معشوقة المنتقم
البارت السابع وعشرون
مر حوالي اسبوعان
عاد معاذ الي الڤيلا معهم وسيف ايضا وعادوا ل روتين حياة ممله جدا يذهب للعمل ويأتي ينام وبينهم اولادهم الاثنان
في شقة مؤيد
دخل مؤيد من العمل وبحث عنها وهو يخلع الجاكت ويرميه ويليه القميص والجوارب ودخل المطبخ وحضنها من ظهرها يقبل عنقها
نورسين بضحك
=روح يا مؤيد اشتال الهدوم من الأرض
مؤيد بمشاكسه
=اشتالهم ولا ادربك
نورسين وهي تلتفت بفضول
=هتدربني بجد طب يلا
انزل كت القميص القصير الذي ترتديه وقبل كتفها قائلا
=كله بتمنه يا قلبي
نورسين بضحك
=وماله دربني يلا
جذبها من خصرها ودفعها للمطبخ يحاصرها قائلا
=كله هيطلع عليكي الوقتي حاجات بسيطه
نورسين بحزن
=هو مفيش امل احمل تاني مرة واحده كمان
مؤيد بصدمة
=نعم بتفكري في حمل من الوقتي
واكمل بجدية ومراوضه
=متفكريش يا نورسين وعلي الأقل لما ولادنا يكبروا ماشي
اومأت بتأكيد وهو يقسم بداخله انه لن يجعلها تفعل
في ڤيلا المنشاوي
دخل من العمل متعب فذهب وأخذ شاور وارتدي شورت اسود وخرج وجد حركة بغرفة الملابس فذهب وجدها تخلع ملابسها بتعب وترتدي قميص قصير كاشمير ذو كت رفيع جدا استدارت وهي تغمض عينها وتفرك شعرها فتحت عيناها وشهقت
سيف بهدوء
=اهدي انا مش حد غريب
ابتلعت ريقها وهي تراه هكذا وقالت
=انت جاي تلبس
سيف بجدية
=لا كنت هنام بس سمعت صوت
جاكلين بإستغراب
=مش هتاكل
سيف بلامباله
=لا كلت مع عميلة وانتي بتعملي ايه
لم تجب فهي تفكر ب عميلة ولكنها فكرت هي كانت ستنام ماذا هل ستنام معه دون اطفال فأكمل
=يلا تعالي نامي
جاكلين بتعلثم
=بس انا مش……
سيف بضيق
=مش هاكلك ويلا بطلي كذب
وجذب يدها وشدها للسرير فتمددت وتمدد بجانبها وفجأة جذبها ليلتصق ظهرها بصدرة قائلا
=نامي يلا
واغمض عينه لم تتحرك فهي لا تريد هذا يده التي تحاوط خصرها نظرت لها تفكر هل سيأتي اليوم الذي ستحمل منه طفلا وتجرب شعور ان يكون بجانبها وهم يروه حقا حزينه انها لم تشعر بكل هذا شعرت بإنتظام انفاسه فالتفتت له ومشت يدها علي وجهه ومسكت ذقنه
جاكلين بهمس امام شفتيه
=بالنسبه ليا محستش بيهم من خمس سنين بالرغم انك بوستني بس كانت غل وصعبه
واقتربت قبلته من شفتيه بعشق وحين ابتعدت لمستهم بإبهامها ورفعت رأسها مشت وجنتها علي وجنته تشعر بلمسته
جاكلين بهمس في اذنه
=ذي منا كذبت وقولت بكرهك انت كذبت وقولت بعشقك
واكملت حين تساقطت دمعه
=وذي ما مستحيل تحبني انا مستحيل اسامحك
وحضنته تعمض عيناها وتذهب في ثبات عميق مثله
في المساء
كان معاذ يجلس نصف جلسه في وضع مريح فأتي له سليم قائلا
=قوم العب معايا شويه ثغننين يا معاث
معاذ بنفي
=لا مامي قالت ما اقومش من مكاني وبعدين مش قادر
سليم بأعين متسعه وهمس
=قوم طنط نايمه ومش هتشوفك
معاذ بضيق وعصبية
=عيييب يا ثليم ؤميد قالي ان اللي يكثل كلمه مامته يبقي واحد مش كويث واما يكبل محدش هيثمع كلامه
ابتسمت ماهي ونظرت ل ياسين قائله
=شوفت تربيتك وتربية مؤيد اللي بتقول عليه صايع
ياسين بغمزة
=الله وانا هربيه ولا اربي مامته واشرحلها المنهج
ماهي بعصبية
=اصدك ايه يا سي ياسين
جذب خصرها قائلا
=تعالي اقولك قصدي في بؤقك
ماهي بحدة
=متغيرش الموضوع
ياسين بضحك
=اصدي ان امه مش مذاكرة المنهج فانا بربيها عشان تذاكرة اول بأول
عقدت حاجبيها ثم فهمت وانهلت عليه بالضرب ليقبلها من شفتيها ويبتعد بمرح فجرت خلفه بغيظ
في غرفة سيف
استيقظ من النوم وجدها تحتضنه بقوة استغرب كيف تململت لتصبح هكذا لكنه نفض افكاره قائلا انها تنام وتتقلب كثيرا اعاد شعرها خلف اذنها وقبل شفتيها بسطحيه ثم نظر لها واعاد القبلة شعر بها تتململ فأبتعد
جاكلين بصوت مبحوح
=صباح اصدي مساء الخير
بلل شفتيه قائلا
=مساء النور صحيح مؤيد فين
جاكلين بتعلثم لقربه
=في اصدي عند مامي سيرين
ابتسم بخفه قائلا
=مامي
جاكلين بإستغراب
=هي مش مامي
سيف بضحك
=لا ازاي مامي وسمير بابي كمان بس هو انتي بتقولي مامي ذي معاذ
جاكلين بغيظ
=اه بقول مامي وبقول ناناه مش تيته
سيف وهو يحرك رأسه لأعلي
=ناناه اه منا عارف ناناه دي
جاكلين بضيق
=وانت بقا بتقول ايه
سيف بضحك
=لا اصلهم مرحومين من زمان ولو عايشين هقولها يا نينه او يا ستي مش تيته وناناه
جاكلين بغيظ
=ستي بيئه
سيف بغمزة وغرور
=كفاية بس اني انادي عليها
جاكلين بضيق
=طيب في شوية غرور وقعوا حاسب علي الباقي
رفع ذقنها ونظر لعيونها قائلا
=يعني مبتحسيش بحاجة اما بناديكي
نظرت لعيونه وصمتت فأكمل
=جاكي ردي
وزعت نظرها بين عيونه وشفتيه وجدته يضغط علي ظهرها لتقترب ونطق اسمها فرفعت يدها لشعره قائله
=بحس بكل حاجة حلوه يا سيف
ابتسم فاقتربت وقبلته من شفتيه ليبادلها ويعتليها وفجأة حاول رفع القميص فدفعته قائله
=سيف مينفعش
ابتعد وجلس علي طرف السرير وهي جلست فقال
=اسف اتجاوزت حدودي سبق وقولتلك اني مش عايز حقوق والوقتي هقولك لو انتي اخر واحده يا جاكي مش هلمسك تاني
ووقف وذهب فاتسعت عيناها بدهشه هي كانت تقصد لقد شرحت لها ماهي عن الأربعين ومازال اسبوع الم يفهم هكذا بل اللعنه وقفت وذهبت للحمام تأخذ شاور فهي بحاجة الي ان تفيق وبدلت ملابسها ونزلت
في الأسفل
اتي مؤيد ونورسين واولادهم وحمل مؤيد معاذ وقبله قائلا
=بطلي عامل ايه
معاذ بإبتسامه سعيدة
=كويث يا ؤميد يا حبيبي
وجد جاكلين تأتي وانحنت قبلت وجنته فقبل جبينها وهو يمسد علي شعرها قائلا
=وحشتيني
جاكلين بعبوس
=وانت بترن
مؤيد بضحك
=اسفين يا ريس
وذهبت لنورسين قبلت كلتا وجنتاها فحضنتها نورسين لتقول بحزن
=عايزه اكلمك
نورسين بإبتسامه
=طيب ثواني هطلع اجيب الجيتار ونروح الحديقه
واكملت لوالدها
=سمسم خد بالك من الولاد اشطااات
وجرت لأعلي ثم نزلت وهي تفعل دوشه بجيتارها ثم ذهبت للخارج مع جاكلين وجلسوا في الظلام سويا فسندت جاكلين علي كتفها وتمردت دموعها
نورسين وهي تكور وجهها
=هششش جاكلين بصيلي فيكي ايه بتعيطي ليه
جاكلين ببكاء
=هو كان هيقرب بس انا زقيته وهو فكرني مش عايزاه بس انا عشان ماهي قالتلي يعني
ابتسمت بل ضحكت متفهمه وقالت
=يعني عادي لو كان قرب
جاكلين بحزن باكي
=انتي عارفه اني بحبه اوي يا نورسين ومش ممانعه قربه اومال ليه كنت عايزة اطلق لأني مبقدرش مقدرش ابعد وهو قريب انا يوووه انا اللي طلبت منه الأول يتجوزني وانا مكنتش فاهمه حاجة بس قولتله يخلف وعده وانا اللي كنت بخليه يغير واستحمل ضربه عشان ااكد لنفسي اني بحبه وانا اللي رجعتله بعد اللي حصل ووافقت يبقي بينا علاقه وكنت فرحانه وانا عارفه انه مش بيحبني دايما عامل لنفسه كرامه وانا دايما معدومة الكرامه كل ده لأني بعشقه
وصمتت بتعب حقا فعلت الكثير ولا احد ينكر الحب مهدر للكرامه ولكن اذا كان يوجد حب ف لا يوجد شئ تنفست بقوة فبدأت نورسين تفعل لحن جميل بالجيتار وبدأت
“ملكش غيري انا في الدنيا
وفي الدنيا غيرك انت مليش
ولو هعيش من غير حبك
وانا مش جنبك مش عايزة اعيش
انا محتاجه ليك علشان تعوضني اللي فاتني زمان
تعيشني اللي جي كمان انا لييييك
رفعت جاكلين رأسها للسماء ودموعها تتساقط
=”ليا فيك اكتر مليك
وخلاص هوايا بيناديك
ليا فيك اكتر ما ليك
والشوق بيجري في دمي ليك
نورسين بإبتسامه
=”انا ليا فيك اكتر مليك
وخلاص هوايا بيناديك
ليا فيك اكتر ما ليك
والشوق بيجري في دمي ليك
جاكلين بحزن ظهر بصوتها
=”يا اول حب انا عايشاه
واخر حلم انا بتمناه
حياتك ليك بألف حياة
انا لييييك
سمعوا صوت اخر يغني فنظروا لصاحبه وضحكوا كان مؤيد
=”سنين تروح وسنين جايه
وانا ايه ليا غير بس هواك
دا وعد مني وعليا لو تندهلي تلقيني معاك
نورسين بإبتسامه وهو يقبل جبينها
=”انا محتاجه ليك علشان
تعوضني اللي فاتني زمان
تعيشني اللي جاي كمان انا لييييك
ليا فيك اكتر مليك
وخلاص هوايا بيناديك
ليا فيك اكتر ما ليك
والشوق بيجري في دمي ليك
حضنها بحب فنظرت لهما جاكلين بإبتسامه ووقفت تركتهم وذهبت ودموعها تتساقط بغزارة للحظة فكرت ان تنتحر وبتفكير طفولي سألت نفسها
” وهل عذاب الله اصعب من عذاب الدنيا”
“مهلا يا جاكلين ان الله غفور رحيم وعنده ستكوني افضل وبكثير”
صعدت عبر السلم ولم تسمع نداء معاذ ابنها حتي وصلت لأعلي وصعدت علي السور وبكت تفكر هل ما تفعله صح لم تسمع نداء مؤيد بفزع من أسفل ونورسين التي تصرخ ويجروا
وفي لحظة وجدت الكل الا الأطفال امامها
مؤيد برعب
=جاكلين انزلي انتي واقفه كدة ليه
جاكلين بصراخ
=محدش يقرب مني هرمي نفسي لو قربتوا
سيف بخوف بل رعب علي من ملكت قلبه
=انتي واقفه كدة ليه انزلي
جاكلين بدموع تتساقط كالطفلة
=انت خايف عليا
سيف بصراخ
=يا غبيه انا عندي اغلي منك اخاف عليه
جاكلين بحزن
=اومال ليه محبتنيش ذي ما مؤيد بيحب نورسين ليه بيحصل فيا انا كل ده
نورسين بدموع تتساقط
=انزلي انا حاسه بيكي
جاكلين بصراخ
=محدش حاسس بيا ولا بالنار اللي في قلبي انا بموت في الدقيقه ميت مرة ومحدش حاسس عشان محدش بيحبني كلكم بتكرهوني
ماهي بمراوضه
=جاكلين انزلي احنا هنكرهك ليه
جاكلين ببكاء صارخ
=ما ده اللي مجنني انا والله من يوم ما اتولدت مأذتش حد ليه ليه مامي كانت بتكرهني وبابي كمان كان بيكرهني وسيف كمان بيكرهني ليه اغلي الناس بيكرهوني ليه يا سيف محبتنيش انا حبيتك اوي وربنا حبيتك كتير
سيف بصوت مخنوق خائف
=انزلي وهنتكلم
اردفت بحزن
=اسمعني بقا للأخر سبني اقول اللي في قلبي رد محبتنيش ليه ذنبي ايه تنتقم مني وانت يا مؤيد منتقمتش لأختك ليه منه هو اذاني
واكملت ببكاء اشد
=لو نورسين اللي اتعمل فيها كدة كنتم هتدافعوا انما جاكلين لا ليه يحصلي كل ده ردوا عليا ليه انا ذنبي ايه يحصلي كل ده انا بكرهكم كلكم ومش عايزة اعيش مع حد فيكم اتخنقت منكم انا ا.ا…..
وفجأة اغمي عليها ليصرخوا بأسمها وهي تقع
تململت بتعب وهي تقبض علي الفراش ونطقت بأسماء
=بيبو تونه
فتحت عيناها قائله
=فين بيبو وتونه
سيرين وهي تقبل يدها
=مؤيد سفرهم يتعلموا وهيرجعوا
جذبت يدها قائله بدموع تتساقط
=حتي دول كمان سابوني
واغمضت عينها لتتوالي ذكريات ما قبل العملية ابتسمت بسخريه حين تذكرت الشهر ونصف الذين كانت بهم معه قائله
=الشعور بالذنب بيعمل اكتر من كدة
ماهي وهي تمسد علي شعرها
=جاكلين فيكي ايه
جاكلين بهدوء
=ماهي قوليلهم يطلعوا بره وطفي النور لو سمحتي
نورسين بدموع تتساقط
=جاكلين في ناس بره هياخدوكي ل المستشفي انتي محتاجه تتعالجي
نظرت لها وتساقطت دموعها ونظرت ل مؤيد بكراهيه وقالت
=مستشفي امراض نفسيه ما عشان بقيت مجنونه مش كدة
ووقفت فتحت الباب وذهبت معهم دون ان تري سيف ولا تعرف اين هو
في غرفة اخري
كان يفترش الفراش تحت تأثير المخدر الذي اعطاه له مؤيد حين اخبرهم الطبيب بضرورة نقلها ل مصح نفسي وحين اخبره مؤيد ان يتصل بهم جن جنونه وبدأ يضرب به لحين حقنه الطبيب ب مهدئ
مؤيد بحزن
=سامحني يا صاحبي بس انا مش مستعد اخسر اختي لازم تتعالج والا هتروح مني
وضع ياسين يده علي كتف مؤيد يدعمه ف لو كانت نورسين بالوضع هذا كانوا سيرسلوها رغما عن انف مؤيد
تململ سيف وفتح عينه قليلا يستوعب ثم قال
=فين جاكي
مؤيد بقوة مزيفه
=راحت المصح
مسكه سيف من ملابسه صارخا
=مراتي مش مجنونة يا مؤيد بتوديها ليه رد عليا
لم يجب فدفعه ووقف يجري لأسفل واتجه للسيارة وقادها متجها للمصح ووصل نزل وسأل علي اسمها لم يجدها فذهب لآخر وآخر لم يجدها سطع النهار ولم يجدها بحث في كل المصحات الخاصه لم يجدها نهائي عاد للڤيلا
سيف بصراخ
=مؤؤؤؤيد مؤؤؤؤؤيد انت فين
ياسين بقوة وهو ينزل
=بتزعق ليه انا اللي ودتها مش مؤيد
جذبه سيف من ملابسه وانهل عليه بالضرب بقوة وعصبية اتي والده يبعده لم يقدر والأخر ك التور الهايج يصرخ
=مراتي فين يا ياسين مرااااتي فين رد عليا
ياسين بتعب
=مش هقولك جاكلين مريضه سيبها تتعالج
سيف بصراخ اشد
=مراتي كويسه انتم التعبانين والمجانين هي مش محتاجه تتعالج
سمير محاوله تهدئته
=يا ابني هي محتاجه تتعالج دي كانت هتنتحر
سيف وهو ينظر له بحقد
=وهو كل اللي عايز ينتحر مجنون متهبلنيش انت كمان وردوا عليا وديتوا مراتي فييين
لم يجب اي منهم فوقف وذهب يبحث عنها في ارض الله
العقل والقلب
كلاهما يتحكموا بينا
لكن احيانا لا نعرف من الصحيح ومن المخطئ
حين يخص الحبيب : نستبعد العقل ونتصرف بالقلب حتي لو هذا ليس في مصلحة الحبيب
حين يخص القريب : نستبعد القلب ونتصرف بالعقل لأننا نفكر في مصلحته وليس في حبنا له
التعليقات