رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثالث عشر 13بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
رواية مغامراتي مع سفيان الفصل الثالث عشر 13بقلم رشا منصور (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
#الجزءالثالث_عشر
#مغامراتي_مع_سفيان
السا’حرr سنجام. …
أول ما اختفي لوسفيرlos وقفت قدام البلورة أشوفه هيعمل إيه هو الوحيد اللي هيقدر عليهم إذا كان قدر يخد’ع آدم وحواء مش هيقدر يضحك ع احفادهم
وشوفته لما ظهر لهم ع هيئة. الرجل البشريr قريبهم. وبيتكلم زيهم وبيتحرك بشكل طبيعي. جدااا.
هايل …. وابتديت اسمعه وهو بيكلمهم عن الكتاب فرحت جدا أخيرا هقدر اطور’ من نفسي…
لكن فجأة حصل اللي مكنتش اتوقعه!!!؟
سفيان…
كنت قاعد جنب خالتوا رشامنصوروهي بتقرأ في الكتاب وتجمع اى معلومه. ممكن تنفعنا. لحد ما فجأة لقينا شبيه جدو محمد قريب مننا والغريب أنه ملوش خيال شكيتe أنه من الجنn …
نفذت كلام خالتوا وفضلت أقرر آية الكرسي. لكن هو كان واقف مبتسم لنا لدرجه إني خمنت’. أنه روح جدو محمد لكن خالتوا رشا لقيتها بتقولى أول ما أمسك إيدك ركز تفكيرك. ع الهضبة. العالية عند أرسلان …
مكنتش فاهم ازاى بعد ما عدينا التماسيح. والقرود. خالتوا عوزانا نرجع لهم تاني….
لكن أول ما بدء الشبيه. يتكلم وكل تركيزه. ع الكتاب اللي مع خالتوا وفهمت من طريقه كلامه أنه معتقد. ان ده كتاب
سحرr. وبصيت ل خالتوا لقيتها ضحكت وبتقولي أعرفك ع لوسفيرlos… ومسكت إيدي
وبصيت له لقيت الشبيه. بيتحول/ وظهر له جناحات..
غمضت عيني بسرعة وركزت ع البوابه وارسلان. .
ودخلنا في دوامة. شديدة لدرجة إني تركت. ايد خالتوا وفضلت تنادي عليا وبعدها…
فتحت عيني لقيتنا عند الهضبة. والافيال واقفه هو انتم من وقتها لسه واقفين وبصيت ل خالتوا وقولت لها
مش كنا فضلنا هنا وناكل وموز وخلاص …
قالت لي أصبر يا سفيان ده مش وقت تهريج وظهر قدامنا أرسلان وقال لنا ازاى رجعتم هنا!!؟…
ردت عليه خالتوا وقالت ….
أنا فضلت أقول فينك يا أمير أرسلان تنقذ’نا. بدل ما تساعدنا رميتنا. عند إبليسss…
قال ازاى الكلام ده أنا مش قاصد. اعرضكم’. لاي ازاء’.. بالعكس ده أنا خو’فت. عليكم علشان كدا وصلتكم. بنفسي بدل ما كنتم تتنقلوا. بين البوابات….
قولت له يا عمو لو سمحت ساعدنا إبليسlos. عرف بوجودنا والسا’حرr سنجام. كمان يعني حياة’. جدو محمد في خ.طرr وبدل ما ننقذه’. أحنا اللي نتسبب. في موtته..
رد عليا الأمير أرسلان وقال
للآسف أنا حار’س. البوابة السحر’يهr ماليش الحق إني ادخل او انقذ’. حد ده كدا ضد’ المعاهدة/. وأنا مقدرش. اخا’لفها. أنا إبن الملك. مرجان يعني اى مخا’لفه. بعر’ض. نفسي وابويا. للخطrر…
رشا…
كنت واقفه أسمع الحوار اللي بيدور بين سفيان والأمير أرسلان. وفعلا أنا مش عارفه هو ممكن يساعدنا في إيه. .. أنا لما طلبت من سفيان يرجعنا عند الهضبة كان بس لاني واثقة. ان الأمير أرسلان مش ه يأذينا’ لأنه من الجنn الصالح… ولقيتني فجأة بقوله…
أنت ممكن تساعدنا من غير ما تن/قد. المعا’هدة… مش عاوزين من سمو’ك. غير المعلومات. فقط لاغير…
وهنا الاميرارسلان. بصلي باستغر’اب..
قولت له ممكن تعرفني ليه إبليسss كان مهتم أنه ياخد الكتاب. وأيه مدي العلاقة بينه وبين سنجام. تخليه. انه يساعده بنفسه.. وايه اهميتنا. ل إبليسss. ؟؟؟…
قالي تعالوا ارتاحوا وأنا هحكي لكم الحكاية من البداية…
بقي السا’حرrسنجام ده كان في بدايه حياته من عالمكم. وكان لسه شاب صغير في السن. وعايش من غير أهل. ..
وكل يوم يدور ع مكان ينام فيه لحد ما ضيق’. به الحال. واخد’. المقا’بر. مسكن. له
لحد ما في يوم قابل واحد مشعو’ذ. كان بيعمل. سحرr بداخل جثة’. ميتr وشافه. سنجام. لكنه سكت وراح يقعد مكانه. وهنا المشعو’ذ. قرر يعطيه. فلوس، علشان يضمن. سكوته. وأنه مش هيقول’. لحد ع اللي شافه. وابتدي يعرف حكايته وقاله تعالي أشتغل معايا وتسكن. عندى وهديك. فلوس كتير. وطبعا وافق سنجام.
ومع الوقت ابتدي يتعلم سنجام وكان المشعو’ذs سمع عن العالم. الموازي. لكنه خا’يف’ يجا’ذف. بنفسه. وهنا قرر يستخدم سنجام. وفهمه. ان في شغل. كتير وهيعيشواe زى الملوك. هناك وأعطي. له كتب. عن السحرr. وقاله أول ما توصل هناك استخدم التعاو’يذ. دى علشان أقدر اجيلك..
وفعلا انتقل سنجام. لكن اللي مكنش عامل حسابه. ان بوابه العالم. الأخر بتأثر في العمر.. ووجد نفسه كبير في السن. ووجد الماردd شاكوزال واقف قدامه ولما عرف هو مين وايه الكتب اللي معاه وأنه عاوز ينتقم. من المشعو’ذ..
وهنا استغل. شاكوزال. الفرصة. وقالوا استحالة. ترجع لعا’لمك. وواضح ان المشعو’ذ. كان عاوز يمو’tتك.. مافيش حد قدر يعدي. من البوابه وفضل عا’يش.. بس أنا هساعدك تعالي معايا….
واخد شاكوزال السا’حرrسنجام عند إبليسss وعرفه كل حاجه. وطبعا فرح إبليسs ب كتب السحرr..
وقال ل سنجام..ان المشعو’ذ* ده مخا’دعe وهو هيساعده في الانتtقام. منه وكمان هيطول في عمره. ويخليه يعيش هنا وهيكون له بيت كمان بشرrط. واحد بس انه يبدء يشتغل. في السحرr. ولأن سنجام. كان عاوز ينتtقم. وافق ع عرض. إبليسs.. وخصوصا أنه لو رجع لعالمه. أكيد كان هيعيش. بدون ما’وي…..
وظهرت بلورة سحر’يه. قدام سنجام. وشاف فيها شاكوزال وهو مسيطرr. ع المشعو’ذe وخلاه. يو’لع. في نفسه
اتفز’ع. من اللي شافه. لكن إبليسs فهمه. أنه عمل كدا علشانه وأنه هيجوزه. وهيخليه. معروف بين أهل المكان..
واطمن سنجام وبعد أسبوع واحد كان قاعد في بيت وأهل المكان واقفين له طوابير. لكن الحقيقة دول كانوا من الجنn واخدوا شكل سكان المكان بأمر من إبليسss وظهرت بينهم بنت جميلة جدا وابتدت كل يوم تروح ل سنجام وتوهمه.e أنها بتحبه. وفضلت وراه لحد ما تزوجوا… وأنجبت منه ولد وقتها بس سنجام اكتشف’. الملعو/ب.
أول ما شاف الطفل كان شكله غر’يب. وهنا ظهر له
إبلبسss وقالوا ان زوجتك. واحدة من بناتي والطفل ده يخصني. أنا وقالوا أخيرا طفل من اصل بشر’ي وأم جنيةn… ولما سنجام اتعصبb وقرر يرجع لعالمه حتي لو يعيش. شحات….
هد’ده. إبليسs أنه هيعمل فيه زى ما عمل في المشعوذ:،
خا’ف. سنجام. وابتدي إبليسs يسلط. عليه بناته وغر’ق. سنجام. في الملذات/. بين شهوة. النساء وحبه للمال.
وكان كل ما سنجام يتعلم في السحرr. ويمارسه. مع أهل المكان كان إبليسs بيكافاة أكتر. ..
وأول ما تعلم سنجام. التنقل بين العوالم. عمل تعاقد. مع إبليسs بأنه يطول في عمره. نظير ممارسته. للسحرr
وقtلة. للبشر. لإن اى إنسان في العالم الموازي لايزيد عمره عن أربعين سنه ويمكن أقل. .
بمجرد نقل البشري من عالمكم إلي العالم الموازي بيموtت. في خلال أيام. …
وطبعا إبليسs نفسه أنه يتخلص من نسل آدم. كله
قولت له ده انت طلعت جوجل معلومات. وهتنفعني. جدااا
يا سلام بقي لو تقولي مين ابن سنجام والاقية. فين؟
استغرب..من كلامي وقالي ليه السؤال.
قولت له ممكن لو نوقع’. ابليسs مع سنجام.. ووقتها نخلص منهم الاتنين وانقذ’ عمو محمد وباقي البشرr.
قالي صعب. تعملي كدا وخصوصا فى معاهدة’. بالد’م. ما بينهم بس ع العموم ابن سنجام يبقي …..
يانهار ملوش ملامح!
يتبع….
بقلم #رشامنصور
جاري كتابة الفصل الجديد للروايه حصريا لقصر الروايات اترك تعليق ليصلك كل جديد أو عاود زيارتنا الليله
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هنااااااا
التعليقات