رواية شظايا العشق الفصل الخامس عشر 15بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
رواية شظايا العشق الفصل الخامس عشر 15بقلم ميفو السلطان (حصريه وجديده في مدونة الشروق للروايات)
البارت ده إهداء للاميرات الأكثر تفاعل ولباقي السكريات
شهرزاد عز الدين أمي الحنونة
Safaa Mohamed Swsan AlAly
#شظايا_العشق
#حكايات_mevo
كانت ديمه تقف مذهوله تسمع ليوسف وهو يبث حقده علي رائف لتسمعه يقول.. ايه ماتعرفيش ان البيه عرف عنك كل حاجه وان عمر كان بيخشلك القوضه.
بهتت ديمه ….ايه عمر بيخشلي يخشلي فين منكو لله .
قال يوسف ….ايه مش بيجيلك بالليل شفته بعيني .
صرخت….أخرس انت واحد حقير.
قال معنفا ….. ايه انا شفته بعيني داخل وقعد لتص الليل يا هانم .
في تلك اللحظه دخل عمر يقول .. فيه ايه صوتكو طالع.
قال يوسف ….اهلا اهلا دا الحبايب اتجمعو كلهم .دا مسخره الهانم لاماهم حواليها اقترب من عمر …مش كنت بتروحلها الفيلا من ورانا. انت هتستعبط .
اندفع عمر و مسك في رقبته…. انت تحترم نفسك ديدا اشرف من اي حد.
لينفضه يوسف ….. اه عشان كده الطلبيه لف وخدها منك يا اهبل وزغلل عينها بعد ماكانت في ايدك بس انا اللي غلطان وفتحتلو سكتها .
صرخ رائف ….أخرس بقه انت ايه زباله ليه كده .
قال يوسف ..بقي انا اللي زباله لا والله طب تمام يا نضيف ايه مش هتقولهم عالاتفاق.
بهتت ديمه.. …..اتفاق اتفاق ايه.
اندفع رائف يشدها للخارج….. تعالي ماتسمعيش للحيوان ده.
لتنفض يدها وتصرخ….. سيب ايدي اتفاق ايه.
حاول ان يشدها حتي لا تسمع ليوسف فهو لم يقصد ابدا ان يتفق معه كان مغتاظا يوم ان خطبت ديمه وأراد ان يبعد يوسف …سمعها تصرخ اتفاق ايه.
قال يوسف بسخريه … البيه لما عرف انك ممكن تيجي بالفلوس وسمعني وانا بعرض عليكي قولتله ابعد بس تقريبا حليتي في عينه عادي معاه كتير ماتفرقش لما يرمي عليكي شويه .اتفق معايا ان المناقصة لو خدك من عمر وزغلل عينك بالفلوس هسيب له نص مكسبها لو غير انا هديله فوق مكسبه.
عم صمت المكان ودقات قلوب العاشققين تدق كطبول الحر ..هوي قلب ديمه ولم تنطق كانت تستوعب كم الحقاره التي نطقت اهذا من وعدها بالامان اهذا من قررت ان تاخذ قلبه وهو بلا قلب .هوي قلبها واغمضت عيونها لتتذكر طقم الالماظ الذي اهداه اليها والفيلا التي كتبها نصفها باسمها والفلوس.. كان قربه خدعه لتسيل دموعها كانت محنيه ومسكت بالمكتب فهذا كثير عليها ماذا فعلت ليفعلو ذلك بها .
اقترب بهدوء …. اسمعيني هو مش كده والله انا هقولك مسك يدها لتدفعه عنها بعنف . ماتلمسنيش ماتلمسنيش …كانت منهاره وتبكي بحرقه …
هتف رائف بوجع طب اهدي والله مش كده ..صرخ في يوسف ..انت زباله انت ايه يا اخي .
صرخ يوسف …انتو هتعملوهم عليا كل واحد يمشي معاها شويه ويجي يعملهم عليا .
علت شهقاتها بقهر وبدات تشهق بعنف ..ماهذا الهوان الذي تعيشه .
اقترب رعئف ولكمه علي وجهه انت اسمع صوتك هدفنك مكانك .
هجم عليه عمر صارخا …اخرس يا حيوان …. انتو بجد مش طبيعين ديده انا اه رحتلها البيت يوم واحد وكانت بتبكي ومنهاره وكان لازم اقف جنبها فلوس ايه منكو لله ديده مش بتاعه كده ايه القرف ده انتو ازاي بالقذاه دي .. ليقترب منها …. انت كويسه.
رفعت عيونها والدموع تسيل منها كالدماء ..لتهمس… خدني من هنا..
مسكها وخرج ليندفع رائف صارخا … راحه فين وسيباني انت افهمي هقولك.
ليبعدها عمر.. سيبها ارجوك كفايه مسخره بقه انت فاكرها لوحدها .
صرخ وشدها منه.. ابعد ايه مش هبعد. ديمه بتاعتي انت بتقول ايه اسمعيني ..لا تعالي بعيد هقولك والله افهمي . شدها ونزل بها وهيا تتملص منه
صرخت…اوعي سيبني سيبني منك لله سيبني ..
صرخ… مش هسيبك لازم تفهمي .
كان عمر ورائهم يدعوهم ان يهدئو وصلا الي العربه لتدفعه بقوه..
ابعد ابعد انا بكرهك انت ايه مفكرني ايه يا اخي كان يوم لسود يوم ما دخلت حياتي ..واندفعت تركب مع عمر واخذها مسرعا ورائف يحاول اللحاق بهم .. التفت و صرخ يضرب في عربته ثم اندفع ورائهم.
كانت تبكي بحرقه لتهتف… شفت يا عمر شفت انا اللي قولت هتجوزو واحاول افتح قلبه وادخل فيه .،قولت خلاص يا بت حالك هيتصلح وجوزك هيرجعلك وواحده واحده هقوله .. اتاري البيه عامل لعبه عشان يطولني .يعني كداب ويقولي جوايا حاجات وهو رغبه وقرف عشان كده انا في السر وهفضل طول عمري انا وابني في السر.. انا لازم ابعد دا واحد استحاله يحس بينا. انا ضحكت علي روحي رائف جاحد مش بتاع مشاعر ولو عرف هيموتني .
قال عمر… طب اهدي انت لازم برضه تسمعيه انت عارفه يوسف.
قالت بقرف ….. يوسف ده حيوان انا هقول لعمو مصطفي منه لله وديني اجيب ابني واي حته اقعد فيها . وبعدين اروح الفيلا ألم حاجتي.انا هلم حاجتي واخد ابني واطفش مش عايزه منهم حاجه خلاص كده خلصت
قال… طب اهدي حاضر. اخذها وذهب الي شقه خاصه به وتركها وغادر وجلست هيا تعيسه تنعي حظها . جلست تفكر كيف يفعل ذلك بها كيف قلبها يؤلمها .
كان رائف يتصل بها كالمجنون ولكنها قفلت تليفونها كان يدور بجنون وكلم عمر وهو ايضا لا يرد شعر بقلبه يؤلمه وراوده رعب ان تتركه احس في تلك اللحظه انها توغلت بداخله وان مشاعره تجاهها مشاعر الرجل لامراته كان جنونه يثبت عشقه وحبه ولكن لا زال في القلب شظايا ربما تؤلم الحبيب الذي لم يفعل شيئا سوي انه حبيب .
مر اليوم بسواده وقامت ديمه وتركت ابنها عند احد اصدقائها.
نزلت في الليل وذهبت للفيلا نظرت حولها لم تجد عربته ارتاحت ودخلت وقابلتها الخادمه متلهفه .
انت فين يا ست ديده رائف بيه هيتجنن عليكي .
قالت ..مفيش انا بس جايه اخد حاجه وامشي ماتقوليش حاجه ماشي وتركتها ودخلت الحجره تلملم اشياؤها ولكن الخادمه اتصلت برائف تخبره الذي هب مسرعا يشعر بان عقله خف من بعدها والذعر سري في اوصاله .
كانت ترتب ملابسها لينفتح الباب عنوه لتجد رائف يدخل ويرزع الباب ويصرخ …انت بتعملي ايه .
الا انها لم ترد اندفع يلقي بالحقيقه بعيدا يشدها.. اسمعيني طيب.
لتبعده وتصرخ … مش عايزه اسمعك ولا اشوف وشك انا همشي فاهم وإياك تقرب متي تاني.
اندفع وكلبش فيها لتصرخ ….ابعد ابعد.
قال برعب من حالتها ….. مش هبعد انت روحي مش هبعد.
صرخت…اوعي اوعي .. ابعد بقولك يا كداب ..روحك يا بتاع المناقصات.. لتدفعه وتنظر اليه بوجع ودموعها تسيل …
ليه انا في نظرك رخيصه قوي كده تتفق عليا تتفق ليه بتاعه فلوس كلبه بتشتريني بفلوسك وانا الهبله اللي صدقت ..عايز وامان وزفت اتاريك عايز قرف بفلوس ..خبطت علي جسدها ..عايز ودفعت مش كده … لتندفع الي دولابها وتحضر طاقم الالماظ وترميه بوجهه..
عشان كده جبتلي ده هاه عشان كده حطتلي فلوس في البنك عشان كده كتبتلي نص الفيلا كلبه فلوس عشان اسكت صح. املي عينها يا رائف عشان تقعدلك تحسس بفلوس انت واحد جاحد قالولي بسرضحكت علي روحي .
صرخ … لا والله ما كده انا ساعتها كنت متغاظ من خطوبتك من عمر وكنت هموت وجه الحيوان ده قعد يهلفط بالكلام من حرقتي سمعتله بس والله ابدا والله مابفكر فيكي كده.. ديده اعقلي احنا متجوزين واللي بينا ماينفعش يروح.
صرخت.. عرفي متجوزين عرفي وتنقطع وتترمي واللي بينا فلوس وبس وتاخدها عالجزمه وتبعد عني انا هاخد ابني وامشي وماعتش هتشوف وشي. واستدارت تلم شنطتها انا هختفي خالص من حياتك ماعت هتلاقيني .
شعر بالرعب ونغزات قلبه تنهشه ..ليندفع ويحتضنها بجنون ….انت مش هتسيبيني .ماينفعش تسيبني ماعرفش اعيشر.
لتصرخ …اوعي سيبني تعيش روح هاتلك واحده تانيه بفلوس .
كلبش فيها واخذها يحاوطها ويجلس يكبلها في احضانه لتحاول ان تخرج من احضانه فقال بعنف … مش هتخرجي من حضني بقولك اعقلي مافيش كلام من ده يمين الله .
لتصرخ.. حضنك قطر ابعد ايه ده انت ايه خليك راجل مش عايزاك اوعي .
كلبش فيها أكثر …. والله ماهسيبك اعقلي واهدي … بصي انا اه قولتله والله بس عمري مافكرت فيكي انك بتاعه فلوس.
لتدمع عيونها فهيا قد عانت كثير بسبب المال. لتهمس …سيبني بقه حرام عليك حرام عليك انا حاسه ان الفلوس دي لعنه في حياتي ابعد سيبني بقه انت وجعتني. وانهارت من البكاء .
تنهد بوجع ..شدد عليها يحتضنها ودموعها تنهمر بغزاره لتسكتين بين يديه من غلبها اراحها علي صدره وظل يمسد عليها .
تنهد وقبل راسها.. ديدا انا حاسس اني انت بقيتي روحي بطلي تقولي نبعد عايزانا نكتب رسمي نكتب ليقوم مسرعا قومي هكتب عليكي دلوقتي تبقي مراتي رسمي طالما خايفه قوي كده.
لترتعب.. وتنتش يدها.. انا مش هكتب حاجه ومن فضلك بقه كفايه ونقطع الورق اخد ابني وامشي.
قال …ديدا انت عايزه امان وانا بقولك هكتب عليكي وهقول للعالم ماعاش يهمني انا عايزك مراتي العمر كله .
تنهد واقترب وحاوطها.. عايزك جنبي والله مابفكر كده ورحمه ابويا اللي مابحلف بيه ابدا انت بتاعتي فلوس ايه ..عايزه تسيبيني طب اعيش ازاي اتنفس ازاي ديده انت جوايا ارجوكي افهمي.
نظرت اليه بوجع تريد أن تصدق ذلك ولكنها خائفه لتبتعد تنهد …طب جربي طيب حسي بيا وانا والله اللي هتطلبيه هنفذه.
نظرت اليه بغلب.. يعني لو قولتلك ابعد هتبعد.
تنهد.. لا مش هبعد اطلبي اي حاجه غير اني ابعد. اي ضمان هعمله مش هقولك فلوس عشان هتزعلي هقولك اي طلب انا هنفذه شروطك وانا معاكي استدار واحضر مصحفا ووضع يده عليه …انا مش محتاج اكدب انا دوغري وماليش في اللف واكيد تعرفي عني ايدي علي كتاب ربنا يمين اتحاسب عليه مافيه نيه وحشه او نيه رغبه وبس لا انا عايزك مراتي العمر كله.بيت وعيله واطفال عايز عيال منك .
رجف قلبها وسالت دموعها تنهد وقال والله عايزك احسسك بالامان عايزك زي مانت عايز اكون ليمي .
ظلت قاطبه ليقترب بهدوء… انا بس ايه اللي هيخليني احايل فيكي وانا مش عايزك.
قالت…. ممكن نزوه او رغبه وتخلص.
تنهد …مش هنكر اني ليا رغبه فيكي بس فيه فرق انا عمري ما رغبت واحده ولا بصيت لواحده غير أن فيه احساس جوايا اننا ماينفعش نبعد.
اقترب ومسك يدها وقبلها.. دانا غلبان وطول عمري لوحدي ونفسي يبقي ليا حد وانت الحد ده. نظرت اليه وقلبها يدق لتحني راسها .
قبل راسها …والله عايزك ومشاعري خلاص ماعتش قادر اكتمها انت جوايا سيبينا نعرف جوانا ايه طيب . لتتنهد وتبتعد وتجلس بعيدا اقترب… ايه طيب ماتسكتيش كده ماتخوفنيش طب اديني فرصه اثبتلك اني عايزك عشانك. انا اوعدك اني مش هقرب منك إلا اما تحسي بالامان لما تحسي اني صادق في كل حاجه.
لتتنهد وتلين ابتسم.. طب ايه كده هدنه والا فيه لسه خناق احنت راسها اقترب.. طب ممكن بقه توريني بسمتك.
هزت راسها فابتسم …عشان خاطر رائف ماهتحملش التكشيره دي قبل خدها وقبل راسها وبدا في تقبيل يدها وظل يشامسها بقبلاته حتي ضحكت ابتسم….. اخيرا يا شيخه طلعتي روحي.
قالت بوجع .. انت اللي وحش وبتعمل حاجات وحشه اعملك ايه وبعدين تعالي هنا ازاي يقول عليا كده وتسكتله يبقي انت مصدق صح اهوه انت وحش لتستدير بعنف .
وقف مذهولا اندفع يحتضنها … ليه مش خلصنا خناق انت هتفتحيلي في خناقه جديده. مانا ضربته .
خبطته.. ايوه عشان تبقي تسيبه يتكلم يلا بقه انا هروح انام في القوضه التانيه وهبعت اجيب الواد واياك تيجي فاهم لتندفع الي الباب .
وقف هو مبهوتا.. منك لله يا طين كنا كويسين طب ايه انام ازاي دلوقتي…
مر الوقت ولم يعد يتحمل بعدها تنهد ونزل ورائها دخل وجدها جالسه بجوار سليم نظرت اليه غاضبه.. ليقترب ويندس بجوارهم
قال سليم.. ايه يا بابا هتنام معانا.
تنهد.. اه يا حبيبي هنام انا اقدر ابعد.
قال سليم.. ايوه كده انا مبسوط هنرجع كل حاجه خلاص وانت هتبقي معانا علي طول.
قطب رائف جبينه فقالت ديمه مسرعه.. يلا يا سليم نام بقه الوقت اتأخر.
قال… طب انام ازاي بقه انتو زنقتوني.
ضحك رائف .. قولها يابني تعقل وتسيبك تنام براحتك..
تململ سليم ودفع امه.. يلا يا ماما خدي بابا واطلعي انا هنام علي طول.
ليقوم رائف ويشد ديمه.. طلبات الباشا أوامر ليقبله ويشد زوجته ويصعد بها دخلت توجت للفراش وأخذت احد المخدات وتوجهت للكنبه تنهد.. اه مانا هكمل غلب.. اقترب وجلس عالكنبه .
قالت غاضبه ….. قوم عشان انام.
قال مبتسما…. ماتنامي السرير هناك اهوه مكانك.
قالت بغضب… مش نايمه علي سراير ومش هنام جنبك ومش هكلمك عشان تبقي تسيبه يقول عليا قله ادب وبتاعه فلوس.
رن تليفونه فكانت داليا تنهد فنظرت اليه غاضبه فتح تليفونه وابتعد كانت داليا تحايله وتتدلل عليه وهو يرد باقتضاب
هتف.. حاضر يا دليا هجيلك واخرجك حاضر ..شوفي حاضر اللي تعوزبه هعملهولك انت تامري حاضر …لتشتعل ديمه غيره تنهد وهتف.. اه طبعا هنتجمع كلنا انتو اللي ليا طبعا. عارف انك بتحبيني عارف انت غاليه عليا يا داليا واللي عملتيه ليا عمري ماهنساه.. هتبقي مراتي انت عندي في حته تانيه.. حاضر هجبلك واعملك اللي تطلبيه كان يريد أن ينهي كلامه ويجاريها في طلباتها المستمرة التي لاتنتهي انهي المكالمه واستدار وجد ديمه غاضبه ترزع في المخدات
تنهد.. هكمل هم يا ربي.
قالت غاضبه.. وقاعد عند الهم ليه ماتقوم لحبيبه القلب اللي بتحبها لتتركه وتذهب للفراش غاضبه.
لتشد الفراش بعنف كانت تحترق فتلك الفتاه كاذبه حتي النخاع وتأخذ حقها هيا ان تكون زوجته..
اقترب لتستدير بعنف.. اياك تنام عالسرير بقولك اهوه والله اسيبلك البيت انت فاهم يلا روح سبل بعيد وملس عالهانم اللي هتعملها كل حاجه.
اندست بالفراش تعطيه ظهرها تنهد وظل ينظر اليها والي ظهرها لا يعلم ماذا يفعل فهيا غاضبه مد يده يملس علي ظهرها ويهمس …طب انا اسف والله اسف ماعرفش انام وانت زعلانه كده.
لتستدير بعنف وتبعد يده.. مالك بيا مش انا هم روح للهانم اللي هتعملها كل حاجه هاه متجوزين ليه اصلا وانت واقع كده.
ابتسم عن اخره فهيا يبدو عليها الغيره .. مش انت بتقولي مابتغيريش عليا زعلانه ليه بقه اني هعملها.
لتنفعل.. اغير بتاع ايه مش غيرانه انا مالي بيك روح خليها تتنحنحلك وانت ولا عارف حاجه اصلا يلا روح اوعي لتدفعه .
اندفع يلقي بنفسه عليها.. فصرخت… اوعي قوم من هنا.
مين اللي يقوم …. ولا حته سنتوفه بعيد دانا هرشق جنبك لحد مافطسك واعرفك ان مفيش غيرك جوايا ولا عايز غيرك.
صرخت…. بطل كدب انت البت كلمتك وانت واقف تتسهوك كأنها سحرالك اوعي يلاا روحها.
ابتسم …وهتسيبيتي اروح قلب القمر هيطاوعه.
قالت بوجع….. بقولك اوعي بقه ايه ده.
ثبت وجهها .. ده واجب افهمي مافيش جوايا حاجه ليها انما اللي قدامي مكلبش فيا ومطلع روحي. وساحرلي وساحرني ومبهدلني والله مبهدلني عالاخر .
تنهدت بوجع ولين … كداب مش مصدقاك انت وحش وغدار وصعب.
تنهد.. انا صعب مش هنكر وساعات ببقي وحش بس هغدر بيكي ليه انا غدار مع اللي يغدر بيا.ديمه هيجي يوم وتحسي ان رائف هو اللي ليكي وبس. وماحدش ليكي غيره.
قالت بوجع… وداليا هتبقي ايه.
ابتسم.. داليا ليها عندي جميله في رقبتي داليا انا قعدت سنين في الغيبوبه وهيا شايلاني.
قالت مندفعه …واشعرفك كنت صاحي يعني ماجايز كلام تصدقهم ليه.
قطب جبينه وصمت.. … وهيكدبو ليه انا صحيت في بيت عمي سنين بيراعيني واصحي الاقي الدنيا اسودت عمتي ماتت وعلي مات وربنا بلاني بمصيبة تانيه واحده اتبلا عليا وجيبالي عيل وكتبته باسمي وانا مستني اليوم اللي اعثر عليها وانا اطبق وش امها واخرب بيتها.
لترتجف ديمه برعب … انا لو طلت اقتلها هيا وابنها انا مايتعملش فيا كده لتبدا هيا في الارتجاف وتنساب دموعها وتنكمش برعب احس بها ليهتف…. ايه مالك فيكي ايه ماتخافيش انا بس مابحبش اسيب حقي.
نظرت اليه بخوف … انت غير انت ماقدرش اذيكي. لتنفجر في البكاء تنهد واحتضنها وشدها اليه
.. ديمه انت مهما حصل عمري ماهاذيكي انا صحيح اتربيت غلط بس قربك مختلف صدقيني.
تنهدت وانكمشت ظل يتلمسها بحنان لتستكين بغلب وخوف رفع وجهها مالك بتترعشي كده..اهدي .. انت بتاعتي بتاعه رائف ومهما حصل انت هتبقي في عيوني.
همست….خايفه قوي منك.
اقترب من وجهها وهمس….. هشيل الخوف ده وعهد عليا لاخلي حضني ده امانك وبس بتاعك وبس.
همست بلين… بتاعي انا بس.
ابتسم …والله ولا فيه غيرك اصلا اقترب منها يتلمسها بشفتيه لتنساب مشاعرها .. قربك ده بيدخلني دنيا تانيه قربك غير بيخليني واحد تاني تسيبي مين انا وانت اللي بينا حاجه شراره لمست جوانا اتنين اتمسو ببعض ديده انا من قربك بحس بنار جوايا مابيطافيها الا لمستك اه رغبه بس رغبه ومشاعر وجنون وتملك .
معني ان حسيت ناحيتك بالتملك يبقي انت بتاعتي واتخلقتي ليا …كانت تنظر اليه ساهمه ودومعها تسيل نزل عليها يمسح دموعه بشفتيه واقترب اكثر وهيا نستكينه في حاله هيام وهو يزيد قربه ولماساته تشعلها ليلتحم معها في قرب مهلك وتتوه بين يديه لأول مره برغبتها وتحاوطه بيديها وهو قد انخلع قلبه لاستحابتها التصق بها اكتر واجتاحها اكتر لتتوه وتتوه ودخلا في حاله من الجنون والرغبه المهلكه التي اطاحت باي ذره عقل بينهم ..وجدها بين يديه طائعه راغبه تشده اليه وتعطيه نفسها راغبه فيه كما هو راغب لتتصاعد رغبته ويقرر ان يتخذها زوجته ليقدم علي تلك الخطوه وهيا مغيبه بين يديه و……
تكملة الرواية من هناااااا
لمتابعة باقي الروايه زورو قناتنا علي التليجرام من هناااااااااا
بدل ماتدور وتبحث علي الروايات عمل
متابعه لصفحتنا على فيس بوك هنااااااااااا
الرواية كامله من هناااااااااا
مجمع الروايات الكامله 1اضغط هناااااااا
مجمع الروايات الكاملة 2 اضغط هناااااا
التعليقات