التخطي إلى المحتوى

 

روايه ارهقتي عيونها الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)


روايه ارهقتي عيونها الفصل السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرين  بقلم نورا كرم (حصريه جميع الفصول كامله)

روايه ارهقتني عيونها

الحلقه السادسه عشر

______________★

وقف أمامها بحب وهو يفتح العلبه لتندصم ريتال بخاتم من الماس رقيق جدا

اخرج الخاتم ووضعه في يدها وهو ينظر لها بعشق=كان نفسي ادهولك قبل كده بس حسيت انو ده الوقت المناسب 

اخذه يدها وهو يقبلها بعشق ويستنشق راحتها  بعشق قائلا=بحبك يا ريتالي 

لتدمع عيون ريتال بفرحه وهي تبتسم=فريد ده جميل اوووي بس مش غالي 

فريد بحب وهو يبعد خصلاتها الشارده يضعها خلف أذنها=مفيش حاجه تغله عليكي يا عيوني 

كل حاجه ليا ملكك حتي قلبي وروحي كلولي ملكك وملك نظره واحده من العيون دي

ابتسمت ريتال وامتلئت عينها بالدموع وقامت بحتضانه وهي بتتشعلق في رقبتو زي الطفله=بجد شكرا يا فريد انا بحبك اووووي

احتضانها فريد بعشق وهو يستنشقها =وانا كمان يا روحي بس ينفع بلاش شكرا دي مفيش بنا شكر

ابتعدت عنه بخجل وهي تنظر إلي الخاتم بفرحه كبيره ابتسم فريد علي طفولتها وبرائتها وقد اي هي جميله جدا 

نظرت له ريتال بحب قائلا وهي تضع اصبعها الصغير أمام عينه=توعدني يا فريد توعدني انك تفضل بتحبني وتفضلي جنبي وتحميني مهما حصل

ابتسم فريد بعشق وهو يشبك إصبعه الأصغر باصبعها ويقول بابتسامه=اوعدك اني افضل جنبك طول العمر  واحميكي انشالله حتي من نفسي

ثم نظر إلي اصبعها بعشق وطبعه قبله حنونه عليه ليبتسم ويقترب منها بعشق وهو يطبع عده قبلات متفرقه علي عنقها 

شعرت ريتال بخجل شديد منه حاولت أبعده بابتسامه=فريد انت بتعمل اي 

فريد وهو علي وضعه تحدث من بين قبلتو لها =سبيني انتي وحشاني اوووي

ضحكت ريتال برقه وهي تحاول أبعده=فريد مش هينفع خالتو هتنده علينا وعمو عثمان وبعدين احنا كنا لسه مع بعض

فريد  ومازال يضمها ويقبل عنقها بعشق=تؤ مش هيندهو سبيني معاكي بقا 

كان يقبلها وهو يرجعها الي الخلف وهي تضحك بين يده 

=هههههه فريد فريد خلاص 

ابتعد عنها بصعوبه تحدث بحده زائفه=سبيني يا ريتال انتي وحشاني 

هربت ريتال من بين يده بصعوبه وهي تبتعد عنه بابتسامه ودلال =تؤ 

ذهبت بعيدا عنه وهي تحاول أن تتهرب من قبدته 

فريد بحده زائفه=اممممم انتي عايزه تجربني وراكي بقا

ريتال بابتسامه وهو تصنع التفكير=امممم يعني 

كان سايمسكها فريد لكن هربت منه بسرعه وهي تمشي بدالال أمامها وتضحك برقه=هههه مستحيل تمسكني 

اخذ يقترب منها فريد ببطء وهي لم تنتبه الي السرير الذي خلفه 

ريتال وهي ترجع بضحك=هههه اهدي كده استهدي باللله …انت هتعمل اي…يا فريد، اااااه 

لتقع ريتال علي السرير بتفاجاء وينقد علي فريد كما ينقد  الأسد علي فرسته وهو يمسك يدها بقوه يسبتها علي السرير وهو من فوقها 

فريد بضحك=هااا مسكتك 

ريتال بخوف وضحك=هههه انت هتعمل اي 

فريد بنظرت الرغبه وحب نظر إلي شفتها برغبه =هكلك مش انا عملت زي الأسد لما بيهجم علي فرستو 

ضحكت ريتال بصوت انوثي جدا =هههه واللهي العظيم انت مجنون

ليبتسم فريد بمشاغبه=اوووووووعااااا

شكلها هتبقا عنب 

ريتال بخجل =فريد 

فريد بحب وهو يقبل عنقها=امممم

ريتال بابتسامه =انا بحبك اوووي 

ابتعد عنها فريد فجاءه لينم بجانبها 

اعتدلت ريتال بجلستها بتفاجاء عن بعده الموفجاء =فريد 

فريد متصنع الجديه=استني ثواني بس

ضحكت ريتال علي طريقته=هههههه اي ده في اي 

فريد وهو ينقد عليها وهو يدغدغها بقوه=في اي في كده وفي كده ههههههههههه هاااااا 

ضحكت ريتال بقوه وهي تحاول ايقفه =فريد فريد خلاص ونبي خلاص عشاااااان بغيررررررر هههههههه

فريد بمشاغبه النقد فوقها مره آخره وأخذ يقبلها برغبه كبيره هذه المره استسلمت ريتال كليا وهي تستمع بقربه الشديد له 

ذهب بهم الي عالمهم الخاص وهو يخبرها بين الحين والآخر كم يعشقها ويتعامل معها برقه وحنان جدا ……لنتركهم سويا)

_______________________★.

وفي المساء …في غرفه فريد 

كان ينم فريد حتي أتاه اتصل من عمر صديقه 

فريد بنوم=اي يا عمر في اي 

عمر بابتسامه=اي يا عريس انت لسه نايم لا فوق كده في موضوع مهم اوووي 

فريد بتنهيد =موضوع اي ده

عمر=*****************

فريد  بتنهيد عميق=طيب انا هاجيلكو حالٱ 

اغلق الهاتف مع عمر وهو ينظر بجانبه بحب وهو يرها نائما بين أحضانه بعمق 

أبتعد عنها برفق وطبع قبله رقيقه علي خدها ثم دخل الي الحمام 

خرج من الحمام ووقف أمام المراءه وهو يهندم ثيابه كان يرتدي بنطلون وقميص صيفي فري سيز ..

استيقظ ريتال وهي تنظر بالمراءه لتره يهندم ثيابه ريتال بتعجب=فريد انت رايح فين 

ابتسم فريد لها بعشق وهو ينظر بمراءه =رايح مشوار يا حبيبتي 

وقفت ريتال وذهبت اليه متحدثه بتعجب=مشوار اي ده الي تاني يوم جوازنا 

اقترب منها فريد وحوط خصرها بين يديه وهو يقبل عنقها بعشق =مشوار مهم تبع الشغل لزم اروح دلوقتي حالا انا وبابا

هزات رأسها بالإجابة بحزن=ماشي 

نظر لها فريد ليجدها حزينه 

رفع وجهها بانماله وهو ينظر إلي عينها بحب=متزعليش يا روحي انا هيجيلك علي طول مش هتاخر …واااه عايزك تلبسي وتجهيزي نفسك عشان هاجي ونخورج انا وانتي نتعشي بره النهارده

ريتال بمرح وابتسامه=بجد يا روحي 

فريد هز رأسه بالإجابة بحب=اممممم 

احتضانها بقوه وهو يستنشق راحتها الذي أصبح يدمنها ووطبع قبله حنونه علي عنوقه ابتعد عنها =يلا انا همشي عشان بابا مستني تحت 

ريتال بحب اتشعلقت في رقبتو زي الطفله=ماشي يا روحي بس متتاخرش عليا

طبع فريد قبله سريعه علي شفتها وهو يبتسم بحب=اوعدك مش هتاخر 

ابتعدت عنه ريتال وهي تنظر لباب وهي تتنهد بحزن

_________________

وفي احد شواطئ المينا كان هناك سفينه كبيره ضخمه جدا من الذي يتم بها نقل و تصدر بضائع خارج مصر كانت سفينه ملك شركه عثمان الالفي يتم بها اصدار بضائعه خارج مصر

كان يقف هناك اسامه مع أحد مشتبه وهو يتحدث بحده=ملكش انت دعوه انا عايز اسمع اخبار حلو وانو البضاعه قدرت توصل المينا 

المشتبه=بس دي فيها خطوره كبيره اووووي ولزم ترضي الناس بتوعنا

اسامه بضيق=ما قولتك ملكش دعوه عايز اسمع اخبار حلوه بس

هز المشتبه رأسه بالإجابة=ماشي يا رايس فين الفلوس

أعطه اسامه حقيبه مليئه بنقود …=خود اهم 7مليون ليك ولرجاله 

كان سيرحل 

حتي يتفجاء كلا من اسامه والمشتبه بدخول قوات من الشرطه الي الشاطئ المينا يحوطهم بالاسلحه من كل مكان 

حسام هو رائد من قوات مكافحات المخدرات دخل الي المينا بصُحبه احمد صديق فريد 

وفريد وعمر وعثمان الالفي 

الرائد حسام=استني عندك انت وهو 

نظر اسامه بزوعر وهو يبتلع لعبُا بصعوبه 

ويقف بخوف فور وجدهم حولهم بالمينا 

تحدث بصوت يرتجف ملييئ بالخوف=ع…ثمان بيه انت بتعمل اي هنا 

ذهب إليه عثمان بغضب مفرط =بعمل اي هنا يبن الك*****ب بقا انت الي كونت بقول عليك صحبي انت الي كونت بقول عليك امين تخون ثقتي فيك بعد كل السنين دي وتخرج مخدرات من المينا وسط البضائع الي بصدره اخس عليك اخسسسس اتفوخسسس علي وشك افتكر لو كانت البضاعه دي اتمسكت في المينا كان هيحصل فيا اي وفي شركتي الي بقالي سنين بابنيها 

كان سيضربه ولكن أوقفه فريد بقوه

=استني يا بابا 

تجه فريد إليه وهو يمسك يده ينزالها=خلاص يا بابا مش لزم توسخ ايدك في واحد زي ده حسام بيه هايخود كل التدبير الزمه

وقف فريد أمامه بثقه وغضب=لتكون فاكر انك لما تخدع الرجل الي أمنك كل السنين دي هتقدار تخدعني اول مشوفتك سبحان الله مرتحتلكش طلبت من عمر مخصوص انو يرقبك وعرفت عنك بلاوي سوده يا اسامه 

قال الاخير بسخريه=بيه 

كان ينظر له اسامه بحقد ثم نظر إلي عثمان بترجي واستعطاف=عثمان بيه اربوك سمحتي اربوك يا عثمان بيه انا صحبك صاحب عمرك اربوك يا عثمان بيه 

نفر عثمان عبارتها بضيق وهو يشعور بغضب شديد بداخله ابتعد عنه وهو يتجه لحسام=اتفضل يا حسام بيه تقدار تعمل الي انت عايزو 

أشار حسام لعناصر الشرطه بدخول الي السفينه وتفتيش جميع بضائعها ليخرجوا بعد قليل وهو يمسكو اطيان من المخدرات الموجوده داخل السفينه

اخذ منهم حسام الاكياس وهو يشمها ليجدها  هير*وين ليتحدث بغضب=ياولاااااد الك***لي

خدوهم بسرعه 

كان يقف المشتبه هو وعثمان وجميع الواقفين لنقل البضائع بخوف شديد وهم يرتجفون 

اسامه بخوف وهو يرتجف =اربوك يا عثمان بيه سامحني اربوك يا عثمان بيه انا عندي ولاد اربوك 

نفر عثمان عبارته بغضب =امشي من هناااااا

نظر حسام الي احمد بحترام=شكرا اووووي يا احمد انك قدارت تبالغني في الوقت المناسب عن الجريمه دي لا قدار الله كانت ممكن تطلع بره المينا بدون علمنا انت عارف كويس كان هيحصل ايو انتو عارفين يعني اي عثمان الالفي  وهو استغل فرصه انو بضاعه عثمان الالفي هي الوحيده الي مبتتفتش قبل خروجها وطبعا مع احترامي جدا ليكي يا استاذ فريد انك قدارت تمشي وره الموضوع وتبحث عنو بنفسك

احمد بحترام=كل الشكر والاحترام ليك يا فندم والشكر الا  لفريد وعمر صحبو 

حسام بحترام=طيب بعد اذنكو ومتخفش يا عثمان بيه هايخود جزاءو كويس اووووي 

ذهب حسام من أمامها بعد تحيت احمد له بحترام هو وفريد وعثمان

احمد بابتسامه=بجد شكرا يا فريد انك قدارت تنقذنا فعلا

بضاعه دي لو كانت خرجت كان حصل مصايب

فريد بابتسامه=الولاء كلو لعمر صحبي 

عمر بابتسامه=حبيبي 

احمد بابتسامه=طيب يا صحبي انا لزم امشي عشان عندي شغل واااااه الف مبروك عرفت انك اتجوزت انبارح الاول مصدقتش بس اتاكدت من الصور 

فريد بابتسامه=الله يبارك فيك يا حبيبي عقبالك كده 

احمد بابتسامه=حبيبي…، يلا بعد اذنكو 

فريد بابتسامه هو وعمر=اتفضل اذنك معاك

عثمان بحزن=طيب يا فريد انا هسبأقو علي البيت 

فريد بتنهيد =ماشي يا بابا 

وقف فريد أمام عمر وهو يحتضنه=متشكر جدا يا صحبي ولا مره احتاجتك الا لما لقيتك جنبي 

عمر بمشاغبه=بس يهبل دانت اخويا طبعا لزم ابقا جنبك 

فريد بابتسامه=طب يلا عشان نروح 

كانت تجلس ريتال بغرفتها بملل حتي قرارت الذهاب الي مايا دخلت الي غرفت الملابس لتغير سيبها وجددت فريد جبلها هدوم كتير كلهم برندات حتي تتفجاء وهي تنظر لهم بإعجاب =حبيبي يا فريد

نزالت الي مايا الذي كانت تجلس بغرفتها تتفحص هاتفها 

طرقت ريتال علي الباب حتي أذنت لها مايا بدخول 

ريتال بمرح وحماس=عمله اي يبنت خالتي 

مايا بابتسامه=ههههههه بنت خالتي حلوه بردو الحمد لله يا اخوتشيي اقعودي اقعودي 

جلست ريتال بمرح وهي تمد يدها الي مايا بمرح

نظرت مايا إلي يدها بتعجب=اي ده يعني عايزه فلوس بتمديلي ايدك لي مش فاهمه 

ريتال بعبوس طفولي=فلوس اي يا مايا انا بقولك بوصي علي ايدي

مايا بتعجب وهي تنظر بيدها=اااه يعني اي مش فاهمه بردو

ريتال بضيق=مايا بقولك بوصي علي ايدي علي الخاتم 

لتشهق مايا بصدمه وهي تره خاتم الماس في منتها الجمال والرقي =ووووووووااااووو اي ده تحفه

ريتال بسعاده=اممممم فريد جبهولي 

مايا بإعجاب=بس قمر اوووي لا انا لزم ابراهيم يجبلي واحد زيو هههههههه.

ضحكت ريتال عليها بابتسامه جميله=طب تعالي معايا بقا 

مايا بتعجب=فين 

ريتال بابتسامه=تعالي معايا الاوضه اختريلي فستان عشان فريظ جي ياخودني كمان شويا عشان هنسهر بره 

مايا بمرح=يجد ….

 أكملت بتعجب=بس هو فين فريد اصلا مش ار اي ده

ريتال حزن =معرفش هو قالي انو رايح مشوار مهم تبع الشركه

مايا بتعجب=مشوار مهم

 أكملت بمكر=شركه يا غلبانه بقا عريسك يخورج تاني يوم جوزكم وتقولي شغل شغل اي ده الي اهم منك لا شكلك عبيطه اوووي

ريتال بعدم فهم وضيق=قصدك اي يا مايا انو فريد ضحك عليا 

مايا بمكر =لا بس يا خيبه مش قصدي كده قصدي انو اين كان الشغل وميمشيش ويسيك تاني يوم جوزكم

ريتال بحزن=يعني اعمل اي هو قالي مش ار مهم

 اكملت مايا بمرح=تعالي وانا اقولك تعملي اي

و ذهبت معها ريتال وهي بتقول=ربنا يستر 

_____________

وفي خارج القصر وصل فريد بعد ساعه 

نزال من السياره ووقف أمام عمر =طيب انا اسيبك واطلع اشوف ريتال عشان وعدتها اني هاجي واخودها نتعشي بره النهارده

عمر بابتسامه=ايوه يعم عريس بقا 

 اكمل بفرحه=انت متعرفش

فريد بستغراب=معرفش اي

عمر بابتسامه وحب ظاهر في عيونو=انا اتقدمت لفيروز واعترفلتها اني بحبها 

فريد بابتسامه وفرحه=اي ده بجد وهي قالتك

اي

عمر بابتسامه=وفقت طلعت بتحبني انا كونت خايف وانا وقف قدمها بس الحمد لله 

اكمل بجديه وابتسامه= انا قرارت اروح لأهلها اليومين دول واتقدملها 

فريد بفرحه=الله عليك يا عمر يا جامد يعني هتتجوز وهفرح بيك يا عم .

عمر بابتسامه=اااااه شوفت 

فريد قام بحتضانه بحب =الف مبروك يا صحبي هتكون احلا عريس اوعاااا كده بقا انا هطلع لريتال اقولها دي هتفرح اوووي 

عمر بابتسامه=ماشي يبا سلام 

ذهب فريد الي الدخل وكان يرقبه من الشباك مايا الي دخلت لريتال بسرعه

مايا بمرح=جاهزه 

ريتال بمرح وتوتر=امممم بس متوتره 

مايا بابتسامه=لا لا مينفعش توتر انشفي كده ده جوزاك يلا انا بقا باي باي 

ذهبت مايا ودخلت ريتال سريعا إلي غرفه الملابس لتغير سيبها قبل صعود فريد 

بعد وصول فريد الي الغرفه دخل اليها وهو يبحث عنها بشتياق ولكن تفجاء من الغرفه وهي تضئ بنور الشموع الاحمر الهادي والغرفه موازينه بحترافيه مفروشه بالورد الاحمر 

دخل فريد تحت نظرت التعجب وابتسامه وهو ينده عليها =ريتال ريتال حبيبتي انا جيييت انتي فين 

أخذ يبحث عنها بعينه حتي التفت خلفه ليجد  ريتال في قمه الجمال بطله تخطف الأنفاس بالحق وهي ترتدي قميص النوم بلون النبيتي الغامق ذات فتحت عنق واسعه يميل من الكتاف بحمله رفيعه طويل ذات فتحه كبير تصل بطول قدميها من جه اليسار وتركت شعرها الطويل منسدل علي ظهرها باناقه اقتربت منه بدالال  وهي تشعور بخجل شديد من منظرها 

و اقتراب فريد منها وهو لا يصدق ما يره فهذا الجمال كله  ملكا له اخذ يفرك بعينه ظن بأنه يحلم حتي وصلت ريتال إليه وهي تنظر له بحب =فريد

ولكن كا العاده كان فريد غارق بها وبلون عينها الزرقاء 

وهو يتأمل ملامحها وجسدها بحب مليئ بالدهشه

نظرت له ريتال بتعجب=فريد مالك 

فريد بدهشه=اي ..ابدا مفيش 

اتشعلقت ريتال في رقبتو زي الطفله وهي مصتنعه الحزن=امال مالك واقف لي كده هو انا مش عجبتك

كان ينظر لها فريد نظره مليئ بالرغبه والعشق الذي يتطاتر من عينه هز رأسه بنفي =لا مش هو ده الموضوع انتي ازي حلوه كده 

ابتسمت ريتال بعشق وهي لسه متعلقه في رقبتو همسات بجانب شفيفه=بجد يعني انت شايفني حلو

 اغمض عينه وهو يتحدث بنفسه اااخ منك يا ريتال لو تعرفي انتي بتعملي فيا اي دلوقتي اووووف

كان سيقبلها لكن قطعته وهي تمسك يديه وتسحب خلفه ذهبت الي سفره موجوده في الجناح 

ريتال بابتسامه=انا حبيت اعمل العشاء هنا النهارده اي رايك في الموفجئه دي

فريد بحب =دي احلا موفجئه في العالم 

جلس فريد لتناول الطعام وكانت ريتال أيضا ستجلس لولا أنها تفجاءت وهو بيشده بقوه بيقعدها علي رجلو 

تفجاءت ريتال وابتسمت بحب=تقيله عليك

هز رأسه بنفي وهو ينظر له بعشق=تو خالص 

حوط ريتال رقبتو بيدها والايد الاخره اخذت تطعمه 

وهو كان يأكل من يدها بحب كبير وهو يأكل ملامحها بعينه 

ريتال بحب=اي رايك في الاكل

فريد بعشق=احلا حاجه دوقتها في حياتي عشان من بين اديكي 

ريتال بحب=جهزتهولك بنفسي وساعدتني البنوته الي تحت اسمها ياسمين جميله اوووي

هز فريد رأسه بالإجابة وهو يلفف خصلاتها الناعم علي اصبعو 

=امممممم بس انتي احلا 

ابتسمت ريتال بعشق وامسكت يده وذهبت به ووقفت قدامو قدام السرير وهي تحاوط رقبته بحب =فريد 

فريد بعشق=عيونه

ريتال بحب=انت كونت فين 

حوط فريد خصرها بحب=كونت بقبوض علي واحد كده

ريتال بتعجب =واحد مين ده 

فريد بحب=واحد كان فكر أننا هبل وهيقدار يخدعنا كان عايز يهرب مخدرات عن طريق سفينه المينا بتعتنا 

شهقت ريتال بصدمه=اي وانت عرفت ازي 

فريد =بعت عمر بنفسو يرقبه وطلع عامل مصايب 

ريتال بهدوء=اممممم طب الحمد لله 

فريد بحب =عارفه اي حصل تاني 

 هزت ريتال راسها بنفي  =لا اي حصل

فريد بابتسامه=عمر وفيروز هيتجوزو

ريتال بصدمه وفرحه=اي ده بجد 

هز فريد رأسه بالإجابة=اممم كونت عارف انك هتتبسطي كده 

ريتال بفرحه=اووووووي بس انا كلمتها النهارده لي مقلتليش

فريد =معرفش ممكن تكون عايزه تخليهالك موفجئه

ريتال بابتسامه=يمكن 

حوطه فريد بحب وهو يقربها من اكتر ابعد خصلتها بعيدا عن عنقها وأخذ يقبلها بعشق ورغبه 

وكانت ريتال تتجاوب معه بخجل شديد  

ريتال بحب كانت تحرك اصبعها عليه بدالال وهي تحرر ازرار قميصه دفت وجهها في عنقه وطبعت قبله رقيقه عليه وهي تقبله بحب كبير ابتعدت عنه بخجل لتقترب منه وتقبل شفتها 

بدون خبره 

تعجب فريد جرائتها =اي ده من أمتي الجرائه دي كلها 

شعرت ريتال بخجل شديد  من فعلتها ضغت شفتها السفليه بخجل وهي تبتعد عنه بخجل

=امممم يعني انت وحشني اوووي

لم يتحمل فريد رقتها ولا جمالها اكتر من كده نام علي السرير نص نومه وهو يفتح دراعه لها

فريد بحب=تعالي 

ذهبت ريتال اليه بسرعه وجلست علي قدميه وهي مفروده محاوطه رقبتو ونظرة حب =

فريد

فريد بحب وهو يقبل عنقها=امممممم 

ريتال بخجل=هو انت بتحبني قد اي 

ابتعد عنها بتعجب من سوالها=لي بتسالي 

ريتال بخجل=يعني حبه اعرف 

ابتسم فريد بحب نايمها جنبو وهو بيحاوط خصرها بحب 

همس جنب شفيفها

=بحبك اكتر من روحي بحب كل حاجه فيكي عيونك روحك لمستك انا بحبك كل حاجه فيكي 

ريتال بحب=يعني لو مكونتش جميله كونت حبتني بردو 

قبل فريد عنقها بحب=كونت هموت  فيكي بردو لأن انت حبيت روحك قبل شكلك يا ريتال ومتحوليش 

ابتسمت ريتال بحب وطبعت قبله علي شفيفو بجرائه

نظر لها فريد بتعجب =لا داحنا اتجراءنا بقا هههه

ريتال بدالا =يعني  ممكن……

لم تكمل حتي التقط شفتها بقبله عاشق مجنون بحبيبته كان يقبلها بعشق كبيره دون تقطع قبله طويله  لم يبتعد عنها الا لما حس انها محتاجه اوكسجين وبيده كان يسقط حملاتها عن كتفها برقه دون أن تشعور وهي غارقه معه بندماج وهي تشعور بانفاسه قريبه منها يقبلها بعشق دون ملل منها انزال القميص منه عيلها حتي أصبحت عاريه بين يديه وهو يقبل كل انش بجسدها وبوحهها ويتعامل معها بلطف  كا ورده يخاف أن يجرحها وكانت ريتال لا تشعور بشي ابدا غير لمسته القطيفه الذي لغرفتها في عشقه اكثر

وبعد لحظاااات من العسل……

نام وهو يحتضنها بحب كبير يحتويها كما يحتوي  الاب ابنته 

ريتال بحب =فريد 

فريد وهو يستنشقها ويدفن نفسو في عنقها =اي يا روحي 

التفتت ريتال إليه وهي تنظر له بحب

=انا بحبك اوووي 

التقط فريد شفتها بقبله سطحيه رقيقه =وانا كمان يا قلبي

نامت ريتال وهي تدفن وجهها في عنقه وتحاوط ضهره العريض بيدها 

—————————-

وفي غرفه مايا كانت تجلس وهي مازالت تتفحص هاتفها حتي جاءت لها رساله من الدكتور بتحاليل الي طلب  منها تعملها 

فتحت الرساله بخوف حتي تفجاءت بي……….)

يتُبع)

روايه ارهقتني عيونها 

الحلقه السابعه عشر

——————-★

في صباح اليوم التالي كان يجلس عثمان وسهير ومعهم مايا يقص عليهم ما حدث معه بالأمس

سهير بصدمه=يلهوي طب الحمد لله انك عرفت وانو فريد فتش ورا الموضوع ده

اتنهيد عثمان بعمق =ااااه الحمد لله حصل خير

كانت تجلس مايا ولا تستمع اي شئ مما تحدث عنه والدها كانت شارده 

لحظ عثمان أنها غير طبيعيه تحدث بقلق=مايا 

لكن لا رد منها كانت شارده وغير وعيه مما يحدث بجنبها 

لم تستمع غير وامها بتنديها حطط أيدها علي كتفها بقلق=مايا حبيبتي

فزعت مايا من لمست ولدتها وفاقت من شردوها=اي …اي يا ماما

عثمان بستغراب=الله مالك يبنتي انا بقالي ساعه بنادي عليكي وانت ولا انتي هنا

مايا بهدوء=معلش يا بابا كونت سرحانه شويا 

سهير بتنهيد=مالك يا حبيبتي مش طبيعيه

مايا بضيق=معلش يا ماما سبني شويا عشان مديقه بعد اذنكو

وقفت من جلستها لكن شعرت بدوار شديد في رأسها حتي وقعت مايا مغشيا عليها دون أن تشعور 

عثمان وسهير بخوف=ماياااااااااا

———————★

وفي غرفه فريد استيقظت ريتال لتجد نفسها بين أحضانه تضع رأسها علي صدره نظرت له وابتسمت بحب وهي بتلعب في دقنه حطت راسها جنب راسو وهي تحاوط وجنتيها بعشق 

استيقظ فريد علي لمستها تحدث وهو مغمض عينه بحب=اي النهار الي زي العسل من أوله ده

ابتسمت ريتال بحب وطبعت قبله آخره علي وجنته بعشق

وحاوط فريد خصرها العاري وهو يقربها منه أكثر 

فتح عيونو ليجد ريتال تنظر له وهي تبتسم بعشق

ريتال بابتسامه=فريد 

فريد بحب=قلبو 

ريتال بابتسامه جميله=انت حلو كده ازي

قبل فريد يدها الموضوعه علي وجنته بعشق =مش احلا منك

ريتال بابتسامه=لا انت حلو اوووي وانت نايم شبه الطفل البريئ

فريد بابتسامه حب=بما اني انا شبه طفل انتي اي يا بنوتي 

ابتسمت ريتال علي كلمته الطيفه بخجل 

=انا هقوم اخوش الحمام 

فريد بحزن مصتنع=لا خاليكي شويا كمان معايا خاليني اوبص لعيونك واشبع من ملامحك

ابتسمت ريتال بعشق واقتربت منه وهي تهمس عند شفيفه =ماشي 

التقط شفتها في قبله رقيقه ..وهو يدفن وجهه في عنقها أكثر لو عليه ليدخلها داخله أكثر ليشعور بوجودها أكثر واكثر

بعد دقائق 

قالت ريتال=حبيبي 

فريد بحب=اممممم

ريتال بحب=انا عايزه اقوم اخوش الحمام 

ابتسم فريد بحب =خلاص ماشي قومي 

كانت هتقوم لكن افتكرت أنها عاريه لترجع مره آخره كما كانت  وهي تشعور بالخجل

فريد بمكر=رجعتي لي وحشتك

ريتال بنرفزه طفوليه=كونت عارف اني راجعه عشان مينفعش اقوم كده قدامك عشان كده سبتني 

ابتسم فريد علي طفولتها بحب=هههههه وانا مالي 

ريتال بنرفزه عضتو من خده بقوه

حتي تألم فريد =ااااااه يبنت الذينه بتعوضيني لي

ريتال بخجل شديد وهي تدفن وجهه في عنقه=عشان انت بارد كسفتتيي

ضحك فريد من قلبو عليها وهو يحتضنها أكثر =روحي انتي روحي بوصلي 

ريتال بخجل وعبوس طفولي=تؤ مش هبوص

ابتسم فريد ورفع وشها لي بانماله ليرها مثل الفراوله من شده خجلها ضحك بقوه =مالك يا بنتي بقيتي شبه الفراوله لي كده

 ريتال بخجل وعبوس طفولي=انا بيحصلي كده لما اتكسف

هز فريد رأسه بالإجابة=امممممم فهمتك 

ريتال بعبوس طفولي=طب قوم انت الاول  بقا خوش الحمام 

فريد بمشاغبه وهو يقترب منها همس جنب شفايفه =طب متجي نخوش مع بعض

شهقت ريتال بصدمه=انت قليل الادب

ليهمس جنب شفتها مره آخره بمشاغيه=ومتربتش

ضحكت ريتال بشده=طب كويس انك بتعترف 

فريد بضحك ومكر=بقا كده طب تعالي بقا 

ريتال بخجل شديد وهي تخفي نفسها تحت الغطاء=لا يا فريد لا ونبي بتكسف اوووي ونبي

فريد بضحك=ههههه وووولو و لو مش هسيبك

ريتال اترجتو بخجل=لا يفريد ونبي ونبي خوش انت وانا هدخول بعديك 

فريد بهدوء ومكر =ماشي 

بس مش هدخول غير لما تديني بوسه 

ريتال بصدمه=فريد انت عارف اني بتكسف

نظر لها فريد بتعجب وابتسامه=بتتكسفي مني يبنتي انا كونت لسه في حضنك يلا بوسي 

أعطها وجنتها لتطبع ريتال قبله عليه

أعطها خدها الاخر لتطبع قبله اخره بضحك

ههههه=خلاص بقا يا فريد كفايا كده

فريد بحده مصتنعه=انتي هتبوسي ولا اشيلك بالعافيه 

وقفت ريتال بسرعه من غير متحس بخجل وقفت من غير متحس علي نفسها  وان الغطاء نزال من عليها وهي بتبوس في كل انش في وجهه بخجل=اهو واهو واهو وواهو خلاص بقا 

حتي نظر ريتال الي فريد وجدته ينظر لها برغبه

لتشعور بخجل عندما تذكر أنها عاريه أغمضت عينها بخجل مفرط وهي تختبئ داخله حضنو=

يلهوييي علي الكسفه

ضحك فريد عليه بشده وهو شايفه بالكسوف ده جاب الغطاء من جنبو حطو عليها عشان متحسش بانها مكسوفه لفلف الغطاء عليه وهو يحوطها بحب =خلاص خوشي انتي الحمام هدخول بعديكي

ريتال بخجل مفرط ونرفزه طفوليه=دلوقتي اخوش انا ماشي يا فريد دانت بارد

كانت ذاهبه الي الحمام ولكن أوقفها فريدبحده زائفه=استني 

لفت ريتال وشها لي وهي غاضبه 

عندما رائها فريد حاول أن يكتم صحته بالعافيه 

اقترب منها ببطء 

ريتال بعبوس طفولي=عايز اي 

فريد بابتسامه بارده =عايز بوسه 

ريتال بسخريه=واللهي بطل بوخه بقا يا فريد 

كانت لسه هتمشي لكن سحبها فريد من يدها بقوه لتنصدم بصدره ويلتقط شفتها في قُبله عميقه كانت ريتال مصدومه ولكن بعد ذلك ابتعدت عنه بخجل شديد  وهربت الي الحمام من نظرته الذي تزيد اخجلتها 

نظر فريد الي طيفها بابتسامه عشق تنهد بعمق ثم دخل الي الشرفه المطله علي البحر وهو يستنشق الهواء ويدخله الي رائتنه ويشعور بسعاده كبيره وهو يتذكرها وهو يبتسم علي طفولتها وعفويتها

خرجت ريتال من  الحمام دخلت غرفه الملابس لترتدي ملابسها سريعا

انتهت بسرعه وخرجت لكن لم تجده بالغرفه كانت تبحث عنه بعينها 

حتي رائته يقف في الشرفه ذهبت إليه ولكن تفجاءت بغرفه مقفوله داخل الجناح تعجبت منها فهي بقالها ثلاثه ايام في الغرفه ولم تنتبه لها ابدا

دخلت الغرفه  للتفجاء بوجود لوحات فريد المرسومه بحترافيه اخذت تلمسهم برقه وهي متعجبه من الأولون المختلطه المدموجه  بحترافيه لتخرج لها لوحه جميله كهذه

نظرت خلفه لتجد لوحه مغطات بوشاح 

ذهبت اليها بفضول وهي توزيح الوشاح من عليها 

حتي شهقت بتفجاوء من أنها هي المرسومه في الوحه ابتسمت بشده وهي ترى بأنه  راسمها بدقه وكأنها واقفه قدام مرايا

دخل فريد من الشرفه ولكن لم يجدها أخذ يبحث عنها حتى وجدها تقف داخل غرفت الرسم الخاصه به تقف بذهول امام الوحه المرسومه ذهب إليها وحوط خصرها من الخلف وهو يطبع قبله رقيقه علي كتفها 

فريد بحب =عجبتك 

التفت له ريتال وهي بتحوط رقبته=اووووي انا معرفش انك بترسم يا فريد دي شكلها يهبل

حوط فريد خصرها بحب=بجد يعني حلو اوووي كده

ريتال هزت راسها بالإجابة بحب= دي تحفه 

 استرسلت بابتسامه=لي مورهتليش

ورسمتها أمتي دي

تتنهد فريد بعمق=مورهتلكيش لي عشان مكنش في وقت مناسب رسمتها أمتي تالت يوم جتي  فيه القصر

ابتسمت ريتال بدموع  وحب=اي انت رسمني من زمان بقا …..لي رسمتها

فريد بحب=عشان لما توحشيني ابوصلك بدون ملل 

ابتسمت ريتال بحب وهي بتتشعلق في اكتر=ودلوقتي بتبوصلي ولا بتبوصلها

طبع قُبله رقيقه علي خدها=عليكو انتو الاتنين 

ابتسمت ريتال بحب =حبيبي انت يا فريد انا بحبك اوووي مكونتش اعرف انك بتحبني اوووي كده

فريد بعشق=انا بدوووب فيكي دددددددوب كده 

ابتعدت ريتال برفق =خلاص خوش يلا الحمام عشان ننزال لعمو وخالتو نقعود معاهم شويا 

حوطها فريد بحب=متخلينا هنا احسن

ريتال بحب وهي تهمس =لا عيب كده احنا من ساعه متجوزنا واحنا مبنقعودش معاهم خالص

فريد بمشاغبه وابتسامه ملئ بالحب=عادي عندي اقعود معاكي هنا طول العمر ومتحركش ابدا من حضنك 

ابتسمت ريتال بحب وهي تطبع قبله عميقه علي خديها=حبيبي بمووووووت فيك 

فريد وهو ينظر إلي كرزتها برغبه =بقولك اي ماتجي اقولك علي كلمه سر

ضحكت ريتال بقوه=كلمه سر بجدد

ادتو ودنها وهي بتقول بضحك=قول سمعاك

همس فريد في ودنها بعشق=بحبك 

 ولكن تفجاءت ريتال به يحملها بين يديه وهو يتجه جهاز الفراش نايمها بحب 

ريتال بابتسامه وخجل=فريد كده مش هينفع

ونام فريد جنبها وهو يقُبل عنقها بعشق =تو هينفع خلاني معاكي شويا 

ريتال همست بخجل =حبيبي خلاص

ولكن لا رد من فريد فقد غرق من جديد بها  اخلع عنها سيبها مره آخره وهو يحوطها بتملك وعشق وهو يقبلها قبلات مفترقه ….شقي اوووي الود فريد ده

وبعد قليل كان يقف فريد أمام المراءه وريتال تقف في غرفه الملابس خدت فستان صيفي رقيق بلون البني ذات أكمام طويله يميل من الكتاف وجعلت شعرها منسدل علي ظهرها 

وارتدت قلادة ولدتها لتزين عنقها بشكل جميل ورقيق وضعت بعضا من الروج الكافيه 

خرجت لفريد ووجدته يهندم ثيابه ذهبت إليه وهي بتتشعلق في رقبته زي الطفله=واووو اي الشياكه دي كلها 

فريد بضحك=هههههه اي يبنتي انا نزال اقعود عادي شياكه اي بقا 

ريتال بغيره=ايوه بس متشيكش كده عشان  في خدام كتيرفي القصر وممكن يحبوك زي منا حبيتك 

ضحك فريد بقوه=اي ده هو انتي حبتني عشان شيكتي 

ريتال بحب وهي تقبل عنقه=عشانك كلك على  بعضك 

نظر فريد لها بحب وهو ينظر إلي شفتها ليجدها تضع روج انكمشت ملامح بغيره =اي الي انتي حطه ده 

ريتال بتعجب=حطه اي 

أخرج فريد منديل من جيبه =حطه روج لي يا  احنا نزلين لماما وبابا مش هنقعود هنا

تعجبت ريتال منه =لي يا فريد وفيها اي يعني 

فضل فريد يمسحلها الروج وهو ينظر إلي شفتها برغبه التقطه شفتها بقبله عنيفه وهو يعقابه علي فعلتها

ابتعد عنها بحده زائفه =متعمليش كده تاني غير هنا تمام

ثم ابتعد عنها لتنظر ريتال الي طيفه بذهول وتضع يدها علي شفتها بالم=اااااه وجعتني ..اوووي 

ولكن ابتسمت  بخجل=بس حلووووووه 

جريت وراه وهي شايفه خارج من الاوضه

فريد استني

امسك يدها ونزالو سوه ليذهبو  حثما يجلسان 

وجدهم يجلسان بحزن ليتعجب من منظرهم

فريد بتعجب=في اي يا بابا انت وماما قاعدين لي كده وشايلين الهم لي كده

سهير بدموع=مفيش يبني احنا كنا قاعدين احنا ومايا بنفطر حسنها مش طبيعيه لما سالتها مالك اديقت وكانت طلعه اوضتها مره واحده لقتها وقعت من طولها 

فريد بتفجاوء=اي ازي يا بابا ازي يا ماما ولي مقولتليش

سهير=مكونتش عايزني نقلق يا حبيبي

تتنهد فريد بعمق=تلقيني اي يا ماما بس دي مايا اختي 

استنو هروح اشوفها 

ريتال بعتراض=لا يا فريد خليك انت انا هروح اشوف مالها بظبط 

فريد بحزن=انا جي معاكي 

ريتال برفض=لا يفريد خليك ممكن يكون عندها حاجه وتتكسف تقولك 

هز رأسه بالإجابة بحزن=ماشي روحي 

كانت سترحل ولكن أوقفتها سهير الذي امسكتها بدموع= شوفيلي مالها ونبي يا ريتال ممكن تحكيلك انتي صحبتها وبتحبك

ربط ريتال علي يدها بحنان=حاضر يا خالتو

ذهبت ريتال الي غرفه مايا وطرقت الباب

كانت مايا قاعده بتعيط مسحت دموعها بسرعه قائلا=مين 

ريتال=انا ريتال يا مايا ينفع اخوش 

أذنت لها مايا بالدخول بعدما تأكدت أنها مسحت دموعها تماما 

ذهبت ريتال إليه كانت تنظر له بتفحص لتجد عينها دبلانه من كثره البكاء

ريتال اقتربت منها ببطء وجلست بجانبها =خير يا مايا مالك عمو قالي انك اغمي عليكي تحت 

مايا مصتنعه الابتسامه عكس ما بداخلها من الم=اي لا مفيش يا ريتال انا بس تعبانه شويا 

قوللهم ميقلقوش 

ريتال وهي تنظر لها بتفحص=انتي متاكده انك بخير  عيونك مبتقولش كده خالص 

اتنهدت مايا بعمق واصتنعت الابتسامه مره اخري =لا خالص انا كويس انا بس 

قطعتها ريتال وهي تمسك يدها بحنان =مايا حبيبتي انتي مش مُطره تكدبي عليا قوليلي لو فيكي حاجه يمكن اقدار اساعدك ولو مش عايز تقولي لحد انا مش هقول لحد اوعدك بده 

اتنهدت مايا بحزن وتجمعت الدموع في عينها =ريتال انا تعبانه اوووي مش عارفه اقول اي ولا ابدا منين ولا حتي احكي لمين أو حكيت لحد هيخافو عليا ولو خلتها جويا انا الي همووت من حزني

كانت تستمع لها ريتال ولا تفهم منها شي مسكت أيدها بحنان قائلا=مايا حبيبتي معلش ممكن توضحي شويا انا مش فاهمه حاجه خالص

انهارت مايا في البكاء واحتضنتها بقوه وهي تبكي =ريتال ارجوكي خليكي جنبي ارجوكي انا محتاجه حد يكون جنبي يا ريتال انا تعبانه اووووي 

ربط ريتال علي ظهرها بحزن تحاول تهديئتها=اهدي يا حبيبتي اهدي وفهميني براحه عشان مش فاهمه حاجه مالك يا مايا تعبانه مالك يا حبيبتي 

مايا بحزن شديد وبكاء=ريتال انا هموووووووت 

جحظت عين ريتال بصدمه وهي تبتعد عنها حوطت وجهها بحنان وهي تنظر بعينها=تموتي لي يا مايا انتي بتقولي اي مالك يحبيبتي 

انهارت مايا في البكاء وقامت بحتضنها =ريتال انا عندي كنسر عندي كنسر في الدم 

جحظت عين ريتال بصدمه أكبر وبدأت الدموع تتجمع في عينها بخوف =كنسر كنسر ازي يا مايا عرفتي منين الموضوع ده ازي 

مايا ببكاء تحدثت من بين شهقتها =انا ..انا كونت في الشغل ..في يوم قبل متتجوزو انتي وفريد يوم محصلتلك الحديثه في دماغك 

اومت ريتال برأسها قائلا=ااااه كملي 

مايا ببكاء =اليوم ده انا دوخت في الشغل واغمي عليا زي الصبح كده صحبتي مسبتنيش غير لما اتاكدت اني بخير روحنا عند الدكتور وقالي اعمل تحاليل 

ولما طلب مني اجيبها قولتو ابعتهالي يا دكتور 

لما سيلتك انبارح ونزالت بعدها بساعه وصلتني رساله بتحاليل مكتوب فيها اني عندي كنسر في الدم خطورة النجاه منو ضعيفه جدا …

كانت تستمع لها ريتال بصدمه وهي لا تصدق ماذا تقول 

امتلئت عيون ريتال بدموع وشعرت بالم شديد يجعل قلبها ينبوض بشده عليها اخذت نفس عميق تحاول أن لا تبكي 

ابتعدت عنها برفق =مايا حبيبتي اهدي كده واسمعيني بوصلي يا حبيبتي 

مايا ببكاء=اي اي يا ريتال ممكن يحصلي حاجه انا بجد خايفه اوووي خايفه اسيب كل حاجه حلمت بيها وامشي خايفه اسيب الناس الي بتحبني وامشي اربوكي يا ريتال خاليكي جنبي انا محتاجه حد يكون جنبي بجد

احتضانها ريتال هي تشعور بالم كبير بداخلها تنفست بصعوبه وبعديت عنها وهي بتحاول تمسك دموعها =مايا حبيبتي انتي هتكوني كويسه 

مايا بدموع=ازي بس يا ريتال ازي 

ريتال بدموع وهي تحاوط وجهها وتنظر لها بثقه=صدقيني هتبقي كويسه انا مستحيل اسيبك وربنا مستحيل يسيبك الي انتي في ده الابتلاء ربنا بعتو عشان يختبراك ويشوف صبرك صدقيني يا مايا هتكوني كويسه 

أكملت بهدوء =بس احنا لزم نقول لفريد 

ابتعدت عنها مايا بانهيار=اي لا لا يا ريتال الا فريد ده الوحيد الي مقدارش اشوف وجعو انا عارفه فريد ده رحو فيا لو حصلي حاجه ممكن يموت ورايا 

ريتال بهدوء=مهو لو حصلك حاجه بردو هيموت وراكي بس هيفضل يلوم نفسو انو مكنش معاكي في ظروف زي دي 

مايا فريد اخوكي هو الوحيد الي يقدر يحميكي ويقدار يوقف جنبك صدقيني 

مايا بدموع=بس يا ريتال انا مقدارش مقدارش اشوف وجعو عليا مقدارش فريد مستحيل يتحمل ولا حتي بابا وماما 

ريتال بجديه وهي تحاوط وجنتيها=مايا لزم تفهمي الي بقولهولك فريد الوحيد الي يقدر يساعدك مش اكتر حتي انا مهما وقفت جنبك مش هبقا زي وقفت فريد جنبك ابدا 

صدقيني يا حبيبتي واللهي كلو هيبقي تمام واللهي 

مايا بدموع =بس انا خايفه عليه اوووي 

ريتال بهدوء عكس ما بداخلها من انهيار =صدقيني الي بقولهولك ده بردو عشان بخاف عليه 

ابتعدت مايا عنها وهي يتمسح دموعها بضهر أيدها =طيب طيب يا ريتال بس انتي هتقوللهم اي 

ريتال بهدوء=متخفيش انا هروح هقولهم أنها حالتها النفسيه تعبت شويا بسب مشروع بتشتغلي عليه وفشل 

اتنهدت مايا ببكاء=ماشي ماشي خلاص روحي 

ريتال بحزن احتضانتها =متخفيش يا روحي كلو هيبقي تمام ابتعدت مايا عنها وهزت رأسها بالإجابة بحزن شديد=ماشي روحي انتي وانا هنام يا ريتال اربوكي لو قولتلو خليه ميجيش دلوقتي عشان مش هقدار اثبت قودامو

ريتال بابتسامه زائفه =ماشي يا روحي يلا تعالي نامي يلا يا قلبي 

نامت مايا علي السرير وهي بتغمض عينها بارهاق شديد وبكاء لا تستطيع التوقف عنه ابدا اخذت نفس عميق 

وأخرجته بصعوبه وهي تشعور بالم حتي بتنفوس 

وضعت ريتال عليها الغطاء وقبلت رأسها بحنان أغلقت النور المشعل بجانبها 

وخرجت خارج الغرفه وهي تدعي التماسك 

حتي انهارت ريتال ببكاء شديد وهي تقع علي الارض بضعف تتذكر نفس لليله نفس الليله الذي ماتت بها امها بنفس المرض العين اخذت تبكي بانهيار وهي تنظر إلي السماء المطله بشرفه أمامها تطول علي البحر 

اخذت نفس عميق لتخرجه بالم وهي تطلب من الله بان يعفو عنها ويشفيها ولا يحزنها علي صديقتها ابدا 

ريتال ببكاء مضاعف النهيار مايا=يا رب أرجوك يا رب ارحمهما واشفيها يا رب انت الوحيد الي قادر علي كده يا رب متخلينيش اعيش نفس الالم تاني في بعدها عني مفيش اعتراض علي حكمك بس يا رب اشفيها وارحمها يارب 

وبعد حالت انبهار قرارت ريتال أنها توقف بجمود عكس الانهيار الذي بداخلها اخذت نفس عميق وهي تمسح دموعها بضهر ايدها  قرارت الذهاب الي عثمان وسهير الذين يجلسون بخوف وقلق شديد علي ابنتهم 

سهير بلهفه وهي ترها=ريتال ها يا ريتال يا حبيبتي مالها مايا 

ارتسمت ريتال ابتسامه زائف عكس ما بداخلها من الم 

لحظها فريد بعينها الدبلانه=اي ياخالتو زعلانه عليها لي مهي زي القرده فوق اهي انا قولت فيها حاجه 

لما شوفتك قاعده زعلانه انتي وعمو

عثمان بقلق=امال اي يا ريتال هي تعبت لي كده يبنتي

ريتال بهدوء عكس ما بداخلها =مفيش يا عمو هي بس كانت بتشتغل علي مشروع مهم وابذلت في مجهود كبير ومحدش قدار مجودها لأن المشروع فشل  بس  غير كده انتي عارفه انو هي قويا جدا يا ريت متخفيش عليها يا خالتو هي بس عايزه اقعود لوحدها شويا

هزت سهير رأسها بالإجابة بابتسامه=حاضر يا ريتال 

شكرا اوووي يا حبيبتي تعبتك معايا بس كونت عارفه انك انتي الوحيده الي هتعرفلي هي مالها

ابتسمت ريتال ابتسامه زائفه قائلا=خلاص بقا يا جماعه هي كويسه فكوووو بقا 

كل هذا كان تحت أنظار فريد الذي لا يصدق اي كلمه قالتها ريتال حتي الآن 

وقف بحده وهو يشعور بضيق لماذا تكذب=ماما بابا بعد اذنكو انا طالع فوق 

نظر إلي ريتال بحده =تعالي يا ريتال عايزك 

ذهبت ريتال إليه دون كلمه وهي تتنهد وتأخذ أنفاسها بصعوبه كانت بداخلها لم كبير علي صديقتها 

دخل فريد الي غرفته وهو يحرار ازرار قميصه بضيق 

خلعه ووضعه علي الارض ووقف عاري الصدر وهو ينتظر دخولها 

دخلت ريتال وهي تشعور بالم شديد

وقف فريد أمامها وهو يربوط يده أمام صدره تحدث بحده=في اي ؟!

وقفت ريتال قدامو بعيون حزينه قائلا بصوت يرتجف خوفا=فرر..يد  أن..ا لزم اقولك حاجه مهمه اوووي .

فريد ومازال علي وقفته يقف وهو ينظر لها بحده=مانا مستني اعرف لي بتكدبي مالها مايا فيها اي 

.وقفت ريتال أمامه وهي تمسك ذارعه وتنظر لها بحزن=فريد انا عايزك تهدي لزم تسمعني وانت هادي 

نظر لها فريد بتعجب وشعر بالم كبير وهو يرها تبكي ليتحدث بحنان =ريتال مالك يا حبيبتي …انتي بتعيطي لي 

اخذت ريتال نفس عميق وهي تبكي  وتتحدث من بين شهقتها=فريد انا عارفه انها هتبقا صدمه عليك بس لزم تعرف 

احتضانها فريد بحب وهو لا يعرف ماذا بها يربط علي شعرها بحنان وبيد الاخره يحوطها بقوه قائلا بخوف شديد=خير يا ريتال في اي مالك  يحبيبتي بتعيطي لي كده اي حصل انتي موجوعه فيكي حاجه 

كانت تقف ريتال بين ذراعه منهاره من البكاء وتحدثت من بين شهقتها=فريد مايا محتاجلك جنبها محتاجلك اووووي 

جحظت عين فريد وهو يشعور بصدمة ويبعده عنه برفق ويرفع وجهاها بانماله ليره عينها غارقه في الدموع  تحدث بصوت خاءف=مالها مايا يا ريتال فيها اي 

ريتال بدموع حاولت تهدئت نفسها حوطت وجنته بحب وهي تنظر له بدموع=اوعدني انك تكون هادي 

فريد ذاد الخوف بقلبه أكثر تحدث بحده =مالها مايا يا ريتال انطقي 

لترتجف ريتال خوفا منه تحدث ببكاء وهي تنظر إلي الأرض=مايا عندها كنسر يا فريد وفي المرحلة الاخيره للعلاج يا تخف يا تمووووت

لتجحظ عين فريد برعب وهو يشعور وكان الساعه توقفت 

أمامه وينظر الي ريتال بتفجاء يشعور وكان أحد جاب جردال مايا سقعه ودلقها فوقيه 

وقف بصدمه وهو يرجع الي الخلف وو…………..)”

يتُبع

#روايه ارهقتني عيونها 

#الحلقه الثامنة عشر

#فصل هديه

———————★

توقف فريد وهو يشعور وكان الساعه توقفت له  ليسمع صوت تكسير قلبو والم كبير بداخله

تحدث بصوت مليئ بالخوف والارتجاف=مين مايا…..مايا اختي 

هزت ريتال راسها بالإجابة ببكاء=ااااه يا فريد 

نظر لها فريد بذهول يحاول تكدبها=لا مستحيل مستحيل مايا يحصلها حاجه انتي اكيد بتكدبي عليا يا ريتال 

اكمل بصوت جوهري حاد ملئ بخوف=قوليلي انك بتكدبي اكيد لا لا مايا

 

كانت تقف ريتال أمامه تحاول أن لا تبكي حتي لا تضعفه أكثر حاوطت وجنته=فريد فريد حبيبي بوصلي بوصلي 

نظر لها فريد والدموع ملئت عيونه

نظرت له ريتال بدموع=حبيبي مايا هتبقي بخير صدقني لزم توقف جنبها تخاليها تروح لدكتور عشان تاخود الدواء صدقني يا فريد انا ماما ماتت بنفس المرض بس عشان  كانت حالتها متاخره وصحتها اتدهورت بس مايا لسه صغيره ومن الظاهر انو لسه المرض في أوله 

نظر لها بدموع وحجم الالم بداخله يزداد=ريتال انا مقدارش اخسرها دي مايا اختي انتي عارفه يعني اي مايا بنسبالي اي دي روحي وبنتي انا الي ربتها مستحيل استحمل تختفي من حياتي مهما حصل 

احتضنته ريتال بحب ودموع ملئ عينها وهي سمعه صوت قلبها بيتفتفت علي حالة فريد ومرض صحبتها =متخفش يا حبيبي هي بس عايزه حد يكون جنبها يدعمها مهما حصل يديها القدره أنها تكمل علاجها لأنها هايجي وقت وهتستسلم بس لزم توقف جنبها اكيد هيبقى صعب عليها ومتعب بس اكيد هي هتقدار لما تلقي حد بيدعمها اكيد اكيد 

هتحاول

 ابتعد فريد عنها وهو يرجع الي الخلف بارهاق وهو يشعور بدوار كان سيقع لكن امسكته ريتال بقوه

ريتال بخوف=فريد 

ارجوك يا فريد متعملش كده ارجوك خاليك  اقوي اكتر من كده عشان خاطري يا حبيبي 

نزال فريد علي الارض وهو يستند علي طرف الفرش يحاوط قدمه ويجذبه لصدرو ودفن وشو في ايدو بخوف قلق كبير يزداد داخله

نزالت ريتال لمستواه برفق ونظرت لها نظرات حب مليئ بالدموع والخوف حوطت وجنته بيدها قائله=فريد 

حبيبي، وروحي، انا عارفه انك هتعمل كل حاجه تطلع في ايدك عشان هي تبقا كويسه بس انا مش عايزه اشوفك في الحاله دي انت كده بتوجعني انا

احتضانها فريد كأنه يحتضن ولدته 

وضعت رأسه علي صدره بحنان وهي تربط علي رأسه بحنان وتغلغ انمالها في خصلاته بحب 

=اهدي يا روحي اهدي 

فريد بدموع احتضانه وهو ينهار في احضنها 

احتواته ريتال بحب وهي تتمسك  به بقوه حتي لا تشعور بالضعف حتي تكون امال له في الحياه 

فريد بدموع  وهدوء عكس ما بداخله من انهيارات=انا عايز اشوفها 

ريتال وهي تربط علي شعره بحنان =حبيبي هي نايمه دلوقتي قالتلي مش عايزه تشوف حد حاليا هنروحلها لما تصحي يا حبيبي ،

 

استرسلت بحب ودموع=روحي ااااخ يا فريد حبيبي انا جنبك يا روحي مستحيل اسيبك ابدا 

احتضانها فريد ومازال يبكي 

كانت هي تربط علي شعره بحنان 

نام فريد بحضانها دون أن يشعور 

وفي المساء كان فريد نائم وهو يحلم بمايا حتي استيقظ مفزوع =ماياااااا 

لكن نظر بجانبه وجده ريتال نائما وهو ينام علي 

قدمها 

استيقظت ريتال تحدثت بنوم وقلق=فريد 

انت كويس يا حبيبي 

ابتسم فريد بهدوء  =ااااه يحبيبتي 

وقف من جلسته ودخله الي الحمام 

نظرت ريتال الي طيفه بحزن تنهدت ووقفت من جلستها 

دخلت الي غرفه الملابس حتي تخرج ملابس

لها وقفت قليلا، ثم تذكرت امها وهي تموت بين يدها واخر كلمتها بأنها تحبها وبنتظرها بيوم ما

جلست ريتال علي الارض بانهيار في البكاء

لدقائق  وهي تحاول منع صوت شهقتها بوضع يدها علي فمها حتي سمعت صوت باب الحمام يفتح مسحت دموعها بسرعه قبل أن يرها فريد فبرغم من أنها بداخلها من أنهيار الا أنها حاولت التماسك حتي لا تضعفهُ هو أيضا 

دخل فريد الي غرفة الملابس ولا يوجد علي وجه اي  من مشاعر 

نظرت له ريتال بحزن وهي تره بهذه الحاله فأول مره تره بهذا الجمود 

ذهبت إليه وطبعت قبله حنونه علي خديه

بحب وهي تغمض عينها 

ابتعدت عنه وذهبت الي الحمام 

دخلت الي الداخل وقفت تحت المياء البارده الذي ارتعش جسده منها فور الوقف أسفلها 

وأخذت تبكي بشده حولت تمنع صوت شهقتها ولكن لم تستطيع 

كان فريد يقف بالخارج وهو يسمعها شعر بالم كبير بداخله وهو يعرف ما بها وبأن المها يضاعف ألمه حاليا بسب فقدا ولدتها بهذا المرض بسن صغير 

خرجت ريتال من الحمام وهي ترتدي منيامه حريريه 

ذهب إليه فريد عندما رائها بهذه الحاله

احتضانها بعشق وهو يستنشق رائحتها 

الذي أصبح يدمنها 

ابتعد عنها وهو يحاوط وجنتيه طبع قبله رقيقه علي جبينها قائلا بحب=ريتال حبيبتي 

انا عارف انك موجوعه اكتر مني وده خصوصا لأنك فقدتي حد مهم في حياتك بسبب المرض ده بس اربوكي متتعبيش قلبي عليكي انت كمان 

انا بهرب من كل حاجه واجي لحضنك مش عايز ابعد عنك لفكرت انك بتتوجعي انتي كمان 

نظرت له ريتال بدموع وهي تمسك يده المحاوط وجنته=متخفش يا حبيبي انا كويسه خالص وعايزك انت كمان كويس انا بس اتقصرت شويا عشان كده عيط مش اكتر 

بس لزم تعرف اني انا ملجائك في الحياه 

لو حسيت بضعف في اي وقت تقدار تجي تخوش حضني وانا هرحب بيك في اي وقت 

احتضانها فريد وهو يحاوطها بقوه وكأنه يورد أن يدخله أكثر حتي يشعور بأمن اكتر كانو بيهرب من ضغوط الدنيا وجي في حضنها تنسيه وعامل زي طفل صغير الذي يهرب لحضن ولدته بخوف

احتضانته ريتال بعشق وهي تحاوط رقبته بيدها الصغيره وبتتشعلق فيه اكتر عشان تحث بوجودو

ابتعدت عنه وهي تسحبه ورائها بحنان الي الفراش

نامت علي السرير وفتحت ذراعها وهي بتشورلو يدخل جوه حضنها 

ذهب فريد إليه سريعا واحتضانها وهو يضع رأسه علي صدرها ويستنشقها طبع قبله علي عنقها بعشق 

وكانت ريتال تحتضنه بحب 

وهي تربط علي رأسه بحنان 

حتي نام مثل الطفل فضلت ريتال منيماه جوه حضنها وهي بتبصلو بحب وبتتامل ملامحو الرجوليه الجذابه 

أنزالت رأسها لمستواه وطبعت قبله رقيقه علي شفاته ودموعها نزاله علي وشها 

اختبئت في حضنو وهي بتستشقو وبتطبع عدت قبلات حنونه علي عنقه بهدوء حتي لا يستيقظ ..’

وفي صباح اليوم التالي )’

استيقظ فريد وهو يرها بحضنه ابتعد عنها برفق حتي لا تستيقظ ودخل الي الحمام ومزال الخوف بداخله يزداد حاسس انو مش هيقدار يوجه مايا بأي طريقه خرج من الحمام بعد قليل

وهو يلفلف الفوطه حول خصره وعاري الصدر 

دخل الي الغرفه الملابس وارتدي بنطلون وقميص اوفر سيز بلون الاسود

وقف أمام المراءه 

استيقظ ريتال بهذا الوقت وهي تفرك في عينها مثل الاطفال قائلا بحب=صباح الخير 

فريد بجمود ولاول مره=صباح النور 

وقفت ريتال وذهبت اليه وقفت قدامو وهي بتظبتلو هدمو بحب=انت كويس يا روحي

فريد تتنهد بحزن=اااااه يا بخير عن انبارح انا هروح لمايا اطمن عليها 

ريتال=طب استني هلبس واروح معاك انت هتحتاجني معاك وهي كمان 

فريد تتنهد بعمق=ماشي بس بسرعه 

ذهبت ريتال من أمامه وذهب الي الحمام 

وبعدها خرجت الي غرفه الملابس وارتدت فستان بلون الاسواد وتركت شعرها مرفوع علي شكل ديل حصان 

ذهب إليه بسرعه وجدته يجلس بحزن 

ذهبت إليه بحزن نزالت علي رقبته حتي توجه وجهها بوجه قائلا بحب=حبيبي انت عايز تنزال دلوقتي فعلا 

وقف فريد من جلسته بجمود=ااااه يلا عشان ننزال 

شعرت ريتال بالم من جمودو معها نزالت دموعها الي خانتها غصب عنها 

خرج فريد من الغرفه 

وذهب الي غرفة مايا الذي كانت تجلس امام شباك غرفتها وهي تتأمل البحر بعينها الغرقانه بدموع 

طرق فريد علي الباب بهدوء

=مايا

مسحت مايا دموعها بسرعه قبل ميشوفها فريد واذنت له بدخول 

=خوش يا فريد 

دخل اليها فريد وهو يره حالتها الي تصعب علي الكافر عيونه الدبلانه من كتر العياط والي باين اوي أنها منمتش ثانيه

ذهب إليها بابتسامه عكس ما بداخله من حزن وألم وهو يرها بهذا المنظر=حبيبتي  مايا انا جيت اطمن عليكي

مايا بابتسامه مصتنعه=تعالي يا حبيبي خوشي يا ريتال 

ذهب فريد إليها وجلس أمامه وأمسك يدها بحب=حبيبتي مايوش… ريتال قالتلي كل حاجه انبارح انا كونت جيلك انبارح بس هي قالتلي مش عايزه تشوف حد استنيت اول متصحي عشان اقدار اشوفك ،بوصي يا مايا انا اخوكي 

واكتر واحد هيقف جنبك ويدعمك انا جي اقولك انك لزم تروحي لدكتور نتأكد من التحاليل دي مره اتنين والف كمان لحد ميثبت المرض ولو ثبت لاقدار الله احنا هنروح لدكتور متخصص ولو هسافرك بره عادي ولو هدفع كل الي عندي عادي المهم انك تكوني بخير يا حبيبتي

كانت تنظر لها مايا وعينها مليئ بالدموع  والألم=فريد انا مقداره خوفك عليا وكل حاجه بس انا مش هقدر مش هقدر ابني احلام وأتمسك بيها وفي الاخر اسيب كل حاجه وامشي خايفه امشي وراه العلاج وحس بأمل وفي الاخر يتسحب مني ومنكوم انتو كمان انا مقدارش اتخايل هيبقا اي حالتكو لا انتو ولا حتي ابراهيم لو عرف انت عارف يا فريد انا بحب ابراهيم اوووي وهو كمان بيحبني وانت عارف صح هو كمان لو عرف حاجه زي دي ممكن يموت ورايا انا مش هقدر ابعد عنك واسييكو موجوعين في بعدي مش هقدر يا فريد لا لا 

احتضانها فريد بقوه وهو يربط علي شعرها بحنان ويحاول أن لا يبكي =اهدي اهدي يا روحي 

ابتعد عنها ومسح دموعها بحب وهو وجهها بانماله بحب =مايا حبيبتي واختي وبنتي كمان 

انتي فاكره يعني أن لو حصلك حاجه انا هعيش عادي انا كمان ممكن اموووت انا من غيرك اموت يا يا مايا لي متحوليش عشاني هااا لي هو انا مسهلش باباو ماما ميستهلوش ولا حتي ابراهيم ..سيبك مننا انتي متستهليش انك تحاولي عشان تعيشي ،كل حاجه في ايد ربنا يا مايا لا أنا ولا انتي الي هنقرار احنا هنموت أمتي بس انتي عارفه لما بتسلمي نفسك للمرض يعني بتاذي نفسك يعني بتنتحري بالبطئ يعني حتي ربنا مش هايسمحك بسب انك محولتيش ..انتي بقا مش قادره تعملي كده عشان ربنا ربنا الي خالقني وخلقك

مايا بدموع =بس انا يا فريد مش هقدر

فريد بإصرار وهو يحاوط وجنتها=لا لا تقداري 

انتي مايا اختي انا الي مربيكي واكتر واحد يعرفك يعرف انتي تقداري تعملي كده ولا لاء

مايا وهي تمسح دموعها زي الاطفال=انا مش عارفه اقول اي يا فريد كا العاده بتقدتر تقنعني بالحاجه حتي لو مش انا الي عايزها انا بجد مش عارفه اقولك اي انا بحبك اووووي يا فريد ارجوك تخليك جنبي

نظرت إلي ريتال الي بتحاول تمنع دموعها تنزال علي قد متقدار قائلا بابتسامه =شكرا اوووي يا ريتال انتي فعلا عنك حق فريد الوحيد الي يقدر يكون جنبي ويقويني بجد شكرا اوووي

احتضنتها ريتال بحب= حبيبتي انتي يا مايا عشان اقولك كده مش مصدقاني 

وجههت حديثها الي فريد=اي رايك يا فريد نعزم ابرهيم انهارده 

مايا بخوف=لا لا الا ابراهيم متقلوش حاجه يا فريد 

فريد بحب=اهدي اهدي انا مش هقولو حاجه هو بس ريتال قصدها أننا نعزمو عشان نحاول نفرحك شويا ونطلعك من المواد ده 

ولا اي بقا مش ابراهيم بردو الوحيد الي يقدر يفرحك

مايا بخجل =ايوه هو انتو هتعزمو أمتي

فريد بابتسامه=الله الله شوفي البت اتغيرت ازي انا طول عمري بقول انك قرده محدش صدقني 

ريتال بابتسامه=خلاص يا فريد بقا روح انت يلا اطلع بره عشان انقلها فستان حلو تلبسو وانت كمان روح اتصل علي ابراهيم بسرعه 

مايا برافض=لا لا مش عايزه يشوفني كده هيعرف اني فيا حاجه 

ريتال بحب=ابقي قوليلو بتعيطي عشان المشروع فشل نفس الي قولنه لطنط وعمو 

مايا بحزن هزت راسها بالإجابة=انا نفسي بس اقدار وأخف عشان انا مش هقدر اسيبكو ولا اسيب ابراهيم لوحدو من غيري 

فريد بحب احتضانها=انتي مش هتبعدي عن حد لا احنا ولا حتي ابراهيم

اكمل بمزاح=وبعدين يبت اتكسفي شويا دانا اخوكي الكبير وانتي عماله تقولي ابراهيم ابراهيم

مايا بابتسامه خجل=اهو بقا انت عارف ان الي بيحب في وقت ضعفو مبيفتكرش غير الإنسان الي بيحبو زي كده ريتال لما حست بالعجز رحتلك وحكتلك 

ابتسم فريد بحب وهو ينظر لريتال 

وثم نظر لمايا قائلا بحب=خلاص انا هسييكو بقا عشان اكلم ابراهيم 

مايا بمشاغبه كا العاده=صدقتني صح عشان اقولك الود اتكسف مني 

ريتال بابتسامه=ههه ايوه باين عليه اطلع بره بقا يا فريد خاليني اساعدها 

فريد هز رأسه بالإجابة قائلا بحب=حاضر 

ذهب فريد الي الخارج 

وهو يتنهد بعمق ومزال الحزن لا يفارقه ولا حتي الالم بداخله والخوف علي ابنته واخته الصغيره 

ذهب إلي غرفته لي يلجأ الي الله ويسجد له على وعسي بأن يختفي هذا الحزن بداخله 

كانت ريتال واقفه معها بتنقلها فستان شيك 

ريتال بابتسامه=اهو لقيتلك الفستان ده حلو جدا 

مايا بإعجاب وابتسامه=ايوه حلو خلاص هخو ش البسو بسرعه واجيلك 

ريتال بابتسامه=بسرعه مستنياكي 

وفي غرفه فريد كان يسجد الي الله 

مترجيا اياه بأن يشفيها ويرحمها ويبعد عنها أي اذى

انتهي من الصلاة بتسليم اخير وهو يدعو من قلبه الذي يتالم خوفا علي أخته الصغيره 

وقف من جلسته وأمسك هاتفه واتصل علي ابراهيم 

حتي أتاه الرد 

ابراهيم =اي يا فريد عامل اي يا عريس 

فريد ابتسم بالم =الحمد لله يا ابراهيم يا حبيبي انت عامل اي

ابراهيم بابتسامه=الحمد لله بخير يا عريس الا قولي الجواز عامل اي حلو صح 

فريد بابتسامه=ااااه حلو 

ابراهيم =ربنا يباركلكو في بعض يا رب 

استرسلت بقلق=

بقولك اي يا فريد انا بقالي كتير اوووي بتصل علي مايا وهي مبترودش

اغمض فريد عينه بارهاق وبداخله الم كبيره=معلش يا ابراهيم تلقيها عندك شغل ولا حاجه او مسمعتش التلفون 

ابراهيم بحزن=بس انا بقالي كتير بتصل عليها دي اول مره تعملها 

فريد بتنهيد عميق=معرفش يا ابراهيم بس انا لسه شايفه هي كويسه متخفش

ابراهيم بتعجب من طريقه فريد شعر بأن هناك شئ =هو انت فيك حاجه يا فريد 

فريد بتعجب=لي بتقول كده

ابراهيم بستغراب =مش عارف حاسس انك فيك شي غير طبيعي 

فريد بتعجب مكنش عارف انو صوتو باين عليه كده=مفيش حاجه بجد المهم انا عزمك عندنا النهارده هستناك بليل 

ابراهيم بفرح اللهو هيقدار يشوفها =بجد طيب هاجي انا وماما النهارده

فريد بابتسامه علي الفرحه الي بانت في صوتو والي هو عارف أساسه اي =ياااااه لدرجادي 

ابتسم ابراهيم =اي يبني هو اي الي لدرجادي 

فريد=مفيش يا صحبي 

مستنيك بليل 

ابراهيم بسعاده=تمام بس ونبي خالي مايا ترود عليا 

فريد =حاضر 

اغلق الهاتف وهو يبتسم لانو اتاكد قد اي هو بيحب مايا وبيخاف عليها 

في غرفه مايا خرجت من غرفه الملابس وهي بدور حوليه نفسها بسعاده 

اي رايك يا ريتال شكلو حلو اووي صح 

ريتال بابتسامه=قمر يا روحي 

بقولك اي انا هسيبك بقا واروح لفريد اشوفو كلم ابراهيم ولا لا

مايا بابتسامه=تمم وانا هنزال الجنينه استناكو

ريتال بحب=ماشي يا روحي بس كلي حاجه 

مايا بعبوس=مليش نفس 

ريتال بحب=لا لزم تاكلي عشان تقداري  تقعودي معانا عشان متهبطيش انتي مكلتيش حاجه من انبارح 

مايا بتنهيد=ماشي 

ريتال بحب=شطوره انا هطلع لفريد بقا 

هزت مايا رأسها بالإجابة وهي تنظر الي طيفه بحزن علي قد مبتحاول تتماسك قدامهم علي قد ما قلبها بردو وجعها والخوف جوها بيزيد  والم مبيخفش ابدا ..

وفي غرفه فريد كان يجلس بحزن يرجع رأسه للخلف

دخلت ريتال الاوضه ووجدته يجلس علي الكنبه الموجوده في الغرفه مغمض العين بارهاق 

ذهبت إليه وهي تجلس جنبو برفق 

اخذت تحرك انماله علي وجهه بحب قائلا بحزن=انت بخير يا حبيبي 

فتح فريد عينه أسر لمستها نظر له بحب بابتسامه خفيفه=ااااه يا ريتال 

احتضنته ريتال وهي تضع رأسها علي صدره وتغمض عينها 

فريد بحب قبل رأسها قبله حنونه قائلا=عمالتي اي معها هي كويسه 

هزت ريتال راسها بالإجابة بتنهيد=ااااااه كويسه الحمد لله ربنا يشفيها ويكون جنبها ومنشوفش فيها حاجه وحشه ابدا 

فريد بتنهدعميق=يااااااااا رب 

ريتال =يا رب 

انت اتصلت علي ابراهيم 

فريد =اممم اتصلت مش هتصدقي يا ريتال انا فرحان قد اي اني اختي عندها حد بيحبها ويحتويها ويخاف عليها زيه بظبط مغلطتش لما قولت انو ابراهيم الوحيد الي حبها وهيقدارها لما تبقا في يوم مراتو تعرفي اني حتي مش قادر اتخيل ازي هدهالو انا مبالك بقا لو حصلها حاجه لاقدار الله 

ريتال بحب =لا يحبيبي متقولش كده هي هتبقا كويسه هي بس تمشي علي العلاج وكلو هيبقى تمم 

فريد تتنهد بعمق قائلا=يااااااارب يارررررب كل حاجه في ايدين ربنا 

وانا واثق في رحمه ربنا 

سترسل بتنهيد=قومي يلا عشان نحضر نفسنا عشان هو وطنط ناريمان  جاين شويا كده 

ابتعدت ريتال عنه وهي بتتنهد بعمق=ماشي 

كانت ستقف لكن أوقفه فريد وهو يمسك يدها

فريد =استني يا ريتال 

جلست ريتال بجانبه=خير يافريد 

اقترب فريد منها وطبع قبله عميقه علي شفتها 

وهي ايضا تجاوبك معه يحاول أن يخفف وجه بها فهي مثل الدواء لروحه  لا يستطيع التنفس بدونها ابدا..

ابتعد عنها برفق وسند جبينه علي جبينها وهو يبعد خصلاتها الشارده يدضعها خلف اذونها=شكرا اووووي يا ريتال شكرا علي كل حاجه انا عارف انك موجوعه اوووي بس انا لولاكي مكنش حد عرف حاجه عن مرضها وكان ممكن يفوت الأوان لولا أنك اصرتي تقوليلي كان ممكن يحصلها حاجه وانا معرفش وكونت هفضل اقانب نفسي علي اني مكونتش معها في وقت ضعفها الحمد لله انك دخالتي حياتي غيرتني لاحسن خالتني اشوف الدنيا احسن خالتني انسان جديد غير خلتيني حاسس بحب جوه كبير لكل الي حوليه بيحاول يقفل علي اي حاجه ممكن تجبلو مشاكل حبتني  وحبك اكبر نعمه من ربنا وحتوتيني في وقت ضعفي انا بحبك يا ريتال وهفصل احبك لاخر يوم في عمري وانا كمان هفضل جنبك لاخر يوم في عمري وانا بحتويكي ودعمك واكون جنبك ديما مهما حصل 

ابتسمت ريتال بحب وطبعت قبله علي خديه بعمق قائلا بدموع=وانا كمان يا فريد بحبك وهفضل جنبك مهما حصل 

ضمها الي صدرو مره آخره بعشق ….

وفي المساء 

كان وصل ابراهيم هو ووالدته وبداخله فرحه كبيره انو هيشوفها فعلا وحشتو مسمعش صوتها من الصبح ولا حتي شافها من يوم الخطوبه 

كان يقف يستقبلهم عثمان

=ازيك يا ابراهيم عامل اي 

ابراهيم بابتسامه=الحمد لله يا عمو 

عثمان=ازيك ناريمان هانم 

ناريمان بابتسامه=الحمد لله بخير يا عثمان 

عثمان بترحيب =طيب اتفضلو اتفضلو 

دخل ابراهيم ووالدته وهو يبحث بعينه عنها في أنحاء القصر 

وفي هذا الوقت نزال فريد هو وريتال وهو يمسك يدها بحب 

فريد بابتسامه=ازيك يا ابراهيم عامل اي 

ابراهيم=ازيك يا صحبي 

ثم نظر إلي ريتال بابتسامه=ازي حضرتك مدام ريتال 

ريتال بابتسامه=بخير الحمد لله 

فريد بحب =ازيك طنط ناريمان عامله اي 

ناريمان بحب وهي تنظر إلي ريتال=الحمد لله يا حبيبي 

وجهت حديثه الي ريتال=الف مبروك يا ريتال دلوقتي بس فهمت لي فريد قدر يوقع مهو الي يشوف جمال زي ده لزم يقع 

ابتسمت ريتال بلطف=شكرا اوووي يا طنط 

ناريمان بابتسامه=علي اي العفو 

امال فين مايا 

ابتسم ابراهيم وبداخله شوق حتي يرها 

تحدث بلهفه=ايوه صح 

ابتسم فريد بحب علي صديقه=هي مع ماما فوق هينزالو دلوقتي 

لم يكمل حتي وجدهم اتيين عليهم=اهم جوم 

سهير بابتسامه=اهلا وسهلا يا ابراهيم ازيك يا ناريمان عاملين اي 

ناريمان وإبراهيم بابتسامه=الحمد لله يا طنط 

الحمد لله يا حبيبتي 

نظرت ناريمان الي مايا =مايا حبيبتي مش هاتجي تسلمي علينا ولا اي 

مايا بهدوء عكس طبيعتها=طبعا ازيك يا طنط ناريمان وحشاني اوووي 

ناريمان بحب=الحمد لله يا روحي وانتي كمان وحشتني… ووحشتي ناس تانيه 

ابتسمت مايا بخجل وهي تنظر إلي ابراهيم الي بيبوصلها بحب وفي داخله يشعور بشي غريب من شكلها

مايا بابتسامه=ازيك يا ابراهيم عامل اي .

ابراهيم بابتسامه حب ملئ باالهفه=الحمد لله يا روحي 

فردي بتفجاوء=اي يعم ابراهيم  انت مش واخد بالك أننا وقفين ولا اي 

شعر ابراهيم بارتباك علي ما فعله لتبتسم مايا بخجل من كلمته الي طيارتها من الفرحه

ابرهيم بارتباك ومزاح=اي  هو انا قولت اي …

فردي بابتسامه=قولت اي يلا يعم يلا تعالي معايا 

مايا =لا يا فريد انا عايز اتكلم مع ابراهيم شويا معلش 

فريد بابتسامه=ماشي بس انت عارف لو سمعتك قولت حاجه تاني زي الي قولتها هربيك 

ضحك ابراهيم من قلبو =هههههههه لا لا خلاص ده خاني التعبير بس

فريد بسخريه ومتصنع  الجديه=خانك التعبير لا يخويا متخلهوش يخونك تاني 

سهير بابتسامه=خلاص يا ولاد تعالي يا ناريمان نقعود مع بعض احنا ونسبهم 

ذهبت ناريمان مع سهير هي تبتسم 

أما مايا خدت ابرهيم وطلعو الجنينه 

وفريد وريتال فضلو وقفين مع بعض 

فريد بمشاغبه=لا انا راي انو كل واحد راح مكان نطلع احنا أوضتنا

ابتسمت ريتال بخجل=فريد بس عيب عمو عثمان موجود ممكن يسمعك 

فريد بحب وهو يحاوط خصرها=طب ميسمعنا هو احنا مش عروسين ولا اي 

ريتال بخجل وهي تنظر حولها تخاف أن يرها احد=بس يا فريد حد يشوفك هيقول علينا اي 

فريد  بمشاغبه وهو ينظر لها برغبه=هيقولو واحد ومراتو 

جاء عثمان من خلفهم بابتسامه مكر =طب تعالي ياراجل عايزك في موضوع مهم ورايا علي المكتب 

ابتعد فريد عنها بسرعه 

وشعرت ريتال بخجل شديد قائلا بعبوس طفولي=شوفت عامله اقولك سبني 

طبع فريد قبله علي خدها بحب=عدي وفيها اي يعني بابا شافنا مش انا جوزك وحبيبك بتتكسفي لي بقا هو انا شقتك من جامعه الدول

ريتال بنرفزه=جامعه الدول بس يا فريد بقا روح لي ببابك 

حوطها فريد مر آخره بحب وهو بيحاول ييصلحها اخذ يطبع عدت قبلات متفرقه علي كل انش في وجهها بحب =خلاص ونبي بقا متزعليش مني ابقا ابوسك في الاوضه براحتي 

ابتسمت ريتال بخجل قائلا=اهبل هههه

فريد بمشاغبه=وبموت فيكي

نادي عثمان عليه مره آخره قائلا بصوت عالي =فريد

ابتعد عنها فريد بسرعه بضحك=هههه اسيبك بقا احسن بابا يجي يضربني ولا حاجه يموزتي روحي اقعودي مع ماما وطنط لحد ماجيلك 

هزت ريتال راسها بالإجابة بضحك ==ماشي 

يلا روح 

ذهب فريد من أمامها بسرعه ودخل الي ولده ليتحدثو ببعض أمور العمل الخاصه 

أما عند مايا في الجنينه كان يقف أمامها ابراهيم وهي يتطلع عليها بحب 

=خير يا مايا بقالنا ساعه وقفين وانتي مقولتيش حاجه مالك يا حبيبتي ..ومال عيونك دبلانه لي كده 

مايا مصتنعه الابتسامه=مفيش يا حبيبي انا بس كونت وحشني اقعود معاك عشان كده جبتك هنا تعالي يا ابراهيم 

ذهب ابراهيم خلفها وجلس بجانبها علي الارجوحه الموجوده في الجنينه

قائلا بحب=اي يا حبيبي كونتي عايزني في اي 

اتنهدت مايا بعمق قائلا بابتسامه=ابراهيم 

انا عايزه اسالك سؤال بس متفهمش غلط تمام

ابراهيم بتعجب=سوال اسالي انا سامعك 

تتنهد مايا بعمق حولت أن لا تبكي =هو انا لو جيت في يوم وسيبتك ومشيت ومعرفتش عني حاجه او حتي بتسمع عني اخبار يعني كاني موت انت هتزعل 

ابراهيم بتعجب من سوالها وقلق=تبعدي وكانك موتي لي يا مايا بتقولي كده وبعدين اي هزعل دي انتي عبيطه انتي عارفه اني من غيرك مقدارش اعيش

مايا بهدوء عكس ما بداخله تعجبت عندما رائت ردت فعل =خلاص يا ابراهيم اقعود ثاوني انا بسالك عادي

ابراهيم بنرفزه=لا يا مايا متعمليش كده تاني انا مبحبش الهزار ده

مايا بحزن=خلاص انا اسفه يا ابراهيم انا بس كونت بختبر حبك

 استرسلت مايا وهي بتنفس  بصعوبه وابتسمت بحب=بجد يا ابراهيم يعني انت بتحبني اووووي كده لدرجادي انا مكونتش اعرف انو حبك ليا كبير

ابراهيم بقلق=بحبك اي يا مايا ويعني انتي بتختبري حبي ليكي مانتي عارفه ومن زمان اني بعشقك مش بس بحبك 

لا انا حاسس بحاجه غريبه في اي يا مايا 

مايا بهدوء عكس ما بداخلها من الم=مالك يا ابراهيم مالك اهدي كده انا كويسه مفيش حاجه وانا كونت بحاول اختبر حبك ليا مش اكتر مش محتاجه يعني 

ابراهيم بحده=لا متحاوليش تاني انا مدتكيش الحق، انتي عارفه انا قد اي بحبك ،مش محتاجه اختبارات سخيفه توقع قلب الواحد،

وكانت تنظر له مايا ويدخلها حزن كبير لو عليها لكانت اترمت في حضنو وتقول قد اي هي بتحبو ونفسها ربنا يشفيها عشان ماتبعدش عنو ومتشوفش في حاجه وحشه لأن هي عارفه كويس انو لو حصلها حاجه هو مش هيحب بعدها ابدا وهيقفل علي قلبو اتنهدت بهدوء وهي بتحاول تتطلع الحزن من حولها 

اتكلمت بهدوء عكس ما بداخله=خلاص يا ابراهيم اسفه اسفه اوووي اني ديقتك 

ابراهيم بحزن=ايوه ديقتني يا مايا اياكي تفكري تعملي كده تاني انتي مش عارفه قلبي وقع ازي 

مايا بحب =خلاص انا اسفه اوووي  يا ابراهيم 

استرسلت بحب=انا بحبك اوووي

نظر لها بحزن علي ما قلته قائلا بحزن=ماشي 

نظرت له مايا بتعجب =ماشي اي ماشي دي 

ابراهيم نظر لها  بحزن =ماشي

مايا بحزن=اي يا ابراهيم انا قولتك اسفه بردو بردو مش مسامحني 

تتنهد ابراهيم بعمق قائلا بحب =انا مقدارش ازعل منك انتي روحي يا مايا 

ابتسمت بلطف وهي بتقول=تعرف نفسي في اي دلوقتي نفسي احضنك 

ابراهيم بمشاغبه =طب متجي 

مايا بخجل مفرط=اجي فين انت عبيط 

ابتسم ابراهيم بحب وهو ينظر لها نظره مطوله ويتامل ملامحها الذي يعشقها وعينها العسليتان 

الذي يعشق النظر إليهم أخذ يتأملها بحب 

اخذت مائتي نفس عميق وهي تخرجه بصعوبه 

اتكلمت بهدوء =ابراهيم 

ابراهيم بحب=عيونه

مايا بابتسامه=تتجوزيني 

يتُبع…)

روايه ارهقتني عيونها 

الحلقه التاسعه عشر 

—————-*

مايا بابتسامه=تتجوزيني يا ابراهيم 

ابراهيم بتعجب =اتجوازك 

استرسل بابتسامه =ده لي ده مانا كده كده هتجوزاك 

مايا مصتنعه الابتسامه=لا انا قصدي نكتب الكتاب من غير فرح نتجوز انا وانت اليومين الجين 

ابرهيم بستغراب من طريقتها الغير مفهومه =انتي بتقولي اي يا مايا نتجوز ومن غير فرح كمان 

نظر لها بحده=مايا انا حاسس من الصبح أن في حاجه مش طبيعيه الاول  متروديش عليا طول النهار ولما اشوفك القي عيونك دبلانه ولا كانك شوفتي النوم ومن شويا تقوليلي كلام سخيف وتقولي اصل بختبر حبك انا مش فاهم حاجه يا مايا فهمني

مايا بهدوء عكس ما بداخلها=اهدي يا ابراهيم ينفع ينفع تقعود وتهدي

ابراهيم بعصبيه وقلق=اهدي اي يا بنتي انتي هاتجنيني احكي يا مايا في اي مالك 

مايابتنهيد عميق=في انت يا ابراهيم كل ده عشان قولتك نتجوز بدري عن معاد الفرح وكمان من غير فرح 

ابراهيم بغضب مفرط=ايوه يا مايا عشان كده 

انتي عايز تعملي اي بظبط انا مش فاهمك 

مايا بدموع=عايز ابقا معاك 

تتنهد ابراهيم بضيق وخد نفس عميق طلعو بغضب مفرط تحدث بهدوء عكس ما بداخله=مايا حبيبتي افهميني انتي فيكي حاجه غريبه وانا لزم اعرافها اصل الي بتتكلمي فيه ده مش عقل مفيش واحد عاقل يقدار يعقلوه يا مايا انتي كونتي لسه بتقولي لزم نتخطب شويا ونتجوز لي اترجعتي في قرارك دلوقتي لي يا مايا 

استرسل بهدوء وحنان=متفتكريش اني مش عايزك ابدا انا عايزك اوووووي كمان وانهارده قبل بكره بس في حاجه غريبه كلامك من شويا مكنش مجرد اختبار لا 

مسحت مايا دموعها وأخذت نفس عميق=لا يا ابراهيم كان اختبار ولا انت بتكدبني

تتنهد ابراهيم بضيق وهو بيمسح علي وشو بغضب=اكدبك اكدبك اي يا مايا انتي مش شايفه نفسك بتقولي اي 

كانت مايا هنتكلم ولكن قاطعها صوت الخادمه ياسمين وهي تخبرها بان الاكل جهز

ابراهيم هز رأسه بالإجابة قائلا بضيق=تمام روحي انتي 

ثم نظر لمايا نظره لم تفهمها=صدقيني انتي في حاجه بتعملها من ورايا وهرعرفها يا مايا 

ذهب من أمامها بغضب وبداخله نار لا يعرف ماذا بها حديثها عن الفراق والموت لا يغادر من باله طريقتها معه من الصباح لا تعجبه جعلته يشك بكل شي 

نظرت مايا إلي طيفو بدموعه وهي بتحاول متبكيش بقوه =مش هعرف اقولك انا مالي لاسف مش هقدر اشوفك في حاله زي دي ابدا 

مسحت دموعها بضهر أيدها وذهب الي الطاوله كان يجلس عليها جميع العائله 

نظر لها ابراهيم عندما رائها نظرات لم تفهمها حتي هو لا يفهم ما بها 

كانت ريتال وفريد يتبعهم بعينهم بحزن 

حست ريتال علي فريد 

مسكت ايدو بحب وهي بتقول بعينها =متقلقش هي هتبقا كويسه 

تناول الطعام مع مشاركه الحديث وذكريات مايا وفريد وإبراهيم في الماضي وقد اي كانو قريبين من بعضهم كان ينظر ابراهيم الي مايا بين الحين والآخر وهو يرها حزينه حس بالم شديد في قلبو لكن هو مش فاهم اي سبب كلامها الغريب ده 

انتهوا من الطعام وجلستهم سويا حتي المساء 

حتي ذهب ابراهيم ووالدته الي منازلهم دون أي كلام اخر بينهم 

في غرفه فريد 

دخلت ريتال وفريد الي الغرفه بعد ذهبهم 

دخلت ريتال وهي تجلس علي الفراش 

تحدثت بتعجب=فريد 

انت مش حاسس انو في حاجه غريبه بين مايا وإبراهيم النهارده

جلس فريد بجانبه وطبع قبله  علي خدها بعشق=حاجه زي اي 

ريتال بحيره=مش عارفه بس من ساعة متكلمت معه وانا شايفها زعلانه انت محستش بكده 

فريد بتنهيد عميق=معرفش بس فعلا حسيت 

ريتال =انا هنزال اتكلم معها 

امسكها فريد بحب=لا خليها دلوقتي ممكن تكون مش عايزه تتكلم بكره اول متصحي روحيلها 

جلست ريتال بجانبه مره آخره قائلا بحب=ماشي 

انا هقوم اخوش الحمام

هز فريد رأسه بالإجابة قائلا=ماشي يا روحي 

دخلت الي الحمام ومازالت تفكر في مايا دخل فريد الي غرفه الملابس وأخرج ملابسه 

خرجت ريتال بعد قليل وهي ترتدي منيمه حريه بلون الازرق يشبه لو عينها الواسعه 

فريد بحب ذهب له وهو يحتضنها بعشق ابتعد عنها وحاوط وجنتيها بحب وابتسامه جميله=انتي عايزه مني اي كل يوم بتحلوي عن الي قبلو 

ابتسمت ريتال بعشق واحتضنته بقوه سحبت ايدو وذهبت الي الفراش 

ونامت وهي تفتح ذراعيها بحب قائله=تعالي 

احتضنها فريد بعشق وهو يقبل عنقها قبلات متفرقه 

ونام سويٱ

———————–★

في صباح اليوم التالي في غرفه مايا كانت تجلس تتفحص هاتفها بحزن 

طرقت ريتال الباب =مايا انتي جوه 

انتهت مايا بحزن قائلا=خوشي يا ريتال تعالي 

دخلت ريتال وهي تبتسم ابتسامه جميله 

=صباح الخير 

مايا بتنهيد =صباح النور تعالي 

دخلت ريتال وهي تجلس امامها قائلا بابتسامه=الجميل مالو زعلان لي 

مايا بحزن=مفيش 

نظرت لها ريتال بتفحص =متاكده انو مفيش احكي احكي مالك ومال ابراهيم 

نظرت لها مايا بتفجاوء=ةدوانتي عرفتي منين انو موضوع لي علاقه بابراهيم

ريتال بابتسامه=عشان تعرفي اني بلاحظ عليكي انا شايفكي انتو وهو انبارح بتبصو لبعض بزعل اي بقا حصل اوعي تكوني قولتي حاجه

هزت مايا رأسها بنفي وتجمعت الدموع بعينها=لا مقولتش قولت الاوحش 

ريتال بتعجب=اوحش ازي يعني

مايا بدموع=طلبت منو نتجوز

برقيت ريتال بصدمه =اي تتجوزو ازي يعني ولي دلوقتي 

مايا بدموع وحزن=عايزه اعيش معه يا ريتال عايزه اشبع منو وبقربو انا بجد زعلانه اوووي لو حصلي حاجه مكنش هو جنبي عايزه يكون جنبي لو موت

ريتال بحزن قامت بحتضانها بحزن=هووووش بس يا روحي اهدي وهو قالك اي زعلك كده 

مايا وهي بتمسح دموعها=انا الي قولت سألته لو موت أو سيبتو هيعمل اي لقتو انفجر فيا وهو مش فاهم انا قصدي اي 

ريتال بتنهد=لي كده يا مايا  انتي عمالتي لي كده انتي بتشكيكي  انو في حاجه وبعدين تقوليلو اتجوزني 

مايا بحزن ودموع=معرفش يا ريتال انا قولت الكلام من غير مفكر فيه قولت الي جوايا 

انا السبب 

ريتال بحزن=خلاص يا روحي اتصلي بيه وحاولي تصلحيه وقوليلو اي حاجه انك كونت تعبانه أو نفسيتك مش مظبوطه أو حتي انك نفسك يبقا قوريب منك في الحلال اي حاجه يا مايا 

ابتعدت مايا عنها وعيونها مليانه دموع=تفتكري هيصدق

ريتال بحنان=اكيد يا مايا هو بيحبك واكيد هيصدقك 

مايا بحزن وهي بتمسح دموعها=ماشي 

ريتال بابتسامه=طيب انا هسيبك بقا وكلميه براحتك

هزات مايا رأسها بهدوء=ماشي 

متقوليش لفريد الي حصل معلش يا ريتال

ريتال بحب=حاضر

خرجت ريتال من غرفتها وهي بتتنهد بحزن 

ذهبت الي غرفتها وجددت فريد واقف قدام المرايا ذهبت إليه وهي تحتضنه بقوه من الخلف

ابتسم فريد ولفلها بحب وهو بيطع قُبله رقيقه علي بشرتها الناعمه =كونتي فين 

ريتال بهدوء وابتسامه=كونت مع مايا 

حوط خصرها بحب قائلا بحب=قالتلك هي زعلانه لي 

ريتال بابتسامه=هي بس زعلانه عشان خايفه وكانت عايزه تقلو بس مردتش 

اتنهد فريد بحزن=انا مش عارف هعمل اي بجد حاسس انو روحي هتروح مني 

احتضنته ريتال بحب=لا ياروحي متقولش كده هي هتبقي كويسه انا هروح معها بكره لدكتور واطمن عليها 

فريد هز رأسه بالإجابة بحزن=ماشي 

مسك أيدها وهو يقبلها بعشق =تعالي خلينا ننزال لبابا وماما 

ريتال بابتسامه=حاضر 

مسك أيدها بعشق كا العاده و نزلوا تحت 

وجد والديه يجلسان بجانب بعضهم 

فريد بابتسامه=صباح الخير 

عثمان وسهير =صباح النور 

جلس فريد وبجانبه ريتال اخذو يتحدثون ولكن تفجاءو بدخول ساره وجوري الي القصر 

بصتلهم ريتال بتعجب وهي تنظر لفريد 

قالت بهمس=اي جبهم 

فريد بهمس=معرفش 

جوري وهي تنظر بتعالي الي ريتال=ازيك يا فريد ازيك يا فريد ازيك يا خالو وطنط سهير 

ردو عليها جمعهم السلام معاده فريد .

وريتال الي كانت بتبوص لجوري بغيره 

فريد بجمود لم يفهمه احد=خير اي جبكم 

ساره بتعجب=اي جبنا قصدك انك مش مرحب بينا 

فريد بنفي ونفس الجمود =ابدا لي بتقولي كده 

جوري بهدوء وغيره وهي بتبص لريتال الي مسكه ايد فريد =انا جيت اطمن علي مايا انا وساره كونا قوريبن قولنا نجي نطمن عليها عشان انتي قولتي لماما أنها تعبانه

نظر فريد الي سهير بجمود كانو بيعتبها أنها قالت =لا متخفش هي كويسه 

دخلت جوري الي خالها وهي تحتضنه بحب =خالو حبيبي انت وحشتني اوووي

عثمان بحب =وانتي كمان تعالي خوشي خوشي يا ساره يا بنتي عيب وقفتكم كده تحلو تشربو اي 

ساره بنفي =لا خالص مش عايزين يا عمو 

نظر لهم فريد بضيق قال بهدوء عكس الغضب الي جوه=بعد اذنك يا بابا انت وماما انا طالع فوق 

تجي معايا يحبيتي 

ريتال بهدوء عكس ما بداخله وهي بتحاول تفهم هي جت هنا لي=لا يا حبيبي اطلع انت وانا هاجي وراك 

كانت تنظر لهم جوري بغيره وغضب حاولت أن تكتمه بداخله 

صعد فريد الي غرفته بغضب من وجودهم 

جلسو قليلا 

حتي قالت ساره =متطلعي يا جوري شوفي

جور مصتنعه الادب=ماشي بعد اذنك حضرتك يا خالو 

عثمان بحب=اذنك معاكي يا حبيبتي 

ذهبت جوري وريتال تنظر لها بضيق 

وكانت تجلس امامها ساره وتجلس بتعالي 

ساره بابتسامه برده=أما انتي عامله اي يا ريتال 

ريتال بابتسامه =الحمد لله بخير 

ساره بسخريه =اممم يارب ديما 

شعرت ريتال بضيق وقفت من جلستها وهي تزفور بضيق=بعد اذن حضرتك يا عمو بعد اذن حضرتك يا خالتو انا طلعه فوق 

هز رأسهم بالإجابة=ماشي يا حبيبتي 

نظرت إلي ساره بضيق الي كانت بتبدالها النظره بتصدمه=خالتو 

نظرت لها ريتال بابتسامه=اممم خالتو هو انتي متعرفيش أن ماما كانت اخت طنط سهير 

ساره بصدمه ازي 

ريتال بسخريه=هو اي الي ازي زي الناس عادي

ساره بابتسامه=انا قصدي يعني اني انصدمت 

ريتال =امممم فهمت 

بعد اذنك يا ساره هانم اتمني تزورينا تاني 

ذهبت من أمامها وهي تشعور بضيق توريد أن تره فريد الان

وفي غرفه فريد كان يقف وهو يعطي ظهره الي الباب وهو يتحدث بالهاتف 

ليجد أحد يحوطه بحب من خصره ابتسم بحب لما افكر أنها ريتال 

قفل الهاتف وهو يلتفت لصدم وهو يجدها مايا

تبتسم بحب 

في هذا الوقت دخالت ريتال لتثدم مما تره أمامها 

جوري كانت تنظر لها بشر وهي تنظر لها بستحقار 

دخلت ريتال الي الغرفه وعلي وجهه معالم الصدمه =انتي بتعملي اي هنا 

جوري مصانعها البراءه=متفهمنيش غلط يا ريتال دانا جيت اشوف فريد بس عشان عايزه اصلحو 

كان يقف فريد برعب وهو ينظر إلي ريتال وهو يره الجمود علي وجهها يبادال النظر بينها هي وجوري كان ينظر لها بغضب كبير 

دخالت ريتال ببردو وهي تقترب منها ببطء

وقفت قدامها وهي بتبوصلها من تحت لفوق ببرود =تصلحيه ده لي ده حد قالك انو نونه 

ابتسم فريد ابتسامه خفيفه لم يلاحظها أحد وهو يجد الشر في عينها ولاول مره 

جوري ببراءته مصتنعه البراءه=لا انا قصدي 

ريتال بجمود=انا مشوفتش بجاحه كده في حياتي اخوش الاوضه بتاعتي القيكي بتحضني جوزي وتقولي بصالحه 

جوري مصانعها الحده وهي من جوها بتموت من الفرحه أنها شايفها في الحاله دي =متلمي نفسك يا ريتال هو الي انتي بتقولي ده 

اقتربت منها ريتال ببطء وعلي وجهه معالم الشر ولكن بهدوء تام اقتربت منها وهي تبعد خصلاتها الشارده عن وجهها=انتي عارفه انك وقحه جدا بس ماشي هلم نفسي 

مسكتها من شعرها بقوه تحت نظرات فريد المصدومه منها 

شدتها ريتال بعنف وهي بتجرها وراها بعنف 

جوري بالم شديد =سبيني بقولك سبيني 

كل ده وريتال شدها وراها وركض خلفهم فريد الي بيبتسمو بخبث وهو ينظر لريتال الي الشر بأن في عينها ولاول مره 

وقفت ريتال وهي بترميها بعيد 

لتنصدم جوري بعثمان 

كل هذا تحت نظرات الصدمه من ساره وسهير 

سهير بصدمه=ريتال انتي بتعملي اي 

ريتال بهدوء عكس الغضب الي جوها =بعمل الزم البنت دي متخوشيش هنا تاني 

عثمان بتعجب =انتي بتقولي اي بس يا بنتي 

ريتال بهدوء=هو كده يا عمو الي زي دي مينفعش تقول عليها بنأدمه 

جوري بغضب=انتي انسانه مهزقه 

فريد بغضب=جوررري اياكي اسمعلك صوت لو قتالتك حاليا هيبقا عندها حق

جوري بصدمه=انت بتقول اي 

ريتال بهدوء نزالت لموستوها =الي انتي سمعتيه 

وقفت وهي بتبص لعثمان=لو عايز تعرف اي السبب يا عمو السبب انو البنت دي هي وساره اتفقوا مع بعض عشان ينشورو الصور الي علي النت عشان تفضحني 

ابتلعت ساره لعُبها بخوف شديد 

تحدثت بخوف=انتي بتقولي اي انا مستحيل اعمل كده 

قطعها فريد بحده=اخرصي 

ريتال اقتربت منها ببطء=لو علي جوري فخدت جزاءها مرتين أما انتي بقا لزم تاخدي جزاءك ونقول لمحمود هو متجوز مين 

ساره بتفجاء وتلعثم=انا …انا ملئ انا معملتش حاجه 

جوري بصدمه من صديقتها=انتي كدابه انتي الي قولتلي علي كل حاجه 

انتي الي خطتي 

ساره بارتباك =انا …انا همشي 

أوقفتها ريتال وهي تنظر لها بحده=متفتكريش أنها هتعدي كده 

ذهبت ساره من أمامها والخوف بياكول قلبها وهي حسه برعشه في جسمها سبحان من خلقها تعرف تسوق العربيه 

كانت بتشوف وهي منهاره وهي بتلعن غبها وبتلعن جوري 

وقفت جوري من علي الارض بقوه عكس ما بداخلها من غضب وحقد =متفتكريش أنها هتعدي كده يا ريتال 

فريد بصوت جوهري=لا عايزك تعملي حاجه ومفيش غيرك هيندم 

بصتله جوري بحقد وذهب خارج القصر وهي بتلعنهم جميعا وبداخلها غضب وحقد كبير 

أخرجت هاتفها وهي تتصل علي ساره 

جوري بغضب=بقا كده بتبعيني وربنا مهسيبك 

ساره بغضب=اعملي الي تعمليه انا مش عايزه اعرفك تاني 

أغلقت الهاتف في وجهها بغضب وهي بتركي التلفون علي الكرسي الي جنبها

وفي القصر كانت تدور ريتال ذهابا إيابٱ. بغضب 

وكان يجلس فريد ينظر لها بحب وتوتر

=ريتال حبيبتي انتي اتفضلي تدور في الاوضه كده كتير 

ريتال بغضب=اي يا فريد انت مش شايف أن دي حاجه تدايق اني اخوش قوضتي القي واحده حاضنه جوزي والمفرود اني اتفاهم 

ذهب فريد إليها وهو يحتضنها يحاول أن يمتص غضبها ولكن بلا فايده 

=هوووش اهدي يا ريتال 

ريتال بغضب وزعيق بعدتهُ عنها =اهدي اي بس انت بتقول اي يا فريد هو لو انت كونت هتهدي 

حاول فردي يمسك نفسو بالعافيه عشان عارفه انها زعلانه فعلا تحدث بهدوء=خلاص يا ريتال اهدي ومتعليش صوتك عليا 

ريتال بغضب =معليش صوتي يعني انت شايف دي حاجه طبيعيه 

ذهب فريد الي الخارج دون كلام 

وكانت تنظر له ريتال بصدمه انو ازي اتجهالها ومشي كده من غير كلام 

وقفت زي المجنونه وكسر ألفاظه الموجوده في الاوضه 

اتجهت إلي الشباك بسرعه لما لقتو بيطلع بالعربيه

جريب علي الشباك المتطل علي الجنينه خارج القصر تجد فريد يرحل 

اتنهدت بحزن وشعرت بالم كبير بداخلها وهي بتلعن جوري وساره الي خالتها تفلت أعصابها وتزعالو منها 

دخالت الي الغرفه بحزن 

وفي المساء 

كانت صاحيه وهي قاعده بحزن كبير عدت ساعات وهو لسه مرجعش غير وش الفجر 

دخالت الغرفه وهي قاعده علي السرير اول مسمعتش صوتو بيفتح الباب مثلت النوم وهي تشعور بحزن ولا توريد أن تتحدث معه 

دخال فريد إليها ليجدها نائمه مثل الملاك 

كان عندو رغبه يروح يحضنها بس مسك نفسو عشان ميضعفش قدامها 

رح عند السرير وخد المخده عشان ينام علي الكنبه المقبله له 

شعرت ريتال به فتحت عينها نص فتحه وهي بتبوص علي الكنبه  لقتو نايم عليها

غمضت عينها تاني بحزن ودموعها خيانتها ونزالت علي خدها اول مره ينام بعيد عنها 

كان نايم فريد علي الكنبه بيتقلب هنا وهناك بس من غير فائده كان مش عارف ينام غير في حضنها 

وقف مره تانيه واتجه الي السرير 

ونام جنبها واقترب منها وهو يشم راحت شعرها الجميل من بعيد حتي لا تستيقظ

لكن غلبتو رغبتو وقرب منها وهو يحاوط جسدها ويقربها إليه يدفن وجه في عنقها 

شعرت ريتال بفرحه وهي حاسه بلمستو وانفاسو القريبه منها 

التفت إليه بعيون ملئ بالدموع 

تعجب فريد من دموعها تحدث بحنان=بتعيطي لي 

ريتال بدموع=كونت بتحبها 

تعجب فريد سوالها=هي مين

ريتال بدموع ونظره حزن =جوري

ابتسم فريد وهو ينظر لها بعشق علي الغيره الموجوده في عينها 

قبل عيونها برقه =تؤ مش بحبها انتي الاوله والاخيره يا ريتال في قلبي يا ريتال 

مهما عرفت بنات محدش عرف يسرقني زيك 

ولا يخاود قلب وعقلي زيك 

ريتال بحزن وهي تدفن وجهها في عنقه=فريد انا اسفه  علي الي حصل النهارده بس انت مكونتش عارف النار الي جوايا  انا كونت بموت من قربها منك لنا شوفتها اتجننت انا بحبك اوووي يا فريد وبغير عليك اووووي 

احتضانها فريد بعشق وهو يقبل عنقها =وانا كمان يا قلب فريد ياريت موقف زي بتاع النهارده ميتكررش تاني بينا 

استرسل بابتسامه=بس اي الشرسه الي بانت عليكي مره واحده دي أن كونت هموت من الضحك وانا شايفك بتجوريها 

ابتسمت ريتال برقه وانكمشت ملامحها بغيره=انا كده الي يقرب منك دي هتبقى جزاتو 

فريد بحب =بموت فيكي 

ريتال بعشق =وانا كمان 

طلعت ريتال من حضنو وحطت راسها جنب راسو وطبعت قبله حنونه علي خده برقه

=انت كونت فين  كل ده 

فريد بحب وهو ينظر إلي عينها الزرقاء بعشق =كونت في الشركه بعمل شوية ورق لبابا

هزت ريتال راسها بالإجابة يتفاهم=امممم 

اقترب منها فريد بشده ولا يفصلهم الا انش واحد=وحشتني اووووي 

ابتسمت ريتال بلطف قائلا بحب=وانت كمان وحشني متعبدش عني تاني يا فريد  انا كونت هموووت في الساعتين الي بعدت عني فيهم دول 

فريد بحب وهو يحاوط وجنتيها =بعد الشر عليكي يا عيوني 

ابتسمت ريتال بلطف واقترب فريد والتقط شفتها يقبله عميقه بشوق وعشق وبدالته ريتال القبله بعشق وهي تقربه منها أكثر وتحاوطه بيدها 

ابتعد عنها لما حس انها محتاجه اوكسجين 

ثم نزال بشفته لعنقها يقبله بعشق وعمق لياخوذها الي عالمهم الخاص وهو يستنشق عبيرها وبين الحين والآخر يخبرها كم يعشقها وكم يحبها وأنها الطاوله في قلبو وأنها الوحيده الي قرفتو لمست اي ست تانيه عشقها وميقدارش يوم من غيرها ومن غير نظره من عيونها ابدا وووو…….

يتُبع…)

#روايه ارهقتني عيونها 

#الحلقه العشرون

—————–★

في صباح اليوم التالي 

استيقظ فريد من النوم وهو ينظر إلي ريتال بحب طبع قبله رقيقه علي خده

دخل الي الحمام …خرج من الحمام وهو يلفلف المنشيه حول خصره ليجد ريتال مازالت نائمه

دخل الي غرفه الملابس

استيقظ ريتال من النوم بنعاس اخذت تبحث عنه لكن لم تجده ارتدت سيبها الموضوع علي الارض وقفت من جلستها وجدته يخروج من غرفه الملابس بابتسامه جميله 

طبع فريد قبله حنونه علي خدها=صباح الخير 

ريتال بابتسامه =صباح النور 

شعرت بألم في معدتها لتهوهت بالم =ااااه بطني 

فريد بخوف=في اي ملهاا بطنك

ريتال بالم =مش عارفه يا فريد وجعاني اووووي 

كان لسه هيقرب منها لكن حست بالغسيان 

ابتعدت عنه وهي تركض الي الحمام بسرعه 

اخذت تستفرغ بصعوبه وهي تشعور بالم كبير في معدتها 

ركض فريد خلفها بخوف وبدون ذرت قرف مسحلها وشها وبوقها بالمايه 

اتنهدت ريتال بارهاق وحبات العرق تتساقط علي وجهها

احتضانها فريد بحب وهو يطبع قبله رقيقه علي رأسها=حبيبتي من اي ده 

ريتال بارهاق =معرفش انا اول مره يحصلي كده 

فريد بخوف كبير =انا اسف اكيد انا الي تعبتك انبارح انا اسف 

ريتال ابتسمت بارهاق =لا يحبيبي مش انت انا تعبت شويا عادي ممكن يكون حبت تعب مش اكتر 

احتضانها فريد بخوف=الف سلامه عليكي يا روحي اسيبك ازي انا دلوقتي 

ابتعدت عنه ريتال وهي تنظر له بتعجب=تبعد تروح فين 

امسك يدها بحنان وهو يجلسها علي قدامه =رايح الشركه لزم اكون موجود في شغل مهم هناك 

ريتال بحزن هزت راسها بالإجابة=اممممم يعني مش هاتجي بدري 

فريد بحب=معرفش بس خلاص أنا هقول لبابا وهفضل جنبك 

ريتال بابتسامه=لا يا حبيبي ملوش لزوم روح انت الشغل 

فريد بخوف واعتراض=لا يا ريتال اخاف يحصلك كده وانا مش موجود

ريتال بابحب وابتسامه جميله =خلاص يا روحي انا كويسه اهو واللهي ممكن تكون شوية تعب مش اكتر 

فريد بنظرة حب حوط وجنتيها وقبلها قبله رقيقه عليها =ماشي يا روحي بس لو حصلك اي حاجه تاني وانا بره عايزك تتصلي فورا 

هزت ريتال راسها بالإجابة وهي تبتسم بحب =حاضر 

وبعد قليل كان بيجهز فريد عشان يروح الشركه جاءت ريتال من خلفه بابتسامه وهي تحمل الجاكت بتاعه ولبستهو لو بحب ووقفت قدامو وهي بتظبتلو هدوم بحب وابتسامه طبعت قبله رقيقه علي خده 

فريد بحب=بقتي احسن دلوقتي 

هزت ريتال راسها بهدوء وابتسامه=امممم كويسه جدا كمان 

احتضنته بعشق=انا بس افضل فحضنك وهكون كويسه ديما 

ضمها فريد بشده وهو يقبل رأسها ابتعد عنها امسك دقنها بحب =لو حسيت انك تعبانه اتصلي عليا بسرعه

ريتال بهدوء وحب=حاضر 

يلا عشان اوصلك لحد العربيه 

فريد بضحك=ههه لحد العربيه 

ريتال بابتسامه طفوليه =اااه يلا

سحبت ريتال خلفه وهي تمسك يدها بحب نزال في هو وريتال كا العاده وهو بيبوصلها بحب 

لقه عثمان وسهير  ومايا يجلسان معآ

فريد بابتسامه =صباح الخير 

ردو جامعهم بابتسامه =صباح النور 

عثمان =انت رايح الشركه النهارده صح

هز فريد رأسه بالإجابة=ااااه يا بابا 

سهير بحب=طب يلا اقعودو عشان تفطر معانا 

فريد برفض=لا يا ماما انا اتخارت اوووي يدوبك اروح …نظر إلي ريتال بحب بس معلش يا ماما خالي بالك من ريتال عشان تعبانه جدا

مايا بخوف هي وسهير =لي مالها 

ريتال بابتسامه=متخفوش يا جماعه انا كويسه اووي بس فريد قلق عشان شوية وجع في بطني اي مش هموت يعني 

فردي بابتسامه=بس بردو 

سهير بابتسامه=خلاص يا حبيبي روح انت وانا هخالي بالي منها 

هز فريد رأسه بالإجابة بهدوء =تمام طب يلا انا بقا عشان اروح 

ريتال بحب أمسكت يده=تعالي اوصلك 

ابتسم فريد بحب وهو يمشي معها ذهبوا الي السياره وكان بستقبلهم عمر بابتسامه جميله 

=صباح الخير

فريد =صباح النور 

ريتال بابتسامه=عامل اي يا عمر كونت مختفي فين كل ده 

عمر بابتسامه=الحمد لله مسافر لماما في البلد 

ريتال= اممم فهمت علي العموم  الف مبروك انت وفيروز الكلبه الي مش قالتلي لحد دلوقتي 

عمر بابتسامه=ههه. لا واللهي بس حبيت تكون موفجئه

ريتال بابتسامه=علي العموم ماشي ماشي 

فريد بحب=خلاص يا روحي روحي انتي دلوقتي عشان متتعبيش

ريتال بحب=حاضر 

بس انا هروح مع مايا النهارده المستشفي .

فريد هز رأسه بالإجابة بحزن وهدوء=ماشي  خالي بالك من نفسك وابقي طمنني عليها وعليكي 

ريتال بحب=حاضر 

صعد فريد الي السياره بعد مودعها هو وعمر 

دخالت ريتال القصر ذهبت الي مايا الجاليسه في الجنينه ومازالت معالم الحزن علي وجهها 

ريتال بحب وضعت يدها علي كتفها =القمر سرحان في اي 

مايا بابتسامه وتعجب=اي …الحمد لله يا روحي 

ريتال بهدوء=انتي زعلانه لي 

مايا بتنهيد=ابراهيم بتصل عليه مش بيرود عليا 

ريتال بتفهم=اممم عشان كده زعلانه

مايا بحزن=اااااه انا قلبي وجعني اوووي يا ريتال مش عارفه انا اي خلاني اقلو كده 

ريتال بحب=خلاص يا حبيبتي حصل الي حصل 

مش مهم المهم انك كويسه دلوقتي يلا بقا قومي البسي عشان نروح المستشفي 

مايا بخوف=لا يا ريتال بلاش انا خايفه اوووي خايفه الدكتور يقولي حاجه تقهرني 

ريتال بحب وهي تمسك يدها=مايا حبيبتي بلاش الكلام ده انتي هتبقي كويسه وده وعد مني عشان انا وثقه في ربنا وعارفه أن ثقتي فيه مش هتقل ولا هتتهز ولا حتي هيخيب ظني 

مايا بابتسامه ومزال الخوف بقلبها =انتي فكرك كده 

ريتال بحب هزت راسها بالإجابة=امممم انا بثق في ربنا اوووي وانتي مش بتثقي فيه ولا اي

مايا=استغفر الله العظيم لا طبعا 

خلاص انا هقوم البس ولو ماما سالت هقولها هنروح مشوار مهم أو حتي نتفسح عادي

ريتال بحب=ماشي يلا 

وقفت مايا من جلسته وهي ذهبه الي غرفتها وجوها حاجات كتير ملغبكها زي خوف وحزن 

وزعل علي ابراهيم الي سيبها كل ده من غير اي اتصال منو ….

كانت تنظر ريتال لطفها بحزن وتدعي لربنا انو يشفيها 

جاءت سهير من بعيد وهي تجدها ريتال شارده وباين عليها التعب 

سهير بابتسامه حب=مالك يا ريتال سرحانه في اي 

ريتال فاقت من شرودها علي صوت سهير=اي يا خالتو لا مفيش حاجه انا بس دايخه شوايا 

سهير بتفهم=وده من اي 

ريتال بهدوء=معرفش واللهي الصبح صحيت من النوم وفضلت ارجع معرفش لي بردو وحسيت بواجع شديد في معدتي 

سهير بقلق=يلهوي كل ده طب ماكشفتيش لي يا ريتال 

تذكرت سهير فجاءه هذه الأعراض كانت بتجلها وهي حامل في فريد ومايا 

استرسلت بفرحه=لا يا ريتال انتي ممكن تكوني حامل 

ريتال بتعجب=حامل ازي يعني لاخالتو انا وفريد مبقلناش كتير متجوزين 

سهير بابتسامه=انتي وفريد اي بس مش بالوقت انتي ممكن تكوني حامل فعلا الأعراض دي كانت بتجلبي وانا حامل في فريد ومايا 

ريتال بابتسامه اتحولت لخوف=وافترضي أنها مجرد دوخه عاديه أو مجرد برد 

سهير بابتسامه=وهنخصر اي إذا جربنا انا ابعتلك حد يجيب اختبار حمل دلوقتي 

ريتال بحماس ماشي 

بعد قليل جاء أحد الخدم وهو يمسك به أخذته سهير منه وذهب الي غرفه ريتال الي كانت قاعده بتوتر لحد مدخلت عليها سهير بابتسامه 

=خودي يا حبيبتي جبتهولك 

هزت ريتال راسها بالإجابة وخدت منها الاختبار وحسه أن قلبها هيقف من كتر الحماس الي جواها=خلاص هخوش الحمام وهجربه 

سهير بابتسامه=طيب 

دخلت ريتال الحمام وسهير فضلت تدعي بفرحه 

بعد قليل من الوقت كانت واقفه ريتال في الحمام وهي بتبوص لاختبار بقلق وتوتر ويدها بتتعرعش لدرجه ان الاختبار وقع من أيدها 

نزالت لمستواه بخوف كبير وهي حاسه انو قلبها هيقف مدت أيدها المرتعشة لتمسك بيه 

لتدمع عينها بفرحه كبيره وهي. شايفها خاطين مش قادره اصدق نفسها ابدا جريت علي سهير بحماس ودموع قامت احتضانها بفرحه كبيره =خالتو خالتو الحقي طلع خطين لونهم احمر

سهير بفرحه ودموع=يعني حامل 

يامانت كريم يا رب يامانت كريم يارب الف مليون مبروك يا قلبي 

ابتعدت عنها سهير وهي تجلس بحزن استغرابتها ريتال رحت قعدت جنبها بدموع=مالك يا خالتو انتي مش فرحانه 

سهير بدموع وابتسامه=لا يا روحي دانا اكتر واحده فرحانه انا قلبي هيقف من كتر الفرحه بس انا بقول لو كانت اسماء موجوده دلوقتي كانت فرحت اوووي هي وطهاا

ريتال بدموع وحزن=فعلا بس هنقول اي ربنا يرحمهم يارب 

احتضانها سهير بحب وهي تربط علي ظهرها بحنان=وحشوني اووووي اووووي يا خالتو 

سهير بدموع=وانا كمان اوووووي وحشوني خالتك اطلبلهم الرحمه 

ريتال بدموع=ربنا يرحمهم

أبتعدت سهير بحب=انتي لزم تروحي لدكتوره تتاكدي منو تجي نروح النهارده 

ريتال بنفي=لا لا انا هخروج انا ومايا النهارده وهنروح المستشفي نتأكد

سهير بحب=اجي معاكو 

ريتال بنفي=لا يحبيبتي متتعبيش نفسك انا هقوم البس بسرعه عشان شويا و مايا هتجيلي 

سهير بحب=ماشي يا روحي انا هتصل بفريد اقلو 

ريتال بنفي =لا لا يا خالتو متقوليش خاليها هقلو انا بنفسي 

سهير بحب=ماشي يا روحي اروح افرح عثمان علي الاقل 

ريتال=الاحسن نقولهم لما نتأكد 

سهير بتفهم =امممم ماشي عندِك حق 

طب البسي انتي وانا هنزال 

ريتال بحماس =ماشي 

ذهبت سهير ودخلت ريتال غرفة الملابس بحماس وهي ترتدي ملابسها بفرحه 

ذهبت الي مايا بعدما انتهت بفرحه حسيت أن حاجه زي دي ممكن تفرحنا وتنسيهاحزنها 

طرقت علي الباب الغرفه بفرحه حتي أذنت لها مايا بالدخول

دخلت بابتسامه لم تفهمها مايا 

=مالك يبنتي وقفه عندك لي بتضحكي لي كده خوشي

ذهبت ريتال إليها بفرحه وهي تخباء الاختبار خلفها بفرحه

=قولي كده يا مايا انتي نفسك تبقي اي خالتو ولا عمتو 

مايا بعدم فهم=مش فاهمه عمتو ولا خالتو ازي

ريتال بابتسامه لم تفهمها=يعني عمتو ولا خالتو 

مايا بابتسامه وهي لم تفهم بعد=هو انا مش فاهمه حاجه بس اكيد عمتو  

ريتال بابتسامه=اممممم

مايا بعدم فهم=ايوه بردو اي الحوار اي فكرك بالحاجات دي دلوقتي 

ابتسمت ريتال بمكر وهي تخرج اختبار الحمل أمامها 

مايا بتعجب بدون اي مشاعر=ده اي البتاع ده 

ريتال بطفوله=لا انتي بجد عبيطه من الصبح بقولك خالتو ولا عمتو وطلعلك اختبار الحمل تقوليلي اي ده عبيطه 

مايا بتحاول تستوعب =اي انتي قولتي اي 

اختبار حمل 

ضحكت وهي بتضرب نفسها بغباءه=هههههه اااه يعني انتي انتي حامل 

ريتال بدموع وابتسامه=اااااااه ههههه

مايا بدم ع قامت احتضانها=يعني انا هبقا خالتو وعمتو كمان هههههه مش قادره اصدق

ريتال بدموع وفرحه=لا لا صدقي

استرسلت بحزن=بس هو انا 

مايا بتعجب=بس اي 

ريتال بخوف=خايفه ميكونش  الاختبار صح عشان كده هروح انا وانتي نتأكد النهارده 

مايا بفرحه=ماشي ماشي يلا بقا عشان نروح نشوفو انتي حمستني اوووووي

ريتال بحب قامت بحتضانها بدموع=عشان تعرفي انو ده امل وانو ربنا مش هيسيبك انتي كمان اشاره حلو جدا انو في خير جي

مايا بدموع وهي تدفن وجهها في ريتال=يارب يا ريتال يا رب

مسحت دموعها ومسكت ايد ريتال تاني بحماس وذهبوا الي سيارتها صعدت مايا بحماس وفرحه وبجانبها ريتال الي خايفه اووووي يكون مش صح وهي بتفكر هتكون اي ردت فعل فريد الولهومتحمسه جدا رغم الخوف الي جزاها 

مسكت مايا أيدها بحب وهي شايفها حاسه بالخوف=متخفيش كلو هيبقي تمم

ريتال بابتسامه=يارب 

وصلو لمستشفي وريتال ومايا حاسين بالخوف 

دخلو المستشفي في معاد الدكتور بتاع مايا 

مايا بخوف=ريتال تعالي معايا 

ريتال بحب =ماشي يلا 

دخلت ريتال معها عند الدكتور بابتسامه جميله وهي مسكه أيدها الي بتترعش 

الدكتور باحترام واعجاب شديد =اهلا وسهلا مايا هانم اهلا وسهلا بحضرتك 

ريتال بابتسامه=اهلا وسهلا بيك

الدكتور بابتسامه=اتفضلو اقعودو قولولي بقا مين فيكو المريض

مايا بهدوء وخوف=انا 

الدكتور بابتسامه=امممم اولا بس متخفيش لأن كل حاجه في ايدين ربنا انا بس عايز اشوف التحاليل الزمه

ادتو مايا التحاليل بهدوء وخوف=اتفضل يا دكتور 

اخذها منها وهو يتفحصها بدقه 

ساب التحاليل واتنهد بعمق قائلآ بهدوء=طبعا انا مش عايز حضرتك تقلقي انتي لسه في البدايه يعني حالتك مش خطر نهائي خصوصا أنو المرض لسه في أوله يعني نقدار نسيطر عليه بانتظام في العلاج وجلسات الكيماوي 

هي هتبقي صعبه عليكي جدا وموالمه لحد ما بس هي فعلا مش هنقدار نسيطر علي الوضع غير كده 

ريتال بهدوء=يعني حضرتك مش انو حالتها خطر خالص

الدكتور بابتسامه امل=خالص وبعدين مايا هانم لسه صغيره وزي مانا قولت كل حاجه في ايد ربنا والي ربنا هيعوزو هو الي هيحصل 

مايا بخوف=طب وجلسات الكيماوي دي هبدائها أمتي 

الدكتور بابتسامه=انشاء الله خلال تلت  ايام 

هزت مايا رأسها بالإجابة=تمم شكرا لحضرتك جدا يا دكتور بجد انت طمنتني 

الدكتور باحترام=العفو علي اي انا بس مش عايز اشوف الخوف ده في عنيكي وعايزك هادئه خالص وتاخدي علاجك في وقتو 

انا هكتبلك علي شويه علاج مهم جدا انك تاخديه وكمان تحاليل مهمه تعمليها 

هزت مايا رأسها بالإجابة=حاضر 

ريتال أمسكت أيدها بحب=مش قولتلك كلو هيبقي تمام 

الدكتور =اتفضلي مايا هانم هي دي الادويه غاليه شويه بس اهو ده كل الي في أيدينا نعملو

وقفت من جلستها بابتسامه=شكرا اوووووي يا دكتور 

ريتال بابتسامه جميله=بجد انا بشكرك جدا 

انت بجد طمنتني وطمنتها جدا

الدكتور بإعجاب شديد من كم الجمال الي شايفه قدامو=انا تحت امرك في اي وقت 

ريتال بابتسامه =تمم شكرا اووي 

ذهبت مايا وهي تبتسم ابتسامه خفيفه 

=مش قولتك يا مايوش انو كل هيبقا تمام احنا نتتظم ونتابع بقا وكلو هيبقى كويس اكيد هيبقى موالم جدا بس هيبقا احسن بكتير 

مايا بابتسامه خفيفه=اكيد 

طب يلا تعالي انتي كمان نطمن عليكي ونشوف موضوع الحمل ده 

ريتال بحماس =يلا 

وبعد انتظار في عيادة دكتوره نسائيه كانت تجلس ريتال بخوف حتي جاءت السكرتيره 

=ريتال هام اتفضلي معايا

ريتال ابتلعت لعبُبها بخوف كبير 

ودخلت هي ومايا 

وبعد قليل 

الدكتوره بابتسامه=خلاص يا ريتال هانم تقداري تظبوطي هدومك

عدلت ريتال هدومها بهدوء ورحت ورا الدكتوره جلست أمامها بهدوء وبداخلها خوف=خير يا دكتوره 

الدكتوره بابتسامه=مفيش حاجه انتي متوتره لي كده …الف مبروك ريتال هانم انتي حامل 

ريتال بفرحه وتجمعت الدموع في عينها=اي بجد يا دكتوره انا حامل 

الدكتوره بابتسامه=ايوه انا هكتبلك علي شوية مسبتات ڨتامنات مهمه عشان تخديها 

وبس…..

 مايا بفرحه=طب هي كويسه مفيش اي حاجه او اي خطوره 

الدكتوره بابتسامه=ابدا صحتها هي والجنين كويسه جدا 

وضعت ريتال يدها علي بطنها بفرحه ودموع=هههه انا مش قادره اصدق نفسي ابدا فريد فريد هيفرح اووووووي اوووي يا مايا 

مايا بابتسامه=اكيد اكيد 

نظرت ريتال الي الدكتور بفرحه=تممم شكرا جدا يا دكتوره شكرا اووووي 

خرجت هي ومايا من عند الدكتوره وهي كلها فرحه وامل هي ومايا وانو فعلا أن حملها اشاره امل من ربنا أن كل حاجه هتبقا تمام 

ريتال بحماس=فريد هيفرح اوووووي اوووي 

يلا يا مايا لزم اروح اجهز شويه حاجات عشان افجائه

مايا بضحك=حاضر حاضر براحه اطير يعني براحه 

ريتال بحماس أغمضت عينها وهي حطه أيدها علي بطنها بحب وبتكلمو=اهلا بيك حبيب قلب ماما اهلا بيك يا روحي 

نظرت لها مايا بفرحه وبتتمني أن يجي اليوم وتبقا في ام هي كمان وان يجي اليوم الي تشيل في ابن اخوها خنتها دمعتها من غير متلاحظ ريتال مسحتها بسرعه وهي تبتسم لريتال الي عماله تتكلم مع ابنها 

وصلو القصر وركضت ريتال الي الدخل وهي تحتضن سهير=خالتو خالتو طلع الاختبار صح انا حامل 

جاء عثمان من خلفها ليتفاجاء بالخبر بفرحه=اي حامل

ريتال بفرحه وهي تره =اااااااه يا عمو انا حامل هههههههه مش قادره اصدق نفسي 

مايا بابتسامه=براحه يبنتي عشان متتعبيش 

ارتاحي 

ريتال بحماس هزت راسها بالإجابة=انا الي هقول لفريد أنا هطلع اجهز الموفجئه بسرعه قبل ميجي بليل 

سهير بحماس=ماشي يا حبيبتي 

روحي 

طلعت ريتال الي غرفتها بحماس 

وقفت علي السلم فجاءه وهي بتكلم نفسها= براحه اهدي اهدي كده كفياكي عبط حبيب قلب ماما الي هينورني  لزم تتحركي براحه شويا 

طلعت الأوضه وبدأت تجهز الموفجئه لفريد 

بحب وابتسامه لا تفارقها ابدا 

وفي المساء 

وصل فريد الي القصر وهو حاسس بارهاق وتعب وعايز يشوفها ويترمي في حضنها من الصبح مشفش عيونها ولا حضنها 

عمر =انا ندخل انام ابقا اشوفك بكره 

فريد هز رأسه بالإجابة=ماشي 

انا هطلع لريتال تصبح علي خير 

عمر =وانت من اهلو

ذهب الي القصر بخطوات سريعه نفسو يحضنها ويشمل عبيرها الي بيعشقو

دخل غرفته ليجد ريتال واقفه بانتظاره 

وهي ترتدي منيامه حريه قصيره ذات حملات رفيعه وتركت شعرها منسدل علي ظهرها 

تعجب من وقفتها  وتعجب أكثر من جمالها الي مبيقلش ولا انبهار بيها ديما بيقل=اي ده انتي وقفه لي كده 

احتضنته ريتال بعشق واشتياق 

احتضانها فريد بعشق وهو يضمها إليه ويدفن وجهه في عنقها يشم عبيرها ويستنشقها بعشق 

وطبع قبله رقيقه علي عنقها بعشق

ابتعد عنها بصعوبه

وجدها تبتسم ابتسامه غير مفهومه 

= القمر بتاعي عامل اي وحشاني وحشاني اوووووي

ريتال بابتسامه طبعت قبله رقيقه علي عنقها ومسكت ايدو وهي بتسحبو وراها بحب قعدتو قدامها =استني هنا هروح اجبلك الهديه واجي 

فريد بتعجب=هديه اي انهارده مش عيد ميلادي 

ريتال بطفوله=منا عارفه خليك بس 

هز فريد رأسها بالإجابة وهو يتفحصها بعينه بعشق في وكل تفصيله فيها 

دخلت ريتال غرفه الملابس وأخذت علبه هدايا شيك مقفوله وذهبت اليه وجلست جانبه بابتسامه جميله=خود افتحها 

نظر فريد إليها بعشق =ماشي 

فتح الهديه بهدوء وهو بيبوصلها بعشق 

ليتفاجاء  بسياب طفل رضيع مع اختبار الحمل 

نظر لها فريد بتعجب وصدمه لحظات 

نظرت لها بصدمه ولا تعبير علي وجهه ابدا 

نظر إلي الهديه تاني ودمعت عينه بفرحه وبصلها =ريتال انتي ح…امل 

ريتال بدموع الفرحه هزت راسها بالإجابة=اممممم ااااه يا فريد 

وقف قدمها بصدمه 

وتفجاءت ريتال بيه بيشلها بفرحه وبيدور بيها  في الاوضه بفرحه كبيره

ريتال بفرحه=فريد هههههه يلهوي

 نزالها وأخذ يقبل كل انش في وجهها بلهفه وعشق

التقطه شفتها بعشق وهو يضمها إليها بعشق بدالته ريتال بعشق كبيره وهي تضمه 

ابتعد عنها بصعوبه وسند جبينه علي جبينها بحب =انا مش قادر اصدق نفسي يا ريتال يعني انا هتبقي اب منك 

ريتال بدموع قامت بحتضانه=ااااااااه  يا فريد مش قادره اصدق اني هجيب ابني منك انت انا فرحانه اوووي مسكت ايدو بحب وحطتها علي بطنها 

حس فريد بمشاعر غريبه لما لمسها نزال لموستوها  بدموع الفرحه تملئ عينه وطبع قبله عميق عليها واحتضانها بلطف =حبيب بابا انا متحمس جدا انك جي 

نزلت ريتال لمستواه وهي تحتضنه بفرحه ودموع حبيبي وهو كمان اكيد هيفرح لما يلقي أبوه احسن واجمل واحن اب في الدنيا 

ابتعد عنها فريد وحاوط وجهنتها بعشق والتقط شفتها في قبله عميقه تعبر عن عشقه لها

ابتعد عنها بصعوبه بعد محس انها محتاجه اوكسجين 

وقف من جلسته وهو يمسكها بحب يتجه الي الفرش بعد مخلع قميصه وجلس علي الفرش عاري الصدر فتح ذراعها وهو يشير لها بأن تأتي جلست ريتال بين قدمه بعشق تلصق ظهرها بصدره العاري 

وحوطها فريد بيد واليد الاخر حاوط بطنها بعشق 

دفن وشه في عنقها يستنشقها عبيرها بعشق 

قائلا بمونتها العشق=انتي متعرفيش انا فرحان قد اي 

ريتال بحب طبعت قبل رقيقه علي عنقه ومن ثم علي شفته برقه =وهو كمان يحبيبي اكيد هيفرح جدا انو هايجي يلقي احن وأحلا اب في الدنيا انا متاكده انو هيحبك جدا 

فريد بعشق=واكيد هيحب القمر الي خلفتو مع اني مش متخيل ازي هجيب حد يشاركني فيكي حتي لو كان ابني بس ماااااشي هنعديها عشان فرحان بس

ضحكت ريتال بقوه=اي ده هو انت ممكن تغير منو فعلا

فريد بعشق=اكيد انا مقبلش حد يشاركني حضنك ابدا ده ملك ليا انا وبس انتي فاهمه

ريتال بضحك =هههه ماشي 

يعني بس ادعي انو يجي بسلامه 

حرك فريد أيده علي بطنها بعشق وهو بيتكلم بحب =انا اكيد هحبك جدا جدا بس بقولك من اولها كده محدش هيشارك حضن امك غيري عشان هي ملكي انا وبس

ابتسمت ريتال بلطف وطبعت قبله رقيقه علي خده

غمض فريد عينه وهو بيحس بلمسات شفايفها علي خدو =علي فكره الي بتعمليه ده مش في مصلحتك انتي وهو من الاول كده

ضحكت ريتال من قلبها علي طريقته =بحبك 

مسك فريد أيدها وقبلها بحنان قائل بعشق=وانا بعشقك يا ام اجمل عيون في الدنيا واجمل ضحكه بحبك يا ريتالي وهفضل احبك لحد اخر نفس في عمري ساعات  بحس اني اتولدت عطشان بيكي وبحضنك وبلمستك حسستني اني ملك وانتي ملكة قلبي .

يتُبع …)

تكملة الرواية من هنااااااا

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *