رواية شظايا العشق الفصل السابع والعشرون 27 بقلم ميفو السلطان
رواية شظايا العشق الجزء السابع والعشرون
رواية شظايا العشق البارت السابع والعشرون
رواية شظايا العشق الحلقة السابعة والعشرون
كانت ديمه تشعر بالقلق علي رائف وحالته الخطره دخل الطبيب مبتسما لتساله ديمه…حالته عامله ايه يا دكتور .
ظ الطبيب يدور حول رائف وقال ..لا عااال خالص . لتندهش عندما قال لو حابين تخرجوه انهارده او بكره زي ماتحب.هو تمام .
مد رائف يده وقرص الطبيب بعنف ..فصرخ الطبيب ..
فقالت ديمه ..ايه فيه ايه ..
نظر اليه رائف بغضب ..
تنهدت ديمه وقطبت فيه ايه ….. نخرج ايه يا دكتور مش حالته خطره.
اسرع رائف….. ايه يا دكتور مش حالتي صعبه هخرج ازاي انا.
تلبك الطبيب..هاه اه اه .. ماحنا اتفقنا يا رائف بيه ان هيبقي معاك ممرضه تراعيك ودكتور علاج طبيعي والأدوية بتاعتك. البيت أفضل عشان نفسيتك.
لتهتف ديمه.. يعني افضله يا دكتور ان يخرج مش يقعد هنا بجد دا حالته خطره .
ابتسم لها وقال…. انت بس تخلي بالك منه وماتزعليهوش دي أهم حاجه تمام. نفسيته لو وحشه مش هيتحرك .
تنهدت .. طيب ماشي.. خرج الطبيب لتقترب امه وتهتف.. انت كويس هتخرج ازاي مش تقعد يابني يخلو بالهم منك.
قال …. يا أمي اروح بيتي افضل والا انتو مش عايزيني خلاص عشان بقيت حمل عليكو.
لتندفع ديمه وتمسك يده ….بطل تقول كده دانا اشيلك بعيوني. لتقوم هيا وتذهب تنهي الإجراءات .
ما ان خرجت ..فرك رائف يده بسعاده وبدا يعدل الفراش والمخده ويتململ ..وامه تراقبه قاطبه .
جلس وشد الفراش عليه التفت لامه …وجدها تنظر اليه ورافعه احد حاجبيعا … ابتسم وقال … بتبصيلي كده ليه فيه ايه.
لتضحك.. لا ابدا بس ماكتش اعرف انك خواف كده.
نظر اليها بغضب … اخاف اخاف من ايه.
ضحكت … يا واد دانا ملك اللي لفيت الدنيا لما اتهريت يا مفقوس..هتتفضح وابقي استلقي وعدك. مش هحامي عنك .
نظر اليها ..فيه ايه انت بتقولي ايه واخاف من مين انا مابخافش دانا رائف .
ضحكت ..حقه ايه ..طب وماله لما تيجي السنيوره نعرف بتخاف والا لا …هزت حواجبها …والنبي هتزفك في الشوارع .
اما اقوم اقولها انك زي الحصان طالما مابتخافش .وقامت ..
فهب مسرعا …ومسكها .راحه فين انت عايزه تفضحيني .
ضحمت ..ماتوعي يا غضنفر مش ما بتخافش .
تنهد ..اسكتي بقه دانا مرعوب تسيبني مش عارف اعمل ايه ماجاش في بالي الا كده .
ابتسمت امه ..بتحبها يا رائف .
احني راسه ..بحبها بس ..دا ماليه قلبي وعنيا ..يا اني اما ماشفتش حنان ولا عرفت يعني ايه حنان الا معاها .ماحسيتش الا معاها قلبي واجعني قوي عليها ازاي اجرمت كده ..منه لله عمي وتربيتي وبعدك خلاني شخصيه جاحده ومابتحسش ..دي نعمه ربنا ليا احافظ غليها بعيوني خايف قوي .
تنهدت وربتت عليه …واقتربت وحاوطته ولاول مره تسيل دموع راىف بصمت يشعر انه اصبح انسان يحاوطه الكل بمشاعره اصبح يحس لم يكن يعلم ماهو الحنان فاقد الحنان لا يفهم ابدا في فهم من امامه واحساسه به ..ربتت عليه ..ياااه يا رائف حاسه اني اخيرا حسيت ان ابني رجعلي بتبكي يا قلبي ..قول يا رب هيا طيبه وبتحبك انا واثقه انها ماتقدرش تسيبك دي كت زي المجنونه لما وقعت ..قول يا رب حنن قلبها والف بين قلوبكم . ماتخافش .
دخلت ديمه علي الفور سقط راىف ارضا انتفضت ديمه ..ايه ايه فيه ليه .
ارتبكت ملك …لا كنت بحاول اقومه يلبس .
تنهدت ..طب براحه مايقومش انا هلبسه خليكي مش هتقدري . ومايخافش من ايه مافيش حاجه تخوف هنا . زغدته انت عملت ايه .
قال رائف.. ماعملتش اهوه راقد وغلبان هعمل ايه يعني تشيلوني وتحطوني براحتكو.اهو اصعب عالكافر مش عارف انت ذنبك ايه .
لتضحك ملك.. اه يا حبيبتي شيليه وحطيه .
قالت …. اشيل ايه بس ماتقلش كده انت هتبقي كويس يا حبيبي ماتخافش هنعدي الازمه دي وانا جنبك.
مسك يدها يقبلها .. اهم حاجه تكوني جنبي .. لتبتسم له..
قالت ملك.. طب ياخويا بطل نحنحه ويلا كمل في بيتك. نظر اليها مغتاطا لتساعده ديمه وياتي الممرض ويحمله ويضعه علي كرسه وتندفع ديمه…. سيبه انا هشده لتكمل به الطريق وتربت عليه بحنان
ركبا العربه واتي الحرس قالت ديمه …من بكره هنحهز القوضه اللي جنب الجنينه عشان تحب تتحرك براحتك ماحدش يضايقك وكمان الجو والخضرة حلوه ليك.
ضحكت ملك… اه والوجه الحسن يا عيني عالرجاله.
قالت ديمه….. فيه حاجه يا طنط.
قال مغتاظا .. سيبك منها هيا بترازي كده مش لاقيه حاجه تعملها خليكي معايا.
ضحكت ملك.. ايوه اهم حاجه تخليكي معاه يا قلب طنطك الا حاسه ان فيه طوفان جاي قريب هنسمي علي رائف.ابح واحشي .
قال غاضبا ….. ماتخليكي في حالك دا ايه ده… تصنع التعب لتهتف ديمه.. ايه يا قلبي مالك.
قال بوجع …… عايز استريح.
قالت ملك.. خديه ريحيه فوق اما نشوف اخرتها ليقترب الحرس ويصعدو به لاعلي .
ذهبت ديمه تساعده دخل سليم وجلس علي قدم ابيه يلعب معه .
قال سليم… ماتقوم بقه يا بابا العب معايا هو انت قاعد ليه.
لتندفع ديمه ….بس يا سولي سيب بابا تعبان عيب كده قوم يلا انزل مع تيته وبعدين روح نام ماشي ليقبله ويذهب .
جلس رائف صامتا لتذهب وتغير ملابسها وتقترب منه وتمسك يده وتقبلها وتهمس… اوعي تكون زعلت من سولي انت هتبقي زي الفل.
شدها اليه …طول مانت جنبي هبقي زي الفل بس تبقي جنبي.
لتضحك.. مانا جنبك اهوه وادلع بقه براحتك عشان انا كنت ناويالك علي سواد كت هسود عيشتك.
ليتأوه اندفعت…. ايه يا قلبي.
قال بوجع …. لا بس ضهري بيوجعني عايز انام ليستلقي ويفتح ذراعيه لتندفع وتندس في احضانه.. ظل يملس عليها همس… حاسس اني فقت من الغيبوبه حاسس اني بتنفس.
ضحكت… بعد ايه يا اخويا بعد ما سودت عيشتي.. تنهد يميل ينظر اليها ….. هفضل عمري كله ندمان علي عمايلي وجحدجي انت يا ديمه نجمه عاليه حد متفانيي مش عارف جميلك ده محفور جوايا لو طولت اجبلك حته من السما.
لتتنهد.. انا مش عايزه حته من السما لتشير الي قلبه انا عايزه ده وبس انا تعبت يا رائف وانت وجعتني وكان عمري ماهرجعلك ابدا انا فعلا كنت همشي واخد ابني وامشي ساعات اخاف ترجع تبقي جاحد لو عملت اي غلطه.
اندفع …والله ابدا ما اوعي اعملها ثم انا غلبان قدامك اهوه هتسيبيني وتاخدي سليم اعيش ازاي. انا خلاص بقي ماليش لازمه ويا دوب اقعد جنبك ترضي عني وخلاص.
لتتنهد باسي علي وجعه …. ماتتكلم كده انت هتبقي كويس وهتقوم وهتعيش حياتك.
ليشدها.. اعيشها معاكي وبس ليكي وبس انا مش عايز اخف عايز أفضل هنا كده مقفول علينا بابا انت جنبي بتراعيني وبس.
لتنام علي صدره وتتنهد فهيا رغم وجعها حالته لا تسمع ان تبتعد عنه او تعنفه. ظل يداعبها لتهمس رائف.. انت ماجاش في دماغك خالص اني ما بكدبش خالص.
شعر بالخجل …..عارفه يا ديمه ..انا من يوم امي ما مشت وابويا قالي ان امك خاينه ورمتك وكل الناس خاينه خلي بالك كان بيغرز فيا الخوف والشك وكل همي احارب عشان نفسي واول مابويا مات حسيت بالخوف اكتر جخدت اكتر وبقيت عنيف وقاسي ..عمي كان بيعنل اسوا حاجه وانا كنت برد بالاسواء منه كان بيطلع اسواء مافيا الجانب الكويس ماكنش بيظهر الا مع عمتي الله يرحمها وبس .ماكتش افهم يعني ايه احب واحس يعني ايه ست اصلا عمري ماحسيت ولا انشديت لست اقسم بالله ..عارفه جمدت اجنه قولت انا مش هقرب من واحده جايز يجي يوم واجيب عيال .كنت اقعد ابص للرجاله بيحبو ويعملو حركات كنت بقرف منهم واحسهم مجانين وانا اصلا مش طبيعي كتر العيشه في وسط جحود وقله حنيه بيقسي ويوجع قوي احني راسه باسي ..عمر ماحد حن عليا يا ديمه عمر ماحد ملس علي ضهري وطبطب عليا …
كنت اشوف اصحابي بيتحضنو من امهاتهم وانا اقف علي جتب ولو فكرت بس في امي ابويا يوريني اد ايه هيا سيئه وطلع كل ده كدب عيشت عيشه سوده ..كنت اقفل علي روحي مخنوق من العيله ماعرفش افضفض اكتم عشان ماضعفش ….لحد مانمت وصحيت واحد تاني جوايا مشاعر ماعرفهاش ولا مريت بيها خالص ماكتش فاهم مالي ناقصني حاجه هموت عايز حاجه ايه هيا ..لحد مانت دخلتي حياتي .انا حد مريض يا ديمه وشكاك بعد امي وتربيتي ومشاكلي مع عمي خلوني جاحد مابيحسش لما فقت من الغيبوبه كنت حاسس ان حاجه نقصاني لما شفتك حسيت نفسي بتنفس بس ماربطهاش ببعضها …عيشه الشك وشوكت واللي عمله وجاب براهين تثبت عمتني ..لاني كنت وحش وفضلت وحش لحد ماحسيت اخر حاجه ان ممكن تكوني بس دا انا عارف سيء ومقرف بس السيء ده حس اخيرا وقلبه داب في الحب ..نضف من شخصه المقرف ..انا كنت مقرف. كان عيني معميه بس قلبي لا قلبي كان حاسس بيكي جوايا.
لتتنهد…. انت كنت وحش قوي.
ليستدير ويريحها… وهقعد عمري كله اصالح واقول اسف بس حبيبي يتصالح والله نفسي يتصالح .
لتتنهد وتهمس… عايزه اعذبك شويه زي ماعذبتني.
قبل شفتيها…. واهون عليكي يا قلب رائف دا حبيبي حنين ومراعي وطيب وهيمان وبحبه. والله بحبك حب .
لتهمس… بتحبني قوي
هام بها عاشقا في ثنايا وجهها.. روحي دي متعلقه بقلب حبيبي وبس نفسي افضل كده ماتحركش وتفضلي جنبي ..
رفعت يدها ولمست وجهه بحنان ..بطل تقول بتوجع عليك .
نظر اليها بهيام كتير عليا كتير انا ماستحقش ده …لينهال عليها يقبلها ويصب عليها حنانا وهيا تذوب بين يديه لتحس به يتجاوز لتتجلد وتبعده وتهمس… بطل اوعي انت عيان.
شدها اليه بغلب.. يا رب عالمرار انا استاهل ليحاوطها ويشدها اليه لتندس في احضانه وتداعب قلبه تنهد ..كده كتير صدري ولع .
خبطته ..بطل …وحشني اكتبلك رسايل حب ..
رفعت وجهها ونظرت اليه كنت اقعد اكتبلك كل مشاعري علي صدرك عشان تحس بيا …
نظر اليها بعشق ..كنت بحس وبتنغرزي جوايا ..اقترب وقبل عيونها …انت يوم ماشفتك كاني لقيت روحي .
تنهدت ونامت علي صدره تداعبه …همس ..هفطس كده .
همست بطل بقه عايزه انام ..ظلت تداعبه وهو يتحمل حتي تاهت بسعاده ونامت هانئه علي صدره ..شدها اليه ووضع يده علي راسها يدعو بتالف قلوبهم معا .
في الصباح قامت ديمه وظلت تداعبه وهو نائم مستمتع بمداعبتها لتزيد في مشاكسه ضحك وفتح عينه ٠ ايه عامل نايم دانت سوسه .
ضحك ..يعني حبيبي يقرب كده واحس بيه واقوم يبقي لا كده ولا كده ..شدها اليه مش هنصبح والا ايه .
فجاه سمعو خبطا ..تنهد وابتعد .
ليدخل عليه ابنه بعد قليل وبدا يلعب معه ثم دخلت ملك …. ازيك يا حبيبي ايه الاخبار قضيت ليله رايقه.
نظر اليها بغيظ ….ماتخليكي في حالك.
لتضحك…. مانت حالي يا حبيبي قوم بتاع العلاج الطبيعي جاي يدلك ساعتك ..اهي فلوس عالارض. نظر اليها بغضب.
لتهتف ديمه… فلوس ايه يا طنط اللي عالارض دا هيساعد عشان يمشي.
لتلوي ملك فمها.. يمشي.. اه يا قلب طنطك يمشي مايمشيش ليه.اما نشوف لامتي المحن .
دخل الرجل وبدا بعلاج رائف.. لينتهي و ديمه تحوم حوله تلبي طلباته وهو سعيد ..احس انه طال عنان السماء وقرر انه اضطر ان يعيش عمره عاجزا مقابل ان تظل بجواره سيفعل ذلك عن طيب خاطر.
لتقوم ملك وتهتف قبل أن تخرج.. ماتبقاش تيجي تنوح بعدين انا قولتلك اهوه. لتتركه وتخرج لتقترب ديمه.. سامر صاحبك اتكلم اكتر من مره وكان جالك المستشفي بس انت كنت نايم يا قلبي.
تنهد.. خلاص لو جه طلعيه.. لتبتسم وتقبله وتذهب تحضر له الطعام اتصل هو باحد الحرس يصعد اليه .. فيه واحد اسمه مجدي هديك بيناته ماشي هو سكته كلها شمال عايز يكمل حياته في السجن ينبسط ويكمل سكته جوا هاه اياك يفلت منك.وهكذا قفل ناحيه الشر في حياته او هكذا ظن .
انصرف الرجل ليرفع رائف السماعه ليتصل بابنه عمه ليهتف.. عارفه لو ماكتيش ست كنت جيت فلقتك نصين وخليتك تحصلي ابوكي يا اوطي خلق الله . ليصرخ …بتعيطي علي ابوكي القاتل قتل عمتي وعلي المحامي وكان عايز يقتل مراتي.
تجيلي فين ياختي انا واحد متجوز وبحب مراتي انتو تقعدو كده تنحسرو علي ايامك اللي كنتو ناوين تنصبو فيها وماحصلش وطبعا ورثي هاخده من نن عنيكو مانت بنت وان كان اصلا شوكن سابلكو حاجه يا زباله.
عيطي غ
عيطي.. بتحبيني يا بت تعالي امسحي الريال يا بت اللي زيك مايعرفش يحب… لا والله دا حاجه حلوه حاضر هاجي اخدك في حضني وابسطك عالاخر.
دخلت ديمه عليه وسمعته لتقترب وتنتش السماعه لتسمع… داليا انا بحبك قوي يا رائف.. لتستدير غاضبه وترزع الفون عالارض ليبهت بخوف
صرخت…. هتاخد مين في حضنك يا اخويا حضنك قطر يعني انا لازقه جنبك بحالتك دي وانت سيادتك بتسبسب للهانم مش مستحمل تبعد عنها حتي بعد اللي عملوه ايه عاشقها سيادتك والا عمالالك عمل لا دانا اقتلك واخلص عليك انت فاهم ليشدها من يدها ويحتضنها لتضربه… اوعي يابو ديل حتي وانت عيان اوعي.
لقال بغلب .. ماتهمدي بقه دانا كت بتريق انت ضابطه نفسك عالدخول.
صرخت… عشان اقفشك اوعي مش هقعدلك انا.
تنهد …هو ايه الغلب ده هو انا مبصوصلي في حياتي احنا لحقنا نتصالح.
.. ايوه انا اصلا غلطانه اني سامحتك بس انا قلبي ضعيف لتدفعه
فصرخ ومسك ضهره لتندفع برعب…ايه ايه لم يرد عليها وظل محنيا وهيا تتلمسه بجنون.. ايه فيك ايه انطق مالك وجعتك طيب ايه نروح لدكتور طب اجيب الدكتور لتصرخ ماتنطق ساكت ليه.
تنهد وركن عالفراش واغمض عينه شعرت بالذنب وظلت تراقبه لتقترب وتجلس بجواره وتلمس صدره…. طب قولي فيك ايه
تنهد.. موجوع قوي تعبت.
لتقترب…. خلاص نجيب دكتور يشوفك.
مسك يدها يضعها علي قلبه …مش عايز ده علاجي. لتتنهد بغلب لتقترب اكثر وتملس علي شعره بحنان احتضن يدها بشده لتهمس طب انت حاسس بايه
قال بعشق… وهاتصدقيني.
لتهز راسها بحنان.. حاسس ان روحي بتتسحب مني كل اما تقولي هتبعدي.
تنهدت… مانت اللي وحش وبتدور عالبريصه دي.
قال بصدق … والله ولا دورت ولا زفت دانا مكلمها احرق قلبها والله.
لتتنهد… يعني مابتحبهاش
احب ايه دي تنحب حبها برص دانا مابحبش الا اللي حبيبي اهوه قدامي كله كله ومغلبني .
قالت بتذمر …امال بتقولها هاخدك في حضني ليه انت مابتصدق.
ضحك واحتضنها… لا أصدق ايه داحضني ده لحبيبي بس.
لتداعب صدره وتهمس …ولو بصيت بره هموتك انت تعبتني.
قبل خدها.. ابص بره دانا عنيا تنخرم وتموتيني اكتر من كده فين دانا ميت في القمر.
ديمه …اه تعقل كده انا مراتك وتلم نفسك انا مش ضعيفه ومش هسكتلك.
ابتسم بحنان… يادي الهنا يا ولاد مراتي ليشدها يداعب جسدها طب ماتيجي يا مز انت اما اشوف مراتي ازاي
لتدفعه
غمز لها …. مانا ماقلتش أدبي الا مره واحده لتزول ابتسامتها وتشيح بوجهها …شعر بالوجع وانه لم يكن مراعيا مسك يدها…. والله اسف ماقصدي حاجه كانت عيونها دامعه تتذكر مافعله ليحتضنها بقوه.. اسف والله ماقصد ..قال بصدق ….اليوم ده عارف وجعتك بس يمين بالله كنت في دنيا تانيه حبيبتي اللي نفسي فيها كنت حاسس اني ماينفعش اأذيكي ابدا بس كان غصب عني لمستي ليكي حرقتني من جوا كأني رحت عالم تاني انت ديمتي انا بتاعتي انا. سامحيني يا عمري والله ماقدصدي حاجة انا بس نفسي فيكي.
تنهدت… خلاص بقه.. وبعدين انت عيان اما تخف.
اندفع وشدها ….مالكيش دعوه هتصرف .
لتدفعه مره اخري …بس يا بابا بلا تتصرف يلا هننزل تحت عملتلك القوضه تقعد براحتك .
تنهد مرغما نزلا وقضيا اليوم بالأسفل وهيا ملتصقه به .
مرت ايام وهيا متفانيه في خدمته يقربها منه لياتي يوم ويدخل عليهم صديقه سامر ….. سلام معلش يا كبير كنت مسافر سفريه مهمه.
لتقوم ديمه… اتفضل يا سامر اقعد اجبلكو ايه..
صاح سامر مشاكسا …لا تجبلنا ايه انا هاخده ونخرج ماتقوم يا واد مالك متصلبت كده الدكتور قال انك قرد بروحين ربنا ياخده عمك بس اهو خربوش في ضهرك الحمد لله..
هنا تجمد رائف وضحكت ملك لتستدير ديما والغضب تلبسها و…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية شظايا العشق)
التعليقات