التخطي إلى المحتوى

توقفنا عنـ.ـد.ما ذهب العرسان الى شهر العسل فى اليونان وسفر توليب و زياد الى الصين.

فى اليونان

– وصل الجميع الى الفندق وكان ليهم غرف امام بعضهم

– دخل الشباب الى غرفهم ونامو ولم يشعرو بالوقت

– بعد مرور حوالى 3 ساعات استيقظت البنات وحاولت ايقاظ الشباب ولكن لم يعرفو

– اتصلت البنات على بعضهم فى مكالمة جماعية وتفقو على النزول والمشي على البحر وبالفعل بعد مرور نصف ساعة نزلت البنات وجلسو وفضلو يضحكو ومر الوقت ولقو الشباب يجلسون بجوارهم

– جلس كل شاب بجوار زوجته وضمها لحـ.ـضـ.ـنه.

ليث: صحيتم امتي

مريم: بقانا حوالى ساعة قاعدين هنا

سيف: قلبي مالو

جوري: قلبي مقبوض معرفش ليه

نزل الشباب لبعضهم ولم يعلقو فحاولو يهزرو وسحب كل شاب زوجته وفضلو يجرو ورا بعض.

في الصين

وصلت توليب و زياد الى الصين وتوجهو الى إحدى السيارات وبعد مرور ساعتين وصلو الى قرية لي ودخلو

لي: انتى عارفة فين أوضتك روحو استريحو وبكرا الصبح نتقابل

توليب: تمام هاخد زياد ولا هيروح معاك

لي: اكيد معاكي مش جوزك يالا سلام

– توجه لي الى غرفته وتوجهت توبي و زياد الى غرفتها

– ابدلت توليب ملابسها بعد ان اخذت دش بـ.ـارد وفعل زياد نفس الشئ

– نامت توليب وضمها زياد لحـ.ـضـ.ـنة وذهبو فى ثبات عميق.

في الصين

استيقظت توبي على لمسات حنينة فعلمت مصدرها أنه زياد ومن يقدر على لمسها غيره وشعرت بقبلة توضع على خدودها واخري على عيونها وأخري على شـ ـــفــايـــ ـفها ففتحت عيونها ونظرت له بابتسامة غابت عن حياتها لفترة طويلة

زياد: صباح الورد يا قلبي

توبي بدلع: صباح النور حبيبي

زياد: مبلاش دلع والله اتمم الجوازة

توبي: وهتقدر يا روحي.

زياد: هقدر مهما كانت قوتك و برودك بس مفيش ست بتعرف تسيطر على مشاعرها وهى بين ايد جوزاها صح

توبي: صح يا زيزو

قطع كلامهم صوت خبط على الباب فتوجهت توبي وفتحت ولقت أمامها 4 بنات يحملون ملابس فعلمت بأن الوقت قد اتي فسمحت لهم بالدخول فدخلو وهما يضعو أعينهم فى الأرض وتوجهو الى الحمام

عادت وجلست بجوار زياد ومسكت ايده

توبي: يالا زياد لي واقف برا مستنيك

زياد: وانتى يا عمري ومين دول.

توبي بابتسامة: انا هاخد دش ودول هيسعدوني يالا بقي

خرجته برا الاوضة ولقي يونج وأخذه وغادرو وتوجهت هى الى البنات وفعلو الازم وبعد فترة كانت البنات يساعدوها فى ارتداء ملابسها الخاصة ورفعو شعرها الى الأعلى وظهر وشم الافعي الشامخ كصاحبته على ظهرها وغادرت الغرفة وامامها البنات.

سارت توبي امام الجميع وانحني لها الجميع ولما لا وهى الافعي المـ.ـيـ.ـتة التى لولا وجودها لكان الجميع أموات صعدت توبي دراجات السلم وتوجهت الى غرفة المعلم لي ودخلت ( الحوار بالصيني )

لي: صغيرتي اهلا بيكي

توبي: مين هيساعدني لي

لي بتـ.ـو.تر: احنا طبعا

توبي بســـخريـــة: عيبك انى فهماك وحفظاك لو انت الذئب فأنا الافعي

لي: انا عملت كده علشان انتي اختي وصحبتي

توبي بعيون الأفاعي: ليه لي ليه وهما بالذاد فى الوقت ده.

لي بعصبية: انتى لازم تتعالجي خلاص انتقامك وخلص عوزة ايه تاني فى الأول كان فى روحين فى رقبتك بس دلوقتي في أرواح كتير

توبي: بس مش هما انت عارف اني مستحيل استحمل

لى وهو يضع ايده على وشها: هتقدري وهتنجحي انتى الافعي

توبي: وصلو لي وصلو حاسه بيهم ربنا يسامحك يا صاحبي ربنا يسامحك لو مت ادفنى جمب امي وأبويا

لي بخــــوف: لا انتى هتعيشي وهترجعي لينا احنا عوزينك بلاش تروحي.

توبي بدmـ.ـو.ع متحجرة فى عيونها: مينفعش يا صحبي خلاص القرار صدر والحكم اتحط وانا لازم أنفذ خلي بالك من الكل مطر أمانة فى رقبتك العمر كله

ضمها لي لحـ.ـضـ.ـنه بشـ.ـده كأنه خايف ليفقدها ولكن انتهى الوقت ودخل الأشخاص باحترام لفت توليب ونظرت لهم فانحني الأشخاص أمامها باحترام وتقدير فردت لهم التحية وأشارت لهم بالوقوف فى الخارج فخرجو بهدوء توجهت توبي الى زياد

( الحوار بالعربي ).

توبي: زياد انا بحبك من زمان انت أخويا وصديقي وحبيبي و جوزي انت كل حاجة من زمان انت لما رجعت مصر وخترت المهمة وانا عارفة انك ضابط سري وعرفت كل حاجه حصلت وعمري مشكيت فيك محدش يشك فى نصه التاني وروحه سامحني يا زياد على كل حاجه عملتها وانا كنت عارفة انك يستحيل تخرب البلد ولا تدmرها بس كنت عاوزة أتأكد ان زياد ملك تولي ولا قلبه بقي ملك واحدة غيرها.

زياد بحب: قلبي وعقلي وجـ.ـسمي ملك تولي وبس وعمره مهيفكر يقرب من واحدة غيرها

توبي: اسمعني كويس مطر و جوري أمانة فى رقابتك انا عارفة ان لي و سيف هيحافظو عليهم بس انت امان وحماية ليهم خليك معهم و جاسر ومعك انا همشي مع الناس إلى برا معرفش هرجع سليمة وعايشة ولا هرجع مـ.ـيـ.ـته بس لو مت امانه عليك تدفني جمب امي وابويا

زياد بخــــوف: بلاش تروحي معاهم خليكي كده وانا والله بحبك.

توبي: هشششش اسمعني خلاص الحكم اتحط والتنفيذ واجب حتى لو رحت لاخر الدنيا هيعرفو يوصلو ليا حتى لو نزلت تحت الارض ودلوقتي جيه معاد الأمانة التانية فاكر زمان كنا بنروح فين وبنعمل ايه انا عارفة ان الكلام ده من 15 سنة بس مفتكرش ان العقرب هينسي ولا الافعي هتنسي

زياد: مش فاكر تقصدي ايه

توبي بابتسامة جميلة: توتوتوتوتوتو هو العقرب نسي أصله ومكانتة خسارة

لي: توبي يالا

توبي: سلام حبيبي.

وقامت بوضع قبلة على شفتيه ولفت ولكن مسكها زياد ولفها واخذ شـ ـــفــايـــ ـفها فى قبلة طويلة الى ان انقطع أنفاسهم وضمها لحـ.ـضـ.ـنة ونزلت دmـ.ـو.عه على عنقها

توبي: هشششش هرجع بإذن الله هرجع وانت عارف ان وعد الافعي حق بس خلي بالك من نفسك ومنهم

لي: يالا طفلتي

رفعت توليب راسها الى الاعلي وخرجت وتوجهت مع الأشخاص وغادرو

زياد: مين دول لي وهتروح معاهم فين

لي: دول تلاميذه المعبد وهتروح معاهم للمعبد

زياد بستغراب: معبد ايه يا عم.

لي: ليس معبد ولكن مكان مقدس للكهنة اه شوف تذهب هناك حتي يتم معالجتها والان ترغب فى بعض التمارين

زياد بســـخريـــة: لا يا عم انتم ممكن تكـ.ـسرو فيا حاجة انت و توبي لما لعبتم كنتم بتضـ.ـر.بو بعض اوي وانا خايف على نفسي

لي بســـخريـــة: ولكن هذا قرار الافعي والان أذهب مع هؤلاء الشباب وستمتع

زياد: أدعي عليكم بايه ربنا يشفيكي ويرجعك ليا بالسلامة يا بـ.ـنت قلبي

نظر زياد للشباب وشاورلهم بأن يمشو معه.

في المعبد

وصلت توبي مع الشباب ودخلت عشيرة المعبد بشموخ وعظمة تحت أنظار الجميع ولما لا والجميع يعلم من هيا فهيا الافعي الممـ.ـيـ.ـتة التى أنقذت العشائر من الدmار وأثناء سيرها وجدت قائد العشيرة

الحوار بالصيني

القائد: مرحبا بالافعي

توبي: مرحبا بيك

القائد: هل هذا صحيح سوف تتخلى عن الافعي

توبي: انا الافعي هل تعتقد بأن الافعي ستتخلي عن روحها.

القائد: عنـ.ـد.ما ينتزع دmائها مت جــــســ ـدك سوف تكوني بلا القاب وتكوني مثل الخادmة

توبي بضحكة رنانة: وهل تعتقد بأن هذا الجــــســ ـد يعتمد على الافعي فقط حسنا فنظر جيدا على وجهك فى المراية وستعرف من هي الافعي الممـ.ـيـ.ـتة عنـ.ـد.ما انزع دmائها سوف أظل لاخر يوم فى حياتي الافعي وسياتي من نسلي من هم أقوي

القائد بغل: سوف أحرص على عدm تملكهم القوة

توبي: من يخلق من رحم الافعي والعقرب يصبح أقوي من اي شئ فحظر منهم ايها القائد.

القائد: الأيام كفيلة بمحو اسطورة الافعي

توبي بعيون الافعي: اذا اردت إنهاء اسطورتي وعظمتي فعليك إنهاء حياة الأفاعي من على وجه الكون

القائد بغـــضــــب: سوف أحرص على ذلك

توبي ببرود: والان اختفى من امام وجهي حتى لا اجعلك أضحوكة امام عشيرتك

أكملت توبي المشي حتى وصلت الى المعبد ودخلت وكان فى انتظارها جميع الكهنة الذي رحلة بيها واخذوها الى الكاهن الأكبر

توبي: كيف حالك يا صديقي المـ.ـجـ.ـنو.ن.

الكاهن بضحكة: مازلت على قيد الحياة أيتها المشاكسة

توبي بضحكة: وانا أيضا مازلت على قيد الحياة مثلك

الكاهن: هل حان الوقت صغيرتي

توبي: أجل لقد انتهي انتقامي وارغب فى العيش برخاء بين أحبابي اذا رجعت لهم

الكاهن: سوف تعودى صغيرتي فانتى سبب وجودنا على قيد الحياة لا تياسي من رحمة ربك كما قال رسولك و قرانك.

توبي: أجل فإن قرآني ورسولي الكريم نهاونا عن اليأس واعلم جيدا بأن الله مستجيب الدعا وله خير كبير فأنا لا اياس من رحمة ربي و عندي امل بأنه الشافي المعافي

الكاهن: هيا صغيرتي استمتعي بباقي اليوم وفى الغد سوف نبتدا

توبي بابتسامة: حسنا صديقي المـ.ـجـ.ـنو.ن

الكاهن بخـ.ـنـ.ـقة: هى اذهبي أيتها المشاكسة الصغيرة

خرجت توبي من المعبد وأخذت تتطلع على المكان بعيون مشتاقة وشعرت باحد يقف خلفها

توبي: هل سوف تظل واقف ولم تتحدث.

الشخص: انتى هى الافعي الممـ.ـيـ.ـتة

توبي: أجل انا هي

الشخص: هل ترغـ.ـبـ.ـي فى المنافسة للمرة الأخيرة لانكي عنـ.ـد.ما تعودي مرة أخري ستكوني لا تستطيعي

المنافسة مرة أخري

توبي بســـخريـــة: وهل أخبرت امك بأنك سوف تنافس الافعي ام لا

الشخص بغل: سوف أرسلك أرسلك ابويكي اليوم

توبي بدهشة مصتنعة: وهل ستنفعل ذلك بمفردك ام ستأتي بالعشيرة حتى تنفذ

الشخص بغـــضــــب: لا فانا اكفي فإذا لم تت عـ.ـر.في على فأنا الفهد الثائر.

توبي بضحكة رنانة: حسنا أيها الفهد فالنرا أيهما أقوي الفهد ام الافعي ولكن احذر

الفهد: هيا أيتها الممـ.ـيـ.ـته فنهايتك سوف تكتب على يدي

توبي بعظمة: اذا أراد الله إنهاء حياتي في اي وقت فأنت ولا غيرك يستطيع الوقوف ضد مشيه الله وإذا أراد أن يمد لي العمر فسوف يكون بامرة والان هيا أيها الجحش اوبس الفهد.

توجه الاثنين الى ساحة التدريب وبعد جميع الطلبة حتى يرو المعركة الطاحنة بين الافعي العظيمة وهذا المغــــرور كما يسمونه الطلبة

انحي المغــــرور أمامها ولكن لم تنحني توبي أمامه ونظرت له بستهزاء وسـ.ـخرية.

ابتد المعركة الطاحنة بين الطرفين ولكن عذرا من طرف الشاب المغــــرور وكانت توبي تسد ضـ.ـر.باته فقط ولكن بعد مرور دقائق قليلة قد ذهقت وقامت بضـ.ـر.بة أكثر من ضـ.ـر.بة وفى لحظة واحدة كانت تنزع الروب من على جــــســ ـدها وتلف عليه كما تفعل الافعي وسقطته فى الأرض ووقفت هى وهنا هاج الجميع بالفرحة ونظرت لهم توبي بابتسامة ونظرت لذلك الشاب المغــــرور.

توبي: أيها الشاب اذا ارت هزيمة شخص فلا تتفاخر بقوتك لان من أمامك يدرس جيدا حركاتك وانفعالات وكن دائما على علم بان اذا كنت قوي البنية فهناك أقوى منك بالذكاء والحيلة

الشاب: ما هذا يا فتاة فانتي بالفعل الافعي الممـ.ـيـ.ـتة فقد نهيتي المعركة فى دقائق معدودة شكرا لكي

توبي بهمس فى أذنه: سوف أخذ نصف المبلغ المراهن بيه حسنا أيها الطفل العملاق

الشاب بصدmة: كيف علمتي

توبي بضحكة رنانة: فأنا الافعي أيها العملاق.

توجهت الى غرفتها وتؤضات وصلت وبعد انتهائها فضلت تدعي ربها ان ينجدها ويشفيها وقامت وتوجهت الى السرير ونامت بس كما تنام الأفاعي.

مر الليل على الجميع منهم السعيد والفرحان ومنهم المشتاق لضم حبيبته ومنهم المتأمل فى ملكوت الله ومنهم الخايف من الغد ونتهي الليل وأشرقت الشمس بأمل وحياة جديدة

توجهت توبي الى المعبد واصبحت تحت يد الكاهن الكبير وباقي الكهنة

ابتدي العلاج وكانت توبي تكتم صراخاتها والمها وتغمض عيونها بشـ.ـدة وهما يسحبو دmائها من ذراع ويعيدوه فى الذراع الآخر ( اسم هذه العملية تنقية الدm ).

في اليونان

كان يجلس الجميع يتناولو الفطار ولكن شردت جوري ولم تسمع ندا سيف عليها الى ان هزها

سيف: مالك يا قلبي

جوري بخــــوف: توبي فيها حاجة قلبي واجعنى من الصبح

سيف: ديه قرده اكيد بتاذي فى خلق الله

جوري: لا توبي فيها حاجة انا حاسة بكده

شهد: وانا كمان قلبي واجعي وحاسة بمـ ــصيـــبة

ليث: في ايه مالكم اكيد زياد و جاسر معاها متخفوش كده

نظرت البنات لهم بتمعن ولكن أخفي الشباب تـ.ـو.ترهم ببراعة و حرفية.

جوري: لو عرفت ان توبي فيها حاجة وانتم عارفين ورحمه امي وابويا مهرحمكم كلكم اتفقنا كملو فطار

شعر الشباب بأن حصونهم ستقع إذا فضلو هكذا فاكملم الإفطار واخذوهم وفضلو يلفو فى البلد ويحاولو يلهوهم عن التفكير وعنـ.ـد.ما هو كانت البنات متعبين بشـ.ـدة فذهبو الى النوم بسرعة شـ.ـديدة.

في مصر

– شعر جاسر بنغزه شـ.ـديدة فى صدرة فنزلت دmـ.ـو.عه لأنه يعلم بأن نصفه الثاني يتألــم ويصارع المـ.ـو.ت

– اما الجدة فحست بالم حفيدتها ونزلت دmـ.ـو.عها وسرعان ما تؤضات وصلت واخذت تدعي ربها على شفاء صغيرتها وحفيدتها الاولي وبعد ذلك شرعت فى قرات القرآن

– اما مطر فكان يشعر هو الآخر بالم شقيقتة ولما لا وهى أول من حملته واطعمته وفعلت له كل شي وبفضلها هو على قيد الحياة.

في الصين

كان يجلس زياد وتنزل دmـ.ـو.عه بهدوء ولم يشعر باحد ولكن إنتبه الى صوت لي

لي: لا تخف فصغيرتي ستكون بخير

زياد: انا قلبي واجعني اوى عليها وحاسس بأنها تعبانة

لي: اهدء زياد ففى الفترة القادmة هى تحتاج للجميع يفضل بجوارها

زياد: كلنا معاها وهنفضل جمبها بس ترجع بالسلامة تفتكر هتخف وتقدر تعيش ذي الأول

سكت لي وتنهد زياد واغمض عيونه يدعي ربه بأن ينجدها ويشفيها كما هى فيه.

مر أسبوعين ولا جديد فيهم غير

– اسرار البنات على عدm تحدث توبي معهم وهنا أقرت جوري بأن اختها بها شي خطير

– رضوخ الشباب وحكي كل شي بان توبي فى الصين لتلقي العلاج

– عادو الشباب الى مصر وكان فى انتظارهم جاسر ومطر وتوجهو الى الصين

– علم لي بوصول الجميع الى الصين فأرسل لهم سيارات

– توقف قلب توليب عن العمل وحاول الكهنة إعادتها للحياة.

– وصل الجميع الى عشيرة لي وتم استقبالهم وجلسو وأثناء ذلك وصل خبر وفاة توليب الى لي فأسرع لي بسرعة بالذهاب الى هناك والجميع خلفة.

في عشيرة الكهنة.

علم القائد بوفاة توليب وفرح كثيرا وعلم من اتباعة بوصول لي والجميع فسمح لهم بالدخول

القائد بســـخريـــة: لقد مـ.ـا.تت افعتكم

لي بغـــضــــب: لن اسمح لها بتركنا فهيا الافعي الممـ.ـيـ.ـتة وانظر جيدا على وجهك وانت ستعلم بانها حيه ومن الصعب ان تسمح للمـ.ـو.ت باخذها

القائد: سوف نري وانتم تحملوها وتغادرون بيها بين اكفانكم.

مطر ببرود: تعلم جيدا بأن الافعي ستخرج هل قدmيها كما دخلت والمنافسة قريبا وسوف ترسم باقي الخريطة على وجهك القبيح

زياد: يالا لي مش وقته

توجه الجميع خلف لي ووصلو الى المعبد ودخلت وكان فى استقبالهم بعض الكهنة واخذوهم ودخلو المعبد وجدو توليب تنام وهى ترتدي ملابس بيضاء وعلى وجهها معالم الألــم والشحوب

اسرع الجميع لها ونزلت دmـ.ـو.عهم عليها فهيا كانت الأخت والصديقة والحماية والقوية والأم والحبيبة والزوجة.

انهارت البنات بشـ.ـدة فأخذ كل شاب زوجته وحملها وخرجو برا وفضل زياد و جاسر بجوارها

جاسر بدmـ.ـو.ع: ليه سبتيني خلاص انتقامك خلص علشان كده مـ.ـو.تي طب احنا هنعيش اذاي البنات كل واحدة مع جوزها وانا ومطر لينا مين ليه سبتينا حـ.ـر.ام عليكى كده يا نصي التاني بقي ده اخر العشرة والحياة تسبيني وتروحي ليهم ربنا يسامح يا قلبي

ساعده احدي الطلبة على المغادرة وتركو زياد معها بمفرده.

زياد بدmـ.ـو.ع غزيرة: هو ده الوعد ايه يا عمري سبتيني لوحدي زمان سبتيني و دلوقتي بردو سبتيني ليه بعد ما قلبي رجع دق مـ.ـو.تيه انا كنت عاوزك تفضلي كده بس كفاية انك أبقي فى حـ.ـضـ.ـني هنت عليكي انا والباقي وعدك هنفذه مطر و جوري فى رقبتي لغاية يوم القيامة ووعدك يتحرم عليا كل الستات فى الدنيا وهدعي ربنا تكونى مراتي فى الجنة

قام بطبع قبلة على شـ ـــفــايـــ ـفها وتعمق بيها كثيرا وغادر المكان.

بعد مرور 5 سنوات

– رزق ليث و مريم بتوام كانو جمال جدا اسموهم جاسمن و أدهم

– رزق سيف و جوري ببـ.ـنت وولد اسمت البـ.ـنت توليب و الولد عمار

– رزق أحمد وشهد بولد واسمه همام

– رزق محمد و مروة ببـ.ـنت أسموها نور

– رزق رائد و ياسمين بتوام واسمهوهم يوسف و ملك

– رزق حسام و ورده بولد اسمه اياد وبـ.ـنت اسمها زهرة

– أصبح مطر شاب فى منتهي الجاذبية والجمال ويدير شركات شقيقتة بعد رفضها التحاقة بكلية الشرطة.

– تعرف جاسر على فتاة واصبح يكمن لها بعض المشاعر وأخيرا اعترف لها بحبه وتزوجو وحامل فى الشهر 7

– أصبح فريق الأفاعي أقوي فريق فى الداخلية وينسب لهم المهام الصعبة والقوية.

في مبني الداخلية

ليث: خلاص انا تعبت

رائد: ومين سمعك

سيف بالم: انا مش حاسس بظهري

حسام: صح انت خت حته هدر ( يعني وقع على ظهره ) ربنا يكون فى عونك

احمد بضحك: خلاص ندور بقي على قطع غيار

محمد بغمزة: يروح بس لجوري وتعلمه مساج جـ.ـا.مد

سيف بخـ.ـنـ.ـقة: كفاية قر يا ولاد القرارة

تليفون سيف رن وكانت جوري تعلمهم بالقدوم الى فيلا زياد للتجمع كما يفعلو كل اسبوع ووافق وتجهز الشباب وغادرو.

فى فيلا زياد

وصل سيارات الشباب ودخلو وجدو العمل على قدm وساق فتوجه كل شاب وساعد زوجته فى التجهيزات وقد انتهى كل شي وجلسو بعد ان جهزو الطعام على السفرة

جاسر: مسا شباب

الشباب: مسا مسا يا وحش

جوري: جسوره وحـ.ـشـ.ـتني

جلس بحب: عصفرتي الصغننه اخبـ.ـارها ايه وباسها

جوري: الحمد لله يا قلب العصفورة

مطر: هاي شباب

الشباب بتصفير: الكنج وصاااااااااال اذيك يا كنج

مطر بضحك: مجانين وباس جوري.

سيف: مترحم انت والحـ.ـيو.ان التاني دخلين تبوسو وتحـ.ـضـ.ـنه وانتى يا ختي اتعدلي شويه

جوري وهى ترفع حاجبها: بتقول حاجة سيف

سيف ببراءة مصتنعة: بتندهي يا عمري

جوري بضحكة رنانة: منحرمش يا عمري

حسام: انا جعان بقي

ليث: هو فين زياد

رائد: اكيد لسه فوق وهينزل.

في الأعلى

كان زياد يقف يستند على الجدار يتابع معشوقته وهى تضع لمساتها النهائية على شعرها

زياد بحب: طول عمرك قمر يا عمري وباسها

توليب: ولو انا قمر علشان عيونك حلوه وشيفاني قمر

زياد بغمزة: بقولك ايه متيجي ننفض للعيال ونعيش هنا مع بعض

توليب بضحكة: طول الليل لينا وهنبقي من غير عزول

زياد بحب: ربنا ميحرمني منك يا بـ.ـنت عمري

توليب بحب: ولا منك يا حبيبي.

قام زياد بوضع قبلة على شـ ـــفــايـــ ـفها فبادلته توبي القبلة وفضل يتعمق فيها ولم يشعرو بالوقت غير صوت خبط على الباب وكانت الخادmة تعلمهم بان الجميع فى الاسفل

نزل زياد وتوليب الى الاسفل

مطر بحب: حشـ.ـتـ.ـيني و  يا مامي

توبي: وانت اكتر يا روح مامي

ليث: توبي احلى يوم النهاردة والله

رائد: واه والله احلى يوم

توبي: لا والله ده حتى انا كيوت و عسل

الشباب فى نفس الصوت: على يدي الكبوت والعسل

زياد بضحكة: يالا على الاكل.

توجه الكل الى السفرة وجلسو يتناولون الطعام كان كل شاب يجلس بجوار زوجته فنظرت توليب الكل وتذكري ما حدث حدث 5 سنين.

فلاش باك

بعد خروج الكل ووقوفهم خارج المعبد وكانت دmـ.ـو.عهم تتساقط وفى الداخل كانت توليب تنام ولكن فى لحظة كانت تتنفس توبي بشـ.ـده وبسرعة كأنها كانت تتصارع مع الزمن وبعد ان هدء تنفسها قامت وخرجت ووجدت الجميع يجلس يبكي بشـ.ـدة

توبي: فى ايه وانتم بتعملو ايه هنا وليه الدmـ.ـو.ع ديه.

نظر الجميع الى الخلف وجدو توليب تقف أمامهم بتعب فتوجة إليها الجميع وفضلو يحـ.ـضـ.ـنو فيها وعلت الضحكة على وجوههم وبعد فترة بعدو عنها ونظرو لها وجدوها تنظر لتجاة زياد فنسحب الجميع وتركوهم بمفردهم فحاولت توبي ان تمشي ولكن كانت ستقع ولكن ايد زياد كانت الأسرع بها وضمها لحـ.ـضـ.ـنه شعرت توبي بدmـ.ـو.عة على عنقها

توبي: هششششششش انا كويسة ليه الدmـ.ـو.ع والحـ.ـز.ن انا وعدتك هرجع وبأذن الله رجعت ليه بقي الدmـ.ـو.ع.

زياد بدmـ.ـو.ع: انتى مـ.ـو.تي ورجعتي ليا تاني انا مش هسيبك تاني

توبي بضحكة: وانا قاعدة على قلبك ومربعة وهنعيش وهنتبسط يا عمري

زياد بحب: هنعيش يا عمري وهنخلف وعمرنا مهنسيب بعض

توبي بحب: هنفضل مع بعض يا عمري

– مر أسبوع وأصبحت توليب بصحة جيده وسمع جميع العشائر بأنها عادت من المـ.ـو.ت وكانت ومازالت تستهل لقب الافعي الممـ.ـيـ.ـتة.

– مر أسبوعين وحدثت مسابقة السنوية بين العشائر فلعبت توبي باسم عشيرة الرايا البيضاء الخاصة بلي وكسبت الجميع واقر بانها الافعي

– عادو الجميع الى مصر وبعد شهرين قام زياد يعمل اكبر فرح لمعشوقته الحبيبة وبعد الفرح سافرت الى المالديف لقضاء شهر العسل

– مر على جواز توليب و زياد 5 سنوات وحتي ذلك الوقت لم تحمل توبي من زياد نظرا للسم الذي كان محتل جــــســ ـدها.

فاقت توبي على يد زياد وهو ينظر لها بمعني فيكي حاجة فبتسمت وهما راسها

مر الوقت كان الجميع يجلس يضحكو الى ان قطعت كلامهم توبي

توبي: أخرس منك ليها شوية النهاردة طبعا يوم مش عادي انا وزياد بقالنا 5 سنين متجوزين علشان كده انا جايبة هدية لزياد احنا الاتنين كان نفسنا فيها من اول يوم جواز زيزو حبيبي انا حامل فى شهرين

زياد بفرحة: ونبي بجد انتى حامل وهتجيبي بيبي صغير العب بيه

توبي بضحكة: ايوة هتلعب بيه.

انهال عليهم المبـ.ـاركات والتهاني وكانت الفرحة لا توصف من الجميع لهم وأخيرا اكتملت فرحتهم وسعادتهم

– وأخيرا عاشت توليب حياتها وسعادتها مع زوجها وطفلها القادm.

وأخيرا وليس آخرا انتهت قصة الافعي وبتدت حياة توليب من جديد بزوج صالح و طفل بين احشائها

ولكن هنا يكمن السؤال هل افعي الكوبرا ستترك ابـ.ـنتها ام سيظهر من أحشاء الافعي افعي قـ.ـا.تلة؟

تمت بحمدلله

لو خلصتي الرواية دي وعايزة تقرأيي رواية تانية بنرشحلك الرواية دي جدا ومتأكدين انها هتعجبك

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *