبا بابتسامه دي عيونك الحلوه يا ماما
منى بسم الله ما شاء الله قمر يا حبيبتي
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك ده من ذوقك
وهيبه تعالي يا صبا جربي يا حبيبتي سلمي على خالتك منى دي تبقى منى اختي الصغيره متجوزه باشمهندس وقاعده في القاهره وبتاجي كل فتره اكده
اقتربت منها صبا بابتسامه وسلمت عليها باحترام وود كبير.
صبا اتشرفت بمعرفه حضرتك
منى الشرف ليا انا يا حبيبتي فعلا زي ماوهيبه قالتلى انك قمه في الادب والاخلاق.
صبا بابتسامه شكرا لحضرتك.
منى فعلا يا بخته عيسى بيكي
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو على كل شيء قدير سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله الله اكبر ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم)
اتكسفت صبا جدا من كلام منى بس ما ردتش وكانت لحظات وبصت لقت صفا وجميله بيشدوها علشان ترقص
صفا لازم تيجي ترقص علشان تحتفلي بورد مش انت بتحبيها دي زي عربون محبه يعني عندينا لما نحب العروسه نرقص لها
صبا بس يعني انا مش بعرف
جميله كيف ده في واحده مش بتعرف ترقص اهو اعملي اي حركات وخلاص بس لازم ترقصي ويانا. قولي حاجه ياما وانت يا خاله منى قولي حاجه
وهيبه روحي يا بنتي ارقصي ويا اخواتك
ذهبت معهم صبا وهي خجلانه جدا وبدات تتمايل بخفه على انغام الموسيقى وبعد فترات بسيطه اندمجت صبا ونسيت خجلها وخوفها وبقت ترقص ببراعه كبيره جدا وفي اللحظه دي كانت صفا بره بتعمل حاجه وداخله بتجري علشان تشوف صبا وهي بترقص
وقبلت عيسى في طريقها
عيسى باستغراب واه مالك متصربعه اكده ليه في حاجه
صفا لا يا اخويا بس الصراحه مرتك بترقص وهي ايه مولعه الدنيا جوه وانا عايزه اكون وياها.
حمحم عيسى هي صبا بترقص فعلا
صفا بلؤم واه وانت ما تعرفش ولا ايه يا اخويا دي ما شاء الله عليها ولا فيفي عبده في زمانها
عيسى هز راسه وسكت بس كان هيموت ويشوف صبا وهي بترقص وقال الصبر وطلع عند الرجاله ودخلت صفا وانضمت للحريم وفضلوا فتره كده لحد ما جه عيسى نده عليهم من بره وخرجت صفا ليه
صفا ايوه يا اخويا
عيسى طلعوا ورد على جناحها
صفا بابتسامه حاضر يا اخويا. ثم دخلت الى الداخل
صفا يلا يا حريم كل واحده تلبس العبايه عليها لان العروسه هتطلع خلاص الجناح لان العريس طالع. وفعلا ابتدت كل واحده تحط العبايه عليها اول حاجه اللي مغطيه بيها فستانها و يتجهزوا للخروج وراحت صفا اخذت ورد وطلعتها لجناحها وفي الوقت ده قامت جميع النساء بالزغاريط كمان صبا لبست الوشاح وحطيته على وشها مره ثانيه وبعد لحظات دخل العريس برده قامت النساء بالزغاريط. فضلت الحريم شويه مكانهم وكمان الرجال بره مع بعضيهم
صبا وهي تقترب من وهيبه
اسمحي لي يا ماما اطلع ارتاح لاني تعبت قوي النهارده ومش قادره اقف كمان تاني
وهيبه اطلعي يا حبيبتي ريحي نفسك واستني جوزك لانك من الصبح واقفه مع ورد.
صبا حبيبتي يا ماما ثم نظرت ناحيه منى اكيد هنتقابل تاني
منى طبعا يا حبيبتي انا قاعده معاكم شويه واكيد هتعرف عليك وهنقعد مع بعض كثير.
(زواج تحت التهديد بقلمي اسراء محمود استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم واتوب اليه استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه)
صبا بابتسامه طبعا عن اذنكم تصبحوا على خير
الجميع وانت من اهل الخير يا حبيبتي. طلعت صبا وهي طالعه قبلت صفا وجميله في وشها
جميله رايحه فين يا صبا لسه بدري
صبا خلاص مش قادره انتم عارفين واقفه من الصبح خلاص حاسه نفسي مهدوده عايزه اطلع اخذ شاور وانام.
صفا روحي يا حبيبتي فعلا واقفه من الصبح وكمان النمره اللي كنت عاملاها في الفرح وتقولي مش عارفه ده احنا اللي طلعنا مش عارفين
جميله عندك حق والله نقول لها يلا بينا يا صبا تقول انا ما بعرفش وهي ايه ما شاء الله عليها علامه بقول لك ايه انت لازم تعلميني
صبا مش للدرجه دي يعني او اي هبل بعمله وخلاص
جميله اهو الهبل ده لو عيسى شافه اضمن لك انك مش هتخرجي من الاوضه لمده اسبوع ثم ضحكت هي وصفا عليها
صفا والله عندك حق يا جميله بس الاسبوع ده قليل
خجلت صبا كثيرا من كلامهم وبعدين معاكم انتم مش هتبطلوا كل واحده فيكم عماله تحفل عليا ماشي وانت يا اختي انت وهي ايه ما بتعملوش هبل زي كده وازواجكم ما بيشوفوش
صفا هبل ايه ده احنا طلعنا فعلا بنهبل والله رجالتنا دي فعلا طلعت مظلومه معانا
جميله اه والله لو حد فيهم شاف اللي صبا عملته هيطلقنا ويتجوز علينا فورا
صبا ليه بقى ان شاء الله انتم بتقولوا اي كلام وخلاص بس بقول لكم ايه خلاص هبقى اعلمكم واهو اكسب فيكم ثواب يل بقى انا هطلع انام لان فعلا هنكت خالص ومش قادره الصبح ابقى اتكلم معاكم يلا نروح ثم ضحكت تصبحوا على خير بقى
صفا وجميله وانت من اهل الخير يا حبيبتي
اما عند محمد وورد
محمد اول ما دخل الاوضه وقفل الباب لقى ورد قاعده على السرير ولسه بفستانها وكمان الطرحه مغطيه وشها قرب منها وشال الطرحه عن وشها
محمد بابتسامه بسم الله ما شاء الله تبارك من خلقك انا مش مصدق نفسي انك بقيتي مراتي ومعايا انت كنت حلم كبير وبعيد والحمد لله اهو التحقق
ورد بكسوف بجد يا محمد انت بتحبني فعلا
محمد كلمه حب دي قليله قوي على احساسي بيكي انت بنتي اللي اتربت قدام عيني وكبرت وكل يوم حبي ليكي كان بيكبر معاكي بس كنت بصبر نفسي علشان استناكي لاني كنت عايز تحققي حلمك الاول.
ورد ربنا يخليك يا ولد عمي
محمد واد عمك بس
ورد بكسوف وجوزي كمان
محمد بس
ورد بكسوف انت عاوز ايه
محمد عاوز اعرف احساسك ايه من ناحيتي
ورد كيف يعني
محمد يعني بتحبيني ولا لا
ورد وبعدين معاك اكده بتكسفني وبعدين امال انا اتجوزتك ليه
محمد بجد قولي يا ورد انا نفسي اسمعها منك مش عاوز جوازي منك يبقى غصب
ورد بسرعه غصب طبعا لا ده انا بحبك من زمان بس كنت خايفه تكون مش بتحبني وخصوصا ان عمري ما حسيت منك بحاجه
محمد براحه ما كانش ينفع ابين حاجه عشان ما اكونش بخون عمي واولاده بس خلاص انت بقيتي مرتي وحلالى وربنا عوضني عن صبر السنين اللي فاتت قومي بينا نصلي عشان نبدا حياتنا بالصلاه وبركه ربنا وربنا يبارك فيها ويرزقنا اولاد صالحين
ورد بكسوف يلا بينا. وفعلا قامت ورده غيري الفستانها واخدت دش وتوضأت ولبست الاسدال وخرجت لقيت محمد لابس بنطلون مريح وتيشرت ابرز عضلات جسمه وهي كانت لاول مره تشوف محمد كده واتكسفت جدا. محمد جه وقف قدامها بدا يصلوا يصلي ركعتين بداوا بيهم حياتهم وبعد ما خلصوا حط محمد ايده على راس ورد وفضل يدعي ويقرا قران. وبعد ما خلص قام وقف
محمد كده الحمد لله استعنا على الشقى بالله وشال ورد من على الارض وحطها على السرير بكل رقه وبداوا مع بعض حياه جديده وبقت ورد زوجه محمد قولا وفعلا.
اما بقى صبا
صعدت صبا الى غرفتها وبدلت ملابسها ودخلت لكي تاخذ حماما يريح جسمها من هذا الارهاق الذي تشعر به فملأت حوض الاستحمام ووضعت به بعض الزيوت التي تعمل على الاسترخاء وبعد الزيوت العطريه ووضعت به ايضا الاستحمام الخاص بها ونزلت في حوض الاستحمام ووضعت جسمها الذي بدا يرتاح من التشنجات المكان التي كانت تشعر بها وظلت صبا في مكانها لفتره طويله لا تعلم مدتها حتى احست انها ارتاحت تماما
اما عيسى فبعد ان انهو الليله في الخارج دخل مع والده واخيه وابن عمه زوج صفا وكمان زوج خالتو منى الباشمهندس مدحت وجلسوا جميعا يتحدثون عن جمال تلك الليله وما حدث فيها فحقا كانت ليله ممتعه وجاء بها العديد من الاحباب . واستاذن عيسى منهم دخل المكتب عشان يخلص بعض الاشياء الخاصه بالعمل.
مهران والله يا مدحت يا اخوي انت نورتنا النهارده بس انا زعلان منك لانك طولت الغيبه المره دي احنا كنا متفقين انك مش هتطول الغيبه أكده
مدحت معلش بقى يا حاج حضرتك عارف الشغل الفتره دي عليا ضغوطات كثيره جدا وكنت مسافر فتره بره البلد ولسه يادوب راجع من يومين وكنت بخطط انا ومنى اننا هنيجي نقعد كده فتره طويله في البلد اهو نريح اعصابنا ونفصل شويه من الشغل واهى جات فرصه فرح ورد ومحمد يلا عقبال ما تفرح بعوضهم ان شاء الله
مهران في حياتك ان شاء الله يا حبيبي
يونس فكره والله جميله يبقى تفضلوا معانا فتره كويسه والله يا خالتو منى وحشتني كتير
مدحت وانتم كمان يا حبيبي وحشتونا جدا وهي ليها فتره جامده عماله تقول انا نفسي اروح البلد اهلي وحشوني
يونس وهي كمان وحشتنا والله يبقى خلاص خدت قدم معانا وقت كبير. في الوقت ده خرج غرفه المكتب . وانضم اليهم في الحديث
مدحت قل لي بقى يا عيسى عامل ايه في السوق انا كنت بره الفتره اللي فاتت بخلص شويه حاجات بس الصراحه اسمك كان مسمع جدا وكنت مبسوط جدا انك بتكبر بالسرعه دي فعلا انت اثبت ليا ولناس كتير انك وحش. انا كنت بره لما اسمع اسمك بقف وافتخر واقول ان احنا قرايب و اتشرف بيك قدام كل شركائي. اللحظه دي جت وهيبه وكمان منى
منى طبعا عيسى من يومه وهو وحش وبيسد في كل حاجه وانا كنت متنبئه ليه مستقبل كبير
عيسى بابتسامه وفخر تسلم يا حبيبي الشرف لي. ثم اقترب من منى وقبل راسها وقال حبيبتي طول عمرك وانت فهماني. ثم ظلوا هكذا فتره طويله ويتحدثون مع بعضهم في اشياء عديده
منى بجد يا عيسى الف مبروك يا حبيبي مراتك زي القمر ربنا يرزقك بالعوض الصالح منها ان شاء الله. طلعت فعلا بنت مؤدبه وجميله وذوق جدا
ابتسم عيسى حبيبتي يا منى. ثم سال هي طلعت امتى
وهيبه دي طلعت من بدري من بعد ما ورده طلعت لانها كانت تعبانه من الوقفه طول النهار من طلعت النهار وهي واقفه يا حبيبتي.
عيسى وهو يقف طيب انا كمان هطلع ارتاح لانه كان يوم طويل وبكره عندي شغل كمان يلا عن اذنكم تصبحوا على خير
الجميع وانت من اهله
صعد عيسى الى غرفته. وفتح ودخل الاوضه لاقى السرير فاضي وشافه ان الحمام منور والباب مقفول فابتسم وعرف ان صبا لسه صاحيه. فقعد على الاريكه الموجوده داخل الغرفه ينتظر خروجها دقائق وخرجت صبا من الحمام وهي تلف المنشفه حول جسمها لانها قد نست ملابسها بالخارج وخرجت وهي مطمئنه لانها تظن انه لا يوجد احد في الغرفه لان عيسى ما زال في الاسفل. وخرجت ووقفت امام المراه تنشف شعرها وكانت ما زالت لم ترى عيسى الذي ما زال جالسا ينظر اليها وعينيه تشع رغبه بها. لفه صبا نفسها لكي تجلب الملابس وترتديها ولكنها تصنمت في وقفتها بعدما رات عيسى
صبا بصوت متحشرج انت هنا من امتى
وقف عيسى وبدا يقترب منها وهو ينظر لها برغبه شديده.
استوووووو ب
التعليقات