رواية صعيدية ولكن الفصل السادس 6 بقلم لوليتا التركي
ليسحبها من يديها ويجلسها بجواره ويقوم باطعامها كطفل صغير وبعد قليل ترفع يدها خلاص كدا شبعت
فارس: بالهنا
فاطمه: الله يهنيك ، عايزه انام
فارس : نامي هو انا حايشك
فاطمه: وانت هتنام فين
فارس: يا بت الناس مهجبركش على حاجه وهسيبك براحتك
فاطمه: يعني مهتزعقش فيا واصل
فارس: لا متخافيش
فى صباح اليوم التالي
تسمع صوت طرقات الباب لتقوم وتتجه بفتحه
ماجده: انتي كنتي نايمه اكده
فاطمه : اه يا خال
ماجده: يعني ..
فاطمه… ليقطع كلامها فارس
صباح النور يا امه بعد اذنك محدش يتدخل بيني وبين مرتي
ماجده: يا ولدي عايزه اطمن عليك
فارس:اطمني يا امه كويسين الحمد لله
ماجده: طيب يا ولدي تعالي معايا يا فاطمه اغسلي مواعين الفرح بتاعت الطبيخ
فارس: معلش يمه عريس جديد ومهننزلش النهرده
لتذهب ماجده غاضبه
________________________
نور :يا بت اخلصي
ايناس:يالا يخيتي جهزت اهه
ليذهبا معا متجهين الي منزل الحج نعمان
حيث كان يجلس الحج نعمان مع فارس
نور:السلام عليكم يا جد
الحج نعمان: وعليكم السلام
ايناس: فاطمه موجوده يا فارس
فارس: ايوه يا خيتي اتفضلوا
ماجده: اتفضلوا يا بنات منورين
نور: دا نورك يا خاله نستأذنك نطلع لفاطمه
ماجده:بيتكم يا حبيبتي
صعدوا السلم متجهين لغرقه فارس وفاطمه
ايناس: يا بطوط مبروك
نور:مبارك يا عروسه
فاطمه:اسكتي عشان زعلانه منك
نور: والله يا خيتي غصب عني وقعت واغمي عليا وتحاليل ودكاتره
فاطمه: الف سلامه عليكي شفاكي الله وعفاكي
ايناس: المهم فارس عامل معاكي اى
فاطمه: زي ما قولتي طيب وبيعاملنى زين بس امه واعره وانا مهردش فارس جايبلي حقي
نور: والنبي انتوا ظالمين الست دي كويسه
ايناس:اسكتي انتي غلبانه ،كنت هقولك طولي لسانك بس طالما فارس جايبلك حقك اسكتي وكبري وربنا يباركلك فى جوزك
تدور الايام وتتقرب فاطمه من فارس كثير ويدافع عنها ويحاول تعويضها كثير وتنتهي امتحانات الثانويه العامه ويسافر عزت ومسعد مع نور الي اكبر مستسفي لإجراء بعض التحاليل الطبيه
عزت: يعني اى معندهاش حاجه
الدكتور: مفيهاش حاجه
مسعد: امال يا دكتور بقيت اكده كيف وبقت 30كيلوا
الدكتور :التحاليل قدامي مهاش حاجه
عزت : متشكرين يا دكتور
ليخرجوا متجهين الي غرفه نور داخل المشفي
الممرضه : يعني انتي ديما اسهال ويغمي عليكي من غير سبب
نور: ايوه والدكاتره قالوا معندناش علاج للاسهال والتحاليل مفهاش حاجه
عزت: يالا يا نور نعاود البلد
الممرضه: مش بتدخل والله بس نور معمولها عمل طالما الدكاتره كلها قالت مفيش حلجه والتحليل سليم شوفوا شيخ ودا رقم شيخ كويس ومش بياخد فلوس
مسعد: انتي بتخرفي تجولي اى احنا مبناذيش حد واصل والناس كلها بتحبنا
الممرضه: حضرتك مدخلتش جوا قلوب الناس
عزت: مفهاش حاجه يا خال لفينا المستشفيات خلينا نشوف الشيخ
______________
يصدح صوت هاتفه ليعتدل فى جلسته وينظر لهاتف ويجيب الرد: السلام عليكم
وينتظر ثواني ولم يتلقي اى رد
مردد مرة اخرى السلام عليكم
مين
الو
ليسمع صوت انفاسها قائلا: ايناس
ايناس:……
مصطفى: طيب اي
ايناس:……
مصطفي: معيزاش تردي ومش عيزاني بترني ليه
ايناس: انت غبي
مصطفي: والله غبي انا اللي بعند؟
ايناس: ايوه
مصطفي: ملكش صالح بيا صح؟
ايناس: براحتك يا مصطفى
مصطفي:انتي راحتي
ايناس: هستناك تكلم اخوي
مصطفى: ليه فى حاجه
ايناس: اه اشمعنا فاطمه اتجوزت وانا لا
مصطفى: وانا شغال خاطبه اجمع عرسان
ايناس: متجمعش ما انت موجود
مصطفي: اسمعها الاول
ايناس: هي اي
مصطفي: بحبك
ايناس: وانا كمان
مصطفى: وانتى كمان اي
ايناس: تصبح على خير
مصطفى: استني يا بت
ايناس: نعم
مصطفى: ها
ايناس: بحبك
مصطفي: تصبحي وانتى من اهلي
ايناس : وانت معايا يا رب
________________________
ماجده : سحرالوا يا بت انتي بيعصي كلامي عشانك
فاطمه: انا معملوش حااجه انا ملزومه منه وكرامتي من كرامته وهو مش قابل يسمحلك تهيني فيا
فارس: يمه قصري فى الحديت الماسخ وعامليها كيف بتك
ماجده: والله ما يحصل
نعمان:يبقي ياخد مرته ويقعدوا فى بيت لحالهم ويعزلوا
ماجده: مهجدرش على بعد ولدى
نعمان: يبقي تمشي بما يرضي الله
رئيسه: يا واد عمي طلعت حبله تلات شهور
محمد. اللهم بارك ربنا يرزقنا بطفل سليم معافي
رئيسه: اللهم آمين يارب
مصطفي: يا ابا انا هتجوز ايناس بت خالتي
محمد: شوف واد خالتك وخد معاه معاد
مصطفي : اتفجنا يا ابا الفرح كمان تلات شهور
محمد: مبروك يا ولدي
________________________
مسعد: يعني اي كلامك ده مفهمش حاجه
الشيخ: بتك كلت العمل وشربتوا فى بيتك
عزت: ومين اللي عمل اكده
الشيخ: انا فكيت بس مش هقول مين
نور: خاله رئيسه جابتلى بلح وعسل ومن بعدها وانا تعبانه
الشيخ: نصيحه مني يا بتي متقوليش ولا تتكلمي معاها هتاذيكي تاني
عزت : انا رائي كدا برضوا بلاش نقول حاجه
مسعد: ربنا ينتقم منها ويوجع جلبها زي ما تعبتنا لينا يامه نلف فى المستشفيات
فارس:يا بت الناس عايزني اطلجك ومريدانيش هعمل اكده بس متكسريش بخاطرى
فاطمه: مش اكده بس انا معيزاش غير لما اكمل 18سنه ويبجي جوزنا رسمي
فارس بضيق: يعني كمان سنتين
فاطمه : لا متخفش سنه وشهر
فارس:كد حديتك ده
فاطمه: لو عاجبك
فارس: حاضر يا وجعه جلبي
فاطمه: وه واجعه جلبك
فارس: بعيده عني ومرضياش بيا
فاطمه: لو بتحبني ورايدني صوح هتستحمل
فارس: وانا مستني لحد ما اموت
فاطمه : بعد الشر عليك ربنا يخليك ليا
_________________________
عزت: مصطفي لما طلبت يد خيتي وافجت عشان عارفك رايدها بس خيتي مهتدخلش بيتكم واصل وملهاش علاقه بمرات ابوك
مصطفي: كيف يعني تحكم عليا اعزل من بيت ابوي
عزت : اتمني تفهمني وكلامي الل هجوله ىيك دلوجتي محدش يعرف بيه خطيبتي وحبيبتي عاشت ايام سوده بسبب مرت ابوك عملتلها عمل ولفينا على المستشفيات على علمك وفى الاخر الشيخ قالك معمولها عمل تبقي زي السليه تسلي وتخس لحد ما تموت وانا خايف على خيتي
مصطفي: مرت ابوي تعمل اكده اكمنها كل ما تجول حاجه ابوي يوافق
صعيديه ولكن
لوليتا التركي
الفصل السابع من هنا
التعليقات