رواية غيث الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم أروى اسماعيل
رواية غيث الجزء الثالث والعشرون
رواية غيث البارت الثالث والعشرون
رواية غيث الحلقة الثالثة والعشرون
لكن اول ما رديت كان صوت ياسمين مش طبيعي و حسيت انه في حاجة غلط حصلت فضلت تقول كلام غريب زي العملية بتاعت امي فشلت لازم تيجي عشان تلحقيها و كلام كتير غريب تاني حاولت اجاري معاها في الكلام لحد ما قفلت و انا مكنتش فاهمة حاجة قولت احكي ل بابا اللي قالته عشان نفكر سوا بس و انا بحكي بدأت افهم هي كانت عايزة تقول ايه ف سكت و استأذن من بابا طبعا استغرب من تصرفي بس لو كنت كملت كلامي مكنش هيرضى يخرجني من البيت عشان كدة سكت و روحت غيرت هدومي و روحت البيت عند سامر كان البيت غريب و مرعب حاولت اتمالك اعصابي لحد ما وصلت عند الباب الداخلي و لقيت حد من الحراس اللي قابلته عند المحكمة حاولت ارجع زي ما جيت بس معرفتش لقيته لاحظ و قال:حضرتك استاذة علا صح.
علا بتوتر:اه اه.
علوان:أهدي يا فندم حضرتك متوترة ليه كدة استاذ سامر منتظرك من بدري.
علا برجفة:طيب هوة فين لو سمحت.
علوان:تعالي و انا هوصل حضرتك اتفضلي.
مشيت معاه و كنت خلاص هموت من الرعب بس حاولت اتمالك نفسي على قد ما اقدر لحد ما وصلت في غرفة الاستقبال كان سامر مستنيني فعلا بس كانت عيته مليانه شر و غضب بس معملش اي رد فعل غير انه طلب من علوان ميخليش حد يدخل عليه مهما كان مين و الوضع ده وترتني اكتر بكتير بس حاولت ابان قوية عشان ميستغلش ده فضل ساكت لمدة خمس دقايق لكن نظراته كل مرة بتعبر عن مدى غضبه اكتر و اكتر و انا ميته من الرعب و حتى تلفونه رن فوق ال 5 مرات و مردش عليه و لكن اخر مرة رد بسرعة كأنه كان مستني الشخص ده بفارغ الصبر و لكن المكالمة مكملتش 20 ثانية و قفل بس كان مبتسم و بصلي نظرة سخرية و قال:شوفتي تدخلك في اللي ملكيش فيه وصلك لايه.
حاولت ابقى ثابته في انفعالي و قولت:تدخلي في ايه انا مش فاهمة حاجة يا استاذ سامر.
سامر:اهو ده اللي مش بحبه بقى الكدب بس ماشي ي ستي صحابك ثواني و هيكونو هنا و ساعتها هنشوف مين فيكو هيسلم التاني.
علا:صحابي مين؟
سامر بسخرية:يااه للدرجاتي بعتيهم بسرعة دا انتي مش وفية خالص يا علا هانم بقى ولا ايه يا ياسمينا.
اول ما سمعت اسم ياسمين اترصمت مكاني معرفتش اتحرك اتمنيت انه تكون هيا بس لكن لقيت سامر و عماد و علياء داخلين بعديها و كانو الشباب متبهدلين على الاخر مقدرتش انفسك نفسي بسبب شكلهم و البهدلة اللي هما فيها و قولت:أنت عايز ايه و تسبنا في حالنا.
سامر:اسيبكو مش كنتي لسة بتقولي من شوية صحابي مين ااه من البنات ااه مفيش فايدة الكدب بيجري في دمهم.
علا:و انت الخيانة بتجري في دمك.
سامر:خيانه ايه بس يا انسه علا استغفر الله دا انا مستحيل اعمل كدة مين بس خلاكي تاخدي الفكرة الوحشة دي عني علياء ولا عماد و لا رد السجون اسامة.
نبرته اتغيرت و هو بيقول اسمائهم و لقيته طلع السلاح و بيشاور على كل واحد فيهم بيه معرفتش اتصرف ازاي بس كل اللي جه في بالي اني لازم انقذهم من هنا و نهرب قررت استدعي غيث و فعلا بدأت لكن قبل ما اقدر اقول كلمة لقيت غيث هوة اللي نطق و قال:سيدتي أنا معك دون الحاجة أن تستدعيني ماذا تريدين أن افعل.
حاولت اتكلم بهدوء من غير ما سامر يسمع و لكن دون جدوى سمع كل حاجة قلتها بس افتكر اني اتصلت بحد و قال:كدة ازعل يعني كدة مين فينا اللي بيخون دلوقتي كنتي بتكلمي مين.
علا:مش بكلم حد و لو مش مصدق خد شوف اخر مكالمه حتى.
سامر:لاء مش للدرجاتي الواحد لازم يكون عنده ثقة في اعدائه برضو.
مسكت نفسي من الضحك على كلامه و بصيت ل ياسمين و عماد عشان يلهوه على ما افهم غيث المطلوب و فعلا بدأو يعملو كدة و طلبت من غيث يعمله تنويم مغناطيسي بس قال:لا اسطتيع سيدتي انه ليس عالمي.
مكانش معايا وقت اجادل معااه طلبت منه يعمل اي حاجة تخلصنا من الحيوان ده سكت شوية و قال:سيدتي انا هنا لا افعل شيء بنفسي لكن انت تستطيعي فعل كل ما تريدي فعله فقط اعطي الامر و انت ستقومي بالفعل مثلما فعلنا في الجامعة تتذكرين.
علا:صدق عندك حق طب يلا نفذ.
غيث:ماذا افعل.
علا:غيث بلاش غباوة ساعديني نعملو تنويم مغانطيسي.
غيث:سيدتي حديثك غير لائق معي و لكن سأفعل ما تريدين.
اعتذرت منه عشان ميقفش و بدأ يقول انفذ ازاي و بدأت اقرب عليه و الكل كان استغرب و بيقول ابعد ب كملتي لحد ما بقيت في المسافة اللي غيث طلبها مني و بدأت انومه و نجحت و هوة اترمى على الكنبة و بدأنا عشان نهرب كلنا لكن فجأة سامر فاق و………………..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غيث)
التعليقات