التخطي إلى المحتوى

 رواية غصون الورد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم يارا احمد

رواية غصون الورد الفصل الاول 1 – بقلم يارا احمد 

كنت قاعده مع اخويا في مطعم وبناكل عادي وفجأه لقيت ايد هزت الطاوله رفعت عيني وشوفت صاحبتي وقلت بخضه

-سلام قولا من رب رحيم مالك ي رغد في ايـــــــه!

رغد بصت على اخويا بحده

-مين ده!

ردت بعفويه

-وهيكون مين يعني ده توفي

رغد بصتلي برفعه حاجب

-لا وكمان حصلت توفي ي غصون!!

غصون ضحكت

-ي بنتي سيبي تفكيرك الوسخ ده..ده مصطفى اخويا بلاش تفضحيني اكثر من كده و روحي من مكان ما جيتي ي رغد

رغد قعدت جنبها وقالت بضيق

-لا انا هقعد هنا..بصت على غصون بطرف عينها..انتِ ليـه عملتي نفسك مش شايفني!

غصون ردت باستياء

-ما انا مش عايزه الاستاذه تشغل وقتها بيا وبعدين مين ده القاعده معاه!!

رغد بتنهد بياس وتبص على طاوله الشاب الكانت معاه

-استغفرالله ي غصون من تفكيرك ده الشيطان هيتعجب منه ده بهاء ابن عمتي اصل بابا جبرني اجي معاه لانه هيقابل خطيبته وقال اني للازم اراقبهم علشان البنت تكون مرتاحه بالخروجه

غصون باستغراب

-اومال جيتلي ليـه!

رغد وهي بتبص لبهاء بضيق

-مش طايقهم ي غصون..بجد بقرفوني عاملين انهم محترمين قدام اهلهم وهما عادي بقدرو يمسكو ايدين بعض لما يكونو لوحدهم..على العموم انا هبقا ضيفه تقيله وهقعد معاكم لنهايه المهزله دي..اصل المنظر من هنا كويس وهفضحهم من غير ما يحسوو

غصون ضحكت

-مبتكونيش رغد لو معملتيش كده

رغد بصت على مصطفى الكان بتابع الحديث باستغراب و هو مش فاهم حاجه

-هو انت عندك مانع اقعد..مصطفى قبل ما يجاوب كملت

حتى لو عندك مش هتهتم فمش ضروي يعني تجاوب

مصطفى بص على غصون و غصون قالت بحرج

-سيبك منها اصلها مجنونه اسفه ي ابيه

مصطفى بهدؤ

-ماشي انا هلعب شويا وانتِ اطلبي التحليه

غصون بصت على صحنه

-بس انت مكلتش حاجه ي مصطفى

مصطفى بهدؤ

-مليش نفس ي غصون..اطلبي حاجه على مزاجك اصل مزاجي حاليا ممكن يسيبني اشرب ليمون

غصون بقلق

-لا اكيد في حاجه مالك في ايـــــــه!مصطفى بلاش تخوفني

مصطفى مسح على وشه بتعب

-مفيش بس تعبان من الشغل مش اكثر

غصون بحزن وهي بتبص على الأرض

-انا اسفه اني خرجتك في يوم اجازتك كان مفروض ترتاح

مصطفى قرب منها ورفع راسها بايده وقرب منها الملعقه

-يلا كلي دي عقاب على كلامك..بتاكلها وتقول بطفوليه

-بس انا مبحبهاش

-عارف علشان كده اكلتك..انتِ عارفه اني تحت امرك دائما واي طلبات بتنفذ..كمل بمرح..ولا انتِ ناسيه انو الخروجه دي على حسابك!

رغد بصت على غصون بصدمه

-ده بجد!!

غصون هزت راسها

-للازم ادفع طالما انا العطلته وسبته يخرج معايا

رغد بدهشه

-هو انتِ هبله ي غصون..بصت على مصطفى..وبعدين انت ي استاذ ازي ضميرك بسمحلك تسيب اختك تدفعلك

مصطفى بضيق

-وانتِ مالك افتكر دي حاجه بتخصنا لوحدنا..تمتم بضيق..دائما الغرباء بحبو يحطو قيمه لنفسهم وبنسو مكانتهم الحقيقيه..بص على رغد..مش معنى انك صحابه غصون يبقى تتكلمي على راحتك معايا

رغد كانت هترد بس غصون قفلت بق رغد بايدها

-انا اسفه ي ابيه هي بجد مقصدش حاجه

مصطفى هز راسه وحط السماعات ومسك فونه وبدا يلعب غصون بتبعد ايدها بخضه لما رغد عضتها

-حرام عليك ده انا بنجيك من العذاب دي جزاتي..مسكت ايد رغد برجا..علشان خاطري رغد بلاش ترديله مصطفى مش زي ما انتِ فاكره

رغد بصت عليها بضيق

-عاجبك الكلام القالولهي اخوك يعني ي غصون!طب انا همشي..قامت من الكرسي بس ايد غصون شدتها ورجعتها الكرسي وقالت بعناد وحزن

-لا مش هسيبك تمشي وانتِ زعلانه مني ي رغد..بعدين سيبك منه انا قولتلك انك غريبه عني!رغد هزت راسها بـلا..يبقا متخدش كلامه لجد انتِ بتعرفيني انا مش بتعرفيه هو ماشي

رغد هزت راسها

-ماشي..المهم اخرسي اهي جات البنت

غصون رفعت عينها وبصت على البنت بزهول

-مصطفى مش دي ساره بنت عم حسن!!

مصطفى بص وراه وشافها وبص على غصون المصدومه

-اه هي وانتِ مالك مصدومه كده!

غصون بصت عليه

-انت مش سمعت رغد قالت ايه قالتلك دول بمسكو ايدين بعض!!

مصطفى ببرود

-ما يولعو ونحن مالنا ي غصون..انا اتكلمت معاها قبل كده وانتِ عارفه الموضوع ده انا مستحيل انصحها تاني سيبكم بعيد منها وخلاص

رغد بصت عليه باهتمام

-نصحتها قبل كده؟؟

غصون هزت راسها

-ابيه كان دائما بنصحها متقفش مع شباب و تعدل طرحتها ومتسبش شعرها نصه برا بس هي زعقت فيه وقالت انه مش اخوها وهي حره تعمل العايزاه فهو من الكلام ده قال انه مش هينصحها تاني ابدا

رغد بصت عليه

-متزعلش نفسك في ناس احسن بتحتاج نصيحتك..بصت على غصون..يلا ي وش النحس هاتيلي عصير مش العزومه على حسابك

غصون برفعه حاجب

-حد عزمك

رغد باسترخا

-اه انتِ مش كنت هقوم وانتِ مسبتنيش اروح!

غصون ضحكت

-ماشي طالما عصير واحد مش مشكله..ابيه ادفعلها انا خلاص مصروفي بقا في رحمه الله

رغد بسرعه

-لا معايا فلوس هشتري لنفسي..هروح اجيب شنطتي

مصطفى بطلع محفظته وبمدها لغصون

-خدي بس بلاش تفلسي بيا كمان

ضحكت ومسكت المحفظه ورغد بصتلها و مصطفى بصلها

-لا بعد ضحكتك دي معناها عندك فلوس

رغد بتاكيد

-وفلوس كثيره كمان

مصطفى بصلها برفعه حاجب

-هاتي المحفظه

غصون كشرت ومدتله المحفظه وهو اخدها وابتسم

-زعلانه مني!

غصون بصت عليه وهزت راسها بلا

-لا طبعا و هزعل ليه!انا عندي ازعل من الكل الا انت ي ابيه

مصطفى ابتسامته اتوسعت ورغد بصت عليه بعدها بصت على بهاء ولقته باصص عليها باشاورلها تجي

-اهو غصون هانم بوظت العرض

غصون بصت عليها وبصت على بهاء

-خلاص سيبهم وهينكشفو مع الوقت..انتِ هتروحي!

رغد برفض وضيق

-و اروح ليهه هما الاثنين غرباء..من غريب لغريب بفضل اكون معاكِ انتِ

#بقلمي_يارا_احمد

غصون بصت عليها بغيظ

-قومي ي رغد من وشي

رغد ضحكت

-خلاص أعصابك هقوم واروح اشوف ماله..بتقوم..اطلبلي عصير وانا هرجع بعد شويا ومنها اكون اخدت شنطتي من هناك..بتقوم وتروح مصطفى بص على غصون

-هي مين صاحبتك دي؟وانتِ بتعرفيها من كم سنه!

-رغد صاحبتي وبعرفها من تلت سنين اصلنا في الكليه سوا

-هاه..باين عليها غاليه عندك اوي

ابتسمت وردت

-اه اوي..رغد دي مفيش زيها رغم طوله لسانها ولماضتها بس قلبها ابيض اوي..صراحه انا مبسوطه اني بعرفها انت عارف انا اتعلمت منها كثيره عن الاخلاق

-اخلاق؟؟

-اه دي مفيش يوم وبعدي مش بتحاول تضحك الاطفال و تسيبهم مبسوطين اتخيل انها بتشتري لعيال البشحتو جنب الكليه اكل كل يوم و بتدلهم شوكولاته وتطبطب عليهم وتقولهم انو مفيش زيهم و للازم يواجهو العالم ويثبتو انو هما متميزين

-بجد بتعمل كل ده كل يوم!!

-اه مش بس كده دي..غصون بتوقف لما سمعت الدوشه رفعت عيونها وشافت رغد ضربت ساره قلم وعيونها كانو بطلعو شرار وحمرا والدمعه في عيناها غصون قربت ومصطفى لما شاف المنظر اتخض وقرب كمان بهاء كان هيضرب رغد قلم بس مصطفى وقفه و زق ايده بهاء بعصبيه

-انت مين وازي تتجرا تتدخل!!

غصون قربت من رغد ورغد قالت بضيق

-مصطفى خد غصون وارجعو مكانكم مشاكلي هحلها لوحدي

مصطفى بص عليها نظره خلتها تخرس بص على ساره الباصه على رغد وهي حاطه ايدها مكان القلم بصت على بهاء وقالت بزعيق

-انت مش شايف بنت خالك اتجاوزت الحدود ازي

بهاء بحرج

-حقك عليا ي ساره انا اسف مكنش للازم اسمع كلام خالي من البدايه واجيبها معايا

غصون مسكت رغد علشان متنفعلش ورغد حاولت تهدي نفسها لما شافت الكل ببصو عليهم

-غصون يلا نمشي

مصطفى قرب من الطاوله واخد شنطه رغد و مدلها لغصون

-اسبقوني لبرا

رغد بدهشه

-وانت هتعمل ايهه هنا!وبعدين انا الغلطانه

مصطفى شاورلها بايده انها تسكت

-اطلعي ي رغد مع غصون واستنوني برا من غير جدل

غصون اخدت رغد وراحت مصطفى بص على الناس

-معليش ي جماعه اعذرونا على الدوشه بعتذر من حضرتك على الازعاج..بص على ساره بعدها على بهاء وقال ببرود

-هي مش هتعتذر

بهاء بعصبيه

-وانت مالك!

مصطفى بص عليه

-احسن تخرس لاني مبحبش اعيد كلامي..يا ريت تعرفي خطيبك انا بشتغل ايه ي ساره..بروح

بهاء بعصبيه

-هو اتجنن ده انا هخلي نهاره اسود

ساره بقلق

-لا ي بهاء متدخلش معاه في مشاكل مصطفى ضابط

مصطفى بص على غصون ورغد

-يلا هنوصلك

رغد برفض

-لا مفيش داعي هروح لوحدي

مصطفى اتنهد

-يلا ي غصون

غصون بدهشه

-هتسيبها تروح لوحدها!!

مصطفى بص عليها بطرف عينه

-مش الهانم رفضت انا مالي بيها كنت هساعد بس طالما هي مش حابه هي الخسرانه

رغد اضايقت من كلامه ومشت وهو مش وراها وغصون مش وراه بصتله برفعه حاجب وهمست

-يا ريت في يوم اشوف اقولك متفقه مع افعالك ياخويا ده نحن بنمشي بالاتجاه المعاكس لبيت

مصطفى بص عليها وهمس

-كله علشانك وعلشان تنامي بسرعه مش عايزك تشغلي تفكيرك وانتِ عندك محاضره الصبح

غصون إبتسمت

-ده انت عسل يابيه

مصطفى بغرور

-عارف عارف

رغد بصت عليهم بضيق

-هو في ايـــــــه؟وانتو ماشين من هنا ليه!

مصطفى ببرود

-اكيد هنروح بيتنا اومال هنروح وراكي!

رغد اضايقت وبصت على غصون

-طب تعالي ي غصون جنبي ومنها نتكلم علشان أفرغ عصبيتي عليك واهدا شويا قبل ما بابا يهزقني بسبب العمله المهببه العملتها دي

غصون بصدمه

-نعم!هو انا كيس ملاكمه

-لا جوافه ما تجي ي بنت انتِ خايفه مني

-صراحه اه انتِ ناسيه يوم جيتي وسيبتني ارسملك رسمه وكنتي كل شويا تغيري الوضعيه ولما اقلك متحركيش بتقوليلي انتِ مش بتعرفي ترسمي اصلا

رغد ضحكت

-يساتر ده انتِ على كده قلبك اسود ومش بتسامحي ده الموضوع معدي عليه سنه ي بنتي

غصون بطفوليه

-بس كلامك كان جارح..ده بيسو و ميدو مش بقوليلي كده

-بيسو و ميدو!؟

-لا متشغليش بالك مجرد عفاريت في حياتي..مصطفى ضحك بصت عليه برجا..حبيبي مش هتحكيلهم صح!

مصطفى بتفكير

-اممم بس هتبقا عليك واحده

ضحكت

-مستغل

مصطفى بص عليها

-لا انا على كده هسيبك تلبسي النقاب والموضوع منتهي..يلا انجزو علشان نرجع بسرعه ونروح لبابا واقنعه

غصون باستغراب

-اللبس النقاب!!

مصطفى هز راسه

-اه للازم مش شايفه ضحكتك الحلوه دي هتسيب الناس يجرو وراك للازم تتنقبي علشان انا مش عايز حد يتقدملك

غصون ضحكت

-مصيري اروح منك

 •تابع الفصل التالي “رواية غصون الورد” اضغط على اسم الرواية 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *