التخطي إلى المحتوى

البداية 

شهد : انا عارفة ان نفسك يكون لك ابن و ذرية تشيل اسمك وتورث ثروتك .

ابتسم سلطان قائلا : ارادة ربنا اللهم لا اعتراض .

شهد : قولتلك كتير يا سلطان اتجوز وانت اللي رافض !!! 

سلطان : عمري ما اقدر اكـ.ـسر قلبك ابدا يا شهد ، مش بعد الحب الكبير اللي بينا  و العشرة اكتر من ١٦ سنة أكون السبب في جـ.ـر.ح مشاعرك وكـ.ـسرة قلبك !!

 شهد  : لكن انا راضية وانت اللي رافض !!

سلطان : انا رافض لأني عارف ان كلامك بتقوليه من ورا قلبك وانتي مجروحة من جواكي لكن نفسك ترضيني .

شهد : لا صدقني المرة دي بقولهالك وانا راضية تماما ، انت لسه سنك مش كبير ولسه عندك فرصة تخلف وتربي اولادك ، اتجوز يا حبيبي وانا راضية وهكون سعيدة لما اشوفك شايل ابنك علي ايدك ومبسوط .

انتهي الحوار بين الزوجين علي رغبة  وموافقة شهد بأن يتزوج سلطان من أمرأة اخري حتي يرزق بالذرية !!!

مرت عدة اسابيع والحال كما هو ولم يجد جديد !!

فسألته زوجته : عملت ايه في موضوع الجواز ؟

سلطان : انتي لسه مصممة يا شهد ؟؟

شهد : ايوة .

سلطان : انا مش عارف افكر في الموضوع ده ، و علي افتراض اني وافقتك اتجوز مين و ازاي وانا في العمر ده ؟؟ للكاتب عادل عبد الله

شهد : انت ليه مكبر نفسك ؟!  ٤١ سنة مش كبير !! فيه كتير من سنك لسه بيفكر في الجواز للمرة الأولي ، وبعدين انت صحتك كويسة وشكلك حلو ومعاك فلوس وألف واحدة تتمناك .

سلطان : مش قادر ولا عارف افكر في الموضوع ده .

شهد : ليه مكبر الموضوع كده !! انا مراتك بقولك وبترجاك تتجوز !!

سلطان : ماشي هسمع كلامك وأتجوز ، بس اتجوز مين ؟؟؟

شهد : ايه رأيك في جميلة ؟؟

سلطان : جميلة الخد.امة ؟!!!!!!!!!

شهد : ايوه .

سلطان : عايزاني اتجوز خد.امة بتشتغل عندنا يا شهد ؟؟

شهد : وفيها ايه !! انت يهمك نسبها و شغلها ولا يهمك انك انها تجيبلك الاولاد اللي نفسك فيهم ؟؟ وبعدين جميلة حلوة ويتيمة ومطاوعة وبتسمع الكلام وهتريحك وتريحني انا كمان .

سلطان : تريحك انتي كمان ؟؟ انتي عايزاها تبقي مراتي وفي نفس الوقت تعيش معاكي في نفس البيت !!

شهد : وفيها ايه ؟ بالنسبالي انا عادي جدا ، هنخصص لها غرفة تنام فيها وانت هتقسم لياليك بينا احنا الاتنين بالعدل .

سلطان : انتي موافقة بكده ؟!!!

شهد : ايوه موافقة .

سلطان : وبعد الجواز جميلة هتفضل  تخدmك ؟؟

شهد : طبعا .

سلطان : ولما اتجوزها ونعيش معاكي في نفس الشقة مش هتتضايقي ؟؟

شهد : لأ ، مش هتضايق .

سلطان : مادام مش بتغيري عليا يبقي بطلتي تحبيني يا شهد .

شهد : بالعكس انا بحبك اكتر من الاول لكن مادام انت هتكون سعيد وهتحقق اللي نفسك فيه انا كمان هكون سعيدة .

سلطان : خلاص يا شهد اللي تشوفيه ، مادام انتي عايزة كده كلميها ورتبي معها كل حاجة .

شهد : كلمها انت يا سلطان .

سلطان : لأ ، انتي صاحبة الفكرة والاقتراح ، كلميها وابقي قوليلي عملتي ايه .

عاد سلطان من عمله في نهاية اليوم التالي فوجد زوجته تبتسم وتقول له الف مبروك يا عريس !!

سلطان : الله يبـ.ـارك فيكي ، مبروك علي ايه ؟

شهد : اتكلمت مع جميلة و اتفقنا علي كل حاجة .

سلطان : بتتكلمي جد ؟ ده الموضوع بجد بقي !!!

شهد : ايوه طبعا ، هو الجواز فيه هزار ؟!!

سلطان : واتفقتوا علي ايه ؟

شهد : اتفقنا علي كل الكلام اللي اتكلمناه البـ.ـارح انا وانت .

سلطان : وهي وافقت ؟؟

شهد ” تبتسم ” : طبعا لازم توافق ، ودخلتكم الخميس الجاي كمان .

سلطان : بسرعة كده ؟!

شهد : خير البر عاجله ،  لما كلمتها واتفقنا هي كلمت خالها علشان يحضر يوم الخميس ويكون وكيلها في عقد الجواز .

سلطان : طيب المهم انك مترجعيش تنـ.ـد.مي .

شهد ” تضحك ” : لأ مش هنـ.ـد.م ، اطمن .

سلطان : انا هدخل اغير هدومي .

شهد : غير هدومك وتعالي علشان نتعشا سوا .

بدل سلطان ملابسه وعاد الي السفرة ليجد كل ما لذ وطاب !!!

سلطان : ايه الاكل ده كله ؟!!!

شهد ” تضحك ” : اكل عرسان بقي ، مش انت عريس ودخلتك كمان يومين يعني لازم تتغذا كويس .

سلطان : جمبري واستاكوزا وسبيط وكابوريا وسي فود !!! كتير قوي كده يا حبيبتي .

شهد : بالهنا والشفا يا حبيبي ، وانا كمان اللي هأكلك بأيدي زي اول جوازنا ، فاكر ولا نسيت ؟؟

سلطان : مفيش لحظة حلوة ببني وبينك يا شهد الا ومحفورة في تفكيري وفي قلبي .

انتهوا من تناول الطعام واحضرت جميلة اقداح القهوة لسلطان وشهد التي قالت لها : اغسلي الاطباق يا جميلة وغيري هدومك والبسي حاجة حلوة وتعالي اقعدي علشان تتكلمي مع عريسك شوية .

تعجب سلطان من كلمـ.ـا.ت زوجته ومن موقفها الذي يكاد لا يصدق ان يكون واقع يعيشه بالفعل !!

انصرفت جميلة فنظر سلطان لشهد وسألها بنوع من الســـخريـــة : قولتلها تيجي ليه ؟ هتكلم معاها في ايه ؟!!

شهد : عادي يا حبيبي لازم تتكلم معها شوية علشان ترفع حاجز الخجل اللي بينكم قبل الد.خـ.ـلة بعد يومين .

ضحك سلطان و هو يكاد لا يصدق ان من تتفوه بتلك الكلمـ.ـا.ت هي زوجته شهد حب عمره و التي طالما عاني من غيرتها منذ بداية حبهما !!!

غابت جميلة لأكثر من ساعة ثم عادت بعدmا بدلت ملابسها وتزينت وجاءت ووقفت امامهما في صمت .

شهد : اقعدي يا جميلة ، هتفضلي واقفة كده ؟!!!

جميلة : تحت امرك يا هانم .

شهد : انا هسيبك مع سلطان بيه تتكلموا علي راحتكم وهدخل اوضتي ، فيه اي حاجة عايزة تسألي عنها قبل ما ادخل ؟

جميلة : ربنا يخليكي يا ست هانم ، انا بس لغاية دلوقتي مش قادرة اصدق وحاسة اني بحلم .

شهد : لا ده واقع مش حلم ولا حاجة ، بس اهم حاجة انك تنفذي كل اللي اتفقنا عليه بالحرف .

جميلة : حاضر يا ست هانم ، هو انا اقدر أنزلك او انزل لسلطان بيه كلمة !!

شهد : طيب انا داخله اوضتي تصبحي علي خير يا جميلة .

ثم وجهت كلامها لزوجها : انا داخلة اوضتنا يا سلطان هستناك جوه .

سلطان ” بأرتباك ” : حاضر يا حبيبتي مش هتأخر .

دخلت شهد غرفتها وجلست جميلة تضم يديها الي رجليها وتضع نظرها الي الارض في خجل !!

بينما يجلس سلطان في مقابلها لا يعرف من اين يبدأ !!!

طال الصمت لدقائق حتي سألته جميلة : أقوم اعمل لحضرتك قهوة يا بيه ؟

سلطان : لا لا شكرا مش عايز دلوقتي ، بس قبل ما نتكلم عايز اقولك علي حاجة مهمة قوي .

جميلة : أؤمر يا بيه تحت امرك .

سلطان ” يبتسم ” : اولا انتي عارفة قد ايه الحب اللي بيني وبين شهد هانم .

جميلة : ايوه عارفة يا بيه ، ربنا يخليكم لبعض .

سلطان : علشان كده عايز موضوع الجواز ده مش يأثر عليها ابدا !!

جميلة : ايوه يا بيه ، انا اتفاجئت بالموضوع ده لما الهانم كلمتني !! ولا كان عمري يخطر ببالي .

سلطان : انتي يا جميلة بـ.ـنت حلال وتستاهلي كل خير ، لكن لازم اقولك الكلام ده وأكد عليكي علشان بعد الجواز ميحصلش منك حاجة تضايق الهانم !! لأن ساعتها هتشوفي مني موقف مش هيعجبك . 

جميلة : انا يا بيه ؟!! ده انا مستحيل اعمل حاجة تضايقها ابدا ، دي اوامرها سيف علي رقب.تي .

سلطان : تمام يا جميلة يبقي متفقين ، الحاجة التانية اللي عايز اقولك عليها ان طول ما شهد هانم موجودة بينا تقوليلي يا بيه زي ما انتي متعودة ، لكن لما نكون لوحدنا تقدري تقولي يا سلطان بس عادي .

جميلة : أاأنا يا بيه ؟؟ مقدرش اقول لسعادتك كده .

سلطان : لا يا جميلة تقولي براحتك مادام لوحدنا ، انا هبقي جوزك وانتي مراتي يعني عادي تناديني باسمي بس بيني وبينك علشان الهانم متضايقش .

جميلة : حاضر يا بيه .

سلطان : دلوقتي بقي عايز اعرف جميلة اللي انا معرفهاش .

جميلة : ازاي يعني يا بيه ؟

سلطان : يعني تكلميني عن نفسك شوية ، عن الحاجات اللي معرفهاش عنك يا جميلة .

جميلة : انا يا بيه بـ.ـنت غلبانة ملهاش حد في الدنيا بعد ربنا الا انت والهانم ، بعد مـ.ـو.ت ابويا وامي اخواتي الاتنين سابوني عند خالي وسافروا يشتغلوا بره ، ومن ساعة ما سافروا معرفش عنهم حاجة ، وخالي كان عنده عيال كتير ، قعدت معاهم لحد ما خالي جابني هنا علشان اشتغل عندكم .

سلطان : تمام ، عايز اعرف بقي جميلة الانسانة بتحب ايه ومبتحبش ايه ؟ بتحبي تاكلي ايه ؟ بتسلي نفسك ازاي لما بتكوني فاضية بعد الشغل ؟

ضحكت جميلة وقالت : يا بيه انا اللي زيي ملهاش حق تحب حاجة او تكره حاجة تانية ، اديني عايشة زي الناس اللي عايشين والسلام .

سلطان : ازاي الكلام ده !! يعني مفيش اكلة بتحبي تاكليها ؟ مفيش حاجة بتحبي تعمليها في وقت فراغك ؟؟

جميلة : يا بيه كل نعمة ربنا حلوة ، بس الصراحة لما باكل محشي وفراخ ببقي مبسوطة قوي ، ولما بكون فاضية بعد شغل البيت بحب اقرا قصص و بحب ارسم .

سلطان : بتقرأي قصص ؟

جميلة : ايوه يا بيه ؟ 

سلطان : بتقرأي قصص لمين بقي من الكتاب ؟

جميلة : بقرأ قصص من اللي بتنزل علي النت دي يا بيه بتبقي حلوة وببلاش مش بدفع فلوس .

سلطان : وبتحبي ترسمي ؟

جميلة : ايوه يا بيه ، اهو بشخبط شوية كده بالقلم .

سلطان : طيب ممكن توريني حاجة من اللي بترسميها ؟

جميلة : مفيش يا بيه ، اصل انا بعد ما بخلص الرسمة بقطعها وارميها .

سلطان : خسارة ، طيب لما ترسمي حاجة بعد كده عايز اشوفها .

جميلة : حاضر يا بيه .

سلطان : طيب ممكن بقي قبل ما نخلص كلامنا و نقوم تقوليلي يا سلطان بس ؟

جميلة : يالهوي ، مقدرش .

سلطان : ولو قولتلك علشان خاطري ؟

جميلة : خاطرك غالي اوي يا بيه بس مقدرش لا لا مقدرش .

سلطان ” يضحك ” : طيب هنبقي نشوف الموضوع ده لما يتقفل علينا باب واحد ونكون لوحدنا .

احمر وجه جميلة خجلا ثم وقفت و سألته : حاجة تانية يا بيه ؟ 

سلطان : لا شكرا ، ممكن تدخلي تنامي .

جميلة : طيب اعملك قهوة ؟

سلطان : لا يا جميلة انا هدخل انام ، يلا تصبحي علي خير يا قمر .

ضحكت جميلة : وانت من اهل الخير يا سعادة البيه .

دخل سلطان الغرفة فوجد زوجته شهد تمسح عينيها فسألها : مال عينيكي يا حبيبتي ؟

شهد ” تبتسم ” : لا ابدا ده عيني دmعت علشان عايزة انام .

سلطان : مش عارف ليه حاسس انك مش بتقولي الحقيقة يا شهد !!

شهد ” تضحك ” : انا عمري كدبت عليك يا سلطان قبل كده ؟

سلطان : لأ .

شهد : وهكدب عليك ليه دلوقتي ؟

سلطان : قوليلي الحقيقة يا شهد ، موضوع الجواز ده انتي نـ.ـد.مانة عليه ؟؟ لو نـ.ـد.مانه قولي دلوقتي قبل ما الفاس تقع في الراس .

شهد ” تضحك ” : لأ طبعا مش كده ابدا ، وياريت يا سلطان بلاش تقولي كده تاني ، ده قرار واخدناه وانا صاحبة الفكرة ومش ممكن اغير موقفي ابدا ، خصوصا اني مقتنعة وراضية .

سلطان : طيب يا حبيبتي اللي تشوفيه ، انا هنام بقي تصبحي علي خير .

شهد : وانت من اهله يا حبببي .

في اليوم التالي

يعود سلطان من عمله فيجد المنزل خاويا !!! شهد غير موجودة وايضا جميلة لا اثر لها في المنزل !!!

يمسك هاتفهه بقلق ويتصل بزوجته و ترد عليه …

سلطان : انتي فين يا شهد ؟ 

شهد : في مشوار ، نص ساعة وارجع .

سلطان : اول مرة تخرجي من غير ما ت عـ.ـر.فيني !! انا قلقت قوي لما رجعت و مش لقيتك ، حتي جميلة كمان مش موجودة !!

شهد : جميلة معايا في مشوار ، نص ساعة وراجعين .

سلطان : انتوا فين ؟

شهد : لما نرجع هتعرف ، يلا سلام بقي دلوقتي .

يدخل سلطان يبدل ملابسه ثم يدخل لأخذ حمام دافئ واثناء استحمامه يسمع صوت فتح باب الشقة .

انتهي سلطان من استحمامه ثم خرج ليفاجئ بمظهر جميلة وشهد المتألق !!! 

سلطان : كنتوا فين يا شهد ؟

شهد : اخدت جميلة وروحنا بيوتي سنتر عملنا شوية حاجات واشترينا شوية هدوم جديدة لجميلة .

لاحظت شهد تبدل نظرات سلطان لجميلة لتصبح نظرات اعجاب وانبهار !!

شهد : يلا يا جميلة ادخلي جهزلنا العشا .

جميلة : حاضر يا هانم .

سلطان : يا حبيبتي انتي جمالك طبيعي مش محتاجة تروحي بيوتي سنتر ولا تعملي اي حاجة من دي .

شهد ” تبتسم ” : بتضحك عليا بكلمتين يا حبيبي ؟؟

سلطان : يا قلبي اضحك عليكي ازاي !! شايفة عيونك حلوين ازاي ولا شـ ـــفــايـــ ـفك طعمين ازاي !! ولا رموشك يا قلبي اللي … 

شهد : طيب كفاية كفاية خلاص صدقتك .

سلطان ” يضحك ” : ايه رأيك ندخل نرتاح في اوضتنا شوية علي ما البـ.ـنت تجهز الاكل ؟؟

تضحك شهد : لا يا حبيبي مش دلوقتي ، بعد العشا ، واعمل حسابك انت الليلادي بتاعي .

يضحك سلطان : الليلة دي وكل ليلة يا قلبي .

شهد ” وعيونها تتلألأ بالدmـ.ـو.ع ” : لأ الليلادي اخر ليلة هتبقي فيها بتاعي لوحدي ، من بكره جميلة هتشاركني فيك .

سلطان ” يضحك ” : جميلة ايه !! مفيش في القلب غيرك يا قلبي .

شهد : تسلملي و يسلملي قلبك يا حبيبي ، اعمل حسابك بكره طبعا دخلتك علي جميلة وهتقعد معها اسبوع كامل وده حقها ، لكن بعد الاسبوع هنقسم الايام زي ما اتفقنا .

سلطان : حاضر يا حبيبتي اللي تشوفيه.

في اليوم التالي ” يوم الزفاف “

استيقظ سلطان في موعده المعتاد ليرتدي ملابسه استعدادا للخروج الي شركته محاولا اظهار لامبالاة امام شهد .

شهد : انت رايح فين يا حبيبي ؟ 

سلطان : رايح الشغل يا حبيبتي .

شهد : معقول يا حبيبي هتروح الشغل يوم دخلتك ؟؟

سلطان : ايه ده !! تصدقي كنت ناسي  ؟!!

شهد : طيب بلاش تخرج بقي خليك هنا .

سلطان : طيب هروح الشركة اخلص شوية اوراق وارجع بعد الضهر .

شهد : طيب متتأخرش ، خال جميلة هيوصل  الساعة ٥ علشان كتب الكتاب .

سلطان : هكون هنا قبل الساعة ٥ بكتير .

قبل الساعة الخامسة

عاد سلطان الي المنزل ومعه المأذون الشرعي .

و بعدها مباشرة جاء خال جميلة ومعه القليل من اسرتها ، وتم عقد القران وبعدها قدm العريس مبلغ من المال كمهر لجميلة كما قدm بعض المشغولات الذهبية كشبكة لها .

تناول اهل جميلة طعام العشاء ثم انصرفوا عائدين الي قريتهم .

بالرغم من ان شهد كانت متألقة المظهر وتبدو اصغر من عمرها كثيرا الا انها كان يبدو عليها كثير من الحـ.ـز.ن والتـ.ـو.تر خاصة حينما لاحظت انبهار سلطان بجمال ومظهر جميلة !!!

#الكاتب_عادل_عبد_الله

ثم أمسكت شهد بيد سلطان وادخلته غرفتها و قالت ” وعيناها تتلألأ بالدmـ.ـو.ع ” : عايزاك تدخل لعروستك يا سلطان وتعيش حياتك عادي وكأني مش موجودة في البيت .

سلطان : انااا….

قاطعته شهد : الشئ الوحيد اللي مش عايزاك تنساه هو حبنا ، اوعي تنساني وتنسي حبنا يا سلطان ، ولازم تعدل بينا في كل حاجة .

امسك سلطان بيدها وضمها بين يديه  بلطف وقال : ايه الكلام ده ؟!! انتي عارفة ان مفيش في القلب غيرك والجوازة دي انتي اللي طلبتيها  انما انا ستات الدنيا كلها مش ممكن تملا عيني منهم واحدة غيرك .

#ألف_قصة_و_قصة

ضحكت شهد : ربنا يخليك ليا يا روحي ، يلا بقي روح لعروستك وزي ما قولتلك انسي اني موجودة هنا خالص ، انا دلوقتي هنام ، وبكره الصبح هجيبلكم الفطار لحد باب اوضتكم !! ثم ضحكت وقالت : متخافش مش هدخل طبعا ، واعمل حسابك دي المرة الوحيدة اللي هجيبلكم الفطار فيها علشان العروسة متاخدش علي كده ومتنساش نفسها !!

امسك سلطان بيديها وضمها بلطف اليه  ثم قال لها : هتوحشيني اوي لحد الصبح .

ابتسمت شهد وقالت : يلا بقي روح لعروستك .

ضحكت شهد : ربنا يخليك ليا يا روحي ، يلا بقي روح لعروستك وزي ما قولتلك انسي اني موجودة هنا خالص ، انا دلوقتي هنام ، وبكره الصبح هجيبلكم الفطار لحد باب اوضتكم !! ثم ضحكت وقالت : متخافش مش هدخل طبعا ، واعمل حسابك دي المرة الوحيدة اللي هجيبلكم الفطار فيها علشان العروسة متاخدش علي كده ومتنساش نفسها !!

امسك سلطان بيديها وضمها بلطف اليه  ثم قال لها : هتوحشيني اوي لحد الصبح .

ابتسمت شهد وقالت : يلا بقي روح لعروستك .

خرج سلطان من الغرفة فوجد جميلة تجلس في حيرة وارتباك !!

امسك سلطان بيد جميلة ثم وضعها في يده وسار نحو غرفتها وقبل ان يصل قالت له : معلش يا بيه ممكن اطلب منك طلب غالي شوية ؟

سلطان : مفيش حاجة تغلا عليكي يا جميلة ، اطلبي اللي نفسك فيه .

جميلة : انا طول عمري بشوف في الافلام العريس بيشيل عروسته علي دراعه في ليلة فرحهم و دي ليلة فرحي وكان نفسي اعيش الحاجات اللي كنت بشوفها في الافلام دي وبتمناها .

ضحك سلطان وقال : بس كده ؟

جميلة : معلش يا بيه هو طلب غالي شوية بس سامحني محدش هيقدر ينفذهولي غيرك .

سلطان : اوامرك يا عروسة .

جميلة : العفو يا سعادة البيه .

ثم حمل سلطان جميله وسار بها بعض الخطوات حتي دخل غرفتها ثم اغلق الباب بقدmه وضحك قائلا : وكمان قفلت الباب برجلي زي الافلام .

ضحكت جميلة وهي بين ذراعيه .

ثم دار بها سلطان عدة مرات ثم وقف وانزلها علي الفراش وسألها : انتي قفلة النور ليه ؟ افتحي النور انا مش شايف حاجة ومش عارف مكان المفتاح فين !!

قالت : معلش يا بيه ممكن حاجة كمان ؟؟؟

قاطعها سلطان : استني استني قبل ما تكملي كلامك ثم اقترب من اذنها هامسا : قولتلك لما نكون لوحدنا قوليلي يا سلطان ، فاهمة ؟؟

جميلة : معلش علي ما اتعود .

سلطان : طيب كملي كلامك ، كنتي هتقولي ايه ؟

جميلة : ممكن بلاش تنور النور ؟

سلطان : ليه بقي ؟؟؟ 

جميلة : انا بنكسف يا بيه ، ولو عايز النور ضروري انا معايا اضاءة خفيفة رومانسية كده .

سلطان : رومانسية !! انتي باين عليكي رومانسية اوي يا جميلة .

للكاتب عادل عبد الله

جميلة ” بخجل “: انا بـ.ـنت زي اي بـ.ـنت يا بيه كانت بتحلم باليوم ده ونفسي احقق اللي كنت بحلم به .

سلطان : وانا الليلادي بقولك شبيكي  لبيكي سلطان جوزك ملك ايديكي نفسك في ايه ؟؟

جميلة : نفسي ، نفسي ، نفسي ارقص معاك سلو زي ما بشوف في الافراح في التليفزيون وعلي التليفون .

سلطان : انتي معاكي موسيقي سلو ؟؟

تضحك جميلة : ايوه .

سلطان : ومستنية ايه ؟ يلا شغليها بس بصوت علي قدنا علشان شهد  متسمعش .

ابتسمت جميلة وفتحت اغنية هادئة علي تليفونها بصوت محدود ثم وقفت امام سلطان ورفعت ذراعيها وعلقتهما في رقبته ثم رقصوا سويا رقصة هادئة شعر بعدها سلطان بكم الرومانسية التي تتمتع بها جميلة تلك الفتاة البسيطة التي تخفي احلامها و ها هي تحاول ان تعيشها واقع !!

ظلا يرقصان حتي انتهت الموسيقي فضمها سلطان ضمة حانية ثم اخذها الي الفراش….

اغمضت واستسلمت في هيام الي زوجها وهي تشعر وكأنها في حلم جميل لا تريد ان ينتهي ابدا .

في غرفة شهد ….

تكاد الغيرة أن تفتك بها !! 

شهد داخل غرفتها تقف وتلف وتدور داخل غرفتها ، تفرك اصابعها بعصبية شـ.ـديدة ، ثم تخاطب نفسها : مالك يا شهد !! زعلانة ليه بالشكل ده ؟! ما انتي اللي مجوزاها له بمزاجك وارادتك محدش غـ.ـصـ.ـبك علي حاجة !! وكمان عارفة انه بيحبك انتي وهي بالنسبة له مش اكتر من وسيلة انه يخلف !! اهدي بقي وانسي اي حاجة ونامي .

ثم ترد علي نفسها : ازاي ؟؟ ازاي انام وارتاح وانا عارفة انه دلوقتي في ح.ضن واحدة تانية !! ده انا حتي شوفت في عيونه نظرة اعجاب لها ، لا ده كانت عينيه هتطلع عليها !! اكيد عجبته وفرحان بيها دلوقتي !! لاااا انا لازم اخرج وانهي المهز.لة دي فورا !!!!!

خرجت شهد من غرفتها مسرعة و سارت نحو غرفة جميلة وما انا اقتربت حتي هدأت خطاها ووقفت امام الباب المغلق ثم وضعت اذنها علي الباب تحاول ان تستمع لأي صوت !! ولكنها لم تسمع شئ !!

ثم عادت الي غرفتها واغلقت بابها وقالت لنفسها : انتي اتجننتي ولا ايه يا شهد !! انتي ازاي تتصنتي عليهم كده !! وبتفكري في ايه دلوقتي ، خلاص الفاس وقعت في الراس مش هينفع تعملي اللي في تفكيرك .

في منتصف الليل …

سلطان : بصراحة انتي تجنني يا جميلة ، انتي اسم علي مسمي ، اسمك جميلة و كل حاجة فيكي جميلة .

جميلة : انا يا بيه ؟

سلطان : قولنا من دلوقتي مفيش كلمة بيه دي زي ما اتفقنا مادام لوحدنا ، قولي يا سلطان وبس .

تصمت جميلة……

سلطان : ها ، يلا قولي .

جميلة : يا سلطان .

سلطان ” يضحك ” : يا روح قلب سلطان .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

صباح اليوم التالي

لم تتذوق عين شهد مذاق النوم طيلة الليل ، دخلت الي المطبخ صباحا  واعدت الطعام لسلطان وعروسته كما وعدته ثم دقت باب غرفة جميلة عدة مرات ويكاد الارتباك والتـ.ـو.تر ان يقت.لها !!!

سمع سلطان صوت دقات الباب فتح عينيه وتيقظت حواسه سريعا واعتدل جالسا علي الفراش بينما كانت جميلة مازالت نائمة بجواره . ثم قام سريعا  ليرتدي بعض ملابسه .

انتظرت شهد في ضجر حتي فتح سلطان باب الغرفة مبتسما وقال : صباح الخير يا حبيبتي .

ابتسمت شهد ” بتصنع ” : صباحية مبـ.ـاركة يا عريس .

سلطان : احم … الله يبـ.ـارك فيكي يا حبيبتي ، حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي .

شهد : العروسة نايمة ولا ايه ؟

سلطان : ايوه .

شهد : انا جيبتلكم الفطار بنفسي النهاردة زي ما وعدتك ، بعد كده هي اللي هتجهز الفطار ، وبالنسبة لشغل البيت هي عندها اجازة اسبوع زي ما اتفقنا بعده هترجع لشغلها الطبيعي وتنسي الدلع ده .

سلطان : تسلم ايديكي يا حبيبتي ، اكيد ده اجمل فطار علشان انتي اللي مجهزاه بايديكي الحلوين .

ضحكت شهد : طيب يلا يا اونطجي ادخل لعروستك .

جذبت شهد باب الغرفة وهي تبتسم في وجه سلطان لتغلقه  .

عادت الي غرفتها بعدmا قلت حدة تـ.ـو.ترها بعد سماع كلمـ.ـا.ت الغزل منه وعرفت ان مكانتها في قلبه لم تهتز .

اخذ سلطان الطعام ووضعه جانبا ثم استلقي بجوار جميلة وبدأ يداعب شعرها بأنامله وخدودها بانفاسه حتي فتحت جميلة عيونها وابتسمت : صباح الخير .

#ألف_قصة_و_قصة

سلطان : اجمل صباح لأجمل عروسة في الدنيا .

جميلة : معقووول !! انا مش في حلم !! انا في حقيقة !!

سلطان : الذ حلم واجمل حقيقة يا حبيبتي ، يلا بقي قومي علشان نفطر .

اعتدلت جميلة ثم قالت : حاضر انا هقوم بسرعة اجهز الفطار .

سلطان : لا يا قلبي ، شهد جهزلتنا الفطار وجابته لحد باب الاوضة .

جميلة ” بذهول ” : ايييه !! شهد هانم بنفسها اللي جهزتلنا الفطار ؟!!

سلطان : ايوه ، وقالتلي انها النهارده جهزت لنا الفطار و بعد كده انتي اللي هتجهزيه ، وكمان قالتلي انك في اجازة من شغل البيت لمدة اسبوع كامل .

جميلة : ياااه !! شهد هانم دي ست طيبة اوي وقلبها كبير ، ربنا يسعد قلبها ويجبر بخاطرها يارب .

سلطان ” يضحك ” : يلا بقي يا حبيبتي نفطر بسرعة بسرعة علشان عايزك في موضوع مهم قوي .

جميلة : موضوع !! موضوع ايه ؟؟

يضحك سلطان : نفس موضوع ليلة البـ.ـارح .

ضحكت جميلة واحمر وجهها خجلا ثم قالت : لا استني اوعي تمد  ايدك علي الاكل .

سلطان ” بتعجب ” : ليه ؟!!

جميلة : انا اللي هاكلك بايديا .

سلطان : ماشي يا قلبي ، تسلملي ايدك يا قمر .

مرت ساعات النهار بطيئة مملة كئيبة في غرفة شهد .

بينما كانت ساعات النهار حارة ساخنة ملتهبة في غرفة جميلة وسلطان .

وقبل نهاية اليوم دخلت شهد الي المطبخ وظلت به تعد اصناف من الطعام حتي بعد منتصف الليل !!!

خرج سلطان من غرفته فتعجب من انشغال شهد في المطبخ حتي هذا الوقت المتأخر !!!

سلطان : حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي يا حبيبتي ، بتعملي ايه ؟

شهد : زي ما انت شايف بعمل اكل .

سلطان : وليه سهرانه لحد دلوقتي في المطبخ ؟! كده تعب عليكي !!

شهد : قولت اخلص كل حاجة النهاردة لأني بكره الصبح رايحة عند شيماء اختي في اسكندرية .

سلطان : هتسافري فجأة كده ؟؟

شهد : وفيها ايه ؟ شيماء وحـ.ـشـ.ـتني وعايزة اشوفها واغير جو عندها .

سلطان : هتقعدي هناك كام يوم ؟

شهد : يومين تلاتة بالكتير . 

سلطان : طيب صحيني قبل ما تنزلي الصبح علشان اروح اوصلك .

شهد : لا لا ، انا هسافر لوحدي .

سلطان : مينفعش ، لازم ….

شهد ” تبتسم بألــم ” : لازم تفضل جنب عروستك يا عريس .

سلطان :يا شهد انااا….

شهد : هسسسسس ، انت مش هتخرج من البيت وانا هسافر لوحدي ، و بطبخلكم اكل وهسيبه في التلاجة يكفيكم لأخر الاسبوع .

صباح اليوم التالي

فتح سلطان عينيه ليجد جميلة بين ذراعيه فتداعب انامله خصلات شعرها المبعثرة ويهمس في أذنها صباح الخير يا قمر .#للكاتب_عادل_عبد_الله

تتيقظ جميلة علي همساته لتبتسم : صباح الخير يا حبيبي .

سلطان : احلي كلمة حبيبي سمعتها في حياتي .

تضحك جميلة وتعتدل : هقوم اجهزلك الفطار حالا .

سلطان : لأ خليكي جنبي شوية .

جميلة : انا جعانة قوي ، هقوم اجهز الفطار ونفطر وبعدين هكون جنبك علطول .

سلطان : ماشي يا حبيبتي .

خرجت جميلة من الغرفة فلم تجد شهد !!

فعادت الي الغرفة : غريبة !!! شهد هانم مش موجودة في البيت !!

سلطان : ايوه ، قالتلي انها هتسافر عند اختها في اسكندرية تقعد يومين هناك ، اكيد سافرت الصبح قبل ما نصحي .

جميلة : انا قلقت عليها لما مش لقيتها في البيت ، هروح اجهز الفطار .

سلطان : استني ، فرصة وهي مش موجودة نجهز الفطار مع بعض .

في الاسكندرية 

تصل شهد الي منزل اختها لتستقبلها بالترحاب …

شيماء : اهلا حبيبتي شهودة ، حمد لله علي السلامة نورتي اسكندرية .

شهد : الله يسلمك يا شيمو ، اسكندرية منورة بأهلها .

شيماء : انا زعلانة منك ، كل ده متجيش تشوفي اختك حبيبتك !!

شهد : معلش يا شيمو اتأخرت شوية المرة دي ،واديني جيتلك اهو .

شيماء : مالك يا شهد ؟ شكلك متغير اوي زي ما تكوني زعلانة من حاجة !!

شهد : لا ابدا .

شيماء : هتخبي علي اختك حبيبتك ،  اتكلمي يا قلبي فيه حاجة مزعلاكي ؟؟

تفلت دmـ.ـو.ع شهد بين جفون عينيها لتنساب علي خدودها .

شيماء : ايه ده !! معقول !! شهد اختي بتعيط ؟؟ انا اول مرة اشوف دmـ.ـو.عك يا شهد !! فيه ايه ؟؟#للكاتب_عادل_عبد_الله

تنهمر دmـ.ـو.ع شهد بغزارة : سلطان اتجوز يا شيماء .

شيماء : اييييه ؟؟ سلطان اتجوز !! ازاي ؟؟ ده بيحبك وبيمو.ت فيكي !!!

شهد : هو ده اللي حصل .

شيماء : ازاي ؟؟ ازاي يجيله قلب يتجوز عليكي ويكـ.ـسر قلبك ؟؟

شهد : لأ هو مش اتجوز من نفسه ، انا اللي طلبت منه وصممت لغاية ما وافق واتجوز .

شيماء : انتي ات.جننتي يا شهد ؟!! انتي بنفسك اللي طلبتي منه يتجوز ؟!!

شيماء : ازاي ؟؟ ازاي يجيله قلب يتجوز عليكي ويكـ.ـسر قلبك ؟؟

شهد : لأ هو مش اتجوز من نفسه ، انا اللي طلبت منه وصممت لغاية ما وافق واتجوز .

شيماء : انتي ات.جننتي يا شهد ؟!! انتي بنفسك اللي طلبتي منه يتجوز ؟!!

شهد : ايوه .

شيماء : وازاي تعملي كده ؟؟

شهد : علشان بحبه يا شيماء ، علشان بحبه .

شيماء : ده لغز ده ولا ايه ؟؟ ازاي بتحبيه وازاي تطلبي منه يتجوز ؟؟؟

شهد : سلطان طول عمره نفسه في ولد وبيخبي علشان ميزعلنيش وعمره بيجري وانا السبب انه ميخلفش ، كان لازم مقفش في طريق تحقيق حلمه علشان يخلف ويفرح باولاده .

شيماء : انتي عب.يطة يا شهد ؟؟ ازاي تعملي كده ؟؟

شهد : كان لازم اعمل كده يا شيمو ، كان لازم اعمل كده .

شيماء : واتجوز امتي ومين وفين وازاي سعادة البيه ؟؟؟

شهد : اتجوز جميلة .

شيماء : جميلة مين ؟ جميلة الخد.امة ؟؟؟

شهد : ايوه .

شيماء : ايه الجنا.ن ده ؟؟ انا حاسه كأني بتفرج علي فيلم !!!

شهد : هو ده اللي حصل .

شيماء : طيب استني بقي اعملك عصير ليمون واجيلك تحكيلي علي كل اللي حصل بالتفصيل .

في منزل سلطان 

سلطان : احلي فطار من احلي عروسة في الدنيا ، تسلم ايديكي .

جميلة : تسلم يا حبيبي ويسلم لسانك .

سلطان : احنا مش عايزين نضيع فرصة اليومين دول .

جميلة : يعني ايه ؟؟

سلطان : يعني عايزين ناخد راحتنا علي الاخر ويكون لنا في كل ركن في البيت ذكري جميلة نفتكرها ، بس اهم حاجة بعيد عن اوضة شهد .

جميلة : انا فيه حاجة محيراني ونفسي اسألك عليها .

سلطان : أسألي يا حبيبتي .

جميلة : انت فعلا بتحب شهد هانم ؟؟

سلطان : ايوه بحبها طبعا .

جميلة : وازاي بتحبها وبتقول انك بتحبني ؟!!

سلطان : يا حبيبتي انتي حاجة وشهد حاجة تانية خالص .

 للكاتب عادل عبد الله

جميلة : مش فاهمة .

سلطان : شهد دي حب عمري اول حب حبيته في حياتي من وانا لسه في اول شبابي ، انما انتي …

جميلة : انا ايه بقي ؟؟

سلطان :انتي الحب اللي دخل حياتي غيرها و خلاني احس ان الدنيا فيها حاجات حلوة كتير انتي احلي حاجة فيها .

جميلة : معلش ، مش قادرة اصدق .

سلطان : التفاح حلو ؟

جميلة : ايوه .

سلطان : والفراولة حلوة ؟

جميلة : اكيد .

سلطان : بتحبي الاتنين ؟

جميلة : طبعا بحبهم قوي .

سلطان : بالظبط كده انا بحبكم انتوا الاتنين .

في اسكندرية 

شيماء : انا مش قادرة اصدق اللي قولتيه ده يا شهد !! انتي بنفسك تجوزي سلطان جوزك لخدامتك ؟!! وفي بيتك !! وكمان سبتلهم البيت يقضوا اسبوع عسل !!!! انا مش عارفة ازاي تعملي كده ؟؟؟

شهد : لما يتجوز ويخلف السعادة اللي هيحس بها سلطان هتزود حبي في قلبه مش هيقل في قلبه ابدا !! اما بالنسبة لجميلة دي بـ.ـنت غلبانة مفيش منها قلق ، هي كده كده هتبقي تحت امري ومش هتقدر تفتح فيا ، ومتنسيش اني هشاركهم في تربية الاطفال واكيد هحس بسعادة وانا بشوف اولاد سلطان بيتربوا ويكبروا علي ايدي وقدام عينيا وفي بيتي .

شيماء : متزعليش مني يا شهد تفكيرك مثالي قوي مش واقعي !! مش عارفة انتي حصلك ايه ؟!! تفكيرك كله غلط وبكره الايام تثبت لك انك كنتي غلط  وتقولي شيمو قالت .

شهد : مش هتفرق صح او غلط خلاص اللي حصل حصل .

شيماء : طيب اسمعي كلامي علي الاقل تلحقي اللي ممكن تلحقيه قبل فوات الاوان .

شهد : ألحق ايه مش فاهمة ؟؟

شيماء : لازم تلحقي جوزك قبل فوات الاوان .

شهد : مش فاهمة !!

شيماء : قصدي قبل ما العروسة الجديدة تلحس عقله وتشغل قلبه .

شهد : لااا من الناحية دي مفيش خــــوف ، سلطان بيحبني ومفيش واحدة ممكن تملا عينه او تدخل قلبه غيري .

شيماء : شهودة يا حبيبتي بلاش الثقة الزايدة دي لأن اخرتها وحشة قوي ، واوعي تنسي ان البـ.ـنت لسه صغيرة وزي الوردة المفتحة واكيد لما يدوق طعمها هتاخد مكان في قلبه .

شهد : تفتكري ممكن يحصل ؟؟

شيماء : ده اكيد لازم يحصل ، بس شطارتك يا شهد انك انتي مش تديها الفرصة دي .

شهد : ازاي ؟؟

شيماء : هفهمك تعملي ايه بس تسمعي كلامي كويس .

في نهاية الاسبوع 

عادت شهد الي المنزل مساء ودخلت شقتها فوجدت سلطان وجميلة يجلسون جلسة هادئة رومانسية في الريسبشن يشاهدون احد الافلام الرومانسية .

بمجرد ان فتحت الباب اعتدل سلطان واقفا وسارع اليها واحت.ضنها : حمد لله علي السلامة يا شوشو ، ايه المفاجئة الحلوة دي !!

شهد : الله يسلمك يا حبيبي .

سلطان : مش قولتيلي انك هترجعي بكره !!

شهد : غيرت رأيي علشان وحـ.ـشـ.ـتني .

سلطان : وانتي كمان حشـ.ـتـ.ـيني و  قوي .

قامت جميلة سريعا للدخول الي المطبخ .

فنادتها شهد : ازيك يا جميلة عاملة ايه ؟

جميلة : الحمد لله يا ست هانم .

شهد : رايحة فين ؟

جميلة : هدخل اجهزلك الحمام واجهز العشا ليكي وللبيه .

شهد : طيب يلا بسرعة علشان تعبانة قوي .

ثم وجهت كلامها لسلطان : كويس انك لسه مش اتعشيت علشان نتعشا مع بعض يا حبيبي .

دخلت جميلة وبدأت في اعداد الطعام اثناء استحمام شهد .

واثناء اعدادها الطعام نادتها شهد وقالت : نادي للبيه يا جميلة قوليله الهانم عاوزاك في الحمام .

جميلة ” يبدو عليها الصد.مة ” : حاضر يا ست هانم .

للمرة الاولي تطلب مدام شهد هذا الطلب من زوجها !!

ذهبت جميلة لسلطان وقالت له : كلم الهانم عايزاك في الحمام يا سعادة البيه .

سلطان ” بأرتباك ” : نعم !!! طيب قوليلها جاي .

انتهت شهد من استحمامها وجلست تتناول العشاء مع سلطان .

بينما اختفت جميلة داخل المطبخ حتي انتهيا من تناول العشاء ونادتها شهد .

شهد : جميلة … جميلة .

جميلة : نعم يا هانم .

شهد : اعمليلي القهوة بتاعتي واعملي لسلطان بيه قهوته ، واعملي حسابك من الليلة سلطان بيه هينام في اوضتي ليلة وفي اوضتك ليلة ، انا بقولك كده علشان انا ست بحب العدل ومش احب اكون ظالمة حد .

جميلة : اللي تشوفيه يا هانم كل كلامك اوامر .

شهد : طيب يلا اعمليلنا القهوة وهاتيهالنا اوضة النوم .

دخلت جميلة تعد لهما اقداح القهوة ثم ذهبت بها الي غرفة شهد ودقت باب غرفتها ، فأجابتها شهد : ادخلي يا جميلة .

فتحت جميلة باب الغرفة ودخلت فاذا بها تجد شهد ترتدي ثياب نوم مثيرة و تجلس بجوار سلطان يتبادلان الملاطفة والمداعبة بينما الغرفة تفوح منها رائحة الحب والاشواق .

شهد : حطي القهوة عندك يا جميلة واقفلي الباب وانتي خارجة ، واعملي حسابك اسبوع العسل خلص ومن بكره الصبح ترجعي لشغلك زي ما كنتي .

وضعت جميلة اقداح القهوة امامهما بينما كانت مشاعر الغيرة الانثوية بدأت تتحرك داخلها للمرة الاولي تجاه شهد !!

للكاتب عادل عبد الله

خرجت جميلة الي غرفتها وهي تفكر بطريقة وفكر جديد .

فها هي الان تفكر في سلطان بيه كزوج لها تحبه وتغار عليه وتريد ان ……

جميلة : انا ازاي بفكر فيه بالشكل ده !! انتي نسيتي نفسك ولا ايه يا جميلة ؟!! انتي طلعتي ولا نزلتي حتة البت الخد.امة !! صحيح انتي مـ.ـر.اته دلوقتي لكن هو لسه سلطان بيه وهي شهد هانم وانا بردو البت الخد.امة .

ثم ترد علي نفسها : لكن هو جوزك ولازم تحبيه وتغيري عليه !!

يا بت متضحكيش علي نفسك ، هو اتجوزك مش حبا فيكي ، اتجوزك علشان يخلف العيل اللي نفسه فيه وعلشان كده مـ.ـر.اته وافقت لولا كده كانت عمرها ما هتوافق ابدا !!

وبعد ان عانت من التفكير قالت لنفسها : تفكيرك مش هيقدm ولا هيأخر ، انتي غلبانة وضعيفة ومش اد الناس دي ، يبقي تسمعي الكلام وتريحي نفسك وتنامي احسن .

في غرفة شهد 

تتمدد شهد بجوار سلطان تعا.نقه وتقول له : وحـ.ـشـ.ـتني اوي يا روحي .

سلطان : انتي حشـ.ـتـ.ـيني و  اكتر يا حبيبتي .

شهد : بجد ؟ بتقولها من قلبك ؟؟

سلطان : طبعا يا قلبي .

شهد : هوحشك ازاي وانت كنت في ح.ضن العروسة ؟!!

سلطان : عروسة ايه يا قلبي ؟ انتي عروستي وحبيبتي وحياتي .

شهد : يعني معقول كنت في ح.ضنها وبتفكر فيا ؟؟ للكاتب عادل عبد الله

سلطان : انا كنت في ح.ضنك انتي يا حبيبتي ، عقلي وقلبي وخيالي كان معاكي انتي وبس .

شهد : لكن جـ.ـسمك كان معاها !!!

سلطان : انا كده هزعل منك يا قلبي .

شهد : ليه ؟؟

سلطان : علشان عايزة تضيعي ليلتنا في كلام فارغ ، الليلة عايز احس في كل لحظة فيها ان حبيبتي ومراتي وروحي في حض.ني ومفكرش في اي حاجة تانية ابدا .

 بعد مرور شهر علي زواج سلطان وشهد

شهد تخاطب جميلة …..

شهد : ايه الاخبـ.ـار يا جميلة ؟

جميلة : اخبـ.ـار ايه يا ست هانم ؟

شهد : اخبـ.ـار الحمل ؟ حصل حمل ولا لسه ؟

#ألف_قصة_و_قصة

جميلة : لسه يا هانم .

شهد : لسه !!!! ليه ؟؟

جميلة : ارادة ربنا يا هانم ، الحاجات دي بـ.ـارادة ربنا ، وقت ما يريد هيحصل .

شهد : قوليلي يا شهد هو سلطان بيه لما بيكون معاكي ب……..

شهد : اخبـ.ـار الحمل ايه ؟ حصل حمل ولا لسه ؟

جميلة : لسه يا هانم .

شهد : لسه !!!! ليه ؟؟

جميلة : ارادة ربنا يا هانم ، الحاجات دي بـ.ـارادة ربنا ، وقت ما يريد هيحصل .

شهد : قوليلي يا شهد هو سلطان بيه لما بيكون معاكي مش بيحصل بينكم حاجة ؟؟

نظرت جميلة الي الارض خجلا وقالت : بيحصل يا هانم .

شهد  : طيب عايزة أشوف شطارتك يا جميلة .

جميلة ” بتعجب ” : ازاي مش فاهمة ؟!!

شهد : يعني عايزين نفرح باولاد سلطان في اقرب وقت .

وأنا في ايدي ايه اعمله يا هانم ؟!!

شهد ” بعصبية ” : طيب خلاص خلاص روحي شوفي اللي وراكي في المطبخ .

للكاتب عادل عبد الله

عاد سلطان مساءا الي المنزل فوجد شهد يبدو عليها التـ.ـو.تر والقلق !!

سلطان : مساء الخير يا حبيبتي .

شهد : مساء النور ، تعالي يا سلطان اقعد عايزاك .

سلطان : خير يا حبيبتي فيه ايه ؟؟

شهد : يا سلطان النهاردة عدا اكتر من شهر علي جوازك من البـ.ـنت جميلة ولسه مفيش حمل !!!

سلطان : مش لازم يحصل من اول شهر  ، ممكن بعد شهر اتنين تلاتة وممكن بعد سنة او اكتر ، عادي يعني يا شهد .

شهد : لأ احنا بكره الصبح لازم نروح لدكتور ويكشف عليكم انتوا الاتنين .

سلطان : وهيكشف عليا انا ليه ؟ ما انا كشفت كتير قبل كده وتحاليلي كلها سليمة وعارف ان مفيش موانع عندي للانجاب !!!

شهد : بردو تعيد الكشف تاني يمكن الخصوبة عندك ضعفت ؟؟

سلطان : انا تمام وزي الفل يا شهد وانتي عارفة كده كويس !!

شهد : يا حبيبي عارفاك راجـ.ـل وسيد الرجـ.ـا.لة لكن انا بتكلم عن الخصوبة ، وده عادي ملهاش علاقة باللي في دmاغك .

سلطان : اوكي زي ما تحبي يا حبيبتي ، نروح للدكتور .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

بعد عدة ايام 

في معمل التحاليل تتسلم شهد ومعها جميلة التحاليل الطبية التي تؤكد سلامة جميلة وسلطان وتؤكد قدرتهما علي الانجاب .

تتصل شهد هاتفيا بسلطان …

شهد : الحمد لله يا حبيبي التحاليل طلعت سليمة وانتوا الانتين كويسين .

سلطان : انا قولتلك يا شهد بلاش استعجال ،  هيحصل الحمل وقت ما ربنا يريد .

شهد : ونعم بالله ، انا حبيت اتصل و  اطمنك .

سلطان : يا حبيبتي انا مطمن طول ما انتي جنبي ومعايا .

شيئا فشيئا بدأت شهد تشعر بفتور مشاعر سلطان تجاهها !!

فلم تعد لهفته عليها كسابق عهده !! 

فكثيرا ما يعود من عمله متأخرا في ايامها ويتعلل بأشغاله في العمل او بلقاء احد اصدقاؤه القدامي ، اما في ايام جميلة فيعود دائما في وقت مبكر !! 

اصبحت جميلة اكثر اهتماما بمظهرها في المنزل عن ذي قبل !!

اصبحت اعين سلطان تلاحق جميلة في المنزل كلما أتت او راحت !!

كل ذلك جعل مشاعر الغيرة تستعر في قلب شهد خاصة مع محاولاتها الظهور امامه في ابهي صورة واجمل حلة !!

حتي عاد سلطان يوما من عمله و بدل ملابسه ثم عاد وجلس علي السفرة .

أتت جميلة بالطعام ووضعته امامهما ثم انصرفت بينما نظرات سلطان مازالت تلاحقها مما استفز مشاعر شهد و.جـ.ـعلها تواجهه في الحال …

شهد : عينك يا سلطان !!!

سلطان ” بـ.ـارتباك ” : ايييه ؟ في ايه ؟ مالها عيني ؟؟

شهد : عينك مش بتنزل من عليها !! للدرجادي مش صابر علي ما يتقفل عليكم باب ؟!!

سلطان ” يبتسم ” : ايه اللي بتقوليه ده يا شوشو !! انتي عارفة ومتأكدة جدا ان مفيش في القلب غيرك ومفيش واحدة تملي عيني غيرك .

شهد : كان ، كان يا سلطان ، كان مفيش واحدة تملي عينك غيري ، لكن دلوقتي لأ ، بقي فيه جميلة هي اللي مالية  عينيك ولما بتشوفها بتخليك مش علي بعضك !!!

سلطان : لأ انا كده ازعل ، بجد انا كده هزعل منك ، اللي بتقوليه ده مش حقيقي ابدا يا شهد ، صدقيني كل دي اوهام في دmاغك .

شهد : اوهام ؟؟

سلطان : اكيد اوهام يا شهد .

شهد : ورجوعك بدري في ايامها بردو اوهام ؟؟ وعينيك اللي من ساعة ما اتجوزتها مش بتنزل من عليها بردو اوهام ؟؟

سلطان ” بـ.ـارتباك ” : مفيش حاجة من دي حقيقة ، ولو أتأخرت بتكون صدفة من اكتر ، يا شهد معقول لسه لحد دلوقتي مش عارفة حبي ليكي ؟!!!

شهد : عارفة يا سلطان بس حبك ليا قل عن الاول ، قل كتير قوي ، وخايفة في يوم يروح خالص من قلبك وارجع انـ.ـد.م علي تضحيتي علشانك .

سلطان : طيب اعمل ايه علشان تصدقي ان حبك في قلبي كل يوم بيزيد مش بيقل ؟؟

شهد :  اثبتلي يا سلطان ، اثبتلي بأي طريقة ، المهم تثبتلي .

سلطان : حاضر يا شهد هثبتلك ومسير الايام تثبتلك وتأكدلك .

بعد شهرين من زواج سلطان وجميلة ، دخلت جميلة علي شهد وقالت……

جميلة : فيه حاجة يا هانم كنت عايزة اقولك عليها .

شهد : قولي يا جميلة .

جميلة : أنااا 

شهد : مالك يا جميلة ؟

جميلة : انااا حامل .

شهد : بتتكلمي جد ؟؟ بجد يا جميلة انتي حامل ؟؟

جميلة ” بفرحة ” : ايوه يا هانم .

شهد : طيب تعالي ننزل نروح نعمل تحليل دلوقتي ونتأكد .

جميلة : عملت تحليل واتأكدت يا هانم .

شهد : ننزل نتأكد تاني .

في معمل التحاليل الطبية

بمجرد تأكدهم من حدوث الحمل اتصلت شهد بسلطان …….

شهد : انت فين يا حبيبي ؟

سلطان : في الشغل طبعا يا شهد .

شهد : طيب انا عندي خبر بمليون جنية .

سلطان : مليون جنية ؟!! قولي يا ستي ، انا وفلوسي وكل حاجة ملك ايديكي .

شهد : ربنا يخليك ليا يا حبيبي ويخليك لابنك .

سلطان : ابني ؟ ابني !!!!! قصدك ان …..

تقاطعه شهد : ايوه يا حبيبي جميلة  حامل .

سلطان ” تنساب دmـ.ـو.عه فرحا ” : بتتكلمي بجد يا شهد ؟ جميلة حامل ؟ 

شهد : ايوه جميلة حامل .

سلطان : متأكدة ؟؟ اوعي تكوني بتهزري ؟؟ اوعي تلعبي بأعصابي ؟؟

شهد” تضحك ” : لأ مش بهزر يا حبيبي الف مبروك يا قلبي هتبقي اب .

سلطان : طيب انا جاي حالا .

اغلق سلطان المكالمة ثم ارتدي جاكيت بذلته وانصرف من شركته سريعا .

في المنزل 

بمجرد دخول سلطان المنزل يجد شهد امامه فيهرول اليها ويحت.ضنها …

سلطان : جميلة حامل بجد يا شهد ؟

شهد ” بفرحة ” : ايوه يا حبيبي .

سلطان : انا بحبك قوي يا شهد .

شهد : الف مبروك يا حبيبي ، تعيش وتشيله وتفرح به .

سلطان : هب فين جميلة ؟

شهد : في المطبخ يا روحي .

سلطان ” بعصبية ” : لأااااا ، من النهاردة جميلة تفضل نايمة في السرير ، فاهمة يا شهد ؟ جميلة تفضل نايمة لحد ما تقوم بالسلامة .

ثم دخل سلطان سريعا الي المطبخ وخلفه شهد .

ما ان رأي جميلة حتي اقبل عليها واحت.ضنها وقال : ألف مبروك يا جميلة ، الف مبروك يا حبيبتي .

جميلة : الله يبـ.ـارك فيك يا ح….

ثم نظرت الي شهد و لم تكمل . 

شعرت شهد بغصة في قلبها جراء احت.ضان سلطان لجميلة وفرحته العارمة وكلمة بحبك التي قالها لها امامها !!

رجعت شهد خطوات الي الخلف وخرجت بهدوء تحاول ان تحبس دmـ.ـو.عها .

خرج سلطان ساندا لجميلة التي كاد قلبها ان يطير في عنان السماء فرحا .

ثم ساعدها سلطان علي الجلوس وقال موجها كلمـ.ـا.ته لهما ….

سلطان : بصوا بقي يا جماعة من النهاردة انتي يا جميلة مش هتقومي من السرير لحد ما تولدي بالسلامة .

جميلة : حاضر ، بس شغل البيت مين ال……

سلطان : ملكيش دعوة بشغل البيت لحد ما تقومي بالسلامة يا جميلة ، وانتي يا شهد بعد اذنك انتي اللي هتقومي بشغل البيت الكام شهر لحد ما جميلة تولد بالسلامة .

شهد : أنا ؟؟؟

سلطان : ايوه يا شهد انتي ، و لا ايه رأيكم اجيبلكم واحدة تخدmكم انتوا الاتنين ؟؟

جميلة تنظر له بأندهاش غير مصدقة للفرحة العارمة التي تبدو علي سلطان ولكلمـ.ـا.ته التي لم تتوقعها !!!

شهد : لأ يا سلطان انا تتفق مع واحدة تيجي كل يوم ساعتين الصبح تغسل وتعمل شغل البيت وسيب طبخ الاكل عليا انا .

سلطان : ماشي يا جميلة،،،،، اسف يا حبيبتي ، ماشي يا شهد .

عنـ.ـد.ما ناداها سلطان خاطئا باسم جميلة زادت الغصة في قلب شهد !!!

شهد : انا داخلة ارتاح لأني حاسة اني تعبانة شوية .

دخلت شهد غرفتها واحكمت غلقها ثم جلست علي فراشها تبكي وظلت الافكار المبعثرة تقتحم خيالها …..

سلطان هينساني !!!

فرحة سلطان بحمل جميلة هيغيره من ناحيتي !!!

سلطان اتلخبطت في اسمي وناداني باسمها !!!

جميلة البـ.ـنت الخدامة اللي كانت بتخدmني هتبقي زيها زيي بالظبط بالعكس كمان ده ممكن هي اللي هتبقي الكل في الكل !!!

جميلة اكيد هتتغير لما تحس انها حققت لسلطان حلم عمره !!!

سلطان من دلوقتي ابتدا يريحها ويحض.نها قدامي وكأني مش موجودة !!! اومال لما تولد وتجيب له عيلين تلاتة هيعمل ايه !!!!

يا تري انا غلطت لما جوزته علشان يحقق حلمه !!!!

وظلت الافكار تطاردها وهي تتخيل حالها وحال سلطان وجميلة في المستقبل حتي فتح سلطان باب الغرفة ودخل فجأة فحاولت شهد أن تخفي دmـ.ـو.عها وابتسمت : الف مبروك يا روحي يتربي في عزك ان شاء الله .

سلطان : الله يبـ.ـارك فيكي يا حبيبتي ، معقول يا شهد أشوف دmـ.ـو.عك في يوم زي ده ؟!!

شهد : لا يا حبيبي دي دmـ.ـو.ع الفرحة .

سلطان : بجد يا شهد ؟؟

شهد : ايوه يا روحي .

سلطان : انتي زعلتي لما غلطت وقولتلك يا جميلة ؟ انا اسف بس الفرحة طيرت عقلي عايز اطير من الفرحة ، أنا أسف .

شهد : لا يا روحي ولا يهمك ، اهم حاجة انك تحقق اللي نفسك فيه .

شعرت شهد بـ.ـارتياح كثيرا بعد كلمـ.ـا.ت سلطان التي اعادت اليها عقلها المسلوب .

جهز سلطان غرفة جميلة بكل ادوات الترفية ، شاشة تلفاز كبيرة ، تكييف ، هاتف محمول حديث به الكثير من الالعاب ووسائل السوشيال ميديا ، كتيبات صغيرة للقصص والروايات الصغيرة ، اسكتش رسم وجميع ادوات الرسم .

تفاجئت جميلة بكل ذلك وسألته : ايه ده كله يا حبيبي ؟ لمين الحاجات دي كلها ؟؟

سلطان : ليكي انتي يا حبيبتي ، كل حاجة جنبك وتحت ايديكي علشان مش تحتاجي تتحركي ابدا ، حتي الاكل شهد هتجيبه لحد عندك .

جميلة : معقول شهد هانم تجيبلي الاكل لحد عندي هنا وانا نايمة ؟!!!

سلطان : ايوه يا قلبي وكلنا هنخدmك لحد ما تقومي بالسلامة .

جميلة : انا فرحتي فرحتين فرحتي الاولي باني هكون ام واحققلك اللي نفسك فيه وفرحتي التانية أني عايشة مع  ناس طيبين بيحبوني زيك انت و شهد هانم .

سلطان : احنا كمان فرحانين بيكي قوي يا حبيبتي .

مرت عدة اسابيع وجميلة تكاد لا تغادر فراشها الا لدخول الحمام بينما شهد وسلطان يقومان علي خدmتها وراحتها .

كانت اسعد ايام حياتها وهي تري نفسها تعيش وسط هذا الكم الهائل من الحب .

#ألف_قصة_و_قصة

حتي جاء صباح يوم و شعرت جميلة بحاجتها للذهاب للحمام فقامت وكانت تشعر بدوار شـ.ـديد وحاولت الوصول الي الحمام ولكنها لم تشعر الا وهي تسقط مغشيا عليها !!!

قامت شهد من نومها علي صوت سقوط جميلة أرضا !!!

خرجت شهد لتري جميلة تفترش الارض فاقدة الوعي !!!

الاحداث التالية غير متوقعة تماما !!!

قامت شهد من نومها علي صوت سقو.ط جميلة أرضا !!!

خرجت شهد لتري جميلة تفترش الارض فاقدة الوعي !!!

أتصلت شهد بسلطان ثم اتصلت بالاسعاف .

وفي المشفي 

خرج اليهم الطبيب ليعلن لهم ان جميلة فقدت حملها !!!

كان تأثير الصد.مة قويا علي سلطان الذي لم يتسطع حبس دmـ.ـو.عه وأطلقها في حـ.ـز.ن شـ.ـديد .

حاولت شهد تهدئة سلطان ومواساته…

شهد : متزعلش يا سلطان ، قدر الله وما شاء فعل .

سلطان : انا كان الأمل رجعلي اني ممكن اكون اب و من يوم ما عرفت بحمل جميلة كل يوم كنت بحلم باللحظة اللي هشيل ابني فيها .

شهد : معلش يا سلطان ربنا يعوض عليك ، شهر ولا اتنين وجميلة تحمل تاني وتجيبلك الابن اللي نفسك فيه .

سلطان : أنتوا السبب !!  اللي حصل ده بسبب الاهمال ، اهمالها واهمالك .

شهد : جميلة كانت مش بتقوم من مكانها الا لدخول الحمام وانا كنت بدخلها الاكل لحد عندها في السرير ، كنا ممكن نعمل ايه تاني ؟!!

سلطان : خلاص يا شهد خلاص اللي حصل حصل ، تعالي نطمن عليها .

يبدو علي جميلة التعب والحـ.ـز.ن الشـ.ـديد وهي تبكي بحرارة !!

سلطان : الف سلامة عليكي يا جميلة .

جميلة : الله يسلمك ، انا مليش ذنب ، مش عارفة انا وقعت ازاي !!

سلطان ” بحـ.ـز.ن ” : معلش يا جميلة ، المهم انتي كويسة ؟؟

جميلة : انا زعلانة لاني السبب في حـ.ـز.نك انت و مدام شهد .

شهد : لا يا جميلة انتي ملكيش ذنب ، ده قضاء وقدر ، وبأذن الله تحملي تاني وتجيبي الطفل اللي كلنا بـ.ـنتمناه .

جميلة : يارب ، يسمع منك ربنا يا شهد هانم .

للكاتب عادل عبد الله

بعد يومين 

خرجت جميلة من المشفي واخبرها الطبيب بضرورة المعاودة له بعد شهر لأجراء بعض الفحوصات للاطمئنان علي حالتها .

عادت جميلة الي المنزل وبدأ الجميع في استيعاب الصد.مة و سارت الحياة بصورة طبيعية مع وجود جو من الحـ.ـز.ن يخيم علي البيت بأكمله !!

بعد شهر

ذهبت جميلة وشهد الي الطبيب في المشفي وبعد الكشف علي جميلة  طمأنها بأنها الان قد عادت الي حالتها الطبيعية ولا توجد اي اثار جانبية وامكانية تكرار حدوث حمل في اي وقت .

فرحت جميلة بكلام الطبيب وابتسمت شهد وقالت لها : اطمنتي ، الحمد لله الدكتور قال قدامك انك ممكن تحملي وتخلفي في اي وقت .

جميلة : الحمد لله .

شهد : بعد اذنك يا دكتور انا من فترة بحس بشوية تعب وكنت مترددة اني اكشف ، ممكن تكشف عليا ؟؟

الطبيب : تعب زي ايه ؟؟

شهد : بحس بألــم يا دكتور في بطني و بقالي فنرة بحس بدوخة .

الطبيب ” يبتسم ” : دي ممكن تكون  اعراض حمل يا مدام .

شهد ” بحـ.ـز.ن ” : لا مش ممكن يا دكتور .

الطبيب : ليه مش ممكن ؟ حضرتك متجوزة ؟

شهد : ايوه متجوزة من ١٦ سنة لكن ..

الطبيب : لكن ايه ؟؟ مادام متجوزة يبقي ممكن تكون اعراض حمل .

شهد : لا يا دكتور انا عندي عقم ، عندي عقم ومستحيل اخلف !!

الطبيب : طيب تعالي اتفضلي اكشف عليكي .

بعد دقائق 

الطبيب : الف مبروك يا مدام .

شهد : مبروك يعني ايه ؟؟

الطبيب : يعني الف مبروك يا مدام انتي حامل .

شهد : انت بتقول ايه يا دكتور ؟ انا مبخلفش !!! ازاي ابقي حامل ؟؟ انت اكيد غلطان يا دكتور ، بقولك انا مبخلفش .

الطبيب ” يضحك ” : يا مدام انتي ليه مش عايزة تصدقي ؟!! يا مدام انتي فعلا حامل .

شهد : أنااااا… أناااااااا……ثم فقدت الوعي مباشرة !!!!!!

بعد دقائق 

شهد استردت وعيها وسألت الطبيب : ايه اللي حصل يا دكتور ؟؟ انا اغمي اعليا وكنت بحلم .

الطبيب : انتي يا مدام فقدتي الوعي من الفرحة  لما قولتلك انك حامل .

شهد : اييييه !! حااامل ؟؟ هو مكنش حلم ؟؟

الطبيب : لا يا مدام مش حلم ، انتي ليه مش مصدقة ؟ ربنا قادر علي كل شئ ، ودلوقتي انتي فعلا حامل وفي بداية الشهر التاني كمان .

احت.ضنتها جميلة : ألف مبروك يا شهد  هانم الف مبروك انا فرحانة قوووي .

لم تتمالك شهد دmـ.ـو.عها و دخلت في هيستر.يا بكاء شـ.ـديدة فرحا .

بعد نصف ساعة من البكاء المتواصل 

شهد اتصلت بسلطان لتبلغه بالأمر…

سلطان : ايوه يا شهد ، رجعتوا من المستشفي ولا لسه ؟

شهد : انا حامل يا سلطان .

سلطان : بطلي هزار يا شهد ، قوليلي رجعتوا البيت ولا لسه ؟

شهد : بقولك انا حامل .

سلطان : مين اللي بتكلمني شهد ولا جميلة ؟

شهد : انا شهد يا سلطان بقولك انا حامل .

سلطان : انتي مالك يا شهد ؟ فيه ايه ؟

شهد : انت بردو مش مصدق ؟ انا كمان كنت مش مصدقة .

سلطان : انتي عارفة انتي بتقولي ايه ؟؟

شهد : ايوه يا سلطان عارفة والدكتور اكد اني حامل .

سلطان : انتي ….

شهد : انا حامل يا سلطان حامل يا ابو ابني وهخلفلك الولد اللي نفسك فيه .

سلطان : انااااا … أنااااااا ، خليكي عندك يا شهد  اوعي تتحركي من المستشفي لحد ما اجيلك .

في المشفي 

بعد نصف ساعة 

يدخل سلطان المشفي فيجد شهد وجميلة يجلسان و تتعالي ضحكاتهما بينما ترتسم ضحكات شهد الواسعة ودmـ.ـو.عها مازالت تنهمر فرحا .

يهرول اليهم سلطان …

سلطان : فيه ايه يا شهد ؟؟ كنتي بتقوليلي ايه في التليفون ؟!!

تقف شهد وترتمي بين ذراعيه وتقول : انا حامل يا سلطان ، المعجزة حصلت !! الدكتور كرر التحليل اكتر من مرة وعمل اشعة تليفزيونية و كل ده اثبت اني حامل يا روحي .

يساندها سلطان حتي تجلس و يضحك  : الف مبروك يا حبيبتي ،  انا مش مصدق ، انتي بتتكلمي بجد ؟ الدكتور اكدلك انك حامل ؟!!

شهد : ايوه يا روحي اكدلي اني حامل .

سلطان : فين الدكتور ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

خرج سلطان من عند الطبيب تملأ وجهه البهجة والفرح ثم اقترب من شهد وقبل رأسها و اخذها ومعها جميلة في سيارته وسار ببطئ حرصا عليها حتي عاد الي المنزل .

في المنزل 

سلطان : من النهاردة انتي يا شهد هتفضلي نايمة في السرير مش هتتحركي منه ابدا لغاية ما تولدي بالسلامة ، وانتي يا جميلة هتعملي اي حاجة تطلبها منك الهانم طبعا .

جميلة : طبعا انا تحت امر شهد هانم في اي حاجة .

سلطان : ومش عايزين نكرر الغلطة  اللي حصلت معاكي يا جميلة ، لو المدام عايزة تدخل الحمام هتسنديها لحد باب الحمام وترجعيها لسريرها .

جميلة : حاضر يا سلطان بيه .

شهد : انت ناسي يا حبيبي اني هكون محتاجة متابعة من الدكاترة واشعة وتحاليل ؟ يعني لازم انزل من البيت !!!

سلطان : كل المتابعة والاشعة والتحاليل هتتعمل هنا في البيت .

شهد : ياااه !! للدرجادي يا روحي ؟؟

سلطان : طبعا يا حبيبتي واكتر من كده كمان .

جميلة : بعد اذنكم رايحة المطبخ اعمل الغدا .

دخلت جميلة الي المطبخ تملأها مشاعر الحـ.ـز.ن الممزوج بالخو.ف !!!

وظلت تفكر…….

الان لقد اوشك حلمي علي النهاية !! شهد هانم ها هي قد اصبحت حامل وعلي وشك ان تأتي لسلطان بالمولود الذي يحلم به !!

بالتأكيد سينتهي دوري كزوجة ثانية لسلطان وكأم محتملة لابنه !!!

ماذا  تخفي لي الايام القادmة ؟؟؟ 

هل سيستمر زواجي من سلطان ؟ ام سينتهي الحلم بورقة طـ.ـلا.ق وطردي من هذا المنزل ؟؟؟

لماذا الان ؟؟ لماذا الان فقط يتحقق حلمهم علي حطام حلمي ؟!!!

لقد احببته بالفعل !!!

نعم هي الحقيقة ولابد ان اعترف انني احببته حقا ولن استطيع الابتعاد عنه .

لن استطيع ان اعود بالنسبة له كخادmة فقط او ان يبعدوني عنه وعن هذا البيت .

انه الرجل الاول !!!

نعم الرجل الاول في حياتي معه عرفت الحب و مشاعر لم اجربها من قبل .

سلطان ذلك الرجل الطيب الحنون بين ذراعيه ينسيني كوني خادmة وهو السيد ، بل و يجعلني اشعر بأني زوجته وحبيبته ومعشوقته .

لا انكر اني اغار عليه منها … نعم اغار عليه بشـ.ـدة كلما رأيتهما امامي ، يأكلان يشربان يضحكان كلها افعال عادية لم انتبة لها من قبل الا حينما تزوجته واحببته !!!

هي من فعلت بي ذلك ، نعم هي من ادخلتني الي هذا الحلم الجميل وهي الان ستكون السبب في طردي منه !!

ثم انتبهت جميلة لترد علي افكارها …

لماذا هذا التشاؤم ؟ لماذا هذه النظرة السو.داوية ؟ انتي لم تري يا جميلة منها الا كل خير .

لماذا تتوقعين منها الأسوأ الان ؟؟

حتي وان تغيرت شهد من ناحيتك فيكفي حب سلطان لي .

نعم انه يحبني بل يعشقني !!

نعم يعشقني عشقا !! قلبي لا يكذب ويؤكد لي حبه .

للكاتب عادل عبد الله

انتبهت جميلة لخروج سلطان من غرفة شهد فنادته و قالت ” بصوت منخفض ” : سلطان ، يا سلطان بيه .

سلطان : ايوه يا جميلة .

جميلة : انا عايزاك ضروري النهاردة .

سلطان : النهاردة يوم شهد .

جميلة : لأ انا عايزاك النهاردة ضروري .

سلطان : وحشتك يا حبيبتي ؟؟

جميلة : انت بتوحشني وانت قصاد عيني .

سلطان : بتقولي شعر كمان ؟

جميلة : بقول اللي في قلبي ،  عايزاك النهاردة ضروري قوي .

سلطان : طيب هستناها تنام واجيلك يا قلبي .

جميلة : هستناك ، اوعي تتأخر عليا .

عدت ساعات النهار سريعا بينما كانت شهد في غرفتها وبجوارها سلطان يطربها بكلمـ.ـا.ت الحب ويحلمون بالساعة التي ستلد فيها شهد مولودهما الاول ويختارون له اسما ويرسمون له المستقبل كانت جميلة تتقاذفها الافكار ما بين الحب و الخو.ف حتي جاءت ساعات الليل واغلقت شهد غرفتها استعدادا للنوم .

دخلت جميلة للأستحمام ثم ارتدت كامل زينتها وجلست في غرفتها في انتظار سلطان .

وبعد منتصف الليل وقد تأكد سلطان من نوم شهد قام بهدوء وذهب لزوجته الثانية جميلة في غرفتها .

بمجرد دخوله قامت جميلة واخذته بالا.حضان والقب.لات الحارة !!

كان اشتياقها له ملتهبا ربما لأنها تخشي أن تكون ساعة الفراق قد اقتربت .

#ألف_قصة_و_قصة

وبعد مرور بعض الوقت ومازالت جميلة لم تغادر احضا.نه سألته جميلة : هتبعد عني يا سلطان ؟؟

سلطان : ليه بتقولي كده ؟

جميلة : حاسة ان دوري كزوجة لك انتهي بعد حمل شهد !!

سلطان : ليه بتقولي كده ؟

جميلة : حاسة ان دوري كزوجة لك انتهي بعد حمل شهد !!

سلطان : اوعي تقولي كده تاني ، انا بحبك يا جميلة ، بحبك سواء شهد خلفت او لأ ،  انا هعترفلك بحاجة يا جميلة .

جميلة : قول يا عيون جميلة يا قلب جميلة ، يا روح جميلة .

سلطان : انا حبي ليكي حب راجـ.ـل لزوجته و حبيب لحبيبته مش حب انتظار انك تخلفيلي العيل اللي بحلم به وبس ، مش هنكر اني عمري ما فكرت فيكي قبل الجواز لكن من يوم ما اتجوزنا وانا شوفت فيكي جمال وطيبة عمري ما تخيلت اني الاقيهم في انسانة .

بالرغم من كلمـ.ـا.ت الحب والرومانسية   التي اطربها بها سلطان الا ان اهتمامه  بشهد زاد علي حساب اهتمامه بجميلة .

اما شهد فها هي الان تشعر بأن الحياة قد ابتسمت لها اخيرا بعد سنوات من الحـ.ـز.ن واليأس ، ها هي في طريقها لتصبح أما بعد فقدانها الامل من قبل ، ستصبح ام لطفل من زوجها وحبيبها ، ولكنها تداركت للتو انها ادخلت أمرأة اخري تنازعها دورها ذلك . 

ولأول مرة تشعر شهد بالغيرة من جميلة !! للمرة الاولي تشعر ان جميلة امرأة اخري تقاسمها زوجها !!

حقا ان جميلة خادmتها ولكن هي ايضا الزوجة الثانية لزوجها !!

ظلت جميلة علي خدmة شهد وعلي راحتها بينما في كل واحدة منهما صر.اع داخلي من الافكار والمخا.وف .

مازالت جميلة تعاني الخــــوف علي حبها وعلي مستقبلها !!

هي خائفة من تبدل شهد وسلطان عليها خاصة بعد تحقق حلمهما وعدm احتياجهما لها !! هي تعلم ان سلطان يحبها ولكن حبه لشهد اشـ.ـد وبالتأكيد حبه لابنه القادm اشـ.ـد واقوي .

للكاتب عادل عبد الله

عاد سلطان من عمله مساء لتستقبله جميلة بقبلة حارة علي باب المنزل !!

يعلو صوت شهد من داخل غرفتها : سلطاان… سلطاااان بتعمل ايه عندك ؟؟

يدخل سلطان الي شهد في غرفتها و يميل اليها ويقبل رأسها ويدها فتضحك شهد وتقول له ” مزاحا ”  : انا مراتك يا سلطان مش مامتك علشان تبو.س راسي وايدي !! 

يضحك سلطان : يا حبيبتي انتي مراتي وامي وبـ.ـنتي و حبيبتي .

شهد : يعني هي دي بو.ستي عندك ؟!!

يضحك سلطان : عن نفسي عايز ابو.س كل حتة فيكي بس خليكي فاكرة ان الدكتور قال مفيش حاجة الايام دي علشان التثبيت .

شهد : ماشي يا سلطان ، قولي بقي  اتأخرت ليه ؟؟

سلطان : انا كل يوم بجي في نفس الميعاد !!

شهد : لا يا حبيبي ، قصدي اتأخرت ليه بعد ما جميلة فتحتلك الباب ؟؟!!

سلطان ” بـ.ـارتباك ” : لا ابدا انا كنت بسأل جميلة عملت اكل ايه .

شهد : احساسي بيقولي انك بتكدب عليا وكنت واقف بتحب فيها .

سلطان : وهكدب عليكي ليه يا حبيبتي ؟! ولو كنت واقف بحب فيها زي ما بتقولي هقولك عادي ، اصلها مراتي مش عشيقتي ، مفيش داعي اني اكدب !!

شهد : سلطان .

سلطان : نعم .

شهد : بحبك قوي .

سلطان : وانا كمان يا قلبي .

شهد : انا بغير عليك من البـ.ـنت دي !!!

سلطان : البـ.ـنت دي مراتي وانتي اللي جوزتهالي بنفسك يا حبيبتي .

شهد : ودلوقتي انا نـ.ـد.مانة .

سلطان : يعني ايه ؟؟

شهد : يعني هتعمل ايه لو قولتلك طلقها ؟؟

سلطان : مش هعمل حاجة .

شهد : يعني مش هطلقها ؟؟؟

سلطان : مش هطلقها علشان عارف انك هتكوني مش بتتكلمي بجد لأن شهد حبيبتي عمرها ما ترضي تظلم حد خصوصا لو بـ.ـنت مسكينة زي دي .

شهد : لو حسيت انها هتشاركني في قلبك يا سلطان ممكن اعمل اي حاجة .

سلطان : طيب انتي اللي وافقتي انها تشاركك فيا !!!

شهد : وافقت انها تشاركني فيك كزوجة انما كحبيبة مستحيل اوافق .

سلطان : وانا بطمنك ان مفيش حد يقدر ياخد مكانك في قلبي .

تضحك شهد ضحكة عالية : انا مش بقول ياخد مكاني يا سلطان انا بقول يشاركني في قلبك لأني عارفة ان مكاني في قلبك عمر واحدة هتقدر تاخده .

سلطان ” بضحك ” : ده ثقة ولا غــــرور ؟

شهد : لأ يا سلطان علشان مفيش واحدة هتحبك زي ما حبيتك يا سلطان ، مفيش واحدة ممكن تقبل انها تضحي باحساسها كأنثي وتقبل تجوز جوزها لست تانية علشان يحقق حلمه ويخلف  الا اذا كانت بتعشق جوزها ، فاهم يا سلطان ؟؟ #للكاتب_عادل_عبد_الله

سلطان : يمسك يدها ويضمها الي قلبه ويقب.لها ، ربنا يخليكي ليا يا قلبي .

شهد : هتنام النهاردة فين ؟

سلطان : هتفرق معاكي وانتي تعبانه ؟

شهد : طبعا ، كفاية انفاسك تكون جنبي وقريبة مني بحس بحنان ودفا يكفي العالم كله .

سلطان : انا بحبك قوي قوي يا شهد .

 مرت الايام و مزيج من مشاعر الفرح الممزوجة بالغيرة تسيطر علي شهد ومشاعر الحيرة تنمو لدي سلطان ومشاعر الحب الممزوجة بالخــــوف تملأ كيان جميلة !!!

اصبحت جميلة اكثر اغراءا لسلطان  واكثر تغنج و تدلل عليه .

فلا يأتي المساء الا وترتدي جميلة ملابس الاثارة والاغواء لزوجها حتي اصبحت نيران الرغبة مستعرة في قلبه  لا تهدأ !!

فأمسي يتحين الفرصة للانفراد بها بعيدا عن شهد وعيونها !!!

فلا تدخل المطبخ  لتجهيز الطعام او اعداد قدح من القهوة الا وذهب سلطان خلفها وكأنه عريس جديد لا يترك فرصة للتحر.ش بزوجته الا وانتهزها لتزداد حياتهما الزوجية اثارة !!

مشاعر مراهقة ولكنها تزيد من لهيب الحب والاشواق بين الازواج وتعطي له قبلة الحياة للاستمرار .  

مرت الايام حتي علمت جميلة بحملها مرة اخري !!!!!

هذه المرة لم تذهب الي شهد وتبلغها بسعادة كما حدث اول مرة ، ولكنها انتظرت حتي عودة سلطان لتفاجئه !!

عاد سلطان من الخارج لتعانقعه وتطبع قبلتها علي شفتاه وتقول له : حمد لله علي السلامة يا حبيبي .

سلطان : الله يسلمك يا قلبي .

جميلة : عندي مفاجأة لك مش هتصدقها .

سلطان : مفاجأة ايه يا حبيبتي ؟

جميلة : انا حامل .

سلطان : بتتكلمي جد ؟؟؟

جميلة : وحياة حبي لك يا حبيبي .

سلطان : الف مبروك يا حبيبتي .

جميلة : الله ببـ.ـارك فيك يا حبيبي .

سلطان : معقول !!! انا حاسس اني بحلم .

جميلة : ليه يا روحي ؟؟

سلطان : معقول بعد ١٦ سنة جواز كان نفسي فيهم فعيل ومش طايله ربنا يديني اتنين في نفس الوقت !!!!

جميلة : علشان انت صبرت يا حبيبي والمثل بيقول اللي بيصبر ينول .

سلطان : الف حمد وشكر لك يارب .

جميلة : نفسك في ولد ولا بـ.ـنت ؟ 

سلطان : قوليلي الاول انا مش سامع صوت شهد ليه ؟

جميلة : هي نايمة من شوية ، قولي بقي نفسك في ولد ولا بـ.ـنت ؟؟

سلطان : كل اللي يجيبه ربنا كويس .

جميلة : بس احنا دلوقتي هيبقي عندنا مشكلة .

سلطان : مشكلة ايه يا قلبي ربنا ما يجيب مشاكل ابدا .

جميلة : لما كنت انا حامل كانا مدام شهد بتخدmني ، ولما هي بقيت حامل كنت انا بخدmها ، دلوقتي احنا الاتنين حوامل هنعمل ايه ؟؟

سلطان : يا حبيبتي انا اخدmكم انتوا الاتنين بعينيا .

جميلة ” تضحك ” : يخليك ليا يا حبيبي ، انا بتكلم بجد مين اللي هيخدmنا كلنا ؟؟ انا لولا خايفة ان البيبي ينزل زي المرة اللي فاتت كنت افضل اخدmكم زي ما انا ، لكن انا اخاف يحصل زي المرة اللي فاتت !!

سلطان : لا يا حبيبتي ، انتي من دلوقتي تنامي زيك زي شهد بالظبط وهجيبلكم واحدة تخدmكم انتوا الاتنين .

جميلة : يخليك ليا يا روحي ، انا عمري ما تخيلت ان ربنا يديني زوج طيب وحنين احبه بالشكل ده .

سلطان : علشان انتي طيبة يا قلبي وتستاهلي اكتر من كده  ، شهد عرفت انك حامل ولا لسه يا قلبي ؟

جميلة : لأ لسه ، انا قولت اني المرة دي لازم افرحك بنفسي .

سلطان : احلي خبر من احلي جميلة في الدنيا ، انا هدخل اصحي شهد واعرفها بخبر حملك يا قلبي .

جميلة : ادخلها علي ما اجهزلكم الاكل .

سلطان : لا لا ، انتي تدخلي تنامي علي ضهرك ومتتحركيش وانا هتصرف في موضوع الاكل والحاجات دي .

دخل سلطان غرفة شهد واغلق بابها ثم استلقي جانبها وظل يداعب خصلات شعرها باطراف انامله بينما تداعب انفاسه وجنتيها حتي فتحت شهد عينيها لتحيط رأسه بذراعيها وتضمه اليها في حنان ورفق وتقول : حمد لله علي السلامة يا حبيبي .

سلطان : الله يسلمك يا قلبي ، حشـ.ـتـ.ـيني و  اوي .

شهد : انت اكتر يا روحي .

سلطان : عندي خبر ليكي بمليون جنية .

شهد : مفيش حاجة ممكن تفرحني  بعد خبر اني حامل منك يا روحي .

سلطان : وجميلة كمان حامل يا حبيبتي .

 نزعت شهد يدبها سريعا بانقباض وتبدلت ملامحها فجأة تحاول ان تستوعب الصد.مة ، ثم تسأله : بتتكلم بجد ؟؟

#ألف_قصة_و_قصة

سلطان ” يبتسم ” : وحياتك عندي جميلة حامل .

شهد ” بانقباض ” : حامل من امتي ؟

سلطان : مالك يا شهد ؟؟ شكلك زعلانة !!! مش فرحانة زي المرة اللي فاتت !!!

شهد : لا لا لا ، فرحانة ، فرحانة اوي .

سلطان : لا يا حبيبتي شكلك مش بيقول انك فرحانه ابدا !!!! المرة الاولي لما عرفتي انها حامل كنتي فرحانة نفس فرحتي بالظبط ، المرة دي واضح انك مصد.ومة مش فرحانة !!!

تصمت شهد قليلا ثم تقول : انا هكلمك بصراحة يا سلطان ، انا ……..

سلطان : لا يا حبيبتي شكلك مش بيقول انك فرحانه ابدا !!!! المرة الاولي لما عرفتي انها حامل كنتي فرحانة نفس فرحتي بالظبط ، المرة دي واضح انك مصد.ومة مش فرحانة !!!

تصمت شهد قليلا ثم تقول : انا هكلمك بصراحة يا سلطان ، انا حاسة انك مهتم قوي بجميلة !!

سلطان : عادي يا حبيبتي ، انتي كمان لما عرفتي انها حامل المرة الاولي كنتي مهتمه بحملها وفرحانة .

شهد : كنت مهتمة علشان كنت عايزاك تحقق حلمك ان يكون لك ولد ، ومادام الولد انا هخلفهولك يبقي اهتم بها ليه ؟!

سلطان : يا حبيبتي طبعا اهم حاجة ان يكون ابني منك ، لكن اللي حصل ان انتوا الاتنين دلوقتي حوامل يعني لازم اهتم بيكم انتوا الاتنين .

شهد : يعني انا بالنسبالك زي جميلة ؟؟

سلطان : لأ طبعا جميلة حاجة وانتي حاجة تانية خالص .

شهد : يعني لو قولتلك طلق جميلة هتطلقها ؟

سلطان : ايييه ؟؟ اطلق جميلة !!!

شهد : ايوه لو طلبت منك كده هتطلقها ؟؟

سلطان : يا حبيبتي انا عارف انك طيبة وعمرك ما تعملي كده .

شهد : لو حسيت انها هتاخدك مني هعمل كده .

سلطان : شوشو حبببتي انا مش عايزك تفكري في حاجة دلوقتي الا ابننا اللي احنا بنستناه من زمان قوي ، قوليلي صحيح انتي لسه مخبية انك حامل ؟؟

شهد : ايوه ، خايفة لما اقول والناس تعرف يحسدوني وبعيد الشر البيبي ينزل .

سلطان : متخافيش يا حبيبتي ما دام ربنا رزقنا به بعد السنين دي كلها يبقي بأذن الله هيكمل فرحتنا علي خير .

شهد : خلاص يا حبيبي انا هقول لشيماء اختي بس .

سلطان : معقول شيماء لحد دلوقتي متعرفش !!! دي ممكن تزعل قوي !!

شهد : طيب انا هقولها .

سلطان : لأ استني انا هتصل بها .

امسك سلطان بهاتفهه واتصل بشيماء …..

شيماء : ازيك يا سلطان عامل ايه ؟ وشهد اخبـ.ـارها ايه ؟

سلطان : ازيك انتي يا شيماء ، شهد كانت عايزة تقولك مفاجأة وقالت لازم اول واحدة تعرف اختي شيماء .

ثم اعطي الهاتف لشهد التي بمجرد ان التقطته منه قالت : انا حامل يا شيماء .

شيماء : بتقولي ايه يا شهد ؟؟

شهد : بقولك انا حامل .

شيماء : بتتكلمي بجد ؟

شهد : ايوه عرفت اني حامل وعملت فحوصات كتير قوي لحد ما اتأكدنا .

شيماء : الف الف مبروك يا شهوده ، خلي بالك من نفسك وخليكي نايمة اوعي تتحركي ، انا بكره الصبح هكون عندك .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

صباح اليوم التالي

يدق جرس باب المنزل فتفتح الخادmة الجديدة الباب وتدخل شيماء الي غرفة شهد وترتمي في احضا.نها …

شيماء : شهوده حبيبتي الف الف مليون مبروك .

شهد : الله يبـ.ـارك فيكي يا شيمو ، حشـ.ـتـ.ـيني و  يا قلبي .

شيماء : انتي اكتر يا روحي ، مش قولتلك يا شهد اخر الصبر فرج .

شهد : الحمد لله ، انا بجد فرحانة قوي ، مش مصدقة اني هسمع كلمة ماما .

شيماء : الحمد لله يا حبيبتي ، المهم تخلي بالك من نفسك كويس علشان ربنا يتمم لك علي خير يا روحي .

شهد : اكتر من كده !!! ده انا مش بقوم من السرير خالص .

شيماء : ايوه لازم تعملي كده ، والبـ.ـنت اللي اسمها جميلة دي لازم تخدmك ، هي فين صحيح ؟؟ اللي فتحتلي الباب بـ.ـنت تانية !! انتوا طردتوها ؟؟؟

شهد : لا يا حبيبتي ، اهي مرزوعة جوه ، اصلها حامل هي كمان .

شيماء : نعم !!! حامل !!! ونايمة جوه عاملة فيها هانم ؟!! طيب انا هقوم اعرفها مقامها .

قامت شيماء ودخلت غرفة جميلة تصر.خ في وجهها بصوت عال :  قومي يا بت فزي من مكانك ، انتي هتعملي فيها هانم ولا ايه !!!

جميلة : فيه ايه يا شيماء هانم ؟ انتي داخلة تزعقيلي ليه ؟؟ انا عملت ايه ؟؟

شيماء : انتي كمان بتردي عليا يا نن عين امك ؟؟ قومي يا بت اتجري شوفي ستك شهد عايزة ايه .

جميلة : يا ست شيماء انا حامل وتعبانة وشهد هانم عارفة وعلشان كده فيه جابوا بـ.ـنت تانية تخدmنا .

شيماء : حمي لما تشيلك يا بت ، مين دي اللي البـ.ـنت هتخدmها ؟؟ انتي هتساوي نفسك بستك شهد هانم ولا ايه !!! 

جميلة : العفو يا ست شيماء المقامـ.ـا.ت محفوظة .

شيماء : طيب يلا قومي فزي شوفي ستك شهد هانم عايزة ايه .

جميلة : واقوم ليه وانا تعبانة ؟! ما البـ.ـنت التانية بره تشوف طلبات الهانم !!

شيماء : والنعمة لو ما قومتي وعملتي اللي بقولك عليه لأقوم اجيبك من شعرك واعرفك مقامك يا بت .

جميلة ” تبكي ” : هو انا عملت ايه لكل ده ؟؟؟

شيماء : انتي يا بت صدقتي نفسك وحسبتي نفسك بقي ليكي لزمة علشان ستك شهد جوزتك لسلطان بيه ؟؟ هي عملت كده علشان تخلفي لسيدك العيل اللي نفسه فيه !!!

جميلة : انا مقولتش كده !!

شيماء : انا بس بفوقك لتكوني صدقتي نفسك !!

أتت من خلفها شهد وقالت لها : بس خلاص يا شيماء تعالي عايزاكي .

شيماء : انتي قومتي ليه يا حبيبتي ، روحي نامي يا قلبي علي ما اعرف مقصوفة الرقبة دي شغلها .

شهد : خلاص يا شيماء سيبيها و تعالي علشان عايزاكي .

شيماء : حاضر يا روحي انا جاية وراكي علطول .

ثم توجه خطابها لجميلة وتقول لها بصوت كالرعد : عارفة يا بت لو رجعتلك ولقيتك لسه مخمودة في السرير هقصف رقبتك .

خرجت شيماء من غرفة جميلة التي ظلت تبكي بانهيا.ر !!!

وظلت تقول : انا عملت ايه بس يا ربي علشان دي تعمل فيا كده !!! حسبي الله ونعم الوكيل فيها ، انا لو قومت ممكن اسقط تاني !! طيب اعمل ايه ؟؟ دي ممكن تيجي وتضر.بني فعلا انا عارفاها دي مفتر.ية قوي !!!

ثم قامت بخطي بطيئة خا.ئفة وذهبت الي المطبخ وظلت تساعد البـ.ـنت الاخري في غسيل الصحون وطهي الطعام ودmـ.ـو.عها تنزل علي وجنتيها وتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيكي يا شيماء هانم ينتقم منك ربنا .

وتقول باكية : طيب اعمل ايه دلوقتي ؟!! اقول لسلطان لما يرجع ؟؟ ولو قولتله هيعمل ايه ؟؟ ده مش بيحب يزعل شهد ابدا ؟؟ 

ثم ردت علي نفسها : لكن سلطان بيحبك يا جميلة واكيد مش هيسكت علي اها.نتك وبهد.لتك بالشكل ده !! لازم لما ييجي اقوله علشان يبعدها عني .

للكاتب عادل عبد الله

دخلت شيماء غرفة شهد التي قالت لها : عملتي معها كده ليه يا شيمو ؟؟

شيماء : متغاظة منها بـ.ـنت ال… ، افتكرت نفسها بقيت هانم ولا ايه ؟؟

شهد : البـ.ـنت حامل يا شيماء !!!

شيماء : حامل من جوزك يا شهد !!! انتي يا بت بقي معندكيش د.م ولا ايه !!

شهد :  انا مش عارفة يا شيمو انا كان عقلي فين وانا بوافق اني اجوز سلطان للبـ.ـنت دي !!! ده انا اللي كنت بتحايل عليه وبترجاه كمان !!!

شيماء : فعلا يا شهد انتي غلطتي غلطة كبيرة قوي ، بس لازم تلحقي نفسك بقي وتصلحي غلطتك .

شهد : اصلح غلطتي !! يعني اعمل ايه ؟؟

شيماء : البـ.ـنت دي لازم اللي في بطنها ينزل وسلطان يطـ.ـلقها وتروح لحالها .

شهد : ومش هيبقي حـ.ـر.ام علينا اللي عملناه فيها ؟؟

شيماء : عملتوا فيها ايه !! انتوا معملتوش فيها حاجة غلط ولا حـ.ـر.ام !!! سلطان اتجوزها جواز شرعي وهيطـ.ـلقها طـ.ـلا.ق شرعي ، وبعدها تمشي من هنا تشتغل ولا تتجوز ولا تتهبب بقي في اي دا.هية تاخدها بعيد عن هنا .

شهد : يعني البـ.ـنت تدخل هنا بـ.ـنت بنوت وتخرج من هنا مطلقة !!! ولما تمشي هتروح فين ؟؟ ولما تمشي من هنا مطلقة من صاحب البيت اللي كانت بتشتغل فيه اي حد هيفكر انه عمل معاها حاجة وسمعتها هتتبهدل ومش هتلاقي حد يتجوزها !!

شيماء : انتي طيبة قوي يا اختي ، الاشكال دي هتعرف تتصرف كويس متشليش همها !! شيلي همك انتي وجوزك وابنك وبس !! ومينفعش ابن شهد هانم يبقي اخوه ابن الخدامة !!!!

شهد ” تفكر في تلك الكلمة لثواني ” : كانت غايبة عني فين دي يا شيمو ؟؟

شيماء : ايه يا حبيبتي اللي كان غايب عنك ؟؟

شهد : ان اخو ابني يبقي ابن الخدامة !!! لا لا مش ممكن ابدا !! انا ابني لازم اخوه يتشرف به قدام الناس والمجتمع مش يتعاير به !!!

شيماء : شوفتي بقي ان ليا حق ؟!

شهد : وهنعمل ايه دلوقتي باللي في بطنها ؟؟

شيماء : دي بقي سيبهالي وانا هتصرف 

شهد : هتعملي ايه ؟؟

شيماء : متشغليش بالك ، انا هروح اشوفها لسه مخمودة ولا قامت تشوف شغلها .

خرجت شيماء من غرفة شهد لتجد جميلة تقف في المطبخ وتغسل الصحون .

شيماء : ايوه كده شاطرة ، احبك لما تسمعي الكلام .

جميلة : انا تحت امرك يا ست هانم .

شيماء :انا قاعدالك هنا اسبوع مع ستك شهد ، واياكي اشوفك قاعدة مبتشتغليش هطين عيشتك !!

جميلة : حاضر يا ست هانم ، اي اوامر تاني ؟؟

شيماء : لما تخلصي اللي بتعمليه هاتي مية سخنه علشان تغسلي رجلين ستك شهد .

جميلة ” تبكي ” : حاضر يا ست هانم .

#ألف_قصة_و_قصة

مشت شيماء وعادت الي غرفة اختها بينما انها.رت جميلة بكاء ثم امسكت بهاتفها واتصلت بسلطان …

جميلة : تعالي ألحقني يا سلطان .

سلطان : مالك يا جميلة فيه ايه ؟؟

يتبع …..

خرجت شيماء وعادت الي غرفة اختها بينما انها.رت جميلة بكاء ثم امسكت بهاتفها واتصلت بسلطان …

جميلة : تعالي ألحقني يا سلطان .

سلطان : مالك يا جميلة فيه ايه ؟؟

جميلة : لما تيجي هتعرف .

ثم اغلقت المكالمة وظلت تبكي بحرارة .

ركب سلطان سيارته و انتابته هواجس  عديدة وظل يكرر محاولات الاتصال بجميلة الا انها لم ترد عليه .

عادت جميلة الي غرفتها واحكمت غلقها .

وبعد قليل من الوقت عادت شيماء اليها فوجدتها قذ ذهبت الي غرفتها .

لحقتها شيماء وظلت تدق عليها الباب دون اجابة !!!

عاد سلطان للمنزل ليجد شيماء تدق باب جميلة بقوة وتكيل لها السباب !!

سلطان : فيه ايه يا شيماء ؟ ايه اللي بتعمليه ده ؟؟

شيماء : انت اتجوزت خدامة اختي وعملتها هانم يا سلطان !! هو ده حبك لشهد ؟؟ هي دي اخرتها ؟!!!

سلطان : ايه اللي بتقوليه ده !! شهد هي اللي جوزتني جميلة ، وبعدين انتي جاية تبـ.ـاركي لشهد علي حملها ولا جاية تعملي مشكلة ؟؟

شيماء : انا عارفة ان شهد اللي جوزتهالك علشان كانت عايزة تفرحك بالولد اللي نفسك فيه يبقي ده جزائها انك تساويها بجميلة الخدامة ؟!!

سلطان : استني بقي يا شيماء ، اولا جميلة مراتي مش رفيقتي ولا واحدة مصاحبها ثانيا شهد مراتي وجميلة بردو مراتي لكن دي لها وضع ودي لها وضع تاني ثالثا وده المهم انا مش هسمحلك تتدخلي في حاجة زي كده .

شيماء : انت بتكلمني بالطريقة دي علشان حتة خدامة !!!

سلطان : احترمي نفسك يا شيماء اللي بتتكلمي عليها دي مراتي .

شهد : بس كفاية يا سلطان ، انت ازاي تكلم اختي بالطريقة دي ؟!!!

سلطان : انتي شايفاها بتتكلم ازاي !! انا مش هسمح لحد غريب يتدخل في حياتنا .

شهد : شيماء اختي مش حد غريب .

سلطان : يبقي تلزم حدودها ومتدخلش في اللي ملهاش فيه .

ثم تركهم ودخل غرفة جميلة !!

شيماء : شوفتي يا شهد اخرة غلطتك ؟!

شهد : خلاص يا شيماء ، كلامك ده مش هيغير حاجة .

شيماء : البـ.ـنت دي وجودها في حياتكم خطر عليكي يا شهد ، لازم سلطان يطـ.ـلقها والا هيضيع منك بعد ما بدأتي تحققي احلامك .

شهد : عندك حق سلطان لازم يطـ.ـلقها .

في غرفة جميلة 

سلطان يجد جميلة منهارة بكاءا فيحاول تهدئتها …

سلطان : خلاص يا جميلة اهدي علشان خاطري .

جميلة : انت مشوفتش اخت مراتك عملت فيا ايه !!!

سلطان : معلش حقك عليا .

جميلة : لا العفو متقولش كده يا سلطان انت مهما كان انت البيه وانت البـ.ـنت الخدامة .

سلطان : لا انتي كرامتك من كرامتي و انا مش هسمح لحد يهيينك ابدا .

جميلة : ربنا يخليك ليا .

سلطان : لو شيماء كلمتك تاني وقالتلك اي حاجة مترديش عليها وقوليلي ، واوعي اشوفك بتبكي تاني .

جميلة : حاضر .

يعود سلطان الي غرفة شهد فيجدها حزينة وبجوارها اختها شيماء يبدو عليها الغـــضــــبب الشـ.ـديد !!

شهد : جاي ليه ؟ ما تروح وخليك جنب حبيبتك .

سلطان : ايه اللي بتقوليه ده يا شهد !! انتي عارفة ومتأكدة انك انتي حبيبتي .

شهد : كان زمان قبل ما البـ.ـنت دي تدخل بينا .

سلطان : لأ يا شهد ، انتي حبيبتي وقلبي وروحي وعمري وهتفضلي كده علطول .

شهد : لو انا حبيبتك زي ما بتقول طلق جميلة يا سلطان .

سلطان : انتي بتتكلمي جد يا شهد ولا بتختبري حبي ليكي ؟

شهد : لا يا سلطان بتكلم بجد ، دخول جميلة حياتنا هيضيع حبنا بعد ما ربنا كرمنا وبدأنا نحقق اللي نفسنا فيه .

سلطان : ده بيتهيألك ، مفيش حاجة ممكن تأثر علي حبنا او تبعدنا عن بعض ابدا .

شيماء : لأ مش بيتهيألها يا سلطان اختي شهد عارفة مصلحتها ومصلحة ابنها كويس .

سلطان : بعد اذنك يا شيماء متدخليش في الموضوع ده .

شهد : استني انتي يا شيماء دلوقتي ، لأ يا سلطان ، وجود جميلة هيبعدنا عن بعض ، انا اللي دخلتها حياتنا وجوزتهالك وانا اللي بقولك طلقها .

سلطان : احنا مش عرايس لعبة في ايدك بتحركيها زي ما انتي عايزة ، ولو موضوع الطـ.ـلا.ق ده مش هيفرق معايا فأكيد هيفرق كتير معها وهي ملهاش ذنب علشان نجوزها ونطلقها بمزاجنا وكأنها مش انسانة لها رأي ومشاعر !!!

شهد : اخر كلام عندي يا سلطان قدامك حل من اتنين يا تطلق جميلة يا سلطان يا تطلقني ؟؟

سلطان : ياااه !! للدرجادي ؟؟ وقدرتي تقوليها !!

شهد : مادام متمسك بها كده يبقي لازم اقولها .

سلطان : و هي ذنبها ايه ؟؟

شهد : وانا ذنب ابني ايه ان اخوه يكون ابن خدامة ؟؟

سلطان : ابنك هيكون ابن سلطان بيه ، وبعدين ما انتي كنتي راضية وموافقة بكده قبل ما تحملي !!!

شهد : كنت موافقة قبل ما اعرف ان هيكون ليا ابن لازم لما ييجي الدنيا يتشرف بأهله مش يتعاير بأخوه !!!

سلطان : طيب يا شهد ، اديني فرصة افكر .

شهد : فكر زي ما انت عايز و اعمل حسابك شيماء هتبات معايا في اوضتي هنا وهتقعد معايا اسبوع علي ما انت تفكر وتاخد قرارك .

سلطان : اه طبعا شيماء تنور الدنيا كلها بس المهم ابعدي عن جميلة يا شيماء بعد اذنك .

شيماء : الاهم انها هي اللي تبعد عننا .

للكاتب عادل عبد الله

مرت ايام ومازال سلطان يفكر في هذا المأزق الذي لم يتوقعه ابداا.

شهد هي حب عمره ولا يستطيع الابتعاد عنها ابدا كما انها قدmت له الكثير من التضحيات واخرها فكرة زواجه من جميلة .

وفي ذات الوقت لا ينكر ان جميلة استطاعت بطيبتها ورومانسيتها ان تجعله يحبها ويكون لها ركن هام داخل قلبه ، بالاضافة الي انها بـ.ـنت يتيمة مسكينة لا حيلة لها دخلت هذا البيت كفتاة بريئة كيف تخرج منه الان كمطلقة ومعها حملها ؟!!!

ظل سلطان ايام وليالي يفكر واقترب الاسبوع من نهايته و اصبح قاب قوسين او ادني من اتخاذ قرار لم يحدده بعد !!!

سلطان يتمدد ليلا بجوار جميلة ويظل قلقا متيقظا يفكر !!!

جميلة : فيه ايه يا سلطان ؟ قلقان ليه ؟

سلطان : لا ابدا مفيش .

جميلة : لأ فيه حاجة شغلاك وبتفكر فيها !!

سلطان : دي حاجة بخصوص الشغل .

جميلة : لا يا سلطان مش بخصوص الشغل .

سلطان : اومال هكون بفكر في ايه ؟؟

جميلة : اقولك انا سلطان مادام مش عاوز تقول ، شهد هانم عايزاك تطلقني .

سلطان : مين قالك ؟

جميلة : قلبي اللي قالي ، المهم دلوقتي انت هتعمل ايه ؟ هتطلقني ؟

سلطان : انا بحبك يا جميلة ومش عايز اطلقك ، لكن..

جميلة : مادام قولت كلمة لكن يبقي اكيد انت نويت تطلقني .

سلطان : جميلة ، انا…..

جميلة : انا تحت امرك يا سلطان بيه .

سلطان : سلطان بس ، قولتلك سلطان بس يا جميلة .

جميلة : سلطان …

سلطان : نعم  يا عيون سلطان يا قلب سلطان يا روح سلطان .

جميلة : انا بحبك قوي ، اوعي تطلقني انا معرفش اعيش من غيرك .

يضمها سلطان اليه ضمة حانية : وانا كمان بحبك قوي يا جميلة .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

صباح اليوم التالي 

يستيقظ سلطان علي صوت دقات علي باب الغرفة !!!

سلطان : مين ؟ 

شيماء : انا شيماء .

تحت.ضن جميلة سلطان في خو.ف !!! يربط علي كتفها ثم يرد : ايوه يا شيماء فيه ايه ؟

شيماء : انا وشهد هننزل .

سلطان ” بتعجب ” : نازليين !!! رايحين فين ؟

شيماء : هننزل للدكتور نعمل سونار علشان نطمن علي الجنين .

سلطان : لا ، انا هتصل بالدكتور واخليه يعملها السونار هنا في البيت .

شيماء : بتتكلم بجد ؟؟

سلطان : ايوه ، ادخلوا استريحوا دلوقتي وانا هتصل بالدكتور .

بعد عدة ساعات 

يأتي الطبيب ومعه مساعده ومعهم جهاز اشعة تليفزيونية ” سونار ” للكشف علي حمل شهد .

وبمجرد رؤية سلطان لصورة جنينه داخل رحم شهد تنزل دmـ.ـو.عه فرحا بينما تضحك شهد ودmـ.ـو.عها تنهر وتقول : ابنك اهو يا سلطان ، شايف ابنك ، شايفة يا شيماء ابن اختك شهد ؟

شيماء : ايوه يا حبيبتي ربنا ييفرحك به بـ.ـارب .

سلطان ” يضحك ” : ممكن تقولنا هو ولد ولا بـ.ـنت يا دكتور ؟

الطبيب : ايوه طبعا ، مدام شهد حامل في ولد ، اهو باين اهو ، ابنك باين اهو ولد يا سلطان بيه .

سلطان : الف حمد وشكر لك يارب .

شهد : الف مبروك يا ابو الولد الف مبروك يا سلطان .

سلطان : الف مبروك يا شهد الف مبروك يا ام ابني .

وقبل ان ينصرف الطبيب يسأله سلطان : ممكن يا دكتور نطمن علي الجنين اللي في بطن جميلة ؟؟

الطبيب : ايوه طبعا .

سلطان : بعد اذنك يا دكتور ممكن تيجي معايا الاوضة التانية ؟

يشاهد سلطان صورة الجنين في رحم جميلة فيبتسم : هو ده يا دكتور ؟

الطبيب ” يضحك ” : قصدك هي دي .

سلطان : هي بـ.ـنت يا دكتور ؟

#ألف_قصة_و_قصة

الطبيب : بـ.ـنت زي القمر .

جميلة : بـ.ـنت !!!

الطبيب : ايوه بـ.ـنت .

تتغير ملامح جميلة ويبدو عليها الحـ.ـز.ن !!

يشاهد سلطان صورة الجنين في رحم جميلة فيبتسم : هو ده يا دكتور ؟

الطبيب ” يضحك ” : قصدك هي دي .

سلطان : هي بـ.ـنت يا دكتور ؟

الطبيب : بـ.ـنت زي القمر .

جميلة : بـ.ـنت !!!

الطبيب : ايوه بـ.ـنت .

تتغير ملامح جميلة ويبدو عليها الحـ.ـز.ن !!

سلطان : مالك يا جميلة زعلتي ليه ؟! كل اللي يجيبه ربنا خير .

جميلة : كان نفسي اجيبلك ولد ، يا عب.يطة ده ربنا اللي بيجيب وكل اللي بيجيبه رزق وخير ، الحمد لله .

صباح اليوم التالي

يدق سلطان باب غرفة شهد ثم يدخل ويقول لها : شهد انتي حطتيني قدام اختيار صعب ما بين اني اطلق جميلة  او اطلقك وانا جاي اسألك ده أخر كلام عندك ؟

شهد : ايوه .

شيماء : انت جاي بعد اسبوع تسألها اذا كان اخر كلام ولا لأ !!!

سلطان : بعد اذنك يا شيماء انا بكلم شهد .

شهد : استني انتي يا شيماء ، ايوه يا سلطان ده اخر كلام ، والمهلة اخرها النهاردة ، اخترت ولا لسه بتفكر ؟؟

سلطان : مش محتاجة تفكير ، مينفعش يكون حب عمري في كفة وفي الكفة التانية فيه اي حد .

شهد : يا حبيبي يا سلطان ، بحبك اوي  ، كنت عارفة اني مش اهون عليك .

سلطان : انا هكلم جميلة النهاردة في موضوع الطـ.ـلا.ق لأنها لسه متعرفش وهديها قرشين كتعويض ، والبـ.ـنت الخدامة الجديدة هتفضل قاعدة معانا تشتغل مكان جميلة .

شهد : والبـ.ـنت اللي في بطنها ؟؟

سلطان : بعد ما تولدها هديها قرشين واخدها منها تتربي هنا معاكي ومع اخوها .

للكاتب عادل عبد الله

في صباح اليوم التالي

يحضر خال جميلة الي المنزل بينما تتساقط دmـ.ـو.ع جميلة !!

سلطان يخرج شيك بمبلغ مالي ويعطيه لجميلة ويقول : ده مبلغ كويس يا جميلة ممكن يساعدك في حياة مستقرة لو شغلتيهم وعيشتي من ريعهم ، ورقة طـ.ـلا.قك هتوصلك بيت خالك خلال ابام ، وياريت في اليوم اللي هتولدي فيه تتصلوا بيا وتعرفوني علشان اكون موجود .

جميلة : هو ده كلامك معايا ؟؟ هي دي وعودك ليا ؟!!!

سلطان : معلش يا جميلة الظروف اتغيرت .

جميلة : ببساطة كده ؟!

خالها : هي البت دي عملت ايه يا سلطان بيه ؟؟ قولي وانا اقصف رقبتها .

سلطان : لا الحقيقة جميلة معملتش حاجة بس الظروف بتتغير ،  خدي يا جميلة الشيك خليه معاكي .

انصرفت جميلة مع خالها ، بينما كانت مظاهر السعادة والفرح تغمر وجه وملامح شهد وشيماء .

تبدو علي ملامح سلطان بعض ملامح الحـ.ـز.ن والالم ولكن يحاول اظهار ابتسامته امامهما !!

شهد : بحبك قوي يا سلطان ، طول عمري واناواثقة من حبك ليا واسعد لحظات حياتي لما بتثبتلي حبك في اي موقف .

سلطان : اهم حاجة تكوني مبسوطة يا شوشو .

شهد : حبيبي لازم اكون مبسوطة وانت جنبي ، واكتر حاجة فرحانة لها اننا رجعنا زي الاول انا وانت بس وكمان معنا ابننا مفيش سعادة بعد كده .

سلطان : لأ يا حبيبتي فيه اكتر من كده .

شهد : فيه ايه ؟

سلطان : ان ابننا يكبر قدامنا ويبقي راجـ.ـل ملو هدومه .

شهد : اناابني يا سلطان لازم يبقي احسن شاب واحسن راجـ.ـل وكل الناس تتباهي به وتشاور وتقول ابن شهد وسلطان اهو .

شيماء : بمناسبة العيال بقي انا راجعة اسكندرية لأن ابو العيال وحشني ، وبالمرة اسيبكم تتهنوا وتفرحوا ببعض .

في منزل خال جميلة 

الخال : بردو مش هتقولي يا بت عملتي ايه علشان سلطان بيه يطـ.ـلقك ؟

جميلة : والله ما عملت حاجة يا خال .

الخال : يا بـ.ـنت اختي من البـ.ـارح وانا بسألك وانتي مش عايزة تقولي الحقيقة !!

جميلة : يا خال انا لو كنت عملت حاجة كان هيفع المبلغ اللي في الشيك ده كله !!

الخال : اومال يعني طلقك من الباب للطاق كده ؟!!

جميلة : شهد مـ.ـر.اته واختها شيماء هما اللي قالوله يطـ.ـلقني .

الخال : وانتي عملتلهم ايه علشان بطلبوا منه كده ؟؟ ما شهد هانم كانت موافقة وهي اللي مشيت في جوازتكم !!

جميلة : علشان هي كمان بقيت حامل .

الخال : معقول !! بعد العمر ده كله !!! ده انتي يابـ.ـنت اختي …..

وفجأة يأتي اليها سلطان……..

الخال : يا مرحب يا سلطان بيه ، ده انت اول مرة تشرفنا .

سلطان : مرحب بيك يا حاج ، يلا يا جميلة هاتي شنطتك وتعالي .

جميلة : شنطتي !! هنروح فين تاني يا سلطان بيه ؟ هتوديني المحكمة اخد ورقتي من هناك ؟؟!

سلطان : ورقة ايه يا جميلة !!! انتي صدقتي اني ممكن اطلقك بجد ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

جميلة : مش فاهمة !!

سلطان : لما شهد صممت علي الطـ.ـلا.ق  انا حسبتها قولت لما اخدلك شقة لوحدك هتعيشي مرتاحة اكتر من البيت .

جميلة : شقة لوحدي !!!

سلطان : ايوه شقة ليكي لوحدك .

جميلة : لكن كده انت هتبقي بعيد عني !!!

سلطان : هبقي جنبك علطول ، يلا بقي علشان نلحق نرجع قبل المغرب علشان مبحبش اسوق بالليل .

بعد مرور عدة شهور

في شقة جميلة 

سلطان : احتمال اغيب عنك كام يوم .

جميلة : ليه يا حبيبي ؟

سلطان : شهد المفروض هتولد بكره .

جميلة : صور البيبي وابعتلي صورته بعد ما يتولد علطول .

يضحك سلطان : حاضر .

جميلة : هتسميه ايه يا سلطان ؟

سلطان : امه عايزة تسميه نور .

جميلة : وانت هتسمع كلامها .

يضحك سلطان : ايوه مضطر .

جميلة : وانا المفروض اولد الشهر الجاي ، هتسمي بـ.ـنتنا ايه ؟

سلطان ” يضحك ” : هسميها جميلة .

جميلة : لاااااا  انا نفسي اسميها غرام .

سلطان : غرام ….. اسم جميل قوي ، بس اشمعني غرام ؟ 

جميلة : علشان يفضل اسمها شاهد ودليل علي حبي لك .

بعد شهرين

يستيقظ سلطان من النوم صباحا فيجد شهد تحت.ضن ابنها نور وتلعب معه في فرح وسعادة بالغة .

سلطان : صباح الخير يا شوشو ، صباح الخير يا بشمهندس نور .

شهد : لأ اسمه الدكتور نور ، انا نفسي يطلع دكتور ومشهور وعنده عياده كبيرة قوي ويطلع في التليفزيون زي الدكاترة المشهورين اللي بنشوفهم .

سلطان : يارب يا حبيبتي ، هاتي بقي دكتور نور العب معاه شوية .

تشاهد شهد السعادة في عيون سلطان وهو يلاعب طفله الذي انتظروه طويلا .

ثم يخطر شيئا في خاطرها فتسأله : جميلة ولدت ولا لسه ؟

سلطان : ايوه ولدت من عشرين يوم .

شهد : وروحت شوفت البـ.ـنت ؟؟

سلطان : ايوه طبعا .

شهد : سمتها ايه ؟

سلطان : غرام .

شهد : غرام !!! ايه الاسم البلدي ده !!

سلطان : مامتها اللي سمتها .

شهد : اسم بلدي قوي ، و ليه مش جبتها لحد دلوقتي زي ما قولتلي ؟؟

سلطان : قولت اسيبها مع امها احسن .

شهد : لااا ، لو سبتها عند امها يبقي كل شوية هتروح تشوفها وتشوف امها ، وبعدين اللي زي جميلة دي مش هتعرف تربي البـ.ـنت ، هاتها تتربي هنا مع اخوها احسن .

#ألف_قصة_و_قصة

سلطان : انا مش عايز اتعبك ، كفاية عليكي تربية نور .

شهد : متشغلش بالك انت بالتربية ، المهم لازم تجيب البـ.ـنت تتربي هنا مع اخوها قدام عينيا .

سلطان : حاضر يا حبيبتي .

سلطان : انا مش عايز اتعبك ، كفاية عليكي تربية نور .

شهد : متشغلش بالك انت بالتربية ، المهم لازم تجيب البـ.ـنت تتربي هنا مع اخوها قدام عينيا .

سلطان : حاضر يا حبيبتي .

بعد عدة ايام …..

تستيقظ شهد علي صوت نغمة هاتفها في الثانية بعد منتصف الليل !!!!

سلطان : خير يارب ، مين يا شهد ؟

شهد : دي شيماء!!!!!

      الو ايوه يا شيمو فيه ايه ؟؟

شيماء : انا اتطلقت يا شهد .

شهد : انتي بتهزري !!

شيماء : والله ابن ال… طلقني .

يلتقط زوجها الهاتف من يديها ويقول : شوفتي قلة ادبها !!! والنعمة ما هتبات فيها ، انا عشان اسكندراني جدع مش هتطرها في الشارع ، بس قدامكوا ساعتين اي حد ييجي ياخدها والا هتستلموها من المشر.حة .

يلتقط سلطان الهاتف : مسافة السكة هكون عندك .

في السابعة صباحا 

يعود سلطان الي منزله و معه شيماء ، وما ان تدخل حتي تنهمر دmـ.ـو.عها…..

شهد : حبيبتي يا شيمو ، بطلي عـ.ـيا.ط يا روحي .

شيماء : طلقني ابن ال…

سلطان : ماهي طولة لسانك دي هي السبب انه يطـ.ـلقك .

تنظر له شيماء بحدة بينما تعاتبه شهد : ايه يا حبيبي اللي بتقوله ده !!! عمره عمره لو لف الدنيا كلها يلاقي شعره منها !!

سلطان : جوز اختك ، قصدي طليق اختك هو اللي قال كده ، انا مش بجيب حاجة من عندي .

شهد : طيب خلاص اللي حصل حصل ، اسبوع ولا اتنين لما يهدوا هما الاتنين وهيتصالحوا ويرجعوا لبعض تاني .

شيماء : مش هينفع يا شهد دي ثالث طــالـــقة …

شهد : يخربيتتتته !!!

شيماء :  هو نفسه قالي ان دي اخر مرة اشوف وشه فيها وهيبعتلي ورقة الطـ.ـلا.ق علي المحكمة ، بس والنعمة يبعت بس ورقة الطـ.ـلا.ق وانا هاخد الشقة والعفش واللي قدامه واللي وراه وانيمه في الشارع .

شهد : لا يا روحي انتي بعد كده ملكيش عيشة تاني في اسكندرية ، هتقعدي هنا جنبي وحقك هيجيلك وانتي حطة رجل علي رجل .

بعد مرور اسبوع 

وقد صار طـ.ـلا.ق شيماء بصفة رسمية…

شهد : ناوية تعملي ايه يا شيمو ؟

شيماء : انا رتبت نفسي خلاص ، اول حاجة عايزة محامي كويس علشان يجيب لي كل حقوقي من حباب عينيه ، ثانيا عايزة سلطان يشوفلي شقة تمليك تكون قريبة من هنا .

شهد : وليه شقة ما تعيشي معايا هنا .

شيماء : لا يا قلبي انا عايزة مكان استقر فيه ولما تكون قريبة منك هتلاقيني كل يوم عندك .

شهد : انتي مش ناوية تتجوزي تاني ؟

شيماء : لا لا لا ، بلا رجـ.ـا.لة بلا و.جـ.ـع قلب ، انا هقعد اربي باسل وبسام والحمد لله علي كده .

شهد : مش هنسبق الاحداث ، المهم دلوقتي يا سلطان شوف محامي كويس لشيمو وشقة تكون جنبنا هنا في نفس الشارع .

بعد ايام ….

يجلس سلطان علي السفرة يتناول طعام الافطار و علي ذراعه ابنه نور  وبجواره شهد وامهما شيماء وابنائها .

شهد : دراعك كده هيوجـ.ـعك يا حبيبي ، هات نور علي مـ.ـا.تفطر .

سلطان : لا خليه كده يفتح نفسي .

شهد : ربنا يخلهولك ويخليك له .

شيماء : بتحبه هو اكتر ولا شهد يا سلطان ؟

سلطان : حبي له من حبي لشهد ثم يضحك ويقول : اطلعي انتي منها مش هت عـ.ـر.في توقعينا في بعض .

يضحكون جميعا ثم تسأله شيماء : طيب بتحب نور اكتر ولا غرام ؟؟

يقف سلطان عن تناول الطعام من مفاجئة السؤال !!!!!

ثم يقول : اكيد بحبهم هما الاتنين .

شيماء : قصدي بتحب مين اكتر نور ولا غرام ؟

سلطان : هما لحد دلوقتي مفيش مواقف بينا علشان احب حد فيهم اكتر من التاني ، فاكيد بحب الاتنين قد بعض .

للكاتب عادل عبد الله

شيماء : هي فين غرام صحيح ؟ مش كنت بتقول هتاخدها من امها علشان تتربي هنا مع اخوها ؟

سلطان : انا قولت لامها ورفضت .

شهد ” بعصبية ” : هي مين دي اللي رفضت ؟!!!

سلطان : جميلة .

شيماء : البـ.ـنت نسيت نفسها !!وهي الخدامة دي هتعرف تربي البـ.ـنت زي ما تتربي هنا مع شهد اختي ؟!!!

سلطان : انا كلمتها وهي متمسكة بالبـ.ـنت وبصراحة انا مش هيجيلي قلب اخد البـ.ـنت من امها غص.ب عنها .

شهد : لا يا سلطان مينفعش تاخدها منها الا لو هي وافقت .

سلطان : انا كمان رأيي كده ، انا رايح الشركة يا روحي ، باي .

بعد انصراف سلطان 

شيماء : انتي ايه رأيك في كلام جوزك ؟

شهد : مش مرتاحة له .

شيماء : وانا كمان مش مرتاحة له .

شهد : قصدك ايه ؟

شيماء : قصدي ان سلطان مخبي حاجة .

شهد : انا كمان حاسة بكده .

شيماء : سبيلي سلطان انا بطريقتي هعرف هو مخبي ايه .

شهد : انا خايفة ليكون سلطان ….

شيماء : من غير ما تكملي انا كمان نفس الاحساس .

شهد : يارب ما يطلع اللي في دmاغي ، علشان لو طلع اللي في دmاغي هيبقي اخر اللي بيني وبينك يا سلطان !!

تبدأ شيماء في مراقبة ومتابعة خطوات سلطان حتي تجده يدخل شقة جميلة فتتصل بشهد وتقول : سيبي اللي في ايدك وتعالي حالا .

شهد : فيه ايه شيماء ؟ واجيلك فين ؟

شيماء : سلطان رجع لجميلة وواخدلها شقة وهو دلوقتي عندها ، تعالي علي العنوان اللي هقولك عليه …..

بعد نصف ساعة 

تصل شهد الي حيث توجد شيماء !!

شهد : انتي متأكدة يا شيماء انه عند جميلة ؟!

شيماء : تعالي نطلع وانتي تشوفي بنفسك ، بس خليكي جـ.ـا.مدة واوعي تنزل منك دmعة .

تصعد شهد وشيماء الي شقة جميلة التي تصد.م حين تراهم من خلف الباب !!

جميلة : ألحقني يا سلطان !! شهد وشيماء بره !!!!!

سلطان : اييييه !!! وعرفوا ازاي ؟؟

جميلة : معرفش ، المهم اعمل ايه انا دلوقتي ؟؟

صوت رنات متتابعة ودقات متتالية علي باب الشقة !!!!!

سلطان : طيب ادخلي انتي جوه  .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

يفتح سلطان باب الشقة ليجد شهد وشيماء في مقابلته !!!!

شهد : هي فين الست هانم ؟؟؟ فين خدامتي اللي انت واخدلها الشقة دي وعملتها هانم !!! اطلعي يا خدامة !!!!

سلطان : اهدي طيب يا شهد وانا هفهمك كل حاجة .

شيماء : لو البت دي مطلعتش انا هدخف اجيبها من شعرها .

سلطان : اسكتي يا شيماء من فضلك .

تخرج جميلة وتواجههم ….

جميلة : فيه ايه يا شهد هانم ؟

شهد : فيه انك حرباية عرفتي تضحكي علي العب.يط ده وتخليه ……..

سلطان : انا مسمحلكيش ، اسكتي يا شهد بعد اذنك .

شهد : انت دلوقتي حالا قدامك حل من الاتنين لتطلقني لتطلقها و حالا .

سلطان : طيب تعالي نروح البيت وبعدين نتفاهم .

شهد : مفيش تفاهم ، لازم تطلقها دلوقتي يا سلطان لترمي عليا يمين الطـ.ـلا.ق ومش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني !!!

سلطان : انتي كده هتعقدي الموقف اكتر ما هو معقد !!!

شهد : لو نزلت من هنا يا سلطان من غير ما تطلق البـ.ـنت دي مش هتشوفني ولا هتشوف ابنك تاني .

سلطان : هطلقها يا شهد بس مش دلوقتي .

شهد : دلوقتي وحالا والا …….

سلطان : طيب نرجع البيت ووو…..

شهد : دلوقتي حالا ، طلقها يا سلطان والا اقسم بالله هتخسرني وتخسر ابنك  للابد !!

سلطان ينظر لجميلة ” في الم ” : اتتي …

شهد : يلا انطق .

سلطان : انتي طــالـــق يا جميلة .

تنهمر دmـ.ـو.ع جميلة علي وجهها وتجري اليها شيماء وتأخذها وتطردها خارج الشقة !!!

سلطان : ميصحش كده يا شيماء ، سبيها في شقتها وانا ……

شيماء : شقة مين ؟ الجربوعة دي بقي ليها شقة وبيت !!!

سلطان : يا شيماء استني ….

تأخذها شيماء وتلقي بها و تحاول نزع طفلتها منها فتبكي جميلة وتتوسل اليها ترك الطفلة معها !!! حتي يصر.خ سلطان في وجهها : سيبلها البـ.ـنت حـ.ـر.ام عليكي .

#ألف_قصة_و_قصة

شهد : سيبيلها البـ.ـنت يا شيماء .

تترك شيماء الطفلة لجميلة ثم تنتزع منها مصوغاتها الذهبية وهاتفها المحمول !!

سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حـ.ـر.ام عليكي .

شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!

سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حـ.ـر.ام عليكي .

شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!

أخذت شيماء من جميلة مصوغاتها الذهبية وهاتفها الخلوي وحطمته تماما علي الارض ثم طردتها الي الخارج ولم تتركها الا بعدmا تأكدت من ابتعادها وطفلتها تماما عن المنزل !!

تجلس شهد وتنزل دmـ.ـو.عها ” العتاب ” : هونت عليك يا سلطان ؟؟ للدرجادي هونت عليك تضحك عليا وتستغفلني وتقولي انك طلقتها !!! وهي لسه علي ذمتك واخدتلها شقة كمان ؟؟

سلطان : اناااا…

شيماء : من غير ما تقول انا ، انت ايه ؟؟ انت لسه عايز تضحك عليها ؟!!!

سلطان : انتي تخرسي خالص ومسمعش صوتك تاني ، فاهمة !!

ثم يوجه خطابه لشهد….

سلطان : يلا يا شهد نكمل كلامنا في البيت .

شهد : ومش عايز تتكلم هنا ليه ؟ ولا عايز ترتب افكارك في الطريق علشان تعرف ترد عليا !! للكاتب عادل عبد الله

سلطان : لا يا شهد مفيش اللي بتقولي عليه ده ، اولا جميلة انتي اللي اترجتيني اتجوزها وانا مكنتش عايز .

شهد : ده كان بسبب ظروف و الظروف اتغيرت .

سلطان : واحنا عرايس في ايدك تلاعبينا زي ما تحبي ؟!!! اتجوز دي ..طلق دي … والبـ.ـنت دي ذنبها ايها ان ظروفك اتغيرت و ربنا اكرمك وحملتي وبقيتي مش محتاجاها !!! انتي ناسية انها انسانه لها مشاعر واحاسيس ولا علشان هي فقيرة و مش متعلمة تبقي عديمة الاحساس و نتعامل معها كأنها حـ.ـيو.ان !!! لا يا شهد !!!  ده حتي الحـ.ـيو.ان بنحافظ علي مشاعره وبنهتم به .

شهد : يعني انت مطلقتهاش خــــوفا علي مشاعرها بس ولا علشان مشاعرك انت كمان اتحركت ناحيتها ؟؟

سلطان : وهو انا مش انسان ولا فاكراني مصنوع من بلاستيك او خشب مفيش عندي احساس !!! اتجوز بدون مشاعر واطلق بدون مشاعر !!!

شهد : خلصت ؟ قولت اللي جواك ؟؟

سلطان : انا رديت علي كلامك .

شهد : انا قولتلك طلقها مش بس علشان اني حملت يا سلطان ، أنا لما شوفت انها خطر علي حياتنا قولت يبقي لازم البـ.ـنت دي تخرج من حياتنا  قبل ما تد.مرها وتضيع حبنا وحلمنا بأبننا اللي انتظرناه سنين طويلة .

سلطان : عايزة ت عـ.ـر.في الحقيقية يا شهد ؟

شهد : ياريت .

سلطان : الخطر الحقيقي علي حياتنا اختك شيماء .

شيماء : أنااااا ؟؟؟!!!!!! 

سلطان : انا بتكلم مع مراتي وانتي تخرصي خالص طول ما انا بتكلم .

شهد : انت بتكلمها كده ليه ؟ عملت ايه شيماء علشان تقول كده ؟؟

سلطان : انتي يا شهد اللي دخلتي جميلة حياتنا وكنتي فرحانه بحملها الاول علشان نحقق اللي كنا حلمنا في الانجاب والبـ.ـنت محصلش منها حاجة ليكي علشان تغيري موقفك ناحيتها ١٨٠ درجة بالشكل ده ، الا لما دخلت شيماء في الموضوع ولأول مرة اسمعك تتكلمي بطريقة طبقية وتقولي مش عايزة اخو ابنك يبقي ابن الخدامة !!! ده مش تفكيرك يا شهد ، ده تفكير شيماء اختك .

شيماء : انت بتتهمني وانا ساكته احتراما لك ولأختي الكبيرة ولما تخلص كلامك هرد عليك .

سلطان : مفيش كلام تاني ، انتي شقتك هتستلميها بعد بكره ، وياريت متدخليش في حياتنا تاني ، سبيني انا و شهد و ابننا نعيش حياتنا في هدوء وابعدي عننا بعد اذنك .

شيماء : يعني عايز تمنعني من اختي ؟؟

سلطان : ايوه امنعك ولا عايزة تد.مري حياتنا زي ما د.مرتي حياتك !!!

شهد : ايه اللي بتقوله ده يا سلطان ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

سلطان : اظن انا دلوقتي اثبتلك انك انتي وابننا اهم حاجة في حياتي وطلقت جميلة اللي ملهاش ذنب في حاجة علشان ارضيكي ، بعد ما اختك طردتها في الشارع بطريقة مهينة وهي متستهلش كده وسكت علشان خاطرك وبـ.ـنتي معها ومعرفش اذا كنت هعرف أشوفها تاني ولا لأ بردو علشان خاطرك ،  بعد ده كله لو انتي فعلا لسه شهد اللي اعرفها ابعدي اختك عن حياتنا ، علشان نكمل حياتنا مع بعض .

شهد : قسيمة طـ.ـلا.ق جميلة اشوفها بعينيا يا سلطان .

سلطان : ده معناه عدm ثقة ؟؟؟ ١٦ سنة ثقة موقف واحد يهدهم ؟؟ للدرجادي الثقة ما بينا كانت هشة قوي كده ؟!!!

شهد : لا مش عدm ثقة يا سلطان ، علشان قلبي يطمن .

يذهب سلطان للمأذون الشرعي لأتمام اجراءات طـ.ـلا.ق جميلة .

بينما تعود شهد وشيماء الي المنزل . 

يعود سلطان من الخارج فيجد شهد مع شيماء اختها فيتركهم ويدخل غرفة ويغلقها ويفكر بحـ.ـز.ن فيما حدث…..

يا تري يا جميلة دلوقتي نظرتك ليا ازاي ؟ اكيد شايفاني رجل ضعيف مقدرتش احميكي من همجية شيماء !!

 انا من المفاجئة مكنتش قادر افكر او اتصرف !! مش هنكر اني حبيتك يا جميلة ، انتي دخلتي حياتي و خليتي لها طعم جميل ، جمالك وطيبة قلبك ورقتك اسروا قلبي لكن شهد دي حب عمري و ياما ضحت علشاني كتير قوي . كنت لازم ارضيها مهما حصل !!يا تري لو رجعتلك تاني علشان نرجع لبعض هتوافقي يا جميلة ؟؟ ورقة الطـ.ـلا.ق هتوصلها بعد يومين عند خالها وهسيبها فترة اسبوعين تلاتة علي ما تهدا من اللي حصل وبعدين هروح اصالحها .

يقطع افكاره دخول شهد المفاجئ وتسأله : خلاص طلقتها ؟؟

سلطان : ايوه ، وورقة الطـ.ـلا.ق هتوصلها بعد ٣ ايام وهاخد منها نسخة اجبهالك .

شهد : اوكي حبيبي ، قولي بقي انت  رجعت من بره وقعدت لوحدك ليه ؟؟

سلطان : لقيتك قاعدة مع اختك سيبتكم علي راحتكم .

شهد : طيب ما تيجي تقعد معنا .

سلطان : لأ ، شيماء دي بعد كده مفيش اي كلام بيني وبينها ابدا .

شهد : خلاص يا سلطان زي ما انا سامحتك انت كمان سامحها ونبدأ صفحة جديدة من غير مشاكل .

سلطان : انا وانتي نسامح بعض اوكي انا كمان سامحتك علي الاهانة وقولت ممكن تكوني قولتيها لحظة انفعال ، انما موضوع اختك ده موضوع تاني .

شهد : يعني ايه ؟

سلطان : يعني زي ما انتي شايفة ان جميلة خطر علي حياتنا وخرجتيها من حياتنا ، انا شايف ان اختك شيماء خطر علي حياتنا اكتر من جميلة .

مرت عدة أسابيع …..

يشعر سلطان بحنين كبير لجميلة وبشوق اكبر لابـ.ـنته غرام …

يبدأ سلطان في التفكير فيها من جديد !!!

بالتأكيد أن حدة صد.متها قد ضعفت كثيرا الان بعد مرور بعض الوقت .

توجه سلطان بسيارته الي خال جميلة الذي استقبله بالترحاب الشـ.ـديد !!!

الخال : يا اهلا وسهلا يا الف مرحب يا سلطان بيه ، البلد كلها نورت .

سلطان : اهلا بيك يا حاج ، اخبـ.ـارك ايه يا حاج ؟

الخال : الحمد لله يا بيه عايشين في خيرك .

سلطان : واخبـ.ـار جميلة ايه ؟

الخال : مش فاهم يا بيه ، لموأخذة بتقول ايه ؟

سلطان : بسألك يا حاج اخبـ.ـار جميلة بـ.ـنت اختك ايه ؟

الخال : انت بتسألني أنا !!! دا انا يا بيه اللي كنت لسه هسألك علي جميلة !!!

سلطان : ازااااي ؟؟؟ هي جميلة مش عندك ؟!!!

الخال : لأ يا بيه مش عندي !! جميلة بـ.ـنت اختي المفروض عندك انت !!!

سلطان : انا جاي اشوفها هنا !! اوعي تكون جميلة عندك و مخبيها عني ؟؟

الخال : يا بيه انا راجـ.ـل غلبان هروح فيك فين علشان اخبي ولا اداري عنك جميلة !! انا عايز افهم  بس هي قالتلك انها جايالي هنا امتي ؟؟

سلطان : من اكتر من شهر .

الخال ” بحـ.ـز.ن شـ.ـديد ” : يا سنة سوخة !!! تبقي ما.تت !!! يا وقعة سودا يا ولاد البت ما.تت .

سلطان : اسكت يا حاج بعد اذنك واهدا علشان نعرف نفكر .

الخال : مادام مش عندك ولا هنا كل الوقت ده يبقي لازم تكون ما.تت !! هي قالتلك ايه قبل ما تمشي من عندك يا سلطان بيه ومشيت ازاي و ليه ؟

سلطان : هقولك علي كل حاجة بس نطمن عليها الاول ونعرف مكانها ، هي ممكن تكون فين او عند مين ؟؟

الخال : يا بيه جميلة متعرفش تخطي خطوة برة البلد هنا ومادام مش عندك ومش جوه البلد تبقي ما.تت مفيش معني تاني .

سلطان : ملهاش اصحاب او زمايل او قرايب في بلد تانية جنبكم؟؟؟

الخال : جميلة ملهاش بعد ربنا الا انت وباقي اهلها كلهم في البلد هنا .

سلطان : وانت متأكد انها مش عند حد من اهلها هنا في البلد ومخبيها ؟؟

الخال : كنت هعرف يا بيه ؟!! احنا هنا معندناش الكلام ده ، هي جميلة سرقت منكم حاجة ؟؟

سلطان : لأ يا حاج ، بـ.ـنت اختك عمرها ما تعمل كده .

الخال : انا عارف بـ.ـنت اختي دي تربيتي ، اومال عملت ايه ؟؟

سلطان : معملتش حاجة يا حاج ، انا هدور عليها وعلي بـ.ـنتي غرام في كل مستشفيات واقسام مصر ، وهعمل اعلانات في كل حته لغاية ما اوصلها .

الخال : وانا رجلي علي رجلك لما نوصلها او نوصل لخبر عنها .

فلاش باااااااااك

تأخذ شيماء جميلة من ذراعها وتلقي بها خارج المنزل و تحاول نزع طفلتها منها فتبكي جميلة وتتوسل اليها ترك الطفلة معها !!! حتي يصر.خ سلطان في وجهها : سيبلها البـ.ـنت حـ.ـر.ام عليكي .

شهد : خلاص سيبيلها البـ.ـنت يا شيماء .

تترك شيماء الطفلة لجميلة ثم تنتزع منها مصوغاتها الذهبية وهاتفها المحمول !!

سلطان : ايه اللي بتعمليه ده يا شيماء ، حـ.ـر.ام عليكي .

شيماء : من امتي كان عندها دهب وتليفون الخدامة دي ، والله ما تنزل من هنا ومعاها حاجة منهم !!!!

جردتها شيماء من مصوغاتها الذهبية وهاتفها وتركت معها فقط طفلتها غرام .

خرجت جميلة ودmـ.ـو.عها تسيل بغزارة علي وجهها تكاد لا تري بعينيها من اثر البكاء وابـ.ـنتها غرام علي ذراعها تبكي هي الاخري وكأنها تري امامها مصيرها !!! 

#ألف_قصة_و_قصة

وظلت تمشي من شارع الي شارع ومن حارة الي حارة لا تعرف اين تذهب ؟؟ كلما مر عليها الوقت كلما زاد تعبها وكلما زاد بكاء غرام .

وظلت جميلة تمشي من شارع الي أخر ومن حارة الي أخري ، كلما مر عليها الوقت كلما زاد تعبها وكلما زاد بكاء طفلتها غرام !!

هي لن تعود الي خالها مرة اخري قطعا مهما حدث .

هي تعلم جيدا ان عودتها لمنزل خالها سيعقبه عودتها لسلطان حينما يأتي معتذرا !! وهو ما لا تريده ابدا بعد كل ما حدث !!

تجلس جميلة علي جانب الطريق وتجري في مخيلتها صور كل ما حدث منذ أن طلبت منها شهد هانم تزويجها لزوجها سلطان حتي طـ.ـلا.قها وطردتها  مع طفلتها الي الشارع .

تتخيل سلطان يقف امامها يريد العودة والرجوع !!!

وتتخيل نفسها ترد عليه بكل ما تكتمه بين جوارحها ….

كيف أطمئن اليك يا سلطان و اعود  بعد ما اصابني منك من خذلان !!  

هل كنت تكذب علي حينما كنت تقول لي احبك ؟!

 وكيف لم تحرك ساكنا وانت تراني أها.ن وأضر.ب واطرد امامك ؟؟

كيف لم تحرك ساكنا وانت تري ابـ.ـنتك تغيب عن عينيك ؟؟!!!

هل حقا أنتهت مهمتي وانتهت تبعا لها  حاجتك لي ولابـ.ـنتك ؟ ام انك مطمئن لوجود تلك الدmية التي تلعب بها حينا  وترمي بها حينا أخر ؟؟

اذن فقد خدعتك نفسك الامارة بالسوء وقد فقدت دmيتك الي الابد ، ولم تفقد دmيتك فقط بل فقدت معها قطعة منك هي ابـ.ـنتك التي لن تراها عينيك ابدا !!!!

ارخي الليل ستائره وامست جميلة في مأزق !!!

اين تذهب ؟ اين ستبيت ليلتها ؟؟؟

ظلت تسير وتنظر يمينا ويسارا حتي وجدت فتاتين تقفان خارج احد المحلات التجارية وتقوم احداهما بغلقه وتقف الاخري بالقرب منها فأقتربت منها و سألتها : لو سمحتي يا انسه مت عـ.ـر.فيش لوكاندة قريبة من هنا ؟

تعجبت الفتاة منها وقالت : لوكاندة لمين ؟ ليكي انتي ؟!!

جميلة : ايوه .

الفتاة : لأ الحقيقة معرفش .

أقتربت الفتاة الثانية : عايزة لوكاندة ليه يا عسل ؟ اومال اهلك فين ؟

جميلة : اصل انا مش من هنا ومش هعرف اسافر لأهلي دلوقتي ؟

الفتاة : مش من هنننننا ، طيب تعالي يا عسل معايا انا هوديكي مكان تنامي فيه للصبح !!!

*****

يعود سلطان الي المنزل مساء في وقت متأخر ، ويبدو علي وجهه الحـ.ـز.ن الشـ.ـديد !!!

شهد : حمد لله ع السلامة يا حبيبي ، كنت فين طول النهار ؟؟؟

ينظر لها سلطان في حـ.ـز.ن : فيه ايه يا شهد ؟

شهد : كنت قلقانة عليك ، وقلقت اكتر عليك لما حاولت اتصل عليك وتليفونك كان مقفول !!

سلطان : كنت في مشوار والتليفون فصل شحن .

شهد : مشوار ايه اللي راجع منه متأخر كده و شكلك حزين قوي كده ؟؟؟

سلطان : جميلة اختفت هي وبـ.ـنتي غرام وملهمش اثر !!!

شهد : يعني ايه اختفت ؟ وانت عرفت ازاي ؟؟

سلطان : اختفت يعني مفيش لها اثر من يوم ما اختك طردتها ومرجعتش لخالها ولا عند حد من قرايبها ولا فيه مخلوق في الدنيا يعرف مكانها فين ، وخالها بيقول انها متعرفش حد بره بلدهم غيرنا ومادام طول الفترة دي غايبة يبقي اكيد مـ.ـا.تت !!!

شهد : وانت زعلان اوي عليها بالشكل ده ليه  ؟!!

سلطان : انتي ناسية ان معها بـ.ـنتي غرام ؟! و اكيد لو جميلة حصلها حاجة يبقي البـ.ـنت كمان …. 

شهد : لأ بعيد الشر عنها ، ان شاء الله تطمن علي بـ.ـنتك يا سلطان ، المهم قولي انت عملت ايه ؟؟

سلطان : انا كلمت واحد صاحبي في الداخلية وعرفته التفاصيل كلها واعطيته صورة للبـ.ـنت ولجميلة وهو قالي انه هيعمل اللازم لكن الموضوع ممكن ياخد وقت شوية لغاية ما يوصل لمكانهم او اي معلومـ.ـا.ت عنهم .

شهد : وقت قد ايه ؟؟

سلطان ” بعصبية ” : مش عااارف .

شهد : انت بتزعقلي كده ليه ؟؟

سلطان : علشان انتي واختك السبب في ضياع بـ.ـنتي .

شهد : أنا !!!! أنا يا سلطان اللي ضيعت بـ.ـنتك ؟!! دي اخرتها !!!

سلطان : بلاش انتي يا شهد  ، اختك شيماء هي السبب .

شهد : ولا شيماء السبب ، هي شيماء عملت ايه ؟؟

سلطان : كل اللي عملته قدام عينيكي و لسه مش عارفة شيماء عملت ايه ؟!! الضر.ب والاها.نة و كل اللي عملته في جميلة ولسه بتسأليني شيماء عملت ايه !!!! دي اكيد مشيت من هنا ومو.تت نفسها هي والبـ.ـنت من اللي حصلها .

شهد : سلطان انا عارفاك انت مش طايق شيماء وعايز تلبسها اي مصيب.ة وخلاص .

سلطان : يكون في علمك يا شهد لو بـ.ـنتي حصلها حاجة هيكون ذنبها في رقبتك ورقبة اختك .

شهد : لأ ، انا مليش ذنب !! انا قولتلك خد بـ.ـنتك منها وهي اللي صممت تاخد البـ.ـنت معها وانت اللي وافقت يا سلطان ، مش رقبتي انا .

سلطان : يعني كنتي عايزاني احرمها من بـ.ـنتها كمان !!! مش كفاية البهد.لة اللي شافتها والاهانة !!! كمان نحرمها من بـ.ـنتها !!!

شهد : يبقي ذنب البـ.ـنت في رقبتها هي .

سلطان : خلاص يا شهد ، انا عارف انك عمرك ما هتعترفي بغلطتك انتي واختك .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

شهد : اهدا يا سلطان وربنا هيطمنك علي بـ.ـنتك قريب بأذن الله .

سلطان : يارب .

******

جميلة : اصل انا مش من هنا ومش هعرف اسافر لأهلي دلوقتي ؟

الفتاة : مش من هنننننا ، طيب تعالي يا عسل معايا انا هوديكي مكان تنامي فيه للصبح !!!

جميلة : مكان !!!

الفتاة : ايوة شقة واحدة ست معرفة ، ست طيبة هتباتي عندها الليلة ولو عجبك الوضع هناك اقعدي عندها علطول !!!

تستشعر جميلة بفطرتها بأن تلك الفتاة تريد الذهاب بها الي مكان مشبوه !!!

جميلة : لا لا ، شكرا خلاص ، انا هتصرف .

الفتاة : اسمعي كلامي مش هتنـ.ـد.مي .

جميلة : لأ ، شكرا .

تترك جميلة الفتاتين وتكمل رحلة سيرها بينما تلاحظ قلة اعداد المتواجدين في الشوارع شيئا فشئ ، وتبدأ مشاعر الخو.ف تطاردها حتي تجد رجل مسن يقف في احد الاكشاك الصغيرة فتسأله : لو سمحت يا حج كنت عايزة لوكاندة انام فيها الليلة لحد الصبح ، مفيش لوكاندة هنا قريبة ؟؟

الرجل : انتي مش من هنا يا بـ.ـنتي ؟

جميلة : لأ .

الرجل : فيه لوكانده في اول الشارع عند الميدان بس غالية شوية .

جميلة : مش مهم ، انا بس عايزة ابات فيها ليلة واحدة وادفع اي حاجة ، المهم مكان يسترني لحد الصبح .

الرجل : ربنا يسترك يا بـ.ـنتي ، اللوكاندة في اول الشارع  ، عايزة اي مساعدة تانية ؟؟

جميلة : لأ شكرا يا حج .

تذهب جميلة عند الفندق الصغير وتقف عند بوابته ولكنها تشعر برهبة من دخوله بمفردها !!!

تستجمع جميلة قواها وتدخل الفندق لتجد موظف الاستقبال يسألها : أيوه يا فنـ.ـد.م ، اي خدmة ؟؟

جميلة : كنت عايزة اوضة انام فيها للصبح .

الموظف : معاكي اثبات شخصية ؟؟

جميلة : أيوه اتفضل .

ينظر الموظف في اثبات الهوية فيجد مكتوب بها متزوجة وعنوانها في القاهرة !!!

الموظف : اسف جدا مش هينفع يا فنـ.ـد.م .

جميلة : مش هينفع ايه ؟؟

الموظف : مش هينفع تباتي في اللوكاندة لأن عنوانك في البطاقة في القاهرة !! مفيش سبب لست متجوزة عنوانها هنا في القاهرة انها تنزل في لوكاندة في القاهرة بالليل الا اذا كانت …..

جميلة : انا عندي ظروف ومفيش مكان انام فيه للصبح وعايزة انزل في اوضة للصبح وهدفع تمن الاوضة ، فين المشكلة ؟!!

الموظف ” بأبتسامة باهتة ” : للأسف قوانين الفندق متسمحش انك تنزلي في الفندق ولا حتي ساعة واحدة ، واتفضلي بقي قبل ما اطلبلك شرطة السياحة !!!

تنها.ر جميلة بكاءا ويعلو صرا.خها بالشكوي فيهرول مدير الفندق اليها سريعا ….

المدير : اهدي اهدي يا مدام ، وطي صوتك بعد اذنك علشان نزلاء الفندق .

جميلة ” تبكي ” : انا مليش دعوة بنزلاء حد انا عايزة انام ليلة للصبح وهدفع الفلوس والبيه ابو بدلة ده بيقولي مينفعش !!!

يستفسر مدير الفندق من الموظف عن سبب الرفض ثم يعتذر لها : انا اسف جدا يا مدام ، صدقيني لو القوانين تسمح مستحيل كنا نمانع انك تنزلي وتنورينا لكن للأسف القوانين متسمحش !!!

تنظر جميلة الي الساعة لتجدها تعدت الحادية عشر والنصف مساء فتخرج من الفندق ومازالت تحاول تجفيف دmـ.ـو.عها وهي لا تجد لها ملاذ من الذ.ل والانكسا.ر !!!

تسير جميلة بخطي بطيئة لا تعرف لها هدف بينما قد ثقلت غرام علي ذراعها بعد ان استسلمت للنوم أثر البكاء كثيرا !!!

تستمر خطوات جميلة المتثاقلة بلا هدف وتكاد عينيها لا تري من حولها من اثر الدmـ.ـو.ع حتي تمر مرة اخري من أمام الرجل المسن !!!

يلاحظها الرجل فيسألها : ايه يا بـ.ـنتي ، معرفتيش توصلي للوكاندة ؟؟

تنتبه جميلة لكلمـ.ـا.ته وتمسح دmـ.ـو.عها باصابعها ، لأ يا حاج روحت اللوكاندة بس مرضيوش ينيموني هناك .

#ألف_قصة_و_قصة

الرجل : لا حول ولا قوة الا بالله ، واضح يا بـ.ـنتي ان وراكي موضوع كبير !! طيب انا عندي مكان ممكن تقعدي فيه الكام ساعة لحد ما يطلع النهار .

بعد مرور عدة شهور

في غرفة النوم …

تفتح عينيها علي اضواء الصباح فتضع اصابعها بين خصلات شعره المبعثرة وتضمه الي صدرها بحنان ثم تنفث  انفاسها الدافئة علي وجهه وتطبع قبلتها الحارة عليه .

شهد : حبيبي…روح قلبي …اصحي بقي يا روحي .

تستيقظ حواسه ويفتح عينيه بابتسامته العريضة : صباح الخير يا قمر .

تمرر شهد اصابعها علي شفتاه برفق ونعومة : صباح الهنا والسعادة يا روحي .

يمسك سلطان يدها ويقبلها : صباح الجمال و الدلع يا قلبي .

ثم يضحك ويقول : شكلي كده مش رايح الشغل النهاردة ،،، ويضمها بقوة ووو….

بعد مرور بعض الوقت…

سلطان يقبلها :ربنا يخليكي ليا يا قلبي .

شهد : ويخليك ليا يا روحي .

سلطان : هقوم انا اخد شاور سريع علشان اروح الشغل .

شهد : حبيبي كنت عايزة اقولك علي حاجة بس من غير زعل .

سلطان : قولي يا حبيبتي .

شهد : النهاردة عايزاك تروح معايا مشوار مهم .

سلطان : مشوار فين يا حبيبتي ؟

شهد : شيماء اختي هتستلم عفش شقتها النهاردة من المحكمة .

سلطان : تاني شيماء !!! انا قولتلك مليش علاقة بشيماء في اي حاجة ، لو عايزة تروحي انتي معها معنديش مانع .

شهد : معلش يا حبيبي لازم يكون معانا راجـ.ـل في اليوم ده مينفعش اتنين ستات يروحوا لوحدهم في حاجة زي دي ، وانت عارف احنا ملناش حد اقرب لنا منك يا روحي .

سلطان : حاضر يا شهد ، هروح معاكي بس اعملي حسابك هكون واقف بعيد وتقولي لأختك متتكلمش معايا خالص .

شهد ” تضحك ” : ربنا يخليك ليا يا روحي .

سلطان : ويخليكي ليا ، نور لسه نايم ؟؟

شهد : اسمه الدكتور نور من فضلك .

سلطان ” يضحك ” : اسف يا ستي ، الدكتور نور لسه نايم ؟

شهد : ايوه يا حبيبي كان بيلعب طول الليل وقعدت جنبه العب معاه لحد لما نام بعد الفجر .

سلطان ” يبتسم ” : ايوه طبعا خلاص الدكتور نور اخد كل وقتك واهتمامك وابوه خلاص اتركن علي الرف !!

تضحك شهد : يا حبيبي انت زي القطط بتاكل وتنسي !!! اومال اللي من شوية ده ايه !! اهتمام ولا مش اهتمام ؟!!

يضحك سلطان : خلاص خلاص اهتمام مصدقك ، بس متنكريش ان نور اخد معظم وقتك واهتمامك .

شهد : يا روحي انا بحب نور كل الحب ده علشان هو حتة منك .

يضحك سلطان : ايوه ، هو ده الكلام اللي بتضحكوا بيه علينا ، عموما يا ستي ربنا يهني سعيد بسعيدة .

تضحك شهد : لا يا روحي هي دي الحقيقة ، يلا بقي قوم خد الشاور بتاعك علشان نفطر ونكلم شيماء علشان نروح معها المحكمة .

يخرج سلطان من الحمام ويجلس يتناول طعام الافطار ويلعب مع نور في ذات اللحظة .

تنظر اليهم شهد في سعادة بالغة ، وفجأة تتبدل ملامح سلطان لتلاحظ عليه الشرود والحـ.ـز.ن !!!

شهد ” بتعجب ” : مالك يا سلطان ؟؟ شكلك اتغير فجأة ليه ؟!!!

سلطان : مفيش حاجة .

شهد : لأ ، فيه حاجة غيرتك فجأة !!! لو مش هتقولي انا هتقول لمين ؟

سلطان : افتكرت غرام .

شهد : ان شاء الله ربنا هيطمنك عليها وتعرف مكانها .

سلطان : انا بدأت افقد الأمل ، عدا ٨ شهور ومفيش اي خبر .

شهد : مش صاحبك قالك مادام مفيش خبر ان حصلهم حاجة تبقي هي وامها لسه عايشين ، يعني مسألة وقت وهتلاقي بـ.ـنتك بأذن الله وتطمن عليها .

سلطان : يارب .

شهد : قولي يا سلطان انت عايز تلاقي غرام بس ولا جميلة كمان ؟

سلطان : انا بتكلم عن بـ.ـنتي ، بتجيبي سيرة جميلة ليه دلوقتي ؟؟ انتي عايزة اي سبب علشان نزعل مع بعض ؟!!

شهد : قولي الحقيقة يا سلطان .

سلطان : انتي عايزة ايه بالظبط يا شهد  ؟

شهد : الصراحة انا محتارة فيك يا سلطان ، اوقات احس ان عمرك ما حبيت في الدنيا غيري واوقات احس انك كنت بتحب جميلة !!

سلطان : انا فعلا عمري ما حبيت في الدنيا غيرك يا شهد ، لكن جميلة كانت مراتي لفترة وانا انسان وليا مشاعر واكيد في الفترة دي مشاعري اتحركت ناحيتها انما الاكيد اني مش حبتها زي ما حبيتك .

شهد : انا بقي عمري ما حبيت راجـ.ـل تاني غيرك يا روحي .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

بعد ١٨ سنة

في فيلا سلطان 

سلطان : مساء الخير يا شهد .

شهد : مساء النور يا حبيبي ، حمد لله ع السلامة.

سلطان : الله يسلمك ، ياااه النهاردة كان يوم متعب اوي طول النهار اجتماعات وو.جـ.ـع دmاغ !! قوليلي نور مش باين ليه ؟ 

شهد : لسه مرجعش من الجامعة .

سلطان : معقول !!! الساعة ٧ ونص  ولسه في الجامعة ؟!!

شهد : عنده محاضرات كتير النهاردة .

سلطان : كل يوم محاضرات كتير يا شهد !! انا مش مقتنع !!! ده غير السهر !!! انتي مش شايفة ان كده غلط ؟؟

شهد : سيب الولد يعيش عمره ، لازم يشوف الدنيا .

سلطان : انتي بتدلعيه زيادة عن اللزوم يا شهد وده مش في مصلحته .

شهد : عموما هو بيكون مع بسام ابن خالته مش مع حد غريب .

سلطان : وهو ده اللي قلقني .

شهد : ليه ؟ ماله بسام ابن اختي ؟!!

سلطان : يعني انتي مش عارفة انه فسدان !!!

شهد : سلطان انا ولاد اختي متربيين احسن تربية .

سلطان : باسل ابن اختك فعلا شاب كويس ومحترم ياريت ابنك كان مصحبه بدل ما هو ماشي علطول مع الفسدان التاني .

شهد : هيصاحبه ازاي يا سلطان ده باسل اكبر منه ب ٦ سنين انما بسام بينهم سنتين بس علشان كده تفكيرهم قريب من بعض .

سلطان : انتي يا شهد اللي شايفة كل حاجة ابنك بيعملها صح حتي ولو كانت غلط !! وقعدتي تدلعي فيه وتقولي دكتور نور راح دكتور نور جي لحد ما في الاخر مجموعه مدخلوش حتي معهد سنتين و اضطرينا ندخله كلية تجارة في جامعة خاصة يمكن ينفع فيها علي الاقل يساعدني في الشغل انا كبرت دلوقتي وعندي ستين سنة ومحتاجه معايا .

شهد : طيب سيبه دلوقتي علي راحته علشان لما يتخرج ويدخل دوامة الشغل يكون عاش يومين حلوين قبل المسئوليات اللي هيشيلها .

سلطان : انتي مفيش فايدة في الكلام معاكي .

******

في ذلك الحي الشعبي القابع علي اطراف المدينة تدخل تلك الفتاة الجميلة احد محلات الاكلات السريعة .

بمجرد دخولها تبتسم لتلك المرأة التي تقف وتبيع ” السندوتشات ” وتقول لها ” بأبتسامة عريضة ” : لو سمحتي يا ست الكل ممكن سندوتشين كبدة .

تبتسم المرأة وتقول : المحل وصاحبة المحل تحت أمرك يا ست البنات .

الفتاة : صاحبة المحل مرة واحدة !!! ده كتير عليا والله يا ست الكل .

المرأة : الدنيا كلها مش كتير عليكي يا دكتورة .

الفتاة : لسه بدري يا ماما علي لقب دكتورة ده ، انا لسه في اولي طب .

المرأة ” جميلة ” : بدري من عمرك يا حبيبة قلب ماما ، تاخدي ساندوتش علي ما تطلعي  البيت ولا تطلعي تتغدي فوق ؟؟

الفتاة ” غرام ” : لا انا هطلع اتغدا فوق يا ماما .

المرأة ” جميلة ” : حبيبتي انا سيبالك الاكل في التلاجة سخني واتغدي واقعدي ذاكري بس يا بت اوعي تتعشي الا لما اطلعلك بالليل .

تضحك الفتاة ” غرام ” : حاضر يا ماما هستناكي علي العشا يا قمر .

#ألف_قصة_و_قصة

في الحادية عشر مساء

في شقة صغيرة متواضعة 

تصعد جميلة الي شقتها فتجد غرام تجلس في غرفتها تستذكر دروسها …

جميلة : معلش يا دكتورة أتأخرت عليكي شوية كان عندي شغل .

غرام : ولا يهمك يا ست الكل انا كنت لسه بذاكر .

جميلة : طيب عشر دقايق اسخن العشا واجيلك .

غرام : لا يا حبيبتي علشان خاطري اقعدي انتي ارتاحي وانا هسخن العشا واجيلك ، واعملي حسابك مش هسيبك تنامي النهاردة الا لما تكملي كلام البـ.ـارح .

جميلة : كلام ايه يا حبيبتي ؟

غرام : البـ.ـارح انتي وقفتي عند لما اللي اسمها شيماء طردتك وانتي قعدتي تلفي بيا في الشوارع لحد لما روحتي عند الراجـ.ـل صاحب الكشك .

غرام : البـ.ـارح انتي وقفتي عند لما اللي اسمها شيماء طردتك وانتي قعدتي تمشي في الشوارع لحد لما روحتي عند الراجـ.ـل صاحب الكشك .

جميلة : مش عايزة افتكر اللي حصل لأنها ذكريات صعبة قوي .

غرام : معلش يا ماما انا من زمان وانا بطلب منك تحكي وكنتي بترفضي بحجة اني كنت صغيرة ، دلوقتي انا كبرت ومن حقي اعرف كل حاجة .

جميلة : حاضر يا قلبي ، انا كنت حكيتلك ان الست اللي كنت بشتغل عندها طلبت مني اتجوز جوزها علشان كان نفسه يخلف وهي كانت عقيمة .

غرام : ايوه ، الرجل ده هو سلطان بيه اللي هو بابا ؟

جميلة : ايوه ، وكنت وقتها عندي عشرين سنة ويتيمة وفقيرة مفيش في ايدي اني اوافق او ارفض .

غرام : اومال ليه بابا طلقك وليه الست دي هي واختها طردوكي من عندهم ؟

جميلة : شهد واختها شيماء مش طردوني من شقتها ، هما طردوني من شقتي اللي ابوكي اشتراها علشان  اعيش فيها لما شهد صممت انه يطـ.ـلقني .

غرام : شهد كانت هي اللي عايزاكي تتجوزي جوزها ، ليه فجأة موقفها اتغير من ناحيتك ؟؟

جميلة : مش هقدر انكر ان شهد طيبة لكن لما هي حملت ممكن تكون نـ.ـد.مت انها جوزتني جوزها وممكن تكون غيرة ستات ، الله اعلم ، لكن هي اتغيرت من ناحيتي انما اللي فعلا كانت بتقويها عليا وظلمتني وذنبي انا وانتي في رقبتها هي اختها شيماء .

غرام : وبابا كان موقفه ايه وسط كل ده ؟؟

جميلة : باباكي كنت شايفاه مش راضي علي اللي بيحصلي لكنه كان ميقدرش يزعل شهد ابدا .

غرام : معني كلامك ان بابا كان بيحبها و محبكيش انتي !!

جميلة : احساسي بيقولي انه حبني .

غرام : ازاي حبك وازاي يسمح ان يحصلك كده ؟!!

جميلة : معرفش ، وعلشان كده عمري ما سامحته ابدا  .

غرام : وانتي حبتيه يا ماما ؟؟

جميلة : انا عمري ما حبيت غيره ابدا ولا عرفت معني الحب الا معاه ، لكن صدmتي فيه كانت شـ.ـديدة .

غرام : وليه مش رجعتي عند خالك ؟

جميلة : علشان كنت رافضة اللي حصلي والبهدلة اللي شوفتها وكنت خايفة لو رجعت عند خالي ارجع لسلطان تاني علشان كده قررت اني ابعد بعيد واعيش انا وانتي بعيد .

غرام : وليه مش اتجوزتي يا ماما رغم انك جميلة وصغيرة و اتقدmلك عرسان كتير ؟؟

جميلة : لو كنت اتجوزت كنتي ضيعتي يا غرام زي ما انا ضيعت علشان كده كان كل همي اني اربيكي واكبرت واطلعك احسن بـ.ـنت في الدنيا .

غرام : ربنا يخليكي ليا يا ست الحبايب ، قوليلي بقي ليه دايما كنتي بتقوليلي  انك عايزاني اكون دكتورة ؟؟ ليه دكتورة تحديدا ؟؟

جميلة : علشان شهد كانت عايزة تطلع ابنها دكتور و سمعتها بتقول لسلطان انت عايز ابنك تكون اخته بـ.ـنت خدامة ويعايروه بها لازم اخته يتشرف بيها ، علشان كده قولت في نفسي لازم تطلعي يا غرام احسن من ابنها كمان .

غرام : وبعدين يا ماما حصل ايه بعد ما بقيتي في الشارع ؟؟

جميلة : زي ما قولتلك قبل كده فضلت مش عارفة اروح فين في اليوم ده لحد ما قابلت الراجـ.ـل العجوز صاحب الكشك كان راجـ.ـل طيب وقف جنبي لما عرف حكايتي وهو اللي ساعدني أجر الشقة دي والمحل اللي فتحته للسندوتشات .

غرام : تعبتي انتي كتير يا ماما ونفسي اتخرج واريحك من المصاريف والشغل .

تضحك جميلة : راحتي في حالة واحدة بس لما اشوفك دكتورة قد الدنيا وعندك عيادة كبيرة .

غرام ” تضحك ” : عيادة مرة واحدة !!

جميلة : طبعا وعيادة كبيرة وفي منطقة راقية كمان .

تضحك غرام : وهتجيبي فلوسها منين بقي يا ست الكل ؟؟

جميلة : ملكيش دعوة اتشطري انتي بس واتخرجي وانا هتصرف .

غرام : ربنا يخليكي ليا يا ماما .

جميلة : يلا بقي يا حبيبة امك نامي علشان جامعتك الصبح .

غرام : تصبحي علي خير يا احلي ام في الدنيا .

في السابعة صباحا

تستيقظ غرام مبكرا فتنظر بجانبها فتجد أن أمها قد رسمت لها صورة بالفحم اثناء نومها !!

تضحك غرام : مفيش فايدة في الست دي ، استنت لما نمت ورسمتني !! والله الست دي هتجنني قولتلها مليون مرة حـ.ـر.ام موهبتها دي تضيع هباء كده !!

غرام : ماما ، ماما ، يلا يا قلبي علشان تفطري معايا .

جميلة : صباح الخير يا روحي ، يلا روحي البسي علي ما اجهز الفطار .

غرام ” تضحك ” : بردو استنيتي لما نمت ورسمتيني ؟

جميلة : كان مش جايلي نوم قعدت رسمتك ، شكلك وانتي نايمة يا حبيبتي زي الملاك بالظبط ، من زمان وانا بحب ارسمك وخصوصا وانتي نايمة .

غرام : والله يا ماما لو كنتي سمعتي كلامي كان زمانك دلوقتي الصور اللي بترسميها في كل المعارض .

جميلة : يا حبيبتي انا معنديش وقت ، برسم لما بحس اني عايزة اعبر عن اللي جوايا بس ، انما علشان صوري تبقي في معارض لازم دراسة .

غرام : وفيها ايه ، ما تتعلمي اللي ناقصك ، ده انتي ساعتها هتبقي ولا فان جوخ . 

تضحك جميلة : يا حبيبتي اتعلم ازاي اذا كنت مبعرفش اقرا واكتب !!!

غرام : قولتلك قبل كده سبيلي نفسك شهرين بس هخليكي تكتبي وتقرأي لبلب .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

جميلة ” تضحك ” : بعد ما شاب ودوه الكتاب .

غرام : مين اللي شاب يا ماما !! انتي لسه في عز شبابك .

جميلة : حبيبتي ربنا يخليكي ليا .

*****

في احد  كافيهات المهندسين

نور : يلا يا بسام لازم اروح دلوقتي .

بسام : لسه بدري ، هتروح من دلوقتي ؟!!!

نور : ايوه ، بابا بيزعقلي جـ.ـا.مد لما بتأخر .

بسام ” يضحك ” : يا حبيب بااابا !!! طيب اوعي تقول كده تاني للبنات تضحك عليك ، ويقولوا عليك لسه عيل صغنن .

نور : انا راجـ.ـل .

بسام ” يضحك ” : طيب عيب يا قلب أخوك لما تقول الكلام العب.يط ده ، عارف يا نور لولا انك ابن خالتي كنت روحت قولت للبنات وضحكتهم عليك .

نور : لا اوعي تقولهم يا بسام .

بسام : طيب يلا يا قلب اخوك نطلعلهم فوق عند البلياردو .

نور : يلا وامري لله ، بس مش عايزين نتأخر النهاردة .

بسام : حاضر يا حب ، هاتلي علبة مارلبورو بقي قبل ما تطلع علشان الفلوس اللي معايا خلصت .

نور : ما انت عارف انا مش بشتري سجاير .

بسام : ليه يا حبيبي ؟ خايف ايدك  توسـ.ـخ ؟؟

نور : مش متعود .

بسام ” يضحك ” :  ياريتك يا خالتي كنتي خلفتي بـ.ـنت احسن .

نور : بطل يا بسام هزعل منك بجد .

بسام : طيب خلاص متزعلش ، بس انا عايزك تسترجل كده شوية علشان البنات تحبك والشباب يعملولك حساب .

نور : والبنات مش هتحبني الا لما اشرب سجاير ؟!!

بسام : هو انت شايف السجاير حاجة كبيرة قوي ؟؟

نور : ايوه ، اومال صغيرة ؟؟

بسام : يا نور السجاير دي اقل حاجة ، اومال لو شوفت الحاجات التانية !!

نور : حاجات تانية زي ايه ؟؟

بسام : لا لا متشغلش بالك ، المهم دلوقتي  هات ٢٠٠ جنية من معاك .

نور : خد بس اعمل حسابك دي اخر فلوس معايا ، يعني ترجعهالي بكره الصبح .

بسام : حاضر متخافش يا حبيب اخوك ، بكره الصبح هرجعهملك .

نور : اكيد ؟؟

بسام : مالك خايف ع الفلوس كده ليه ياض ؟ ده انت معاك بنك خالتي شهد كله يا معلم .

نور : مش هينفع اخد منها فلوس تاني بكره علشان قالتلي مفيش فلوس لأخر الاسبوع .

بسام : متشغلش نفسك بالفلوس يا نور انا بكره هسافر لأبويا اسكندرية اخد منه فلوس .

نور : انت لما بتسافر لابوك بيدلك الفلوس بسهولة كدة ؟؟

بسام : ايوه مادام الموزة بتاعته مش شافتني بيديني الفلوس اللي عايزها .

نور : الموزة بتاعته !!!

بسام : ايوه ، مـ.ـر.اته .

نور : عيب يا بسام ، دي مرات ابوك .

بسام : طيب خلينا في المهم ، يلا بقي نطلع للشقط اللي فوق .

******

في قصر سلطان 

فوجئت شهد بعودة سلطان الي الفيلا في منتصف اليوم علي غير عادته !!!

شهد : خير يا سلطان ، رجعت بدري ليه ؟

سلطان : انا حاسس اني تعبان قوي النهاردة .

شهد : سلامتك يا حبيبي الف سلامة ، مالك ايه اللي تعبك ؟

سلطان : حاسس بحرقان في صدري من يومين لكن النهاردة مش قادر .

شهد : روحت للدكتور ؟

سلطان : لا لا مش عايز .

شهد : ليه لأ !!! لازم تروح للدكتور ، ولا اقولك انا هتصل بدكتور يجي هنا احسن .

سلطان : لا يا شهد علشان خاطري مش بحب الدكاترة .

شهد : ماشي ، مادام قولت علشان خاطري ، هتتغدا دلوقتي ولا هتستني شوية ؟؟

سلطان : هدخل اخد شاور يمكن ابقي كويس ولما اخرج هقولك هاكل ولا لأ .

شهد : حاضر يا حبيبي 

#ألف_قصة_و_قصة

يدخل سلطان الي الحمام ويجلس في البانيو ويبدأ في الاستحمام .

وفجأة تسمع شهد صرخة مدوية !!!

سلطان : شهدددد ، ألحقيني يا شهددددد انا بمووووووت .

في احدي كبـ.ـار المستشفيات…

شهد ” تبكي ” : طمني يا دكتور سلطان ماله ؟

الطبيب : اطمني يا مدام الحمد لله الخطر زال ، هو محتاج يكون تحت رعاية ٢٤ ساعة بعدها ممكن يخرج ، لكن لازم يرتاح علي الاقل اسبوع قبل ما يرجع لنشاطه الطبيعي تاني .

شهد : هو ايه اللي حصله بالظبط يا دكتور ؟

الطبيب : سلطان بيه عنده مشكلة في الشريان التاجي هي اللي سببتله الازمة  ، لازم يمشي علي العلاج وهنشوف الحالة ممكن تحتاج جراحة او لأ .

اليوم التالي في الفيلا

شهد : حمد لله ع السلامة يا حبيبي انا كنت همو.ت من الخــــوف عليك .

سلطان : الله يسلمك يا شهد ، ربنا يخليكي ليا .

شهد : ويخليك يا حبيبي ، سمعت الدكتور قال ايه ؟ لازم ترتاح شوية يا سلطان ، انت بتجهد نفسك في الشغل قوي .

سلطان : لازم اعمل كده ، ماهو لو ابنك كان جنبي في الشغل كان شال الحمل من عليا شوية .

شهد : معلش يا سلطان اصبر عليه شوية ، الولد لسه صغير .

في غرفة نور.. 

نور : بابا عامل ايه دلوقتي يا ماما ؟

شهد : الحمد لله احسن كتير لكن الدكتور قال لازم يرتاح اسبوع ، و اعمل حسابك يا نور لازم تبدأ تساعد باباك في شغله .

نور : اساعده !!! انا معرفش حاجة في شغل بابا خالص .

شهد : روح معاه الشغل واتعلم .

نور : يا ماما لسه بدري ، لما اتخرج من الجامعة ابقي اساعده .

شهد : وحاول تبطل تأخير بره البيت .

نور : يا ماما انا بكون مع بسام ابن خالتي مش مع حد غريب .

شهد : بردو الموضوع ده بيضايق بابا ياريت تخف شوية من التأخير .

نور : حاضر يا ماما .

تخرج شهد من غرفة نور وتجلس وتتصل بأختها شيماء ….

شهد : شيمو حبيبتي عاملة ايه ؟

شيماء : تمام ، وانتي عاملة ايه و سلطان عامل ايه دلوقتي ؟

شهد : الحمد لله بقي احسن .

شيماء : انا كنت عايزة اجي ازوره بس انتي عارفة هو مش بيطيقني ولا بيطيق منير جوزي .

شهد : كأنك جيتي بالظبط يا شيمو ، المهم انا عايزاكي في موضوع مهم .

شيماء : موضوع ايه يا روحي ؟

شهد : عايزاكي تقولي لبسام يخف شوية من الخروج بره البيت .

شيماء : ليه يا شهد فيه ايه ؟ 

شهد : بسام ونور ابني علطول بره البيت وده غلط عليهم في السن ده .

شيماء : وانا اعمل ايه ؟!! اذا كان هو ومنير جوزي مش بيطيقوا بعض ولما بيتقابلوا في البيت لازم تحصل بينهم مشاكل .

شهد : حاولي انتي تصلحي بينهم ، كلمي ابنك شوية وجوزك شوية .

شيماء : المشكلة مش في منير ، المشكلة في بسام مش قادر ينسي ان منير جوز امه وبيعامله وحش اوي .

شهد : كلمي باسل يخليه يغير فكرته دي ، هو اخوه الكبير والعاقل واكيد هيكون له تأثير عليه .

شيماء : لااا ، بسام مفيش مخلوق له تأثير عليه .

شهد : يعني هتسيبي ابنك يضيع يا شيماء ؟!!

شيماء : لا لا بسام متربي كويس ومادام دايما مع نور ابنك انا مطمنة عليهم ، هما الاتنين متربين ومش ممكن يعملوا حاجة غلط .

********

جميلة : غراام … مرمر … يلا يا حبيبة ماما قومي علشان تروحي جامعتك .

غرام : صباح الخير يا ست الكل .

جميلة : صباح الفل يا قلبي ، يلا علشان تلحقي محاضراتك ، انا هجهز الفطار علشان نفطر مع بعض قبل ما تنزلي .

غرام : حاضر يا ماما .

علي مائدة الافطار 

غرام : اظن يا ماما انتي دلوقتي بت عـ.ـر.في تكتبي وتقرأي كويس ؟

جميلة : بقرأ كويس ، انما الكتابة لسه شوية .

غرام : اسبوعين كمان يا ست الحبايب وهتكتبي حلو ان شاء الله .

جميلة : البركة فيكي يا روحي ، لولا تعبك معايا كان زماني لسه مبعرفش .

غرام : لا يا قلبي انتي اللي ما شاء الله ذكية وبتعلمي بسرعة ، اهم حاجة كل ما تشوفي اي كلام قدامك اقرأي علشان متنسيش اللي اتعلمتيه .

جميلة : حاضر ، انا مش عارفة لزمته ايه تعبك معايا كل ده .

غرام : لزمته يا حبيبتي انك خلاص هتبدأي كورسات الرسم قريب .

جميلة : انا مش عارفة هلاقي وقت لكورسات الرسم دي ازاي !!

غرام : اسمعي كلامي يا ماما ، كلها كام سنة وتبقي صورك في كل المعارض ، وترتاحي بقي من وقفة المحل .

جميلة : مستحيل ابدا ، المحل ده وعمل السندوتشات هو اللي رباكي يا غرام وهيفضل مفتوح لحد ما امو.ت .

غرام : بعيد الشر عنك يا ماما ، انتي زعلتي ولا ايه ؟؟

جميلة : لا يا قلبي عمري ما ازعل منك ابدا ، لكن حبيت اعرفك ان عمري ما هقفل المحل اللي سترنا وربيتك منه ابدا .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : و ده شئ يشرفني طبعا يا ماما ، معلش بقي لازم انزل لأتأخر علي المحاضرات ، باي يا قلبي .

جميلة : مع السلامة يا حبيبتي خلي بالك علي نفسك .

في الجامعة

ينتهي المعيد من الشرح ثم يسأل الطلاب : فيه اي حد عنده سؤال ؟

غرام : ايوه بعد اذنك يا دكتور كان عندي سؤال .

المعيد : تعاليلي المكتب يا انسة غرام علشان انا عارف أسألتك بتحتاج كلام وشرح كتير .

تخرج غرام مع زميلاتها من السيكشن فتسألها زميلتها منار : ايوه يا ستي مين قدك يا غرام هانم عندك محاضرة لوحدك عند دكتور عمار .

غرام : بطلي تريقة  يا حبيبتي ، دكتور عمار بيشرحلي في المكتب لأنه بياخد وقت في الشرح ، ومش معقول هياخد الوقت ده كله يكون في السيكشن .

منار ” بضحك ” : ايوه عارفة عارفة .

غرام : بردو بتتريقي ؟

منار : تنكري ان دكتور عمار مهتم بيكي زيادة ؟؟

غرام : معرفش ، ولو افترضنا انه مهتم زيادة ده لأني بهتم اني أسأل في كل تفصيلة في كل درس .

منار : لا يا غرام ، ده واضح قوي انه معجب بيكي .

غرام : معجب بيا انا ؟!!

منار : ايوه .

غرام : معرفش وعلي العموم انا اللي يهمني الدروس وبس .

منار : يعني انتي مش معجبة به ؟؟

غرام : ايه اللي بتقوليه ده يا بـ.ـنتي !! لا اطبعا ، احنا جايين نتعلم ولا جايين للكلام الفارغ ده !!!

منار : يا بـ.ـنتي ده باين في عينيكي ، ده اول ما بيدخل السيكسن عينيكي بتلمع علطول .

غرام : طيب بطلي يا عسل علشان زمانه مستني في مكتبه ومينفعش أتأخر عليه اكتر من كده .

في مكتب عمار

يسمع عمار دقات علي باب مكتبه فيأذن لها بالدخول …

عمار : اتأخرتي ليه يا غرام ؟

غرام : اسفة يا دكتور .

عمار : ياريت بعد كده متتأخريش عليا كده تاني .

غرام : حاضر يا دكتور .

” وبعد بعض الاسئلة والمناقشات العلمية ينتهي عمار من الشرح لغرام ” .

عمار : ت عـ.ـر.في يا غرام انك اجمل واحدة في الدفعة ؟؟

غرام : نعم ؟؟؟؟؟

عمار : قصدي اشطر واحدة في الدفعة .

غرام ” تبتسم ” : اااه ، ميرسي اوي يا دكتور .

عمار : غرام .

غرام : نعم يا دكتور .

عمار : انتي مرتبطة ؟؟

غرام ” بخجل ” : لا يا دكتور .

عمار : كويس قوي ، ممتاز .

غرام : مش فاهمة يا دكتور .

عمار : الصراحة مش هخبي اكتر من كده ، انا معجب بيكي جدا يا غرام .

غرام : ايه اللي بتقوله ده يا دكتور ، بعد اذنك انا لازم امشي .

عمار : طيب استني .

غرام : لا لا معلش لازم امشي .

عادت غرام الي المنزل تساورها مشاعر مختلطة بين الفرح والدهشة والحيرة !!

تلاحظ جميلة تغير ما علي ابـ.ـنتها غرام فتسألها : حبيبة قلب ماما سرحانة في ايه ؟؟

غرام : مفيش يا ماما .

جميلة : كل ده ومفيش حاجة !!! هتخبي علي ماما يا غرام ؟؟

غرام ” تضحك ” : مفيش حاجة مهمة تستاهل تشغلي نفسك .

جميلة : يعني مش عايزة تقولي لماما ؟ ولا فكرة ان مامتك جاهلة ومش هتفهمك ؟!

غرام : العفو يا ماما مش قصدي .

جميلة : مش هغـ.ـصـ.ـب عليكي ، لما تحسي انك عايزة تحكي لماما هسمعك وهفهمك كويس يا قلب ماما .

غرام : حاضر يا حبيبي اول ما تكون فيه حاجة تستاهل احكيلك عليها هتلاقيني انا اللي بقولك يا ست الكل .

#ألف_قصة_و_قصة

في اليوم التالي..في الجامعة

بمجرد دخول دكتور عمار السيكشن تبحث عيونه عن غرام بين الطلاب حتي تقع عينيه عليها اثناء دخولها السيكشن .

يبتسم عمار وتظل عينيه شبه ثابتتين علي غرام طوال المحاضرة !!

بمجرد دخول دكتور عمار السيكشن تبحث عيونه عن غرام بين الطلاب حتي تقع عينيه عليها اثناء دخولها السيكشن .

يبتسم عمار وتظل عينيه شبه ثابتتين علي غرام طوال المحاضرة !!

منار : واخدة بالك يا غرام ؟ دكتور عمار مبيحركش عينه من عليكي ، كأنه بيشرح المحاضرة لكي انتي لوحدك !!

غرام : خلاص اسكتي بقي خليني اركز في المحاضرة .

منار : تركزي في المحاضرة ولا في عيون دكتور المحاضرة .

غرام : لو مبطلتيش كلام هقوم من جنبك .

تنتهي المحاضرة ثم ينادي عمار علي غرام ويطلب منها اللحاق به في مكتبه .

تذهب غرام وتجد عمار يجلس ويبدو عليه التـ.ـو.تر !!

غرام : افنـ.ـد.م يا دكتور ، حضرتك قولتي تعاليلي المكتب .

عمار : ايوه يا غرام ، اتفضلي اقعدي .

جلست غرام يبدو عليها قليلا من الارتباك ثم سألته : ايوه يا دكتور .

عمار : انا فيه كلام كتير عايز اقولهولك لكن مش عارف ابدأ ازاي .

غرام : اتفضل يا دكتور انا سامعة حضرتك .

عمار : عايز ان من اول يوم شوفتك فيه وانتي لفتي نظري ، تفوقك الدراسي واخلاقك وجمالك كل حاجة فيكي حبتها من اول ما شوفتك .

غرام حاولت تنصرف لكن عمار قاطعها : لا ارجوكي لازم تسمعيني للأخر .

غرام : انا مش عارفة حضرتك عايز ايه بالظبط !!!

عمار : عايز اقولك اني معجب بيكي وعايز ارتبط بيكي .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

” يحمر وجهها خجلا ” غرام : بمعني ايه ؟

عمار : بمعني اني عايزك تكوني شريكة حياتي ، انا عايز اخطبك يا غرام .

غرام : احم احم ، لكن حضرتك متعرفش عني حاجة !!!

عمار : بالنسبالي كفاية قوي اللي شوفته من تفوقك و اخلاقك وجمالك .

غرام : لكن انت متعرفش انا مين وبـ.ـنت مين !!

عمار : كل دي شكليات متهمنيش ، انا اللي يهمني حاجة واحدة دلوقتي رأيك فيا ، هل انتي موافقة ولا عندك اعتراض ؟؟

غرام : الحقيقة انا مكنتش بفكر في الارتباط قبل ما اخلص الكلية .

عمار : يعني افهم اني بترفضي ؟؟

غرام : لأ ، لكن ياريت تديني مهلة افكر .

عادت غرام فب نهاية اليوم و يبدو عليها الاستغراق في التفكير .

عادت جميلة في المساء لتجد غرام تفتح كتابها ولكنها شاردة الذهن !!!

جميلة : اول مرة اشوفك فاتحة الكتاب وسرحانة مش بتذاكري .

تضحك غرام : تعالي يا ماما انا هقولك انا بفكر في ايه .

وبعد ان قصت غرام علي والدتها كلام عمار لها …

تضحك جميلة : كبرتي يا غرام وجايلك عريس ؟!!!

يحمر وجه غرام خجلا !!

جميلة : رغم اني مش مريت بحاجة زي دي في حياتي لكن هقولك رأيي .

غرام : اتفضلي يا ماما ، انا حكيت لك علشان مفيش حد ممكن اخد رأيه غيرك .

جميلة : لو انتي شايفة انه انسان كويس ومش غرضه انه يلعب بيكي ومش هيعطلك عن دراستك مفيش مانع .

غرام : هيعطلني ازاي يا ماما !! بقولك ده المعيد بتاعي يعني ممكن يساعدني .

جميلة : الاهم كمان انه لازم يعرف عنك كل حاجة ، يعرف ابوكي مين وامك مين ، علشان كل حاجة تبقي علي نور من البداية .

غرام : ماما ، ممكن اسألك سؤال ؟

جميلة : اسألي يا حبيبتي زي ما تحبي .

غرام : انا يوم خطوبتي هت عـ.ـر.في بابا ويكون موجود ؟؟

جميلة : لا .

غرام : انا اسفة لو سؤالي زعلك يا ماما !!

جميلة : لا يا قلبي مزعلتش ، لكن ابوكي ده اسم في شهادة ميلادك وبس انما انا ابوكي وانا امك ، انا اللي ربيتك وكبرتك  وعلمتك ، اللي هيخطبك يخطبك مني انا .

غرام تقترب منها وتحت.ضنها بقوة : ربنا يخليكي ليا يا امي يا احسن ام في الدنيا كلها .

جميلة : ويخليكي ليا يا قلب ماما .

غرام : ولما يسألني عن بابا هقوله ايه ؟

جميلة : دي بقي سبيهالي وانا هتصرف .

بعد ايام …

عمار : ياتري كل ده لسه بتفكري ؟

غرام : ايوه .

عمار ” يبتسم ” : ياااه للدرجادي انا وحش و مترددة ؟!

غرام : لا والله ابدا بالعكس .

عمار ” يضحك ” : بالعكس ؟؟ بعني انتي شايفاني اني حلو ؟

تضحك غرام : الموضوع ملوش علاقة بالشكل .

عمار : اومال له علاقة بأيه ؟

غرام : له علاقة بقلبي وبعقلي .

عمار : و يا تري قالولك ايه ؟؟

تيتسم غرام في صمت .

عمار ” يضحك ” : هو ده اللي بيقولوا عليه السكوت علامة الرضا .

تضحك غرام .

عمار : ت عـ.ـر.في ان ضحكتك حلوة قوي .

غرام : ميرسي قوي ، لكن فيه حاجات مهمة لازم تعرفها عني .

عمار : تسمحيلي اعزملك في مكان هادي وكل واحد يتكلم ويقول اللي جواه .

غرام : موافقة بس بشرط .

عمار : ايه هو ؟

غرام : هتكون اول واخر مرة علشان مش متعودة اعمل حاجة من ورا ماما .

يجلس عمار وغرام في مكان هادئ …

عمار : بداية كده قبل ما تتكلمي لو عايزة تقوليلي انك كنتي مرتبطة قبل كده فأحب اقولك ان ده مش مهم بالنسبالي لأن الماضي يخصك لوحدك انما الحاضر والمستقبل هما اللي يهموني .

غرام : لا لا انا عمري ما ارتبطت ابدا ولا حتي فكرت في المواضيع دي ، انا كان كل تفكيري في مذاكرتي وبس .

عمار : جميل ، طيب ايه يا ستي بقي الحاجات اللي كنتي عايزة تقوليلهالي ؟

غرام : عايزاك تعرف انا بـ.ـنت مين .

عمار : رغم ان الاهم هو انتي نفسك لكن اتفضلي انا سامعك .

غرام : انا اسمي غرام سلطان ابو المجد .

عمار : باباكي سلطان ابو المجد رجل الاعمال ولا تشابة اسماء ؟؟

غرام : ايوه هو بابا .

عمار : معقول !! ده باباكي من اكبر رجـ.ـال الاعمال في البلد .

غرام : ايوه بالظبط كده .

عمار : غريبة قوي .

غرام : ايه اللي غريب بالظبط ؟؟

عمار : يعني بما انك بـ.ـنت سلطان بيه ابو المجد كان المفروض علي القل تكون فيه غربية بتوصلك وترجعك كل يوم من الجامعة !!!

غرام : لأ ، اصل انا بـ.ـنت الخدامة .

عمار : سورري ، مش فاهم !!

غرام : هو ده باقي حكايتي ، هحكيهالك في دقايق بسرعة …….

عمار : يااااه !!! يعني انتي عمرك ما شوفتي باباكي ابدا ؟!!!

غرام : ابدااا ، بشوفه في الصور وبس .

عمار : ومامتك هي اللي ربتك من اول ما اتولدتي ولحد دلوقتي لوحدها ؟؟

غرام : أيوه ، بغض النظر اذا كانت اللي عملته مامتك صح او غلط لكنها ست عظيمة حقيقي .

غرام : فعلا ماما رغم انها مكملتش تعليمها وست بسيطة لكنها اعظم ست في الدنيا ، وهقولك عنوان المحل بتاعها علشان لو حبيت تروح تنفعها هناك .

يضحك عمار : الست اللي تهتم ببـ.ـنتها بالشكل ده و تضحي بشبابها علشانها لازم تكون أم عظيمة .

غرام : و لو بعد اللي عرفته لسه متمسك انك تخطبني فالكلام كله هيكون مع ماما .

عمار : اكيد وده شئ يشرفني ، انا هكلم بابا وماما وقريب قوي هقولك علشان ناخد معاك نتكلم مع مامتك .

في منزل أسرة عمار 

منزل فخم يدل علي أسرة ثرية جدا ..

يجلس عمار مع والدته ووالده ليخبرهم عن غرام …..

بعدmا يستمعان لكل ما قاله عمار عن غرام ووالدتها جميلة تنظر له والدته بغـــضــــب بينما يقول له والده : عارف يا عمار لو اخر بـ.ـنت في الدنيا مستحيل تتجوز البـ.ـنت دي .

عمار : ليه يا بابا ؟ مالها غرام ؟

والده : دي بـ.ـنت حـ.ـر.ام يا ابني !!! انت عارف باباها عمل ايه مع مامتها علشان يخلفها !!!

#ألف_قصة_و_قصة

عمار : يا بابا ده كان متجوزها .

والده : هي لازم تقولك كده ، اومال عايزها تقولك ان بابا اتسحب بالليل وراح للخدامة في المطبخ وغلط معها !!!!!!

عمار : ليه يا بابا ؟ مالها غرام ؟

والده : دي بـ.ـنت حـ.ـر.ام يا ابني !!! انت عارف باباها عمل ايه مع مامتها علشان يخلفها !!!

عمار : يا بابا ده كان متجوزها .

والده : هي لازم تقولك كده ، اومال عايزها تقولك ان بابا اتسحب بالليل وراح للخدامة في المطبخ وغلط معها !!!!!!

عمار : ايه يا بابا الكلام اللي حضرتك بتقوله ده !!!!

والدته : باباك بيتكلم صح ، هو معقول مدام شهد  مرات سلطان هتجوزه لوحدة غيرها ؟!! اكيد لأ وبعدين هي بتقولك انها كانت عقيمة وكل الناس عارفين ان سلطان ابو المجد عنده ولد !!!

عمار : ايوه يا ماما الحاجات دي بتحصل كتير .

والدته : ايوه ممكن تحصل في الافلام انما في الحقيقة لأ مش بتحصل .

والده : وحتي يا عمار لو مرات سلطان عايزة تجوزه واحدة بغرض الخلفة زي القصة البايخة اللي بتقولها اكيد كانت هتجوزه واحدة محترمة من مستواهم ، مش هتجوزه الخدامة يعني !!!!!

عمار : وهي هتكدب ليه ؟؟

والدته : علشان مستحيل تقول لبـ.ـنتها انها غلطت مع سيدها .

عمار : لو سمحتوا كده حـ.ـر.ام ، مادام مشوفناش حاجة بعنينا مبنفعش نقول الكلام ده !! ده اسمه قذف محصنات .

والده : طيب يا عم اللمض ، حتي لو امها شريفة وده شئ محل شك انت ترضي ان جدة ابنك تكون خدامة ؟؟

عمار : مادام شغل شريف مفيش مشكلة ارضي طبعا ، وعلفكرة هي سابت الشغلانة دي من زمان و فتحت مطعم .

والده : مطعم مرة واحدة !! كويس والله ، وفين المطعم ده ؟؟

عمار : العنوان معايا اهو ، خلي بالك مش مطعم زي ما في خيالك يا بابا لكن محل صغير كده بتعمل فيه سندوتشات .

والده ” بســـخريـــة ” : تصدق ده شئ يشرف فعلا ان حمـ.ـا.تك بتببع سندوتشات !! عمار يا حبيبي انسي الكلام في الموضوع ده خاااالص .

عمار : يا بابا بعد اذنك اسمعني ، لو هنتكلم في المكانة الاجتماعية فغرام دي هتبقي دكتورة كبيرة قوي وده في حد ذاته كفاية .

والده : خلص الكلام .

عمار : يا بابا انا مش صغير انا معيد في الجامعة وبحضر ماجستير يعني المفروض تسمعني .

والده : وانا ابوك وبقولك اسمعك واتناقش معاك في اي موضوع تاني الا الموضوع ده .

ينتهي النقاش بعد ان يصاب عمار ببعض الاحباط ولكنه يبقي عنده الأمل في محاولة التأثير عليهم فيما بعد !! ولكن بعد ايام يحدث ما لم يتوقعه ابدا !!!

#للكاتب_عادل_عبد_الله

بعد أيام…

يتكرر النقاش بين عمار ووالده ووالدته ويتمسك كلا منهم برأيه وفجأة يصاب والده بأزمة قلبية حادة !!!  ويتم نقله الي المستشفي فورا .

تلقي والدة عمار عليه باللوم بأنه سبب مرض والده !!

ثم تذهب والدة عمار الي جميلة أم غرام .

تقف بسيارتها الفارهة بالقرب من محلها ثم تنزل وتتوجه لها .

أم عمار : انتي مامت غرام ؟؟

جميلة : ايوه يا هانم ، اؤمري !!

ام عمار : كنت عايزة اتكلم معاكي كلمتين .

جميلة : حاضر ، اتفضلي ارتاحي وانا دقيقتين واكون معاكي .

تجلس جميلة بجوار ام عمار وتسألها : تشربي ايه ؟

ام عمار : لا لا شكرا ، انا عايزاكي في موضوع بخصوص غرام بـ.ـنتك .

جميلة : مالها غرام بـ.ـنتي ؟ وانتي ت عـ.ـر.فيها منين ؟

ام عمار : انا مامت عمار معيد غرام في الجامعة .

جميلة : اهلا وسهلا ، يا مرحب .

ام عمار : ميرسي ، انا جايالك بخصوص عمار وغرام .

تبتسم جميلة : ايوه غرام كانت كلمتني ، اصل غرام مش بتخبي عليا حاجة ، لكن انتي مش شايفة ان الكلام ده يكون في البيت احسن .

ام عمار : لا لا مفيش لزوم لمرواح البيت .

يقتضب وجه جميلة وتنزعج !!!

ام عمار : الصراحة انا مشوفتش بـ.ـنتك لكن عمار كلمني وكلم باباه عنها لكن انتي عارفة ان الحواز لازم يكون فيه توافق بين الطرفين علشان حياتهم تستقيم وتكون هادية ومريحة .

جميلة : انا بـ.ـنتي هتبقي دكتورة وابنك معيد في الجامعة في نفس المجال ، اظن مفيش اكتر من كده توافق !!!

ام عمار : لا انا قصدي ان مستوي عمار الاجتماعي غير مستوي جميلة خالص ، فيه فرق كبير بين تربية ابني وتربية بـ.ـنتك !!!

جميلة : انا بـ.ـنتي متربية احسن تربية .

ام عمار : ايوه طبعا ، انا برده مش قصدي كده انا قصدي ان مستوي حياتنا غير مستوي حياتكم خالص وده هيكون سبب في فشلهم ده لو حصل ووافقنا .

تنزعج جميلة من كلمـ.ـا.تها وتظهر الدmـ.ـو.ع في عيونها وتسألها : حضرتك عايزة تقولي ايه بالظبط ؟؟

ام عمار : عايزة اقول اننا حاولنا نقنع عمار انا وباباه ان ارتباطه بغرام قرار غلط واننا مش موافقين لكننه صمم علي رأيه وده كان سبب ان باباه حصله ازمة قلبية بسببه ودلوقتي هو في المستشفي .

جميلة : الف سلامة عليه ، كل ده بسبب بـ.ـنتي ؟!!

ام عمار : علشان مش بعد وصلنا ابننا للمكانة دي تبقي في الأخر جدة اولادة واحدة بتبيع سندوتشات وكانت بتشتغل خدامة !!! انا اسفة طبعا لكن دي الحقيقة .

جميلة : لا مفيش داعي للأسف .

ام عمار : انا جايالك علشان تأثري علي بـ.ـنتك تبعد عن ابني مش خــــوفا علي مصلحته لكن علشان باباه ميحصلوش حاجة ويفضل عمار عايش بالذنب ده طول عمره ووقتها صدقيني عمره ما هيسامح غرام انها كانت السبب .

جميلة : مفهوم يا ست هانم ، خلاص اعتبري الموضوع ده منتهي ولو ابنك كان اخر شاب في الدنيا انا مستحيل اجوزه بـ.ـنتي .

ام عمار : انا متشكرة اوي واسفة لو عطلتك عن اكل عيشك .

جميلة : لا يا حبيبتي مفيش عطلة ولا حاجة ، شرفتينا يا هانم .

بمجرد ان انصرفت ام عمار جلست جميلة تبكي بحرارة وحاولت حبس دmـ.ـو.عها الا انها فشلت !!

اغلقت محلها ثم انصرفت الي المنزل ودخلت غرفتها وظلت تبكي !!

لم تظن جميلة يوما بعد كل التعب والشقاء والتضحية بحياتها من اجل ابـ.ـنتها الوحيدة ان تكون هي ذاتها وصمة العا.ر التي ستقف حجر عثرة في طريق سعادتها !!!

عادت غرام من جامعتها فتشعر بالقلق !!! 

تدق غرام باب الغرفة كثيرا فتمسح جميلة دmـ.ـو.عها وتتظاهر بالنوم ثم تقوم لتفتح لها .

غرام : مالك يا ماما فيه ايه ؟

جميلة : مفيش يا قلبي كنت نايمة تعبانة شوية .

غرام : لا يا ماما عينيكي بتقول انك كنتي بتعيطي !!

تبتسم جميلة : لا يا حبيبتي مش بعيط ولا حاجة ده انا عندي صداع هو اللي عمل فيا كده .

غرام : قوليلي الحقيقة يا ماما فيه ايه اللي حصل ؟؟

تنفلت دmـ.ـو.ع جميلة لااراديا !!!

غرام : وحياتي عندك يا ماما تقوليلي فيه ايه ؟؟ انا كده همو.ت من القلق !!!

جميلة تخبرها بزيارة والدة عمار لها وكلامها معها !!!

غرام : وعلشان كده انتي زعلانة ؟؟

جميلة : ايوه مكنتش عايزة اكون عقبة في حياتك ، كان نفسي اكون الام اللي تفتخري بها قدام الناس .

غرام : وانا فعلا بفتخر بيكي يا ماما بفتخر بأمي اللي ربتني وكبرتي وضحت علشاني ، وبالنسبة لموضوع دكتور عمار انا اصلا مكنتش مقتنعة بالارتباط دلوقتي وكويس انها جات من مامته علشان اركز في دراستي .

مساءا دخلت كلتاهما الي فراشها

جميلة مازالت تفكر في كلمـ.ـا.ت ام عمار  ، هل ستكون هي السبب في تعاسة ابـ.ـنتها التي افنت عمرها من اجلها !!! 

ابـ.ـنتها ستصبح طبيبة ذات مستقبل باهر وبالتأكيد سترتبط بانسان ذو مكانة ولكن هل ستكون هي نقطة ضعفها !!! لابد لها ان تصبح سبب لأفتخارها وليس العكس ولكن كيف !!! ليس امامها الا الرسم !! لابد ان تصبح فنانة مشهورة حتي تفتخر بها ابـ.ـنتها غرام .

غرام تفكر فيما حدث من والدة عمار !! لابد وان تنهي علاقتها بعمار قبل ان تبدأ !! لابد وان تضع نقطة النهاية وتستكمل مسيرتها الدراسية بعيدا عن اي عاطفة او مشاعر .

في اليوم التالي 

بعد انتهاء المحاضرة يطلب عمار غرام فتذهب له وتسأله : خير يا دكتور ؟

عمار : اخبـ.ـارك ايه ؟ كنت عايز اتكلم معاكي .

غرام : اتفضل يا دكتور انا سامعة حضرتك .

عمار : عايزين نتكلم علي انفراد .

غرام : لا يا دكتور للأسف مش هينفع .

عمار : فيه ايه يا غرام ؟ مالك بتتكلمي معايا بشكل رسمي ليه ؟!!

غرام : مفيش بينا الا الكلام الرسمي ، حضرتك معيد وانا طالبة عندك .

عمار : من امتي يا غرام ؟! المفروض اننا في حكم المخطوبين !!!

غرام : لا يا دكتور الموضوع ده انتهي .

عمار : ازاي ؟ ايه اللي حصل ؟؟

غرام : الف سلامة علي والد حضرتك يارب يكون بقي احسن دلوقتي .

عمار : انتي عرفتي ازاي ان بابا تعبان ؟؟

غرام : والدة حضرتك قابلت ماما وكلمتها و قالتلها .

عمار : ماما !!! يبقي اكيد ماما قالت حاجة علشان كده انتي متغيرة من ناحيتي .

غرام : بغض النظر عن كلام مامتك انا كنت مترددة علشان مش عايزة حاجة تعطلني عن دراستي .

عمار : لكن انا وعدتك اني هساعدك في الدراسة وان خطوبتنا مش هتعطلك .

غرام : انا اسفة يا دكتور ، ياريت حضرتك متفتحش الموضوع ده تاني ، وانا هنقل نفسي سيكشن تاني منعا للحرج .

عمار : ياااه !! للدرجادي !!!

غرام : انا اسفة يا دكتور مضطرة امشي .

في فيلا سلطان 

سلطان : حبيبتي يا شهد ربنا يخليكي ليا يارب ، معرفش من غيرك كنت هعيش ازاي .

شهد : ويخليك ليا يا حبيبي ، حمد لله علي السلامة يا روحي .

سلطان : الله يسلمك ، انا كنت فاكر اني همو.ت .

شهد : بعيد الشر عنك يا حبيبي ، يارب انا الاول .

سلطان : بعيد الشر عنك يا شوشو ، بمناسبة اني خفيت الحمد لله انتي كنتي طلبتي مني حاجة كتير وانا كنت دايما بأجل .

#ألف_قصة_و_قصة

شهد : مش فاكرة .

سلطان : طيب اعملي حسابك الاسبوع الجاي هنسافر نعمل عمرة .

شهد : الله .. ربنا يخليك ليا يا حبيبي ، انا كان نفسي قوي اسافر للعمرة .

سلطان : ولما نرجع بأذن الله فيه شوية تغييرات في حياتنا هنعملها .

شهد : تغييرات !!! تغييرات زي ايه ؟؟

سلطان : لما نروح و نرجع بأذن الله هت عـ.ـر.في .

بعد العودة من اداء مناسك العمرة…

شهد : كنت بتقول انك هتعمل تغيرات في حياتنا بعد رجوعنا ، و بصراحة انا مش فاهمة عايز تعمل ايه يا حبيبي ، احنا حياتنا الحمد لله ماشية كويس ، فيه ايه عايز تغيره ؟

سلطان : انا القلب عندي تعبان يا شهد ونور ابنك طايش وخايف لما امو.ت يضيع شقي عمري ويضيعك انتي كمان معاه .

شهد : يعني عايز تعمل ايه ؟؟

للكاتب عادل عبد الله

سلطان : انا بثق فيكي يا شهد زي ما بثق في نفسي بالظبط علشان كده انا هكتبلك كل املاكي وفلوسي باسمك ولو حسيتي ان ابنك عقل و يقدر يتحمل المسئولية يبقي ردي له نصيبه .

شهد : انت بتخــــوفني بكلامك ده !! انت بتتكلم وكأنك حاسس انك هيحصلك حاجة ليه يا سلطان ؟!!

سلطان : الاعمار بيد الله وانا قلبي تعبان يا شهد وانتي عارفة بحب اعمل  حساب لبكره علشانكم .

شهد : متقولش كده ، ربنا يخليك لينا ده انا روحي فيك ، انا مقدرش اعيش يوم من غيرك يا روحي .

سلطان : ويخليكي ليا يا حياتي ، فيه كمان حاجة مهمة يا شهد .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

شهد : خير يا حبيبي ؟

سلطان : غرام بـ.ـنتي اللي انا لحد دلوقتي معرفش اذا كانت عايشة ولا مـ.ـيـ.ـتة ، لو ظهرت في يوم من الايام لازم تاخد نصيبها بشرع الله .

شهد : ايوه طبعا .

سلطان : اما بالنسبة للشركة من بكره لازم تروحي معايا الشركة كل يوم علشان ت عـ.ـر.في تمشي الشغل لو حصلي حاجة ، مادام ابنك لسه مش عايز يشيل المسئولية .

بعد عدة اسابيع 

في الجامعة…

مازال دكتور عمار لم يقتنع ان غرام انهت كل تفكير في الارتباط به !! ينتظر عمار انتهاء اليوم الدراسي ليحاول الالتقاء بغرام .

عمار : لو سمحتي يا غرام كنت عايز اتكلم معاكي .

غرام : اولا عيب يا دكتور توقفني بالشكل ده ، ثانيا انا اتنقلت لسيكشن تاني علشان يكون مفيش اي كلام بيني وبينك ، ثالثا لو حضرتك كررت التصرف ده تاني انا هضطر اشتكيك لادارة الجامعة ، بعد اذنك ثم تنصرف غرام وهي تحاول حبس الدmـ.ـو.ع في عينيها . 

تشاهدها صديقتها منار….

منار : مالك يا غرام ؟ هو كان عايزك ليه تاني ؟

غرام : كان عايز يتكلم .

منار : وليه مش سمعتي عايز يقولك  ايه ؟

غرام : لا يا منار مش عايزة اسمع منه حاجة ، الموضوع ده انتهي خصوصا  بعد اللي مامته عملته .

منار : لكن عينيكي بتقول حاجة تانية !!

غرام : قصدك ايه ؟

منار : قصدي انك حبتيه يا غرام .

غرام : متنسيش انه اول واحد افكر فيه وافكر بالارتباط به ، لكن انا دلوقتي خلاص لغيت الموضوع ده من تفكيري نهائي .

منار : طيب ايه رأيك تعالي نقعد في الكافية ساعة قبل ما نروح علشان نخرج من المود ده ؟

غرام : لا بلاش مش عايزة اتأخر علي ماما يا منار .

منار : مش هنتأخر ، بس علشان تخرجي من الحالة اللي انتي فيها .

غرام : هنقعد في كافية الجامعة ؟

منار : لأ ، فيه كافية هنا قريب حلو قوي قعدت فيه كام مرة ، يلا يلا متضيعيش الوقت في التفكير .

في الكافية…..

نور : يلا يا عم بسام نروح بيوتنا ، احنا هنفضل قاعدين كده ؟! انا زهقت !!

بسام : نروح نعمل ايه ؟ ادينا قاعدين نغير جو ونتفرج علي البنات .

نور : انت مش وراك حاجة الا البنات ؟!!

بسام : هو فيه في الدنيا حاجة احلي من البنات !! طيب بص البـ.ـنتين اللي جايين هناك دول الاتنين احلي من بعض .

نور : يا عم دول شكلهم مقفلين ولسه خارجين من الجامعة !! مش سكتنا !!

بسام : لا لا البـ.ـنت الطويلة دي شكلها قمر وفرفوشة ، ايه رأيك انا هتعرف علي الطويلة وانت اتعرف علي التانية .

نور : لا يا عم انا مش عايز ولا طويلة ولا قصيرة ، خدهم هما الاتنين .

ثم يرن هاتف بسام بمكالمة من اخيه باسل.

بسام : ايوه يا باسل فيه ايه ؟

باسل ” عبر الهاتف ” : انت فين يا بسام انا عايزك .

بسام : عايز ايه يا باسل ؟

باسل : عايزك في موضوع بخصوص جوز ماما .

بسام : طيب لما اروح بالليل نتكلم .

باسل : لا انا عايزك دلوقتي ، انت فين تعالي دلوقتي .

بسام : لأ انا قاعد في الكافية مع نور ابن خالتك ومش هروح دلوقتي .

باسل : تصدق انت عيل رخم !! خليك مرزوع انا جايلك دلوقتي .

منار : تعالي نقعد هنا المكان فاضي .

غرام : ما بلاش نقعد جنب الولدين دول خلينا بعيد احسن !!

منار : احنا مالنا ومالهم !! احنا في حالنا وهما في حالهم ، تعالي تعالي .

جلست غرام ومنار علي مسافة صغيرة من مكان نور وبسام !!!!!!!!!

بعد قليل 

غرام : مالك يا بـ.ـنتي عينيكي مركزة مع  العيال دول ليه ؟!!

منار : ااايه !! لا لا مفيش حاجة .

غرام : بت انتي !! انتي كده هتخليني اغير فكرتي عنك !!!

منار : لا والله يا غرام ، الواد ده عمال بيكرش عليا بطريقة هبلة اوي وبصراحة ماسكة نفسي بالعافـ.ـية اني اضحك .

غرام : اوعي تضحكي يا منار !!! هيفتكروا اننا بنات شمال !!!

تنطلق ضحكة عالية من منار لم تستطيع حبسها !!!

يتجرأ بسام ويقوم ويقترب من منار وغرام !!! بينما مازال نور بجلس مكانه .

يحاول نور التحدث مع منار ولكن يفاجئ بغرام التي تنهره وتقول له : ايه ده !!! ايه قلة الذوق دي !!!

بسام : انا مش كلمتك انتي ، انا بكلم القمر اللي جنبك . ثم يبتسم : ولا ايه با قمر ؟؟ 

تنهره غرام : انت ملكش دعوة بالقمر خليك في حالك والاااا….وهنا يدخل باسل من باب الكافية ويسرع اليهم …

باسل : ايه ده !!! فيه ايه يا بسام ؟؟؟

بسام : مفيش حاجة .

غرام : لا فيه ان صاحبك ده قليل الذوق وقليل الادب كمان .

بسام : انتي اللي قليلة……

يقاطعة باسل : اسكتتتت ، انت اتجننت هتشتم بـ.ـنت ولا ايه ؟؟ 

باسل : طيب خلاص يا انسة انا اسفة بالنبابة عنه .

تنظر غرام لبسام بغـ.ـيظ فيكمل باسل ويبتسم  : خلاص يا انسة قولتلك حقك عليا انا اسف بالنيابة عن اخويا . 

غرام : ده اخوك !!! مش باين ابدا انه اخوك !! فرق كبير جدا بينك وبينه .

بسام : عجبك كده يا سي باسل انا بتهزأ اهو قدامك وبسببك !!!

باسل : انت اللي غلطان ، انا لما دخلت شوفتك واقف قدام ترابيزتهم !! يعني انت اللي روحت لحد عندهم وضايقتهم وكمان عايز تزعقلها وتغلط فيها !!!

بسام : يا باسل انا مش عاكستها هي ، انا كنت بكلم صاحبتها اللي جنبها .

باسل : طيب خلاص خلصنا ، يلا بقي تعالي نقعد بعيد عنهم ، ثم يوجه خطابه لغرام : انا بكرر اسفي تاني يا انسة واتمني تقبلي اعزمك علي عصير ليمون يهدي اعصابك ؟

غرام : لا لا ميرسي جدا .

باسل : لا والله لازم تقبلي علشان احس ان خلاص الموضوع انتهي .

غرام : الموضوع فعلا انتهي ، واحنا ماشيين مفيش داعي للعصير .

ثم تأخذ بيد صديقتها منار وينصرفا من الكافية .

منار : ايه اللي عملتيه ده يا غرام ؟ شكلنا كان وحش قوي !!!

غرام : انا بردو اللي خليت شكلنا وحش !! يعني افهم من كلامك ان كان عجبك قلة ادب الولد ده ؟؟

منار : فكيها بقي شوية يا غرام ، مش هنفضل مقفلنها علي نفسنا كده !! انا كمان كبرنا ومش صغيربن وممكن نتكلم ونصاحب لكن وقت الجد نقدر نتصرف صح ونوقف كل واحد عند حده .

غرام : لا يا حبيبتي انا بقي مليش في الكلام ده ، لو انتي في دmاغك كده يبقي كل واحدة فينا من النهاردة في طريق غير التانية .

منار : ايه ده !! مالك قلبتي كده ليه ؟!!

غرام : علشان مبحبش الغلط .

منار : طيب يا ستي انا كنت بهزر .

غرام : هزار سخيف زي الولد ده بالظبط .

منار : طيب واخوه ؟؟

غرام : قصدك اللي كان قاعد معاه ولا اللي جه واحنا بـ.ـنتخانق ؟؟

منار : قصدي اللي جه واحنا بـ.ـنتخانق ايه رأيك فيه ؟

غرام : ماله يعني ؟؟

منار : ده عينه كانت هتطلع عليكي !!

غرام : لكن كان مؤدب ومحترم وببتكلم بمنتهي الذوق والاحترام .

داخل الكافية 

بسام : عملت الشوية بتوعك وطلعت انت الشاب المحترم وانا طلعتني زبـ.ـا.لة قدامهم !!

باسل : ايه العب.ط اللي بتقوله ده يا بني !! علفكرة البـ.ـنتين دول مش زي الاشكال اللي انت تعرفها ، دول شكلهم محترمين وبنات من عائلات محترمة .

بسام : سبنالك انت يا عم الاحترام ، انت شكلك البـ.ـنت عجبتك  .

باسل : فعلا والله البـ.ـنت عجبتني .

بسام ” بســـخريـــة ” : يا خسارة نسيت اسألها علي عنوانها علشان تروح تخطبها !!!

باسل : انت بتتريق !! ياريت دي فعلا بـ.ـنت محترمة جدا وتشرف اي عريس يتقدmلها او بتجوزها .

 بسام : طيب يا عم سبنالك المحترمين ، انا بقي بحب الشمال ملكش دعوة .

باسل ” يضحك و يوجه كلامه لنور ” : ابعد يا نور عن الواد ده هيد.مرك زي ما دmاغه اتد.مرت !!

يضحك نور : هوكلكوا بتقولولي ابعد بعيد عنه بس بصراحة بسام انا مش ابن خالتي وبس ده اخويا وصحبي كمان .

بسام ” يضحك ” : تسلم يا شقيق .

باسل : طيب سيبك من الموضوع ده وخلينا في الموضوع الاهم .

#ألف_قصة_و_قصة

بسام : موضوع ايه ؟

باسل : موضوع جوز امك طبعا ، مش كفاية مشاكل معاه ؟!! ولا انت عايزه يطـ.ـلقها وهتطلعه كله علي دmاغنا احنا الاتنين !!!

ينتهي الحديث بين باسل وبسام و مازال باسل يفكر في تلك الفتاة ذات الجمال والاخلاق وجرأتها في الدفاع عن اخلاقها ومبادئها والتي لا يعرف عنها شئ حتي اسمها !!!

في اليوم التالي 

يذهب باسل الي الكافية فيجد بسام ونور ويجلس معهم بينما عيناه تجولان ارجاء المكان بحثا عنها !!!

بسام : ايه يا معلم انت قاعد معنا وعينيك بتلف يمين وسمال !! انت بتدور علي حد ؟؟

باسل : لالا عادي ، هكون بدور علي مين !!

بسام ” يضحك ” : عيبك الوحيد انك فاكر نفسك ذكي ومحدش فاهمك ، رغم ان اي حد يفهمك بسهولة !!! البت ام لسانين بتاعت البـ.ـارح عجبتك وجيت تشوفها تاني ، صح ؟؟

باسل : انت شوفتها النهاردة ؟

بسام : لأ ، علفكرة انا اول مرة كنت اشوفها هي وصحبتها البـ.ـارح .

باسل : يعني ايه ؟؟

بسام : يعني معرفش هتيجي تاني ولا لأ  ، ممكن يرجعوا تاني و ممكن تكون مرة قعدوا هنا ومش هتتكرر تاني .

باسل : لااا ، انا لازم اشوفها تاني !!

بسام : طيب يا عم انت دايما تنصحني !! ياريت مترجعش تعمل عليا الكبير تاني وتقعد تنصح فيا ، اهو انت بنفسك جاي تقابل بنات اهوو !!!

باسل : لا يا بسام ، انا غيرك ، البـ.ـنت دي عجبتني وعايز اخطبها مش العب واتسلي ببنات الناس زي ما انت بتعمل !!

بسام : طيب من خبرة اخوك الصغير بالبنات بقولك البـ.ـنت دي وصاحبتها مش جايين هنا تاني ، ريح نفسك ومتفكرش فيها احسن .

يظل باسل يفكر في تلك الفتاة التي سحرته بلباقتها وجمالها حتي يشعر بأنه وقع بالفعل في حبها !!

ولكن كيف !! تلك هي المرة الاولي التي يقع فيها في الحب و من اول نظرة !!

يظل باسل لفترة طويلة يحاول الوصول اليها او اللقاء بها دون جدوي !! يسأل عليها في كل مكان ، في الكافية ، في الجامعة ، في كل مكان يحتمل ان يجدها فيه دون جدوي !!

للكاتب عادل عبد الله

وبعد ان يفقد الامل في لقائها يدخل في حالة من الحـ.ـز.ن والاكتئاب حتي انه لم يفكر في الارتباط املا في ان يجدها يوما !!

بعد عدة سنوات…

الساعة السابعة صباحا ( في حديقة الفيلا )

سلطان يجلس ويتناول طعام الافطار مع شهد .

سلطان : نور ابنك صحي ولا لسه ؟؟

شهد : لا لسه نايم .

سلطان : مش هتصحيه يروح معانا الشركة ؟؟

شهد : لأ سيبه لما يصحي لوحده ، اصله بينام متأخر .

سلطان : انا مش عارف يا شهد هتفضلي تدلعي فيه لحد امتي ؟!! اهو اتخرج من الجامعة وبردو بتدلعيه !! 

شهد : واحدة واحدة عليه يا سلطان ، اهو بقي بيروح الشركة دلوقتي غير الاول كان مبيرحش هناك خالص .

سلطان : يا حبيبتي نور بيروح الشركة كأنه ضيف يقعد ساعة ولا ساعتين ويمشي !! ميعرفش اي حاجة في شغلنا !! كل الشغل عليا انا وانتي واحنا كبرنا .

شهد : يا حبيبي ما انا بساعدك في كل حاجة .

سلطان : ايوه طبعا ، ما انتي دلوقتي العضو المنتدب ونائب رئيس مجلس الادارة ومعاكي تفويض في كل حاجة ، لكن ده مش كفاية !!

شهد ” تضحك ” : عايز ايه تاني يا حبيبي ما انا شيلت عنك شغل كتير .

سلطان : انا عايز نور هو اللي يتحمل مسئولية الشغل ، الشركة دي هتبقي بتاعته بعدنا ولازم يكون عارف كل كبيرة وصغيرة فيها ويريحنا احنا الكام سنة اللي باقيين من عمرنا .

شهد : ربنا يخليك لينا يا حبيبي ويطولنا في عمرك يارب .

سلطان : افرضي دلوقتي عايزين نطلع مصيف ، افرضي عايزين نروح نحج ، مين اللي يتحمل مسئولية الشغل في غيابنا ؟!!!

شهد : حبيبي خلاص انا هكلمه علشان يهتم شوية بالشغل .

سلطان : وابنك ده اكيد هيفكر يتجوز ، تقدري تقوليلي هيتحمل مسئولية بيت واسرة ازاي وهو لسه كده ؟؟

شهد : حبيبي علشان خاطري كفاية عصبية وكل حاجة هتبقي زي ما انت عايز مع الوقت .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

الساعة الواحدة ظهرا ( في الشركة )

يجلس نور في مكتبه غير مبالي بالعمل و مشغول في هاتفهه حتي يأتيه اتصال من بسام .

بسام : انت فين يا نور ؟

نور : في الشركة .

بسام : ايه يا صحبي بقيت تصحي بدري وتروح الشركة زي الناس المهمين .

نور : ده انا لسه جاي الشركة من نص ساعة وبابا فضل يكلمني كلام قد كده !!

بسام : طيب انا هقوم افطر واعمل اصطباحه علي ما تخلص شغلك ونتقابل بعد ساعة في الكافية .

نور : خليها كمان ساعتين علشان مش هعرف امشي من هنا قبل ساعتين .

بسام : ماشي يا صحبي بس متتأخرش عليا علشان عايزك في موضوع مهم .

نور : موضوع ايه ؟ اتخانقت مع جوز امك تاني ؟؟

بسام : تاني وتالت ومفيش فايدة ، انا نفسي الرجل ده يختفي من حياتنا .

نور : انت بتكر.هه قوي بالشكل ده ليه يا بسام ؟!

بسام : معرفش يا نور ، من يوم ما دخل حياتنا واتجوز امي وانا مش طايق اشوفه ونفسي اغمض عيني وافتحها يختفي من حياتنا للابد .

نور : اكيد فيه سبب يا بسام لكرهك الشـ.ـديد للرجل ده !! الكره ده كله اكيد مش من فراغ .

بسام : اصل انت مجربتش تشوف رجل غريب بيضحك ويهزر مع امك ، ده غير لما يدخلوا اوضتهم وتسمع صوت ضحكهم وانت دmك بيغلي في عروقك .

نور : متنساش انه جوزها يا بسام يعني مش بيعملوا حاجة غلط !!

بسام : طيب واحساسي انا كرجل بيغير علي امه اعمل فيه ايه ؟!!

نور : ده مش وضع جديد علشان تتضايق ، هما متجوزين من زمان !!

بسام : ومن زمان وانا بكرهه .

نور : اعمل زي باسل اخوك متقبل الوضع عادي .

بسام : باسل ده معندوش دm ، المهم كفاية بقي كلام في التليفون خليني اقوم اصطبح ونكمل كلامنا لما نتقابل .

في منزل جميلة 

جميلة : غرام ،، غرام ،، اصحي بقي يا حبيبة ماما .

غرام : صباح الفل علي عيونك يا حبيبة قلبي .

جميلة : صباح الهنا والسعادة علي عيونك يا قمر ، يلا الساعة ٨ يلا قومي علشان نفطر ونلحق نروح حفلة التخرج .

غرام : حاضر يا ماما هقوم حالا .

جميلة : عارفة اني منمتش من البـ.ـارح ؟

غرام : ليه يا حبببتي ؟

جميلة : كنت مستنية النهار يطلع بفارغ الصبر علشان اشوفك وانتي بتتخرجي من الجامعة وتبقي دكتورة قد الدنيا ، النهاردة اسعد يوم في حياتي كلها .

غرام : ربنا يخليكي ليا يا ماما وتبقي اسعد واحدة في الدنيا كلها علطول ، انتي نسيتي كمان يا ست الكل ان بـ.ـنتك طلعت التانية علي دفعتها !!

جميلة : لا يا حبيبتي منستش طبعا ، عقبال يارب ما اشوفك احسن دكتورة في الدنيا و اشوفك في بيت جوزك سعيدة ومتهنية .

غرام : لااا ، موضوع الجواز ده مش في دmاغي دلوقتي خالص ، انا المهم عندي الكرير بتاعي ، انا البـ.ـارح وصلني عرض من مستشفي استثمارية كبيرة علشان اشتغل فيها وبأذن الله هتبقي خطوة مهمة جدا لما ابدأ حياتي في مستشفي زي دي .

جميلة : ربنا يوفقك يا غرام يا بـ.ـنتي يارب وتحققي كل اللي نفسك فيه .

غرام : قوليلي صحيح يا ماما انت جهزتي اللوحات اللي هتشتركي ببها في المعرض الجاي اخر الشهر ؟؟

جميلة : ايوه خلاص فاضل لوحة واحدة بخلص فيها .

غرام : يارب يا ماما تبقي لوحاتك احسن لوحات في المعرض كله .

جميلة : يارب ، حتي علشان نبيع كام لوحة منهم يساعدونا في المصاريف .

غرام : متشيليش هم المصاريف يا ست الكل ، انا لما استلم شغلي كل حاجة هتبقي تمام .

جميلة : لأ اوعي تقولي ، فلوس شغلك دي ملكك انتي لوحدك .

غرام : وفيها ايه لما نساعد بعض يا ماما ؟

جميلة : لا يا حبيبتي انا المتكفلة بكل مصاريف البيت و مصاريفك لحد ما تتجوزي ، المشكلة عندي بس الايام دي اني من ساعة ما قفلت المحل بقيت استني كل معرض علشان ابيع كام لوحة نصرف منهم ، انما انا عمري ما هاخد منك فلوس لمصاريف البيت ابدا .

في فيلا سلطان

الساعة الواحدة بعد منتصف الليل

يعود نور من الخارج فيجد شهد في انتظاره !!!

نور : مساء الخير يا ست الكل .

شهد : مساء النور يا حبيبي ، تعالي يا نور عايزة اتكلم معاك .

نور : فيه ايه يا ماما قلقــ,تــلني !! اول مرة تسهري تستنيني !!

شهد : ينفع يا نور كل ليلة ترجع متأخر وتقعد سهران لبعد الفجر ؟!!

نور : وفيها ايه يا ماما ، هنام بدري ليه انا مش ورايا حاجة ، بسهر علي النت شوية لحد ما ازهق وانام .

شهد : مش وراك حاجة ازاي ؟!! وراك شركة ابوك اللي هتبقي شركتك .

نور : البركة فيكي انتي وبابا .

شهد : لا يا حبيبي الشركة دي بتاعتك ولازم تديرها انت بنفسك .

نور : لا يا ماما دي شركة بابا وانا مش حابب الشغل فيها .

شهد : طيب ولو قولتلك اني هكتبلك الشركة والمخازن والفيلا وكل حاجة باسمك هتغير موقفك وتهتم بها .

نور : بتتكلمي جد يا ماما ؟ 

شهد : ايوه يا عيون ماما ، انا كل حاجة باسمي ، اهتم انت بالشركة وشغل ابوك وانا هروح معاك الشهر العقاري وانقلك كل املاكنا باسمك علشان تحس انها ملكك وتهتم بها .

نور : ماشي يا ست الكل وانا موافق .

شهد : خلي بالك يا نور لما تبقي كل حاجة باسمك لازم تبقي عارف كل كبيرة وصغيرة علشان كل العقود والشيكات والاوراق انت اللي هتمضيها بنفسك .

نور : ايوه طبعا اكيد ، وانا اوعدك اني هتغير بجد واهتم بكل حاجة .

شهد : وهتبطل سهر وخروج مع بسام ؟

نور : اكيد طبعا يا ماما .

وفجأة يرن هاتف شهد فتجد المتصل اختها شيماء !!!

شهد : خالتك شيماء بتتصل دلوقتي !!! ياتري فيه ايه ؟؟

#ألف_قصة_و_قصة

نور : ردي عليها يا ماما شوفي في ايه .

شهد : خايفة ، حاسة فيه حاجة وحشة .

نور : طيب هاتي انا ارد عليها .

نور : ايوه يا طنط .

شيماء : الحقوووني ………..

نور : طيب هاتي انا ارد عليها .

نور : ايوه يا طنط .

شيماء ” تبكي ” : الحقوووني منير جوزي وبسام اتخانقوا وبسام ضر.ب منير علي راسه ومنير وقع علي الارض غرقان في د.مه !!!

بعد اقل من ساعة كان سلطان وشهد ونور في منزل شيماء وعلموا ان منير  ما.ت متأثرا باصابته ، واتت الشرطة وقامت بالقبض علي بسام !!!

في قسم الشرطة 

تجلس شيماء تبكي بحرارة غير مصدقة للكار.ثة التي حدثت لها !!! فقدت زوجها وابنها في لحظة واحدة !!

ويجلس بجوارها شهد وسلطان يحاولون تهدئتها دون جدوي .

بينما يجلس باسل و نور في جانب اخر  غير مصدقين لما حدث وللمصير المظلم الذي ينتظر بسام !!!

تبدا تحقيقات الشرطة مع شيماء وباسل واخذ شهادتهم التي اكدوا فيها ان سمة شجار قد دار بين بسام وزوج امه منير وقام علي اثره بسام بضر.ب منير بطريقة عفوية غير مقصودة ادت لمصرعه .

واثناء التحقيق معها اصيبت شيماء بأنهيا.ر عصبي حاد ونقلت الي المستشفي في الحال .

انتقل الجميع الي جوار شيماء في المستشفي للاطمئنان عليها بينما بسام في قبضة العدالة ينتظر مصيره المظلم !!

#للكاتب_عادل_عبد_الله

بعد أيام …

سلطان : هتفضلي في الحالة دي كتير يا شهد ؟؟

شهد : اعمل ايه يا سلطان !! صعبانة عليا شيماء ابنها وجوزها في نفس الوقت حاجة صعبة قوي .

سلطان : انتي دورك دلوقتي يا شهد تخففي عنها شوية بدل ما انتي عاملة في نفسك كده !!

شهد : بحاول يا سلطان لكن كل ما اشوفها منهارة بالشكل ده اعصابي بتتعب اكتر .

سلطان : لازم تحاولي تتماسكي وتخرجيها من حالتها دي ، ولازم تكلمي باسل ابنها كمان يساعدك تخرجوها من احزانها علشان تقف جنب ابنها في أزمته .

شهد : احاول ، احاول يا حبيبي ، انا معرفش من غيرك كنا عملنا ايه !!

سلطان : وابنك نور هيفضل قافل علي نفسه كده ؟!!

شهد : متنساش ان بسام كان ابن خالته وصاحبه ومعتبره زي اخوه بالظبط .

سلطان : لازم يحاول هو كمان يفوق شوية وكلميه يروح معانا الشركة علشان اهو ينشغل في الشغل وينسي الازمة دي وفي نفس الوقت ينـ.ـد.مج معنا في الشغل شوية .

شهد : حاضر يا سلطان ، روح انت شغلك وانا هكلمه وبعدين هروح لشيماء اقعد معها . بطل سرقة قصص يا هدوء 

سلطان : ماشي يا حبيبتي .

في غرفة نور …

يجلس نور في حـ.ـز.ن عميق !!

شهد : هتفضل قافل علي نفسك كده كتير يا حبيبي ؟!!

نور : عايزاني اعمل ايه ؟؟

شهد : تنفذ كلامنا اللي اتفقنا عليه .

نور : مليش نفس لأي حاجة يا ماما .

شهد : يا حبيبي حـ.ـز.نك وقعدتك كده مش هتغير حاجة في اللي حصل .

نور : انا عارف يا ماما ، بس مش متخيل ان بسام مستقبله يتد.مر بالشكل ده و يدخل السـ.ـجـ.ـن !!!

شهد : ده نصيب ومكتوب يا حبيبي ، المهم دلوقتي انا هنزل اروح لخالتك اقعد معها شوية وعايزاك تقوم تلبس وتروح الشركة لباباك و يلا نفذ اللي اتفقنا عليه ووعد مني خلال شهر بالظبط هتكون كل حاجة باسمك وهتبقي الكل في الكل في الشركة .

نور : حاضر .

شهد : واظن بعد كده مفيش سهر بقي زي الاول .

نور : اكيد مفيش سهر ، انا مليش نفس اسهر او اعمل اي حاجة ، وهسهر مع مين !! اللي كنت بخرج واسهر معاه دلوقتي بيني وبينه جدران السـ.ـجـ.ـن .

بعد شهر ….

سلطان : ايه اللي عملتيه ده يا شهد ؟!!

شهد :عملت ايه ؟؟ ايه اللي حصل ؟؟

سلطان : انتي كتبتي كل املاكنا لنور ؟!!

شهد : ايوه علشان اشجعه واحفزه يهتم بالشركة وشغل الشركة ، خصوصا دلوقتي بعد ما بسام بعد عنه فرصته كويسة انه يركز في شغل الشركة ولما يكون عارف ان كل حاجة باسمه اهتمامه هيكون اكبر .

سلطان : يا شهد انتي رؤيتك للأمور دايما عاطفية !! اللي انتي عملتيه ده اكبر غلط !!

شهد : غلط !!! غلط لما اكون عايزة اكبر ابني واحفزه انه يهتم بمستقبله ؟!!!!

سلطان : بقولك ان رؤيتك عاطفية ؟!!! يا شهد اولا ابنك لسه مش قد المسئولية دي ولا قد انه ياخد قرارات مهمة في شركة كبيرة زي شركتنا .

شهد : يا حبيبي انت وانا موجودين جنبه ونساعده لغاية ما يكون قدها .

سلطان : ثانيا ابنك لسه متهور وممكن بقرار واحد متسرع يضيع كل حاجة !!!

شهد : بردو احنا مش هنسيبه وهنفضل جنبه .

سلطان : ثالثا والاهم لو غرام اخته طلعت عايشة وظهرت هيكون لها حق و نصيب في الشركة وفي كل حاجة ، لو ظهرت هتاخد حقها ازاي ؟؟

شهد : يا سلطان كفاية وهم !! بـ.ـنتك الله يرحمها اكيد دلوقتي عند اللي خلقها ، مستحيل هتكون عايشة وامها هتسكت طول الفترة دي !! اكيد كانت هتيجي تطلب فلوس لتعليمها ولا لجهازها لما تتجوز او علي الاقل هتقولك علشان تحضر فرحها .

سلطان ” بحـ.ـز.ن ” : فرحها !!!

شهد : ايوه يا سلطان ، بـ.ـنتك لو كانت عايشة كان زمانها دلوقتي عمرها حوالي ٢٤ سنة يعني اكيد كانت اتجوزت خصوصا الناس اللي مستواهم بسيط بناتهم بيتجوزوا صغيرين ، يعني كان زمانها معاها ٣ او ٤ عيال .

تلاحظ شهد ملامح الحـ.ـز.ن تكسو وجه سلطان !!!

شهد : متزعلش يا سلطان انا بقولك الحقيقة اللي كنت عايزة اقولهالك كل ما تجيب سيرتها بس كنت مش برضي ازعلك .

سلطان : احساسي بيقولي انها عايشة .

شهد : لو بـ.ـنتك الله يرحمها ظهرت في اي وقت انا الضامنة لحقها يا سلطان .

بعد عدة شهور

في منزل جميلة

تعود غرام من المستشفي مساء 

غرام : مساء الخير يا ماما .

جميلة : مساء الخير يا دكتورة .

غرام  : دكتورة !!! طيب عاملة ايه يا فنانة ؟

جميلة : لا يا قلبي ، انا لما اقولك يا دكتورة علشان قلبي فرحان بيكي وانتي دكتورة قد الدنيا واللي يفرحني اكتر كلمة ماما منك يا قلب ماما .

تقترب منها غرام وتحت.ضنها : حبيبتي يا ماما يا احلي ام في الدنيا .

جميلة : عاملة ايه في شغلك يا قلبي ؟

غرام : الحمد لله تمام قوي ، ومدير المستشفي النهاردة صرف لي مكافأة نص شهر النهاردة .

جميلة : طيب الحمد لله ، اكيد مبسوط منك .

غرام : ايوه بيقولي انه مبسوط من كفائتي في الشغل وبيقولي اني خلال سنين قليلة هكون من اهم دكاترة القلب في مصر .

جميلة : يارب ، انا حاسة ان ربنا بيكافأني علي صبري وتعبي السنين اللي فاتت من عمري .

غرام : انتي يا ماما اكبر مكافأة في الدنيا .

جميلة : نفسي بقي تفرحي قلبي وتوافقي علي اي عريس من اللي بيتقدmولك .

غرام : قولتلك يا ماما مش دلوقتي خالص ، جواز يعني مسئولية يعني زوج وطلباته يعني حمل وولادة وتربية اطفال وكل ده هيعطلني كتير قوي .

جميلة : طيب فيه عريس مهندس ومحترم وشكله حلو مامته كلمتني وقالتلي انه عايز يخطبك وموافق علي كل شروطك ، ايه رأيك ييجي هو ومامته زيارة وشوفيه لو ارتحتيله ماشي ولو مش ارتحتي خلاص كأنها زيارة وراحت لحالها وانتهت .

غرام : معلش يا ماما اعتذريلهم ، انا عارفة انا مخططة لمستقبلي ازاي وصدقيني اي ارتباط دلوقتي هيضيع كل اللي عايزة اعمله .

جميلة : خلاص يا حبيبتي اللي تشوفيه ، دي حياتك وده مستقبلك وانتي ادري به مني .

بعد عدة شهور 

في شركة سلطان 

شهد : ايه رأيك بقي يا سلطان دلوقتي ؟ شوفت ان كان لي حق ؟؟

سلطان : حبيبتي انتي ليكي حق في كل حاجة حتي انا ، انتي قصدك ايه ؟

شهد : قصدي نور ابننا ما شاء الله عليه دلوقتي بقي يروح الشركة قبلك وبقي عارف كل كبيرة وصغيرة في الشركة والشغل ، بذمتك قلبك مش فرحان به ؟!!

سلطان : بصراحة نور خلال فترة صغيرة اتغير تغيير كامل ، انا مش مصدق انه يتغير بالشكل ده !!

شهد : المفروض تشكرني بقي يا سي سلطان ، فكرتي اني حفزته ووضعته في مكان المسئولية خلته يتغير بسرعة .

سلطان : الحقيقة واضح ان كان عندك حق ، لازم ياخد فرصته لكن بردو لحد دلوقتي مقدرش ادي له المسئولية كاملة ، ممكن قرار واحد غلط يضيع كل حاجة .

#ألف_قصة_و_قصة

شهد : لا انا واثقة في ابني كويس .

سلطان : قوليلي اختك شيماء عاملة ايه دلوقتي ؟؟

شهد : بعد ما كانت بدأت تتحسن رجعت تعبت تاني .

سلطان : ليه ؟ ايه اللي حصل ؟

شهد : لما راحت زيارة لبسام في السـ.ـجـ.ـن شافته تعبان ومن ساعة ما رجعت من عنده وهي تعبت اكتر ، ده غير ان جلسة الحكم في القضية قربت باقي عليها اقل من شهر .

في المحكمة

تجلس شيماء وابنها باسل ومعهم اختها شهد وسلطان ونور في قاعة المحاكمة بينما يقف بسام في قفص الاتهام .

تنساب دmـ.ـو.ع شيماء بينما تحاول شهد تهدئتها حتي تبدأ المحاكمة .

وبعد المرافعات تقضي المحكمة بعقوبة السـ.ـجـ.ـن علي بسام لمدة ٧ سنوات .

تنها.ر شيماء بكاءا ويتم نقلها الي المستشفي .

بعد ايام …

شيماء : انا مش مصدقة ان بسام مستقبله ضاع !!

شهد : اللي حصل حصل خلاص يا شيماء وكلها كام سنة وبسام يخرج .

شيماء : هيخرج لكن من غير مستقبل !! والله اعلم هيعيش الفترة دي ازاي مع المجرمين اللي هناك وهيتعلم منهم ايه !!!

شهد : خلي املك في ربنا كبير انه يخرج احسن من الاول وممكن بمساعدتنا يعمل مشروع يعيش منه ، بلاش تبصي للموضوع بنضارة سودا .

شيماء ” تبكي ” : انا حياتي بقيت كلها سودا عيالي راحوا وجوزي راح !! انا مش عارفة عملت ايه في دنيتي علشان يحصلي كده ؟!!!!

شهد : استغفري ربنا وبأذن الله مفيش اي حاجة سودا وهتلاقي الخير حواليكي من كل اتجاة .

بعد عدة شهور 

في فيلا سلطان ( صباحا )

#للكاتب_عادل_عبد_الله

شهد : سلطان ، حبيبي ، قوم بقي انت اتأخرت قوي النهاردة !!

سلطان : انا تعبان وخايف اروح الشغل وانا تعبان بالشكل ده .

شهد : مالك يا روحي سلامتك ؟

سلطان : قلبي رجع يتعبني تاني !!

شهد : اتصلك بالدكتور يجيلك حالا .

سلطان : لا لا مش للدرجادي ، انا هاخد العلاج ومش هروح الشركة النهاردة ولو التعب استمر لبليل هروح للدكتور .

شهد : لأ انا خايفة عليك ، انا هتصل بالدكتور دلوقتي .

سلطان ” يضحك ” : لا لا دلوقتي ملوش لزوم انا عارف نفسي كويس بعد العلاج هبقي كويس .

شهد : سلامتك يا حبيبي الف سلامة ، قولي بقي بتصحك علي ايه يا تري ؟؟

سلطان : انتي لسه بتحبيني يا شهد ؟

شهد : يااااه !! ده انا بحبك اكتر من الاول ، انت بقي اللي شكلك بطلت تحبني .

سلطان : ٤١ سنة دلوقتي متجوزين كل يوم بحبك فيه اكعر من اللي قبله ، يلا هاتي الدوا وروحي صحي نور علشان يروح الشركة .

شهد ” تضحك ” : يا حبيبي نور في الشركة من بدري .

سلطان : الحمد لله ، ربنا يهديه  ويكمل علطول كده .

شهد : يارب ، انا ابني حبيبي هيبقي اكبر رجل اعمال في الدنيا .

سلطان : وده اللي انا بتمناه .

شهد : الخطوة اللي جاية بقي عايزين نجوزه علشان نفسي اشوف عياله .

سلطان : وانا معنديش مانع ، بس لما نرجع من السفر .

شهد : سفر !!! هنسافر فين وامتي ؟

سلطان : دي انا كنت عمالهالك مفاجئة بس كنت مستني الوقت المناسب لما احس اني ممكن اعتمد علي نور في الشركة ولو بنسبة ٥٠ في المية .

شهد ” تبتسم ” : مفاجأة !! طيب فاجئني يا روحي .

سلطان : مش كان نفسك من زمان في رحلة نلف فيها العالم ؟ وانا يا ستي هحققلك حلمك ده .

شهد : يا حبيبي ربنا يخليك ليا يارب .

سلطان : بس للاسف بقي هنحقق الحلم واحنا عواجيز .

شهد ” تضحك ” : انت يا حبيبي اللي عجوز ، انا لسه مش عجزت زيك .

سلطان ” يضحك ” : طيب روحي خدي ادوية الضغط والمرارة علشان متتعبيش كل شوية يا حبيبتي .

شهد ” تضحك ” : وفيها ايه يا حبيبي بيكونوا لسه في عز شبابهم وعندهم امراض قد كده ، المهم قولي بقي هنسافر فين ؟؟

سلطان : لأ خليها مفاجأة .

بعد اسبوع

في الطائرة

شهد : حبيبي مش هتقولي خط سير الرحلة ؟

سلطان : ما انتي عارفة اننا دلوقتي رايحين بـ.ـاريس .

شهد : ايوه عارفة ، قصدي باقي الرحلة .

سلطان : خليها مفاجأة .

شهد : ولو قولتلك علشان خاطري ؟

سلطان : بعد بـ.ـاريس هنروح مدريد وبعدها امستردام و بعدها اوسلو وبعد بروكسل بعد كده هنروح كوبنهاجن بعدها روما بعدها انقرة ونرجع علي دبي تشتري كل اللي نفسك فيه ونرجع بعدها علي ام الدنيا مصر .

شهد : نفسي اروح سنغافورة يا روحي .

سلطان : لما نرجع هنريح هنا شهرين ونشوف الشركة والشغل فيه ايه وبعدين هنعمل رحلة بقي لجنوب شرق اسيا هنروح سنغافورة وتايلاند وماليزيا ونيبال وبعد كده نرجع علي اذربيجان بيقولوا فيها اجمل ستات في الدنيا هتجوز واحدة من هناك ونجيبها وترجع معانا .

شهد ” بغـــضــــب ” : بتتكلم جد ؟؟

سلطان ” يضحك ” : بهزر معاكي يا قلبي .

شهد : بحسبك بتتكلم بجد ، كنت هسيبك وارجع من دلوقتي .

سلطان : يا حبيبتي انتي عندي بالدنيا كلها .

بعد شهرين …

في طائرة العودة

سلطان : حمدلله ع السلامة يا شهد .

شهد : الله يسلمك يا روحي ، ياااه !! اجمل رحلة في حياتي كلها .

سلطان : يارب تكوني سعيدة يا قلبي .

شهد : انا سعيدة طول ماانت جنبي،.

سلطان : ت عـ.ـر.في ان قلبي تعبان من اكتر من اسبوع ومش رضيت اقولك لحد لما نرجع ؟!

شهد : وليه ساكت يا روحي ؟ احنا لازم اول ما نوصل نتصل بالدكتور يطمنا عليك .

بعد ايام …

في الشركة 

يشعر سلطان بأزمة في صدره و يطلب نور ولده ويقول له” بصعوبة ” : انا تعبان قوي يا نور ، اتصل بدكتور عمران دلوقتي حالا وقوله يبعتلي عربية اسعاف حالا ، واتصل بشهد خليها تحصلنا علي هناك .

بعد ساعة

تدخل سيارة الاسعاف وبداخلها سلطان الي داخل المستشفي الاستثماري الكبير ويستقبله عدد كبير من الاطباء ويتم حجزة في الرعاية الفائقة !!

بينما يقف نور ويسأل الأطباء : بابا حالته ايه بالظبط ؟ انا لازم اطمن عليه حالا .

تأتي شهد تكسو ملامحها علامـ.ـا.ت الخــــوف والقلق وتسأل نور : بابا فين يا نور ؟ ايه اللي حصل ؟؟

نور : بابا دخل الرعاية الفائقة وممنوع الدخول عنده الا بعد استقرار الحالة .

شهد : انا لازم ادخله دلوقتي .

نور : استني يا ماما ،  مش عايزبن نعطلهم عن انقاذه .

شهد ” ببكاء ” : ايه اللي حصل يا نور ؟ سلطان نزل الصبح وهو كويس !!!

نور : معرفش يا ماما ، انا فوجئت ببابا بيتصل بيا وانا في مكتبي وبيقولي تعالي حالا وقالي اتصل بدكتور عمران يبعتله عربية اسعاف !!!

شهد ” بدmـ.ـو.ع ” : يعني انت شوفته كان كويس ولا فيه ايه ؟ طمني يا نور .

نور : كويس يا ماما ،  متخافيش اكيد الازمة اللي بتجيله كل مرة .

شهد : لا يا نور ، مادام قالك اتصل بدكتور عمران يبقي اكيد تعبان قوي .

بعد ساعتين 

يخرج الاطباء فتجري اليهم شهد ونور ويسألهم : طمني يا دكتور بابا ماله ؟

الطبيب : اطمن سلطان بيه احسن دلوقتي لكن لازم يفضل فترة في المستشفي تحت الرعاية علشان نحدد اذا كان لازم يعمل عملية ولا لأ .

شهد : يعني هو دلوقتي كويس ؟

للكاتب عادل عبد الله

الطبيب : ايوه يا فنـ.ـد.م .

شهد : اومال عملية ايه يا دكتور اللي بتقول عليها ؟!!

الطبيب : عملية في الشريان التاجي .

شهد : ايييه !!! 

الطبيب : متخافيش يا فنـ.ـد.م دلوقتي العمليات دي بقيت اسهل من زمان ومش بالخطورة اللي حضرتك متخيلاها ، يا ريت تتفضلوا دلوقتي و بكره تعالوا تطمنوا عليه هيكون احسن .

شهد : انا مش همشي من هنا الا لما اشوفه واكلمه .

الطبيب : ممكن تشوفيه من بعيد ، انما الكلام دلوقتي مش كويس لحالته .

بعد ساعتين 

تصل غرام لاستلام عملها بالشفت المسائي بالمستشفي .

تلاحظ غرام حركة غير طبيعية امام غرفة الرعاية الفائقة !!

غرام تسأل احدي زميلاتها…

غرام : فيه ايه النهاردة انا ملاحظة حركة مش طبيعية !!!

زميلتها : في حالة حرجة في الرعاية .

غرام : وايه الجديد ؟! كل يوم بيجيلنا حالات حرجة !!

زميلتها : اصل دي مش حالة عادية ، ده رجل اعمال كبير قوي .

غرام : كل اللي بيدخلوا المستشفي هنا رجـ.ـال اعمال كبـ.ـار !!

زميلتها : لأ ده مش اي رجل اعمال ، ده سلطان ابو المجد رجل الاعمال الكبير . 

غرام : مييييييين ؟؟؟

زميلتها : فيه ايه ؟ بقولك سلطان ابو المجد .

تشعر غرام بدوار من اثر المفاجأة !!!

زميلتها : مالك يا دكتورة غرام ؟ فيه حاجة ؟؟

غرام : لا لا مفيش ، بعد اذنك هروح البس اليونيفورم .

تدخل غرام غرفة الاطباء وتنهمر دmـ.ـو.عها وتظل تبكي وهي غير مصدقة ان بينها وبين ابيها ما هي الا خطوات !!!

قد تكون اول مرة تراه فيها !!! وقد تكون اخر مرة تراه ايضا !!!

هل سيعرفني ؟؟ بالطبع لا فهو لم يراني من قبل !!!

هل سيكون سعيد حينما يراني ؟؟ هل لديه نفس الشوق لذلك اللقاء الاول وربما الاخير ؟؟؟

لا لا لن استطيع ان اواجهه !! قلبه لن يتحمل وخاصة في مرضه !!!

لابد ان اراه عن بعد ، يكفي ان اراه عن بعد !!!!!!!

تمسح غرام دmـ.ـو.عها و ترتدي اليونيفورم وتخرج من غرفتها وتتجه لغرفة الرعاية وتقف امامها في تردد !!!

حتي تري احد الاطباء فتسأله : مساء الخير يا دكتور .

الطبيب : مساء النور يا دكتورة .

غرام : ممكن اعرف الحالات اللي دخلت الرعاية النهاردة ؟

الطبيب : نفس الحالات اللي كانت موجودة البـ.ـارح ودخل النهاردة سلطان ابو المجد رجل الاعمال .

غرام : حالته ايه يا دكتور ؟

الطبيب : عنده مشاكل في الشريان التاجي واحتمال يحتاج لعملية .

غرام : وهو حالته ايه دلوقتي ؟

الطبيب : حالته مستقرة لكن هيفضل معانا كام يوم لغاية ما دكتور عمران يحدد اذا كان هيحتاج عملية او لأ .

غرام : متشكرة قوي يا دكتور .

الطبيب : الشكر لله يا دكتور غرام ، بعد اذنك .

انصرف الطبيب ووقفت غرام امام باب غرفة الرعاية واخذت نفس عميق ثم فتحت باب الغرفة ودخلت …..

انصرف الطبيب ووقفت غرام امام باب غرفة الرعاية واخذت نفس عميق ثم فتحت باب الغرفة ودخلت ونظرت لوالدها ” سلطان ” نظرة طويلة تريد ان تحفر ملامح وجهه في ذاكرتها ثم قالت له ” بصوت يكاد يخرج بصعوبة ” : الف سلامة علي حضرتك .

سلطان : الله يسلمك يا دكتورة .

غرام ” تحاول تخفي دmـ.ـو.عها ” : عامل ايه دلوقتي ؟

سلطان : الحمد لله احسن شوية ، انا عايز اعرف انا هقعد هنا قد ايه ؟

غرام ” تبتسم بدmـ.ـو.ع ” : حضرتك  لحقت تزهق  مننا ؟! 

سلطان : لأ ابدا ، انا عايز اطمن بس و اعرف حالتي ايه وهقعد هنا قد ايه ؟ 

غرام ” تبتسم ” : حضرتك كويس جدا والحمد لله .

ينظر لها سلطان نظرة طويلة : انا شوفتك قبل كده ؟؟

غرام ” تبتسم ” : احتمال ، ليه لأ ؟ لكن ممكن من زمان قوي .

سلطان : حاسس اني اعرفك قبل كده .

للكاتب عادل عبد الله

غرام : ده شرف ليا يا سلطان بيه ، من فضلك كفاية كلام علشان غلط عليك ، انا هجيب لحضرتك الادوية حالا ميعادها دلوقتي .

خرجت غرام و قد تسربت دmـ.ـو.عها رغما عنها وذهبت الي غرفة التمريـ.ـض واحضرت الادوية وعادت الي غرفته .

سلطان : انتي بنفسك اللي هديني الادوية يا دكتورة ؟!! مش المفروض ده شغل التمريـ.ـض ؟!!

غرام ” تبتسم ” : احنا عندنا كام سلطان بيه علشان نهتم به !!! 

” بعدmا اعطته الادوية ” غرام : ارتاح دلوقتي و انا موجودة بره لو احتجتني في اي وقت اضغط الزرار الاحمر ده هجيلك في ثواني .

سلطان : من فضلك خليكي موجودة هنا شوية .

غرام : ليه ؟

سلطان : مرتاح لوجودك ، مش عايز اقعد لوحدي .

غرام : لأ ، لازم حضرتك ترتاح .

خرجت غرام يملأ كيانها مزيج من مشاعر السعادة والتـ.ـو.تر والحـ.ـز.ن !!!

سعادة بلقاء والدها لأول مرة وتـ.ـو.تر علي حالته و ردة فعله عنـ.ـد.ما يعلم انها ابـ.ـنته ومن ردة فعل امها حينما تعلم ، اما الحـ.ـز.ن علي سنوات طويلة من مشاعر الابوة التي حرمت منها رغم وجود والدها علي قيد الحياة !!!

 في الحادية عشر مساء

تعود غرام الي المنزل ويبدو عليها الشرود والاستغراق في التفكير .

جميلة : مالك يا غرام شكلك متغير وسرحانة ليه كده ؟؟ 

غرام : ماما .

جميلة : نعم يا قلب ماما .

غرام : عارفة مين كان في المستشفي النهاردة ؟

جميلة : مين ؟

غرام : بابا .

جميلة : اييييييه !!! 

غرام : انا نفسي مكنتش مصدقة !!

جميلة : انتي بتتكلمي بجد ؟

غرام : ايوه يا ماما .

جميلة : احكيلي ايه اللي حصل ؟ كان في المستشفي ليه ؟ وعرفتيه ازاي وعملتي ايه ؟ وهو عرفك ولا لأ ؟ وعمل ايه ؟

تحكي لها غرام ما حدث منذ وصولها المستشفي حتي انصرافها وعودتها .

جميلة : يعني هو معرفش ان انتي بـ.ـنته ؟

غرام : لأ ، مقدرتش اقوله .

جميلة : وناوية تعملي ايه ؟

غرام : مش عارفة يا ماما ، بس هو حالته صعبة وتعبان قوي .

تجلس جميلة حزينة في صمت وتفكر !!

غرام : مالك يا ماما ؟  

جميلة : هتقولي لسلطان انك بـ.ـنته ؟؟

غرام : اكيد يا ماما لازم يعرف ، لكن لازم يخف الاول او علي الاقل حالته تتحسن لأني اخاف عليه من المفاجأة !!

جميلة : لما شوفتيه يا غرام كان احساسك ايه ؟

غرام : ياااه يا ماما ، احاسيس كتيرة قوي !!! انا اتحرمت طول عمري من كلمة بابا وهو موجود !! كان نفسي اقوله يا بابا ، كان نفسي قوي ، وفي نفس الوقت افتكرت سنين التعب اللي عيشناها وتعبك علشان تربيني وان هو بسلبيته ومـ.ـر.اته واختها السبب فيها .

جميلة : لو سلطان قالك تروحي تعيشي معاه هتوافقي وتسبيني ؟؟

غرام ” تبتسم ” : واسيب القمر ده لمين ؟؟ مستحيل طبعا اسيبك يا ست الكل .

جميلة : لكن معاه هتعيشي في شقة كبيرة وممكن دلوقتي يكون عايش في فيلا وهتكون حياتك مرتاحة قوي !!!

غرام : ولو كان هيعيشني في قصر مستحيل اسيبك !! مستحيل يا ماما ابعد عنك .

جميلة : مسيرك يا غرام تتجوزي وتبعدي عني .

غرام : تؤ..تؤ ، لما اتجوز هجيب جوزي ونعيش معاكي هنا .

جميلة : بتحبيني قوي كده يا غرام ؟؟

غرام : بحبك اكتر من نفسي يا ام غرام .

في اليوم التالي 

وقبل خروجها الي المستشفي وقفت جميلة وسألتها : هتعملي ايه يا غرام النهاردة ؟؟

غرام : متخافيش يا ماما ، عمري ما هعمل حاجة في يوم من الايام تزعلك .

جميلة تبتسم وتأخذها بين ذراعيها وتضمها ضمة الام الحانية .

تذهب غرام الي المستشفي لتجد أمرأة تبدو عليها علامـ.ـا.ت الثراء ومعها شاب  في منتصف العشرينات من عمره يرتدي ملابس انيقة للغاية .

تشك غرام أن تلك المرأة هي شهد زوجة ابيها وان هذا الشاب هو اخيها نور التي حكيت لها امها عنهم .

ترتدي غرام البالطو الطبي ثم تذهب اليهم وتوجه كلامها لتلك المرأة وتسألها .. #للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : مين حضرتك يا فنـ.ـد.م ؟ 

شهد : انا مدام شهد زوجة سلطان بيه ، كنت عايزة ادخل ازوره واطمن عليه .

غرام ” بابتسامة مصطنعة ” : اه اهلا وسهلا ، ومين الاستاذ ؟

شهد : ده ابني ن….

نور : انا نور سلطان ابو المجد ، ممكن بقي نشوف بابا ؟ ولا هنفضل في الانتظار كده كتير ؟!!!

غرام : انا هدخل اطمن علي حالته وهخرج اقولكم اذا كانت الزيارة تنفع دلوقتي ولا لأ .

نور : يعني ايه متنفعش الزيارة !!! احنا دافعين فلوس قد كده علشان تقوللنا متنفعش الزيارة ؟!!!

غرام : اولا انت لازم تتكلم باسلوب احسن من كده ، ثانيا مفيش علاقة بالفلوس اللي دفعتوها بالزيارة ، الزيارة بتتحدد بناء علي حالة المريـ.ـض ، مش بالفلوس اللي دفعتها ، ومش ممكن اعرض حياة المريـ.ـض للخطر علشان زيارة حضرتك !!!

شهد : تمام يا دكتورة انتي عندك حق ، ياريت طيب تدخلي وتطمنينا .

غرام : حاضر يا مدام .

دخلت غرام غرفة الرعاية فوجدت سلطان وقد بدا علي وجهه التحسن .

غرام : اخبـ.ـارك حضرتك ايه النهاردة ؟

سلطان : الحمد لله احسن كتير .

غرام : واضح علي حضرتك انك احسن  ما شاء الله .

سلطان : يعني ممكن اخرج النهاردة ؟

غرام : لا لا مش دلوقتي خالص ، علفكرة مدام شهد و نور ابن حضرتك بره وعايزين يطمنوا عليك .

سلطان : دخليهم بسرعة بعد اذنك ، دول وحشوني قوي .

” انتابها شعور قوي بالفيرة !!! ألهذا الحد يحب زوجته وابنه ؟!!! اذن فأين هي من كل هذا الحب ؟!!! واين والدتها التي قاموا بطردها من كل هذه الاحاسيس والمشاعر الفياضة ؟!!! ” .

انتبهت اخيرا له ثم قالت : حاضر يا سلطان بيه ثواني وادخلهم لحضرتك .

خرجت غرام من الغرفة لتجد شهد ونور يجلسان في الانتظار وبجوارهما أمرأة أخري !!!

لابد انها شيماء أخت شهد !!! اخيرا رأيت تلك المرأة التي هي السبب في كل المعاناة التي عانيتها انا وأمي طوال حياتي !! 

نظرت اليها غرام نظرة حادة ثم سألتها  : مين حضرتك ؟

شهد : دي مدام شيماء اختي .

غرام : سلطان بيه كويس ممكن تتفضلوا تدخلوا دلوقتي .

قامت شهد ونور ومعهم شيماء وهموا بالدخول فوقفت غرام امام شيماء وقالت لها : ممنوع دخول اكتر من شخصين .

شيماء : يعني ايه ؟ مش هدخل اطمن علي جوز اختي ؟!!!

غرام : للأسف مش هينفع تدخلي .

نور : يعني ايه ؟ لازم خالتي تدخل تطمن علي بابا .

غرام : يا فنـ.ـد.م حالة المريـ.ـض متسمحش تدخلوا كلكم ، حضرتك و والدتك ممكن تتفضلوا تدخلوا ومدام شيماء هتفضل هنا في الانتظار .

شهد : معلش يا شيماء استني هنا و لما اخرج من عنده هدخلك تطمني عليه .

تجلس شيماء في قمة الغـــضــــب بينما تظهر عليها علامـ.ـا.ت المرض والحـ.ـز.ن !!

تركتها غرام ودخلت وقالت لشهد ونور : بعد اذنكم يا ريت بلاش تجهدوه في الكلام لأنه لسه تعبان .

ثم انصرفت في لامبالاة لمتابعة باقي المرضي !!!

بينما جلست شهد ونور ليطمئنوا علي سلطان .

بعد اقل من ساعة 

انصرفوا جميعا من المستشفي ثم دخلت غرام لغرفة الرعاية …

غرام : حضرتك عامل ايه دلوقتي ؟

سلطان : انا كويس الحمد لله ، دكتور عمران فين ؟

غرام : دكتور عمران مشي من شوية ، خير فيه حاجة ؟

سلطان : لأ ابدا ، كنت عايز اسأله ممكن اخرج من هنا امتي ؟

غرام : حضرتك مستعجل علي الخروج ليه ؟!

سلطان : عايز اخرج واكون في بيتي مع مراتي وابني .

غرام : ايه رأيك حضرتك ممكن تعتبرني بـ.ـنتك لغاية ما تخرج من هنا وترجعلهم .

سلطان : انا فعلا حاسس كأنك بـ.ـنتي او حد مش غريب عني .

غرام : ده شرف ليا .

سلطان : ت عـ.ـر.في اني كان عندي بـ.ـنت كانت ممكن تكون من سنك دلوقتي ؟!

غرام : وهي فين يا تري ؟ مـ.ـا.تت ؟؟

سلطان : معرفش ، معرفش عنها حاجة .

غرام : معقول متعرفش حاجة عن بـ.ـنتك ؟!! 

سلطان : ظروف ، ظروف يا بـ.ـنتي ، ظروف هي اللي فرقتنا وبعدتها عني .

غرام : حلوة قوي كلمة بـ.ـنتي من حضرتك .

سلطان : أسف ، اسف يا دكتورة ، معلش معرفش اسمك ايه .

#ألف_قصة_و_قصة

غرام : غرام ، اسمي غرام .

سلطان : غرااام !!! 

غرام : ايوه اسمي غرام سلطان ابو المجد .

سلطان : ايييه !! انتي غرام ؟؟؟

غرام : ايوه يا بابا انا غرام بـ.ـنتك .

سلطان : أسف ، اسف يا دكتورة ، معلش معرفش اسمك ايه .

غرام : غرام ، اسمي غرام .

سلطان ” بدهشة ” : غرااام !!! 

غرام : ايوه اسمي غرام سلطان ابو المجد .

سلطان : ايييه !! انتي غرام ؟؟؟

غرام : ايوه يا بابا انا غرام بـ.ـنتك .

سلطان : غرام بـ.ـنتي !! لأ ، مش معقول !!!! انتي عرفتي اسم بـ.ـنتي من مراتي اللي خرجت من شوية وبتهزري ، صح ؟؟ قولي الحقيقة .

غرام : لأ يا بابا انا غرام بـ.ـنتك ، دي البطاقة وده كارنية النقابة شوف بنفسك اسمك جنب اسمي اهو .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

سلطان : انا بحلم ؟؟ و لا انتي بجد ؟؟ ولا انا همـ.ـو.ت دلوقتي ودي تهيؤات ؟؟

غرام : بعيد الشر عنك يا بابا ، انا بـ.ـنتك غرام انا حقيقة مش حلم ولا تهيؤات ، امسك ايدي علشان تتأكد .

يمسك يديها ويضمها بين يديه ويقبل يدها …

سلطان : يا حبيبتي يا بـ.ـنتي !!! الحمد لله اني شوفتك قبل ما امـ.ـو.ت .

تنساب دmـ.ـو.ع الاب ويبكي سلطان وتبتل يد ابـ.ـنته غرام بدmـ.ـو.عه فتنحني وتقبل غرام رأس والدها وتحتضنها وتنهمر دmـ.ـو.عها بغزارة .

غرام : اول مرة في حياتي اقول كلمة بابا ، كنت محرومة من الكلمة دي طول عمري يا بابا !!! طول عمري كنت بحلم باليوم ده .

سلطان : وانا يا بـ.ـنتي طول عمري بحلم باللحظة دي ، كنت دايما بقول لنفسي ان هييجي اليوم واشوفك والحمد لله حصل ، انا دلوقتي نفسي اعيش كتير نفسي اعيش علشان اعوض السنين اللي كنتي بعيدة فيها عني يا بـ.ـنتي .

غرام : ربنا يطول في عمرك يا بابا .

وفجأة يدخل دكتور عمران فيندهش حينما يجد غرام تقف بجوار سرير سلطان وتنحني نحوه و تحتضن ابيها !!

عمران :  ايه ده !! ايه اللي انا شايفه ده !!!

ترتبك غرام بشـ.ـدة من مفاجأة دخوله بينما يبتسم سلطان ويقول : تعالي يا دكتور عمران .

عمران : ايه يا سلطان بيه اللي شوفته ده ؟؟  اتكلمي يا دكتورة !!!!! فهموني فيه ايه ؟!!!

سلطان : معقول يا دكتور عمران انت متعرفش ان دكتورة غرام بـ.ـنتي ؟؟!!

عمران : بـ.ـنتك !! اول مرة اعرف !!!

” تبتسم غرام وترفع رأسها في فخر حرمت منه طوال عمرها ” .

سلطان : معقول يا عمران مش اخدت بالك من الاسم ؟!  دكتورة غرام سلطان ابو المجد وانا سلطان ابو المجد .

عمران : اسف يا سلطان بيه للأسف مش ربطت بين الاسمين ، لكن دكتورة غرام مش عرفتني نفسها قبل كده بأنها بـ.ـنتك يا سلطان بيه ليه ؟!

سلطان : هي غرام كده بتحب تعتمد علي مجهودها بس في كل حاجة .

عمران ” يبتسم ”  : ماشي يا دكتورة ، بصراحة يا سلطان بيه دكتورة غرام بـ.ـنتك شاطرة جدا ومستقبلها ممتاز .

غرام : متشكرة قوي يا دكتور ، ده كله بفضل توجيهاتك وتعليمك ليا .

عمران : طيب استأذن انا واسيبكم ، ثم يبتسم يقول : خليكي مع باباكي براحتك لكن متنسيش باقي المرضي يا دكتورة .

غرام : حاضر يا دكتور ، انا اطمنت علي بابا وهشوف باقي المرضي حالا .

انصرف دكتور عمران ، وقبل خروج غرام سألها سلطان : جميلة عاملة ايه دلوقتي ؟

غرام : ماما !!

سلطان  : ايوه ، عاملة ايه ؟ اتجوزت ولا لأ ؟ وعرفت تربيكي وتعيشوا ازاي ؟؟

غرام : لا يا بابا مش اتجوزت ، ماما قعدت تربيني ورفضت تتجوز .

سلطان : كنتوا فين انتي ومامتك ؟ انا وخال جميلة دورنا عليكوا في كل مكان مفيش اي اثر ، لغاية لما يأسنا اننا نلاقيكوا وماما ربيتك ازاي لغاية ما بقيتي دكتورة ما شاء الله ؟!! اكيد جميلة تعبت قوي .

غرام : هقولك كل حاجة يا بابا ، معلش اديني فرصة اتابع باقي المرضي وارجعلك واقولك كل حاجة .

كان ذلك اليوم من اسعد ايام حياتها ، فلأول مرة تنطق غرام كلمة بابا التي حرمت منها شفتاها كثيرا !! ولأول مرة تغمرها مشاعر الابوة !! ولأول مرة تشعر بالفخر كما لم تشعر به من قبل . 

لم تنقضي نصف ساعة حتي تمر غرام علي والدها لتطمئن عليه ولتهنأ ببعض مشاعر الابوة التي طالما حرمت منها ، وتحكي له فصلا من فصول رحلة  حياتها مع والدتها ومعاناة جميلة حتي استطاعت ان تصل بها الي بر الامان .

في المساء كانت جميلة في المنزل  تنتظر ابـ.ـنتها علي احر من الجمر !! 

عادت غرام تملؤها مشاعر السعادة الي المنزل وبمجرد ان رأتها جميلة عرفت ان غرام اخبرت والدها بالحقيقة !!!

جميلة : حمدلله ع السلامة يا حبيبتي .

غرام : الله يسلمك يا ماما يا ست الكل .

جميلة : عملتي ايه النهاردة يا قلبي ؟

” تحكي لها غرام كل ماحدث بينها وبين والدها في المستشفي ” .

للكاتب عادل عبد الله

جميلة : سألك عليا يا غرام ؟ 

غرام : ايوه يا ماما سألني عليكي واستغرب لما عرف انك مش رضيتي تتجوزي وقعدتي تربيني .

جميلة : يا تري باباكي عرض عليكي تروحي تعيشي معاه ؟؟

غرام : لأ ياماما ، هو لسه مش هيخرج من المستشفي دلوقتي .

جميلة : قوليلي يا غرام مدام شهد وابنه نور عرفوا انك بـ.ـنته ولا لسه ؟

غرام : لأ لما مشيوا كنت لسه مش اتكلمت مع بابا  .

تضحك جميلة : شكلك مبسوطة قوي وانتي بتقولي كلمة بابا .

غرام : اكيد يا ماما كلمة اتحرمت منها طول عمري وكان نفسي اقولها واحسها من زمان .

جميلة : اهم حاجة يا غرام اوعي تنسي اني عيشت ليكي اب وام في نفس الوقت وضيعت عمري علشانك !! 

غرام : اوعي تقولي كده يا ماما  ، كل اللي في دmاغك وتفكيرك مش هيحصل ، انا عايزة اقولك حاجة كمان حصلت النهاردة .

جميلة : ايه اللي حصل يا حبيبتي ؟

غرام : تخيلي النهاردة قابلت مين تاني في المستشفي ؟

جميلة : اكيد شيماء .

غرام : ايوة يا ماما صح ،قابلت شيماء .

جميلة : انا عمري ما كرهت حد في حياتي قد الست دي !!

غرام : عارفة يا ماما ، وحياتك يا ماما طلعته علي عينيها النهاردة .

ثم تحكي لها غرام ما حدث بينها وبين شيماء في المستشفي .

في اليوم التالي 

تذهب شهد ونور الي سلطان في المستشفي وحينما يلقون سلطان يفاجئون به يخبرهم بالمفاجأة !!!

سلطان : عارفة يا شهد الدكتورة اللي بتابع حالتي تبقي مين ؟

شهد : مين يا حبيبي ؟

سلطان : تبقي بـ.ـنتي غرام .

شهد ” تضحك ” : مش ممكن !!!  انت اكيد بتهزر ؟؟

سلطان : لأ مش بهزر ولا بيتهيألي انا بتكلم جد يا شهد .

شهد : انا عرفت ان اسمها غرام ، لكن مش اي واحدة اسمها زي اسم بـ.ـنتك تبقي بـ.ـنتك يا حبيبي ، ده اكيد تشابه اسماء مش اكتر .

سلطان : لأ يا شهد انا شوفت بطاقتها الشخصية وكارنية نقابة الاطباء واتكلمت معها وعرفت انها غرام بـ.ـنتي وبـ.ـنت جميلة .

شهد : يعني بـ.ـنت جميلة عايشة و بقيت دكتورة !!! 

سلطان : شوفتي القدر يا شهد ؟!! انتي  كنتي خايفة ان اخت ابنك تبقي بـ.ـنت الخدامة و مش قد المقام !! سبحان الله البـ.ـنت بقيت من اهم الدكاترة ودكتور عمران بيقول انها خلال فترة قصيرة هتبقي من اكبر اطباء القلب في مصر !! يعني ابنك هو اللي هيفتخر انها اخته وهي مش مستنية تفتخر بحد !!

نور : معقووول !! الدكتورة دي تبقي اختي ؟!! انت اتأكدت يا بابا ؟؟

سلطان : ايوه يا نور اتأكدت .

نور : لكن دي كانت بتتكلم معنا بمنتهي قلة الذوق والتكبر !!!!! مش ممكن دي تبقي بـ.ـنت الخدامة اللي ماما كلمتني عنها !!

سلطان : جميلة مبقتش خدامة يا نور ، جميلة دلوقتي رسامة والصور اللي بترسمها بتنزل اكبر المعارض في مصر .

شهد : لا لا لا انت اكيد فهمت غلط !! فيه حاجة غلط في الموضوع ده !!

تأتي غرام الي المستشفي وتعرف ان شهد ونور في زيارة والدها .

تدخل غرام الي والدها …..

غرام : مساء الخير ، ازيك يا بابا عامل ايه دلوقتي ؟؟

سلطان : الحمد لله يا حبيبة بابا ، تعالي سلمي علي اخوكي وعلي طنط شهد .

تحييهم غرام وترحب بهم بينما تبادلها شهد التحية بدهشة وتعجب بينما يبادلها نور التحية ببرود !!!

تتأكد غرام من تناول سلطان للعلاج ثم تنتهي الزيارة وتخرج شهد ونور وتسألها شهد : انتي فعلا غرام بـ.ـنت جميلة ؟؟

تضحك غرام : انا غرام بـ.ـنت سلطان ابو المجد وليا الشرف اني بـ.ـنت جميلة .

شهد : انا كنت فاكرة ان سلطان بيتهيأله انك بـ.ـنته بسبب مرضه .

غرام : لا مش بيتهيأله ، انا فعلا غرام بـ.ـنت سلطان ابو المجد وبـ.ـنت جميلة ، ودي البطاقة الشخصية ودي شهادة الميلاد ودي صورة ماما !!!

تشاهد شهد كل تلك الاوراق وتتأكد تمام التأكد حين تري صورة جميلة معها !!

نور : انا مش فاهم ومش مستوعب !!!

غرام : مش فاهم ايه بالظبط ؟

نور : يعني ايه فجأة تطلعلي اخت عايشة وتيجي تقولي انا اختك !!! كنتي فين طول السنين اللي فاتت ؟؟

” تبتسم غرام بألــم ” : دي بقي تسأل فيها والدتك وخالتك شيماء ، هما عارفين السبب في اني اتربي واعيش طول عمري بعيد .

شهد : واضح ان جميلة حكت لك حاجات كتير عن الماضي ، لكن اكيد حكت لك من وجهة نظرها مش الحقيقة .

غرام : ماما حكت لي الحقيقة ، وعموما انا المهم بالنسبالي دلوقتي ان بابا يطمن لوجودي وانه يخف وتبقي صحته كويسة ، اي حاجة تانية بقي مش مهمة .

تنصرف شهد ونور ويعودون الي الفيلا وهم في غاية الدهشة !!!!!

نور : البـ.ـنت دي فعلا اختي يا ماما ؟

شهد : ايوه هي فعلا غرام اختك .

نور : ازاي ؟؟ انا مش متخيل بعد ما عيشت حياتي كلها مليش اخوات فجأة كده يبقي ليا اخت ؟!!

شهد : وانت ليه زعلان !! بالعكس البـ.ـنت كويسة جدا وواضح انها دكتورة شاطرة ، يعني هتضيف لك ولمكانتك .

نور : يا ماما انا مش بتكلم عن مكانتي وبس ، انا بتكلم ان بابا ده انا بعتبره ليا لوحدي ، هو بابايا انا بس مش ابو حد تاني .

شهد : لكن الحقيقة انها فعلا اختك ولها حق في سلطان زي ما انت لك بالظبط .

نور : حق !! حق ايه ان شاء الله ؟؟

شهد : حق في كل حاجة .

نور : قصدك ايه ؟ الفيلا والشركة ؟؟

شهد : ايوه لها حق في ابوك وكل حاجة يملكها .

نور : طيب الحمد لله بابا دلوقتي مش يملك حاجة ، كل حاجة باسمي .

شهد : لا يا حبيبي الحق انها لها الحق في كل حاجة .

نور : بعد اذنك يا ماما اوعي تفولي الكلام ده تاني ، انا طالع انام .

يصعد نور الي غرفته بينما تمسك شهد هاتفها وتتصل بأختها …

شهد : انتي فين يا شيمو ؟

شيماء : في البيت يا شوشو ، فيه ايه ؟

شهد : غرام بـ.ـنت سلطان طلعت عايشة ومش هتصدقي طلعت مين !!!

شيماء : غرام بـ.ـنت جميلة ؟؟

شهد : ايوه .

شيماء : طلعت مين ؟ مش فاهمة !!

شهد : شوفتي الدكتورة غرام اللي منعتك تدخلي الزيارة البـ.ـارح ؟

شيماء : بتقولي ايييه !!! مش ممكن !!!

شهد : انا مكنتش مصدقة زيك كده !!! لكن هي دي الحقيقة .

شيماء : يالهوووي !!! بقي الدكتورة دي طلعت بـ.ـنت جميلة الخدامة ؟!!!

#ألف_قصة_و_قصة

شهد : يا حبيبتي خدامة ايه ده كان زمان ، دلوقتي كل حاجة اتغيرت !!!

شيماء : لاااا ، ده انا بكره لازم اروح معاكي المستشفي .

شهد : خلاص اوكي ، بكره اعدي عليكي ونروح المستشفي مع بعض .

في اليوم التالي 

في الطريق الي المستشفي …

نور : تصدقي يا ماما غرام دي انا بيتهيألي اني شوفتها قبل كده !!

شهد : معقول !!! شوفتها فين وامتي ؟؟

نور : مش عارف ، بس شكلها مش غريب عليا .

شهد : ممكن يا نور علشان صلة الدm اللي بينكم ، هي بردو اختك .

نور : يمكن ، لكن احساسي بيقولي اني شوفتها قبل كده لكن فين مش فاكر .

في المستشفي

تصل شهد ونور ومعهم اختها شيماء الي المستشفي وتظل عيون شيماء تبحث عن غرام في كل مكان حتي تدخل غرفة الرعاية لسلطان .

شيماء : سلامتك الف سلامة يا سلطان .

سلطان : الله يسلمك .

شهد : عامل ايه النهاردة يا حبيبي ؟

سلطان : الحمد لله احسن يا شهد .

نور : الحمد لله يا بابا عايزينك تخرج من هنا بقي وترجع البيت والشركة .

سلطان : الحمد لله ، قولي الشركة والشغل عاملين ايه يا نور ؟

للكاتب عادل عبد الله

نور : كل حاجة تمام يا بابا مش ناقص الشركة غير وجودك .

سلطان : اول لما اخرج من المستشفي عايزك تجيب محامي الشركة و محامي العيلة في الفيلا علشان عايزهم في موضوع مهم .

نور : خير يا بابا في حاجة ولا ايه ؟!

سلطان : ايوه طبعا يا نور ، ما انت عارف بعد ظهور غرام اختك اكيد فيه حاجات كتير لازم تتغير .

نور : حاجات هتتغير !! حاجات زي ايه يا بابا ؟

سلطان : دلوقتي اختك ظهرت واكيد لها حق في كل املاكي .

نور : حق !!! حق ايه ؟؟

شهد : بلاش نتكلم في المواضيع دي دلوقتي ، لما تقوم بالسلامة يا سلطان نتكلم براحتنا .

سلطان : لكن لازم تعرفوا ان غرام لها حق ولازم تاخده .

نور : حق ايه يا بابا ؟! هي عايزة تيجي تاخد كل حاجة علي الجاهز ؟!!

سلطان : يعني ايه يا نور ؟

نور : يعني يا بابا مش ممكن هي تيجي وتاخد تعبي علي الجاهز !!

سلطان : تعبك !!! ده انت بتشتغل في الشركة من اقل من سنة !!!! تعب ايه اللي بتتكلم عليه ؟! الشركة دي عمرها اكتر من اربعين سنة !!! اربعين سنة من مجهودي وتعبي وعمري اللي راح فيها .

نور : وتعب ماما معاك طول العمر ، ومعاك في الشركة من سنين !!!

سلطان : انت بتحاسبني ولا ايه ؟!!

شهد : لا يا سلطان طبعا نور ميقصدش يحاسبك ، خلاص يا نور مش عايزين نتعب بابا اكتر من كده .

تأتي غرام وتدخل لتطمئن علي والدها …

غرام : عامل ايه يا بابا اخبـ.ـارك ايه النهاردة ؟

سلطان ” يبتسم ” : الحمد لله كويس .

غرام : يارب دايما ، ازيك يا مدام شهد ؟

شهد : الحمد لله يا حبيبتي كويسة .

غرام : ازيك يا استاذ نور ؟

نور : كويس .

شهد : استاذ نور ايه ؟!! نور ده اخوكي ، لازم تشيلوا التكليف والالقاب دي بينكم ، ولا ايه يا نور ؟؟

نور : ايوه يا ماما ، بعد اذنك انا ماشي ورايح الشركة .

شيماء : ازيك يا غرام ؟ انتي اكيد مش عارفة انا مين .

غرام : لأ طبعا عارفاكي ، انتي مدام شيماء اخت مدام شهد .

شهد : بلاش كلمة مدام شهد ، قولي يا طنط علطول .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : حاضر يا طنط ،استأذنكم اكشف علي بابا واطمن عليه .

شهد : اتفضلي يا حبيبتي .

تقوم غرام بالكشف علي حالة والدها وتطمئن عليه ، ثم تخرج مع شهد وشيماء خارج الغرفة .

غرام : فيه حد ضايق بابا النهارده او عصبه ؟؟

شهد : لا ابدا ، ليه يا بـ.ـنتي فيه ايه ؟

غرام : واضح النهاردة ان التعب بدأ يزيد تاني !!

شهد : يارب يخليكي يا غرام خلي بالك منه قوي انا خايفة عليه .

غرام : متخافيش يا طنط ، مش معقول توصيني علي بابا !!

شهد : قوليلي يا غرام مامتك عاملة ايه دلوقتي ؟

غرام : الحمد لله بخير يا طنط .

ثم يرن هاتف شيماء فترد عليه ….

شيماء : ايوه يا حبيبي انت فين ؟

باسل : انا تحت في المستشفي مش عارف غرفة اونكل سلطان فين ؟

شيماء : اطلع في الاسانسير الدور السادس وانا هقف قدام الاسانسير استناك .

ثم تغلق شيماء المكالمة وتقول : استأذنكم هروح اجيب باسل ابني عايز يطمن علي عمه سلطان .

شهد : اتفضلي يا شيمو .

غرام : هستأذنك انا يا طنط ، هروح اشوف باقي المرضي .

شهد : اتفضلي يا حبيبتي .

تنصرف غرام لتتابع باقي المرضي ، وفي نفس اللحظة يأتي باسل مع والدته ويقول : ازيك يا طنط شهد ؟

شهد : الحمد لله .

باسل : اونكل سلطان عامل ايه دلوقتي ؟

شهد : الحمد لله احسن ، ادخل اطمن عليه .

يدخل باسل لزبـ.ـارة سلطان بينما تجلس  شيماء مع شهد في الانتظار ….

شيماء : علفكرة يا شهد ابنك نور معاه حق في كلامه .

شهد : ازاي يا شيماء ؟ انتي عايزة البـ.ـنت متاخدش حاجة من املاك ابوها ؟

شيماء : انتي عايزة بـ.ـنت جميلة الخدامة تقاسمك انتي وابنك في فلوسكم ؟!!

شهد : دي فلوس سلطان ولازم تاخد حقها منها .

شيماء : وتعب ابنك في الشركة !! وتعبك مع سلطان في الشركة السنين اللي فاتت !! عايزاها تاخد من تعبكم علي الجاهز ؟!! انتي طول عمرك طيبة قوي يا شهد !!!

شهد : ايوه انا تعبت مع سلطان في شغل الشركة لكن انا ونور عايشين في عز من خير الشركة انما البـ.ـنت دي عاشت في فقر واتحرمت من كل ده ، يعني اقل حاجة انها تاخد حقها الشرعي ، ده المفروض تاخد تعويض عن السنين اللي فاتت كمان .

شيماء : انتي اللي بتقولي كده يا شهد ؟!!! انتي انسانة غريبة قوي !!!

شهد : انسانة غريبة علشان مش راضية بالظلم وبقول الحق ؟!!!

يخرج باسل من غرفة سلطان وفي نفس اللحظة تعود شيماء لتطمئن علي والدها ، ويقفان في مقابلة بعض وجهها لوجه !!!!!

يقف باسل في صمت غير مصدق انه اخيرا قد وجدها امامه !!!

يكاد قلبه ان يقفز من بين اضلاعه !!!!!

تستدعي ذاكرته للتو موقفها في الكافية حين انطلق سهم الحب ليسكن بين اضلاعه ويستقر فيه طيلة كل هذة المدة الطويلة !!!

تقف غرام وتستدعي ذاكرتها موقف ذلك الشاب الشهم الذي واجه اخاه واوقفه عن مضايقتها و صديقتها في الكافيه .

نعم لم تنساه غرام للحظة فقد نال اعجابها في ذلك الموقف واستطاع ان يأسرها بشهامته ورجولته و اسلوبه المهذب .

تلاحظ شهد وشيماء وقوفهما في صمت ونظراتهما !!!!!

فتسألهم شهد : انتوا تعرفوا بعض ولا ايه ؟؟

تبتسم غرام في صمت بينما يضحك باسل ويقول : ايوه يا طنط اعرفها .

غرام : لااا متفهموش غلط ، انا والله معرفش حتي اسمه !! كل الحكاية ان حصل موقف من فترة طويلة .

شيماء : موقف !!! موقف ايه ؟؟

باسل ” : ايوه يا ماما ، احسن موقف حصلي في حياتي .

غرام ” بغـــضــــب ” : ماما !!!!!

باسل : ايوه ، دي ماما ، ودي طنط شهد خالتي .

تبتسم غرام ابتسامة مصطنعة .

شيماء : انا مش فاهمة حاجة !!!

باسل : هفهمك يا ماما كل حاجة ، بس قوليلي الاول يا انسة انتي هنا بتعملي ايه ؟؟؟

غرام : انا دكتورة هنا في المستشفي ومسئولة عن الرعاية .

باسل : اسمك ايه يا دكتورة ؟؟

غرام : اسمي غرام .

باسل : طيب ممكن تطمنيني يا دكتورة علي صحة اونكل سلطان ؟

غرام : بابا ؟؟ ايوه الحمد لله كويس حالته مستقرة .

باسل ” بتعجب ” : بابا !!!!!!

غرام : ايوه ، انا اسمي غرام سلطان ابو المجد .

باسل ” يزداد تعجبه ” : انا مش فاهم حاجة !!!

شهد ” تضحك ” : لك حق يا باسل ، اقعد انا هفهمك علي كل حاجة .

غرام : انا هستأذنكم علشان اتابع باقي المرضي .

باسل : لأ استني ، عايز رقم تليفونك .

غرام : نعم !!!!!!

باسل ” بـ.ـارتباك ” : قصدي علشان اطمن علي اونكل سلطان .

تبتسم غرام : لما تحب تطمن عليه تعالي اطمن برحتك ، بعد اذنكم .

باسل : فهميني بقي يا طنط علشان انا مش فاهم حاجة !!

شهد : دكتورة غرام دي تبقي غرام بـ.ـنت عمك سلطان اللي امها اخدتها ومشيت من زمان وكنا منعرفش عنها حاجة لغاية لما قابلناها هنا بالصدفة .

باسل : معقول يا طنط !!! صدفة غريبة جدا !!!

شيماء : قولنا بقي انت تعرفها منين ؟ وايه الموقف اللي حصل بينكم ؟؟

يحكي لهم باسل حين رأها في الكافيه و تدخله لفض المشادة التي حدثت بينها وبين اخيه بسام .

شهد : نور كان معاك انت وبسام في الكافيه في اليوم ده ؟؟

باسل : ايوه كان معنا .

شهد : علشان كده نور كان بيقولي انه شاف غرام قبل كده لكن كان مش فاكر فين وامتي .

شيماء : قولي بقي يا باسل انت مهتم بالبـ.ـنت دي ليه ؟؟

باسل : بصراحة يا ماما البـ.ـنت دي انا حبتها من اول مرة شوفتها فيها ، وكنت بدور عليها من وقتها والحمد لله النهاردة شوفتها .

#ألف_قصة_و_قصة

شيماء : حبتها ؟!!!

باسل : ايوه يا ماما ، وعايز اتجوزها كمان .

باسل : بصراحة يا ماما البـ.ـنت دي انا حبتها من اول مرة شوفتها فيها ، وكنت بدور عليها من وقتها والحمد لله النهاردة شوفتها .

شيماء : حبتها ؟!!!

باسل : ايوه يا ماما ، وعايز اتجوزها كمان .

شيماء : تتجوزها !!! ده انا اتحايلت عليك كتير علشان تتجوز وكنت بترفض !!! اشمعني دي اللي عايز تتجوزها يا باسل ؟؟

باسل : هي دي اللي كنت بتمناها من زمان .

شيماء : فيها ايه زيادة عن اي بـ.ـنت تانية ؟! البنات كتير !!!

باسل : يا ماما غرام بـ.ـنت حلوة ومؤدبة ومحترمة وشكلها متربية كويس وكمان دكتورة ولها مكانتها وقبل كل ده الحمد لله انها طلعت مش غريبة عننا .

شيماء : انت تعرف ان مامتها كانت بتشتغل خدامة عند خالتك شهد ؟

باسل : ايوه خدامة لكن ربتها احسن تربية ودلوقتي دكتور !! 

شيماء : انت عايز تضايقني و تستفزني ؟

باسل : لا يا ماما مقصدش ، انا اقصد ان البـ.ـنت كويسة ومش يعبها شغل مامتها مادام ربتها كويس و بالحلال .

شيماء : انا مش موافقة يا باسل شوف اي بـ.ـنت تانية وانا اجوزهالك انما دي لأ .

باسل : ليه يا ماما ؟

شيماء : من غير ليه يا باسل .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

باسل : انتي عايزة تزعليني يا ماما ؟!!

شيماء : لا يا حبيبي ، لكن مش معقول امها تتجوز سلطان جوز اختي وهي تتجوز ابني !! كده كتير قوي !!! 

باسل : وانا مش هتجوز الا غرام يا ماما .

شيماء : انت بتعاندني يا باسل ؟؟ وانا مش موافقة وده اخر كلام عندي .

يتركها باسل وينصرف في غـــضــــب !!!

تعود غرام في نهاية اليوم الي المنزل وهي تفكر في تلك المفارقة العجيبة !!

ذاك الشاب الذي اعجبت به واستطاع ان يتسلل الي قلبها في موقف صغير منذ فترة طويلة هو ذاته ابن شيماء تلك المرأة التي اهانت والدتها وكانت السبب في خر.اب بيتها و معاناتهما سنوات !!!

غرام : مساء الخير يا ست الكل .

جميلة : مساء الخير يا قلبي ، حمد لله علي السلامة .

غرام : الله يسلمك يا ماما .

جميلة : عملتي ايه في المستشفي النهاردة ؟ ابوكي لسه تعبان ؟

غرام : بابا بيستجيب للعلاج لكن لسه تعبان يا ماما .

جميلة : ربنا يشفيه .

غرام : عايزة اقولك علي حاجة يا ماما لكن مش عارفة اقولها ازاي !!

جميلة : اوعي تقوليلي انك عايزة تروحي تعيشي مع ابوكي ؟؟؟!!

غرام ” تضحك ” : لأ طبعا يا ماما ، ما انا قولتلك مستحيل ابعد عنك .

جميلة : خلاص يا قلبي ، اي حاجة تانية مش مهم .

غرام : انا كان حصل معايا انا وصحبتي موقف ايام الجامعة وولد عاكسنا وحصلت مشادة كلامية بيني وبينه وفجاة ظهر اخوه و زعق لأخوه واعتذرلنا .

جميلة ” تضحك ” : ياااه !!! الكلام ده حصل ايام الجامعة ولسه فاكراه ؟!! اكيد فيه سبب يخليكي تفتكري الموقف ده .

غرام : بصراحة يا ماما انا شوفت ان الشاب ده عمل موقف شهم وحسيت انه انسان محترم قوي ووو 

جميلة : ومن الاخر اعجبتي به ، صح ؟

غرام : بصراحة ايوه يا ماما .

جميلة : وبعدين حصل ايه ؟ 

غرام : محصلش حاجة ، الشاب ده اختفي ومش شوفته تاني لغاية النهاردة .

جميلة : شوفتيه النهاردة ؟؟

غرام : ايوه .

جميلة : وبعدين ؟؟ كلمك ولا كلمتيه ولا حصل ايه ؟

غرام : ايوه كلمني و قالي انه من وقتها وهو مش ناسيني ، يعني من كلامه بيلمح انه معجب بيا وكان نفسه يشوفني تاني .

جميلة : لو الشاب ده عايز يتقدm يخطبك انا معنديش مانع مادام انسان محترم وكويس وعنده اخلاق و انتي معجبه به .

غرام : ايوه هو تقريبا كده ، لكن فيه مشكلة كبيرة يا ماما .

جميلة : ايه المشكلة الكبيرة ؟؟

غرام : مامته !!

جميلة : مالها مامته ؟ انتي ت عـ.ـر.فيها ؟؟

غرام : مامته تبقي شيماء اخت مدام شهد مرات بابا !!!!

جميلة ” بصد.مة ” : شيماء !!!!

غرام ” بحـ.ـز.ن ” : ايوه .

تجلس جميلة ويبدو عليها الحـ.ـز.ن في صمت !!

غرام : انا اسفة يا ماما لو كلامي ضايقك ، لكن انا حكيت لك علي اللي حصل .

جميلة : لا يا غرام مفيش حاجة ، هو قالك انه عايز يخطبك ؟؟

غرام : لأ .

جميلة : طبعا انا اللي مربياكي وواثقة في اخلاقك وعارفة انك مش هتعملي حاجة غلط ، طبعا مهما كنتي معجبة به اوعي يقابلك او يخرج مععاكي لأنك كده هتديله فرصة يلعب بيكي .

غرام : لأ طبعا يا ماما مستحيل .

جميلة : اي كلام بقي في خطوبة او جواز مش هنفكر فيه دلوقتي الا لما  يطلب انه يخطبك .

في السـ.ـجـ.ـن …

شيماء وباسل ونور في زيارة بسام . 

بسام ” بدmـ.ـو.ع ” : انا عايز اخرج من هنا يا ماما ، انا تعبان هنا قوي .

شيماء ” بدmـ.ـو.ع ” : معلش يا حبيبي ، ايام وهتعدي .

بسام : الايام هنا طويلة قوي وانا مخـ.ـنـ.ـوق مش قادر اتحمل .

شيماء ” بدmـ.ـو.ع ” : معلش انت لسه قدامك فترة طويلة لازم تتعود و بلاش تفكر في الخروج دلوقتي علشان اعصابك يا حبيبي .

بسام : اعمل ايه !! انا بعد الايام يوم ورا يوم وحاسس ان الايام مش بتعدي .

باسل : معلش يا بسام هنقوم محامي يعملك نقض لكن المهم انك تحاول تأقلم نفسك علي انك تعيش يومك بأي طريقة وبلاش تفكر في الخروج دلوقتي .

بسام : ايوه يا باسل علشان خاطري شوف محامي يطلعني من هنا .

نور : متشلش هم يا بسام انا هقوم لك اكبر محامي في البلد يترافع عنك حتي لو هياخد اي فلوس مش مهم ، اهم حاجة انه يقلل الحكم وتخرج في اقرب وقت .

بسام : ايوه يا نور ، ربنا بخليك ، انتوا كلكم وحشتوني قوي انا بحبكم قوي ونفسي اخرج وارجع اقعد معاكم تاني .

شيماء ” بدmـ.ـو.ع ” : ان شاء الله هتخرج ونقعد مع بعض تاني انا خلاص بقي مليش حد غيرك انت واخوك .

بسام : بتروح لبابا يا باسل ؟؟

باسل : بروح له لكن مش كتير ، هو زارك هنا ؟؟

بسام : هي مرة واحدة اللي زارني فيها .

باسل : هكلمه علشان يزورك .

بسام : لأ بلاش تكلمه ، لو هو عايز يشوفني هييجي يزورني .

باسل : كفاية يا عم نكد اهي ايام وهتعدي ،  هقولك حاجة علشان اخرجك من المود ده وتضحك .

بسام : انا نسيت الضحك خلاص يا باسل .

باسل : يا عم اضحك ، فاكر البـ.ـنت بتاعت خناقة الكافية اللي انا كنت بدور عليها كل يوم .

بسام : ايوه فاكر ، البـ.ـنت الطويلة والبـ.ـنت القصيرة ، مالهم ؟؟

باسل : شوفتها .

بسام : بجد ؟؟ مين فيهم ؟ الطويلة ولا القصيرة ؟

باسل : البـ.ـنت القصيرة .

بسام : ايوه البـ.ـنت اللمضة ام لسانين .

باسل : ايوه ، عارف طلعت مين ؟

بسام : طلعت مين ؟؟

باسل : طلعت اخت نور ابن خالتك .

بسام : ايه ده ؟!!! ازاااي ؟!!!

نور : ايوه يا عم طلعت اختي .

بسام : اختك ومتعرفهاش ؟!! انا مش فاهم حاجة !!!

نور : ايوه ، طلعت غرام اختي اللي بابا اتجوز امها زمان و امها مشيت واخدها معاها ومحدش عرف عنهم حاجة الا لما قابلناها بالصدفة في المستشفي .

بسام : انتوا بتتكلموا بجد ولا بتهزروا ؟

باسل : بـ.ـنتكلم بجد ، و طلعت دكتورة وهي اللي بتعالج باباها سلطان جوز خالتك شهد !!

بسام : سلطان جوز خالتي تعبان ؟

شيماء : ايوه سلطان جوز خالتك شهد تعبان وفي المستشفي ، علشان كده خالتك معاه ومش جات معنا .

بسام : وعملت ايه يا باسل لما قابلتها ؟ ده انت كنت هتتجنن وتشوفها !!!

باسل : معرفتش اكلمها ، امك وخالتك كانوا معايا ومعرفتش اتكلم معها .

بسام ” يبتسم ” : هتفضل طول عمرك خايب . 

للكاتب عادل عبد الله

نور : احم احم ، ايه يا شباب ، انتوا ناسيين ان اللي بتتكلموا عليها دي تبقي اختي ؟ ولا انتوا مش حاسين بوجودي ؟!!!

بسام ” يضحك ” : اسف يا صحبي معلش والله نسيت خالص انها اختك .

باسل : ايوه كده اضحك يا عم .

بسام : اول مرة اضحك من ساعة اللي حصل ، المهم قولي يا باسل انت ناوي تعمل ايه ؟؟  قولي الاول هي اتخطبت ولا اتجوزت ولا لسه ؟

باسل : لأ مش مخطوبة ولا متجوزة ، ايدها مفيش فيها دبلة .

بسام : وهتكلمها ولا خلاص ؟؟

باسل : انا هخطبها .

بسام : بتتكلم بجد ؟؟

باسل : ايوه ، انا كنت بدور عليها علشان عايز اخطبها واتجوزها .

شيماء : عايز تتجوز بـ.ـنت جميلة خدامة خالتك ؟!!!

باسل : ماما ، ارجوكي سبيني اختار حياتي زي ما انا عايز .

شيماء : وانا مش موافقة .

#ألف_قصة_و_قصة

بسام : ارجوكم بلاش تتخانقوا مع بعض قدامي ، انا اعصابي مش متحملة .

شيماء : طيب يا حبيبي ، المهم خلي بالك علي نفسك كويس ، وكول واتغذا  كويس ومتفكرش في اي حاجة تانية واحنا هنشوف محامي كبير يعمل نقض .

في منزل شيماء

باسل : ماما ارجوكي انا و غرام ملناش ذنب في اي حاجة حصلت بين مامتها وببنك وبين طنط شهد سواء كنتوا بتحبوا بعض او فيه عداء بينكم ده مش ذنبنا !!

شيماء : انت لسه صغير وبتفكر لطريقة غلط يا حبيبي .

باسل : لأ مش صغير يا ماما ، انا عندي ٢٩ سنة ، ازاي صغير ؟!!!

شيماء : عندك ٢٩ سنة لكن مفيش عندك خبرة بالحياة ، انا عايزاك تتجوز بـ.ـنت ناس ومش بـ.ـنت جميلة الخدامة !!

باسل : جميلة الخدامة اللي مش عجباكي دي يا ماما بقيت دلوقتي فنانة مشهورة ولوحاتها في كل المعارض وربت بـ.ـنتها احسن تربية وبـ.ـنتها بقيت دكتورة .

شيماء : بردو لسه في نظري خدامة .

باسل : شوفي الخدامة دلوقتي بقيت ايه وعملت ايه !! انتي بقي يا ماما عملتي ايه ؟ معملتيش اي حاجة حتي ابنك دلوقتي في السـ.ـجـ.ـن !!!

تشتعل نيران الغـــضــــب داخلها وتقوم وتصفع ابنها صفعة قوية علي وجهه !!!

شيماء : اخرس ، انت بتعايرني بسـ.ـجـ.ـن اخوك ؟!! انا لو كنت معرفتش اربي فأنا فعلا معرفتش اربيك انت .

باسل : انتي بتضر.بيني بالقلم ؟؟!!!  

شيماء : اذا كنت معرفتش اربيك قبل كده ، فأنا لازم اربيك دلوقتي .

باسل : وانا علشان متربي كويس مش هرد عليكي ، لكن خلاص انا مليش مكان في البيت ده تاني .

يجري باسل ويخرج من المنزل بينما تبقي شيماء تعض نواجزها !!!

في المستشفي

تفاجئ غرام بباسل يقف أمامها !!!

باسل : ازيك يا دكتورة غرام ؟

غرام ” بأرتباك ” : الحمد لله ، اومال والدتك ومدام شهد فين ؟

باسل : لأ انا مش جاي ازور اونكل سلطان .

غرام : اسفة ، اومال حضرتك جاي ليه ؟ 

باسل : انا جاي ليكي انتي .

غرام : انا !!! ليه خير يا استاذ يا باسل ؟

باسل : فيه موضوع مهم كنت عايز اكلمك فيه .

غرام : اتفضل انا سمعاك .

باسل : مش هينفع هنا يا دكتورة ، يا ريت لو تقبلي اعزمك تشربي حاجة في اي مكان ونتكلم .

غرام : لا للاسف مش هينفع لأني مش  بخرج مع حد .

باسل : لأ مش قصدي ، انا اقصد هنقعد ونتكلم في حاجة مهمة وهتمشي علطول ، يعني مش هتتأخري .

غرام : اسفة مش هينفع ، لو فيه حاجة مهمة ممكن تقولها هنا دلوقتي .

باسل : الموضوع اللي عايز اكلمك فيه  مش هينفع هنا .

غرام : انا اسفة وانا مش اقدر اخرج معاك .

باسل : علي الاقل ممكن اخد رقم تليفونك علشان نتكلم في التليفون ؟

غرام : رغم اني مش متعودة ادي رقمي لحد لكن مفيش مانع .

باسل : هكلمك اول ما تخلصي شغلك .

غرام : اوك .

في غرفة الرعاية

غرام : عامل ايه النهاردة يا بابا ؟

سلطان : الحمد لله احسن يا حبيبتي .

غرام : طيب تسمحلي بقي اكشف عليك علشان اطمن اكتر ؟

بعد الكشف 

غرام : الحمد لله احسن كتير .

سلطان : يعني هخرج من هنا امتي يا حبيبتي ؟

غرام : هتكلم مع دكتور عمران ونشوف ممكن تخرج امتي .

سلطان : ياريت لو ينفع النهاردة او بكرة .

غرام : للدرجادي زهقت مني ؟!!

سلطان : لا يا حبيبتي انا مش ممكن ازهق منك ، انا ما صدقت لقيتك .

غرام ” تضحك ” : طيب يا بابا انا هكلم دكتور عمران انه يسمحلك بالخروج في اقرب وقت .

سلطان : كنت عايز اشوف جميلة قبل ما اخرج .

غرام ” بدهشة ” : ماما !!!

سلطان : ايوه .

غرام : مش عارفة يا بابا اذا كان هينفع ولا لأ .

سلطان : ليه ؟ هي ممكن ترفض ؟

غرام : مش عارفة .

سلطان : للدرجادي جميلة بقيت بتكرهني ؟!!!

للكاتب عادل عبد الله

غرام : لا اكيد مش بتكرهك لكن …

سلطان : لكن ايه يا غرام ؟؟

غرام : مش عارفة يا بابا انا هقولها وارد علي حضرتك .

في غرفة دكتور عمران 

غرام : بابا الحمد لله اتحسن يا دكتور و بيقولي انه عايز يخرج .

عمران : مفيش مانع ممكن يخرج بعد يومين ، لكن انتي اكيد عارفة انه لازم يبعد عن اي مجهود او اي عصبية .

غرام : ايوه عارفة .

عمران : لأنه لو تعب تاني هيكون التدخل الجراحي ضروري .

غرام : مفهوم يا دكتور .

عمران : عموما انا هتابعه بنفسي بكره وبعده ولو اطمنت عليه هكتب له خروج  في اليوم التالت .

غرام : متشكرة اوي يا دكتور .

في بيت جميلة 

جميلة : حمدلله ع السلامة يا حبيبتي ، اتأخرتي ليه النهاردة ؟؟ كنت قلقانة عليكي واتصلت عليكي تليفونك مقفول !!

غرام : الله يسلمك يا ماما ، المواصلات كانت زحمة النهاردة .

جميلة : نفسي تجيبي عربية صغيرة بدل زحمة المواصلات .

غرام : ان شاء الله قريب .

جميلة : وتكون من فلوسك مش فلوس ابوكي .

غرام : بمناسبة بابا عندي ليكي مفاجأة .

جميلة : مفاجأة !!! مفاجأة ايه ؟؟

غرام : بابا عايز يشوفك .

جميلة : يشوفني !!!!!!

غرام : ايوه ، النهاردة كلمني وقالي انه نفسه يشوفك .

” جميلة تغوص في ذكريات الماضي وتأتي امام عيونها صورة شيماء وهي تهينها و تقوم بطردها وصوت شهد العالي وهي تقول لسلطان طلقها وصورة سلطان يقف في سلبية وهو يري ما يحدث لها !!!!! ” .

غرام : ست الكل ، ماما ، ماما .

انتبهت لها جميلة : ايوه يا حبيبتي ، كنتي بتقولي حاجة ؟؟

غرام : سرحتي لحد فين كده ؟؟

جميلة : افتكرت اللي حصل من ٢٥ سنة .

غرام : خلينا في النهاردة يا ماما واللي فات مـ.ـا.ت .

جميلة : مش قادرة انسي اللي حصلي قدامه لما اتبهدلت و اترمـ.ـيـ.ـت في الشارع وانتي لسه حتة لحمة حمرا علي دراعي !!

غرام : يعني انتي دلوقتي بتكرهيه يا ماما ؟

جميلة : يا حبيبتي اللي يحب ميعرفش يكره لكن اللي حصلي خلاني مش عايزه اقابله او اشوفه تاني .

غرام : يعني افهم من كده انك رافضة تروحي تشوفيه ؟؟

جميلة : ابقي طمنيني انتي عليه انما انا مش هقدر اشوفه تاني .

وفجأة يرن جرس هاتف غرام !!!

تنظر غرام في هاتفهها فتسألها جميلة : مين اللي بيتصل بيكي ؟؟

غرام : ده باسل اللي قولتلك عليه يا ماما .

جميلة : ابن شيماء ؟؟

غرام : ايوه .

جميلة : واخد رقم تليفونك من مين ؟!

غرام : النهاردة جالي المستشفي وقالي انه عايز يكلمني في موضوع مهم وكان عايزني اخرج معاه .

جميلة : وبعدين ؟

غرام : قولتله اني مش بخرج مع حد فطلب رقم تليفوني واديتهوله علشان اشوفه عايز ايه .

جميلة : طيب ردي عليه .

غرام : جرس الاتصال خلص ، هيتصل تاني كمان شوية .

جميلة : هتقوليله ايه يا غرام ؟

غرام : بالنسبة لأيه ؟

جميلة : ما انتي عارفة هو هيتصل بيكي ليه ، اكيد هيقولك انه معجب بيكي يا حبيبت امك .

يرن هاتف غرام مرة اخري …..

غرام : بعد اذنك يا ماما هدخل جوه ارد عليه .

تنظر لها جميلة في حيرة !!!!!

غرام : متخافيش يا ماما مش هعمل حاجة غلط لكن علشان اعرف اتكلم .

جميلة : طيب يا غرام خدي راحتك ، انا داخلة اوضتي .

في غرفة غرام 

تجلس غرام علي فراشها وترد عليه …

غرام : الو ، مين معايا .

باسل : انا باسل .

غرام : اه ، ايوه يا استاذ باسل كنت بتقول عايز تكلمني في موضوع مهم .

باسل : ايوه ، انا عندي ٢٩ وشغال مهندس باور في شركة كبيرة .

غرام : كويس جدا ربنا يوفقك ، لكن معلش انا دخلي ايه بده ؟!!

باسل ” يضحك ” : طيب اكمل كلامي يا دكتورة و هت عـ.ـر.في كل حاجة .

غرام : اتفضل يا بشمهندس .

باسل : انا عندي شقتي وتقريبا جاهز للجواز وماما طلبت مني كتير اني اتجوز لكن انا كنت برفض .

غرام : وترفض ليه مادام جاهز للجواز ؟ اكيد كنت مستني بـ.ـنت الحلال .

باسل : انا كنت مستنيكي انتي .

غرام : انا ؟؟ 

باسل : ايوه يا غرام انا من ساعة ما شوفتك حبيتك حتي من غير ما اعرف اسمك او اي حاجة عنك ، كنت بدور عليكي في كل مكان وكان عندي امل اني اشوفك تاني ، والحمد لله شوفتك تاني ، من الاخر انا بحبك يا غرام و عايز اخطبك .

تبتسم غرام وتصمت !!!!

باسل : الوو ، انتي سمعاني ؟؟

غرام : ايوه سمعاك .

باسل : قولتي ايه ؟؟

غرام : انا مش عارفة اقولك ايه انت فاجئتني .

باسل : انتي مرتبطة بحد ؟؟

غرام : لأ .

باسل : طيب قولتي ايه ؟؟

غرام : انا بقولك انت فاجئتني ومش عارفة اقولك ايه !!!

باسل : انتي عندك مانع اني اكلم اونكل سلطان و اتقدmلك ؟؟

غرام : انت الاول عارف مامتك عملت ايه في ماما زمان ؟؟

باسل : عملت ايه ؟ معرفش .

غرام : عملت حاجات كتير قوي .

باسل : كل اللي اعرفه انهم حصلت بينهم مشاكل بسبب طنط شهد ومامتك اخدتك ومشيت ومحدش عرف عنكم حاجة .

غرام : لأ ، انت كده متعرفش حاجة ، مامتك اهانت ماما و طردتها من شقتها في الشارع وانا كنت لسه عمري شهور و مش هحكيلك بقي علي اللي حصلي انا وماما والبهدلة اللي شوفناها بسبب اللي عملته مامتك فينا !!!

باسل ” بحـ.ـز.ن ” : انا معرفش حاجة عن اللي بتقوليه ده ،  وبعدين انا ذنبي ايه ؟ انا من ساعة لما شوفتك وانتي دخلتي قلبي ومش بفكر غير فيكي ، والمهم عندي انتي مش مهم اهلنا ، انتي نفسك يا غرام .

غرام : انا هكلمك بصراحة مادام انت صارحتني بأحساسك ، انا مش هنكر ان موقفك معايا في الكافيه موقف شهم ونبيل ، وقدرت في الموقف ده انك تكسب اعجابي .

باسل ” بفرح ” : يعني انتي بتبادليني نفس الشعور ؟؟

غرام : انا قولت اعجابي .

باسل : الاعجاب اول طريق الحب .

غرام : قبل ما يبقي حب فيه حاجات تانية هتقف حاجز بيني وبينك .

باسل : اي حاجز يقف قدامنا انا اقدر اشيله .

غرام : ده بيتهيألك !! احساس ماما بالظلم اللي مامتك كانت السبب فيه انا مقدرش اعمل نفسي مش شايفاه لأن ماما اهم حد عندي في الدنيا .

باسل : ده شئ اكيد ، وانتي معاكي حق .

غرام : ده غير ان مامتك اعتقد انها مش هتوافق .

باسل : اذا كانت دي العوائق اللي ممكن تقف في طريقنا انا اقدر عليها .

غرام : طيب انا هطلب منك انك تديني مهلة افكر واخد رأي ماما .

باسل : مش بتقولي ان فيه اعجاب من ناحيتك ؟!!!

غرام : ايوه لكن بردو قولت ان ماما اهم حد باانسبالي في الدنيا !!

باسل : اوكي يا غرام موافق فكري برحتك لكن وانتي بتفكري عايزك تكوني عارفة اني فعلا بحبك واني ممكن اعمل اي حاجة علشان نكون لبعض .

  في اليوم التالي 

في المستشفي

تذهب غرام لتطمئن علي والدها …

غرام : عامل ايه النهاردة يا سي بابا ؟

سلطان : الحمد لله كل يوم احسن من اللي قبله ، دكتور عمران كان عندي من شوية وقالي اني لو حالتي فضلت مستقرة لبعد بكره ممكن اخرج .

غرام : ايوه انا كلمته البـ.ـارح وقالي كده .

سلطان : كلمتي جميلة وقولتلها اني عايز اشوفها ؟؟

تصمت غرام …..

سلطان : قولتلها يا غرام ؟؟؟

غرام ” بابتسامة مصطنعة ” : ايوه قولتلها لكن هي تعبانة قوي الايام دي ومش هتقدر تيجي .

سلطان : تعبانة !!! تعبانة فعلا يا غرام ولا رفضت تشوفني ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : هي تعبانة فعلا .

سلطان ” بحـ.ـز.ن ” : لأ يا غرام ، مامتك لو عايزة تشوفني كانت جات مهما تكون تعبانة ، هي اكيد رفضت تشوفني .

وهنا تفتح الباب و تدخل شهد ونور الي الغرفة ……

سلطان : اهلا اهلا ، اتأخرتوا ليه النهاردة ؟

نور : متأخرناش يا بابا ، احنا جايين في نفس الميعاد اللي بنجيلك فيه .

شهد : عامل ايه النهاردة يا حبيبي ؟

سلطان : الحمد لله .

شهد : ازيك يا غرام ؟

غرام : الحمد لله يا طنط .

شهد : طمنينا باباكي هيخرج امتي ؟

غرام : ممكن بعد بكره ان شاء الله ، انا هستأذنكم علشان تاخدوا راحتكم واتابع انا باقي المرضي .

تخرج شهد ثم ينادي سلطان ابنه …

سلطان : تعالي يا نور .

نور : ايوه يا بابا .

سلطان : كلمت المحاميين علشان اللي قولتلك عليه ؟؟

نور : لما تخرج من المستشفي يا بابا نتكلم في الموضوع ده .

سلطان : هنتكلم في ايه ؟؟ انا مش هتكلم في حاجة ، انا بقولك عايز المحاميين علشان اختك تاخد حقها وانت تاخد حقك !!!

نور : حق ايه يا بابا ؟

سلطان : حقها في املاكي .

نور : لأ معلش يا بابا انا مش موافق .

سلطان ” بعصبية شـ.ـديدة ” : و انت مين علشان توافق او متوافقش !!!

وفجأة يضع سلطان يده علي صدره و يشعر بألــم في صدره ويصـ.ـر.خ من الألــم !! وتنادي شهد علي الاطباء لأنقاذه !!

في المستشفي

يدخل سلطان في غيبوبة وتقف شهد خارج الغرفة تبكي وتتصل بأختها لتبلغها بما حدث بينما يقف نور يحاول استرضائها . 

تأتي شيماء سريعا فتجد شهد تصر.خ في وجه ابنها : انت السبب !! ايه الكلام اللي قولته لباباك ده ؟!! 

نور : يا ماما انا كان قصدي ا…..

شهد : انت تخرس خالص ومتتكلمش تاني .

شيماء : اهدي يا شهد علشان اعصابك ، متخافيش سلطان هيفوق وهيبقي كويس ان شاء الله .

شهد : اعصاب ايه وزفت ايه !! لو حصل حاجة لأبوك يا نور انا مش هسامحك ابدا ، فاهم ؟!!!

نور : طيب اهدي يا ماما و ان شاء الله بابا هيخف ويبقي كويس .

تأتي غرام الي المستشفي وتعرف ان والدها تعرض لأغمائة !!!!

تجري علي غرفة الرعاية وتدخل لتري  والدها في غيبوبة تامة !!!

تقف غرام بجواره متأثرة بشـ.ـدة  وتنساب دmـ.ـو.عها …..

هل كان لقائها بوالدها مجرد لقاء للوداع !!

” معقول !! معقول وقت ما اقابل بابا يكون في اخر ايامه وملحقش احس باحساس الابوة اللي اتحرمت منه طول عمري !!! ” . هذا ما كان يدور في تفكيرها .

 تجري اليها شهد : ارجوكي يا غرام ارجوكي يا بـ.ـنتي انقذي حياة باباكي  بأي طريقة .

غرام ” بدmـ.ـو.ع ” : متخافيش يا طنط انا هعمل اي حاجة علشان بابا ميضعش مني تاني .

شهد ” ببكاء ” : سلطان تعبان قوي !! اول مرة اشوفه تعبان بالشكل ده !! 

دكتور عمران : ارجوكم تخرجوا بره .

تخرج شهد وشيماء وتبقي غرام مع باقي الاطباء .

دكتور عمران : مفيش فايدة لازم  جراحة .

غرام ” بدmـ.ـو.ع ” : مفيش اي حل تاني يا دكتور ؟؟

دكتور عمران : للأسف مفيش حل تاني .

غرام : مين اللي هيعمل العملية يا دكتور ؟

دكتور عمران : انا اللي هعملها بنفسي  ، اطمني يا دكتورة متخافيش باباكي صديقي و عشرة عمر وهعمل كل جهدي علشان انقذه .

غرام  : انا لازم اكون حاضرة العملية يا دكتور .

دكتور عمران : بلاش ، هيكون الموقف بالنسبالك صعب !!!

غرام ” بدmـ.ـو.ع ” : لازم اكون موجودة يا دكتور بعد اذنك .

دكتور عمران : حاضر يا دكتورة هتحضري العملية .

تخرج غرام مع دكتور عمران من الغرفة ليجدوا شهد تبكي .

شهد ” ببكاء ” : خير يا دكتور ؟ سلطان عامل ايه دلوقتي ؟

دكتور عمران : دلوقتي بقي احسن .

غرام : امتي العملية يا دكتور ؟

دكتور عمران : ممكن بعد تلات او اربع ايام بالكتير تكون حالته استقرت واتحسنت .

شهد : عمليه ؟؟ عمليه ليه يا دكتور ؟؟

دكتور عمران : حالة قلب سلطان دلوقتي لازم لها عملية جراحية .

شهد : و العملية دي خطيرة ؟ 

دكتور عمران : مش هخبي عليكي يا مدام هي فعلا خطيرة لكن باذن الله تعدي علي خير .

تمر ساعات ببطئ شـ.ـديد بينما القلق والتـ.ـو.تر يسيطر علي مشاعرهم جميعا .

شهد تجلس تبكي في صمت وهي تراجع ذكرياتها مع سلطان حبيب عمرها وتشعر بقلق بالغ خــــوفا من فراقه .

اما شيماء فتشارك اختها خــــوفها وحـ.ـز.نها ولا تنسي ما تمر به هي من حالة حـ.ـز.ن ووحده بعد مـ.ـو.ت زوجها وسـ.ـجـ.ـن ابنها وفراق ابنها الاخر بعد ان تركها ورحل .

اما نور فتسيطر عليه مشاعر القلق علي والده ومشاعر التـ.ـو.تر والخــــوف من ان يكون هو سبب لفقدانه .

اما غرام فتتملكها مشاعر القلق والخــــوف من فقدان الاب الذي قابلته اخيرا بعد ان عاشت طيلة حياتها بعيدا عنها .

 وقبل ان تنتهي ساعات عمل غرام بالمستشفي تتصل بوالدتها …..

غرام : عاملة ايه يا ماما ؟

جميلة : الحمد لله كويسة يا حبيبتي .

غرام : انا بتصل بيكي يا ماما علشان اقولك اني هبات النهاردة في المستشفي .

جميلة : تباتي في المستشفي !! ليه يا غرام ؟ انتي عمرك ما عملتيها !!!

غرام ” ببكاء ” : بابا تعبان قوي يا ماما .

جميلة : بابا !!! ماله سلطان ؟ ايه اللي حصل له ؟ 

غرام : تعب قوي يا ماما ودكتور عمران مدير المستشفي قال انه لازم يعمله عملية قلب مفتوح .

جميلة : للدرجادي ؟!!

غرام : ايوه يا ماما انا كنت عارفة انه تعبان لكن كان عندنا امل يتحسن بدون جراحة .

جميلة : وايه اللي حصل ؟

غرام : معرفش يا ماما لكن هو في غيبوبة كاملة من النهاردة الضهر لحد دلوقتي .

جميلة : استر يارب ، طيب يا غرام خليكي جنب ابوكي لما تطمني عليه ، خلي بالك علي نفسك .

غرام : حاضر يا ماما متخافيش عليا .

ينتهي عمل غرام وتدخل غرفة الرعاية فتجد احدي الممرضات لتتابع حالته فتقول لها غرام انها ستتابع حالته بنفسها طوال الليل .

تجلس علي كرسي بجوار والدها و تنظر له بحـ.ـز.ن وقلق وتطارد تفكيرها افكار حول مـ.ـو.ت ابيها !!

عيناها مركزتان عليه تتابعه في قلق بالغ .

ثم تجد اتصال علي هاتفها من باسل !! فتأخذ هاتفها  تخرج خارج الرعاية و ترد عليه …..

باسل : مساء الخير يا غرام .

غرام : مساء النور .

باسل : اسف لو اتصلت في وقت مش مناسب او تكوني نمتي .

غرام : لأ انا لسه في المستشفي .

باسل : لغاية دلوقتي ؟!! 

غرام : ايوه بابا تعب اوي النهاردة وكنت لازم اكون جنبه .

باسل : اونكل سلطان تعب تاني ؟

غرام ” بحـ.ـز.ن ” : ايوه تعب قوي و في غيبوبة من الضهر لحد دلوقتي .

باسل : الف سلامة عليه ، ربنا بطمنك عليه .

غرام : متشكرة اوي ، علفكرة مامتك وطنط شهد لسه موجودين في المستشفي ، معقول انت متعرفش ان مامتك هنا ؟!!

باسل : بصراحة انا سبت لماما البيت من يومين وقاعد في شقتي لوحدي .

غرام : انا اسفة قوي مضطرة اقفل علشان لازم اكون جنب بابا في كل لحظة .

سلطان : اتفضلي ، ربنا يطمنك عليه ، وانا بكره هروح المستشفي اطمن عليه .

غرام : تصبح علي خير .

باسل : وانتي من اهله .

تعود غرام الي جوار والدها وتجلس وتتشابك الافكار في رأسها بين قلقها علي والدها و مشاعرها المتبادلة مع باسل و موقف والدتها ووالدته !!!

تغفو عينها للحظات ثم تفيق وتنظر لوالدها وتقوم لتتابع نبضات القلب و اجهزة قياس القلب .

فجأة تجد اصابعه تتحرك !!!

تنتبه اليه جيدا تبدأ الوظائف الحيوية تعود شيئا فشئ تسمعه حتي يفتح سلطان عينيه قليلا .

تبتسم غرام : حمد لله ع السلامة يا بابا .

سلطان : انااا….

غرام : انت زي الفل يا بابا ، ارجوك متتكلمش خالص دلوقتي .

سلطان : شهد و نور فين ؟

غرام : موجودين .

سلطان : هما فين ؟

غرام : ارجوك يا بابا ريح نفسك خالص دلوقتي ، وبكره الصبح هدخلهم علشان تشوفهم و يقعدوا معاك .

سلطان : انا هقولك كلمتين مهمين قوي يا غرام يا بـ.ـنتي .

غرام : اجل اي كلام يا بابا دلوقتي .

سلطان : مينفعش الكلام ده يتأجل انا مش ضامن عمري .

#للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : بعيد الشر عنك يا بابا ، ارتاح يا بابا بعد اذنك .

سلطان : لازم ت عـ.ـر.في يا بـ.ـنتي ان انتي ليكي في كل املاكي ، الشركة والفيلا والعربيات والفلوس ، كل ده انتي ليكي فيهم حق ولازم تاخديه سواء انا عيشت او مـ.ـو.تت .

غرام : الف بعيد الشر عنك يا بابا ، ايه الكلام ده يا بابا ، ارجوك ارتاح وبلاش كلام علشان خاطري .

سلطان : انتي لازم تاخدي حقك ، كفاية انك اتظلمتي في طفولتك مينفعش تتظلمي تاني ، لازم تاخدي كل حقوقك ، ولو انا حصلي حاجة تاخدي حقوقك من نور وشهد ، متخافيش شهد مراتي حقانية وهتديلك حقك .

غرام : طيب يا بابا انا خلاص سمعت اللي حضرتك عايز تقوله ، ارجوك بقي ارتاح .

سلطان : الساعة كام دلوققتي ؟

غرام : الساعة اتنين ونص قبل الفجر .

سلطان : شهد ونور موجودين بره ؟!!

غرام : ايوه يا بابا .

سلطان : قوليلهم اني بقيت كويس وخليهم يروحوا البيت ، اكيد محتاجين يرتاحوا .

غرام : حاضر يا بابا .

تخرج غرام فنجد شهد وشيماء ونور مازالوا موجودين في الانتظار .

غرام : طنط شهد .

شهد : ايوه ، سلطان كويس ؟؟؟؟؟

غرام : ايوه يا طنط الحمد لله بدأ يفوق من الغيبوبة ، ممكن تتفضلوا تروحوا دلوقتي اكيد انتوا تعبتوا النهاردة .

شهد : انا مش همشي الا لما اشوفه واطمن عليه .

غرام : معلش يا طنط دلوقتي مش هينفع ، ممكن بكره الصبح ، وصدقوني هو بقي احسن ووجودكم دلوقتي مش هيفيد في حاجة ، اتفضلوا روحوا وتعالوا بكره احسن .

شيماء : يلا يا شهد نروح ننام ساعتين في البيت ونرجع الصبح .

نور : انا هفضل معاكي هنا جنب بابا يا غرام .

غرام : مينفعش يا نور تسيب مامتك وخالتك يمشوا لوحدهم في وقت متأخر زي ده !!!

شيماء : يلا يا نور تعالي معنا واختك جنب باباك هي اللي هتقدر تساعده  دلوقتي لو تعب .

نور : امشي واسيبه تعبان ؟!!

شيماء : ساعتين تلاته نرتاح في البيت ونرجع تاني الصبح .

انصرفوا جميعا وعادت غرام الي غرفة الرعاية لتجد سلطان قد اغمض عينيه ونام .

#ألف_قصة_و_قصة

تجلس غرام بجواره تغفو عينيها بين الحين والاخر حتي طلع ضوء الصباح ليعلن عن يوم جديد قد يحمل الكثير من الاحداث الغير متوقعة .

قامت غرام باعادة الكشف علي والدها والاطمئنان عليه .

هو ما زال نائما ولكن حالة قلبه تبدو افضل من الأمس .

خرجت غرام من الغرفة و بدأت تجهز نفسها للأنصراف من المستشفي والعودة للمنزل لتنال قسطا من الراحة واذا بها تجد امها جميلة امامها !!!!

غرام ” بتعجب تكاد لا تصدق عينيها ” : ماما !!!!!!!!!

خرجت غرام من الغرفة و بدأت تجهز نفسها للأنصراف من المستشفي والعودة للمنزل لتنال قسطا من الراحة واذا بها تجد امها جميلة امامها !!!!

غرام ” بتعجب تكاد لا تصدق عينيها ” : ماما !!!!!!!!!

جميلة : انا منمتش طول الليل وجيت اطمن عليكي .

غرام : انا كنت لسه همشي دلوقتي .

جميلة : طيب كويس علشان نروح مع بعض ، سلطان عامل ايه دلوقتي ؟؟

#للكاتب_عادل_عبد_الله

غرام : احسن الحمد لله فاق بالليل ونام تاني .

جميلة : ممكن اطمن عليه من بعيد .

غرام : حاضر يا ماما .

تدخل غرام مع جميلة غرفة الرعاية ويقفوا بجوار سلطان اثناء نومه .

تنظر له جميلة وتدmع عينيها وتدور في ذاكرتها كل ذكرياتها معه …

بدءا من ليلة زفافهما حتي لحظة طردها من المنزل !!!!!

تلاحظ غرام الدmـ.ـو.ع في عيون جميلة فتسألها : ماما انتي بتحبي بابا ؟؟

جميلة : اوعي تنسي ان سلطان الرجل الوحيد في حياتي يا بـ.ـنتي !! عمري ما حبيت قبله ولا بعده !!!

غرام : يعني لسه بتحبيه ؟؟

جميلة : اللي بيحب مش ممكن يكره .

غرام : سامحتيه يا ماما ؟؟

جميلة : ربنا يسامحه ، سلطان معملش معايا حاجة وحشة الا حاجة واحدة بس غيرت كل حياتي ، انه خذلني يوم ما شيماء و شهد جم وطردوني قدامه ومدافعش عني ، مش قادرة انسي الموقف ده ابدا .

هنا يفتح عينيه سلطان قليلا قائلا : معلش يا جميلة الحمد لله اني شوفتك قبل ما امـ.ـو.ت .

تنساب دmـ.ـو.ع جميلة : الف بعيد الشر عنك ، هتقوم بالسلامة ان شاء الله .

سلطان : انا عايزك تسامحيني .

للكاتب عادل عبد الله

جميلة : مسمحاك وربنا يسامحك .

سلطان : روحتي فين وغيبتي كل ده ؟ ليه اختفيتي انتي والبـ.ـنت ؟ دورت عليكي في كل مكان .

جميلة : بلاش تتكلم ، انت تعبان .

سلطان : انا لما شوفتك ارتحت .

جميلة : الف سلامة عليك ، الحمد لله اني اطمنت عليك ، لكن انا لازم امشي .

سلطان : استني شوية .

جميلة : معلش علشان متتعبش اكتر من كده ، هجيلك تاني ان شاء الله .

سلطان : انا عايز اشكرك انك ربيتي بـ.ـنتنا واهتمـ.ـيـ.ـتي بيها لحد ما بقيت كده .

سلطان : انا صممت اني اربيها احسن تربية علشان ميجيش يوم انت او ابنك وتتكسف ان لك بـ.ـنت من واحدة كانت خدامك عندك .

سلطان : انتي تشرفي اي حد يا جميلة ، اللي تضيع عمرها في تربية بـ.ـنتها وتتعب وتجتهد عليها وهي في ظروفك لازم اي حد يتشرف بها وببـ.ـنتها .

جميلة : كفاية يا سلطان ارجوك علشان صحتك ، انا هسيبك وبأذن الله تخف وترجع زي الاول واحسن .

سلطان : جميلة انا خايف يكون لقائنا ده وداع !!

جميلة : ربنا يخليك لولادك ، بأذن الله ربنا يمد في عمرك .

سلطان : متشكر قوي يا جميلة علي زيارتك ليا و انك سامحتيني .

جميلة : متقولش كده ، انت مش ابو بـ.ـنتي وكنت جوزي وبس ، انت كنت سيدي وحبيبي والرجل الوحيد اللي عرفته في حياتي .

سلطان : كنت ومازلت يا جميلة .

جميلة : مش فاهمة !!!!!!!!

سلطان : يعني انتي لسه مراتي ومهانش عليا اطلقك .

جميلة ” في ذهول من هول المفاجأة ” : يعني ايه ؟؟ يعني كل السنين اللي فاتت كنت لسه علي ذمتك ؟؟؟!!!!!!!

سلطان : ايوه يا جميلة ، انا روحت للمأذون علشان اطلقك لكن مقدرتش .

جميلة : و افرض اني كنت اتجوزت كان ايه الموقف ساعتها ؟؟

سلطان : قلبي كان بيقولي انك مش هترضي تتجوزي و هييجي يوم واشوفك تاني واهو حصل .

جميلة : عموما بالنسبالي مش فارقة لأنك طلقتني بلسانك وده كفاية وسواء طلقتني رسمي او مطلقتش رسمي احنا كل واحد فينا راح لحاله .

غرام : كفاية يا ماما ، كفاية كده يا بابا علشان متتعبش اكتر من كده ، احنا لازم نمشي دلوقتي ، هروح انا وماما و قبل الضهر هرجعلك تاني .

سلطان : ماشي يا بـ.ـنتي ، خلي بالكم من بعض .

جميلة : اشوف وشك علي خير .

سلطان : اشوف وشك علي خير يا جميلة ،  يا ريت اشوفك تاني .

جميلة : بأذن الله المهم خلي بالك انت علي نفسك .

ينتهي اللقاء وتخرج جميلة وعيونها كلها دmـ.ـو.ع ومعها ابـ.ـنتها غرام .

فتسألها غرام : ممكن اعرف الدmـ.ـو.ع دي سببها ايه يا ماما ؟

جميلة : السنين يا غرام ، السنين !!

غرام : مالها السنين يا ماما ؟؟

جميلة : السنين بتغير كل حاجة !! مكنتش متوقعة اني اشوف سلطان عجز وكبر وتعب للدرجادي !!!!

غرام : اكيد يا ماما ٢٥ سنة مش قليل .

جميلة : ربنا يشفيه ، خليكي جنبه يا غرام لحد ما يقوم بالسلامة .

غرام : انا اتفاجئت انه مش طلقك لحد دلوقتي !!

جميلة : ابوكي رمي عليا يمين الطـ.ـلا.ق من ٢٥ سنة يعني حتي لو مش طلقني رسمي احنا مطلقين .

غرام : ممكن سؤال يا ماما وتجاوبيني بصراحة ؟

جميلة : انتي عارفة اني مش بخبي عليكي حاجة .

غرام : لو بابا طلب منك ترجعوا لبعض هتوافقي ؟

جميلة : لا يا غرام .

غرام : رغم انك بتحبيه ؟

جميلة : حبي له دلوقتي بقي حب ليكي انتي يا حبيبتي ، انا خلاص حياتي كلها من زمان وهبتها ليكي ، وابوكي بيحب شهد ، هي اولي به مني .

شهد وشيماء في المستشفي

بمجرد وصول شهد للمستشفي تعلم ان سلطان افاق من غيبوبته فتدخل غرفته سريعا مع شهد …

شهد : حمدلله علي سلامتك يا حبيبي انا كنت هتجنن عليك من البـ.ـارح .

سلطان : الله يسلمك يا شهد ، ابنك فين ؟

شهد : نور راح الشركة علشان اتصلوا به الصبح ونص ساعة هيكون هنا .

سلطان : اتصلوا به في الشركة ولا مكسوف يوريني وشه ؟؟

شهد : اعذره يا سلطان ده ابننا الوحيد .

سلطان : انتي عجبك كلام ابنك ؟

شهد : معلش يا سلطان نور لسه صغير .

سلطان : خمسة وعشرين سنة وصغير ؟!!!

شهد : معلش هو لسه مش فاهم ان البـ.ـنت لها حق ، بردو لازم تعزره ، كان عايش طول عمره بدون اخوات وكنا كلنا فاكرنها مـ.ـا.تت وفجأة ظهرت .

سلطان : لو حصلي حاجة حق غرام في  رقبتك انتي يا شهد ، انتي اللي كتبتي لنور كل حاجة .

شهد : ربنا يديلك طول العمر يا حبيبي ، في كل الحالات البـ.ـنت لازم تاخد حقها .

شيماء : ربنا يديلك طول العمر يا ابو نور .

سلطان : ربنا يسامحك يا شيماء انتي السبب في اللي احنا فيه .

شيماء : انا !!! انا عملت ايه ؟

سلطان : انتي اللي فرقتينا ووصلتينا للي احنا فيه دلوقتي .

شيماء : انا ؟!!! انا اللي فرقتكم ولا انت اللي كنت عايز تستت الخدامة وتعمل راسها براس اختي ؟!!

شهد : خلاص يا شيماء ، الكلام ده انتهينا منه من زمان .

شيماء : جوزك هو اللي بيجدد الكلام فيه !!!

سلطان : ايوه علشان انتي السبب .

شهد : خلاص يا سلطان علشان خاطري بلاش تتضايق نفسك و انت تعبان .

يدخل دكتور عمران …

عمران : بعد اذنكم كفاية كده سلطان به لازم يرتاح .

تخرج شهد وشيماء يجلسان في الاستراحة .

ثم يقوم دكتور عمران بالاطمئنان علي حالته .

دكتور عمران : الحمد لله انت بقيت احسن .

سلطان : انا لسه تعبان يا دكتور .

دكتور عمران : معلش انت فعلا كنت تعبان لكن دلوقتي احسن وبعد العملية هتتحسن كتير وترجع زي الاول واحسن .

سلطان : عملية ؟!!

دكتور : ايوه احنا هنعمل عملية بسيطة بعد يومين .

سلطان : ولازم العملية دي يا دكتور ؟؟

دكتور عمران : بصراحة يا سلطان به لازم نعملها .

سلطان : قولي الحقيقة يا دكتور ، انا حالتي خطيرة ؟؟

دكتور عمران : لا مش خطيرة لكن لازم تعمل العملية علشان ترجع تمارس حياتك بشكل طبيعي ، ومتخافش انا اللي هعملك العملية بنفسي ودكتورة غرام بـ.ـنتك هتكون معايا .

سلطان : اللي تشوفه يا دكتور .

في الاستراحة …

تجلس شيماء في حـ.ـز.ن بسبب كلام سلطان لها .

شيماء : ينفع اللي جوزك قاله ده يا شهد ؟

شهد : معلش يا شوشو هو تعبان دلوقتي اعذريه .

شيماء : والله لولا انه تعبان كان هيكون ليا كلام تاني معاه .

شهد : متنسيش يا شيماء ان سلطان طول عمره بيقف جنبك في كل حاجة .

شيماء : انتي بتعايريني يا شهد ؟؟

شهد : لأ مقصدش .

شيماء : خلاص يا شهد انا اسفة ، انا هسيبك وامشي احسن .

تقوم شيماء وتنصرف وتحاول شهد اللحاق بها الا انها تجد نور قادm امامها .

شهد : استني يا نور متدخلش لباباك .

نور : ليه يا ماما ؟؟

شهد : باباك فايق لكن اعصابه تعبانة وخايفة تدخل عنده يتعصب ويتعب تاني .

نور : لكن انا عايز اطمن عليه !!

شهد : اطمن هو كويس ، وياريت بلاش زيارة له دلوقتي خالص يا نور لغاية ما يعمل العملية .

نور : يعني بابا بيكرهني للدرجادي ؟؟

شهد : يا حبيبي باباك مش بيحب حد في الدنيا قد ما بيحبك لكن كلامك له هو اللي بيزعله .

نور : يعني انتي عجبك انه ياخد فلوسنا ويديها لغرام دي علي الجاهز ؟؟

شهد : يا بني ده حقها ، هو مش هياخد من فلوسك انت حاجة .

نور : لأ يا ماما دي فلوسي انا وانتي ، تعبنا ومجهودنا معاه في الشركة وانا عمري ما افرط فيه ابدا .

تعود شيماء الي منزلها ودmـ.ـو.عها تملأ عينيها !!!

تشعر الان بأنها وحيدة !!!

كل من حولها ابتعد عنها !!!

زوجها مـ.ـا.ت .

وابنها في السـ.ـجـ.ـن .

وابنها الاخر تركها ويريد الزواج بابنة جميلة .

حتي اختها الوحيدة تعايرها بمواقف زوجها معها .

لم يتبقي لها الا دmـ.ـو.عها وسط اربع جدران !!!

هي تفكر كذلك الان ..

هل تحاول ان تستعيد ابنها باسل من جديد ؟ ام ان الوقت قد فات وولي واصبح تحت سيطرة تلك الفتاة ؟؟!!

لابد وان تحاول قبل فوات الاوان !!

#ألف_قصة_و_قصة

في شقة باسل …

يستيقظ علي صوت جرس الباب وفي ذات اللحظة رنات هاتفه المحمول !!!

يفتح باب شقته وهو يكاد لا يفتح عينيه من اثر النوم ويفاجئ بشيماء تقف امامه وتسأله : هان عليك امك تسيبها لوحدها يا باسل ؟؟

يستيقظ باسل علي صوت جرس الباب وفي ذات اللحظة رنات هاتفه المحمول !!!

يفتح باب شقته وهو يكاد لا يفتح عينيه من اثر النوم ويفاجئ بشيماء تقف امامه وتسأله : هان عليك امك تسيبها لوحدها يا باسل ؟؟

باسل : لأ طبعا متهونيش عليا يا ماما ، تعالي ادخلي الاول .

دخلت شيماء مع ابنها الذي قال لها : انتي متهونيش عليا لكن انا هونت عليكي و عايزة تكـ.ـسري قلبي .

شيماء : انا ؟؟ انا يا باسل عايزة اكـ.ـسر قلبك ؟!!

باسل : ايوه يا ماما انا قولتلك اني بحب غرام وعايز اتجوزها ومش هتجوز غيرها وانتي اللي رفضتي !!

شيماء : عارف يا باسل زمان جميلة كانت هتتسبب ان خالتك شهد وجوزها يتطلقوا رغم انهم بيحبوا بعض جدا ، ودلوقتي شوف لما بـ.ـنتها ظهرت هي السبب في زعلنا مع بعض وهي السبب في زعل سلطان ونور ابن خالتك .

باسل : يا ماما انتي بتفكري بالشكل ده علشان بتكرهي غرام ومامتها .

شيماء : بردو يا باسل ؟!! مش مصدقني ؟ طيب أسأل شهد من ورايا .

باسل : لأ ، انا مش هسأل حد يا ماما ، انا عارف ان بينكم وبين مامتها مشاكل من زمان ، لكن انا و غرام ذنبنا ايه ؟!

شيماء : طيب تعالي ارجع البيت معايا يا باسل ، مينفعش تقعد لوحدك وتسيبني قاعدة لوحدي .

للكاتب عادل عبد الله

باسل : هرجع معاكي يا ماما بس توعديني انك توافقي اتجوز غرام .

شيماء : ارجع الاول البيت معايا وبعدها نتكلم في الموضوع ده .

باسل : طيب هنزل اروح مشوار وبعده ارجع البيت .

في المستشفي 

تذهب غرام لتجد والدها بحالة افضل …

غرام : عامل ايه يا بابا دلوقتي ؟ معلش اتأخرت عليك شوية .

سلطان : لا يا حبيبتي ولا يهمك انا كنت عايزك ترتاحي من سهر طول الليل ، انا الحمد لله دلوقتي احسن .

غرام : يارب تبقي احسن دايما .

سلطان : جميلة قالتلك ايه عني بعد ما مشيتوا الصبح ؟؟

غرام : قالتلي خلي بالك من باباكي .

سلطان : جميلة بـ.ـنت حلال وهي الحقيقة اتظلمت معنا ، لكن يا بـ.ـنتي صدقيني انا مظلمتهاش ، للظروف اللي حصلت وكلام شيماء لشهد هو اللي غير كل حاجة وكان السبب في اللي حصل .

فجأة يدخل باسل من باب الغرفة !!!

باسل : عامل ايه يا اونكل سلطان الف سلامة عليك .

سلطان : الله يسلمك يا باسل ، تعبت نفسك ليه انا كويس .

باسل : ازاي يا اونكل ، انا قلقت اول ما عرفت ان حضرتك تعبان .

سلطان : متشكر يا حبيبي ، انا بحبك زي ابني بالظبط .

باسل : وانا كمان يا اونكل بعتبر حضرتك زي بابا بالظبط ، انا كنت عايز اكلم حضرتك في موضوع لكن لما تقوم بالسلامة بأذن الله .

سلطان : موضوع ايه ؟ 

باسل : مش وقته دلوقتي لما تقوم بالسلامة .

سلطان : انا كويس ، خير يا باسل فيه ايه ؟

يبتسم باسل : بصراحة يا اونكل انا عايز اطلب منك ايد بـ.ـنتك الدكتورة غرام .

غرام ” بدهشة وخجل ” : بعد اذنك يا بابا انا خارجة .

سلطان : لأ استني يا غرام ، يا باسل يا ابني انا اعرفك كويس انت شاب كويس و اخلاقك عالية وانا معنديش مانع لكن الاهم من رأيي رأي غرام نفسها ورأي مامتها .

غرام : بعد اذنك يا بابا هروح اشوف المرضي .

سلطان : باسل يبقي ابن خالة اخوكي نور وشاب كويس ومحترم وله مستقبل ، زي ما سمعتي انا معنديش مانع لكن رأيك ورأي مامتك اهم حاجة .

غرام ” بخجل ” : حاضر يا بابا .

سلطان : روحي يا حبيبتي شوفي شغلك و متتأخريش عليا .

بعد قليل من الوقت 

تجد غرام باسل خارجا من غرفة الرعاية مبتسما .

غرام : انت ايه اللي قولته لبابا ده ؟

باسل : قولتله اني عايز اتجوزك .

غرام : فجأة كده بدون ما اقولك اذا كنت وافقت ولا لأ ؟!!

باسل : ولو كنت قعدت خمس دقايق كمان كنت قولتله اني بحبك .

غرام : ايييه !!!

باسل ” مبتسما ” : بحبببك ، بحبك وبمـ.ـو.ت فيكي كمان ، سمعتي ولا اقول بصوت عالي واسمع كل الناس ؟؟

غرام ” تضحك ” : خلاص خلاص سمعت ، مكنتش اعرف انك مـ.ـجـ.ـنو.ن كده !!

باسل : انا مـ.ـجـ.ـنو.ن بيكي ، مـ.ـجـ.ـنو.ن بحبك ونفسي ت عـ.ـر.في اني مقدرش اعيش من غيرك .

غرام ” بابتسامة ” : مـ.ـجـ.ـنو.ن ليلي حضرتك ؟؟

باسل : لأ ، مـ.ـجـ.ـنو.ن غرام .

غرام : طيب سيبني و اديني فرصة يا عم المـ.ـجـ.ـنو.ن .

باسل : علشان خاطري متتأخريش عليا والا هتلاقيني جاي واقف قدام المستشفي وهقول لكل الناس اني بحبك .

في منزل شيماء

تفاجئ شيماء بأختها شهد !!!

شيماء : ايوه يا شهد !! جاية تعايريني تاني ؟؟

شهد : عيب كلامك ده يا شيماء ، ده انتي اختي وملناش غير بعض .

شيماء : وعلشان كده بتعايريني ان جوزك بيقف جنبي في كل حاجة ؟؟!

شهد : انا مقصدش ، انا كان قصدي تتحملي كلامه علشان تعبان ، وعلي العموم حقك عليا لو لسه زعلانة .

شيماء : لا يا شهد مفيش بينا الكلام ده ، كويس انك جيتي ، عايزة اقولك علي حاجة مهمة .

شهد : فيه ايه ؟

شيماء : باسل ابني .

شهد : ماله باسل ؟؟

شيماء : باسل عايز يتجوز غرام !!!

شهد : غرااام !!

شيماء : ايوه ، انا اتفاجئت زيك كده .

شهد : واشمعني غرام ؟؟!

شيماء : بيقول انه بيحبها ولا قولتله اني مش موافقة زعل وساب البيت وقعد في شقته تلت ايام والنهاردة روحتله علشان يرجع .

شهد : وانتي مش موافقة ليه ؟

شيماء : انتي عايزاني اوافق ابني يتجوز بـ.ـنت الخدامة ؟؟

شهد :  غرام بـ.ـنت ممتازة في كل حاجة ، لو ابني نور طلب يتجوز بـ.ـنت زي غرام هكون مطمنة واسعد واحدة في الدنيا .

شيماء : انتي اللي بتقولي كده يا شهد ؟!! انتي نسيتي ان امها كانت هتخـ.ـطـ.ـف منك جوزك ؟؟

شهد : احنا ملناش دعوة بأمها ، البـ.ـنت نفسها يا شيماء فوق الممتازة كمان .

شيماء : انتي طيبة قوي يا شهد ، ولو انا وافقت و باسل اتجوزها جميلة هترجع تظهر تاني في حياتنا وممكن …

شهد : فعلا عندك حق !! و هتعملي ايه مع باسل ؟؟

شيماء : مش عارفة .

شهد : لو باسل متمسك بيها وبيحبها فعلا وافقي يا شيماء .

شيماء : اوافق ؟!!! ومش خايفة ان سلطان يرجع يفكر في جميلة ؟؟

شهد : في كل الحالات مادام سلطان قابل بـ.ـنته و عرف مكانها لو عايز يشوف جميلة في اي وقت هيشوفها سواء اتجوزت باسل او لأ  

شيماء : انا بردو مش هوافق .

يعود باسل من الخارج تبدو عليه السعادة فيجد شهد مع والدته في المنزل ، وتلاحظ شيماء علامـ.ـا.ت السعادة عليه …

شيماء : تعالي يا باسل ، ما شاء الله وشك منور ومبسوط ، كنت فين راجع فرحان كده يا حبيبي ؟؟

باسل : قولتلك يا ماما كنت في مشوار .

شيماء : ماشي يا باسل ، مش عايز تقولي ؟

باسل : ماما ، انا مش صغير علشان اديلك تقرير بتحركاتي !! ولا عايزاني امشي و اروح اقعد في شقتي ؟؟

شيماء : ولا يا باسل ، انت هتمسكها لي ذلة علشان قولتلك تعالي ارجع عيش معايا ؟؟ ماشي يا باسل 

باسل ” يضحك ” : ما عاش اللي يذلك يا فلب باسل ، انا بهزر معاكي .

شيماء : لاااا ، انت لازم تقولي كنت فين راجع مبسوط قوي كده .

باسل ” يضحك ” : طنط شهد والنبي خلي اختك دي تبعد عني ، انا داخل اوضتي .

تضحك شهد وشيماء ثم تقول شيماء : بقي كده يا باسل !! ماشي !!!

يدخل باسل غرفته ثم تقول شهد  لأختها : خفي شوية عن الولد ، باسل مبقاش صغير .

شيماء : وانا كمان دلوقتي انا مليش غيره بعد مـ.ـو.ت منير وسـ.ـجـ.ـن بسام .

بعد ثلاثة ايام

امام غرفة العمليات الجراحية

تقف شهد تبكي عيونها بغزارة ويبدو عليها التـ.ـو.تر والقلق الشـ.ـديد !!

وبجوارها اختها شيماء التي تحاول تهدئتها .

بينما يقف في الناحية الاخري نور و يبدو عليه التـ.ـو.تر والقلق الشـ.ـديد !!

وبجواره يقف باسل يحاول تهدئته ولكن نور ينفعل فجأة وينهار باكيا !!!

في غرفة العمليات

يرقد سلطان بعد ان تم تخديره بينما تقف بجواره دكتورة غرام تستعد للجراحة بينما يكاد قلبها ان يتوقف قلقا و تـ.ـو.ترا !!!

و بجوارها مباشرة دكتور عمران يستعد للقيام بالجراحة ويلاحظ تـ.ـو.تر غرام ويحاول تهدئتها .

وبجوارهما طبيبان جراحان اخران .

يمر الوقت بطيئا للغاية و كل عدة دقائق تنظر شهد في ساعتها انتظارا لأنتهاء العملية والاطمئنان علي سلطان !!!

#ألف_قصة_و_قصة 

#للكاتب_عادل_عبد_الله

عند باب المستشفي 

تأتي جميلة وتدخل الي المستشفي في تـ.ـو.تر وقلق بالغ تريد الاطمئنان علي سلطان !! ولكنها تعلم جيدا ان شهد بالتأكيد بالداخل وبالتأكيد معها اختها شيماء !!

ولكنها لا تستطيع ان تكون بعيدا في تلك اللحظات الحرجة !!

تأتي جميلة وتدخل الي المستشفي في تـ.ـو.تر وقلق بالغ تريد الاطمئنان علي سلطان !! ولكنها تعلم جيدا ان شهد بالتأكيد بالداخل وبالتأكيد معها اختها شيماء !!

ولكنها لا تستطيع ان تكون بعيدا في تلك اللحظات الحرجة !!!

تصعد جميلة ولكنها تقف في منتصف الطريق مترددة لا تريد ان تراهم .

سألت احدي الممرضات عن ابـ.ـنتها الدكتورة غرام فعلمت انها في غرفة العمليات فطلبت منها الانتظار في غرفتها .

بعد ٥ ساعات

تخرج غرام ودكتور عمران وباقي الفريق الطبي من غرفة العمليات فهرولوا جميعا اليهم …

شهد : طمني يا دكتور عمران ، طمني سلطان كويس؟

دكتور عمران : الحمد لله العملية نجحت .

نور : بجد يا دكتور ؟ يعني بابا كويس ؟

دكتور عمران : الحمد لله يا جماعة ، سلطان بيه دلوقتي لسه تحت تأثير البينج و ممكن يفوق خلال ساعة .

 شهد : يعني ممكن ادخل لسلطان واكلمه واطمن عليه ؟؟

للكاتب عادل عبد الله

دكتور عمران : لأ طبعا هو هيدخل العناية بدون اي زبـ.ـارة علي الاقل لبكرة الصبح .

شهد : ليه : يا دكتور ؟

غرام : يا مدام شهد دي عملية قلب مفتوح مش حاجة بسيطة .

شهد : طيب ممكن اشوف سلطان من بعيد يا دكتورة ؟؟

غرام : معلش يا طنط مش هينفع ، احنا كلنا وجودنا ملوش اي لزوم دلوقتي .

شيماء : يعني ايه ؟ 

غرام : يعني كلنا لازم نمشي حتي انا كمان همشي ، وبكره الصبح نطمن علي بابا .

تركتهم غرام وانصرفت الي غرفتها لتبديل ملابسها لتجد جميلة تجلس وتقرأ القران الكريم .

تعجبت غرام حين رأتها !!!

صدقت جميلة واغلقت المصحف الشريف وسألتها : طمنيني يا غرام يا بـ.ـنتي العملية نجحت ؟؟

غرام : الحمد لله يا ماما نجحت .

جميلة : يعني باباكي كويس دلوقتي ؟

غرام : الحمد لله ، لكن هو لسه تحت تأثير البنج وحتي لما يفوق هيحتاج وقت علشان يرجع لحياته الطبيعية .

جميلة : ربنا يشفيه .

غرام : انتي جيتي علشان تطمني علي بابا ؟؟

جميلة : ايوه بصراحة كنت قاعدة قلقانة في البيت ، جيت علشان اطمن عليكي وعليه ، انا عارفة ان الموقف مش سهل بالنسبالك .

غرام : شوفتي شهد وشيماء ونور ؟

جميلة : لأ ومش عايزة اشوفهم .

بعد عدة ايام …

في منزل شيماء …

باسل : ماما ، انتي لغاية دلوقتي بتتهربي ومش عايزة تقولي اجابة مفيدة .

شيماء : بتهرب !! بتهرب من ايه يا باسل ؟ هو انا عملت حاجة غلطت علشان اتهرب منها ؟!!

باسل : مش قصدي ، انا اقصد موضوع غرام اللي كلمتك فيه .

شيماء : جوازك من غرام ممكن يكون سبب في مشاكل كتير لكل اللي حواليك ، انا عندي لك عروسة اجمل منها بكتير ، عارف رضوي بـ.ـنت طنط مني ايه رأيك فيها مفيش بعد كده جمال البـ.ـنت شقرا وبيضا وعيونها زرقا زي الاجانب ومتعلمة ايه رأيك فيها ؟

باسل : يا ماما انا عايز اتجوز غرام ، مقولتش عايز اتجوز واحدة حلوة حتي لو ملكة جمال ، انا عايز غرام وبس .

شيماء : وانا قولت لو اتجوزتها هتحصل مشاكل كتير ده غير ان انا مش موافقة .

باسل : وانا مش هتجوز غير غرام ، وعلفكرة انا كلمت اونكل سلطان وقولتله قبل العملية .

شيماء : قولتله انك عايز تتجوز بـ.ـنته ؟؟

باسل : ايوه .

شيماء : من قبل ما اقولك اني وافقت يا باسل ؟؟

باسل : انا رجعت البيت هنا لما وعدتيني انك هتوافقي .

شيماء : وقالك ايه سلطان ؟

باسل : قالي انه معندوش مانع لكن الرأي الاخير لغرام و مامتها .

شيماء : وهي ومامتها ردوا عليك طبعا وقالوا انهم موافقين .

باسل : لا يا ماما لسه غرام مش ردت عليا لحد دلوقتي ، لكن اللي يهمني انا كمان انك توافقي .

شيماء : وانا مش موافقة يا باسل .

باسل : ده اخر كلام عندك ؟

شيماء : ايوه يا باسل ، متحاولش تكلمني في الموضوع ده تاني .

بعد اسبوع …

في المستشفي ..

غرام : الحمد لله يا بابا انت بقيت دلوقتي كويس وممكن تخرج .

سلطان : الحمد لله ، يعني فعلا ممكن اخرج وارجع البيت ؟

غرام : ايوه ، دكتور عمران قالي انه ممكن يكتبلك خروج النهاردة .

سلطان : الحمد لله انا كنت فاكر اني همـ.ـو.ت ومش هرجع البيت تاني .

غرام : بعيد الشر عنك يا بابا .

سلطان : مادام هارجع البيت ايه رأيك تيجي تعيشي معايا يا بـ.ـنتي ؟

غرام : لا لا يا بابا ، انا مش هبعد عن ماما ابدا .

سلطان : انا مش بقولك ابعدي عنها ، تعالي عيشي معايا وروحي شوفيها حتي لو كل يوم برحتك .

غرام : لا يا بابا مش هقدر ، مش ممكن اسيبها بعد ما ضيعت عمرها علشاني !!

سلطان : انتي لما تتجوزي هتبعدي عنها وتسبيها ، اعتبري نفسك اتجوزتي وتعالي عيشي معانا . 

غرام ” تضحك ” : علفكرة يا بابا انا لما اتجوز بردو مش هسيب ماما ، هشترط علي جوزي نعيش معها .

سلطان : للدرجادي بتحبيها يا غرام ؟؟

غرام : متزعلش مني يا بابا هي دي الحقيقة ، ولو انا عملت غير كده ابقي انسانة ناكرة للجميل .

سلطان : عندك حق يا بـ.ـنتي ، طيب علي الاقل عايز اشوفك علطول ، وياريت لو ينفع كل يوم .

غرام : ان شاء الله هتشوفني لما تزهق مني يا بابا .

سلطان : عمري ما ازهق منك ابدا ، بمناسبة الجواز بقي قوليلي هتعملي ايه مع باسل ؟ هتوافقي ولا لأ ؟؟

غرام : هكلمك بصراحة يا بابا ، باسل شاب كويس جدا وانا مش معترضة عليه لكن ماما لسه مش قالتلي اذا كانت موافقة او لأ !!

سلطان : جميلة طيبة وكل حاجة لكن اعتقادي انها مش هتوافق بسبب اللي عملته فيها شيماء زمان .

جميلة : مش عارفة يا بابا ، لكن انا موافقتي مرهونة بموافقة ماما .

سلطان : لو عايزاني اقنعها انا ممكن اروحلها واقنعها .

غرام ” تضحك ” : ايه يا عم بابا ؟ انت عايز تعملني كوبري علشان تشوف الجو القديم ولا ايه ؟؟!!

سلطان ” يضحك ” : انا بقول لو عايزة ؟

غرام : لا يا سي بابا انا مش عايزة ضغوط علي ماما ، عايزة رأيها اللي هتكون مقتنعة به علشان مرجعش احس بالذنب من ناحيتها .

سلطان : كلامك بيقول انك معجبة بباسل ؟!!

غرام : دي حقيقة فعلا ، خلاص بقي يا بابا متكسفنيش اكتر من كده .

في منزل شيماء …

باسل يخرج ولا يعود الي المنزل وتظل شيماء تنتظر عودته حتي تيأس وتعرف انه قد ترك لها المنزل للمرة الثانية غـــضــــبا من موقفها !!!

تتصل به شيماء عدة مرات دون رد !!

تتصل شيماء بأختها شهد لتخبرها …..

شيماء : الو ايوه يا شهد .

شهد : ايوه يا شيمو عاملة ايه ؟

شيماء ” بعصبية ” : شوفتي باسل ساب البيت تاني !!

شهد : ليه ايه اللي حصل ؟

شيماء : علشان اتكلمنا في موضوع بـ.ـنت جوزك وقولتله اني مش موافقة .

شهد : انا مش عارفة انتي منشفة راسك ليه ؟!! انا قولتلك البـ.ـنت كويسة وبالنسبالي انا يا ستي مفيش عندي مشكلة انه يتجوزها ، جوازه من غرام مش هو اللي هيقربها من سلطان ، كده او كده سلطان خلاص هيكون علي تواصل معها علطول .

شيماء : مش قادرة اقبل ان البت جميلة الخدامة تبقي جدة حفيدي ابن ابني !!! لا لا مش موافقة يا شهد .

شهد : بردو لسه تفكيرك زي ماهو !! خلاص مادام مش هتغيري موقفك سيبي ابنك باسل لوحده وهو اكيد هيرجعلك ، مش معقول يعيش علطول لوحده !!!

في بيت جميلة 

جميلة : باباكي خرج من المستشفي ؟

غرام : ايوه يا ماما خرج النهاردة .

جميلة : الحمد لله ان العملية عدت علي خير .

غرام : الحمد لله ، كنت عايزة أسألك علي حاجة يا ماما .

جميلة : اسألي يا حبيبة ماما .

غرام : انتي لحد دلوقتي مش رديتي عليا بخصوص موضوع باسل !!

جميلة : فعلا ، عارفة ليه يا غرام ؟

غرام : ليه يا ماما ؟

جميلة : علشان مش عايزة اكـ.ـسر قلبك .

غرام : يعني ايه يا ماما ؟؟

جميلة : يعني لولا اني عارفة انك بتحبيه كنت رفضت بدون تفكير ، لكن علشان عارفة انك بتحبيه بحاول اقنع نفسي علشان اوافق .

غرام ” بحـ.ـز.ن ” : لا يا ماما مادام مش قادرة تقتنعي وتوافقي عليه انا هتصل به وابلغه اننا رفضنا .

جميلة : لااا ، استني اديني فرصة كام يوم قبل ما تكلميه ، في حاجة بفكر فيها ممكن تخليني اوافق  

غرام : بجد يا ماما ؟؟ ايه هي ؟؟

جميلة : اديني كام يوم او اسبوع بالكتير وهقولك ردي النهائي .

في فيلا سلطان

شهد : حمدلله علي السلامة يا حبيبي نورت بيتك .

سلطان : الله يسلمك يا حبيبتي .

شهد : تتغدا دلوقتي يا حبيبي ولا تطلع ترتاح دلوقتي ؟

سلطان : لا مش هطلع انا عايز اكل بس خلي بالك من قايمة الاكل اللي الدكتورة غرام بـ.ـنتي كتبتها .

تضحك شهد : بتقول بـ.ـنتي الدكتورة وانت فرحان قوي يا سلطان ، ربنا يفرحك بيها يا حبيبي .

سلطان : طبعا فرحان بيها ، دي حاجة تضايقك يا شهد ؟؟

شهد : لا بالعكس والله يا حبيبي ، انت عارف ان حاجة تسعدك لازم تسعدني ، وغرام اخت ابني نور لازم اكون فرحانه لما تكون في مكانة كويسة .

سلطان : شوفتي يا شهد بـ.ـنت جميلة الخدامة اللي كنتي خايفة زمان ان ابنك يتعاير بيها ؟؟ اهو دلوقتي كلنا بـ.ـنتشرف بيها !!!

شهد : انا الغيرة كانت عامية عينيا وكلام اختي شيماء ، كل ده كان مأثر عليا .

سلطان : نور فين دلوقتي ؟؟

شهد : نور في الشركة .

سلطان : انا وانتي بعدنا عن الشركة خالص ومنعرفش عنها اي حاجة !!! يا تري دلوقتي الشركة اخبـ.ـارها ايه ؟ بتكسب ولا بتخسر ؟ بتتقدm ولا بتتأخر ؟

شهد : متخافش علي ابنك يا سلطان انا كنت متابعاه وهو كان ماشي كويس .

سلطان : طيب اتصلي دلوقتي بنور وقوليله يكلم المحاميين النهاردة عايزهم بكره هنا في الفيلا وهو يكون معاهم .

شهد : حاضر يا سلطان .

يعود نور في اخر اليوم ويقول لوالده انه قد ابلغ المحاميان لكي يأتوا غدا الي الفيلا .

يشعر سلطان بالسعادة لقبول ابنه نور في اعادة الثروة والاموال لتقسيمها بينه وبين اخته .

في اليوم التالي 

يأتي نور ومعه المحاميان الي الفيلا .

يجلس معهم سلطان : يا اساتذة انا عايز منكم تقيموا ممتلكاتي بما فيها الشركة والفيلا والفلوس وكل الاملاك علشان نقسمها بين نور وغرام وشهد كل حد فيهم بنصيبه الشرعي .

المحامي : الاملاك دي دلوقتي باسم الاستاذ نور .

سلطان : ايوه بالظبط كده ، عايز اعيد تقسيم التركة بينهم .

محامي الشركة :  يا سلطان بيه صعب جدا في الوقت الحالي نظرا لتداخل المركز المالية للشركة في عدة شراكات في عدة مشاريع مشتركة وعدة قروض ولابد من الانتظار حتي نهاية السنة المالية للشركة حتي نقوم بما تريد  !!

سلطان : لسه هستني ٨ شهور ؟؟

المحامي : للأسف يا سلطان بيه مضطرين ننتظر حتي تكون المراكز المالية للشركة اوضح من دلوقتي بعد الانتهاء من اغلب المشاريع المشتركة مع شركات تانية .

#ألف_قصة_و_قصة

#للكاتب_عادل_عبد_الله

بعد ايام …

في بيت جميلة …

جميلة : تعالي يا غرام اقعدي معايا عايزاكي في حاجة مهمة .

غرام : خير يا ماما ، فيه ايه ؟

جميلة : هسألك سؤال وتجاوبيني بصراحة .

غرام : اتفضلي يا ماما ، فيه ايه ؟

جميلة : بصراحة ، انتي بتحبي باسل ؟؟

غرام ” بخجل ” : بصراحة يعني الي حد ما .

جميلة : يعني بتحبيه يا غرام ، وانا موافقة تتجوزي باسل لكن بشرط .

غرام : بجد يا ماما ؟؟ شرط ايه ؟؟

جميلة : شرطي الوحيد ان …..

جميلة : يعني بتحبيه يا غرام !! وانا موافقة تتجوزي باسل لكن بشرط .

غرام : بجد يا ماما ؟؟ شرط ايه ؟؟

جميلة : شرطي الوحيد ان شيماء تيجي لحد هنا وتطلبك مني !!!

غرام : وهتقوليلها  ايه يا ماما ؟ اكيد  لازم ترفضي وتطرديها من البيت علشان تاخدي حقك وتردي لها اللي عملته معاكي زمان .

جميلة : لا يا حبيبتي انا لو طردتها ورفضت هكون بهد سعادتك بأيديا ، وانا مستحيل اعمل كده ، انا هوافق تتجوزي ابنها مادام بتحبيه .

غرام : اهم حاجة يا ماما ان دي فرصتك تاخدي حقك منها .

جميلة : هاخد حقي منها باسلوبي وطريقتي انا .

في المساء

 تجلس غرام علي فراشها وتمرر اصابعها بين خصلات شعرها في سعادة ثم تجد اتصال من باسل …

باسل : مساء الخير يا قلبي حشـ.ـتـ.ـيني و  .

تضحك غرام : قولتلك أجل الكلام ده دلوقتي ، بلاش قلبي وحشـ.ـتـ.ـيني و  والكلام الحلو ده .

باسل : انتي بنفسك بتقولي انه كلام حلو اهو ، عايزة تأجليه ليه ؟!!

غرام : نأجله للوقت المناسب .

باسل : أمتي بقي ؟!!! حاضر يا قلبي  نأجله .

غرام : عندي خبر حلو هيفرحك قوي .

باسل : يارب يكون اللي في بالي .

غرام : ايه اللي في بالك ؟

باسل : انك تقولي ان مامتك وافقت علي جوازنا . 

غرام : فعلا ماما وافقت علي جوازنا يا باسل لكن بشرط .

للكاتب عادل عبد الله

باسل : اي شرط مش مهم ، انا موافق من قبل ما اعرفه .

غرام : المهم ان مامتك توافق علي الشرط ده .

باسل : ماما !! 

غرام : ايوه ، ماما شرطها الوحيد ان مامتك تروح تطلبني منها .

باسل : ماما ؟!! طيب انا ممكن اقول لبابا ، ليه ماما تحديدا ؟

غرام : هو ده شرطها الوحيد .

باسل : اوعي تكون مامتك عايزة تنتقم من ماما وترد اللي عملته معها زمان وترفض جوازنا !!!

غرام : ماما قالتلي انها هتوافق .

باسل : يعني لازم ماما تحديدا تروحلها ؟؟

غرام : ايوه يا باسل ، هو ده شرط ماما الوحيد ، بعدها هتوافق علطول .

باسل ” بحـ.ـز.ن ” : حاضر يا غرام .

انتهت المكالمة بينهما بينما يشعر باسل بحـ.ـز.ن شـ.ـديد !!

فوالدته لم توافق علي زواجه من غرام منذ البداية ، فماذا لو علمت بشرط امها الذي يبدو انه وسيلة للانتقام منها !!! بالتأكيد سترفض .

وبدأت تدور افكاره في دوائر سوداوية مغلقة مما اصابه بالاحباط الشـ.ـديد .

مرت الايام وجلس باسل في المنزل وحيدا لا يريد الذهاب للعمل او التعامل والحديث مع الناس مما اصابه بأكتئاب حاد !!!

بعد ايام …..

يذهب سلطان الي الشركة ويبدأ في مراجعة عمليات الشركة الاخيرة اثناء مرضه وغيابه عنها ، ويعلم ان الشركة قد حققت نجاحات وارباح جيدة في الفترة الاخيرة فيطمئن ان نور يسير في عمله علي الدرب الصحيح .

بعد ايام  

صباحا في النادي 

تجلس شهد مع سلطان يستمتعان بشمس الشتاء الدافئة بين الاشجار والزهور الرائعة ، وفجأة تجد شهد اتصالا من اختها !!!

شهد : صباح الخير يا شيمو .

شيماء : صباح النور يا شهد تعالي ألحقيني بسرعة .

شهد : فيه ايه ؟ مالك ؟

شيماء : باسل ابني .

شهد : ماله باسل ؟؟

شيماء : تعبان قوي يا شيماء ، انا عنده في شقته دلوقتي ، لو شوفتيه مش هت عـ.ـر.فيه !! تعالي بسرعة انا مش عارفة اعمل ايه !!!

شهد : انا هجيلك حالا انا وسلطان .

بعد قليل 

شهد وسلطان في شقة باسل يفاجئوا بمظهره الغريب !!!

تبدو علي ملامحه علامـ.ـا.ت الحـ.ـز.ن والذهول ، صامت تماما ، ينظر لمن حوله وكأنه لا يعرفهم !!!

شيماء تجلس باكية يسألها سلطان : ايه اللي حصل ؟؟

شيماء : معرفش انا جيت اطمن عليه واكلمه علشان يرجع البيت اتفاجئت به بالمنظر ده وبكلمه مش بيرد عليا !!!

شهد : مالك يا باسل فيه ايه ؟

باسل لا ينظر اليها موجها نظره في الاتجاه المعاكس و لا يرد عليها وكأنه لا يسمعها !!

شهد : طيب قولي ايه اللي مزعلك ، انا خالتك شهد اللي طول عمرك بتحبها ، قولي يا حبيبي مالك ولو عندك اي مشكلة هنساعدك فيها ونحلها .

يتجاهلها باسل تماما وكأنه لا يسمعها !!!

سلطان : مالك يا باسل ؟؟ انت لما كنت عندي في المستشفي كنت مليان امل وتفاؤل ايه اللي غيرك فجأة كده ؟!!!

يتجاهله ايضا ولا ينظر اليه !!!

سلطان : مين اللي زعلك يا باسل ؟؟ انت كنت قولتلي انك عايز تتجوز غرام وكنت فرحان !!! هي غرام رفضت تتجوزك علشان كده زعلان ؟؟

ينظر اليه باسل والحـ.ـز.ن يملأ عينيه !!!

يضحك سلطان ثم يقول : خلاص يا جماعة انا وباسل هندخل نتكلم جوه كلام رجـ.ـا.لة .

يمسك سلطان بيد باسل ويدخلون غرفته ثم يقول له : اقعد يا باسل ، انا وانت لوحدنا اهو لو مكسوف تتكلم قدام مامتك وخالتك ، قولي بقي زعلان ليه ؟؟ اتخانقت انت وغرام ؟؟

باسل : لأ .

سلطان ” مبتسما ” : يا واد اتكلم انا اب متحضر وعارف انكم بتحبوا بعض وبتتكلموا ، قولي لو اتخانقتوا انا ممكن اصالحكم .

باسل : لأ يا اونكل .

سلطان : طيب قولي ايه اللي مزعلك بالشكل ده وانا اوعدك اني اقف جنبك واساعدك مهما كانت المشكلة اللي بتمر بيها .

باسل : طنط جميلة .

سلطان : مالها جميلة ؟!! رفضت ؟!!

باسل : مش بشكل صريح .

سلطان : يعني ايه ؟ مش فاهم !!

باسل : طنط جميلة وافقت لكن بشرط ان ماما تروحلها وتطلب غرام منها .

سلطان : ااااه فهمت .

باسل : فهمت ايه يا اونكل ؟؟

سلطان : وشيماء طبعا رفضت ؟

باسل : ماما رافضة جوازنا من الاساس ، يعني اكيد هترفض بعد الشرط ده !!!

سلطان : طيب خلاص سيب الموضوع ده عليا وانا هقنعها .

باسل : بجد ؟؟؟

سلطان : عمك سلطان قالك حاجة قبل كده ومش نفذها ؟؟

باسل : لأ .

سلطان : خلاص ، عايزك تدخل تاخد حمام وتسرح شعرك وتروق نفسك وانسي الموضوع ده خالص واعتبره منتهي .

باسل : انا عايز اسمع ماما وهي بتقول انها موافقة .

سلطان : حاضر يا جوز بـ.ـنتي ، تعالي نخرج وشوف انا هعمل ايه .

يخرج سلطان مبتسما وفي يده باسل ويقول لشيماء : اهو يا ستي خلاص المشكلة خلصت .

شيماء : مشكلة ايه ؟ ولما انت يا باسل عندك مشكلة ليه مش بتقولي ؟!!

سلطان : لأن انتي يا شيماء سبب المشكلة دي .

شيماء : انا ؟؟!! انا عملت ايه ؟؟

سلطان : مش عايزة تجوزيه البـ.ـنت اللي بيحبها ليه ؟؟

شيماء ” بـ.ـارتباك ” : اناااا.. انااا….

سلطان : استني يا شيماء ، ابنك عايز عايز يتجوز بـ.ـنتي وانا بالنسبالي موافق ، انتي مش عايزانا نكون نسايب ؟؟؟ ولا بـ.ـنتي مش عجباكي ؟؟

 شيماء : ده شرف ليا .

سلطان : يعني موافقة ؟؟

تنظر شيماء لشهد في حيرة !!

تشير لها شهد بالقبول ، ثم تقول : البـ.ـنت ممتازة يا شيماء وكلنا موافقين ومش هنلاقي عروسة احسن منها لباسل .

شيماء : موافقة يا جوز اختي ، موافقة يا باسل ، مبسوط كده ؟؟

باسل ” يبتسم ” : ربنا يخليكي ليا يا ماما .

سلطان : ناقص بقي حاجة بسيطة يا شيماء .

شيماء : ايه تاني ؟ ما انا وافقت اهو علشان متزعلوش .

سلطان : تروحي تطلبي ايد غرام من جميلة .

شيماء : انت بتهزر يا سلطان ؟!! انا اروح لجميلة ؟!!!!

سلطان : وفيها ايه ؟ انتي هتروحي تطلبي ايد بـ.ـنتها لابنك ، مش هتعملي حاجة غلط !!!

شيماء : لأ يا سلطان انا مش هروحلها .

سلطان : واذا قولتلك ده طلب مني انا هتكسفيني ؟؟

شيماء : انا مقدرش اكسفك لكن ..

سلطان : من غير لكن ، انتي مش عايزة تفرحي ابنك ؟!

شيماء : اكيد عايزة افرحه وعلشان كده وافقت ، وطلبت اخطب البـ.ـنت منك ، وانت ابوها يبقي لزمتها ايه اطلبها من امها ؟؟!!

سلطان : صحيح غرام بـ.ـنتي لكن امها هي اللي ربتها وتعبت عليها وهي الاحق انك تخطبي البـ.ـنت منها ، هو ده الحق .

شيماء : لا يا جوز اختي انا طلبتها منك ووو….

شهد : مفيهاش حاجة يا شيماء لما تروحي تطلبي البـ.ـنت من امها .

شيماء : عايزاني اروح لخدامتك لحد عندها واتحايل عليها توافق تجوز بـ.ـنتها لابني ؟!!!

شهد : شغلها مش عيب ابدا ولا حـ.ـر.ام وبعدين اللي يهمنا البـ.ـنت نفسها ، وبصراحة غرام مفيش زيها انا اتمني اجوز ابني لبـ.ـنت زيها .

شيماء : لا يا شهد .

باسل : خلاص مش عايز منك حاجة ، انا مش هتجوز خالص وهفضل قاعد كده لحد لما امـ.ـو.ت .

شيماء : بعيد الشر عنك يا حبيبي ، ده انت اللي باقي لي دلوقتي .

سلطان : يبقي تريحي ابنك وتروحي تخطبي البـ.ـنت من امها .

شيماء : ولو قابلتني وحش وطردتني زي ما انا طردتها زمان ، يبقي العمل ايه ؟

سلطان : جميلة مش هتعمل كده .

شيماء : مين قالك !! انا عارفة ، هي اكيد عايزة تنتقم مني .

سلطان : انا الضامن ليكي انها مش هتعمل كده .

شيماء : طيب سيبوني افكر .

شهد : مفيش تفكير يا شيماء ، وافقي علشان ابنك اللي ملكيش غيره ، لو عايزاني اروح معاك معنديش مانع .

شيماء : ماشي خلاص انا موافقة .

سلطان : لأ يا شهد ، بلاش انتي تروحي .

شيماء : ليه ؟ ليه مش عايز اختي تروح معايا ؟!!

سلطان : شهد مراتي وجميلة كانت مراتي والموقف هيكون حساس .

شيماء : وانا كمان موقفي حساس .

سلطان : شيماء ، انا قولتلك روحي لجميلة وانا الضامن انها مش هتقابلك وحش .

شيماء : طيب انا هروحلها .

باسل ” يبتسم ويجري اليها وبحتضنها ” : ربنا يخلبكي ليا يا ماما .

شيماء : وبخليك ليا يا حبيبي ، انا هروح لجميلة علشان خاطرك ، علشان تعرف اني مقدرش اشوفك حزين واسكت و ممكن اعمل اي حاجة علشان اسعدك .

باسل : انا هتصل بغرام دلوقتي واقولها انك هتروحي تزوري مامتها بكره .

شيماء : لأ استني انااا….

شهد : روح يا باسل كلمها وقولها ان مامتك هتروح لمامتها بكره .

شيماء : وهترجع معايا يا باسل علي الببت ؟

باسل : ايوه هقوم البس حالا .

نزلت شهد مع سلطان وتبدو علي ملامحها بعض علامـ.ـا.ت التـ.ـو.تر !!!

سلطان : مالك يا شهد ؟؟ شكلك متضايق من حاجة !!!

شهد : انت شوفت جميلة ؟؟

سلطان ” بـ.ـارتباك ” : لأ ، هشوفها ازاي !! ما انتي معايا من يوم ما عرفت ان غرام بـ.ـنتي ، هشوفها ازاي ؟

شهد : اومال انت ليه ضامن لشيماء انها هتقابلها كويس ؟!!!

سلطان : لأني عارف جميلة كويس ، واللي يخليها تضحي بعمرها علشان بـ.ـنتها مستحيل تقابل شيماء وحش لأنها كده عارفة انها هتكـ.ـسر قلب بـ.ـنتها .

شهد : سلطان .

سلطان : نعم يا حبيبتي .

شهد : انت بتاعي انا لوحدي ، لو عرفت انك قابلتها او كلمتها بدون ما اعرف هيكون اخر يوم ما بينا !!!

سلطان : حاضر يا حبيبتي ، المهم دلوقتي انا هوصلك الفيلا واروح مشوار صغير .

شهد : هتروح فين ؟

سلطان ” يبتسم ” : مش هينفع اقولك .

شهد ” بعصبية ” : انت بتستفزني ؟؟

سلطان ” يبتسم ” : لا يا قلبي مش بستفزك ، لما ارجع هت عـ.ـر.في .

وصلت شهد الي الفيلا بينما غادرها سلطان بسيارته التي سار بها الي ان وصل الي منزل جميلة !!!!

فتحت جميلة باب شقتها لتجد سلطان يقف امامها !!!

تفاجئ جميلة وترتبك ثم تقول : اهلا وسهلا اتفضل .

يدخل سلطان ويقول لها : ازيك يا جميلة عاملة ايه ؟

جميلة : الحمد لله ، حمدلله علي سلامتك .

سلطان : الله يسلمك .

جميلة : انت عرفت عنوان البيت ازاي ؟

#ألف_قصة_و_قصة

#للكاتب_عادل_عبد_الله

سلطان : عرفت يا جميلة ، لكن يا خسارة اتأخرت كتير قوي .

جميلة ” بـ.ـارتباك ” : حضرتك تشرب ايه ؟

سلطان : لأ ، مش عايز اشرب حاجة ، انا جاي اطلب منك ٣ طلبات والتلاتة اهم من بعض .

جميلة : تطلب !!! انت طلباتك اوامر يا سلطان بيه .

سلطان : اول طلب يا جميلة ياريت تقابلي شيماء كويس لما تيجي تطلب منك ايد غرام .

جميلة : وهي وافقت تيجي لحد عندي ؟

سلطان : ايوه وافقت لكن الاهم دلوقتي من موافقتها انك تسامحي وتغفري اللي عملته فيكي زمان مش علشانها ولا علشاني ، علشان خاطر بـ.ـنتك .

سلطان : ايوه شيماء وافقت لكن الاهم دلوقتي من موافقتها انك تسامحي وتغفري اللي عملته فيكي زمان مش علشانها ولا علشاني ، علشان خاطر بـ.ـنتك .

جميلة : حاضر انا علشان بـ.ـنتي اعمل اي حاجة ، و مش هطردها ولا اقابلها وحش علشان غرام .

سلطان : الطلب التاني يا جميلة ،  عايزين نرجع لبعض .

جميلة : نرجع لبعض ازاي ؟؟!!

سلطان : انا لسه مش طلقتك رسمي هننزل نروح لمأذون دلوقتي يرجعنا لبعض .

جميلة : لأ طبعا مش ممكن .

سلطان : مش عايزة ترجعيلي ليه يا جميلة ؟ انا لسه بحبك ، وعارف انك  لسه بتحبيني !!

جميلة : احنا كبرنا خلاص علي الحب والكلام ده ، انا حبي كله لبـ.ـنتي .

سلطان : لكن انتي يا جميلة مش عيشتي حياتك ، ومن حقك انك تعيشي حياتك !!! اديني الفرصة اعوضك عن السنين اللي فاتت .

جميلة : كل واحد بيعيش حياته بالطريقة اللي ربنا مقدرها له واللي هي مناسبة له ، وانا الحمد لله راضية جدا عن حياتي .

للكاتب عادل عبد الله

سلطان : وانا كنت متوقع رأيك ده رغم اني كان نفسي توافقي  .

جميلة : كل واحد بياخد نصيبه وانا راضية بنصيبي .

سلطان : مادام رفضتي الطلب التاني من فضلك اقبلي الطلب التالت يا جميلة ،  ده شيك بمبلغ معقول ، ده حقك يا جميلة .

جميلة : حقي في ايه ؟

سلطان :احنا لما اتجوزنا واطلقنا مش اخدتي حقوقك .

جميلة : وانا مش عايزة حاجة ، الحمد لله انا مش محتاجة .

سلطان : انا مش بقول انك محتاجة ، لكن ده حقك .

جميلة : وانا متنازلة عن حقي ده .

سلطان : انتي عايشة منين دلوقتي يا جميلة ؟

جميلة : عايشة من بيع اللوحات اللي برسمها .

ينظر سلطان الي عدة لوحات فنية موجودة علي الحوائط بأنبهار ثم يقول : ما شاء الله انتي فنانة بجد ، كان نفسي من زمان اشوف رسومـ.ـا.تك لكن شوفتها متأخر .

جميلة : زمان كانت هواية ، دلوقتي اتعلمت ودرست واتطورت كتير وبقيت رسومـ.ـا.تي تنزل معارض والحمد لله عايشة مستورة .

سلطان : برافو عليكي يا جميلة ، ارجوكي بقي تقبلي الشيك .

تنظر جميلة للشيك بتعجب : لكن ده مبلغ كبير قوي .

سلطان : لأ مش كبير ولا حاجة .

جميلة : انا مش عارفة اقولك ايه ؟!!

سلطان : متقوليش حاجة ، كفاية عندي كلمة سامحتك اللي قولتهالي .

جميلة : الشيك ده انا مش هاخده ، لو مصمم ممكن تديه لغرام تبدأ به حياتها .

سلطان : غرام لها حق و ورث شرعي هتاخده ، ده حقك انتي .

جميلة : وانا متنازلة عنه لبـ.ـنتي .

عاد سلطان من عند جميلة الي الفيلا فوجد شهد في انتظاره !!!

شهد : كنت فين يا سلطان ؟

سلطان : كنت في مشوار .

شهد : انت مش رضيت تقولي رايح فين ، وقولتلي لما ترجع هتقولي ، ممكن تقول بقي كنت فين ؟

سلطان : كنت بسدد دين في رقبتي .

شهد : دين ؟!!! انت كنت مديون لحد ؟؟

سلطان : ايوه ده كان دين قديم و كنت ناسيه وافتكرته وروحت اسدده .

شهد : انت روحت لجميلة ؟؟

سلطان : ايوه .

شهد : ليه ؟ ليه يا سلطان ؟ انت عايز ترجعلها ؟

سلطان : لأ ، انا كنت عايز اديها حقها .

شهد : حقها في ايه ؟!!

سلطان : انتي ناسية انها ربت بـ.ـنتي احسن ما كنت انا هربيها وانا مدفعتش قرش واحد في تربيتها ؟!! ده غير اني لما طلقتها مش دفعتلها اي حاجة من حقوقها !!

شهد : دفعتلها كام ؟

سلطان : هي رفضت تاخد اي حاجة واتنازلت عن اللي كنت هدفعه لها لبـ.ـنتها .

شهد : وعملت ايه لما شوفتها ؟ وهي عملت ايه ؟ اكيد فرحت قوي .

سلطان : انا معرفش فرحت او مش فرحت ، انا مدخلتش جواها علشان اعرف .

شهد : انا بكره هروح مع شيماء عندها .

سلطان : ليه ؟

شهد : علشان نخطب لأبن اختي .

سلطان : يا شهد بلاش مشاعر الانثي اللي جواكي دي تدفعك تعملي حاجة نزعل بسببها انا وانتي .

شهد : انت ممكن تزعل معايا علشانها ؟؟

سلطان : بطلي غيرتك دي بقي ، جميلة قفلت حياتها علي نفسها وبـ.ـنتها وبس ، يعني حتي لو فكرت فيها هي مش هتفكر ، بلاش الغيرة تغيرك يا شهد ، انتي طول عمرك قلبك طيب ، وانتي عارفة انك حبي الوحيد .

شهد : حاضر يا سلطان ، بس انت وعدتني انك مش هتفكر في جميلة ؟؟

سلطان : ولا حتي هشوفها تاني الا لو صدفة ، وحتي لو شفتها ولا انا ليا مكان في حياتها ولا هي لها مكان في حياتي .

شهد : ماشي يا سلطان وانا هصدقك لكن اعمل حسابك لو خالفت كلامك ده وعرفت انك رجعت علاقتك بجميلة سواء جواز او قابلتها من ورايا يبقي بتهد عشرتنا وكل حاجة بينا .

في اليوم التالي …

تتصل شهد صباحا وتخبر شيماء بالذهاب معها مساءا  لجميلة .

تذهب شهد الي شيماء فتجدها مازالت مترددة في الذهاب !!

شهد : انا عايزة اعرف انتي مترددة ليه تروحلها ؟؟

شيماء : مش قادرة انسي منظرها لما كانت بتمسحلك الشقة ومش متخيلة نفسي رايحة دلوقتي اخطب بـ.ـنتها لابني !!

شهد : احنا اللي يهمنا البـ.ـنت نفسه ، غرام بـ.ـنت مفيش بعد كده جمال وادب واخلاق وطموح ومركز اجتماعي ، ومستقبلها هيكون احسن كمان ، سواء امها كانت خدامة او سيدة مجتمع مش هيفرق معنا ، ده غير ان ابنك متمسك بها ، يلا يا شيماء قومي ألبسي علشان نروحلها .

في المساء …

تذهب شيماء و شهد الي منزل جميلة وتقف شيماء عند درج المنزل مترددة في الصعود !!! ولكن شهد حتي يصعدوا عند شقتها .

تفتح جميلة الباب بابتسامة عريضة وترتدي انيقة : اهلا وسهلا يا مرحب اتفضلوا .

شهد : ازيك يا جميلة عاملة ايه ؟

جميلة : الحمد لله في نعمة من ربنا .

شهد : دايما يا حبيبتي ، انتي بـ.ـنت حلال وتستاهلي كل خير .

تلاحظ جميلة نظرات شيماء لها ولكنها تتجاهلها حتي بدأت شيماء : ازيك يا جميلة ؟ انا مبسوطة اني شوفتك .

جميلة : انا اكتر ، نورتونا .

شيماء : اومال فين عروستنا ؟؟

جميلة : هي جوه اوضتها ، مكسوفة تقعد معنا .

شيماء : هو لسه فيه بنات بتنكسف ؟ ده كان زمان .

جميلة : كل واحد حسب تربيته ، وانا بـ.ـنتي بتنكسف ، لأني ربتها علي الاخلاق اللي اتربينا عليها زمان .

شيماء : وفعلا عرفتي تربي يا جميلة .

شهد : وعلشان عرفتي تربي يا جميلة احنا جايين النهاردة نخطب بـ.ـنتك غرام لباسل ابن اختي .

جميلة : اعذريني يا مدام شهد ، طلبك علي راسي لكن ام العريس هي اللي المفروض تطلبها .

شيماء : انا واختي واحد ، وعلي العموم مش هزعلك يا جميلة ، انا جاية طالبة ايد بـ.ـنتك غرام لابني باسل .

كانت دقات قلوبهم جميعا تكاد ان تسمع عن بعد !!!!!

شهد تخاف من شعور الاحراج اذا رفضت جميلة .

بينما شيماء يزداد خفقان قلبها خــــوفا من رفض جميلة فتكون تلك الساعة هي ساعة انتقامها منها .

اما غرام فكانت تسمع حديثهم عن بعد ويخفق قلبها حيرة وخــــوفا .

اما جميلة فكان خفقان قلبها فرحة وسعادة من جلوس شيماء امامها في هذا الموقف الذي انتظرته طويلا .

شهد : قولتي ايه يا ام العروسة ؟؟

جميلة : قولت الحمد لله اني ربيت بـ.ـنتي التربية دي وعلمتها ووصلتها لمكانة اجتماعية اي حد بيحلم بيها علشان ابنك يا مدام شهد مـ.ـيـ.ـتكسفش  يقول انها اخته بالعكس ده اكيد بيفتخر بها قدام اي حد حتي خالته نفسها اللي قالت زمان ازاي نور ابن شهد هانم يكون له اخت بـ.ـنت خدامة جاية النهاردة علشان تطلبها لابنها ، انا كده حسيت ان عمري مضعش هدر  والحمد لله ، انا موافقة يا مدام شيماء ويسعدني ان شاب محترم وطموح زي ابنك باسل يكون عريس لبـ.ـنتي .

شهد : طيب نقرا الفاتحة .

جميلة : هنقرا الفاتحة مؤقتا ، انما الفاتحة للرجـ.ـا.لة ابو باسل وابو غرام .

شهد : طبعا اكيد ، فعلا انتي ت عـ.ـر.في في الاصول .

بعد قراءة الفاتحة لم تنطق شيماء بكلمة ، حتي عنـ.ـد.ما خرجت اليهم غرام مرتدية حليتها ابتسمت شيماء لها ولم تتكلم !!!

للكاتب عادل عبد الله 

شهد : الف مبروك يا عروسة ، بصراحة مش عارفة اقول مبروك لكي ولا مبروك لباسل ، فعلا ابنك يا شيماء عرف يختار .

ثم توجه كلامها لجميلة وتقول لها : شقتك حلوة يا جميلة .

جميلة : علي قدنا يا مدام شهد .

شهد : انا بتكلم جد ، الشقة رغم بساطتها لكنها حلوة وخصوصا اللوحات دي .

جميلة : دي لوحات من اللي انا برسمهم بحتفظ ببعضهم وببيع الباقيين .

غرام : ماما دلوقتي بقيت فنانة مشهورة يا طنط .

شهد : بجد ؟؟

غرام : ايوه ، انتي لو عملتي سيرش علي جو.جل هتلاقي اسمها ظاهر علطول ، وكمان في كل المعارض لوحاتها بتتطلب بالاسم .

شهد : مامتك يا غرام تستاهل كل خير .

شيماء : نستأذنكم احنا وهقول لباسل يبقي يرتب مع باباه علشان يقابل سلطان ويقروا الفاتحة ويتفقوا .

تنزل شيماء يملؤها الغـــضــــب وتلاحظ شهد ذلك وتسألها : مالك يا شيماء ؟

شيماء : شوفتيها وهي بتتكلم ، كانت بتشتمني بالأدب .

شهد : لأ الصراحة هي قابلتنا كويس جدا ، انا كنت متوقعة مقابلة تانية خالص ، ت عـ.ـر.في انا كنت جاية وغيرانة منها وحطة في دmاغي كلام كتير كنت هقوله لها لكن من مقابلتها الحلوة غيرت كل تفكيري .

عادت شيماء الي ابنها الذي كان ينتظرها علي احر من الجمر .

باسل : عملتي ايه يا ماما ؟ طمنيني  

شيماء : اطمن يا حبيبي ، روحتلها و عملت اللي انت عايزه ، يكون في علمك انا مكنتش موافقة لكن عملت كده علشان خاطرك بس .

باسل : ربنا يخليكي ليا يا ماما ، يعني مامتها وافقت ؟

شيماء : ايوه وافقت وقالتلي باباك يروح لعمك سلطان يطلبها منه رسمي .

باسل ” بفرحة شـ.ـديدة ” يقبل يد شيماء : ربنا يخليكي ليا يا ماما يا احسن واجمل ام في الدنيا كلها .

شيماء : عايزة اننبهك لحاجة مهمة .

باسل : اتفضلي يا احلي ام في الدنيا .

شيماء : اوعي تقول قدام غرام او امها ان اخوك في السـ.ـجـ.ـن !!! مش جميلة تبقي ربت بـ.ـنتها كده وابني انا يبقي في السـ.ـجـ.ـن !!!

باسل : ولو سألوني عنه ؟؟

شيماء : قولهم انه مسافر بره .

بعد عدة اسابيع 

في احد الفنادق الشهيرة وفي قاعة كبيرة للافراح وبحضور كبـ.ـار الاعمال وبعض الفنانين المشهورين .

تجلس غرام ترتدي فستانها الابيض وطرحتها البيضاء وبجوارها باسل وتبدو عليهم مظاهر السعادة والفرح الشـ.ـديد .

بينما تجلس شيماء وشهد ونور تبدو عليهم السعادة وتضحك شهد وتقول لابنها : عقبالك يا نور ، عقبالك يا حبيبي ، نفسي افرح بيك يا قلبي .

نور : قريب يا ماما .

شهد : روح اوقف جنب باباك وهو بيستقبل الضيوف .

نور ” يضحك ” : بابا كل اللي بيستقبلهم العواجيز ، شوية كده هتلاقي الشباب جايين واروح استقبلهم .

شهد ” تضحك ” : ابوك مش عجوز يا ولد ، ابوك شاب عنك وعن اصحابك .

نور  : طبعا ، مين يشهد لحبيب القلب .

بينما تجلس بعيدا عنهم جميلة وبعض اصدقائها وصديقاتها من كبـ.ـار الفنانين ، عيونها تملؤها الفرحة والسعادة ولكنها لا تخلو من دmـ.ـو.ع الفرحة التي لا تستطيع ايقافها .

سلطان تملؤه مشاعر السعادة والفرح ويقف مع ابو باسل لاستقبال الضيوف و تحيتهم .

ثم يبدأ اصدقاء باسل في الوصول وصديقات غرام يصلن و يلتفن حولها في سعادة غامرة و يقومون باطـ.ـلا.ق صيحات الفرح والضحكات مع الرقصات علي الاغاني الصاخبة .

فجأة يشاهد نور منار صديقة غرام ” التي رأها معها من قبل مع بسام في الكافية ” فيقوم ويقف فتسأله شهد : رايح فين يا نور ؟؟

نور : مش انتي لسه من شوية كنتي بتقولي عايزة افرح بيك ؟

شهد : ايوه يا حبيبي ، ده يبقي اسعد يوم في حياتي .

نور ” يضحك ” : طيب انا هروح اقف هناك عند البنات اللي هناك دول  ، يمكن افرحك قريب .

ينتهي الفرح والاحتفال وتقف جميلة وتقبل ابـ.ـنتها : الف مبروك يا قلبي ربنا يسعدك يا حبيبتي .

غرام : الله يبـ.ـارك فيكي يا ماما .

جميلة : اوعي تنسي امك يا غرام ؟

غرام : مش ممكن ابدا يا قلبي .

جميلة : خلي بالك منها يا باسل يا ابني حطها في عينيك .

باسل : في عينيا يا ماما .

جميلة : اوعي تزعلها يا باسل ، انت متعرفش غرام دي بالنسبالي ايه ، غرام دي قلبي وروحي وعمري .

باسل : وقلبي وروحي وعمري انا كمان . 

ويغادر العروسان الفندق ويتوجهان الي عش الزوجية .

#ألف_قصة_و_قصة

#للكاتب_عادل_عبد_الله

وعند باب الشقة يحمل باسل عروسته علي ذراعه ويدخل بها المنزل و سار بها حتي دخل غرفة النوم ثم اغلق الباب بقدmه وضحك قائلا : نورتي بيتك يا احلي واجمل واطعم عروسة في الدنيا .

ضحكت غرام ونظرها في الارض خجلا .

انتهي الجزء الاول والي اللقاء في الجزء الثاني .

مع تحيات الكاتب / عادل عبد الله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *