كانت قاعده ف الصاله في بيت بنتها .. ماسكه طبق وبتاكل منه بسرعه … كانت جعانه اوي وبقالها يومين مكالتش وفجأة الطبق وقع منها واتكسر ..
سميرة خافت اوي / يالهوي .. الطبق اتكسر ..
جت بنتها و زعقت بعنف / كسرتي الطبق .. حرام عليكي بقي لسه منضفه .. انا زهقت منك ومن قرفك .. امتي بقي ربنا يريحنا منك ..
سميرة بخوف / والله يا بنتي غصب عني .. هو .. هو اللي اتزحلق من ايدي .. انا هقوم انضف اهو ..
بنتها ( منال ) / لااا خليكي .. انا اللي هعمله بدل ما تتعوري ولا يجرالك حاجة واضطر اوديكي ل دكاترة ومصاريف .. انا بعد كده هجبلك طبق بلاستك طالما كبرتي و خرفتي كده ..
سميرة دموعها نزلت وقالت / انا اسفه يا بنتي ..
منال زقتها / بلا اسفه بلا بتاع بقي .. اوعي كده ..
سميرة فضلت تعيط .. كان صعبان عليها نفسها اوي .. بنتها بتشتمها وتهينها لمجرد انها وقعت طبق .. فضلت ساكته وباصه علي بنتها اللي بتنضف وهي مخنوقه وزهقانه ..
منال / اوووف .. أنا مش عارفه اظبط اي ولا ايه من وراكي .. حاجة تقرف ..
بنتها مشيت من الصاله ودخلت اوضتها وهي لسه بتعيط ..
سميرة لنفسها / ما برضه عندها حق يعني .. انا كسرت كوباية امبارح و بهدلت السرير الأسبوع اللي فات .. هي اكيد زهقت وتعبت .. ده كفاية عليها عيالها وشقاوتهم ..
سميرة قامت من مكانها وراحت لاوضه بنتها وخبطت عليها ..
منال / ادخل ..
سميرة دخلت وقعدت جنبها / سامحيني يا بنتي انا والله مكنتش اقصد خالص .. الطبق كان في ميه من تحت فتزحلق من ايدي وانا كمان كان بقالي يومين مكلتش وكنت جعانه اوي .. متزعليش مني انا اسفه ..
منال / انتي بقيتي لا تطاقي علي فكرة .. انا زهقت ..
سميرة وطت علي ايد بنتها وباستها / خلاص بقي قلبك ابيض يا حبيبتي ..
منال / طيب طيب سامحتك .. روحي بقي اعملي انتي غدا انهارده ..
سميرة / بس انا مش بقدر اقف كتير عشان الروماتيزم .. ما انتي عارفه يا بنتي ..
منال/ طيب طيب خلاص .. هقوم انا وأمري لله .. ربنا يريحني من الهم ده بقي ..
منال قامت وسابت امها زعلانه اوي وبتدعي ان ربنا ياخدها عشان متقلش علي بناتها اكتر من كده ..
اليوم خلص واخر الليل كانت منال قاعده في اوضتها بتكلم اختها نيفين ف التليفون ..
منال / انا مبقتش طيقاها يا نيفين دي كل يوم والتاني تعمل لي مشكله مره توقع طبق تكسره مره تكسر كوبايه مره تبهدل هدومها .. انا زهقت وكلمتها مليون مره برده مفيش فايده ..
نيفين / والله يا بنتي انا فاهمه اللي انتي فيه ما هي كانت كده عندي برده لحد ما جوزي حلف عليا انها ما تخشش البيت تاني اعمل ايه طيب ..
منال / خلاص نكلم هند تاخدها عندها شوية .. انا مبقتش عارفه اخد راحتي مع جوزي خالص .. وهو كمان بقي مضايق ومكشر طول الوقت بسببها ..
نيفين/ ايوا ما هي امك لا تطاق .. من ساعه التعب اللي جالها ده واحنا اتبلينا بيها .. يا بنتي دي مره مسكت سيلا بنتي الصغيره وكانت هتعورها عشان فاكراها جايه تسرق منها حاجه .. لا وتاني يوم عملت نفسها مش فاكره حاجة ..
منال / خلاص كلمي انتي هند تاخدها شوية ..
منال قفلت مع اختها بعد ما اتفقوا يودوا امهم عند اختهم التالته و قامت تجهز شنطه الهدوم …
تاني يوم دخلت لامها اوضتها ..
منال هزتها / اصحي .. قومي بقي انتي ايه موركيش غير النوم ..
سميرة قامت مخضوضه / ايه … انا فين انتي مين ..
منال / انا مين يعني انا منال بنتك ..
سميره قامت وقفت / بنت مين انا معنديش بنات انت جايه تسرقيني صح .. انت مين انطقي …
منال / بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا وليه انتي اتجننت ولا ايه بقوللك انا بنتك …
سميرة بصتلها بغضب ومسكتها من رقبتها كانت بتخنقها / انا معنديش بنات … انتي مين يا بت انتي .. انتي اكيد جايه تسرقي الغويشه والسلسله بتوعي .. انطقي …
منال كانت بتنفس بصعوبه وقالت / اوعي اوعي بقولك ..
فجاه رحيم جوز منال دخل الاوضه واتفاجي بالمنظر ..
شد سميره وقعها على الارض وضربها بالقلم وقال / انتي اتجننتي يا ست انتي عايزه تموتي بنتك ده انت عقلك خف خالص ….
رحيم قرب من منال / انتي كويسه ؟
منال بتتكلم بصعوبه / ايوا انا كويسه .. خدها من هنا يا رحيم والنبي ..
رحيم راح ل سميرة وشدها وقال / قومي قومي خلينا نخلص منك .. انا مش عارف عقلي كان فين أما وافقت انك تيجي هنا ..
سميرة فجأة اغمي عليها ووقعت ف الارض ..
منال / يالهوي .. لتكون ماتت يا رحيم ..
رحيم/ لا يا ستي دي اغم عليها .. هاتي اي حاجه افوقها ..
منال جابت برفان ورحيم قعد يفوقها .. شوية و سميرة فاقت ..
سميرة / ااه يا دماغي .. هو حصل ايه يا رحيم يا ابني ..
رحيم بزعيق / يعني مانتيش عارفه حصل ايه فجاه سمعت صوت غريب ف الاوضه دخلت اشوف فيه ايه لقيتك بتحاولي تخنقي بنتك .. انا مش فاهم انتي ازاي تعملي كده ..
سميره قالت بتوهان / انت بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده .. انا مش فاكره حاجه ابدا من اللي انت بتقوله ده ..
رحيم / والله فاكره مش فاكره مش موضوعي انا مش هسمحلك تقعدي في بيتي اكتر من كده .. قومي معايا يلا اوديكي عند هند ..
سميرة بصتله بانكسار وقامت من علي السرير .. وقربت اللي بنتها اللي بعدت عنها بخوف …
سميرة/ سامحيني يا بنتي والله انا مكنش قصدي آذيكي بس انا والله مش فاكره اي حاجه وعموما انا همشي عشان اريحك من همي انا عارفه ان انا حامل تقيل اوي عليكوا يا حبيبتي انا اسفه …
سميره مشيت مع رحيم وركبت معاه العربيه وطول الطريق كانت بتفكر ازاي ده حصل ..
سميره بصت لرحيم بدموع / رحيم يا ابني انا عايزاك تحجزلي عند دكتور عشان اعرف مالي انا دايما بنسى حاجات كتير وفي حاجات بتقع مني ..
رحيم من غير ما يبصلها / طيب طيب هبقى اشوف الموضوع ده …
فضلوا ساكتين وشوية ووصلوا بيت هند اللي استقبلتهم ببرود ..
هند بضيق / تعالوا ادخلوا ..
رحيم / لا انا مستعجل ورايا شغل .. خديها اهي ودي شنطتها ..
هند اخدت الشنطه وقفلت الباب .. كانت سميرة قاعده علي الكنبه ف الصاله ..
هند بصت لها بحده وقالت / اسمعي بقى طول ما انتي قاعده هنا ملكيش دعوه بجوزي او بعيالي تخليك قاعده في الاوضه وخلاص وانا هدخلك الاكل والشرب لحد عندك .. ولو عوزتي تروحي الحمام تقوليلي وانا اجي ادخلك انما انتي متتحركيش في الشقه كده بمزاجك ..
سميرة / حاضر يا بنتي ..
هند/ انا النهارده عازمه اهل جوزي على الغداء هتدخلي الاوضه ومش هتطلعي منها طول ما هما موجودين واياك تخرجي منها .. سامعه..
سميرة / حاضر والله .. طيب انتي مش عايزة اساعدك ف الأكل بدل ما انتي واقفه لوحدك ..
هند/ لا مش عايزة منك حاجة .. اهل جوزي لو عرفوا ان انتي اللي عاملة الاكل هيقرفوا منك ..
سميرة/ خلاص يا حبيبتي .. انا هدخل الاوضه ..
سميرة دخلت الاوضه وفضلت قاعده فيها طول اليوم .. كانت حزينه انها بقيت لوحدها بالشكل ده .. وف نفس الوقت هي عارفه ان بناتها مشغولين ..
أما هند خلصت الأكل ولبست وفضلت مستنيه اهل جوزها ..
هند / احمد كل حاجة جاهزة .. اهلك فين ..
احمد/ جايين اهو .. اسمعي اوعي امك تطلع من الأوضه مش ناقصين وجع دماغ ..
هند / لا يا حبيبي ما تقلقش انا نبهت عليها وما تطلعش بره الاوضه ..
احمد / طب اقفلي عليها الباب من بره بالمفتاح احتياطي محدش عارف ايه اللي ممكن يحصل ..
هند بدلع/ حاضر يا قلبي ..
هند فعلا قفلت الباب بالمفتاح بالراحه .. وشوية وأهل جوزها جم .. فضلوا يتكلموا ويضحكوا وياكلوا .. أما سميرة كانت سامعه صوت ضحكهم وبتبتسم من قلبها وبتدعي لبنتها بالسعاده بس فجأة حست انها عايزة تخش الحمام ..
سميره / يا دي الحوسه طب اعمل ايه انا .. هحاول اخرج من غير ما احد منهم يشوفني وكده كده الحمام جنبي على طول ..
سميرة جت تفتح الباب لقيته مقفول .. ف قالت تستني شوية أما بنتها تدخلها الاكل تبقي تروح .. فات ساعه وسميرة مستنيه .. مكنتش قادرة تمسك نفسها .. قامت و حاولت تاني ..
سميرة / هند .. هند يا بنتي افتحيلي .. مش قادرة استني اكتر من كده .. يارب .. هند ..
فضلت تخبط علي الباب وتنادي يمكن حد يسمعها بس هما كان صوتهم عالي ف مكنوش سمعينها .. و فجأة حست انها مش قادرة تمسك نفسها اكتر وهدومها اتبهدلت .. قعدت علي الارض وفضلت تعيط ..
سميرة بعياط / اعمل ايه يا ربي .. السجادة اتبهدلت وهند هتزعل .. هي قفلت الباب ليه بس .. طيب اطلع هدومي واحاول اغير .. بس ممكن اعمل صوت و يعرفوا اني هنا .. بس لا مش هعمل صوت ..
سميرة قامت تشوف هدومها فين وغيرت فعلا .. شوية و الناس مشيوا وهند راحت فتحت الأوضه واول ما دخلت ..
هند / ايه ده .. ايه الريحه الوحشه دي .. انتي عملتي ايه هنا ..
سميره بصتلها بدموع / يا بنتي كنت عايزه اخش الحمام قعدت احاول افتح الباب لقيتك قفلاه والله مقدرتش امسك نفسي ..
هند اتعصبت / يعني ايه مقدرتيش تمسكي نفسك وانتي صغيره نونه عشان تعملي كده في الارض .. ايه الارف ده ..
سميرة/ سامحيني يا بنتي أنا اسفه ..
وهند / اعمل بيها ايه اسفه دي … طب عقابا ليكي انتي اللي هتقومي تغسلي السجاده دي ودلوقت …
سميره / حاضر يا بنتي هغسلهالك عيني بس خليها الصبح ده الجو دلوقت برد اوي ..
هند / لا هتعمليها دلوقتي مليش فيه .. قومي يلا …
هند خلت سميره فعلا تغسل السجادة .. كانت بتعملها وهي بتتالم بسبب رجلها .. وحاسه انها دايخه من قلة الاكل ونفسها بيضيق .. لكن جت علي نفسها و خلصتها ..
هند / حتي بعد ما عملتيها منضفتش اوي .. انا هبقي اعملها قومي يلا ملكيش لازمه اصلا ..
سميرة قامت وهي تعبانه اوي ومش قادرة تقف ..
سميرة / طيب انا جعانه اوي .. ممكن تديني اكل يا هند ..
↚
هند / اوووف طيب حاضر .. ادخلي الاوضه وانا جايه ..
سميرة دخلت الاوضه وهي فرحانه انها هتاكل .. شوية وهند دخلت عليها ب طبق جبنه وبيضة ..
هند/ اتفضلي كلي يلا ..
سميرة/ ما انتي عارفه يا بنتي اني عندي حساسية من البيض .. لو كلته اتعب ..
هند / وانا مالي .. هو ده اللي عندي .. الاكل اللي فاضل من العزومه يدوب علي قدي انا وجوزي وعيالي ..
سميرة ابتسمت / وماله يا بنتي بالهنا والشفا علي قلبكوا .. انا هاكل الجبنه ..
فات كذا يوم وهند بتعامل امها بطريقه صعبه اوي .. مش بتديها اكل غير مرة واحده ف اليوم وبتكلمها وحش و منعاها تقرب من عيالها .. لحد ما ف يوم سميرة صحيت من النوم وخرجت من اوضتها مستغربة ومش عارفه هي فين .. لقيت هند وقفه ف المطبخ بتعمل الاكل ..
سميرة جريت عليها ومسكتها جامد / انا فين .. انتي فين .. انتوا خطفتوني صح ..
هند باستغراب/ مالك ف اي .. انتي بتحلمي ولا ايه .. روحي اغسلي وشك هتفوقي ..
سميرة / انتي مين بقولك .. انا فين ..
هند بخوف / لا ده منال كان عندها حق أما قالت انك اتجننتي .. ابعدي عني بقي ..
سميرة بعدت عنها وقالت / ااااه دماغي مش قادرة ..
سميرة وقعت علي الارض .. وهند فضلت تنادي علي جوزها ..
احمد جه علي صوت صويتها / في ايه يا هند مالها ..
هند بعياط / مش عارفه فجأة لقيتها اتجننت وبتقولي انتي مين ..
احمد شالها ودخلها اوضتها وقفلوا عليها .. شوية وفاقت وقامت ..
سميرة فتحت الباب وخرجت لقيت هند قاعده بتعيط / مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه ؟
هند بعدت عنها ف احمد قال بزعيق / يعني مش عارفه عملتي ايه .. انا مش فاهم انتي ازاي كده ..
سميرة/ والله يا ولاد انا مش فاكرة حاجة هو حصل ايه بس ..
هند / ولا حاجة خشي اوضتك بقي …
سميرة دخلت اوضتها و فضلت تعيط .. شوية وقامت اتوضت وصلت وفضلت قاعده ف اوضتها بتسبح و بتبص لقيت فريدة حفيدتها واقفه علي الباب وبتبصلها ..
سميرة ابتسمت/ تعالي يا حبيبتي .. تعالي اقعدي جنبي .. عاملة ايه يا فريده …
فريدة / الحمد لله يا تيتا .. حضرتك ليه مش بتيجي تقعدي معانا …
سميره / علشان معطلكوش على المذاكرة يا حبيبتي وبعدين انا هنا مبسوطه قوليلي انت عامله ايه في المذاكره ..
فريدة ابتسمت/ انا بقيت شاطرة اوي و حفظت جدول الضرب كله وبقي عندي صحاب كمان ..
سميرة ابتسمت وحضنتها / برافو عليكي يا حبيبتي … أنا عيزاكي تكبري كده و تبقي شاطرة و ناجحه زيي .. حكم انا بدأت من الصفر لحد ما عملت محلات و عماير ..
هند دخلت الاوضه واول ما شافتهم بصت لسميره بحده وقالت … فريده اطلعي بره ..
فريده/ ليه يا مامي انا عايزه اقعد مع تيتا شويه ..
هند / بقولك اطلعي بره ..
فريده طلعت بره وهند بصت لامها / انا مش قولتلك قبل كده ملكيش دعوه ببنتي .. انت ايه غبيه مبتفهميش ..
سميره / يا بنتي انا مش قصدي حاجه انا لقيتها واقفه على باب الاوضه فقلتها تيجي تقعد معايا شويه بدل ما انا قاعده لوحدي طول النهار ..
هند / انا زهقت منك بقي .. بصي انا هتصرف بس خليكي عارفه انك مش هتقعدي هنا تاني ..
سميرة قامت وقالت / لا يا حبيبتي انا اسفه خلاص .. مش هضايقك تاني بس متخلنيش امشي من هنا ..
هند / يا شيخه اوعي بقي .. جتك الارف أنا تعبت منك .. بس انا عارفه كويس اوي هعمل معاكي ايه ..
هند زقتها وخرجت برا الاوضه وقفلت الباب …
هند مسكت التليفون وكلمت منال / منال انا زهقت من الست دي .. اسمعي انا معنديش استعداد اتحمل كل ده .. واعتقد لا انتي ولا نيفين كمان هتشيلوا ..
منال/ اشيل ايه انا مصدقت خلصت منها ومش هقدر اخدها عندي تاني ..
هند / ….
يتبع …
↚
منال/ اشيل ايه انا مصدقت خلصت منها ومش هقدر اخدها عندي تاني ..
هند / يبقي نوديها درار مسنين .. انا اعرف دار كويسه هي صحيح غالية بس مش مشكلة المهم نخلص من القرف ده ..
منال/ انا موافقه يا ستي بس تبعد عننا وواثقه ان نيفين هتوافق …
هند / خلاص انا اكلمهم و نوديها بكرا ..
هند فقلت مع اختها وكلمت دار المسنين واتفقت معاهم علي كل حاجة .. وتاتي يوم راحت لامها و ف ايديها كوبايه شاي ..
هند / خدي اشربي ..
سميرة فرحت اوي واخدتها وشربت / تسلميلي يا بنتي .. دي احلي كوباية شاي شربتها من فترة كبيرة ..
هند ابتسمت ابتسامه صفرا وقعدت قدامها .. شوية ودخل اسر ابنها ..
أسر / ماما انا مش عارف احل المسألة دي ..
هند / طيب روح دلوقتي وانا شوية وجاية ..
سميرة بصتلها وقالت / هو مين ده يا بنتي ..
هند باستغراب / ده اسر ابني الكبير .. انتي مش عرفاه ..
سميرة بتوهان/ لا مش فاكرة والله .. طيب انتي اتجوزتي امتي ..
هند / من سبع سنين .. دا انتي اللي كنتي مختارة تاريخ الجواز …
سميرة / وجوزك شغال ايه طيب ..
هند / احمد ماسك البوتيك بتاعك اللي ف التجمع .. و رحيم و ياسر ماسكين بقيه الفروع ..
سميرة / مين دول يا بت ..
هند / هو فيه ايه .. رحيم جوز منال وياسر جوز نيفين ..
سميره / و هما اخواتك اتجوزوا امتى !!
هند / لا بقى ده انت فعلا خرفتي واضح ان انا كان عندي حق لما فكرت في الحل ده .. اشربي الشاي يلا ..
سميرة شربت الشاي وشوية وراحت ف النوم … هند دخلت عليها هي وجوزها ..
هند / يلا يا احمد هتلاقي التاكسي تحت مستنيك ..
احمد شال سميرة واخدها ف التاكسي .. شوية ووصل قدام دار المسنين .. دخلها ومشي .. فات ٤ ساعات كانت سميرة نايمه فيهم مش دريانه بالدنيا .. لدرجة انها صعبت علي الناس اللي ف الدار ..
ممرضه / هي مين دي يا الهام …
ممرضه ٢ / اسكتي يا نوال دي ست كبيره جوز بنتها جابها الصبح وهي نايمه كده الظاهر محدش قالها ان هما هيجيبوها هنا ….
ممرضه / لا حول ولا قوه الا بالله هي الدنيا جرى فيها ايه يعني بنتها هي اللي رميتها كده .. أما قليلة الأصل صحيح ..
ممرضه ٢ / لا وانتي الصادقه دول ٣ .. واضح كده ان التلاته مش طايقينها معاهم فرموها هنا ..
ممرضه / يا حسره قلبها لما تصحى وتتفاجئ بالوضع اللي هي بقيت فيه وحتى محدش منهم عرفها ..
ممرضه ٢ / ربنا يتولاها ..
شويه وسميره صحيت تاني يوم واتفاجئت بالمكان اللي هي فيه .. اوضه هادية وبسيطه وواحده قاعده علي الكرسي اللي قدامها ..
الممرضه قامت قعدت علي السرير قدامها اول ما صحيت / صباح الخير يا ست سميرة .. ازيك انهارده ..
سميرة / صباح النور يا بنتي .. هو انا فين .. فين بنتي ..
ياسمين قعدت قدامها على السرير ومسكت ايديها / اسمعي يا سميره انتي واضح عليكي ست مؤمنه وعارفه ان ” لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا ” ..
سميرة/ ونعم بالله بس برضه مقولتليش انا فين وانتي مين ..
ياسمين / احنا هنا في دار مسنين يا حجه سميره .. جوز بنت حضرتك جه وسابك هنا امبارح .. وانا ممرضه هنا واسمي ياسمين ..
سميره بصت لها بصدمه ودموعها نزلت .. مكنتش مصدقه ان بناتها يعملوا فيها كده بعد ما تعبت وشقيت عليهم العمر ده كله كانت حاسه ان قلبها بيتخلع من مكانه .. فضلت تعيط كتير من غير صوت وساكته ..
ياسمين / وحدي الله يا حجه .. ومتعمليش ف نفسك كده .. والله ما فيه حد يستاهل انك تزعلي نفسك عشانه ..
سميرة فضلت كذا يوم بتعيط ومش بتنام غير ساعه واحده ف اليوم .. وكل ما تنام تصحي مفزوعه .. ومش عايزة تندمج مع اي حد من الناس اللي ف الدار … ودايما قاعده ف اوضتها ساكته بس ياسمين بتقعد معاها عشان تونسها ..
كانوا قاعدين ف البلكونه بيشربوا شاي ..
ياسمين بحرج / حضرتك مش ملاحظه انك بتنسي كتير جربتي تروحي لدكتور …
سميره دموعها نزلت /عارفه يا بنتي وطلبت من جوز بنتي يشوفلي دكتور قال لي طيب ومردش عليا ..
ياسمين / طب ايه رايك انا عندي دكتور كويس اوي اوي ممكن يشوفك .. هو يبقى ابن خالتي ومش هياخد اي فلوس ..
سميرة ابتسمت بسخرية / مش بالفلوس يا بنتي والله ..
ياسمين / انا حاسه ان انت وراكي حكايه كبيره اوي يا حجه سميره ..
سميره / حكايه العمر يا بنتي .. سنين شبابي كلها .. تعبت وشقيت وربيت وكبرت وجوزت وفي الاخر اديني مرميه هنا لا حول ليا ولا قوه … انتي عارفه يا ياسمين انا عندي فلوس كتيره اوي بس صدقيني مال الدنيا كله مش ممكن يمحي كسره القلب اللي انا حاسه بيها ..
↚
ياسمين / بكره ربنا يعوضك انا واثقه والله ان ربنا عمل ده كله علشان مخبيلك فرحه كبيره ..
سميرة جتلها فكرة و بصت ل ياسمين / بت يا ياسمين انتي معاكي التليفون الصغير ده اللي بتخرجوا بيه ..
ياسمين / قصدك موبايل ..
سميرة/ ايوا ايوا عايزة اعمل منه مكالمة ..
ياسمين / عينا بس والله مش معايل فيه غير خمس دقائق رصيد خديهم كلهم لو عايزة .. وانا هقعد برا خلصي ونادي عليا ..
سميره ابتسمت اوي على طيبه قلبها وقالت / تسلميلي يا حبيبتي ..
سميره اخدت التليفون وطلبت رقم شويه و حد رد عليها …
سميره / الو الحاج حسين معايا …
حسين / ايوه انا حسين مين …
سميره / ايوه يا حسين انا سميره .. سميره بنت الحاج محمود .. جارتك زمان ف الحسين ..
حسين / ياااا عاش من سمع صوتك يا سميره انتي عامله ايه واخبارك ايه ….
سميره / انا واقعه في مش مشكله كبيره يا حسين وعايزاك تساعدني ..
حسين / عيني قوليلي في ايه بالضبط …
حكيت سميره حكيت لك كل اللي حصل من بناتها …
حسين / يا ساتر يا رب على القسوه طب هي كل المحلات بتاعتك … باسمك يعني ..
سميره / ايوه كلهم باسمي انا عندي ٤ فروع .. وكلهم ناجحين اوي ومن اكبر البوتيكات ف البلد .. وكل محل فوقيه العمارة بتاعته ..
حسين/ حلو اوي .. انتي عايزة تعملي ايه بقي ..
سميرة / هقولك ..
شويه وسميره خلصت التليفون ونادت على ياسمين ..
سميره / الا قوليلي يا بت انتي عايشه فين …
ياسمين / انا عايشه في بيت ايجار قديم كده .. امي وابويا الله يرحمهم كانوا ماجرينوا و الناس كتر خيرهم مطردونيش بس بدفعلهم ايجار اعلى شويه من اللي مكتوب في العقد ..
سميره / طب انا عايزه اجي اقعد معاكي في بيتك يومين ومحدش مهما كان يعرف اني عندك ..
ياسمين / يا اهلا وسهلا بس هو بصراحه يعني البيت قديم شويه والحيطان مشققه وكده فده مش مقامك برضه …
سميره / بطلي هبل يا بت ده انتي غلاوتك عندي بقت كبيره اوي بعد كل اللي انتي عملتيه معايا يا بنتي .. ده بناتي ما عملوش معايا كده …
ياسمين ابتسمت / والله ربنا اللي يعلم اني من ساعه ما شوفتك وانتي دخلتي قلبي حسيتك زي امي الله يرحمها .. بس بكره هنروح للدكتور الأول..
تاني يوم ياسمين استأذنت من المديرة واخدت سميرة وراحت لابن خالتها في العياده بتاعته .. وصلوا واول ما راحوا دخلوا علي طول ..
ياسمين / عبد عامل ايه يا اسطى ..
عبد الرحمن / يا اسطى !! سبع سنين في كليه طب و امتياز وتكليف ومرمطة عشان في الاخر تقولي لي يا اسطى ..
ياسمين/ متزعلش يا عم مجدي يعقوب .. وبعدين مش عجبك ولا ايه ..
عبدالرحمن غمزلها / وانا اقدر اعترض .. انتي تقولي اللي انتي عيزاه يا قلبي ..
ياسمين ضحكت بكسوف / احم .. شايف بقي القمر دي تعبانه سيكا وعايزين نطمن عليها ..
عبدالرحمن ابتسم ب بشاشه / خير يا أمي مالك..
سميرة قالتلو علي كل الأعراض اللي عندها .. وياسمين حكتله علي النوبات اللي بتجيلها .. طلب منها اشعه وتحاليل عشان يتطمن عليها .. عملتهم فعلا وراحتلوا تاني مع ياسمين ..
عبد الرحمن / والله من اللي انا شايفه قدامي انتي عضويا سليمه المخ زي الفل مفيهوش اي مشاكل و مركز الذاكره عندك والتفكير تمام .. حتي تحاليل الضغط والسكر الحمد لله مظبوطة .. واضح ان السبب نفسي ..
سميرة/ نفسي! وهو ده ممكن يخليني يجيلي النوبات الغريبه دي ..
عبدالرحمن / طبعا .. لان احنا ك بشر جسمنا عبارة عن مسرح بيعكس الصراعات والمشاكل و الصدمات اللي بتحصلنا وبنكبتها .. حضرتك ممكن تكوني كنتي بيحصل حاجات بتضايقك بس مبتقدريش تتكلمي فجسمك بيستجيب لده عن طريق ان انتي تصحي فجاه من النوم تلاقي نفسك مش فاكره اي حاجه .. دي بتبقى رغبه جواكي ان انك تنسي الناس اللي سببولك الاذى لكن مش قادره تنسيهم .. يعني مثلا حضرتك حصل مرة ونسيتي ياسمين ؟
↚
ياسمين / لا خالص هي دايما بتنسى المكان اللي احنا فيه او احنا في يوم ايه او في شهر كام ..
عبدالرحمن/ لأنها بتحبك وانتي مش بتزعليها او بتاذيها .. حاولي تبعدي عن أي زعل وهتبقي تمام بإذن الله ..
سميرة ابتسمت / شكرا يا ابني .. ربنا يحميك يارب ..
فات كذا يوم و سميرة فعلا خرجت من الدار و راحت قعدت مع ياسمين ف بيتها …
اما منال كانت ف بيتها ومعاها أخواتها .. هيتجننوا بعد ما عرفوا ان انهم قررت تبيع كل حاجه ولغت كل التوكيلات اللي كانت عملاها ليهم ..
منال / انا مش فاهمه هي ازاي تعمل كده .. دي خدت كل المحلات و حتي الشقق .. هنروح فين بس ..
نيفين / انا جوزي أما عرف كان هيتجنن وقالي لو كل حاجة مرجعتش زي ما كانت هيطلقني وهياخد مني العيال …
هند / طيب و العمل ده كده بيوتنا هتتخرب .. انا عيالي عايشين ف مستوي معين مقدرش اعيشهم اقل من اهل ابوهم ..
منال/ لازم نقلب عليها الدنيا و نوصلها ونخليها ترجع عن التخلف بس …
هند / انا كلمت مديرة الدار قالت إنها مشيت ومش عارفة راحت فين .. هندور عليها فين بس ..
منال بعصبيه/ هنتصرف .. لازم نلقيها ..
فات شهر و سميرة كانت مبسوطه مع ياسمين ولاول مرة تحس بالدفا من سنين كتيرة وساعتها بس عرفت ان عيالها عمرهم ما حبوها هما كانوا بيحبوا فلوسها واملاكها لكن هي لا .. وف يوم كانت نايمه ياسمين دخلت صحيتها ..
ياسمين بمرح / يا سمورة .. اصحي بقي يلا عشان نفطر ..
سميرة صحيت/ صباح الخير يا سمسم .. انتي نازلة ولا ايه ..
ياسمين/ ايوا .. رايحه الدار عشان البت مروة تعبت ف هنزل مكانها.. يلا نفطر سوا بقي قبل ما انزل ..
قاموا و فطروا سوا بين ضحك ومرح ياسمين ودعاء سميرة ليها .. شوية وخلصوا اكل وياسمين قامت روقت الدنيا وظبطت البيت و غيرت هدومها ..
ياسمين خرجت من الاوضه/ انا همشي بقي يا سمورة .. عايزة حاجة يا روحي ؟
سميره ابتسمت لا يا حبيبتي عايزه سلامتك ربنا يستر طريقك يارب ويوفقك ..
ياسمين حضنتها اوي / انا مش عارفه انا هعمل ايه لما تسيبيني وترجعي الدار تاني .. انا اتعودت اوي على دعواتك الحلوه دي ليا كل يوم بحس ان والله ربنا بيسترها معايا عشان خاطر دعواتك دي ..
ياسمين نزلت وراحت شغلها قضت اليوم عادي بين التنضيف و القعدة مع الناس اللي قلبهم مكسور ومحاولتها انها تخليهم يبتسموا وينسوا مشاكلهم ب ضحكها وهزارها وشقاوتها .. شوية ولقيت ٢ ستات خارجين من اوضه المديرة وهي معاهم و راحوا نحيتها ..
المديرة / ياسمين .. الهوانم عايزين يسالوكي علي حاجة تخص الحجه سميرة ..
ياسمين بهدوء / طبعا اؤمروا ..
منال بتعالي / ما تعرفيش ماما بعد ما مشيت من الدار راحت فين …
ياسمين / لا معنديش اي خبر راحت فين …
هند / بس المديره وكل الناس اللي هنا بياكدوا ان انتي الوحيده اللي كنتي بتتكلمي وبتقعدي معاها طول الوقت وعارفه حاجات كتير عنها ..
ياسمين / ايوه انا فعلا كنت بقعد معاهع بس بحكم شغلي و الحجه سميره كانت كتومه ومش بتتكلم كتير ولا قالتلي على اي حاجه كل اللي قالته ان هي كان عندها ٣ بنات وهما اللي رموها هنا ..
منال بشك / على العموم فكري يمكن تكون قالتلك حاجه وانتي ناسيه ولو افتكرتس حاجه ليكي عندنا مكافأة كبيرة ..
منال فتحت شنطتها وطلعت منها ظرف مليان فلوس .. خدي المبلغ ده خليه معاكي..
ياسمين / خلي فلوسك معاكي يا هانم انا مش محتاجه حاجه من حد ولو كنت اعرف اي حاجه عن الحجه سميره كنت قلت لكن انا معرفش اي حاجه خالص ..
منال بصتلها بغضب ومشيوا .. ياسمين خلصت شغلها وراحت علي بيتها بسرعه ..
ياسمين فتحت الباب لقيت سميره قاعده على الارض ومشغله التليفزيون …
ياسمين جريت عليها / سمورة الحقي تقريبا كده بناتك جم يسالوا عليكى في الدار .. وقالولهم ان انا اللي كنت بقعد معاكي دايما وتقريبا اتكشف وهتشلوح ..
سميره ضحكت على طريقتها / متقلقيش انا عارفه ان هما هيعملوا كده و عاملة حسابي كويس ..
ياسمين / طيب ما خلاص تسامحيهم وترجعي تعيشي معاهم هما اكيد عرفوا غلطهم ..
سميره / بعد كل اللي عملوه معايا مقدرش … وبعدين انتي زهقتي مني وعايزاني امشي ولا ايه ..
ياسمين دموعها نزلت / انتي بتقولي ايه بس .. انتي متعرفيش الشهر اللي انت قعدتيه معايا ده فرق في حياتي قد ايه حسيت ان انا فعلا ليا اهل عندي حياه بدل الوحده اللي انا عايشه فيها ..
سميرة ابتسمت ومسحت دموع ياسمين / وانا مش هسيبك ابدا يا حبيبتي ومن النهارده تقوليلي يا ماما ..
ياسمين ابتسمت / حاضر يا ماما ..
خلص اليوم وتاني يوم ياسمين وسميرة اتفاجئوا بالباب بيخبط ..
↚
سميرة / شكلهم وصلوا افتحي الباب ..
ياسمين قامت فتحت الباب .. لقيت منال بتزقها و دخلت …
منال / انا ممكن اعرف انتي بتعملي ايه هنا خربتي بيوتنا و قاعده هنا مرتاحه ومبسوطه ..
سميرة بهدوء / خربت بيتكوا ليه .. انا كل اللي عملته خدت فلوسي .. العز اللي كنتوا عايشين فيه من خيري و كل المحلات والعماير بتاعتي ..
هند / ايوا بس احنا ملناش مكان تاني غير البيوت دي واجوازتنا ملهمش شغل تأني ..
سميره / والله مش مشكلتي قولي لحد من اهل جوزك اللي كنتي طول الوقت بتعزميهم يمكن يرضى يساعدك …
نيفين/ انا مش فاهمه انتي مالك.. اتجننتي علي كبر ولا ايه .. نروح احنا فين بعيالنا ومفيش شغل كمان ..
ياسمين اتكلمت وقالت / لسانك يا قطه بدل ما اقطعهولك .. انتي في بيت محترم اتكلمي عدل عشان معملش معاكي الغلط ..
سميرة قعدت وحطت رجل علي رجل / روحوا اقعدوا عند حماتك يا حبيبتي ما هي كانت بتقومك عليا وبتقولك انها بتحبك اكتر مني …
ومن الاخر كده الفلوس فلوسي والعماير بتاعتي وباسمي والمحلات انا اللي اديتها ليكوا عشان اساعدكوا تكبروها وتديروها بدل ما اجوازتكوا يشتغلوا عند الغريب بس الظاهر اني كنت غلطانه وكنت طيبه معاكم زياده عن اللزوم لدرجه انكوا رمتوني ف دار مسنين وكان هيجيلي زهايمر بسببكوا ..
منال / يعني ده اخر كلام عندك ..
سميرة / ايوا اخر كلام .. روحوا لحالكوا و هدعي ربنا يسامحكوا و عيالكوا ميعملوش فيكوا نفس اللي عملتوه فيا ..
بنات سميرة مشيوا وياسمين قفلت الباب وقالت بضحك / شوف وشك نور ازاي أما قولتي كل اللي عيزاه ..
سميرة ضحكت / دلوقتي بقي مفاضلش غير اني افرح ببنتي اللي بجد ..
ياسمين ضحكت / تفرحي فيا ازاي .. بقي بعد العشرة دي كلها هتبعيني ..
سميره ضحكت وقالت / يا بت بطلي بقى هقولك يا اختي هافرح بيكي ازاي ..
سميره قامت دخلت الاوضه وفتحت الدولاب واخذت ورق ورجعت تاني الصاله وقالت ..
سميرة / امسكي ده عقد شقه هتتجوزي فيها انت وعبد الرحمن .. انا اشترتها من اسبوعين وخليت حسين كتبها باسمك ..
ياسمين بحرج / لا طبعا يا ماما انا مقدرش اقبل حاجه زي كده وبعدين انا و عبد الرحمن خلاص تقريبا لقينا شقه ..
سميره / اسمعي الكلام يا بنت انا امك وبقولك الشقه دي بتاعتك خلاص .. ربنا يهنيكوا بيها يا بنتي وتعيشوا مبسوطين ..
ياسمين/ طيب و انتي ..
سميرة / هرجع شقتي القديمه اعيش فيها الباقي من عمري ..
ياسمين/ طيب ما تعيشي معانا .. انا مقدرش اسيبك تقعدي لوحدك ابدا .. وده شرطي عشان اقبل الشقه ..
سميرة/ بس يا بنتي …
ياسمين قطعتها / مبسش يا ماما .. انا مش هقدر اعيش من غيرك ..
سميرة/ ماشي يا حبيبتي انا موافقه عشان خاطرك بس ..
ياسمين ابتسمت و اترمت ف حضنها بحب / ربنا يخليكي ليا يارب ..
تمت ..
التعليقات