التخطي إلى المحتوى

 رواية غصون الورد الفصل الخامس عشر 15 – بقلم يارا احمد 

Part15

فدوه بضيق

-مؤيد لو قولت كده تاني هزعل منك ومش هكلمك

مؤيد ابتسم

-اسف

فدوه بغيظ

-هاه اروح او لا؟

مؤيد ظبط حجابها

-روحي يقلبي انا مطمئن لانو فارس معاك

فارس حط ايده على كتفه وقال بمرح

-حبيبي يابو النسب

مؤيد ضغط على اسنانه بغيظ

-يارب ريحيني

فارس بدهشه

-بتدعي لنفسك بالموت استغفرالله يشيخنا

مؤيد كان هينفجر وتالين و فدوه كانو بضحكو فدوه بصت عليه

-بجد غصون خطبت؟ده انا لسه مش مصدقه انكم وافقتو

مؤيد بابتسامه

-هو بستحقها يفدوه انا مبسوط لانو غصون لقت قلب بشبهها

فارس ابتسم

-بس لو راحت هتوحشك

مؤيد ابتسم بوجع

-اه فعلا

فدوه ربت على كتفه وقالت بمرح

-ده بيسو جنبك

رجعت خطوتين لورا وقال برعب

-لا انا هنتحر لو غصون راحت

ضحكوا عليه جامد و فارس و فدوه استئذانو منهم وراحو كانو هيقعدو علشان ينتظرو الميترو بس وقفه صوت صاحبه من الكليه

-مؤيد مؤيد استنا

مؤيد بص عليه وقال باستغراب

-مالك يمنير؟هو انت كنت بتجري؟

منير بص على تالين وابتسم بعدها بص على مؤيد

-ممكن نتكلم شويا؟

مؤيد بص بتجاه تالين وهو مركز على الأرض

-ارتاحي وانا هجي بعد شويه ماشي

تالين بهدؤ

-ماشي..قعدت وهو راح مع منير على جنب كانت بتبص عليه ومتضايقه من صاحبه ده مش عارفه ليه مش ارتاحت له

منير بص عليه بهمس

-عايزك تساعدني يابو الصحاب

مؤيد باستغراب

-مصيبه جديده

هز راسه بلا

-لا يشيخنا قررت استقر

-هو انت كنت مسافر؟

ضغط على اسنانه

-ياهبل قررت اخطب

-الف مبروك اومال عايز مني ايـــــــه؟

منير بنفاذ صبر

-مؤيد حبيبي ركز معايا

مؤيد برفعه حاجب

-ما انا مركز اهو انت البتكلم باللغاز و زي ما بتقول اختي الصغيره محدش في عيلتنا بحب الالغاز فنط على الموضوع ولا سيبني اتوكل

منير بص على تالين

-انت بتعرف عنوانها فين

مؤيد بضيق

-وانت بتسال ليـه؟

منير بضحك

-اروح اتقدملها اصلها عجباني اوي من اول يوم ولما لبست الحجاب عجبتني اكثر

مؤيد بص عليها بهدؤ

-بس للازم اخد رايها قبل ما اجبلك العنوان

منير بحزن

-هترفض..بص جبلي عنوانها ورقم اهلها وانا هكلمهم مش عايزها تتسرع اكيد هتفكر فيا غلط

مؤيد كان متردد بس منير فضل يتحايل عليه لحد ما وافق وقاله العنوان ورقم حسن منير اتفاجا وقاله انه جارهم ومؤيد حكاله القصه من اولها وراح ناحيه تالين بعد ما منير راح

-يلا

قامت وهو دخل كانت زعلانه انه مش قالها حاجه حتى لو دعوه منه كانت هتنبسط دخلت وراه ولقته عمل نفس كل الايام الماضيه بحط شنطته في الكرسي ولما تجي بيخدها و بيسها تقعد وبوقف جنبها علشان محدش يزعجها قعدت وكان في ولد جنبها بص على مؤيد

-ي اخ

مؤيد باستغراب

-نعم عايز حاجه؟

-هي البنت دي اختك؟

تالين كانت ساكته ومنزله عيونها على الأرض علشان مش عايزه يعصب عليها لانه نبهها كم مره انها مردتش على حد مؤيد بحده

-لا خير حضرتك بتسال ليـه؟

الشاب بص عليه وابتسم

-متفهمنيش غلط انا بس كنت هنبهك انو دراعها بنزف وللازم تخدها على المستشفى وانا مكنتش عايز انبهها علشان متفهمنيش غلط

مؤيد بقلق

-تالين مالها دراعك

تالين بصوت منخفض

-مفيهاش حاجه

الشاب بنزل في المحطه ومؤيد بقعد جنب تالين وسالها بقلق

-هي بتوجعك؟

تالين بخفوت

-مش اوي

مؤيد بقلق

-طب اتحملي شويه لما نوصل وهخدك على المستشفى على طول

تالين بالألم

-بلاش

مؤيد باصرار

-لا هنروح..الميترو وقف وهو قام واخد شنطتها وهي نزلت قدامه ونزل وراها بصت عليه بضعف

-مؤيد هات الشنطه

مؤيد بضيق

-لا ويلا قدامي انا مش عايز اخدك بالغصب يتالين

تالين ضحكت

-الحاجه الحلوه اني بعرف انك مش بتقدر تعملها..بس يلا كفايه اني قلقتهم امس هخد محاضره من الدكاتره بس احسن من محاضره غصون..راحت قدامه وهو وراها لحد ما وصلو المستشفى دخلت وراحت لوعد على طول وعد بصت عليها بضيق

-اموت وتسمعي كلامي لمره

تالين ضحكت بالم

-والله نفسي بس صعب وانا برسم و بضغط عليها اكثر من اللازم

جزت على اسنانها

-هعديها المرادي..غيرتلها الضماد وخرجت معاها لقت مؤيد وهو قرب منهم وسالها بقلق

-تالين كويسه يدكتوره؟

وعد بضيق

-لو روحت لكليه و قعدت تضغط على دراعها من غير ما يشفى مش هتكون كويسه

مؤيد بص على تالين بضيق

-مفيش كليه تاني

تالين بضيق

-لا في مش هسيب حلمي واضيع سنه من حياتي

مؤيد بعصبيه

-يعني شايفه دراعك مش مهمه

تالين بضيق

-طالما بتعقيني لسنه مش مهمه

مؤيد وهو بجز على اسنانه

-احلمي يتالين انك تشوفي الكليه تاني لحد ما تهتمي بدراعك و تقدري تتحملي مفيش روحه

تالين بانفعال

-وانت باي حق تقولي كده؟!

مؤيد بص عليها و ضغط على ايده وعد بصت عليهم وحاولت تقلل التوتر

-اهدو يجماعه محصلش حاجه علشان تنفعلو كده خدها البيت ابقو اتفاهمو هناك يمؤيد انتو ازعجتو باقي المرضى

راح وهي كانت بتبص عليه بضيق وراحت وراه بعد شويه روحو البيت ودخل شقتهم وقفل الباب بقوه بصت عليه وقالت بتنهيده حزن

-زودتيها معاه..بس بجد استفزني..دخلت وقفلت الباب لقت ساره و حسن قاعدين على الكنبه بصت عليهم

-في حاجه

ساره ضحكت

-كله خير..اصل في عريس اتقدملك وبعد شويه هيجي

تالين بضيق

-هو انا قولت عايزه اتجوز

حسن ضحك

-يحبيبتي نحن مش هنجبرك..بس مش عايز اظلم حد و شوفيه اول

تالين بضيق

-مش عايزه ي خالو

حسن باصرار

-تالين انا وافقت يجي علشان كده شوفيه وارفضيه ساعتها

تالين بتعب

-ماشي..دخلت غرفتها وكانت عايزه تختار ملابسها بس اتمددت على السرير علشان تعبت الباب اتفتح و غصون قربت منها بضيق

-هو ايـــــــه القولتيه لمؤيد ده يتالين؟!

تالين بهدؤ

-افتكر دي حاجه مش مهمه يغصون فيريت متضايقيش نفسك

غصون بعصبيه

-انتِ واعيه لكلامك ي تالين انتِ اكيد ضاربه دماغك

ضحكت بوجع

-ضاربه دماغي لا الصح ضاربه قلبي انتِ عارفه سبب كسر الدراع ده مين يغصون اقرب حد لقلبي ايان اخويا هو سبب دا..دموعها نزلو وقالت بصوت باكي..ا..انا بتمنى اموت كل يوم يغصون مش عايزه اعيش وهو بكرهني ه..هو فاكرني السبب فاكرني السبب في موت بابي ومامي بس انا مظلومه والله مظلومه ايان مش مصدقني..عياطها بزيد وغصون حضنتها وحاولت تهديها غصون دموعها نزلو على حالتها

-خلاص يتالين اهدئي

تالين بصوت باكي

-ل..ل..للازم ا..اثبتله ي غصون للازم اكون قويه و اوجهه للازم احقق حلمي واكون احسن منه بس كده هيلتفت ويسمعني وهو فاكرني السبب بس والله انا مظلومه يغصون

غصون ضمتها اكثر

-خلاص يتالين بطلي عياط يقلبي

تالين هديت شويه شويه وبعدت عن غصون

-ا..اسفه

غصون بحزن

-كده هزعل منك انتِ مهمه بجد بالنسبالي يتالين شوفتك كده بتوجعني اوي

تالين إبتسمت وقالت بحب

-شكرا لمره المليون

غصون بمرح

-عفوا مولاتي

تالين ضحكت بياس غصون قربت وباستها على راسها

-طب والله كده عسل وتجنني

تالين ضحكت بقوه

-بتعاكسيني؟

غصون ضحكت

-نفسي اعرف بتعرفي مصري ازي وانتِ منزلتيش مصر من زمان

تالين رفعت ايدها السليمه وداعبت انف غصون وقالت بمرح

-ما مولاتك ذكيه يحبيبتي

غصون ضحكت تالين نزلت ايدها وقالت بهدؤ

-غصون خالو قالك؟

غصون باستغراب

-قالي ايـــــــه؟

#بقلمي_يارا_احمد

تالين بغيظ مكتوم

-عن العريس الجاي انا مش سالته حاجه عنه

غصون بدهشه

-عريس ايـــــــه ده؟

تالين بضيق

-معرفش قالوليلي اتقدملي واحد

غصون ضحكت

-هما العرسان بقو بحبو الغموض اوي كده ليـه؟

تالين بسخريه

-والله مبعرفش بس ده ميصره يترفض

غصون برفعه حاجب

-ما انا قولت كده و اهو ادبست في الدكتور

تالين بتريقه

-بس انا مش انتِ يغصوني

غصون بغرور مصطنع

-طبعا يمولاتي انتِ تطولي تكوني غصون عبد الرحمن بحد نفسها

تالين ضحكت

-اموت في الثقه يناس..طب يلا اختاري هلبس ايـــــــه لاني مش بمزاج يسيبني اختار حاليا

غصون راحت ناحيه الدولاب واختارت طقم بلون الازرق وحطته جنب تالين

-ده هيطلع جنان عليكي

-ماشي..قامت..هروح اللبس

-اساعدك؟

بصت عليها وقرصت خدها

-لا انتِ مش بنتي الضايعه

غصون بالم

-ااا ايدك تقيله

تالين راحت لحمام و غصون انتظرتها بعد شويه ساره دخلت ونادت على تالين و غصون علشان قالت الناس وصلو وعايزين رايها غصون خرجت مع تالين واتفاجؤ لما شافو مؤيد قاعد جنب منير وامه و ابوه وام منير اتكلمت

-اي واحده فيهم العروسه

مؤيد بتوضيخ وهو باشر لغصون

-دي غصون اختي يخالتي

ام منير بحب

-ما شاء الله زي القمر ي حبيبي ربنا يحفظهالك..الاتنين زي القمر والله

-تسلمي يست الكل

ام منير بصت على تالين بابتسامه

-عامله ايـــــــه يحبيبتي

تالين وهي بتبص على مؤيد بضيق وبتجز على اسنانها

-الحمد لله

ام منير بصت على دراعها

-مالك ينور عيني

تالين بصت عليها بهدؤ

-حادثه مش اكثر يطنط

ام منير بابتسامه

-لا يحبيبتي متقوليش طنط انا عايزاك تناديني ماما

تالين ضغطت ايدها بقوه وكانت بتبص على مؤيد بنظرات ناريه منير حمحم بحرج

-اسف يانسه تالين ماما بتاخد على الناس بسرعه..بص على امه..يماما نحن لسه ماخدناش رايها علشان تقولي كده

ابو منير بابتسامه

-وفي واحده عاقله ترفض منير مهران يحبيبي تلقيها مكسوفه شويه

منير بحرج

-بابا

تالين ضحكت بسخريه

-عفوا يعمو حضرتك قولت مين

ابو منير بص عليها بضيق

-منير علي مهران مش عاجبك ولا ايـــــــه؟!

حسن بضيق

-انت بتكلمها كده ليـه؟!

مؤيد بص على علي

-عمي اهدا شويه هي مش قصدها

تالين بعصبيه

-انت تخرس خالص فاهم يمؤيد

مؤيد سكت ام منير بضيق

-ازي بترفعي صوتك عليه كده

تالين بضيق

-انا مش هعلي صوتي عليك يخاله واتفضلو زيارتكم شرفتنا

علي قام بعصبيه

-ما قولتلك بلاها يمنير قولتي بتحبها ده نحن مش عارفين عنها حاجه وطلعت كمان قليله ادب

حسن ومؤيد كانو هيتكلمو بس تالين سبقتهم وقالت بسخريه

-تالين فهد السيوفي قليله ادب؟!

علي بص عليها بصدمه

-ق..قولتي ايـــــــه؟!

تالين بضيق

-قولت خد عيلتك واتفضل بره فلوسك الفرحان بيهم دول مبجوش ربع مصروفي في السنه اتفضل قبل ما اقل ادبي اكثر واتطاول معاك لانو ده مش اسلوبي بس لما اعصب مبشوفش قدامي

علي قوم منير وهمس بعصبيه

-عايز تموتنا ازي جاي لبنت فهد السيوفي خلاص مطلعش فيك عقل دي ولا ممكن تبص عليك يفاشل

منير بص على تالين بحزن تالين بصت عليه

-الفلوس مش مقياسي زي الاستاذ باباك انت مش ممكن تكون الشخص الهكمل معاه حياتي اسفه ربنا يرزقك ببنت حلال

ام منير قامت بضيق وخرجو ومنير زعلان بصت على مؤيد راحت مسكت كوبايه الميه ودلقت الميه عليه وقالت بعصبيه

-نفسي افهمك انت ايـــــــه ي اخي بتحب تدخل في حياتي ليـه

 •تابع الفصل التالي “رواية غصون الورد” اضغط على اسم الرواية 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *