التخطي إلى المحتوى

الحلقة الثانية

                                    

                                          

جنة الرسلان 

الحلقة الثانية 

في الصعيد 

في منزل زينة الرفاعي

صحيت زينة بفرحة و سعادة لأنها سوف تذهب القاهرة و سوف تذهب لاحدي المولات لمشاهدة الفيلم و سوف تحضر مجموعة من الملابس 

جريت زينة بسرعة الي الحمام و اخذ دش منعش و تؤضات و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك توجهت إلي الدولاب و اخذت ملابس عبارة عن بنطلون باللون الكافية من القماش و بدي باللون الكافية و بليزر باللون الابيض و تركت لشعرها الحرية خلف ظهرها و عملت مكياج هادي جدا و رشت عطرها و خرجت تجري 

                            

                                جريت زينة بسرعة الي الحمام و اخذ دش منعش و تؤضات و خرجت تصلي فروضها بخشوع تام و بعد ذلك توجهت إلي الدولاب و اخذت ملابس عبارة عن بنطلون باللون الكافية من القماش و بدي باللون الكافية و بليزر باللون الابيض و تركت لشعرها الحرية خلف ظهرها و عملت مكياج …

                            

                              

                                  

                              

              

                          

                          

زينة بفرحة : مامي مامي مامي 

لميس بابتسامة : صباح العسل حبيبي مامي 

زينة بابتسامة : صباح الورد لولي يالا بقي علشان نلحق الطيارة 

لميس : اتفضلي يا قلب لولي 

سحبت زينة الشنطة الخاصة بها و سحبت لميس الشنطة الخاصة بها و غادرو المنزل للتوجه الي القاهرة 

في المطار 

انهت لميس الأوراق المطلوبة و مسكت يد ابنتها و توجهو إلي الطيارة 

بعد مرور ساعة كانو يخرجون من مطار القاهرة و وجدو في انتظارهم روتانا 

روتانا بفرحة : جو جو وحشتيني اوي 

زينة بابتسامة : و انتى اكتر روتانا سينما 

روتانا بغيظ : بت اتعدلي علشان مسحبش العرض

زينة بكلدمة : انتى وحشة روتانا خليجية 

لميس بضحك : ههههههههههه يالا يا قردة منك ليها اختي حبيبتي وحشتني 

روتانا : اختك موجودة بلاش تقلقي و مجهزة كل حاجة للعيد 

الحارس باحترام : آنسة روتانا الشنط في العربية اتفضلي نمشي 

روتانا بمشاكسة : نمشي و لا نركب 

الحارس بغيظ : يالا يا روتانا زمان 

ضحكت زينة بشدة علي تعابير وجه روتانا المتغاظ 

في قصر المغربي

وصلت السيارات إلى القصر و نزل الجميع منها و توجه النساء الي الداخل 

 

                

زينة بفرحة : نونا 

هنا بفرحة : زوزو وحشتني اوي اوي يا قلبي 

حضنت هنا زينة بكل حنان و حب و اخذت تقبلها 

لميس بغيظ : في ايه يا هنا هو انا كنت بايتة في حضنك

هنا بضحك : ههههههههههه بصراحة انا لما بشوف زوزو بنسي الدنيا كلها 

زينة بابتسامة : حبيبتي يا نونا 

هنا بحنان : انا عملتلك شوية اكل إنما ايه جامدين علشان تتغذي كده 

لميس : علي اساس اني حرماها من الاكل

هنا بارف : هو العك اللي بتعمليه ده اسمه اكل 

لميس بغيظ : علي فكرة يا هنا انا لسه عمله ليها رقاق باللحمة و كان جميل اساليها 

زينة بابتسامة : الملح كتير و معجن و ملهوش طعم الرقاق خالص بصراحة 

هنا بحب : يا روحي انا عارفة انك بتعشقي الرقاق علشان كده عملته ليكي بايدي و الله رفضت اي حد من الخدم يساعدوني كله اللي اكل زوزو حبيبتي 

رسلان بابتسامة : حمد لله على السلامة يا لولي 

لميس بابتسامة : الله يسلمك يا رسلان وحشتني اوي 

رسلان بابتسامة : و انت اكتر كل سنة و انتي طيبة 

لميس بابتسامة : و انت طيب يا كنج 

رسلان بابتسامة : حمد لله على السلامة زينة 

زينة بابتسامة : الله يسلمك يا ابية 

رسلان بابتسامة : هااا لميتي كام عيدية 

زينة بابتسامة : بعد مقلب نونا و قلبت روتانا موسيقي هيبقي مبلغ حلو هجيب بيه هدوم جديدة للجامعة انما بعد مقلبك انت هجيب لاب توب و فون جديد 

رسلان بضحك : ههههههههههه يعني انا هتقلب في حدود كام 

زينة بتفكير : اممممممم يعني في حدود ٢٠ او ٢٥ بس

لميس : جنينة صح

روتانا بسخرية : انتي طيبة اوي الف يا لولي الف الصغنن هيقلب الكنج يعني ده أقل واجب 

لميس : لا طبعا مينفعش

رسلان بابتسامة : ملكيش دعوة انتى يا لولي طلبات الصغنن اوامر 

زينة بفرحة : شكرا ابية رسلان 

روتانا بغيظ : يا سلام اشمعنا هي انا بردو طلبت منك طلب و قولت لا

رسلان بابتسامة : يا مفترية هي طلبت لاب توب و فون بس انتى طلبتي عربية غير الأجهزة الغريبة اللي خدتيها من المصنع 

روتانا : ديه نكره و ديه نكرة هتتغير العربية و لا اقتلك زينة 

زينة بغيظ : يا سلام يا ختي تقتليني ليه كمان يا مفترية انتي لسه مغيرة العربية عوزة تغيريها تاني ليه 

روتانا بغيظ : ملكيش دعوة يا رخمة كمان لقيت واحدة احلي

زينة : ابية نفض ليها و حلقلها ديه عبيطة اصلا 

رسلان بابتسامة : تصدقي صح انا هنفض ليها و حلق لها حاضر 

هنا : بس حاجات ايه اللي خدتها من المصنع 

رسلان : معرفش و الله مكبرات صوت و حاجات ذي كده

هنا : ليه هتشتغلي بتاعة دي جي 

روتانا بسخرية : لا هشتغل رقاصة 

زينة بفرحة : نونا انا جعانة هو انتى مش هتاكليني

هنا بحنان : حالا يا روحي اطلعي بدلي هدومك و نزلي يكون الاكل جاهز 

زينة بابتسامة : اشطا تعالي معايا روتو 

روتانا : اشطا يالا 

صعد البنات الي الأعلي و نظرت لميس لرسلان

رسلان بابتسامة : قومي يا لولي بدلي هدومك و نزلي علشان ناكل مع بعض 

لميس : ماشي يا كنج لينا قاعدة 

رسلان بابتسامة : حبيبتي يا لولي 

        

          

                

في جناح روتانا 

دخلت زينة بسرعة الي الجناح و خلفها روتانا 

زينة بفرحة : فين الحاجة روتو 

روتانا ببرود : حاجة ايه زوزو

زينة بغيظ : بت بلاش برود معايا 

روتانا بتحريك حواجبها : براحتي يا صغنن

زينة بزعل : يعني هتزعليني منك و احنا في العيد 

روتانا بسخرية : ادائك اوفر بصراحة 

زينة بزعل : شكرا روتو مش عوزة حاجة منك 

روتانا بحنان : بطلي عبط الحاجات اللي انتى طلبتيها موجودة و تحت امرك و أحدث نوع كمان 

زينة بفرحة : بجد روتو هااااااااااااااا انا فرحانة اوي اوي 

روتانا بحنان : مبروك يا حبيبتي بس في مشكلة 

زينة : مشكلة ايه يا بومة 

روتانا : هتسافري بالحاجات ديه اذاي و اصلا امك هتقول ايه 

زينة بابتسامة : عيب عليك يا معلم الحاجات ديه هتسافر بيوم سفري و هتوصل بعد سفري بيومين 

روتانا : اذاي شركة شحن

زينة بابتسامة : توتوتوتوتوتو ابية مازن هو اللي هياخد الحاجات و هيوصلها ليا 

روتانا بسخرية : و بيقولو عليكي طيبة و كيوت ده انتى ابليس يتعلم منك 

زينة بابتسامة فخر : يا بنتى زمان ابليس مجمع عيالة كلهم و بيقولهم اتعلمو يا عيال من الخبرة 

روتانا بسخرية : انتى لسه ١٩ سنة امال لما تبقي ٣٠ او ٤٠ سنة هتعملي ايه

زينة بابتسامة : هيبقي اسمي علامة مسجلة في جميع البيوت و القنوات الفضائية هيبقي اسم زينة الرفاعي من أكبر الاعلاميات في الشرق الأوسط و العالم كله 

روتانا بابتسامة : يا رب يا حبيبتي 

زينة بفرحة : يالا بقي و ريني الحاجات 

روتانا بابتسامة : تعالي حبيبتي 

توجهت روتانا و خلفها زينة الي مكان الأجهزة و وقفت زينة تشاهد كل شي بفرحة واسعة 

زينة بفرحة : تعرفي روتو النهاردة اول حلقة بث مباشر 

روتانا بابتسامة : الله عليكي يا عسل 

زينة بفرحة: عوزين نجهز شوية اغاني جامدة علشان نشغلهم

روتانا بغمزة : عيب عليك يا برنس انا موجودة و هتلقي كل حاجة عوزاها عربي و اجنبي

زينة بابتسامة : عوزة قديم و جديد عوزة علي كل ذوق 

روتانا : اشطا بلاش تقلقي انا هنزل البومات للأغاني القديمة عربي و اجنبي 

زينة بفرحة : تمام يالا بقي علشان ننزل 

روتانا بحنان : ادخلي بدلي هدومك و تعالي 

جريت زينة بسرعة الي الدولاب و اخذت ترنج منزلي باللون الابيض مع الأحمر و بدل ملابسها و نزل البنات الي الاسفل 

في الاسفل 

نزل البنات الي الاسفل حتي يتناولون الطعام فوجدو لميس تجلس و رسلان يضع راسه علي قدمها و هي تلعب في شعره 

روتانا بصوت عالي : يا هناااااااااا يا هنااااااااااا الحقي يا هناااااااا 

خرجت هنا بسرعة علي صوت روتانا العالي 

        

          

                

هنا بخضة : في ايه يا روتو

روتانا : في ايه نزلت انا و البنت الغلبانة ديه لقيت ابنك المحترم المبجل نايم علي رجل اختك الحلوة لا و كمان اختك الحلوة بتلعب في شعره 

هنا بغيظ : ااااااااااااه يا بقرة 

زينة بابتسامة : خلاص نونا سيبك منها ان جعانة 

هنا بحنان : حاضر حبيبتي 

و بغيظ : و انتى يا بقرة تعالي ساعديني 

روتانا بغيظ : و هتسيبي ابنك مع اختك

هنا ببرود : اه ملكيش دعوة و ورايا علي المطبخ 

مشيت هنا و نظرت روتانا بغيظ لرسلان و لميس و توجهت خلف امها 

جلست زينة علي الكرسي تلعب بالفون 

رسلان بابتسامة : بنوتي الحلو بيعمل ايه 

زينة بابتسامة : و لا حاجة بلعب لغاية خالتو متخلص الاكل 

رسلان بابتسامة : يعني مثلا مش متغاظة علشان انا نايم علي رجل ماما 

زينة بابتسامة : لا عادي مهو انا كمان مستغلية امك في تجهيز الاكل اللي هكله

رسلان بضحك : ههههههههههه لا اصلي يا بنوتي

لميس بغيظ : انت يا بيه سيبك منها و كلمني عدل

رسلان : عوزة ايه يا لميس 

لميس : عوزة اشوفك عريس و تكون أسرة و شوفلك احفاد

رسلان : لسه بدري 

زينة بابتسامة : ليه ابيه انت فيك كل المواصفات اللي اي بنت تتمناها 

رسلان بابتسامة : و ايه هي بقي يا ست زينة المواصفات ديه

زينة بابتسامة : وسيم و محترم و ابن ناس و رجل أعمال ناجح و هتقدر تسعد الانسانة اللي هتدخل قلبك و حياتك علشان هتبقي مخلص ليها و ملكش في الغدر و الخيانة و هتعيش الانسانة ديه ملكة بجد لو حبتها 

رسلان : نسيتي اني غني و معايا فلوس كتير

زينة بحكمة : و الله يا ابية مش بالفلوس ممكن تكون اغني واحد في الدنيا بس أخلاقك زفت و شايف الست سلعة تبيع و تشتري فيها و تكون لنزواتك و رغباتك و بس و ممكن تكون غني بس بتتقي الله في كل حاجة و شايف الست تاج فوق راسك و لازم تحافظ عليه و تحميه و ممكن تكون فقير و بردو ظالم و مفتري بتاذي في خلق الله و بردو فقير بس بتخافظ عليها 

رسلان بابتسامة : كبرتي امتي بنوتي 

زينة بكلضمة : انا لسه صغننة ابية 

رسلان بابتسامة : طبعا هتفضلي بنوتي الصغننة 

هنا بحنان : يالا حبيبتي جهزتلك كل الاكل يالا 

زينة بفرحة : هااااااااااااااا هناكل 

جريت زينة بسرعة الي السفرة و ضحك عليها الجميع 

تناول الجميع الطعام وسط الضحك و الهزار من زينة و روتانا و مشاكستهم لبعض 

بعد فترة كان الجميع يجلسون يتحدثون و لكن انتفض رسلان بسرعة 

هنا : في ايه رسلان 

رسلان بابتسامة : مفيش حاجة ماما لحظة واحدة 

روتانا : رايح فين 

رسلان : ملكيش دعوة يا روتانا زمان 

خرج رسلان و ضحك الجميع علي روتانا 

روتانا بغيظ : الله يسامحك يا هنا انت السبب حد يسمي بنتة الوحيدة عليا اسم قناة تلفزيون ليه

هنا بضحك : ههههههههههه و الله كنت قاعدة مع ابوكي و بنتفرح علي التلفزيون و قالي لو جت بنت هنسميها روتانا علي اسم القناة ديه و جيتي بنت و سمناكي 

روتانا بغيظ : نييييييي 

دخل رسلان و هو يحمل شنط و توجه الي زينة و بتسم

رسلان بابتسامة : اتفضلي يا بنوتي الصغننة طلباتك

زينة بذهول : انت بجد جبت ليا الفون و الاب توب 

رسلان بابتسامة : اتفرجي لو معجبكيش حاجة قوليلي و انا اغيرهم

فتحت زينة بسرعة الشنط و جدت احدث فون و لاب توب فصرخت بسعادة و حضنه رسلان و قبلت خده 

زينة بفرحة : شكرا شكرا ابية ربنا يخليك ليا 

رسلان بحنان : و يخليكي ليا يا بنوتي 

روتانا بغيظ : و انا يا رسلان 

رسلان بصدمة : يا مفترية انتي لسه جايبة نفس الحاجات قبل العيد بأسبوع 

هنا بحنان : ربنا يخليك لينا يا رسلان 

لميس بابتسامة : بس رسلان الحاجات ديه غالية

رسلان بابتسامة : ملكيش دعوة لميس انا جايب لبنوتي انتى مالك 

هنا بحنان : خدي زوزو

زينة بابتسامة : نعم نونا

هنا بحب : كل سنة و انتي طيبة يا ست البنات عديتك

زينة بابتسامة : شكرا نونا و انت 

رسلان بضحك : ههههههههههه انا ايه 

زينة بابتسامة : بص انا متعودة مع ميجو علي كده 

لفت بسرعة و سحبت المحفظة من جيبة و طلعت تجري 

رسلان بصدمة : يا قردة 

روتانا بضحك : ههههههههههه احسن احسن 

زينة بابتسامة : تسلملي يا كنج هي ديه المحافظ و لا بلاش 

روتانا : فيها كام

زينة بغمزة : فيها بالدولار يا موزة و انتي عارفة ان الدولار غالي يعني هنشهيص

لميس بجدية : زينة كده عيب الفلوس 

و بغمزة : هتتقسم علينا احنا الثلاثة 

رسلان بغيظ : نعم ثلاثة مين المحفظة فيها كتير 

زينة بضحك : ههههههههههه دول كلهم حوالي ٤ او ٥ آلاف دولار يعني مش كتير عيب في حقك يا كنج 

روتانا : بت يا زوزو متنسيش الفيزا

زينة بسخرية : علشان انتي حمارة دول فيز بس الباس ورد مش معانا 

رسلان بغيظ : بقي عوزين تقلبوني يا جذم و الله ما انا سايبكم

جريت زينة بسرعة و خلفها روتانا و خلفهم رسلان و جلست هنا و لميس بجوار بعضهم البعض يضحكون بشدة علي أفعال أطفالهم 

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *