رواية عاق الوالدين الفصل التاسع 9 – بقلم ايات الرحمن
9
الدكتور : للاسف المدام عندها كانسر في الد.م في المرحله الاخيره ومش هتعيش اكتر من شهر او اقل كمان
راشد وهو الرؤيه عنده بدأت تتلاشي وانفاسه بدأت تضيق واتكلم بصعوبة وقال : انت بتقول اي يا دكتور فريده لا لا مستحيل هي اللي قالت ليك تقولي كدا عشان اتخض عليها
صح فريده مستحيل لا فريده اقوي من كدا
الدكتور كان مشفق عليه جدا حالته كانت صعبة اوي
الدكتور: لا حول ولا قوة الا بالله ادعي ليها علي ادد ما تقدر وربنا يتقبل منك الحالات اللي زي دي بتحتاج لمعجزه وربنا متطلع وان شاء الله هيستجاب بعد اذنك
راشد كان واقف تايه مصدوم حزين عاجز مش عارف يتصرف ازاي او يعمل اي مش مصدق ولا كلمه من اللي الدكتور قالها ايوه هو كان بيحب فريده بس ما كانش يتوقع ان هو بيحبها بالطريقه دي
من غير حتي ما يدخل ليها سأل ممرض عن مكان الصلاه وجري وهو تايه كان بيصلي ويدعي كان بيبكي زي الطفل
المؤلم في الحكايه ان هو ما زعلش لما افتكر ان ابوه اتوفي ادد ما زعل لما عرف بتعب زوجته يا ريت لو كانت زوجة صالحه وما فرقتش الاب وابنه عن بعض
خلص صلاه ودخل ليها كان بيضمها بحزن وخوف وبكاء شديد الكل كان سامع صوت بكاؤه مش هسيبك يا فريده مش هقدر من غيرك
مرت ايام بلياليها ايام كإنها سنين راشد كان اتجاهل زيزي تماما مش عايز اي حاجه تبعده عن فريده او تشغله عنها كان طول الوقت مع فريده بيشاركها الوجع والألم كل ما يطلبوا ليها د.م هو اللي يبادر بيه لحد ما بقاش قادر يمشي
اولاده اتذلوا ودا يضربهم ودا يإذيهم وبيته اتدمر هي مهما كانت قاسيه بس كانت مراعيه البيت والاولاد وكمان الطفل الرضيع دا ربنا يتولاه برحمته
…………
صالح: لا حول ولا قوة الا بالله يمهل ولا يهمل
سعاد : صعبان عليا اوي العيال ياابا هيتشردوا من بعد امهم
صالح : لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا ربنا معاهم يا بنتي انا بفكر اجيبهم هنا معايا لحد ما ربنا يشفي امهم وتقوم ليهم بالسلامه
معاذ : يشفي امهم اي بس يا حاج دا الدكتور بيقول عدوا ليها
صالح : يحي العظام وهي رميم يا عالم خد يا ابني اخوك وروحوا اقفوا جنب اخوكوا وايديكم بإيديه
وهاتوا عياله هنا مرات خالهم مش هتتحملهم
خالد: حاضر يا حاج اللي تشوفه يلا يا معاذ
………..
زيزي كانت واقفه في البلكونه ومنتظره رجوع راشد اللي اول ما لمحته جاي من بعيد نزلت جري عشان تكلمه
اي يا راشد بقالك كام يوم قافل تليفونك ومش عارفه اقابلك ولا اتكلم معاك
راشد بتعب : ولا هتعرفي يابنت الناس اللي بيني وبينك خلاص انتهي وربنا يبعتلك الاحسن انا مش عايز حد غير مراتي
زيزي: يا سلام بالسهوله دي توعدني الاول وتروح تتجوزها وبعدين ترجعلي ودلوقتي مش عايز غيرها انا نفسي اعرف هي سحرالك بإي عشان متمسك بيها كدا والله قليل عليها اوي اللي هي فيه دا ولسه يا راشد هتتعذب علي الدنيا
وهتتمني المو.ت ومش هتطوله وبصراحه كلنا فرحانين فيها اوي
راشد تلقائي كدا رفع ايديه وضر.بها بالقلم الناس اتجمعوا
اقسم بالله لولا اني تعبان ومش قادر دلوقتي لكنت خليتك عبره للجميع دلوقتي
انت بتضر،بني عشان واحده حقي.ره قسيتك علي ابوك وبسببها طردته
راشد : واكسر . دماغك لو اتكلمتي عنها تاني كلمه واحده قدامي غورررري من وشييييي
والدة زيزي : اطلعي معايا بكفايانا فضا.ئح الله يسامحك اطلعي سمعتي الناس بينا اطلعي
…………
ماما
انتي نازله يا رغده ولا اي
ايوه يا ماما هروح اشتري كام حاجه كدا محتاجاهم وراجعه علي طول
طب ما تتأخريش يا حبيبتي عشان هنروح نزور خالك
لا يا ماما روحي انتي انتي عارفه ان مش بحب مرات راشد
واحنا اي بس اللي هيخلينا نروح عند مرات راشد
خالك يا حبيبتي اولاده اشتروا ليه فيلا وعايش فيها ( هي فاهمه كدا بس عشان الاسئله )
رغده : اه ربنا يذيده
طب روحي بقي وماتتأخريش عشان ها تيجي معايا
بردوا يا ماما قولت ليكي مش عايزه انتي عارفه
عارفه من غير ما تقولي بس مرات راشد في المستشفى بين الحياه و المو.ت
رغده : يا ساتر يارب ليه
الله اكبر تعبانه وفي المرحلة الأخيرة
رغده : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يشفيها يارب طب وعيالها
دول بقي ربنا معاهم
خلصي بقي وما تتأخريش عشان نلحق نخلص البيت تنظيف احنا راجعين من السفر بقالنا يومين ولسه ما خلصناش البيت تنظيف
رغده : حاضر يا ماما مش هتأخر
•تابع الفصل التالي “رواية عاق الوالدين” اضغط على اسم الرواية
التعليقات